EC legt Microsoft boete van 280,5 miljoen euro op

Microsoft versus EU

Gepubliceerd: Woensdag 12 juli 2006

De Europese Commissie heeft Microsoft een boete opgelegd van 280,5 miljoen euro, omdat de softwaregigant niet op tijd alle informatie over Windows heeft vrijgegeven.

Toon volledig artikel

rsterenb op Woensdag 12 Juli 2006 13:14

image

Microsoft heeft de beslissing 'ongepast' genoemd, omdat het zegt twee jaar lang in goed vertrouwen hard te hebben gewerkt om aan de eisen van de commissie te voldoen.

Kennelijk dus niet hard genoeg.

doolaard op Woensdag 12 Juli 2006 13:29

image

Ik vind dit allemaal belachelijk. Als de concurrentie met goede producten komt (in ieder geval beter tov MS) dan wordt de markt vanzelf anders verdeeld. Ms heeft gewoon in het verleden goed en slim geopereerd en daarmee een groot marktaandeel gewonnen. Nu wordt dat succes door een stelletje nietsnutten in Europa vernietigd omdat we zelf niet in stata zijn iets fatsoenlijks te produceren. Als ik Ms was zou ik bye-bye Europa zeggen. Weg met al die werkgelegenheid en vervolgens gaat de economie ook wel happeren denk ik zo.
Ben niet een echte MS fan, maar dit is ronduit:

BELACHELIJK!!!!

Anonymous Coward op Woensdag 12 Juli 2006 14:00

image

Aan de ene kant vind ik het goed dat Microsoft de boete krijgt om de concurrentie ook slimmer te maken/krijgen, maar aan de andere kant, ze zijn zelf zo slim geworden om al deze producten te maken.

Als ze de informatie nou op ongeoorloofde wijze hebben verkregen, dan is het oké, maar volgens mij is dat niet zo.

Anonymous Coward op Woensdag 12 Juli 2006 14:06

image

Microsoft heeft al een boete van 497 miljoen boete betaald
Hebben ze die eigenlijk al betaald ?
Ik dacht dat ze nog midden in de bezwaarprocedure zaten bij het Europese hof eigenlijk ?

Coule op Woensdag 12 Juli 2006 14:21

image

Als de concurrentie met goede producten komt

Dit werd juist door het quasi monopolie van MS op een smerige manier verhinderd...

roeland op Woensdag 12 Juli 2006 14:22

image

doolaard, klaarblijkelijk ben je niet geheel op de hoogte van de manier waarop MS in het verleden en helaas her en der nog steeds aan zijn positie gekomen is.

terecht wordt MS gestraft. dat ze er 2 jaar over gedaan hebben (lees: rekken, rekken en nog eens rekken) laat overigens wel zien hoe de organisatie klaarblijkelijk is daar.

vista is ook te laat, zonder winfs en andere zaken. office 2007 is te laat....

je bent nu *live* getuige van het terecht afbrokkelen van een liegende organisatie die frustreren van de concurrentie als hoofd doel gesteld heeft.

MvO op Woensdag 12 Juli 2006 14:41

image

Volgens EU-commissaris voor mededinging Neelie Kroes heeft Microsoft de boete aan zichzelf te danken.
Redactie (of mevrouw Kroes): het is "aan zichzelf te wijten". Je spreekt van "aan zichzelf te danken" wanneer iets positief is ten opzichte van het onderwerp van de zin (in dit geval Microsoft).

Jim op Woensdag 12 Juli 2006 15:11

image

Ik vind de bemoeizucht van de EC toch echt te ver gaan! Ze zijn zelf voorstander van een vrije markt, maar dan wel 'vrij' volgens hun(!) standpunten. Een vrije markt is er toch een van keuzevrijheid van consumenten en toch niet van politici? Consumenten zullen zelf keuzes moeten maken en bepaalde zaken tegen elkaar af moeten wegen die zij(!) belangrijk vinden; of dat nou gebruiksgemak, compabiliteit, openheid of wat dan ook is.

Coule op Woensdag 12 Juli 2006 15:32

image

@Jim:

Als Europa niets doet tegen deze jarenlange wanpraktijken van MS, dan kun je binnenkort kiezen tussen slechte en gammele soft van MS of MS. Ok je kan kiezen, maar je hebt wel geen keuze meer...

doolaard op Woensdag 12 Juli 2006 15:39

image

Ik lees hier erg veel van MS tegenstanders die niet echt begrijpen wat een vrije markt inhoudt. De EU commissie doet alles om een 'echte' vrije markt te voorkomen. Laten we het positief doen, wwe gaan in de EU een project opzetten om ons eigen besturingssysteem te maken met de daarbij behorende toepassings programmatuur. Goed idee toch? Of een utopie? Dat laatste denk ik, want in softwareland stelt Europa over het algemeen niets voor (ik kanhet weten want ik werk zelf in deze business). Ja we kunnen goed applicaties bouwen, maar het 'echte' werk, low-level werk als besturingssystemen, databases etc... dat gata onze pet te boven.

Laat de markt gewoon de markt dan kunnen onze ondernemers eens echt gaan werken om een marktaandeel te verdienen en niet te krijgen van mevr. niet zo slim Kroes (hebben julie haar redeneringen en antwoorden wel eens echt bekeken?!)

Razzie op Woensdag 12 Juli 2006 15:40

image

vista is ook te
laat, zonder winfs en andere zaken. office 2007 is te laat....


Vista is niet 'te laat', evenmin als office 2007. Dat iets uitgesteld wordt om de kwaliteit te verbeteren (kom maar met de flauwe inkoppertjes) wil nog niet zeggen dat iets te laat is. It's done when it's done.

Razzie op Woensdag 12 Juli 2006 15:43

image


Dit werd juist door het quasi monopolie van MS op een smerige manier verhinderd...


Onzin. Een goed product krijgt altijd markt aan de grond. Waarom denk je dat mensen opeens naar Firefox overstappen? Omdat het in vele opzichten beter is dan Internet Explorer. Netscape was dat niet. Of verhinderde MS eerst op 1 of andere manier dat mensen een andere browser konden installeren? Nee. En IE wordt ook nog steeds meegeleverd met Windows.

Er is voor veel software gewoon geen goed alternatief (helaas!) En nee, ook Linux is geen alternatief voor de doorsnee computergebruiker.

Coule op Woensdag 12 Juli 2006 16:01

image

@Razzie:

Hier verschillen we dus duidelijk compleet van mening:

Firefox kwam van de grond omdat MS verkeerdelijk dacht dat ze de browsermarkt compleet doodgeduwd hadden met het abominabele en lekke IE. Een commercieel bedrijf kon het al lang niet meer opnemen tegen het monopolie MS.

Firefox kwam niet toevalig met een VEEL betere en veiligere browser op de markt, maar dan vanuit de open-source hoek. MS kon hier niet tegen op met kun klassieke "Ik duw die mug wel eens dood" arrogantie.
Gelukkig maar.

Jim op Woensdag 12 Juli 2006 16:02

image

@Coule

Ja, maar denk je nou echt dat zulke boetes invloed hebben op de populariteit van andere OS's? Die ontlenen hun succes en bestaansrecht gewoon op andere gronden. Niets en niemand weerhoudt hen toch om soortgelijke strategiën te volgen als MS? Neem nou bv de populariteit van de I-pod. Met uitzondering van de Franse regering (ja, zij(!) weer), kan Apple toch ook de MP3 speler markt domineren? Kortom, ik vind het allemaal erg dubbel wat die 'vrije' markt gedachte betreft. Het is namelijk 'vrij' met een reeks van opgelegde restrictie's.

MvO op Woensdag 12 Juli 2006 16:14

image

Als Europa niets doet tegen deze jarenlange wanpraktijken van MS, dan kun je binnenkort kiezen tussen slechte en gammele soft van MS of MS. Ok je kan kiezen, maar je hebt wel geen keuze meer...
Zeg Coule, waar is je optimisme rond de opkomst van Linux, FireFox enz. gebleven??? Ik lees constant berichten dat Microsoft marktaandeel aan het verliezen is op terrein dit of dat (e.g. Windows, IE, Office). En dat zonder steun van de EU.

De argumenten die we horen zijn "vrije markt" en "eerlijke concurrentie". wil de EU zichzelf dan even beboeten voor het misbruiken van een oneerlijke concurrentiepositie t.o.v. 3e wereldlanden (importheffingen, subsidies aan EU bedrijven zodat ze voor dumpprijzen hun producten kwijt kunnen). Een triljoentje boete ofzo ten bate van de landen die het meest gebukt gaan onder dat misbruik.

Coule op Woensdag 12 Juli 2006 16:20

image

@Jim.

We spreken hier al lang niet meer over andere OS'es maar over applicatie's !!! en over misbruik van de overheersende OS fabricant om applicaties in de strot van de consument te duwen op alle mogelijke en dus ook ongeoorloofde manieren.

Razzie op Woensdag 12 Juli 2006 16:32

image

@Razzie:
Hier verschillen we dus duidelijk compleet van mening:
Firefox kwam van de grond omdat MS verkeerdelijk dacht dat ze de
browsermarkt compleet doodgeduwd hadden met het abominabele en lekke
IE. Een commercieel bedrijf kon het al lang niet meer opnemen tegen het
monopolie MS.
Firefox kwam niet toevalig met een VEEL betere en veiligere browser op
de markt, maar dan vanuit de open-source hoek. MS kon hier niet tegen
op met kun klassieke "Ik duw die mug wel eens dood" arrogantie.
Gelukkig maar.


Misschien mis ik iets, maar volgens mij verschillen we helemaal niet van mening. Je zegt zelf dat Firefox met een veel betere browser kwam dan het brakke IE. Nou prima toch? En daarom zijn de mensen het gaan gebruiken. Omdat het een betere browser is. Maar dat wil toch niet zeggen dat elk ander bedrijf / open-source community dat niet kan met een ander product? Ik gebruik MSN, omdat ik het prima vind. Maar vroeger gebruikte ik ICQ, maar MSN vond ik prettiger. Als er morgen een veel geliktere Instant Messaging applicatie komt, stap ik zo over. Maar die zijn er *imho* niet.

Bolleke op Woensdag 12 Juli 2006 16:35

image zomerhack badge 3

*Zucht* en daar gaan we weer. Ik zal het nog 1 keer uitleggen.
Wat is het probleem met Microsoft, in de ogen van de EU?
Het probleem is *niet* dat ze succesvol zijn. Het probleem is *niet* per se dat ze veel marktaandeel hebben, al kan je daar al dan niet blij mee zijn. Het probleem is *niet* dat ze weigeren Windows open source te maken, en het probleem is *niet* dat ze hun concurrenten moet "helpen" door hun "geheimen" prijs te geven.

Het probleem is dat MS zowel het platform (Windows) als de applicaties (IE, Office, Mediaplayer etc.) wil leveren, *en* dat ze hun eigen applicaties een oneerlijke voorsprong geven door b.v. proprietary protocollen niet goed te documenteren. M.a.w. en in kindertaal, als jij een soortgelijk product wilt maken kan dat alleen maar slechter worden dan dat van MS omdat niemand je vertelt hoe je met Windows daarover moet communiceren (dat weet alleen MS).

En iedereen die loopt te piepen over dat de markt zo niet vrij is: een vrije markt is een theoretische illusie. Elke markt heeft spelregels nodig. Maar dat is een discussie die op een geheel ander soort site thuishoort. (economiewereld.nl?)

Pieter Hulshoff op Woensdag 12 Juli 2006 16:46

image

@Razzie,

Onzin. Een goed product krijgt altijd markt aan de grond. Waarom denk je dat mensen opeens naar Firefox overstappen?

Precies! Dat is mogelijk als de communicatieprotocollen open standaarden zijn (html/java/etc.) die door iedereen geimplementeerd kunnen worden. Daar gaat nu ook precies de discussie om: openheid van de communicatieprotocollen, in dit geval die met het OS, oftewel: API's. Zonder openheid van die protocollen kun je niet eens een product als Firefox maken, laat staan verkopen.

oudgenoeg op Woensdag 12 Juli 2006 17:42

image

Schandalig dit soort boetes. Opgelegt door dictators aan commerciele bedrijven die veel werkgelegeheid geven. Dit geld zal ook door de consument gedragen moeten worden. En terecht.

floske tuf op Woensdag 12 Juli 2006 18:09

image

Ik ben beschaamd dat ik een Europeaan ben !

Arnulf op Woensdag 12 Juli 2006 19:06

image

Een citaat van Evan Schaafsma;
De Europese Commissie heeft Microsoft een boete opgelegd van 280,5 miljoen euro, omdat de softwaregigant niet op tijd alle informatie over Windows heeft vrijgegeven.
Als ICTér ben ik verbijsterd door de eis van de EC,welke bij monde van mevr.N.Kroes door de EC is uitgesproken. Het is ongelovelijk dat een bedrijf als Microsoft ( of elk ander bedrijf wat het Patent Recht op een product heeft.Binnen de ICT wereld,dus ook voor leveranciers van producten waar de leverancier een stukje broncode van een Microsoft platform nodig heeft om hun product te verkopen.Deze leveranciers zet ik op hetzelfde niveau als een gebruiker die een Microsoft artikel koopt,en daarvoor moet betalen. Economisch gezien terecht,en dat geld dus ook voor een leverancier van een non.Microsoft related product. Het staat fabricanten van ??? vrij om een stukje van die broncode te kopen.En vind een fabricant van ??? wil dat zijn of haar artikel moet kunnen werken onder en met Microsoft,wie let hun om een stukje broncode te kopen.En wat kartelvorming betreft moet Eurocommissaris Kroes wat daar de betekenis van is, eens in haar eigen woorden uitspreken.wat Kartelvorming is,en in de spiegel kijken in de periode in haar functie als minister van Verkeer en Waterstaat.Eurocommissaris Kroes moet eens kijken naar echte Kartels zoals Makelaars,en grootgrondbezitters. Dat is in feite de primaire taak van Eurocommissaris Kroes,voorkomen dat de consument door Kartelvorming hoge kosten (courtage)en het genoodschap van Notarissen. En geen fabrikanten helpen die hun artikel (en meestal dure) willen verkopen,en nu dus door een beslissing van de EU Eurocommissaris Kroes een goedkoop middel hebben gevonden,wat later weer in het nadeel van de consument is,omdat Microsoft helaas terecht dit weer zal doorberekenen aan de consument. Eigenlijk,wederom bedankt Mevr.Kroes,want mede door uw blunders als voormalig Minister van Verkeer en Waterstaat,daar betaald de belastingbetaler nog steeds de naweeen van.

Kevin op Woensdag 12 Juli 2006 20:08

image

Ben ik de enige die hier moe van wordt?

De EU zal wel even bepalen wat goed is.
Als de concurentie betere software maakt, dan stappen consumenten vanzelf over. (B.v. Firefox)

Real Player, een van de grote voorstanders van rechtzaken tegen Microsoft, maakt zelf de grootste meuk die er is.

Belachelijk toch, een boete van deze omvang!

boboboy op Woensdag 12 Juli 2006 21:16

image

Dit soort bedrijven en dan niet alleen microsoft maar ook telecom bedrijven e.d. moeten eigenlijk gewoon zeggen we kappen er nu mee het is niet meer leuk zo.
Veel te veel regels en als we het eindelijk eens goed doen en onze klanten zijn tevreden worden we gestraft, dus alle aandeelhouders krijgen waarde van het aandeel vandaag nog uitgekeerd, het personeel krijgt 5 maanden salaris door betaald en adieu beste mensen veel succes verder. Eens kijken of de EC dan nog wat te vertellen heeft.

Bolleke op Woensdag 12 Juli 2006 22:25

image zomerhack badge 3


oudgenoeg @ woensdag 12 juli 2006, 17:42
Schandalig dit soort boetes. Opgelegt door dictators aan commerciele bedrijven die veel werkgelegeheid geven. Dit geld zal ook door de consument gedragen moeten worden. En terecht.

nospam @ woensdag 12 juli 2006, 18:09
Ik ben beschaamd dat ik een Europeaan ben !

Twee duidelijke voorbeelden van mensen die het dus niet begrepen hebben. Zie mijn eerdere post (en die van Hectometerpaaltje en Albert, by the way) voor een begrijpelijke uitleg van de materie.
Overigens vind ik mevrouw Kroes een door en door corrupte zakkenvulster, maar hier heeft ze het voor 1 keer bij het rechte end.

BaseBoy op Donderdag 13 Juli 2006 02:55

image

zeik niet LINUX draaien ook de servers van die bill op...
laat hem betalen die boete's en ik hoop ook kwa spook pc's of hoe je het wil noemen.(daar staat een punt) Allemaal LINUX doen en van die bill af is beter als telkens zulke dingen verdiep je in linux aapjes :)

h.dommers@hccnet.nl op Donderdag 13 Juli 2006 09:38

image

Natuurlijk, wat kan je anders verwachten van Nelie!? Hadden wij in Europa maar een "Microsoft"! Niets is volmaakt, doch wat Microsoft heeft betekend en nog steeds voor het bedrijfsleven en de particulier, is door weinig concerns te evenaren.
Henk Dommers.

Omnipotence op Donderdag 13 Juli 2006 09:41

image

Even een stukje inside info over de gelatenheid van MS over dit geheel.

Microsoft is er alles aan gelegen om beboet te worden en hoe zwaarder hoe beter. De eisen van de EU kunnen niet complex en belachelijk genoeg zijn. Graag nog wat lastige specificationele eisen er overheen en we komen niet meer bij, de markt is van ons!

Waarom? wat denkt Kroesje nou, dat als we klaar zijn met dat foprapportje en die aanpassingen dat het dan einde is?? Nee! Dan begint de marktverovering van MS pas echt.

Met de uitspraken en uitgedeelde boetes achter de hand zal MS van alle concurrenten bij internationale gerechtshoven dezelfde openheid en documentatie eisen. Deze zullen echter in veel gevallen niet de recources hebben om hierin te voorzien. Hebben ze dat wel (en ze gaan aan de slag), dan claimen we onvolledigheid en eisen boetes gelijk aan de onze.

Dit houden we qua recources vol tot het einde van deze eeuw. Bye bye softwareproducenten van Europa...

Sincerely yours,

Billy.

Mr. Right op Donderdag 13 Juli 2006 09:43

image

Eigenlijk moeten al die zielepieten die zich benadeeld voelen doordat ze hun software niet meer kunnen slijten omdat het al standaard in Windows zit, zichzelf maar eens goed in de spiegel aankijken.

Als je in je eentje niet kunt concurreren, dan doe je dat toch gewoon samen?!?!?!

Ga dan toch ook samenwerken met andere partijen, en vorm zo 1 pakket dat voor een leek vanaf DVD met een spreekwoordelijke druk op de knop te installeren is.
Dan gaat het vanzelf wel lopen.

Maar dat gezeur altijd over oneerlijke concurrentie... moet gewoon zelf slimmer wezen!

R de Jong op Donderdag 13 Juli 2006 09:45

image

doolaard: Ik vind dit allemaal belachelijk. Als de concurrentie met goede producten komt (in ieder geval beter tov MS) dan wordt de markt vanzelf anders verdeeld. Ms heeft gewoon in het verleden goed en slim geopereerd en daarmee een groot marktaandeel gewonnen.
Sommige mensen weten gewoon niet hoe het achter de schermen er aan toe gaat. MS heeft bijv. in het verleden zijn macht misbruikt door pc-leveranciers te verplichten alleen Windows als OS te laten leveren, anders konden ze gewoon geen Windows meer aanschaffen voor hun systemen, of je kreeg geen korting meer etc. Ik heb jaren geleden bij een leverancier gewerkt en iedereen wist dat dit een feit was, maar niemand protesteerde, raar genoeg. (Misschien door het feit dat de meute alleen Windows wil) Laten we het verder aub niet hebben op de koppelverkoop Windows - ie - mediaplayer etc.

Maar hierin is MS niet de enige, elke grote multinational misbruikt zijn positie, kijk maar naar wat Intel gedaan heeft, of Cisco etc.

fdh45 op Donderdag 13 Juli 2006 09:58

image

Wanneer gaat die mevrouw Kroes eens mooie kleedjes borduren.

Dirkie op Donderdag 13 Juli 2006 10:18

image

Incompetence breeds. De Europesche commissie met aan het hoofd ons aller vrouwtje kroes heeft geen sjoege van de materie en aapt dus eenvoudigweg de door de MS concurrentie aangegeven bezwaren na.
Waar de commissie wel sterk in is? Het opleggen van boete's om de eigen koffers te vullen. Als, ik zeg ALS deze boetes gebruikt zouden worden om de eigen Europesche software industrie te steunen dan was er nog wat van te zeggen, Helaas is dat, zoals gewoonlijk met door overheden opgelegde boetes, niet het geval. Microsoft blijft in Europa tot het ze te veel tijd en of geld kost om daar te zijn. Mocht dat gebeuren dan is Leiden echt in last want er is geen levensvatbaar alternatief voor hun software.

BTW
De Melinda & Bill Gates foundation heeft in 2+ jaar
3.500 millioen dollar bij elkaar gesprokkeld om WERELDWIJD de gezondheid van aids patienten, kinderen, en scholen PRIVE daadwerkelijk te verbeteren.
Bill is al vele jaren een filantroop op grote schaal. Hij heeft nu zelfs zijn positie bij Microsoft grosso modo verlaten.
Warren Buffett, de wereldwijde guru voor investeerders, en oprichter van Berkshire-Hathaway heeft zojuist
31.0000 millioen dollar aan de Melinda & Bill Gates foundation gegeven. De reden?
Warren Buffett: "Het is het enige wat je kunt doen met zoveel geld. Het haalt niet aan om vele generaties van nietsnutten te creeren omdat ze met gouden sperma gemaakt zijn". Weggeven dus!
Wat hebben de leden van de Europesche commissie klaargestoomd???

Mr. Right op Donderdag 13 Juli 2006 11:33

image

@hectometerpaaltje

Je slaat het paaltje flink mis met je Rockefeller-illustratie.
Als ik je goed begrijp, beweer je dat hij eerst met lage prijzen de markt veroverde, en vervolgens de prijzen opdreef.
Dat heeft geen analogie met Microsoft, en evenmin "vreten" Microsoft-specialisten korstjes droog brood!
De enige overeenkomst is dat ze beide een groot marktaandeel hebben.

Hoe dan ook, je reageerde op mijn punt dat de concurrentie slimmer moet wezen. En daar is best ruimte voor, ook Microsoft voelt de concurrentie vast wel. De vraag is, of de concurrentie wel even slim is... waarom niet zo'n suite (OS+office+gadgets) uitbrengen?
Maar het is natuurlijk makkelijker om te gaan zitten klagen.

MvO op Donderdag 13 Juli 2006 16:09

image

en dat kun je van katoenboeren uit Afrika echt niet zeggen, die hebben helemaal geen monopolie om te misbruiken
Pfff... lezen is ook een vak. De boeren in Afrika worden niet bevoordeeld, maar juist benadeeld door de EU.

Je stelt een meermaals in verschillende landen veroordeeld monopolist met miljarden omzet gelijk aan derde wereld landen die last hebben van fort europa.

Dit zijn werkelijk onvergelijkbare grootheden.

Wellicht, maar het laat wel zien hoe hypocriet "we" zijn. De zaak tegen MS is er namelijk omdat "we" vinden dat er gelijke concurrentie moet zijn. De trieste conclusie is dat "we" vinden dat er gelijke concurrentie moet zijn de zolang "we" daar beter van worden. Het gaat "ons" dus niet om de rechtvaardigheid, maar om de centen. Echte gelijke concurrentie met o.a. 3e wereldlanden zijn "we" te bang voor. Het beleid van de EU zorgt er voor dat "we" met behulp van subsidies aan "onze" industrie de markt in de 3e wereld domineren. Zo zijn er landen waar verse melk van een lokale boer duurder is dan houdbare melk uit Nederland, terwijl de kostprijs voor de verse melk vele malen lager is.

MvO op Donderdag 13 Juli 2006 16:16

image

Nog kunnen we kiezen

Dat hebben we altijd gekund en kunnen we nog steeds. Als er niets te kiezen was, dan zouden Mac, *nix en weet ik wat er niet zijn.

Jammer alleen dat 99% van de mensen helemaal niet wil kiezen, omdat ze de verschillen niet begrijpen. Joe Jackson heeft dat al eens mooi verwoord:

I hate this supermarket
But I have to say it makes me think
A hundred mineral waters
It's fun to guess which ones are safe to drink
Two hundred brands of cookies
87 kinds of chocolate chip
They say that choice is freedom
I'm so free it drives me to the brink

Jeroenh op Donderdag 13 Juli 2006 17:25

image

Wellicht, maar het laat wel zien hoe hypocriet "we" zijn. De zaak tegen MS is er namelijk omdat "we" vinden dat er gelijke concurrentie moet zijn. De trieste conclusie is dat "we" vinden dat er gelijke concurrentie moet zijn de zolang "we" daar beter van worden. Het gaat "ons" dus niet om de rechtvaardigheid, maar om de centen. Echte gelijke concurrentie met o.a. 3e wereldlanden zijn "we" te bang voor. Het beleid van de EU zorgt er voor dat "we" met behulp van subsidies aan "onze" industrie de markt in de 3e wereld domineren. Zo zijn er landen waar verse melk van een lokale boer duurder is dan houdbare melk uit Nederland, terwijl de kostprijs voor de verse melk vele malen lager is.

(De VS heeft overigens ook een aantal vreemde constructies. Elke machthebber die de wereld in macht wil houden, o.a. via economische voorsprong, zal dit soort constructies bedenken. Vergeet ook niet de Meat and Dairy industry rijkelijk vertegenwoordigt is in EU en VS.)

Hypocriet zijn zij, die vinden dat hetgeen jij beschrijft rechtvaardig is terwijl hetgeen dat met MS gebeurd onrechtvaardig is, of vice versa. Op zich dus een aardig punt maar het heeft verder weinig met het nieuws te maken.

Mr. Right op Woensdag 19 Juli 2006 09:48

image

@hectometerpaaltje

Ik hoor je maar 1 ding zeggen: MS is bad!

Je gaat niet in op mijn statement dat de OS communie eens verder moet dijken dan haar neus lang is, en zelf een serieus concurrerend pakket moet neerzetten, in plaats van te gaan zitten zielepieten.

Maar blijkbaar is dat in het concept van OS geen haalbare kaart. Gelukkig heb je hierin gelijk:
Nog kunnen we kiezen

Alleen kies ik dan liever voor een grotere partij met een zeer breed scala aan aansluitende software, en met garanties. Dan betaal ik die paar centen wel!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws