'Kwart internetverkeer is illegaal'

Internetpiraat

Gepubliceerd: Dinsdag 1 februari 2011

Bijna 25 procent van al het internetverkeer ter wereld bestaat uit gepirateerde content. Bittorrent heeft daar het grootste aandeel in, gevolgd door cyberlockers en streaming video sites.

Toon volledig artikel

tjakka op Dinsdag 1 Februari 2011 11:54

image

Volgens een onderzoek (pdf) uitgevoerd ... door het Londense onderzoeksbureau Envisional, bestaat 23,8 procent van ...

Sinds wanneer mag een willekeurig bedrijf deep-packet-inspection doen?

Is dat niet strafbaar?

Calypso op Dinsdag 1 Februari 2011 12:01

image

Een onderzoek gedaan in opdracht van een belanghebbende waar meteen een reactie op klaar ligt van de belangenorganisatie.

Voor mij krijgt dit onderzoek dan meteen de tag "Niet relevant of onjuist" mee...

Blieb op Dinsdag 1 Februari 2011 14:46

image zomerhack badge 2

Ik vind het anders een verbazingwekkend laag percentage.
Zeker niet als overdreven biased naar de kant van de rechthebbenden.

Ik zou zelf eerder 33%-50% aan illegale content over het internet geschat hebben.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Februari 2011 12:11

image

Beste meneer van de RIAA: downloaden is geen diefstal, en het downloaden van auteursrechtelijk materiaal is (ook in de USA) niet per definitie illegaal.

Blieb op Dinsdag 1 Februari 2011 14:43

image zomerhack badge 2

en het downloaden van auteursrechtelijk materiaal is (ook in de USA) niet per definitie illegaal
Het verspreiden zonder tostemming is wel illegaal en daardoor is al het internetverkeer waarin werken zonder tostemming van de rechthebbende wordt verspreid dus ook ook illegaal.

De downloadende partij is niet per definitie illegaal bezig maar de andere partij juist wel en daardoor is het verkeer dus terecht als illegaal te bestempelen.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Februari 2011 15:29

image

en daardoor is het verkeer dus terecht als illegaal te bestempelen.

Hoe kan verkeer legaal en illegaal tegelijkertijd zijn?

Blieb op Dinsdag 1 Februari 2011 16:32

image zomerhack badge 2

Het verkeeer is gewoon altijd illegaal omdat het een handeling tot verveelvuldiging betreft zonder toestemming van de rechthebbende.
Alleen het opslaan van een werk op je computer is in sommige landen niet altijd illegaal omdat je in die landen bijvoorbeeld een thuiskopie van sommige werken mag opslaan en daarbij mag sfhaneklijk van de jurisprudentie in dat land soms ook versie uit een illegale bron worden opgeslagen.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Februari 2011 17:29

image

Juist, ergo: het verkeer is dus niet altijd illegaal.

Blieb op Dinsdag 1 Februari 2011 20:33

image zomerhack badge 2

Het verkeer is dus wel illegaal. De ongeautoriseerde kopieen op iemand thuiscomputer niet altijd.

batlequeen op Dinsdag 1 Februari 2011 18:17

image

GPL en BSD software is ook auteursrechtelijk beschermd en je krijgt door de licentie explistiet toestemming het te downloaden en te verspreiden

De stelling dat downloaden van auteursrechtelijk materiaal illigaal is slaat dus nergens op. Het hangt er maar net vanaf wat het is.

Blieb op Dinsdag 1 Februari 2011 20:35

image zomerhack badge 2

Het lijkt alsof je op mij reageert maar ik uitte die stelling niet dus ik begrijp je reactie niet.

DeliciouslyImperfect op Dinsdag 1 Februari 2011 12:18

image

Ik ga er even vanuit dat dit gemeten in is in data gebruik. Dan verbaast het me ook niet echt. Voor 1 film (paar GB?) kan je immers behoorlijk veel blogs en nieuwssites lezen. Is dus eigenlijk appels met peren vergelijken zodat de perenverkopers wederom een excuus hebben om geschokt te reageren en aan te dringen op strengere wetgeving / naleving.

steffio op Dinsdag 1 Februari 2011 12:34

image

In plaats dat ze dit onderzoek gaan gebruiken om een werkbaar verdienmodel op te zetten zal het wel weer gebruikt worden om grootschalig te lobbien

krak op Dinsdag 1 Februari 2011 12:44

image

Wanneer gaat de A/V industrie eens snappen dat het bestrijden van piraterij niet veel extra inkomsten gaat opleveren? Je kunt je geld maar eenkeer uitgeven. Bovendien kopen de liefhebbers toch wel die producten.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Februari 2011 16:15

image

Francis Ford Coppola, beroemd van The Godfather en dus niet de minste, zei er onlangs nog het volgende over:

You have to remember that it’s only a few hundred years, if that much, that artists are working with money. Artists never got money. Artists had a patron, either the leader of the state or the duke of Weimar or somewhere, or the church, the pope. Or they had another job. I have another job. I make films. No one tells me what to do. But I make the money in the wine industry. You work another job and get up at five in the morning and write your script.

This idea of Metallica or some rock n’ roll singer being rich, that’s not necessarily going to happen anymore. Because, as we enter into a new age, maybe art will be free. Maybe the students are right. They should be able to download music and movies. I’m going to be shot for saying this. But who said art has to cost money? And therefore, who says artists have to make money?

In the old days, 200 years ago, if you were a composer, the only way you could make money was to travel with the orchestra and be the conductor, because then you’d be paid as a musician. There was no recording. There were no record royalties. So I would say, “Try to disconnect the idea of cinema with the idea of making a living and money.” Because there are ways around it.

U4iA op Dinsdag 1 Februari 2011 13:15

image

Volgens een onderzoek (pdf) uitgevoerd in opdracht van filmmaatschappij NBC Universal
De Motion Picture Association of America (MPAA), een groep die opkomt voor de rechten van de filmindustrie, vindt een dergelijk groot aandeel illegaal internetverkeer onacceptabel
Dus je doet zelf een onafhankelijk *kuch* onderzoek in het veld waarin jouw belangen zitten en vervolgens laat je een andere door jouw gesponsorde organisatie schande spreken... Briljant! XD

brief op Dinsdag 1 Februari 2011 13:17

image

Volgens mij is vooral gekeken naar het verkeer wat gegenereerd wordt vanaf bepaalde sites en door bepaalde programma's. Dit zegt nog niet alles over de inhoud. Ik download regelmatig ISO met legale software. Ook via bittorrent. Dus vooral een onderzoek dat naar de opdrachtgever toe geschreven is.(en dan vooral ook nog even anar boven afronden voor het effect.)

Tuckson op Dinsdag 1 Februari 2011 14:01

image

"filesharingsites als Usenet "

Iets met klok en klepel... Dit soort uitspraken laten meteen zien hoe groot de werkelijke kennis van zaken is....

---- op Dinsdag 1 Februari 2011 14:21

image zomerhack badge 1

Daar gaan we weer...
Een gedownloade film is geen bekeken film
Een bekeken film is niet per sé een leuke film
Een gepreloadde film is niet per sé een bekeken film
Een gestreamde film...

En maar blijven doorz... dat het ze zo vreselijk veel geld kost. Laten ze alsjeblieft met een fatsoenlijk alternatief komen!

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Februari 2011 15:49

image

Precies.. ik ben best bereid te betalen voor files zoals die nu "illegaal" te downloaden zijn. Maar dan wél onder dezelfde voorwaarden:

- geen enkele vorm van DRM
- hoge kwaliteit (muziek in FLAC bijvoorbeeld)
- formaat met bekende specs en codecs
- downloadbare files die ik op mijn HTPC kan bewaren, dus geen streaming

Prijs? Als klant wil ik het verschil in kosten tussen fysieke distributie en bandbreedte (waar ik aan mijn kant al voor betaal) voor een download in m'n zak houden en dus betalen voor het product, niet voor een verhoogde winstmarge. Wordt dus aanzienlijk goedkoper dan BluRay-schijfjes.

ouwerups op Dinsdag 1 Februari 2011 14:25

image

Bijzonder, iedereen is het hier met elkaar eens... hmmmm ;)

Jarige op Dinsdag 1 Februari 2011 15:28

image

En 99,24 procent van al het materiaal in de top 10.000 van zwermen was auteursrechtelijk beschermd
Maar natuurlijk. Op vrijwel iedere software, film, muziek, tekst etc. zit auteursrecht. Maar sommige van die werken mogen wel degelijk legaal gedeeld worden. Denk bijvoorbeeld aan de GPL en Creative Commons.

Op deze manier zegt deze zin vrij weinig, want hoeveel legaal materiaal is nu ten onrechte bestempelt als 'illegaal'?

little_peet op Dinsdag 1 Februari 2011 22:04

image

Als een kwart van het internet verkeer illegaal is, wordt het dan niet tijd om bittorrent protocollen etc efficiënter te maken, dan gaat het "illegale" verkeer omlaag en is er niks meer aan de hand, toch?

CaesarTjalbo op Woensdag 2 Februari 2011 00:04

image

Moeilijke oplossing. Je kunt ook voor elke film die je download een stuk of 10 DVD images van Linux distro's binnenhalen en seeden (regelmatig wissen en opnieuw naar binnentrekken natuurlijk), zo daalt het 'illegale' verkeer ook en hoef je niets aan het protocol te veranderen.

Rastafari op Woensdag 2 Februari 2011 12:07

image

Da's bijzonder. Mijn upload is namelijk lang geen 25% van mijn download snelheid..........

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • De zes IT-trends anno 2012

    Een zeer uitgebreide (50 pagina’s) en fraai geïllustreerde whitepaper over wat iedere CIO moet weten om zijn bedrijf op tijd in de juiste richting te begeleiden!

    Downloaden
  • Beheer de gebruiker, niet de deviceGratis whitepaper over device-onafhankelijke netwerkomgevingen en meer...
  • VDI: Waar zitten de besparingen? Gratis whitepaper over verregaande besparingen en significante voordelen van VDI
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: Google experimenteert met 'groen' geb...

Google experimenteert met 'groen' gebouw (video)