Hackers druk in de weer met IE-lek

Gepubliceerd: Maandag 27 maart 2006

Beveiligingsexperts slaan alarm nu hackers aan de haal zijn gegaan met het nieuwste lek in Internet Explorer. De situatie wordt met het uur slechter.

Toon volledig artikel

eurocanna.nl op Maandag 27 Maart 2006 18:19

image

Nou laat de Apple, Linux en andere OS gebruikers maar weer komen met hun M$ afkraak verhalen. Orgineel is het al lang niet meer. Maar goed dat heeft M$ dan ook wel an zichzelf te danken. Wel verontrustend dat de patch misschien pas 11 april komt.

Diogenes_Isher op Maandag 27 Maart 2006 18:31

image

Beste Lezers,

Ehh, 'doodnormale sites' ??
Die hoogst waarschijnlijk met een z.g. "pagemaker" van die (in)famous firma, nu ja, gemaakt zijn...
Iedereen die echt iets van ICT afweet en van servers en de beveiliging ervan kan sites opzetten die verdraaid moeilijk te kraken zijn - als zij dat al zijn.

Helaas zijn sites zoals bedoel in het artikel inderdaad maar al te "normaal" (en, eigenlijk nogal ABnormaal, behalve met "dat ene beruchte "systeem" voor alle anderen vrijwel ontoegankelijk) maar jammer genoeg nog lang niet dood genoeg... ;-) )
Jammer, het wordt tijd dat sites die puur opzettelijk `anti-W3C` gemaakt zijn (ik heb het nu niet over kleine foutjes, iedereen maakt die - ik ook) door iedereen gemeden worden als een zeer gevaarlijke besmettelijke ziekte - en die vergelijking is eigenlijk op meer dan 1 manier zeer toepasselijk.
Wat betreft de "stinkernet-exploiter" (welke dan ook, 1 pot nat) , dat dit een (zeer onaangenaam ruikende) gatenkaas is wisten wij natuurlijk nog niet, maar bij deze...! :-)
Tot op heden is er nog nimmer zelfs maar 1 enkele site die door mijn collegae en mij gemaakt is met succes gekraakt.
Maar ja, wij werken dan ook niet met een, ehh, "pagemaker" en dergelijken. God zij dank !

Groeten van Diogenes.

little_peet op Maandag 27 Maart 2006 19:01

image

Als ze nu eens met zo'n virus linux bij iedereen installeren die op de microsoft site komt. Dan is iedereen meteen gepatched en hoeven ze niet 2 weken te wachten.

sir.giorgio op Maandag 27 Maart 2006 19:09

image

of gebruik gewoon firefox

dat is nog het best

h.siteur op Maandag 27 Maart 2006 19:13

image

Bil Heets: Inderdaad, dit is niet goed zo. Maar FF en andere hebben ook vele nukken! Iedere browser heeft zijn voor- en nadelen en gaten. Niets is volmaakt.
Maar mij moet van het hart dat IE onterecht te veel
wordt afgekraakt en dat vooral FF zo wordt opgehemeld en dat deze zoveel beter is.
Maar men weet wel beter.

Cesar M op Maandag 27 Maart 2006 19:14

image

@eurocanna.

Ben een Win Lin gebruiker.... lanf leve m'n Opera;-)

Arnout Engelen op Dinsdag 28 Maart 2006 00:16

image zomerhack badge 3

Sja, foutje kan gebeuren, maar laten we wel hopen dat de patch snel komt (en niet 11 april pas, komop zeg...)

Coule op Dinsdag 28 Maart 2006 00:45

image

Als macgebruikers moet ik vaststellen:

Het is stil aan de overkant...

linuxpro op Dinsdag 28 Maart 2006 07:40

image

Ik weet niet waarom mensen vervallen in een MS flame als het zoveelste kritieke lek in een MS product is gevonden. Inmiddels weten we dat sommige OS-en minder gebruikt worden en kwalitatief beter in elkaar zitten dan MS. Dat is al genoeg bewezen, onderzocht en bekritiseert. Iets wat veel gebruikt wordt, hoeft nl. niet ook het beste te zijn. Er zijn tenslotte ook veel betere auto's dan een Opel Astra en toch is die Astra mateloos populair.

Repelsteeltje op Dinsdag 28 Maart 2006 07:46

image

@eurocanna
Verontrustend is dat er nog steeds mensen zijn die IE gebruiken terwijl er genoeg betere en veiligere alternatieven zijn. Dit heeft niets met MS bashing te maken, ze zijn blijkbaar na ruim 10 jaar nog steeds niet in staat een normaal functionerend produkt te leveren. MS is notabene ook de maker van het OS waar IE op draait, als je dan nog niet het zaakje kan dicht timmeren dan ben je of een softwarebedrijf met gebrekkige kennis van je eigen produkt of je bouwt de gaten er bewust in om wat voor reden dan ook.


h.siteur op Dinsdag 28 Maart 2006 08:00

image

Bil Heets: En FF dan? Is ie echt wel beter?

Onno vanaf de maan op Dinsdag 28 Maart 2006 09:09

image

Het verkrijgen van spambots via firefox is gewoon nog niet rendabel maar bij voldoende gebruikers komt het vanzelf wel. Hoewel je enerzijds meer kans hebt om programmeerfouten te onderscheppen bij open source is de kans dat bugs ook tot exploits lijden weer veel groter omdat je dan kan debuggen met symbolen ipv onleesbare machinecode.

eurocanna.nl op Dinsdag 28 Maart 2006 09:21

image

@repelsteeltje

MS is notabene ook de maker van het OS waar IE op draait, als je dan nog niet het zaakje kan dicht timmeren dan ben je of een softwarebedrijf met gebrekkige kennis van je eigen produkt of je bouwt de gaten er bewust in om wat voor reden dan ook



Ik zei
Maar goed dat heeft M$ dan ook wel an zichzelf te danken.

Dus we zijn het eens dan toch...???

JC Denton op Dinsdag 28 Maart 2006 10:14

image

Hoe rendabel is het wanneer FF 80% v.d. browser market heeft? Binnen de kortste keren is er een patch uit zonder te hoeven wachten op een patch dag. Met auto update aan ben je helemaal klaar. Is al die moeite het waard als alle vuurvosjes maar 2 dagen open staan?

Repelsteeltje op Dinsdag 28 Maart 2006 10:37

image

@linuxpro
Er is alleen één belangrijk verschil, in tegenstelling tot linux is die betere dikke Audi RS4 niet gratis helaas.

@eurocanne
Iemand die reageert op je post hoeft het niet altijd met je oneens te zijn :-)

Arnout Engelen op Dinsdag 28 Maart 2006 12:40

image zomerhack badge 3

Het verkrijgen van spambots via firefox is gewoon nog niet rendabel maar bij voldoende gebruikers komt het vanzelf wel.

Klopt, en dan gaan we zien of zij sneller patchen. Ik heb er eerlijk gezegd wel vertrouwen in.

Hoewel je enerzijds meer kans hebt om programmeerfouten te onderscheppen bij open source is de kans dat bugs ook tot exploits lijden weer groter omdat je dan kan debuggen met symbolen ipv onleesbare machinecode.

Je hebt zeker een punt, maar helaas is machinecode voor crackers niet zo onleesbaar als je zou willen - daar zijn allerlei tools voor.

eurocanna.nl op Dinsdag 28 Maart 2006 12:47

image

@repelsteeltje

Ik zit al heel lang op internet, maar begeef me nu pas op webwereld. Dus even wennen ;) al die vriendelijkheid

Sir Limpsalot op Dinsdag 28 Maart 2006 13:42

image

@eurocanna.nl
Nou laat de Apple, Linux en andere OS gebruikers maar weer komen met hun M$ afkraak verhalen. Orgineel is het al lang niet meer. Maar goed dat heeft M$ dan ook wel an zichzelf te danken. Wel verontrustend dat de patch misschien pas 11 april komt.


Opvallend dat JIJ de S van Microsoft schrijft met een '$'... 8-)

Sir Limpsalot op Dinsdag 28 Maart 2006 17:51

image

Het lijkt wel alsof veel MS-Fans het normaal vinden dat software grove fouten en security-gaten hebben. Treurig is dat, want dergelijke fouten verwacht je niet van de garage die de APK van je auto doet of van de monteurs die het vliegtuig onderhouden waar je mee op vakantie gaat.

Heel veel MS-Fans reageren 'schouderophalend' over dergelijke problemen en doen het met opmerkingen als 'diep geworteld' en 'complex' van de hand. Als een soort van plaatsvervangende schaamte wachten de meeste 'schaapjes' op weer een nieuwe IE-Bugfix en vullen de tijd met het verdedigen van de programmeurs van MS.

Wanneer beseffen jullie nou eens dat bugs helaas nooit uit te sluiten zijn, maar dat een goede programmeur wel zijn/haar best doet om bugvrij te programmeren. Een security bug zou in goede software slechts 2 keer per lifecycle voor hoeven te komen, de mate van security bugs in MS producten zetten je (hopenlijk) diep aan het nadenken.

droelofs op Dinsdag 28 Maart 2006 18:00

image

Ja en wat ik niet snap, er is iets als Sandbox, een programma wat software in een beschermede omgeving laat draaien waardoor alle onaangename of onveilige
situatie's zich beperken tot die omgeving.

Ik had als ontwikkelaar zoals M$ er allang naar toe
gewerkt om dit te realiseren in windows.

Eigenlijk mischien moeten ze het concept meer
benaderen van een Linux met user en group toegangs configuratie's voor programma's.

Herrie op Dinsdag 28 Maart 2006 19:54

image

@ mdeweerd die schreef:

"Het lijkt wel alsof veel MS-Fans het normaal vinden dat software grove fouten en security-gaten hebben."

Volgens mij is het bij grote beursgenoteerde ondernemingen heel gebruikelijk en dus ook te verwachten dat er produkten worden weggezet die functioneren. Maar nooit op het niveau waarbij upgrades (en dat is wat anders dan een update) onnodig zijn. Nu IE en XP al weer jaren gebruikt zijn wordt het dus tijd voor alle aandeelhouders om nieuwe versies te verlangen. Het klinkt mogelijk cynisch, maar volgens mij zit de wereld zo in elkaar. Dat gaat op voor gloeilampen en ook voor software. In dit verband acht ik het inderdaad cruciaal dat er alternatieven zijn die geen last hebben van dit verschijnsel. Daar worden upgrades ook veel sneller doorgevoerd. Linux en OSX komen veel vaker met een upgrade. En dat zijn altijd zinvolle verbeteringen.

henk daalder op Dinsdag 28 Maart 2006 21:53

image

Er is niets veranderd bij MS:
- winst komt eerst
- dan evenniets en daarna: "meer features", afgekeken van echte uitvinders
- daarna komt "testen", daar heeft MS kennelijk eigenlijk geen geld en tijd voor over
- daarna komt de PR voor veiligheid
- en de veiligheids man van MS is aan het solliciteren bij een bedrijf dat wel geinteresseerd is in veilige software.

Ik verwijs MS fans steeds maar naar de site secunia.org

onzin op Woensdag 29 Maart 2006 13:53

image

Misschien vergelijkbaar met auto's. Mijn huidige heeft wat toeters en bellen en zo en ziet er goed uit, maar af en toe verlang ik naar de simpelheid van mijn oude C-Kadett, met al z'n fouten....

Wat een onzin! Dus als het stuur zomaar kan afbreken tijden het rijden, de deuren niet op slot kunnen (ondanks dat je een dure radio hebt) vind je niet erg? Simpelheid/eenvoud waar jij het over hebt is heeeeel wat anders dan veiligheid en correct functionerende technologie.

Waarom hebben sommige mensen hier moeite toe te geven dat IE gewoon een ontzettend slecht produkt is. Het is toch niet te geloven dat na al die jaren van ontwikkeling er nog steeds niets verbeterd is. Tuurlijk hebben andere browsers ook zo hun problemen, maar die staan niet in verhouding tot de problemen met IE. Ik kan mij nog de tijd herinneren (vlak voor de opkomst van firefox) dat bijna geen enkele met internet verbonden pc niet 1 of ander probleem had met spyware. Sterker nog, je kon niet eens normaal internetten. Helemaal je op zoek ging naar porno, dan werd je oevrspoeld met dialogs om dialers e.d. te installeren. Dat is niet erg op zich, maar wel als je die dialogs niet weg kunt krijgen zonder de installatie te moeten accepteren. IE werkt misschien lekker, maar faalt hopeloos op vele andere, minstens zo belangrijke vlakken. Dus hou alsjeblieft op met het verdedigen van IE, aangezien MS gewoon jarenlang schijt aan de IE-gebruikers heeft gehad(er waren tenslotte toch geen serieuze alternatieven....Die had MS al eerder om zeep geholpen)... Nu er ineens concurrentie komt, gaan ze ineens weer aan slag.

droelofs op Donderdag 30 Maart 2006 17:21

image

IE is een slecht product en dat komt omdat IE standaard bijgeleverd wordt en daarmee de eerste
ervaringen worden opgedaan.

Waardoor ook vele negatieve berichten over IE naar
voren komen en dit is gewoon een escalatie in het
roddel gedrag van mensen.

Een natuurlijke psychologische effect.

We kunnen beter stellen dat een PC gewoon een brak
iets is want dat is een doorborduurd concept.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws