Friesland investeert in eigen internetknooppunt

Gepubliceerd: Woensdag 14 december 2005

Provincie Friesland trekt 226.000 euro uit om het Friese equivalent van de Amsterdam Internet Exchange van de grond te krijgen.

Toon volledig artikel

reegbers@hetnet.nl op Woensdag 14 December 2005 14:08

image

Het Noorden raakt steeds meer in de picture. Is dat goed?

Overigens, de redactie verwacht dat wij, lezers, goed controleren op spelling en dan pas de reactie versturen.

Ik heb uw artikel goed doorgelezen en gecontroleerd op spelfouten. Het blijkt dat het woord "Fryslân" niet correct is gespeld. Navraag bij de betreffende provincie leert dat "Fryslân" de enige juiste en toegestane spelling is. Dat is zelfs bij wet vastgelegd.
En volgens mij is FR-IZ ook onjuist gespeld, wordt dat woord geschreven als "FR-IX".

dlerew op Woensdag 14 December 2005 14:25

image

Prima ontwikkeling. Verdelen van gewenst gebruik over verschillende knooppunten is beter dan het clusteren rond een zeer select groepje knooppunten. De huidige knooppunten hebben teveel macht en belemmeren een gezonde doorstroming.

Anonymous Coward op Woensdag 14 December 2005 14:36

image

Het Noorden raakt steeds meer in de picture. Is dat goed? Overigens, de redactie verwacht dat wij, lezers, goed controleren op spelling en dan pas de reactie versturen. Ik heb uw artikel goed doorgelezen en gecontroleerd op spelfouten. Het blijkt dat het woord "Fryslân" niet correct is gespeld. Navraag bij de betreffende provincie leert dat "Fryslân" de enige juiste en toegestane spelling is. Dat is zelfs bij wet vastgelegd. En volgens mij is FR-IZ ook onjuist gespeld, wordt dat woord geschreven als "FR-IX".

De tikfout van FR-IX is inmiddels hersteld. Dank voor de oplettendheid. Overigens zal 'Fryslân' ongetwijfeld de juiste spelling zijn in het Fries. Aangezien deze tekst echter is geschreven in het Nederlands, houden we het op Friesland - zoals Van Dale voorschrijft.

fractal op Woensdag 14 December 2005 14:50

image

@Wilbert: ik snap dat je in je functie reageert en "Friesland" even recht zet maar eigenlijk zou je op zo'n eigenheimer (woordgrapje, zie Van Dale) niet moeten reageren.
Ik zie dat soort reacties (niet de jouwe) als een soort beginnend extremisme <g>

Bob op Woensdag 14 December 2005 16:29

image

Ja en laten we nu met zijn allen lekker nationalistisch gaan doen, waarom krijgt brabant als grote industrie provincie ook niet haar eigen exchange en limburg waar het gezien de werkeloosheid ook niet good gaat heeft er ook wel recht op. Utrecht in het middelpunt and groningen mag dan ook nog meedoen, waarom niet.

Rowdy op Woensdag 14 December 2005 17:00

image

De tikfout van FR-IX is inmiddels hersteld. Dank voor de oplettendheid. Overigens zal 'Fryslân' ongetwijfeld de juiste spelling zijn in het Fries. Aangezien deze tekst echter is geschreven in het Nederlands, houden we het op Friesland - zoals Van Dale voorschrijft.

Klopt, je mag de provincie wel Friesland noemen, maar als je het over de instelling 'provincie Friesland' hebt, dan is het in het Nederlands: 'provincie Fryslân' en in het Fries: 'provinsje Fryslân'.
Dit is nou eenmaal zo, of je het er nu mee eens bent of niet. Heb je het dus los over 'de provincie Friesland' in het algemeen, dan mag je dus ook Friesland schrijven, echter heeft de provincie liever dat je het ook dan op z'n Fries schrijft :)

apekool404 op Woensdag 14 December 2005 17:26

image

De huidige knooppunten hebben teveel macht en belemmeren een gezonde doorstroming.

Die opmerking begrijp ik niet helemaal (helemaal niet?). Heb je, behalve een onderbuikgevoel, ook cijfers en feiten om deze bewering hard te maken?

Stille op Woensdag 14 December 2005 19:57

image

Ja en laten we nu met zijn allen lekker nationalistisch gaan doen, waarom krijgt brabant als grote industrie provincie ook niet haar eigen exchange en limburg waar het gezien de werkeloosheid ook niet good gaat heeft er ook wel recht op. Utrecht in het middelpunt and groningen mag dan ook nog meedoen, waarom niet. Regionationalistisch dan wel te verstaan. A.s. maandag is er een congres in Assen over autonomie van de 3 noordelijke provincies binnen (Groot-)Nederland dus het moment van dit bericht is goed gekozen. Ja Randstad, jullie hegemonie gaat eraan. Wen er maar vast aan!

Anonymous Coward op Donderdag 15 December 2005 00:08

image

Wat een onzin het is Friesland en niet Fryslan of zoiets.
Dat kunen de friezen wel willen, maar zo schrijf ik het niet en zal ik het ook nooit gaan doen. Al gaan ze op de kop staan het zal me een rotzorg zijn.

Friesland is het in het nederlands en niet anders.

flebflab op Donderdag 15 December 2005 10:26

image

Ja laat de overheid zijn geld maar weer in de beerput gooien. Het geld voor deze internet exchange zien we dus nooit meer terug. Er is op dit moment al ruim voldoende marktwerking en bovendien is Nederland te klein voor allemaal regionale internet exchanges.

Rijntje op Donderdag 15 December 2005 10:50

image

Ik wou even zeggen dat lang niet alle Friezen dat willen, alleen de vastgeroeste en ik snap ook niet waarom die wet er ooit door is gekomen. We zeggen/schrijven toch ook gewoon Parijs en Londen ipv Paris en London (om maar s een voorbeeld te noemen).
Wat vreselijk off-topic trouwens :P

GvdAa op Donderdag 15 December 2005 11:19

image

@Bob:

waarom krijgt brabant als grote industrie provincie ook niet haar eigen exchange en limburg waar het gezien de werkeloosheid ook niet good gaat heeft er ook wel recht op. Utrecht in het middelpunt and groningen mag dan ook nog meedoen, waarom niet.


In Eindhoven zijn ze al bezig met de Brabant Internet Exchange (op de TU/e). Misschien dat die inmiddels al operationeel is, dat weet ik zo niet. Groningen heeft al een eigen internet-exchange. Misschien dat ze deze in andere provincies ook al hebben of er misschien al plannen voor zijn.

Digiman op Donderdag 15 December 2005 13:24

image

En wat is nu in feite de meerwaarde van een IX in Friesland ? Hoeveel ISPs zullen daar daadwerkelijk aansluiten, of beter gezegd, hoeveel carriers zullen glasvezel naar deze IX trekken en hoeveel Transit providers zullen hier gebruik van maken om daar IP Transit te leveren... Derhalve de vraag, wat is de meerwaarde ????

Digiman

Karelknetter op Donderdag 15 December 2005 14:21

image

@Digiman

Je vergeet in je opsomming te melden dat lokale glasvezelinitiatieven uitermate geschikt zijn om aan te sluiten op een IX. En er zijn (gelukkig) veel lokale initiatieven in voorbereiding en al gereed!

En voor een dienstenleverancier kan het erg aantrekkelijk zijn! Zeker als hij zich vlakbij de IX kan vestigen.

Digiman op Donderdag 15 December 2005 16:09

image

Karelknetter @ donderdag 15 december 2005, 14:21

@Digiman Je vergeet in je opsomming te melden dat lokale glasvezelinitiatieven uitermate geschikt zijn om aan te sluiten op een IX. En er zijn (gelukkig) veel lokale initiatieven in voorbereiding en al gereed! En voor een dienstenleverancier kan het erg aantrekkelijk zijn! Zeker als hij zich vlakbij de IX kan vestigen. @Digiman

Je vergeet in je opsomming te melden dat lokale glasvezelinitiatieven uitermate geschikt zijn om aan te sluiten op een IX. En er zijn (gelukkig) veel lokale initiatieven in voorbereiding en al gereed!

En voor een dienstenleverancier kan het erg aantrekkelijk zijn! Zeker als hij zich vlakbij de IX kan vestigen.


Uiteraard is dit zo, maar ik doelde meer op de leveranciers van internetbandbreedte (de Transit bedrijven) die mijn inziens niet de behoefte hebben om om een kleine IX als in Friesland te gaan zitten. Dus wordt moet een groot deel van het verkeer worden "ge"backhauled naar Amsterdam, Frankfurt, of London. Dus zie ik nog steeds niet echt veel meerwaarde.

Stille op Donderdag 15 December 2005 22:34

image

En wat is nu in feite de meerwaarde van een IX in Friesland ? Hoeveel ISPs zullen daar daadwerkelijk aansluiten, of beter gezegd, hoeveel carriers zullen glasvezel naar deze IX trekken en hoeveel Transit providers zullen hier gebruik van maken om daar IP Transit te leveren... Derhalve de vraag, wat is de meerwaarde ???? Digiman Ruimtegebrek in de Randstad ondervangen. Niet alleen zijn de computernetwerken daar overbelast, ook de IRL-netwerken zoals snelwegen. Even naar buiten kijken kàn helpen zaken van digibeten te begrijpen ... Ruimte op de IRL-server daar, man. Gaaf!

GeenGezeik op Vrijdag 16 December 2005 10:59

image

Hoe ziet zo'n een frysk ip-adres er eigenlijk uit?

Stille op Zaterdag 17 December 2005 21:03

image

Ik wou even zeggen dat lang niet alle Friezen dat willen, alleen de vastgeroeste en ik snap ook niet waarom die wet er ooit door is gekomen. We zeggen/schrijven toch ook gewoon Parijs en Londen ipv Paris en London (om maar s een voorbeeld te noemen). Wat vreselijk off-topic trouwens :P Woonde jij in Vlaanderen had je wel anders gepraat. Maar jij praat over een paar jaar gewoon Amerikaans-Engels als je ouders niet meer leven om je een draai om je oren te geven.

Wolf op Maandag 19 December 2005 10:43

image


Hoe ziet zo'n een frysk ip-adres er eigenlijk uit?


1 t/m 10

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws