Microsoft noemt persoonlijke menu's een mislukking

Gepubliceerd: Maandag 23 januari 2006

Met opmerkelijk enthousiasme heeft het Office 12 team afgelopen donderdag het historische besluit genomen om te stoppen met persoonlijke menu's.

Toon volledig artikel

woutert op Maandag 23 Januari 2006 10:33

image

In een boek over het ontwerpen van gebruikersvriendelijke computerinterfaces heb ik zo'n 14 jaar geleden al eens gelezen dat dit soort menu's niet werken. Ze maken menu's onvoorspelbaar en maken het moeilijker om weinig gebruikte opties terug te vinden, of van het bestaan ervan op de hoogte te zijn. Het heeft me altijd verbaast dat Microsoft ze überhaupt toepaste. Maar ze hebben wel meer van die quasie-gebruiksvriendelijke dingen gehad, zoals dat mateloos irritante paperclipje.

SesamOpen op Maandag 23 Januari 2006 10:37

image

Werd tijd!
Wat een ramp was dat man!

rogierbosch op Maandag 23 Januari 2006 10:40

image

Wanneer leren ze eens echt naar gebruikers te luisteren....altijd bij een nieuwe release zit je je weer rot te zoeken naar de standaard functies dan van release op release overgaan...Je wordt er gek van... Ik hoor om mij heen zoveel klachten over huidig menu structuur waarom niet gewoon weer lekker ala 97

Anonymous Coward op Maandag 23 Januari 2006 10:41

image

ALweer een nieuwe interface ? Fijn.
Altijd leuk om hetzelfde truukje opnieuw te moeten leren.

rnmboon op Maandag 23 Januari 2006 10:48

image

Ik vond het niet perse een slechte feature maar ik denk dat persoonlijke menu's voor veel minder ervaren computergebruikers een erg verradelijke voorziening was. Ik denk dat je als 'beginner' liever niet wilt dat een deel van je interface spontaan begint te veranderen.

ipeter op Maandag 23 Januari 2006 10:49

image

Ja, "persoonlijk" menu's waren heel irritant. Juist die functies die je niet veel gebruikt, en waar je dus even naar moet zoeken, worden moeilijker vindbaar. Het was een slecht idee dat de werkomgeving bovendien minder voorspelbaar maakte.

Het centraal stellen van de gebruiker is op zich geen slecht idee. Waar ik mij bijvoorbeeld aan kan ergeren is als ik een brief aan het typen ben en een ander programma wil aandacht, dat het dan gewoon actief wordt en mijn toetsaanslagen gaat accepteren. Wel eens gehad dat ik zo per ongeluk de hele machine rebootte. Aan het zo overnemen van de gebruikers-invoer zou Microsoft veel meer voorwaarden moeten verbinden. Dat zou een echte verbetering zijn.

Anonymous Coward op Maandag 23 Januari 2006 11:14

image

'dergelijke functies zijn ingehaald door de tijd'.
Zijn nooit "in" de tijd geweest, behoort tot vernieuwingen om je weer te verplichten een "nieuwe" versie aan te schaffen.
Sinds de office paketten hoef je eigenlijk ook niet meer kompleet te vernieuwen maar alleen verbeteren. Er is nog geen pakket dat mij sneller laat typen. Wel uitbreidingen die mij helpen diverse taken er omheen te verbeteren of te verfraaien.
( ben nieuwsgierig naar de nieuwe WP)

jansenonline op Maandag 23 Januari 2006 11:14

image

Ja, "persoonlijk" menu's waren heel irritant. Juist die functies die je niet veel gebruikt, en waar je dus even naar moet zoeken, worden moeilijker vindbaar. Het was een slecht idee dat de werkomgeving bovendien minder voorspelbaar maakte. Het centraal stellen van de gebruiker is op zich geen slecht idee. Waar ik mij bijvoorbeeld aan kan ergeren is als ik een brief aan het typen ben en een ander programma wil aandacht, dat het dan gewoon actief wordt en mijn toetsaanslagen gaat accepteren. Wel eens gehad dat ik zo per ongeluk de hele machine rebootte. Aan het zo overnemen van de gebruikers-invoer zou Microsoft veel meer voorwaarden moeten verbinden. Dat zou een echte verbetering zijn.

download dan even powertoys voor xp. Daar kan je met één klik uitzetten dat andere programma's uitzichzelf actief worden. Gaan in plaats daarvan knipperen.

Zaffo op Maandag 23 Januari 2006 11:27

image

Ik zie de voordelen van heel M$ office niet, behalve dan dat je portemonee er lichter van wordt.

Kunnen ze, nu ze met die persoonlijke menu's stoppen, niet gelijk met heel M$ office stoppen?

Kunnen ze alle ontwikkelaars inzetten om bugs uit Windows te halen, want nu lopen ze te zeuren dat ze dat niet kunnen omdat alle ontwikkelaars druk bezig zijn.

stroke op Maandag 23 Januari 2006 11:29

image

Dus Office 12 word weer groter "heeft nu besloten de persoonlijke menu's standaard uit te schakelen omdat" zo gaat het dus al vanaf het begin van alle Microsoft producten steeds uitschakelen en niet verwijderen als zij ale ongebruikte code er uit halen dan is het produkt de helft in Mb/Gb kleiner en minder gevoelig voor allerlij virussen en spyware enz.

Hans G op Maandag 23 Januari 2006 11:37

image

Wat een goed idee!! Wat is er mooier dan op je borst te kloppen dat de (zelf geintroduceerde) irritaties eruit zijn gehaald.

Het vervelendste vind ik nog dat Microsoft het standaard voor iedereen aan schakelde. Zonder die bemoederende actie waren persoonlijke menu's niet onder de aandacht gekomen, of met andere woorden hadden veel mensen zich er niet aan hoeven ergeren.

Het principe kan je denk ik vergelijken met de supermarkt: Als alle spullen altijd netjes in dezelfde rekken blijven, vallen nieuwe producten niet of nauwelijks op. Dus om de zoveel tijd moet het weer helemaal anders zodat mensen tijdens het zoeken ook nieuwe producten tegenkomen.

FrankT op Maandag 23 Januari 2006 11:53

image

jammer, ik vond het wel prettig werken ;)

groetjes,
/Frank.

wouterzzzzz op Maandag 23 Januari 2006 11:55

image

Het is natuurlijk wel zo dat hier geen computerleken reageren, en dat is wel waarvoor deze functies gemaakt zijn. Het idee erachter is goed, onderscheid maken tussen experts en beginners. Voeg daaraan toe dat experts wel weten hoe ze dit moeten uitschakelen (zie alle andere reacties), maar beginners niet hoe ze het zouden moeten inschakelen en het is ook duidelijk waarom deze optie standaard aan stond.

Dat men de optie er nu uithaalt (of uitschakelt) heeft inderdaad te maken met 'ingehaald worden door de tijd': meer en meer gebruikers kunnen we rekenen tot de experts op het gebied van Officeproducten, waardoor de noodzaak voor onderscheid verdwijnt.

bc173 op Maandag 23 Januari 2006 12:04

image

Goed idee van Microsoft. Veel Office gebruikers zijn helaas geen computer-wizzkids en als er iets in de navigatie verandert zijn ze de draad kwijt. Dat moet vermeden worden. Anderzijds wordt de gebruiker dan een beetje lui en kunnen ze opeens niet meer met hun Office pakket werken als de knoppen elders staan (bv. op computer van hun collega).

bobmalooga op Maandag 23 Januari 2006 12:20

image

Hebben ze ook eens wat zelf bedacht, is het een mislukking!!
Lekker blijven namaken jongens.

tERRiON op Maandag 23 Januari 2006 12:57

image

Yesssss! The victory is ours!

Eerst Clippy overwonnen, nu de persoonlijke menu's! Wat volgt? Is het die rothond die verschijnt als ik een zoek-actie wil beginnen? (en tergend langzaam verdwijnt als ik em opdraag te vertrekken) Of zal het al die overbodige ballast zijn die niet gebruikt worden maar wel aan je resources knabbelen?

Misschien is dát wel het Eureka van (voor) Microsoft: Functies die zichzelf (uiteraard na akkoord van gebruiker) verwijderen als blijkt de gebruiker ze niet belieft. Eigenlijk zou er gewoon bij de installatie al een mogelijkheid moeten zijn om die rotzooi uit te schakelen, maar ja, ervaring leert dat dat ook niet werkt. :s

En nee, voor de rest ben ik helemaal niet cynisch hoor!! ;)

RobSanders op Maandag 23 Januari 2006 14:19

image

Het verwijderen van de persoonlijke menu's was ook noodzaak, aangezien de menu structuur volledig anders wordt dan voorheen. Waar vroeger alle functies via het menu oproepbaar waren, zijn ze nu via een knoppenbalk beschikbaar. Het is even wennen, maar na een paar dagen werken met Office 12 is het een prettige verbetering. Je hebt nu veel sneller toegang tot allerlei ingewikkelde functies (als student maak ik veel gebruik van allerlei noten in mijn tekst).

Ik denk dat veel gebruikers nog een prettige verrassing staat te wachten als ze mogen overstappen op Office 12.

thieu op Maandag 23 Januari 2006 15:05

image

"
Het is natuurlijk wel zo dat hier geen computerleken reageren, en dat is wel waarvoor deze functies gemaakt zijn.
"
Nou, juist voor leken die blij zijn dat ze kunnen onthouden waar een functie staat was deze "feature" een ramp. Misplaatste, opgedrongen gebruiksvriendelijkheid"

Heb al enig tijd geleden de stap naar OpenOffice.org gemaakt en vond het een verademing. gewoon een goede duidelijk structuur en iets staat tenminste op de plaats waar je het verwacht. Vooral de contextgevoelige menus die tevoorschijn komen als je b.v. in een tabel zit of met bullets bezig bent zijn vreselijk handig in versie 2. Zal wel net zoiets zijn als wat nu in Office 12 komt (heb het nog niet gezien).

Jachim Boaz op Maandag 23 Januari 2006 15:41

image

Het idee van een persoonlijk menu is niet inherent slecht.

Het idee van een persoonlijk menu is inherent slecht. Een menu is een navigatiehulpmiddel, een soort van wegwijzer; een persoonlijk menu is dus een soort van wegwijzer die zelfstandig de namen van plaatsen eraf sloopt waar je zelden naartoe rijdt...

Wat ik bizar vind is dat men nog steeds van mening is dat Office zoveel functionaliteit biedt dat men ze niet meer overzichtelijk gestructureerd in menu's kwijt kan en men de "innovatieve" switch naar een soortgelijk knoppenkermis als de eerste windows-versies van wordperfect vertoonden maakt. Naast de technische vragen naar de onderliggende programmstructuur die dit bij mij oproept, ben ik van mening dat een beginnende gebruiker net zo reddeloos verloren is met een interface dat uit tientallen knoppen bestaat als met een uit de kluiten gewassen menuinterface; in essentie is office een zo zwaar pakket geworden dat de geboden functionaliteit hoe dan ook niet door een beginnende gebruiker te overzien is, daar verandert een nieuw interface niet veel aan.

okidoki op Maandag 23 Januari 2006 15:51

image

Alles wat maar automatisch verschijnt/verdwijnt/uitklapt/up-popt(?) vind ik zeer irritant. Bijvoorbeeld ook die fucking cut & paste buffer. Dus bedankt, Microsoft. En dat al na 5 jaar, goed geluisterd!

Ruud T. op Maandag 23 Januari 2006 18:26

image

Alles wat je niet gebruikt, verdwijnt naar de achtergrond.

Eindelijk, een MS-vrije computer !!!.

Gert1 op Maandag 23 Januari 2006 19:36

image

Ik vind het idee van persoonlijke menu's niet slecht, alleen kun je het volgens mij niet goed uitvoeren. Voor applicaties met niet zo veel features, is het zinloos. En voor applicaties met veel features betekend het, dat je je soms wezeloos zoekt voordat je die ene functie hebt gevonden die je al een tijd niet hebt gebruikt. Of er staan zoveel opties in je persoonlijke menu, dat je net zo goed gewoon het standaard menu kunt zien...
Persoonlijk doe ik bar weinig met Word, en daardoor heb ik hele kleine menu's en dat vind ik perfect: dat wat ik gebruik, zit er ook gewoon tussen. En de rest gebruik ik niet... (maar ik zou dan ook prima met Wordpad kunnen leven...).

Zinniger lijkt me trouwens een echt persoonlijk menu: zelf functies erin gooien zodat je in 1 menu alles hebt wat je echt vaak gebruikt. Maar dat heet geloof ik geen persoonlijk menu... (?).

Enne tis natuurlijk niet te vergelijken met verkeersborden waarvan plaatsen waar je niet vaak heen gaat, verdwijnen. Ze verdwijnen nl. niet, ze zijn alleen even verstopt..

Dikkedeur op Dinsdag 24 Januari 2006 10:56

image

Ik zie dit bericht meer om potentiele klanten voor te bereiden op de nieuwe Office 12. Van Office 12 wordt gezegd dat de bediening zo compleet anders is dat je medewerkers naar cursussen moet sturen om Office 12 goed te kunnen bedienen!!! En men kan niet terugschakelen naar de layout van Office 2000/XP/2003.

Dat kan dus ook een reden gaan worden om dan maar geen Office 12 aan te schaffen en Office 2003 te blijven gebruiken!

Mijn advies aan Microsoft:

We hebben leren leven met de gewone menu's (gewoon uitschakelen die persoonlijk menu's), ga dit nu niet drastisch veranderen want dan wordt het echt een fiasco!!

Kalief op Dinsdag 24 Januari 2006 11:23

image

Je persoonlijke keuzes voor veelgebruikte functies horen niet in het menu, maar in de werkbalk. In Office was het de bedoeling dat je een eigen werkbalk aanmaakte met je eigen rommel erop. Zichzelf aanpassende menu's was een tegengestelde filosofie.

Eric_ op Dinsdag 24 Januari 2006 14:05

image

Kunnen ze de volgende keer dan in alle Professional versies gelijk voor alle bagger van "mijn documenten", "eigen documenten", "mijn foto's" e.d. eens de mogelijkheid geven dit eenvoudig en doeltreffend UIT te kunnen zetten. Dit is net zo'n miskleun. Dat gezeur met rechten en het redirecten. Met de GPO's kun je wel het e.e.a. maar echt geweldig vind ik het niet.

M Hermsen op Woensdag 25 Januari 2006 01:49

image

en de volgende stap is werken zonder muis...

Heerlijk... terug naar WordPerfect...kent u ze ook nog die F123456789 toetsen !!!

Eveline Bernard op Vrijdag 27 Januari 2006 02:34

image

Voor mensen die de huidige versie van Wordperfect Office kennen, dat is X3, is zowel het alrtikel als alle reacties erop om je te bescheuren.
Microsoft ligt zo ongelooflijk ver achter!
Geneuzel over menu's die ongevraagd veranderen..
In WordPerfect kan je kiezen uit een stuk of 12 verschillende menu-indelingen, INCLUSIEf de van Word..
En je kunt menu's ook nog eens geheel naar eigen inzicht aanpassen. Net als de werkbalken. En dat geldt trouwens voor de hele omgeving in WP.
ALLES wat MS belooft voor Office 12 zit al jaaaren in WP.
In WP X3 kan je niet alleen publiceren naar PDF (kan al 10 jaar) maar ook PDF INLEZEN en BEWERKEN.
Ook XML schema's maken, lezen, bewerken. Dus ook XML-documenten maken en interpreteren.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toch vreemd dat mensen met een mening over Office suites niet op de hoogte zijn van de nieuwste WordPerfect Office. Trial versie van X3 is te downloaden van www.corel.com

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws