Microsoft beëindigt nog dit jaar ondersteuning XP Home

Microsoft Windows Vista

Gepubliceerd: Vrijdag 6 januari 2006

Consumenten met Windows XP Home hebben na dit jaar geen recht meer op ondersteuning van Microsoft. Bedrijven hebben wat langer respijt.

Toon volledig artikel

NLife op Vrijdag 6 Januari 2006 12:08

image

Jammer dat zo moet gaan. Ik vind dat Microsoft eerder met Windows Vista zou moeten komen; het is nog geen eens zeker of Vista eind dit jaar komt. (MS stelt toch alles uit)

Jonas op Vrijdag 6 Januari 2006 12:10

image

Zo zie je maar weer hoe Microsoft met zijn klanten omgaat. Je zal maar net een computer met XP (115 Euro)aan hebben geschaft

little_peet op Vrijdag 6 Januari 2006 12:24

image

Dat is toch eigenlijk belachelijk, dat als je nu een nieuwe computer koopt daar nog xphome bij verkocht wordt maar nog maar 11 maanden ondersteuning hebt.

Ze zouden eigennlijk verplicht moeten worden, dat ze 3 jaar ondersteuning vanaf de laatste verkoop datum moeten geven, ipv 3 jaar vanaf de introductie datum.

Zolang er nog geen opvolging is, kunnen ze dit toch niet maken.

Nappy op Vrijdag 6 Januari 2006 12:30

image

Ehhh staat wel haaks op http://www.webwereld.nl/articles/39170

jansenonline op Vrijdag 6 Januari 2006 12:32

image

Zo zie je maar weer hoe Microsoft met zijn klanten omgaat. Je zal maar net een computer met XP (115 Euro)aan hebben geschaft

Daar kan je microsoft toch moeilijk de schuld van geven. Er zijn mensen die een auto kopen de dag voordat het nieuwe model komt, er zijn mensen die kaas in de supermarkt kopen de dag voordat het in de aanbieding gaat. Het verschil met microsoft is dat zij aankondigen wanneer er een nieuw model komt en dat je overal kon nalezen dat support dus rond augustus 2006 zou eindigen. Wat had je nou verwacht? Een telefoontje van microsoft met: 'u koopt nu XP maar support houdt snel op, wilt u misschien toch een Mac?' Kom nou.

Simon B. op Vrijdag 6 Januari 2006 12:32

image

Ik vind dat wel erg raar, voor een product dat nog gewoon in de winkels ligt, en dan zouden al over een jaar nieuw gevonden lekken niet meer worden gepatcht???

rutgrrr op Vrijdag 6 Januari 2006 12:37

image

Erg grappig dat vandaag ook het bericht verschijnt dat mictosoft de "comsumentenharten" wil veroveren. Ik neem aan dat dit daar een onderdeel van is: de support opheffen!

Kennelijk is Windows XP ineens een volledig veilig OS geworden, zonder lekken en gaten?

Dit is duidelijk een geval van de zo geliefde consument een gedwongen update door de strot douwen. Modern kapitalisme in z'n meest ordinaire vorm.

kingofflies op Vrijdag 6 Januari 2006 12:38

image

nou als ze maar niet denken dat ik een nieuwe versie van windows ga kopen voor de pc's die ik heb. Pas als ik een nieuwe pc koop zal ik daarover nadenken, en dat gebeurd de komende jaren nog niet.

robdegroot op Vrijdag 6 Januari 2006 12:39

image

Wie neemt er dan ook XP Home

Gewoon XP Pro nemen nergens last van

dada1958 op Vrijdag 6 Januari 2006 12:45

image

Ballmer: "Het winnen van de harten en zielen van onze eindgebruikers en ontwikkelaars is altijd onze kracht geweest."

Mag ik deze dans van u, heer Ballmer?

Speedener op Vrijdag 6 Januari 2006 12:47

image


Er zijn mensen die een auto kopen de dag voordat het nieuwe model komt.

Maar voor dat model blijft wel altijd support en onderdelen bestaan, zowel nieuw als 2e hands. Dat geld niet voor windows.

Wie neemt er dan ook XP Home

Gewoon XP Pro nemen nergens last van

Omdat Home goedkoper is dan Pro? En een huis tuin en keuken gebruiker helemaal geen Pro nodig heeft?

ceesdazig op Vrijdag 6 Januari 2006 12:50

image

"Er zijn mensen die een auto kopen de dag voordat het nieuwe model komt"
Ja helemaal waar en de dealer die probeert geen garantie en service meer te verlenen kun je voor de rechter brengen. MS is hier heel fout bezig en zelfs tegen de wet m.i.
Een ieder die een produkt aanschaft mag van de leverancier de gemiddelde verwachtte garantie en service duur voor zulke produkten verwachten.
Heb gisteren voor mijn Pa een systeem aangeschaft met XP Home, wat moet ik anders aanschaffen nu? Is Vista er al? Hou toch op met MS te verdedigen, dit is ronduit schandalig en totaal misbruik van hun positie.

JJK op Vrijdag 6 Januari 2006 12:55

image

@Rob de Groot
Gewoon XP Pro nemen nergens last van
Dat maakt helemaal niets uit! De support voor XP Pro loopt ook gewoon in 2006 af, en alleen bedrijven komen, voorzover ik weet, in aanmerking voor extra support.

Ludo op Vrijdag 6 Januari 2006 12:55

image

Beetje van de zotte dit. Het is duidelijk dat ze het win98 symdroom willen voorkomen dit keer. Ze weten dat weinig mensen op een nieuwe windows versie zitten te wachten, en als er geen vraag is, dan moet je die creeeren. 1e vuist regel van westers capitalisme.
Als PC boer ben je hier volgens mij al helemaal niet blij mee. Veel thuisgebruikers zullen nu geen nieuwe pc's meer aanschaffen tot Vista op de markt is. Goed werk M$.

JustKees op Vrijdag 6 Januari 2006 12:59

image

jansenonline ...Er zijn mensen die een auto kopen de dag voordat het nieuwe model komt...

Ja, en dan zegt die dealer zeker dat je nog maar 11 maanden garantie krijgt ipv 3 jaar? Ik dacht het niet. Het lijkt mij inderdaad logischer als ze zeggen dat ze vanaf de laatste verkoopdatum nog een x-aantal maanden support geven.

Xeskino op Vrijdag 6 Januari 2006 13:07

image

Maak maar geen zorgen mensen. Google komt met een eigen computer en OS. Lang Leven GComputer!

tweaktubbie op Vrijdag 6 Januari 2006 13:10

image

Resultaat is dat niemand een officieel XP-stickertje meer hoeft op z'n PC. Maar overdrijf het gevolg niet, de support die afloopt en kritische patches zijn 2 heel verschillende dingen! Daar lijkt iedereen overheen te lezen, want ik ken echt niemand die ooit MS heeft gebeld voor support. Nou jij weer :D

terp op Vrijdag 6 Januari 2006 13:14

image

ach luister, wie van jullie heeft ooit Microsoft gebeld/mailt als ie een probleem had? Voor OEM verzies (zoals die bij de meeste computers geleverd word) hoef je daar niet eens aan te kloppen. Op internet is voor elk probleem wel een oplossing te vinden.

oersoep op Vrijdag 6 Januari 2006 13:18

image

@jansenonline

Heel leuk, maar als je een auto koopt terwijl het nieuwe model de volgende dag geintroduceerd wordt, en jouw oude model blijkt benzine te lekken, sloten te hebben die spontaan openspringen, en spontaan te ontploffen op de snelweg, dan wil jij toch ook graag dat de fabrikant dat op eigen kosten oplost?

Ook al is dat nieuwe model er?

ouwedibbes op Vrijdag 6 Januari 2006 13:28

image

@jansenonline
Mijn auto is van het vorige type, daar wordt nog steeds service op verleend, zelfs laatst nog een terugroepactie ivm de electrische raambediening. Verder is er op dit moment nog geen alternatief voor XP behalve pro versus home. Vista is een nieuw product dat nog niet eens op de markt is, en, zoals we dat van MS kennen, zal dat voorlopig nog wel een tamelijk instabiel product zijn.
Maak dus niet zo'n achterlijke vergelijking!!

Verder nog, door dit soort acties roept MS zelf al die flame-reacties op.

LordFox op Vrijdag 6 Januari 2006 13:32

image

Hmm, is het niet zo dat Microsoft stopt met het ondersteunen van 'XP Home Zonder Servicepacks', maar dat de versies met SP1 of SP2 nog wel ondersteund worden?

dlerew op Vrijdag 6 Januari 2006 13:44

image

Daar kan je microsoft toch moeilijk de schuld van geven. ... Het verschil met microsoft is dat zij aankondigen wanneer er een nieuw model komt en dat je overal kon nalezen dat support dus rond 2006 zou eindigen. Wat had je nou verwacht? Een telefoontje van microsoft...
Flauwekul wat je schrijft. Microsoft heeft tot nu toe op geen enkele manier moeite gedaan om consumenten echt duidelijk te maken dat XP HOME support binnen een paar maandjes al niet meer bestaat en XP HOME dus een vorm van aanbieding is waar je beter niet meer voor kan kiezen. Erger: Microsoft laat het product nog gewoon verkopen als een volwaardig besturingssysteem voor consumenten en wordt nog steeds aangeleverd als het systeem om op consumentensystemen mee te verkopen.
Alleen een consument die de moeite heeft genomen ergens bij Microsoft na te gaan wanneer de support op het product zal eindigen zal weten dat je er beter niet aan kan beginnen.

Zowel consumenten als Microsoft als de verkopers hebben een verplichting om tijdig duidelijkheid te bieden. Van een consument kan je verwachten dat die er van uit kan gaan dat als deze een product koopt wat niet als aanbieding wordt verkocht en waar de volle mep voor betaald moet worden goede service krijgt. MS kiest er echter voor om alleen met kleine lettertjes ergens op hun site te vermelden dat support bij hun binnen een paar maandjes verloopt zelfs als je het nu net als nieuw kan kopen. Dat is geen verantwoordelijkheid nemen maar consumenten bespelen.
Opbellen is overdreven, maar ze zouden op zijn minst duidelijk bij de verkoop moeten vermelden dat je support over een paar maanden al verloopt omdat ze die niet koppelen aan de aankoop datum maar aan de verschijningsdatum.

rovo op Vrijdag 6 Januari 2006 13:47

image

De data zijn als volgt:

http://support.microsoft.com/lifecycle/search/?sort=PN&alpha=windows+xp

Dus niet alle windows xp versies lopen eind dit jaar af qua support.

Ik weet niet hoe lang deze data al bekend zijn, maar ik vind dat de leverancier van de pc hier toch ook wel een belangrijke rol in heeft.

Anonymous Coward op Vrijdag 6 Januari 2006 13:48

image

Aandelen MS eruit.
Aandelen Intel, Maxtor erin.

webgrazer op Vrijdag 6 Januari 2006 13:53

image

Ik heb sinds een maandje of 4 deze laptop met xp home en 2 jaar support van de fabrikant. Hoe zit dat dan met de garantie ? Ze dwingen op deze manier mensen wel om een illegale versie op de pc te zetten. Lekker bezig dat windows.

phantom op Vrijdag 6 Januari 2006 14:14

image

@Badmuts
Maxtor is overgenomen door Seagate.

@webgrazer
De fabrikant van de notebook verleent support op onderdelen. Wat betreft software kan de fabrikant je hooguit aan drivers helpen of heel misschien telefonisch/per email te woord staan.

Als ik mij niet vergis was een tijd geleden was een paar jaar met windows 98 precies hetzelfde probleem. Microsoft heeft toen maar besloten om de support met 2-3 jaar te verlengen. Zal ook wel met windows XP gebeuren.

Persoonlijk gezien vind ik dat ze de support op een OS wat betreft veiligheidsfixes gewoon op 10 jaar moeten houden. Microsoft vind dat beveiliging hoog in de vaandel moet staan en dat kunnen ze doen door 10 jaar veiligheidfixes op de markt te brengen.

TheSkull op Vrijdag 6 Januari 2006 14:20

image

Ongelofelijk, gewoon niet normaal meer.

Ze dwingen (Om even op het rechte pad te blijven en geen illegale praktijken te vermelden) mensen zo om Windows Vista aan te schaffen. En dat gaat ook niet goedkoop worden. Ik vind dat ze vanaf de aankoop 5 jaar garantie moeten geven. Lijkt me inderdaad raar als een onwetende pc-gebruiker een nieuwe PC koopt aankomende week met Windows XP (Voor heel veel geld..) en dan krijgen ze geen support meer, updates enzovoort.

Kom op Bill, zo'n geniale kerel moet toch snappen dat dit niet normaal is...

Bram Wenting

6581 op Vrijdag 6 Januari 2006 14:23

image

Ik voorspel gouden tijden voor hackers, crackers en ander gespuis. O ja, natuurlijk ook voor Linux ! Eigenlijk wordt alles alleen maar beter.

wgboers op Vrijdag 6 Januari 2006 14:24

image

Er is niets aan de hand als MS voor de gebruikers die recent een versie van XP Home aangeschaft hebben een coulantte overstap kunnen maken naar Vista.

AWACSone op Vrijdag 6 Januari 2006 14:29

image

Maar.... je hoeft geen Windows te gebruiken hoor...
Probeer eens Linux. Een distributie zoals Linspire en Ubuntu zijn volwassen geworden en met recht een serieus alternatief als Desktop PC.
Veelal gratis en zal nog jaren ondersteund worden!

MDJ op Vrijdag 6 Januari 2006 14:29

image

Aandelen MS eruit.
Aandelen Intel, Maxtor erin.


Emotie in beleggen is ongezond voor je schatkist. Economisch gezien is dit een goede zet van Microsoft. Het volk mort maar draait nog steeds Windows op hun PC en zal dat altijd wel blijven doen. Kwestie van de grootste gemene deler met nadruk op gemeen.

newmikey op Vrijdag 6 Januari 2006 14:32

image

Lust u nog een koekje? Hoe verkoop ik een nieuwe auto? Door de "oude auto" niet in voor onderhoudsbeurten te accepteren. Zo sterft de oude gewoon uit en is de consument met 5000 op de teller verplicht een nieuwe auto aan te schaffen.

En nu maar op Windows blijven werken mensen!

newmikey
PCLinuxOS

EdHockery op Vrijdag 6 Januari 2006 14:33

image

eer ik met een coulante regeling overstap naar Vista lig ik dood voor mijn toetsenbord. Tot zover M$ft, over nu naar de Pinguin.

i-v-o op Vrijdag 6 Januari 2006 14:36

image

Microsoft is goed bezig! Door dergelijke acties worden velen van hun Microsoft-syndroom afgeholpen, en ontstaat er een kans voor derden om zich op de markt van de OS'en te begeven. Schiet je in je eigen voet; les 1...

Gratisrijden .nl op Vrijdag 6 Januari 2006 14:37

image

, want ik ken echt niemand die ooit MS heeft gebeld voor support. Nou jij weer :D
Zo iemand ken ik dus wel. Eerst willen ze een machtiging om 100 Euro van je rekening af te schrijven en dat krijg je iemand aan de lijn die je vertelt dat ze je niet kunnen helpen. Jawel, Microsoft support voor bedrijven!

sniek op Vrijdag 6 Januari 2006 14:39

image

Er is niets aan de hand als MS voor de gebruikers die recent een versie van XP Home aangeschaft hebben een coulantte overstap kunnen maken naar Vista.

Of gewoon een upgrade naar Pro.

Gratisrijden .nl op Vrijdag 6 Januari 2006 14:45

image

Ik voorspel gouden tijden voor hackers, crackers en ander gespuis. O ja, natuurlijk ook voor Linux ! Eigenlijk wordt alles alleen maar beter.
Dat zie ik ook zo. Linux ik klaar om Windows wereldwijd te vervangen. Geen slimme zet van Microsoft om nu over zijn klanten heen te spuwen.

xavdeman op Vrijdag 6 Januari 2006 14:49

image


Ik voorspel gouden tijden voor hackers, crackers en ander gespuis. O ja, natuurlijk ook voor Linux ! Eigenlijk wordt alles alleen maar beter.


Inderdaad, behalve voor Windows gebruikers, zitten hier alleen maar voordelen aan, goed gedaan Microsoft :-), snel even aandelen van antivirus en firewallbedrijven en Linux vendors inkopen :-D

Gratisrijden .nl op Vrijdag 6 Januari 2006 14:50

image

Of gewoon een upgrade naar Pro.
Of omgrade naar Linux! Pro gaat er netzo uit.

chow op Vrijdag 6 Januari 2006 15:01

image

Ik verheug me al op de discussie over end-of-life Vista, vijf jaar na release ...

Het is elke keer hetzelfde, met als enige verschil dat Microsoft tegenwoordig duidelijker de life-cycles van haar producten geeft.

Niet mee eens? Gewoon geen Microsoft kopen!

sjg op Vrijdag 6 Januari 2006 15:03

image

Het hele verhaal komt alleen niet overeen met de roadmap voor servicepacks.

Voorlopig staat er nog een SP3 op de planning voor de tweede helft van 2007. Storm in een glas water lijkt me.

consument op Vrijdag 6 Januari 2006 15:03

image

De soep wordt niet zo heet gegeten.
Er staat in de tweede helft van 2007 nog servicepack3 gepland. Tegen de tijd dat Microsoft de ondersteuning wil beeindigen zal er wel weer een actie zoals bij windows 98 SE volgen. Daar worden nu ook nog kritieke beveiligingsupdates voor uitgebracht tot 30 juni 2006 en dat terwijl de ondersteuning eindigde op 30 juni 2002.

Dat is toch nog 4 jaar relatieve veiligheid.

rc_amsterdam op Vrijdag 6 Januari 2006 15:04

image

Dit vind ik erg vreemd: mijn ouders hebben net een nieuwe Dell gekocht. Daar zit standaard Windows XP Home edition bij. Het lijkt mij inderdaad ook redelijk om dan een gratis update te bieden naar een ander (nieuwer) OS dat nog wel ondersteund wordt. Of dit vanuit de computerverkoper (Dell) gebeurt of vanuit de aanbieder van het OS (Microsoft) maakt dan niet zoveel uit.

phantom op Vrijdag 6 Januari 2006 15:26

image

Mensen ik heb de OPLOSSING:

Stuur een E-mail aan Microsoft !

Ludo op Vrijdag 6 Januari 2006 15:42

image

Hoor een aantal mensen de optie "geen microsoft kopen". Opzich is daar niks tegen in te brengen, maar de gemiddelde gebruiker lees: dell of dixons klant. Kan zijn pc helemaal niet zonder MS kopen.

f.v.d.lecq@unit4.nl op Vrijdag 6 Januari 2006 15:42

image

Er bestaat toch zoiets als een wettelijk recht op minimaal 1 jaar garantie?

Anonymous Coward op Vrijdag 6 Januari 2006 15:44

image

Ben blij dat ik de overstap naar Suse bijna helemaal heb afgerond.
Ik had al gedacht dat MS net als in andere jaren dit truckje zou uithalen.
Niet dat ik anti MS ben ofzo, maar mijn laptop en pc zijn gewoon nog goed. Ga echt geen ander spul aanschaffen.

Agassi op Vrijdag 6 Januari 2006 15:48

image

Ik snap niet waar al die drukte goed voor is.
Ten eerste doet Webwereld zelf al of het produkt compleet waardeloos is als er geen updates meer komen. Dit is flauwekul.Wel eens gehoord van routers,firewalls etc (dit m.b.t. eventuele beveiligings fouten etc.)
Ten tweede verplicht niemand, dus ook Microsoft niet, Vista te kopen. Het feit dat er geen updates meer komen wil niet zeggen dat je _moet_ upgraden. "We" willen altijd zelf dat onze desktop er mooier uitziet dan die van de buurman en dus moeten we het nieuwste, ook in Vista zullen weer velen (zo niet meer) bugs zitten. Ten derde weet bijna iedereen dat software stijf staat van de bugs op het moment dat het gereleased wordt,en dit accepteren we allemaal door de gebruikersovereenkomst te accepteren. Ten vierde is het zo dat je met je auto na 1 jaar (of hoelang de garantie termijn ook is) niet meer in aanmerking komt voor gratis reparaties als je met je auto de sloot ingereden bent, dit geld dus ook voor software,als iemand een lek vindt in windows (op wat voor manier dan ook) mag microsoft dit dus 10 jaar lang gaan oplossen. Bedenk even wat windows xp home je gekost hebt en zet dat dan af tegen een garantie termijn van 10 jaar.... En zoals iemand anders al zei, als het ons allemaal niet aanstaat stap dan over op een ander "os"
Ooh ja, ik heb geen aandelen in microsoft,ben ook helemaal niet voor of tegen ze maar ik denk wel dat we een beetje realistisch moeten blijven.

dsteenwijk op Vrijdag 6 Januari 2006 15:50

image

Hastalapasta Vista! :-) Ik gebruik vanaf nu lekker Linux!

Wolf op Vrijdag 6 Januari 2006 15:52

image


Dit vind ik erg vreemd: mijn ouders hebben net een nieuwe Dell gekocht. Daar zit standaard Windows XP Home edition bij. Het lijkt mij inderdaad ook redelijk om dan een gratis update te bieden naar een ander (nieuwer) OS dat nog wel ondersteund wordt. Of dit vanuit de computerverkoper (Dell) gebeurt of vanuit de aanbieder van het OS (Microsoft) maakt dan niet zoveel uit.


Dat is 2 keer fout, dell en windows :)

--
Ik ben zelf net een paar weken geleden overgestapt op Ubuntu Linux, en ik ben helemaal verliefd, vorige week mijn NTFS schijven omgezet naar reiserFS schijven. En oh wat loopt het toch allemaal fijn!

chow op Vrijdag 6 Januari 2006 15:57

image

@rc_amsterdam

Ach, tegenwoordig is het in ieder geval een legitieme versie (dat staat in ieder geval sinds een paar maanden in de advertenties van Dell ... alsof ze eerder illegale versies leverden ;-) ...

chow op Vrijdag 6 Januari 2006 15:58

image

@Kwibus D.

En na één jaar zal Windows XP Home ook nog precies zo werken als daarvoor. Je krijgt alleen geen aanvullingen meer ...

hetisjantje op Vrijdag 6 Januari 2006 15:59

image

Slecht nieuws voor Tante Truus, die door buurjongen Henk al diverse malen is gecleaned van virussen en spyware, en alleen veilig blijft door de automatische updates. Tante Truus vind een beetje surfen en zo op haar 1,5Ghz bakkie wel leuk, en zou wel eventueel Vista willen, maar zoals zo velen heeft ze een pc die nu goed genoeg is, maar bij Vista niet meer, dus dan zou ze ook een nieuwe pc moeten kopen. Dat is te veel. Dat wordt spyware-heaven vanaf 2007...

Raoul op Vrijdag 6 Januari 2006 16:07

image

Garantie, veiligheidsupdates, Er worden hier weer een hoop zaken door elkaar gehaald !!

Garantie zal er gewoon blijven, ook worden veiligheids risico's gewoon gefixed, ook in 2007.

Echter, wanneer jij een fout vindt in de software, en die niet veroorzaakt wordt door derden, dan komt er geen hotfix meer.

Dus ga allemaal lekker aan de linux, apple of wat dan ook. het is jullie goed recht, en bovendien hartstikke goed. maar kap eens met flamen over zaken waar je geen verstand van hebt !

Over die harten van consumenten, ontwikkelaars ontwikkelen over het algemeen graag in MS producten. Bijna geen een andere leverancier met zulke goede ontwikkel en debug tools.

En geloof me, XP home zal het prima doen in 2007 !!!



paul06 op Vrijdag 6 Januari 2006 16:11

image


Het is me nu niet geheel duidelijk of de kritische updates ook eind 2006 stoppen? Dat ik ms niet meer kan bellen is fout, maar baart me niet zoveel zorgen. Echter wanneer er geen kritieke beveiligings updates uitkomen is dit een internationale ramp! (spam,virussen etc)

experimien op Vrijdag 6 Januari 2006 16:16

image

Ik snap niet dat sommige mensen zeggen dat ze echt geen nieuwe computer of laptop aan gaan schaffen omdat wat ze hebben nog goed is? Moet dat dan als er geen ondersteuning meer is? Wat heeft een nieuwe computer daar nou mee te maken! Ik ken mensen die nog op een ouwe computer van een jaartje of tien lekker werken. Met Windows 95 en zonder ondersteuning! Ja, ik weet het, bijna uitgestorven, maar als je zo`n ding nou alleen maar nodig hebt voor tekstverwerken en een beetje rekenwerk, een beetje surfen en een enkel mailtje? En veel ouwetjes draaien nog heel goed hoor.

Het is belacheljk dat veel mensen elke drie jaar ofzo weer een nieuwe computer willen. Beetje upgraden volstaat voor heel veel huis- tuin- en keukengebruik, mits je een kwalitatief goede computer heb gekocht.

Trouwens, ik koop mijn computers altijd "leeg". Ik bepaal zelf wel welk besturingssysteem en welke software ik op mijn computer zet.

Dus dat gemekker hier is lekker muggeziften en paniek zaaien. Zorg eerst maar dat je goed beveiligd ben. Dan heb je die z.g. support helemaal niet nodig.

info@limbra.com op Vrijdag 6 Januari 2006 16:28

image

Heerlijk de reacties van de LINUX mensen. Schijnbaar snappen die mensen nog steeds niet dat voor vele mensen LINUX geen optie is. Windows is gebruikersvriendelijk en werkt. Hier kunnen 99,9 van de 100 mensen mee uit de voeten, behalve de anti mensen die vinden altijd wel iets. Er werd hier al geroepen de soep wordt niet zo heet gegeten zoals die wordt opgediend. Windows XP zal gewoon blijven werken en er al een kritische update noodzakelijk is zal MicroSoft die ook blijven bieden. Het klinkt enger dan het in werkelijkheid is en voor de LINUX mensen is dit natuurlijk weer eens olie op het vuur. Wanneer zullen deze mensen eens volwassen worden en inzien dat niet iedereen met LINUX kan werken en dat de PC een algemeen gebruikersgoed is waar iedereen mee moet kunnen werken.

Laat de LINUX mensen genieten van hun LINUX en de Windows mensen van hun Windows, idem de MAC'ers.

nico.coesel op Vrijdag 6 Januari 2006 16:42

image

@Raoul: Je slaat precies de spijker op z'n kop. Wat weten Linux gebruikers nu echt van Windows?
Laat het woord Microsoft vallen en de gemiddelde Linux gebruiker zal weer Linux proberen op te hemelen om toch maar vooral in het eigen dogma 'Linux is altijd en overal beter' te blijven geloven.

Als er een serieus probleem in een product zit, dan komt Micrsoft heus wel met een patch. Ik heb zojuist de WMF patch voor Windows 2000 geinstalleerd. Windows 2000 wordt al langer niet meer ondersteund door Microsoft.

Tuckson op Vrijdag 6 Januari 2006 17:04

image

@AWACSone
aar.... je hoeft geen Windows te gebruiken hoor...
Probeer eens Linux. Een distributie zoals Linspire en Ubuntu zijn volwassen geworden en met recht een serieus alternatief als Desktop PC.

Ik stoei graag met Linux, maar ben dit niet met je eens. Linux (ook ubuntu en linspire) zijn pas volwaardig als alternatief op het moment dat gebruikers met hetzelfde gemak als onder windows programma's kunnen installeren en beheren en hardware kunnen toevoegen en beheren. Met name dit laatste is vaak nog een droefenis voor de ongeoefende gebruiker. Neem alleen al de support voor draadloos netwerken. Nu weet ik wel dat dit niet zo zeer aan Linux an sich als wel aan de hardwarefabrikanten ligt, maar daar heeft de argeloze gebruiker niets aan. Die loopt domweg tegen het feit aan dat zijn wifi chippie niet aan de pruttel te krijgen is.

Dus hoe graag ik het ook zou willen, technisch is het gelijkwaardig en beter, maar vanuit het gezichtspunt van de gebruiker voldoet Linux nog niet. Alle mooie grafische programmatuur ten spijt.

paul_smit@planet.nl op Vrijdag 6 Januari 2006 17:05

image

Ik ben van mening dat Microsoft nog 3 jaar service moet verlenen na aankoop van het product ongeacht welke dat is. En aangezien er nog geen opvolger is van XP en deze sotfware nog volop bij nieuwe computers geleverd wordt is dit een belachgelijk standpunt.

Er wordt door deze en gene hier een vergelijking met de auto-industrie gemaakt. Als insider kan ik melden dat de meeste fabrikanten onderdelen leveren tot 15 jaar na de productiestop van het betreffende model. Maar wat bij auto´s kan en niet bij software, is het defecte onderdeel ook na 15 jaar nog vervangen maar door een merkloze kloon.

Voor de liefhebbers van oldtimers: alleen Mercedes heeft originele onderdelen in voorraad van vrijwel alle modellen ooit gemaakt (na 1950) Citroën kan vrijwel alles nog leveren voor de legendarische DS. Maar dit zijn echt de uitzonderingen.

chow op Vrijdag 6 Januari 2006 17:08

image

@nico.coesel

Wordt Windows 2000 niet wat meer binnen bedrijven gebruikt dan Windows XP Home?

Je doet me er overigens wel aan herinneren om mijn laptop met W2k even aan het netwerk te hangen om te update-n. ;-) Tnx.

macsterdam op Vrijdag 6 Januari 2006 17:10

image

Nog heel even geduld, dan zijn de Intel boekjes van Apple er. Als we de berichten mogen geloven kan je straks binnen OSX gewoon je Windows programma's draaien maar dan zonder Windows en ook nog eens tegelijkertijd Linux. Wat wil je nog meer! Een virus vrij feest.

Dolf op Vrijdag 6 Januari 2006 17:13

image

waar hebbe we 't over??? tegenwoordig belt geen hond MS voor problemen, onder de particulieren dan... (veel te duur trouwens) bij problemen belt men in 99% vd gevallen de helpdesk hardware fabrikant of aankoop dealer...of goegelt.
windows updates en patches via de web vallen niet onder de noemer "support"... en blijven dus gehandhaafd.

DUSSSSS....

6581 op Vrijdag 6 Januari 2006 17:14

image

@ nico.coesel :

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik meer weet van Windows dan het overgrote deel van Windows gebruikers. Juist die kennis over dit OS heeft me doen besluiten om (privé) over te stappen op Linux. Sinds ik dit OS gebruik, is bij mij het vuur weer gaan branden. :-)

Ik ben het met je eens dat het nog niet voor iedereen een werkbaar systeem is, maar het komt wel steeds dichterbij. Als je voor de gein eens Ubuntu probeert, zul je het met me eens moeten zijn. Zelfs mijn moeder gebruikt het!


Bolleke op Vrijdag 6 Januari 2006 17:21

image zomerhack badge 3

@Nico:

Wat weten Linux gebruikers nu echt van Windows?

Nou eh, genoeg hoor. Ik ben jarenlang door werkgevers gedwongen ermee te werken. Gelukkig zit ik nu bij een toko waar je het min of meer zelf mag kiezen...

Als je zelf een keer Linux zou gebruiken zou je merken dat het echt allang geen kwestie van "kunnen" of "talent" is om met Linux te werken. Elke boeren*** kan ermee omgaan. Ja, vanaf source een programma compileren vergt iets meer kennis, maar de ingewikkeldere Windows-opties zijn ook niet voor tante Truus weggelegd hoor.

Berber op Vrijdag 6 Januari 2006 18:31

image

Ik ben dus een van die mensen die eind vorig jaar nog XP Home móesten aanschaffen (Comp gecrasht, door 'vakkundige' installatie van meer geheugen, en XP Pro, over Windows ME. Ook al doordat ME niet meer ondersteunt werd!)en die niet wíst, dat het in augustus dit jaar al zou aflopen met de ondersteuning.
Heb daar, bij aankoop helemaal geen waarschuwing over gehad van de winkelier!
Én wist alleen maar dat Vista pas in 2007 zou komen.
Ik vind het ook een zéér kwalijke zaak, dat Microsoft al de ondersteuning van een systeem stopt, vóórdat ze met een nieuwe komen.
Dat werkt toch fraude (Serienummers op websites, ed) in de hand? Waar denken ze, dat we het geld voor wéér een nieuw systeem vandaan halen?!!!
Door mijn lichamelijke handicap ben ik arbeidsongeschikt verklaard, héb dus geen geld. Maar voor mijn sociale contacten ben ik wel afhankelijk van de comp!

JJK op Vrijdag 6 Januari 2006 18:39

image

@nico.cousel:
De meeste Linux-gebruikers die ik ken zijn overgestapt van Windows op Linux...

Hein op Vrijdag 6 Januari 2006 18:50

image

@ nico.coesel
@ info@limbra.com
Ik gebruik Linux en Windows XP. Ik ken beide systemen.

Linux is zeker niet overal en altijd beter, maar dat geldt gewoon voor elk OS. Elk OS kent z'n sterke en zwakke kanten.

Linux users zijn zeker ook niet onvolwassen. Dat MS er een policy op nahoudt om alleen grote klanten (goede) support te leveren vindt ik wel een kwalijke zaak. Dit zijn al vaak klanten die bij aanschaf kortingen hebben ontvangen die huis, tuin en keuken gebruikers niet krijgen en dan vervolgens worden deze grote klanten ook nog eens 'verwend'. Waarom: omdat de gewone gebruiker geen vuist kan maken.

dlerew op Vrijdag 6 Januari 2006 19:07

image

Zelfs al komt MS nog dit jaar met een nieuwe reeks Windows prducten dan is dat nog niet redelijk om klanten op moeite en kosten te jagen om dus maar over te stappen om nog veilig te zijn.

Klacht indienen bij Microsoft dus maar....
http://www.microsoft.com/netherlands/contact/feedback.aspx

salah.1990 op Vrijdag 6 Januari 2006 19:21

image

beste mensen ik ben niet echte en proffesionel of zo maar hier kan ik wel iets zeggen natuurlijk heb ik niet alles gelezen van de macintoch of de linux mandriva .2006 die ik ook heb
Maar zoals ik zei ik heb maintoch.0S.9. en deze stuurprograma is ook niet meer ondersteund kan zelf geen msn meer hebben en ook geen internetexployer.5.5. of iets hoger door microsoft geen meer aanbied aan macintoch de reden is dat macintoch met de nieuwe stuurprogramas mac.OSX.1;tot.4/5 of meer maar ook is nu een MAC.OS.X TIGER die ik heb en met een andere manier van internet
Maar wat ik bedoel is dat op een of andere manier microsoft onder druk staat van linux macintoch door ze iets nieuw willen introduceren op de markt voor de windowns klanten dus kunnen ze moeilijk achterblijven met hun oudere programas
Dit is wat ik er van versta vergis ik mij dan sorry maar als je zoals ik hier leest en veel naar de pcmagazine en de mac magasine leest dan zie je het wel anders ook zoals de g.5 van macintoch de oudere versie willen ze niet meer fabrikeren maar en andere versie zoals veel kans met vista zal je oudere pentium 4 mechien niet meer aangepast zijn
vergis ik mij dan wil ik het graag zien van mensen die het echt kunnen weten en goede avond en hopelijk een goed .2006

Dysfunctional amoeba op Vrijdag 6 Januari 2006 19:30

image

MS heeft een monopoly positie en daar maken ze handig gebruik van. Ze weten dat een consument die XP home draait, niet de middelen heeft om MS te dwingen langer support op haar producten te geven. Die kun je dus gemakkenlijker een nieuw half-af product door de strot douwen. Bij bedrijven (XP PRO)gaat dit veel moeilijker daar zij wel over de middellen beschikken om MS het leven zuur te maken, met als gevolg dat die nog een jaartje blij gehouden worden.

Dus misschien een idee om alle consumenten krachten te bundellen en een proefprocesje te starten tegen MS aka Bill & Co?

Gert1 op Vrijdag 6 Januari 2006 19:35

image

Het rare is dat er nog geen eens een nieuw OS is... tot nu toe werd de ondersteuning op oudere OS'en pas na een paar jaar gestopt. Kun je ook over discusseren, maar je had iig alle tijd om een nieuw OS aan te schaffen. Nu is er nog geeneens een nieuwe Windows versie... beetje voorbarig imho. Eerst maar eens zien of er echt een nieuwe versie komt dit jaar.

salah.1990 op Vrijdag 6 Januari 2006 19:39

image

beste mensen ik moet nog iets kwijt
Dus ik ben moslim en met xp kon ik de oproep tot het gebed downloaden met alle stuurprogramas van microsoft
en andere intresante programas wat jammer niet alles wat ik heb met xp kan ik niet hebben met linux mandriva2006 NIET met ubuntu versie 5.04.for intelX86 en met macintoch nog minder VEEL is voorzien voor windowns maar gelukig de laatste jaar vind ik op cdroms van tijdmagazine nu regelmatig en cdrom met programas en nu iets meer voor de twee systemen vele mensen die ik ken zijn niet echt op de hoogte van vele zoals jullie maar kan wel zeggen dat voor vele windowns erg gemakelijk is . Het nu ook linux maar moet veel geduld oefenen om het onder de knie te krijgen . Zo hopijk val ik niet te veel mensen lastig maar hier kon ik wel ietsje mee praten hoewel beperkt

pltpronk op Vrijdag 6 Januari 2006 19:52

image

Nou dat is lekker microsoft vooral als je net een nieuwe pc heb gekocht met alles er op en er aan incl. herstel dvd van HP, jullie zitten steeds vol verrassingen.

Pjotr op Vrijdag 6 Januari 2006 20:05

image

Precies 1 jaar geleden stapte ik van Windows 98SE over op XP omdat de ondersteuning van 98 afliep. Nu blijkt dus dat mijn gloednieuwe PC met XP-home weer naar de kringloopwinkel kan brengen.

Ik heb al geprotesteerd tegen deze idioterie van Microsoft en roep iedereen op dit ook te doen die XP-home heeft. Protesteer via het contactformulier op de website van Microsoft!

nico.coesel op Vrijdag 6 Januari 2006 20:30

image

@Bolleke: Ik gebruik Linux al geruime tijd (ruim 10 jaar denk ik waarvan minstens 8 jaar op een speciaal voor Linux bestemde PC) en ik zou voor sommige toepassingen niet meer zonder kunnen, maar ik ben ondertussen toch ook wel flink wat nadeeltjes tegengekomen. Waaronder geen security patches voor oudere versies van applikaties.

Ik kan me nog wel wat onaangename verassingen herinneren waarbij de nieuwste versie van een applikatie (sendmail, bind)
installeren de enige manier was om van een beveiligingslek af te komen. Helaas blijkt vaak dat de configuratie van zo'n nieuwe versie opeens ook anders is (en niet backwards compatible). Of nog leuker, je moet je systeem upgraden naar een hogere versie van de distributie om net dat ene programma te kunnen installeren vanwege afhankelijkheden tussen verschillende libraries en andere software. Zelfs in de kernel houden ze het niet compatibel; ergens tussen versie 2.6.10 en 2.6.20 worden opeens de PCI sloten op een andere manier benoemd. Handig als je dat nodig hebt in je software en nergens een specificatie te vinden natuurlijk die aangeeft hoe je de betreffende waarde moet interpreteren en of er in de toekomst wellicht nog een uitbreiding op komt.

Erg fijn allemaal *NOT*.

Voor open source software worden dit soort praktijken kennelijk getolereerd. Microsoft doet dat soort dingen in mijn ogen toch echt beter. Ik hoef niet te upgraden naar Windows XP als er in Windows 2000 een lek blijkt te zitten; dat wordt met een patch voor Windows 2000 opgelost. En Windows in het algemeen is behoorlijk backwards compatible. Office 97 en zelfs nog oudere applikaties uit het Windows 3.1 tijdperk draaien doorgaans prima onder Windows 2000.

Jonas op Vrijdag 6 Januari 2006 21:05

image

Als de consument hier lucht van krijgt, heb je kans dat de verkoop van nieuwe computers gigantisch instort.

Ik denk namelijk dat iedereen wacht met het kopen van een nieuwe pc todat Windows Vista er is.

De pcboer gaat niet blij zijn met deze aktie van Microsoft.

Anonymous Coward op Vrijdag 6 Januari 2006 22:23

image

En hopla. Gaat microsoft binnenkort alsnog het support voor de home-edition verlengen met 2 jaar. Wat een aardige gasten zijn dat toch.

Rinse op Vrijdag 6 Januari 2006 22:50

image

Ludo @
Hoor een aantal mensen de optie "geen microsoft kopen". Opzich is daar niks tegen in te brengen, maar de gemiddelde gebruiker lees: dell of dixons klant. Kan zijn pc helemaal niet zonder MS kopen. Hoor een aantal mensen de optie "geen microsoft kopen". Opzich is daar niks tegen in te brengen, maar de gemiddelde gebruiker lees: dell of dixons klant. Kan zijn pc helemaal niet zonder MS kopen.

Tja, koop dan ook niet bij dixons of dell :)

proet op Vrijdag 6 Januari 2006 23:03

image

Klopt niet De ondersteuning voor Windows XP Home Service Pack 1 wordt gestopt. De ondersteuning voor Service Pack 2 gaat tot nader order gewoon door.

schippers.emmeloord@hccnet.nl op Vrijdag 6 Januari 2006 23:12

image

Lekker van MS, zeker omdat er voor veel kleine ondernemers ook geen linux-alternatief is. Bij ons in ieder geval niet, omdat de bijdrijfstak gerichtte software waarmee wij (detailhandel)moeten werken gewoon geen linux-versie kennen. We hebben al een geprobeerd e.e.a. te laten lopen op een linux-machine in een virtuele windows, maar daar trapt de software dus niet in. Die is (mede omdat het voor meerdere landen geschreven is) echt alleen maar draaien op XP of 2000. Daarnaast is er ook geen volwaardig (volledig comaptibel) alternatief voor Office waardoor je een heel groot deel van je computergebruik binnen het bedrijf zou moeten aanpassen. Zit ik niet echt op te wachten, heb wel iets anders te doen dan allerhande sheets, databases, sjablonen etc. om te moeten bouwen van MSOffice naar bijv. open office.
Dus, ook voor de kleine ondernemer is er (vaak) geen goed alternatief.

jwbr op Vrijdag 6 Januari 2006 23:25

image

@Agassi: "Ten derde weet bijna iedereen dat software stijf staat van de bugs op het moment dat het gereleased wordt,en dit accepteren we allemaal door de gebruikersovereenkomst te accepteren".
Die gebruikersovereenkomst staat op de install-cd van Windows. Die accepteer je dus NADAT je Windows hebt gekocht. Ben je van plan die overeenkomst niet te accepteren, dan zou je de cd weer in moeten kunnen leveren bij je pc-winkel. MOET JE MAAR EENS PROBEREN. Dat gaat je niet lukken, ook niet bij MS zelf (is al eens op TV geweest dat ze dat niet doen).

phantom op Vrijdag 6 Januari 2006 23:31

image

@Jonas:

De gewone consument of te wel "Jan met de pet op", weet hier niks van. De gewone consument die een pc nodig heeft denkt:

Euh, ik wil een Intel Pentium pc met euh windows erop.
Liefst een merk pc, zoals HP, Dell. Oh ja enne er moet wel een plat scherm erbij. Zo hebben we alles? Wat is een leuk systeempje (vraagt hij dan aan de verkoper)?

Meer weet de gemiddelde consument vaak niet. De gemiddelde consument gaat niet op ITC-info sites kijken of er belangrijk/interessant nieuws is. Nee de gemiddelde consument kijkt naar het nieuws en leest de krant en raad eens? Daar komt erg weinig tot geen ICT nieuws naar voren of het moet wel heel erg belanrijk zijn zoals de millennium bug of zo.

Dus de pcboer zal ook niet zo veel last hebben van een omzetdaling.

jeroenvdwal op Vrijdag 6 Januari 2006 23:53

image

en krijg je dan ook als geregistreerde gebruiker een "gratis" update naar Vista of Pro? nee tuurlijk niet we laten de consument gewoon de volle pond betalen.. Lang Leve Microsoft.. vind je het gek dat mensen illegale versie's draaien?

zuidwester op Zaterdag 7 Januari 2006 00:02

image

Pas een nieuwe computer gekocht met XP home erop, moet ik toch weer XP pro downloaden. Helaas Microsoft jullie doen het zelf.

bbood op Zaterdag 7 Januari 2006 00:37

image

ik zou ook effe wachten met kopen als ik dit hoor, nu heb ik geen haast en werk met linux dus ms gaat goed zo

Eveline Bernard op Zaterdag 7 Januari 2006 01:34

image

Ik ben benieuwd of de consument de lucht herkent.

Want intussen, in andere artikelen:
* Microsoft wil consumentenhart veroveren
Microsoft wil consumenten beter bedienen.

http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/39170

en

Ballmer: 'Het
winnen van de harten en zielen van onze eindgebruikers en
ontwikkelaars is altijd onze kracht geweest.'
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/39169

Eveline

pieterdokkum op Zaterdag 7 Januari 2006 10:01

image

Ik heb ook een klacht ingediend op http://www.microsoft.com/netherlands/contact/feedback.aspx
Zal ze wel geen reet uitmaken,maar weten ze tenminste hoe ik erover denk.Zou iedereen willen oproepen om het ook te doen.

wvanderdeijl op Zaterdag 7 Januari 2006 10:46

image

Als je kijkt op http://support.microsoft.com/gp/lifesupsps#Windows dan kun je zien dat de ondersteuning van WinXP met SP1 tot 17-sep-2006 loopt en dat de einddatum voor WInXP met SP2 nog niet eens bekend is.

Voor mij lijkt het er dus op dat de ondersteuning voor Windows XP zonder enig servicepack eind 2006 wordt stopgezet. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

jan.bout@euronet.nl op Zaterdag 7 Januari 2006 11:31

image

Ik heb tot nu toe altijd braaf betaald voor al die microsoft produkten, ik geloof dat ik daar vanaf nu maar eens verandering in moet gaan aanbrengen, ik word door microsoft toch als een crimineel behandeld

justah op Zaterdag 7 Januari 2006 12:41

image

@jwbr

Jij bent zeker een van die mensen die achteloos het stickertje op de verpakking verwijderd waarop staat met het openen van deze verpakking stemt u in met de gebruikers voorwaarden van ect. ect. Welke je dus kan nalezen of opvragen op diverse manieren.

marix op Zaterdag 7 Januari 2006 14:46

image

Jammer dat veel mensen niet even wat verder kijken.
Kijk maar eens op:
http://support.microsoft.com/gp/lifesupsps#Windows

En dan zie je dat voor XP Home en ProfessionalService Pack 1op 17-sep-2006 met pensioen gaat. Als je vóór die datum dus op SP2 zit heb je voorlopig nog geen probleem. Te meer omdat het waarschijnlijk is dat er nog een SP3 gaat komen en vanaf dat moment heb je nog weer 12 maanden voordat SP2 met pensioen gaat.

Het gaat dus om de algemene ondersteuning die stopt aan het einde van de lifecylce, maar de uitgebreide ondersteuning via de Service Packs zijn ofwel niet van toepassing of lopen nog door tot 31-12-2011 voor XP Pro.
zie ook
http://support.microsoft.com/lifecycle/search/?sort=PN&alpha=windows+xp+&x=7&y=13

henk daalder op Zondag 8 Januari 2006 13:48

image

De EU moet die boete van 500 miljoen nu rigoreus incasseren en van het geld een aantal linux versies laten maken en instand houden, die iedereen graag op zijn PC wil hebben.

Svenny op Zondag 8 Januari 2006 22:05

image

En de helft geeft alweer comments zonder onderzoek!

Een PC Boer die een PC levert, levert XP OEM.
Op een OEM versie staat:
Alleen voor levering bij nieuwe PC's.
Voor ondersteuning neem contact op met uw LEVERANCIER!!! Dat is dus NIET de fabrikant wat MS zou zijn...

Dus voor iedereen die een compleet systeem koopt of heeft gekocht met XP, wat is het probleem????
Je (OEM)leverancier geeft je de ondersteuning...
En die hebben hier natuurlijk niets mee te maken, het gaat nml. om de MS versies (full en upgrade).

dwstrijks op Maandag 9 Januari 2006 11:18

image

We gaan dan toch maar over op linux weg met die microsoft, het is en blijft gezeik met die gasten.

Ze denken dat ze alles kunnen maken, maar ja wat doen we eraan Helemaal niets want we vinden het allemaal heel gewoon dat 1 bedrijf het voor het zeggen heeft. Welzome to the world that is called: MICROSOFT not Earth.


William

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws