'Open-sourcetechnieken vaker gebruikt voor malware'

Open-source

Gepubliceerd: Maandag 17 juli 2006

Volgens beveiligingsbedrijf McAfee worden met name bots vaak geschreven met technieken en hulpmiddelen van open-sourceontwikkelaars.

Toon volledig artikel

fd0 op Maandag 17 Juli 2006 14:27

image

cvs is alleen maar een versie controle systeem. ieder versie controle systeem kan gebruikt worden voor het beheer van allerhande soorten files, inclusief code wat gebruikt kan worden voor het produceren van malware.

Is gcc of make nu ook in de ban? wat een onzin verhaal

eerde op Maandag 17 Juli 2006 14:36

image

Het reikt veel verder dan CVS, ook met mes waarmee ik de taaie bief van slagerij "De Lachende Koe" mee snij kan gebruikt worden voor moord.....

tpeelen op Maandag 17 Juli 2006 14:48

image

Sjongejonge, komkommertijd?
Zouden ze ook VisualStudio/VisualSourceSafe gebruiken? Nee... dat is geen OpenSource.

a. Wat wil McAfee nou eigenlijk zeggen? Hebben ze het niet zo op OpenSource, of zijn er OS-projecten die technologie leveren om eenvoudig bot-nets te bouwen aan de hand van een mooi framework oid? (En zeg -dat- dan.)
b. Snapt Webwereld zelf waarom dit bericht nou 'nieuws' is?

borkhuis op Maandag 17 Juli 2006 14:51

image

Als CVS het enige is wat ze kunnen verzinnen, dan is het wel erg slecht gesteld. Maar je kunt natuurlijk net zo goed MS hierin betrekken: ik neem aan dat veel virus/malware schrijvers hun werk doen op een MS-OS, dus support MS de ontwikkeling van virussen en malware.
Ik zou toch graag willen weten wat voor voorbeelden er nog meer gegeven worden.

Pieter Hulshoff op Maandag 17 Juli 2006 14:56

image

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de reactie van fd0: wat een stemmingmakerij en onzin in dit artikel. Er worden gratis tools (versie controle, compilers, etc.) gebruikt bij het maken van malware; wat een verrassing!

zager op Maandag 17 Juli 2006 14:57

image

Precies! Straks worden autofabrikanten ook in een kwaad daglicht gezet omdat die malwaremakers in hun auto's rondrijden...

Jeroen Dekkers op Maandag 17 Juli 2006 15:49

image

Krijgen we morgen een artikel "Computers vaker gebruikt voor malware"?

zeppelin op Maandag 17 Juli 2006 16:11

image

Ik weet niet wat h.siteur hierop te zeggen heeft, maar ik ben het alvast helemaal met hem eens! ;)

Sir Limpsalot op Maandag 17 Juli 2006 16:21

image

Je kan het stuk ook anders interpreteren:

dat het schrijven van software door het gebruik van open-source software steeds gemakkelijker wordt.

Met name software wordt geschreven met de tools en technieken van open-sourceontwikkelaars. "De laatste anderhalf jaar is goed zichtbaar dat de ontwikkeling van software sterk op de tools en ontwikkelmodellen uit de open-sourcegemeenschap rust".

Sir Limpsalot op Maandag 17 Juli 2006 16:25

image

L0phtCrack (en.wikipedia.or...wiki/L0phtCrack) is een Windows Only programma, en daarom is het aan te nemen dat ze Visual Studio en SourceSafe hebben gebruikt bij de ontwikkeling van die tool...

Zie je wel dat Windows ontwikkelomgevingen gebruikt wordt voor 'slechte' doeleinden!! ;-)

phantom op Maandag 17 Juli 2006 16:26

image

Jeeemiggg.....

Geldt dus het volgende ook:

Inbrekers maken steeds meer gebruik van huismerk-tools van b.v. de Gamma/Praxis/Karwei.
Verbieden dan maar??

oersoep op Maandag 17 Juli 2006 16:47

image

@Albert:

SSSST!!!
Straks leest één of andere politicus dit en dan krijgen we weer wetsvoorstellen waarin elk stukje tekst afgetapt worden via RFID d.m.v. bewaarplicht, maar alleen onder particulieren, ter bestrijding van het terrorisme en copyrightschending!

Jeroenh op Maandag 17 Juli 2006 17:41

image

McAfee bedoelt -denk ik- dat omdat de broncode open is, anderen (inclusief kwaadwilligen) deze broncode kunnen gebruiken om deze beter te maken of kleine aanpassingen op maken en dit vervolgens voor slechte doeleinden te gebruiken.

Dat kan tot gevolg hebben dat het voor McAfee een beetje lastiger is geworden om een en ander te detecteren.

Als McAfee dit bedoelt hebben ze 't bar slecht verwoord. Anderzijds zelfs een compliment voor FOSS. Het argument 'mes snijdt aan 2 kanten' blijft ook geldig, en geldt ook voor closed source software.

(Of is dit het begin van een anti-ClamAV campagne? ;)

decimeterpaaltje op Maandag 17 Juli 2006 19:32

image

Heftige protesten op het artikel en grote woorden om open source te beschermen. Ja ja mensen, daar gaan jullie dan. Open source wordt het kwaad van internet... Nu is het niet zo fantastisch meer.

little_peet op Maandag 17 Juli 2006 22:18

image

MCafee heeft alleen maar bestaans recht doordat er malware, virussen geschreven worden. De grootse profiteurs van al deze malware en de enige die er echt grof geld aan verdienen zijn de antivirus bedrijven.

Het verbaasd mij nog steeds dat de mcafee toolkit voor script kiddies nog niet perongeluk gevonden is.

Cesar M op Maandag 17 Juli 2006 22:35

image

@oersoep
SSSST!!!
Straks leest één of andere politicus dit en dan krijgen we weer wetsvoorstellen waarin elk stukje tekst afgetapt worden via RFID d.m.v. bewaarplicht, maar alleen onder particulieren, ter bestrijding van het terrorisme en copyrightschending!

Je holt al achter de feiten aan.
De heren D. en R. in het kabinet hebben in het kader van de criminaliteits-bestrijding al een wetsvoorstel klaarliggen om m.i.v. 1 jan. 2007 alle voor mogelijk inbraak te gebruiken gereedschappen te voorzien van een RFID chip, waar de naam van de koper in wordt opgeslagen. Door nu alle ramen en deuren in Nederland te voorzien van een RFID-lezer, is het zo meteen duidelijk wie er met zijn breekijzer o.d. in de weer is geweest. Zo kan straks elke diender op z'n gemakkie met de fiets -in navolging van de heer :-D - naar het huis van de geregistreerde dader rijden. Zo kunnen tevens ettelijke miljoenen aan overheids-uitgaven voor politiewagens, worden bespaard. Dit geld kan dan tevens worden benut als aanvulling op het zoet van de heer Z.

Sir Limpsalot op Dinsdag 18 Juli 2006 11:48

image

@decimeterpaaltje
Ja ja mensen, daar gaan jullie dan. Open source wordt het kwaad van internet... Nu is het niet zo fantastisch meer.


Je hebt gelijk.. Ik ga per direct Windows installeren, dan heb ik ten minste last van 'eerlijke' mallware en ondeugdelijke maandelijke kritieke updates..

=)

decimeterpaaltje op Dinsdag 18 Juli 2006 20:01

image

@sirhumpsalot

Je hebt gelijk.. Ik ga per direct Windows installeren, dan heb ik ten minste last van 'eerlijke' mallware en ondeugdelijke maandelijke kritieke updates

Ja je begrijpt precies wat ik zeg. Helemaal uitgespit en begrepen. Je hoort mij toch niks over MS roepen. Alleen dat nu ook open source zijn minpunten kan hebben. Met sarcasme...een vorm van humor die jij ook bezigt.

Mr. Right op Woensdag 19 Juli 2006 10:53

image

@hectometerpaaltje

Dit moet ik met je eens zijn. Het ligt niet aan het begrip Open Source op zich.

Maar... analoog aan jouw illustratie:
Het is minder waarschijnlijk dat een topkok een keukenmes gebruikt bij doodslag, dan een misdadiger.

Het ligt niet aan de techniek op zich, maar aan de persoon die het gebruikt.

Aangezien closed source vaker vanuit bedrijven voortkomt, en open source vaker uit handen van individuen, is de kans aanwezig dat open source op termijn steeds vaker gebruikt zal worden voor dergelijke praktijken.

Wat op zich niet wil zeggen dat open source slecht is, natuurlijk, maar wat wel een reden zal kunnen zijn dat (als deze trend zich inderdaad voortzet) mensen steeds wantrouwender tegenover open source zullen gaan staan.

Mr. Right op Donderdag 20 Juli 2006 10:02

image

@hectometerpaaltj

Juist open source kun je NIET vertrouwen. Je weet immers niet waar het vandaan komt, en er zijn geen garanties whatsoever.

Als het bij Microsoft vandaan komt, heb je tenminste nog een aanspreekpunt, en (bij een legale versie) standaard recht op een bepaalde hoeveelheid support, zonder te betalen. Ook dat is bij OS doorgaans anders!

decimeterpaaltje op Donderdag 20 Juli 2006 21:14

image

Ik vind open source nog steeds fantastisch. Ik beschouw het helemaal niet als een kwaad, maar juist als een zegen. Ook met een schoffel kun je iemand doodslaan.


sarcasme mensen, sarcasme. Maar ondertussen doen jullie hetzelfde als de rest, je voorkeur verdedigen. Zo ook dus de MS gebruikers.

Hatsikidee

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws