Anonimiteit op internet is een recht (column)

anoniem

Gepubliceerd: Donderdag 10 november 2011

Is online anonimiteit een slechte zaak? Lang niet altijd, vindt columnist Maarten Reijnders... eh... Pietje Puk.

Toon volledig artikel

stonehead op Donderdag 10 November 2011 17:14

image

Volledig mee eens, deze column. Alleen bereik je weinig met dat recht. Als ik op nrc.nl of Elsevier reageer onder mijn nickname, wordt mijn reactie weggecensureerd ("tegen de huisregels"). Je wordt zowat gedwongen om een geloofwaardig tweede leven als Jan Klaassen op te bouwen voordat je als anoniempje ook serieus genomen wordt. Bij Elsevier, NRC.nl en alle sites die Facebook Comments gebruiken (vaak enkel omdat ze willen bezuinigen op moderatie, en helaas gebeurt dat steeds meer) hoef je inderdaad geen diepgravende discussies te verwachten over gezondheid of seksuele geaardheden. Elke Facebook Comments-discussie is bij voorbaat een humorloos juichverhaal, net zoals GeenStijl en de Telegraaf het 'recht' toepassen om alle reacties die henzelf in kritiek trekken weg te jorissen. Kortom, als internetter heb je nergens recht op. Het is een eer als je reactie geplaatst wordt, stelt NRC.nl zelfs. In een rechtvaardige wereld zou het een eer zijn als je site bezocht wordt.

peterteffer op Donderdag 10 November 2011 17:25

image

Bij deze mijn reactie, onder mijn eigen naam. Een paar maanden geleden was ik in Zuid-Korea, waar je geregistreerd moet zijn als je op een grote (100.000+ bezoekers) website wilt reageren. Dat systeem is al enige jaren geleden in gebruik genomen, maar de Zuid-Koreaanse regering vindt het kennelijk niet nodig om te controleren of het werkt. Waar de auteur van deze column op wijst, de angst voor zelfcensuur, komt in Zuid-Korea voor. In een artikel dat ik schreef over de "real name registration" citeerde ik een van de professoren als volgt: „Soms willen Koreanen online niet hun volledige mening geven, omdat providers hun persoonlijke informatie hebben.”

peterteffer op Donderdag 10 November 2011 20:23

image

Bij deze mijn reactie, onder mijn eigen naam.

Waarom zou een lezer dat geloven?

ookleuk09 op Donderdag 10 November 2011 22:14

image

Anonimiteit en het gebruik van pseudoniemen zijn geen werkelijke bedreiging voor het internet.Ze horen bij een internet dat niet onderworpen is aan een drang tot (over)controle, een dictaat van verplichte formats en keuze mogelijkheden die geen keuze mogelijkheden zijn.Ook maken ze een vrije conversatie, een toegankelijke dialoog over dagelijkse zaken en belangrijke thema's niet onmogelijk.Door de keuze voor anonimiteit of een pseudoniem kiest een internetgebruiker voor een eigen rol en bijdrage aan een discussie of dialoog.Waar dit leidt tot het niet te accepteren of overtreden van overeengekomen gedragsregels, bijvoorbeeld het niet toestaan van persoonlijke bedreigingen, zijn er genoeg middelen en wegen om hem of haar te corrigeren zonder dat het recht op anonimiteit of een pseudoniem voor andere deelnemers opgeheven hoeft te worden.Dat het opheffen (lees verbieden)van pseudonimiteit en anonimiteit tot beter gedrag zou leiden is een fabel die past bij het gewenste wereldbeeld van wie dit beweert.

ardje op Vrijdag 11 November 2011 10:03

image

Pseudoniemen, verschillende e-mail adressen, variaties of zelfs compleet andere namen horen juist een recht te zijn, want ook voor jezelf is dat de enige manier om te controleren of iemands user database niet is gecopieerd (zoals bij pixmania het geval was). Voor veel sites vul ik de gegevens in ongeveer naar waarheid. De geboortedatum klopt niet helemaal, ook de achternaam wil wel eens een pre of postfix krijgen. Dat in combi met een uniek e-mail adres maakt het wel erg makkelijk om lekken te achterhalen.
Zover de pseudoniemen.
Anonimiteit is ook een belangrijk goed op internet, omdat het heel moeilijk is om echt anoniem te zijn. Straks vinden mensen mijn cc nummer in de lijst van dat escort bureau. En zo vind ik het rot als mensen mijn voorkeur voor echte mannen kent.
Wat dat betreft denk ik dat anonimiteit een recht moet zijn. Het invullen van fake gegevens moet een recht zijn als bescherming van de privacy, maar niet als hulpmiddel bij een scam.
Maar wat als iemand anoniem leugens verspreid over een ander. Wij weten beter hoe je het internet moet lezen, maar voor veel mensen is het gewoon "de computer bewijst het". Alles uit de computer is een feit, dus zo ook de leugens.
Vooralsnog denk ik dat iedereen recht heeft op privacy, en dus op anonimiteit. Zolang beheerders van "sociale media" meewerken aan het stoppen/weghalen van bedreigingen, leugens of wat dan ook van anonieme bronnen denk ik dat we als maatschappij rustig nog een paar jaar kunnen slapen over de keerzijde van anonimiteit. Mischien dat we dan bijvoorbeeld tot het inzicht komen dat de like buttons zwaar de privacy schenden, en dat we daar regels voor moeten hebben.

tuXzero op Vrijdag 11 November 2011 20:55

image

Wij weten beter hoe je het internet moet lezen, maar voor veel mensen is het gewoon "de computer bewijst het".
Als dat een minpunt van privacy is span je het paard achter de wagen. Als het volk ongeïnformeerd en/of dom is moet je ze opleiden. Pas als allerlaatste redmiddel haal je de dingen weg waar ze zich aan kunnen stoten. Als je dat om zou draaien zitten we straks allemaal in dwangbuizen. En zorgt de overheid en/of bedrijven wel voor ons. En dan worden we langzaam slaven van het regime. Maar goed ik draaf door. :)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Overheid bespaart met cloud computing

    Cloud computing kan ondersteunen bij het realiseren van ICT-bezuinigingen. Whitepaper met discussie over het cloud-beleid van overheid, inclusief de thema’s kosten, veiligheid en beschikbaarheid.

    Downloaden
  • Beheer de gebruiker, niet de deviceGratis whitepaper over device-onafhankelijke netwerkomgevingen en meer...
  • De uitdagingen van BYODGratis whitepaper over de veiligheid van gebruikers, apparaten en netwerk infrastructuur
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: NPD: Beveiliging kost geld (video)

NPD: Beveiliging kost geld (video)