Toekomst Apple onzeker door vertrek Jobs

icloud

Gepubliceerd: Donderdag 25 augustus 2011

De toekomst van Apple zonder de charismatische Steve Jobs is onzeker. Analisten verschillen fundamenteel van mening. "Apple is niet dezelfde Apple zonder Steve Jobs."

Toon volledig artikel

swhnld op Donderdag 25 Augustus 2011 12:13

image

Wat een onzin, Steve Jobs hout de controle als voorzitter van de raad van bestuur. En de facto heeft hij de laatste paar jaar al de dagelijks leiding over gelaten aan een ander, zonder dat het daardoor slechter ging met Apple.
En realistisch, als bedrijven aan 1 persoon zouden hangen, zou geen enkel bedrijf langer dan de levensduur van betreffende persoon duren, en die zijn er echt wel....

Stefan op Donderdag 25 Augustus 2011 12:35

image

Het is inderdaad waar wat je zegt voor de normale bedrijven, maar bij Apple is het toch een beetje anders. Apple heeft ook eerder een andere CEO gehad en toen ging het helemaal mis. Apple was bijna failliet en toen werd Jobs teruggehaald. Door het toedoen van Jobs is Apple weer op de rit gekomen en wil je dit zo houden zul je een CEO moeten hebben die op dezelfde manier kan denken als Jobs deed/doet. Nu houdt Jobs inderdaad nog overzicht op wat er gebeurd, maar het is niet voor niks dat hij een stap terug doet. Zijn gezondheid laat het niet toe om als CEO verder te gaan. Dit kan er weer toe leiden dat ook zijn nieuwe functie te zwaar is voor hem, waardoor hij alles moet laten schieten.

Kortom...het is nu even afwachten hoe het met Apple verder gaat.

kweetal op Donderdag 25 Augustus 2011 14:50

image

Apple heeft ook eerder een andere CEO gehad en toen ging het helemaal mis. Apple was bijna failliet en toen werd Jobs teruggehaald. Door het toedoen van Jobs is Apple weer op de rit gekomen en wil je dit zo houden zul je een CEO moeten hebben die op dezelfde manier kan denken als Jobs deed/doet.
Wat veel mensen vergeten: toen Jobs in 1985 werd ontslagen door Apple ging het met dat bedrijf (onder leiding van Jobs) ook niet goed. En NeXT Computer, het bedrijf dat ie vervolgens oprichte en bestuurde, is ook nooit commercieel succesvol geweest. Steve Jobs als directeur is dus geen garantie voor succes. Sterker nog: 2 van de 3 keer dat hij leiding gaf aan een bedrijf was dat niet commercieel succesvol.

bitsflew op Donderdag 25 Augustus 2011 15:44

image

Sterker nog: 2 van de 3 keer dat hij leiding gaf aan een bedrijf was dat niet commercieel succesvol.

Vergeet je PIxar niet?

Voodoo op Vrijdag 26 Augustus 2011 10:11

image

... NeXT was aan het groeien maar heeft nooit de tijd gekregen om 'uit te groeien omdat Steve daarvoor alweer terug was bij Apple. NeXT (de ideeën in NeXt én de broncode van NeXT)) waren wel de basis voor OSX, in die zin is het dan weer wel een succes te noemen.

Op YouTube zijn filmpjes te vinden van Steve Jobs die NeXT presenteert (vb:http://www.youtube.com/watch?v=qtY2le6P6_Q&feature=mfu_in_order&list=UL) , als je door de verouderde 'techniek heen kunt kijken zul je je verbazen hoeveel van NeXT in OSX is terug te vinden. Misschien kun je ook zeggen OSX=STEVE

En ....... : "Don't forget that WorldWideWeb was written on a NeXT..." (zeg niet veel... maar is wel leuk om te weten ... )

Loller1 op Vrijdag 26 Augustus 2011 12:42

image

Apple was bijna failliet en toen werd Jobs teruggehaald. Was dat niet Microsoft die Apple een flink pakje geld gaf?

queenfan op Zondag 28 Augustus 2011 22:38

image

Steve Jobs wijzigde de koers van Apple, onder leiding van o.a. Scully vechte Apple tegen IBM en Microsoft, Steve Jobs wilde dit niet hij wilde de beste computer en software bouwen.

Microsoft verslaan was niet zijn wens verre van dat dat intereseerde hem niet hij respecteerde Bill Gates.

Zoek maar eens op een interview met hem en Bill Gates tijdens All Things Digital.

Bob op Donderdag 25 Augustus 2011 13:56

image

Voorzitter van de raad van bestuur is heel wat anders dan de dagelijkse leiding hebben.

Daarnaast speelt zijn gezondheid hem ook parten om veel te doen.

Het is ook duidelijk dat jobs de laatste jaren persoonlijk verantwoordelijk is voor bepaalde zaken binnen apple. Zo zet hij uiteindelijk zijn stempel op een nieuw product en of dat zus of zo gemaakt moet worden, ja zelfs anders gemaakt moet worden. Dat is op zich geen slechte zaak, het heeft apple gebracht waar het nu is maar tegelijkertijd is dat ook een zwakte als iemand wegvalt.

Juist door deze instelling is er ook onzekerheid in de financiële markt. Vergelijk het eens met ander CEO's van grote bedrijven, HP, Microsoft, IBM enz deze staan lang niet zo in de belangstelling en als ze verdwijnen komt er een nieuwe en gaat alles gewoon verder.

Lady Gaga op Donderdag 25 Augustus 2011 17:02

image

Juist door deze instelling is er ook onzekerheid in de financiële markt.

Wel, dat valt voorlopig heel aardig mee -1,75%APPL terwijl de Nasdaq -1.62% gaat...

Tuvok op Donderdag 25 Augustus 2011 12:32

image

Zo, de hele Anti Apple campagne is weer gestart bij WebWereld. Komt ze dat even goed uit.

Lady Gaga op Donderdag 25 Augustus 2011 13:07

image

Als Webwereld zijn subjectieve mening geeft over Apple, dan loopt het toch altijd helemaal anders af... ALTIJD! ;-)

Voor de zoveelste keer al!

Tampert op Donderdag 25 Augustus 2011 13:19

image zomerhack badge 3

Ik mis even het subjectieve gedeelte. Er worden mensen van beide kampen aan het woord gelaten en die zeggen verschillende zaken. De kop zou je als suggestief kunnen opvatten (hoewel je ook kunt beargumenteren dat de onzekerheid over de zekerheid van de toekomst een zekere intrinsieke onzekerheid over de toekomst met zich meebrengt), maar het artikel is dat niet echt naar mijn mening.

Lady Gaga op Donderdag 25 Augustus 2011 20:18

image

Alleen de titel al en weeral!

edjez op Donderdag 25 Augustus 2011 21:39

image

Lijkt me dat de zin:
Analisten verschillen fundamenteel van mening
redelijk garant staat voor de juistheid van de titel.

Voodoo op Donderdag 25 Augustus 2011 12:34

image

Geen onzin! Toen Jobs weg was ging het snel slechter met Apple. Apple was op sterven na dood begin '90. Pas na de terugkomst van Steve Jobs ging het weer bergop.

Apple zal niet 'onder' gaan en blijven bestaan.... er zit geld genoeg. Maar Apple zonder Steve is geen Apple. Apple zonder Steve is Samsung.... of Philips .... of HP..... of Microsoft..... noem ze maar op, kleurloze bedrijven zonder 'gezicht'!

Voodoo op Donderdag 25 Augustus 2011 12:38

image

Trouwens ... Pro Apple... Anti Apple.... stop eens met die BULLSHIT.

Bedenk voordat je ergens commentaar op levert dat 'de lezer' het 'gevoel' bepaald door hoe hij het leest... niet 'de schrijver'. Reageren zegt meer over jezelf dan over een ander.

RebelwithoutaClue op Donderdag 25 Augustus 2011 13:02

image

Al ben ik geen apple liefhebber, Steve Jobs had zeker visie en brengt mooie en goede producten op de markt. Sowieso vind ik apple een bedrijf wat de gevestigde en vast geroeste pc industrie een schop onder de kont verkoopt. Apple heeft goede en slechte punten, maar die schop ben ik hem dankbaar voor. En ik hoop dat de goede man nog lang mag leven.

itsmetoo op Donderdag 25 Augustus 2011 14:27

image

Steve Jobs zal zich nu alleen nog maar toeleggen op toekomst en innovatie, daar waar uiteindelijk zijn hart ligt. Alle andere zaken zoals financieel e.d laat hij nu officieel door anderen doen. Deze verantwoording is hij kwijt nu. Des te meer tijd heeft Steve nu om zich met zijn hobby nieuwe producten ontwikkeling te bemoeien. Er zal dus niet veel meer wijzigen dan het afgelopen jaar is gebeurd. Voor alle zwartkijkers is het wederom een wens van de gedachte. Wanneer de kwaliteit van de producten net zo hoog blijft als dat uw nu is, heeft Apple niets te vrezen. Persoonlijk vind ik Jobs een ziekelijk en kwakkelend boegbeeld worden van Apple en zal Tim Cook weer de topfitte CEO uitstralen die elke ochtend om 4:30 u begint te werken en daarbij ook nog eens veel blijft sporten.

Beast op Donderdag 25 Augustus 2011 14:32

image

Het lijkt me niet dat de toekomst van apple zo heel erg onzeker is hoor. Natuurlijk is het gezicht van apple opgestapt, maar achter de schermen blijft hij wel actief (zolang zijn gezondheid het toelaat natuurlijk).

Ik zie geen reden voor apple om de succesvolle weg die Jobs met apple heeft ingeslagen te gaan veranderen. Natuurlijk krijgen we een "nieuw" gezicht te zien tijdens presentaties van nieuwe producten, maar het zou erg dom zijn als ze ook een andere weg in gaan slaan.

Kortom ik geloof niet dat de toekomst van apple zo heel erg onzeker is.

Bloemkool op Donderdag 25 Augustus 2011 15:06

image

Jobs is nu 56 jaar oud en mocht hij over een paar jaar (hopelijk) lichamelijk hersteld zijn, dan kan hij zijn baan als CEO weer oppikken. Ik denk niet dat dit zal gebeuren, zoals @itsmetoo stelt, is hij op nu op de plek bij Apple waar hij het liefst verblijft, het blijft mogelijk.

Tuvok op Donderdag 25 Augustus 2011 15:09

image

Op onderstaande link is een 45 minuten durende documentaire te zien over Steve Jobs en zijn verrichtingen.

http://www.onemorething.nl/2011/08/herhaling-documentaire-over-steve-jobs/

Tuvok op Donderdag 25 Augustus 2011 15:29

image

Wanneer je de documentaire kijkt, trek je na afloop de conclusie dat Apple het prima blijft doen nu Steve Jobs weg is. Hij is ook als een ieder niet foutloos.

Tuvok op Donderdag 25 Augustus 2011 15:32

image

Ik lees op MacFreak het volgende:

Voor veel mensen kwam het nieuws van vanochtend dat Steve Jobs officieel afscheid neemt als de CEO van Apple als een schok. Maar na het optrekken van de 'rookwolken' lijkt er eigenlijk weinig veranderd, we zijn alleen getuige geweest van een leiderschapsovergang waarbij Steve dezelfde perfectie tentoonspreidt als bij als zijn andere beslissingen.
Want eigenlijk heeft er effectief maar één verandering plaatsgevonden: Steve is niet meer de CEO die met medisch verlof is, maar Steve is nu de voorzitter van de raad van bestuur van Apple. Dit wordt nog eens bevestigd door het nieuws van Bloomberg dat Steve ook gewoon in het bestuur van Disney zou blijven zitten.

Als dit laatste inderdaad waar is dan is de gezondheid van Steve waarschijnlijk niet achteruit gegaan, maar lijkt er eerder sprake van een consolidatie van de status quo van de afgelopen tijd.

Het enige wat misschien verandert is dat het nu niet zo zeker meer is dat we Steve Jobs nog tijdens keynotes zullen zien, hoewel de voorzitter van de raad van bestuur misschien af en toe ook graag een productaankondiging doet?

Vooral als die in het verleden al heeft bewezen daar heel erg goed in te zijn.

Eén ding is in ieder geval zeker: Steve Jobs heeft bij deze bewezen niet alleen een groot actief leider van Apple te zijn geweest, maar ook dat hij in staat is geweest om zijn eigen opvolging goed te regelen.

En dat is iets waar veel grote leiders vaak heel erg veel moeite mee hebben...


---

Weet iemand hoe het eigenlijk met Pixar zit?

bitsflew op Donderdag 25 Augustus 2011 15:41

image

Weet iemand hoe het eigenlijk met Pixar zit?

Pixar is 2006 verkocht aan Disney, sinds die tijd is Jobs geen CEO meer van Pixar.

Samuel Michon op Donderdag 25 Augustus 2011 15:52

image

Weet iemand hoe het eigenlijk met Pixar zit?
Pixar is verkocht aan Disney, wat al sinds Toy Story de distributiepartner van Pixar was. Door die overname werd Steve Jobs in een keer de grootste particuliere aandeelhouder van Disney. Ook is Jobs sindsdien lid van de Raad van Bestuur van Disney, en volgens het nieuws blijft hij dat ook.

corporate.disne...steve_jobs.html

Kaiser Söze op Donderdag 25 Augustus 2011 16:29

image

Apple is al een heel ander Apple geworden: een bedrijf dat klanten uitmelkt en in-locked, dat concurrenten op alle mogelijke juridische manieren dwarszit, dat producten de markt op gooit waar nog ontwikkelproblemen in zitten, dat privacy schendt en dat vervolgens bagatelliseert....

M.a.w. Apple is volwassen geworden!

Tuvok op Donderdag 25 Augustus 2011 17:32

image

Is dat niet wat alle grote bedrijven doen? IBM, Microsoft, Samsung om maar wat te noemen?

Ben het niet met je eens. Als ik een groot uitvinder zou zijn, dan zou ik het ook aanvechten wanneer een ander met mijn idee er van door gaat.

Tucson op Donderdag 25 Augustus 2011 19:25

image

Het idee is alleen niet van Apple ;-)

Tuvok op Donderdag 25 Augustus 2011 20:30

image

Trouwens, uitmelken klopt niet. Kun er zelf voor kiezen een Apple product te kopen. Inlocken klopt niet, Apple werkt steeds meer met andere partijen zoals Microsoft waardoor nu standaard ondersteuning voor Exchange en Office is ingebed in het OS. zo ook bijvoorbeeld Cisco voor VPN en zo zijn er nog een aantal partijen te noemen. Bij eerdere versies zoals OS9 en eerder was inlokken veel meer het geval dan nu.

a_ok op Vrijdag 26 Augustus 2011 02:19

image

Geen LockIn?
Nieuwe telefoon gekocht... ow crap eest iTunes/Qtime installeren, Apple account aanmaken. En dan pas kunnen we hem aanzetten! Voor een beetje functionaliteit kan je niet zonder de appstore van apple (jawel je leest het goed dat kan alleen met de winkel van apple zelf).

Even mijn iPad aansluiten op de beamer. Maar dan wel met een kabeltje van 30 euro want het is geen standaard stekker en er zit beveiliging op zodat namaak kabels niet werken...

Met de macbooks gaat het beter hoewel we die binnenkort ook verplichten tot appstore

Tuvok op Vrijdag 26 Augustus 2011 17:06

image

Ik had ooit eens een HTC. Ook een aparte AppStore, alleen geen Apps, werkt niet lekker met een standaard player voor synchronisatie en zo kan ik nog wel wat opnoemen. Bovenal geeft me dist erg veel ergernis.

Logisch dat je je telefoon moet activeren bij Apple, had je dat bij HTC of Microsoft of zo verwacht dan? Als je je goed inleest voordat je een apparaat koopt dan had je dit soort zaken kunnen weten en kunnen kiezen voor een andere telefoon.

a_ok op Vrijdag 26 Augustus 2011 02:08

image

Toekomst en onzeker, wie had dat gedacht! Kijk eens hoeveel "succes" we hebben met het voorspellen van het weer van deze zomer... Maar als we naar risico's kijken lijkt mij dat patenten voor een grotere bedreiging zorgen.

Ik snap niet dat de aandelen niet omhoog gaan. Heb je Steve de laatste tijd gezien? Beter een minder goede leider die leiding kan geven dan een goede leider die zijn werk niet (voldoende) kan uitvoeren. Ik denk dat ze op deze manier effectiever kunnen werken zonder de input van Jobs te missen.

Het aftreden is alleen om het officieel te maken. En blijkbaar werken ze zo al een poosje. Het enige verschil (in mijn ogen) is dat Jobs niet meer op hoeft te komen draven voor promotie evenementen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • De zes IT-trends anno 2012

    Een zeer uitgebreide (50 pagina’s) en fraai geïllustreerde whitepaper over wat iedere CIO moet weten om zijn bedrijf op tijd in de juiste richting te begeleiden!

    Downloaden
  • Beheer de gebruiker, niet de deviceGratis whitepaper over device-onafhankelijke netwerkomgevingen en meer...
  • VDI: Waar zitten de besparingen? Gratis whitepaper over verregaande besparingen en significante voordelen van VDI
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: Google experimenteert met 'groen' geb...

Google experimenteert met 'groen' gebouw (video)