`Computerspellen tasten hersenen tieners aan'

Gepubliceerd: Woensdag 22 augustus 2001

Volgens een nieuw onderzoek tasten computerspelletjes hersenen aan. Tieners zouden hierdoor gewelddadig gedrag gaan vertonen.

Toon volledig artikel

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 10:24

image

<b>Niels</b>:<br />Ik speel al dagelijks computer spelletjes sinds ik 7 ben, van op mijn commedore, atari 1024ST, nintendo 8bit, atari lynx en anderen...

Ik ben nu 22 en vertoon weinig tot geen aggressief gedrag, ik speel van alles door me kaar aggressiefe vecht spelen, mario bros en vooral civilazition and pirates, mixen van oorlog voeren en strategie, denk spellen.

Dat er tegenwoordig teweinig intressante denk spellen gemaakt worden daar ben ik het nou helemaal mee eens, het is nu niet anders dan wat schieten en rond kijken en daar houd het bij op. De Quake Clones schieten de grond uit en ik ben toen ook verslaaft geraakt aan Counter Strike...maar ja....

Ik denk dat mensen die al juist aggressevier zijn juist minder aggressief worden omdat ze zich in kunnen leven in deze spelletjes en daar een groot gedeelte van hun aggressie in kwijt kunnen.

Niels
NOS Automatisering.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 10:30

image

<b>Semt-x</b>:<br />blij dat ik geen tiener meer ben, kan ik tenmisnte zorgeloos computer spelletjes spelen

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 11:12

image

<b>Acidfreaky</b>:<br />Deze stelling testen we a.s. zaterdag uit tijdens onze LAN-party, dus KEEP ON GAMING AND KEEP ON WASTING THOSE BRAINS......Life is a bitch....

Acidfreaky...

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 11:17

image

<b>J.doe</b>:<br />Cool let's rock......

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 11:17

image

<b>Superslet</b>:<br />Dit is inderdaad superbullshit.
Absoluut het negeren waard.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 11:24

image

<b>CroW</b>:<br />echt dit slaat nergens op.... ik speel de heeeeeleeeee dag operation flashpoint over het internet en ik heb geen aggresieve dingen, en ik voel me nou ook niet bepaald minder slim ofzo, mzzls, edwin

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 11:48

image

<b>Steve</b>:<br />Ik ben zelf een computerfreak, maar spelletjes hebben 0% invloed op mij...
Ik kan heel goed overweg met vrienden en mensen in de buurt.
En speel maar een een serieuze strategy game of een rpg...daar moet je serieus bij nadenken dus het is voor een groot deel zever wat er in het artikel staat.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 11:54

image

<b>Sander</b>:<br />Vos:
Op het moment dat school kinderen op het schoolplein rocketjumps gaan na doen. Dan wordt ik pas bezorgd.

Daarnaast mocht je de agressie in praktijk brengen leer je dat snel af omdat je je spieren niet ontwikkelt door te gamen. en verlies je bij voorbaat al van iemand die een fysieke sport doet.
Tieners die vechtsporten beoefenen als (kick)boxen lever meer gevaar op, volgens mij
of wordt je daar niet agressief van ?

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 12:25

image

<b>David van Ballegooijen</b>:<br />beetje vaag, wat voor spellen hebben ze getest? supermario ofzo??
leren, geheugen en emoties worden volgens mij echt wel gebruikt in veel spellen.

-leren: uitzoeken hoe je ergens langs kan komen
-geheugen: hoe deed ik dit de vorige keer?? wat was die code?
-emoties, Alien Vs Predator scares me man! En Max Payne wrikt zeker emoties los af en toe..

Daarbij komt dat kinderen die veel games hebben gespeeld een veel beter oriëntatiegevoel en reactie vermogen ontwikkelen en meer informatie tegelijk kunnen verwerken.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 13:00

image

<b>jelmer</b>:<br />Dit in tegenstelling tot wiskundige activiteiten, waarbij de hersengedeeltes worden gestimuleerd die worden geassocieerd met leren, geheugen en emoties

pfff waar gaat dit over pacman ?
zelfs bij een dom spelletje super mario word je geheugen zwaar getraint , ik heb t spel in geen 5 jaar aangeraakt maar ik kan je nog precies vertellen onder welk blokje een paddestoel zit

en emoties , tja ooit wel eens de doodgegaan als de aller aller laatste eindbaas op 1% health staat. :)

en dat is alleen een stop spelletje mario , ik zwijg dan nog maar over adventure games ala lucasarts en rts spellen etc..

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 13:45

image

<b>dennis</b>:<br />AxiMaxi

Je haalt toevallig een vorm van geweld naar vooren, maar na het horen van een aantal verhalen over ongeveer 30 35 jaar geleden dat er bendes waren die elkaar de koppen in sloegen.
In die tijd waren er geen computer spellen,
maar wel geweld.
daarbij komt er nog een aadachts punt dat er tegenwoordig meer media aandacht gaat naar het geweld op straat, dus lijkt het probleem maar groter en groter te worden.

om het kort te houden.
geweld was er al en geweld zal er altijd wel zijn. alleen verandert de vorm van het geweld.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 14:33

image

<b>Anna</b>:<br />Lezers zou het in vele gevallen van agressiviteit niet aan de opvoeding van de jongeren kunnen liggen? Makkelijk om games de schuld te geven als men niet verder wil kijken naar waarom jongeren agressiever worden!

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 18:35

image

<b>De Computeroloog</b>:<br />Ik denk dat er nog een andere kant bekeken moet worden.
Iemand zei hier dat zij van jongs af aan spelletjes speelden en dus ook dat gedrag zouden meoten vertonen.
Vergeten wordt dat spelletjes van vroeger, vaak opgebouwd uit sprites op een vaste achtergrond, veel minder realisties waren dan de tegenwoordige spelletjes, die door de voortgaande verbeteringen en technieken, tegenwoordig meer op videobeelden lijken met veel meer interactie en variatie dan op spelletjes. Hoe bloederiger hoe beter lijkt het.
Voeg daar dan de portie TV beelden bij met geweld, de muziek teksten en niet te vergeten het journaal en zie daar: Een geweldadige maatschappij.

Amerikanen schijnen echt dom te zijn. Op een doosje lucifers moet staan dat ze hun vingers kunnen branden anders kan de fabrikant al een proces aan de broek krijgen, of lopen er te veel werkeloze advokaten rond?

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 18:50

image

<b>H!7M@NN47</b>:<br />FUCK OFF

games -> agressief gedrag? No Way

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 18:53

image

<b>Ed</b>:<br />Get ready for the evil generation.

Ronald Reagen was vroeger trouwens erg positief over games. Allemaal goede gevechtshelicopter piloten, zo vond hij. Er is nog hoop, als we alle evilness maar goed weten te exploiteren.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 19:27

image

<b>Johan</b>:<br />Even mijn reaktie op de opmerking die ik ergens las dat in Amerika spelletjes fabrikanten aangeklaagd worden:

De reden dat mensen dit doen is puur voor het geld. In Amerika vallen er miljoenen binnen te sleepen met rechtszaken en geloof me..dit is gewoon de reden dat ze fabrikanten aanklagen.

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 19:39

image

<b>AoD][S!lverF!st][</b>:<br />Hey Guys

Volgensmij is dit grote kletspraat. Hier wordt blijkbaar uitgegaan van iemand die niet meer naar school gaat en 16 uur per dag achter een beeldscherm zit. Ja, dan zal dat wel ja. iK VIND DAT ER MET DIT ARTIKEL EEN VERKEERDE INDRUK GEWEKT WORDT ONDER DE GAMERS.

Greetz AoD][S!lverF!st][

old_comment_user op Woensdag 22 Augustus 2001 23:07

image

<b>Vos</b>:<br />Ohja, last thing. Het orginele artikel staat hier: http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4241769,00.html

Uitgangspunt was eigenlijk om aan te tonen dat spelletjes niet zo erg zijn. Helaas leverde het onderzoek een ander resultaat op.

old_comment_user op Donderdag 23 Augustus 2001 10:25

image

<b>[C]alibre</b>:<br />477 y0I_II2 I345e 4I23 I3370I/I +0 I_I5

old_comment_user op Donderdag 23 Augustus 2001 10:38

image

<b>MEM@</b>:<br /><quote>
Het gaat volgens hem niet om de inhoud van de spelletjes, maar om wat de games met de hersenen doen. En dat is niet best. Gebruikmakend van moderne technieken waarmee de hersenactiviteiten van Nintendo-spelletjes spelende tieners werd vergeleken met die van andere tieners, is de professor tot de conclusie gekomen dat computerspellen alleen die delen van de hersenen stimuleren die te maken hebben met zicht en beweging.
</quote>

Dit is tegenwoordig 100% niet waar. Vroeger in de Wolfstein en Doom dagen waren de tegenstanders heel erg dom ze stonden altijd op dezelfde plaatsen en ze deden altijd hetzelfde dit maakte het met wat oefening mogelijk om hersenloos alles neer te knallen.

Tegenwoordig zijn die dingen zo slim dat ze altijd andere dingen doen en zelfs kunnen vluchten en/of je vervolgen hierdoor moet je wel degelijk denken over wat je doet een strategie uit denken en een bepaalde taktiek aanhouden.

Het is ook zo dat veel spellen tegenwoordig niet meer in zgn Single player (1 speler tegen de computer) wordt gespeeld bijna alle moderne spellen worden alleen nog maar in Multi player (over internet tegen andere mensen) worden gespeeld.

Zullen we als voorbeeld Counter-Strike nemen het populairste online spel van op dit moment.

In dit spel kun je niet winnen door zomaar elke kamer binnen te stappen met knallend machinegeweer in hand. Je moet in team verband een tactiek uitdenken en je doelen strategische benaderen als je dat niet doet dan gaat iedereen z`n eigen weg en wordt je team een voor een neer geschoten.

Nu zullen jullie denken van ja dat is 1 spel maar het is bij bijna alle online spellen zo. Je speelt niet meer tegen domme computers je moet echt denken over wat je doet en hoe je het doet want anders ben je binnen de korste keren dood.

old_comment_user op Donderdag 23 Augustus 2001 12:34

image

<b>J03pk3</b>:<br />Je moet als onderzoeker wel erg ver weg zijn om te geloven dat wanneer A ontwikkeld word, B per definitie achteruit gaat.

De vergelijking waarop zijn onderzoek op berust slaat idd ook nergens op..

Hoe kunnen jullie hier energie voor opbrengen om er serieus op in te gaan?

old_comment_user op Vrijdag 24 Augustus 2001 13:33

image

<b>Bennie</b>:<br />ik ben 15 en ik speel erg, tot extreem, veel Unreal Tournament (TacOps, das zeg maar CS maar dan voor UT)

er zijn 2 manieren om te gamen:
goed
en slecht
als ik goed game, dan ga ik dus lekker en win ik vrijwel alles, hierdoor voel ik me lekker en ben ik vrolijk en ben ik verre van aggresief
ik lach dan veel en help mn ouders als ze wat vragen direct zonder te discussieren

als ik slecht game
word ik zelf helemaal afgeslacht
ik word dan chagrijnig
en als het erg slecht gaat ga ik ontzettend vloeken en slaan op mn bureau
gewoon omdat ik er niet tegen kan dat diegene me weer te snel/slim af is
ik reageer dan op alles negatief en nors
MAAR: dit is na een uurtje of misschien iets meer weer weg

verder ben ik een vrij rustige jongen, niet aggresief. ach misschien als ik melig ben en wat los dan kan ik soms wat ruw omgaan met mensen, maar dat is als geintje bedoeld, niet om pijn te doen

ik game sinds mn 6e geloof ik, toen kreeg ik de NES

oftewel:
games kunnen juist goed zijn voor je gedrag
maar ook slecht
ligt er meestal aan hoe je je voelt vóór je begint met spelen die dag, ben je chaggie dan speel je meestal slecht

verder:
dit onderzoek is onzin
tis iets wat verschilt per persoon
de een is nou eenmaal aggresiever dan de ander
heeft niet veel met games te maken

old_comment_user op Vrijdag 24 Augustus 2001 17:09

image

<b>Bas</b>:<br />I rest my case, zie artikel http://www.webwereld.nl/nieuws/8358.phtml

'Games veroorzaken geen hersenschade'

hehehe, I sayed so...
Maar goed, het was een leuke discussie

Groetjes,

Bas

old_comment_user op Zondag 26 Augustus 2001 01:00

image

<b>hans</b>:<br />aa wat spelletjes ZIJN gaaf en daar valt niks in te brengen denken jullie nou echt dat wij geen computerspelletjes gaan spelen hahha niet dus COMPUTER GAMES RULEZZZ

old_comment_user op Woensdag 19 September 2001 11:33

image

<b>Sylvester</b>:<br />nou ik zal zeggen dat het aan je karacter legt
de een word gauw boos en de andere niet ik kan er goed tegen gelukkig ik sla niemand ook als iemand mij aanvalt maar natuurlijk soms word ik boos maar dat is ook maar een keer per jaar
just play it and get not mad and else dont play it or else it may kost your life

old_comment_user op Maandag 21 Januari 2002 16:29

image

<b>Martijn</b>:<br />Oke, ik ben 12 jaar en volgens mij zo een beetje de enige positive ling op dit artikeltje.
Nou dan speel ik ook wel weer niet van die hele geweldadigen spellen (FS2000, Sim City 3000, Delta Force 2, alles waar een getalletje inzit dus)maar ik denk toch wel dat het het een en ander uitmaakt wat je speelt. Een jochie dat elke dag 2 uurtjes SOAWBS (schiet op alles wat beweegt spel) speelt, lijkt naar mij toch te wel beinvloed worden te (of zoiets). Nou dan niet dat-ie een stengun koopt en ouwe vroutjes neer knalt, maar zich anders gaat gedragen en vervelender word, 'geweldadig gedrag' dus. Hoewel ik denk dat het allemaal wel mee valt, omdat een spelletje uit is, en je weer een andere begint (bij zoals elke puber) maar elk spel komt (behalve RCT) weer terug en is weer in. Nou toch nie slech he, voor een 12-jaarige

old_comment_user op Maandag 11 Maart 2002 18:36

image

<b>linnie</b>:<br />ik ben het er niet mee eens, ik ben zelf 15 jaar en ik reacheer mijn agressie juist af met zulke spellen. Ik druk hard op de toetsen en schiet het een en ander neer en daarna voel ik me een stuk minder agressief. mijn vrienden vinden mij ook niet agressief meer sinds ik zulke spellen speel.

old_comment_user op Donderdag 21 Maart 2002 20:00

image

<b>siets</b>:<br />U had er wel in kunnen zetten wat er precies met u hersenen gebeurt

old_comment_user op Vrijdag 28 Februari 2003 09:08

image

<b>gert</b>:<br />Ik ben het er niet mee eens omdat ik zelf vaak in aanraking kom met agressieve jeugd en de overgroote meerderheid raakt games geeneens aan.
Maar dat het je hersens aantast kan wel eens waar zijn want de gamers die ik ken zijn vaak slechter in dingen onthouden maar ze zijn niet agressief

old_comment_user op Dinsdag 10 Juni 2003 20:14

image

<b>me</b>:<br />ik heb een artikel in mijn handen waarin staat dat ryuta kawishima juist zegt dat gamen beter is voor je reactie vermogen en dat je je ageressiviteit er in het spel uitgooigt en niet in het openbaar

old_comment_user op Maandag 16 Februari 2004 19:09

image

*** reactie verwijderd ***

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Flexibele IT noodzaak voor banken

    Banken worden belemmerd in hun agility door de beperkte flexibiliteit van hun IT-systemen. Onderzoeksrapport waarin de drastische vernieuwing wordt beschreven.

    Downloaden
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
  • Kostenbesparing voor long tail appsOplossing voor kostenkwesties in VDI. Technologie geschikt voor long tail apps.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: NPD: Beveiliging kost geld (video)

NPD: Beveiliging kost geld (video)