Problemen bij Concepts ICT na stroomuitval Essent

storing

Gepubliceerd: Maandag 16 oktober 2006

Een korte stroomstoring in Breda heeft zondagmiddag voor problemen gezorgd bij het datacenter van Concepts ICT.

Toon volledig artikel

Bob op Maandag 16 Oktober 2006 10:59

image

Tja als computer gebruiker denk je toch dat dit soort datacenters zich beschermd tegen kleine stroomstoringen.

Een groot ups systeems zogrt niet alleen voor stroomuitval maar ook tegen pieken in de stroomvoorziening. Een ups kan dan bijv goed zijn voor maximaal 5 minuten en binnen deze 5 minuten zou een generator online moeten zijn. Een beetje serieus datacenter heeft zoiets, maar goed het kost geld en dus besparen sommigen er schijnbaar op.

Wil je dus een webserver waar je echt van afhankelijk bent kies dan een serieus bedrijf met een goede stroombackup.

qless op Maandag 16 Oktober 2006 11:07

image

Korte stroomstoring? Hier (ook in Breda) duurde het bijna 6 uur! Daarkan geen UPS tegenop...

UvdP op Maandag 16 Oktober 2006 11:13

image zomerhack badge 3

Wil je dus een webserver waar je echt van afhankelijk bent kies dan een serieus bedrijf met een goede stroombackup.


Ik denk niet dat je Concepts ICT niet serieus kunt noemen. Ze geven je de keuze: Je kan je server in Breda hangen waar weliswaar geen *geavanceerde* noodstroomvoorziening is (overigens wel gewoon UPS, op aanvraag dus als je dat niet kiest weet je waar je aan begint) of je kan je server (voor een iets hogere prijs) in hun suite in het datacenter van Easynet (het moederbedrijf van Concepts) plaatsen, waar naast UPS ook gewoon een noodstroomvoorziening d.m.v. dieselgeneratoren aanwezig is.

merlijntjuh op Maandag 16 Oktober 2006 11:14

image

Gaat goed met de DC's in Nederland en stroom. Al de 5e of 6e stroomstoring in een DC in 3 weken tijd. Redbus, EasyNet, Kubus en nog een paar. Welke DC's volgen nog?

Aaargh op Maandag 16 Oktober 2006 11:14

image

Er zijn dus datacenters die af en toe dit soort zaken testen. 1x per maand een failover naar de alternatieve locatie. Vervolgens een stroomstoring nabootsen. Het gebeurt...

Plan24 op Maandag 16 Oktober 2006 11:23

image

Dat is geen serieus data center. Ieder zichzelf respecterend data center heeft een dieselgenerator, naast de gebruikelijke ups-en.
We weten nu in iedergeval waar we niet moeten gaan staan met onze spulle boel.

marks op Maandag 16 Oktober 2006 11:57

image


Er zijn dus datacenters die af en toe dit soort zaken testen. 1x per maand een failover naar de alternatieve locatie. Vervolgens een stroomstoring nabootsen. Het gebeurt...


Dit kan ik bevestigen. :)

Megumi op Maandag 16 Oktober 2006 12:56

image


Er zijn dus datacenters die af en toe dit soort zaken testen. 1x per maand een failover naar de alternatieve locatie. Vervolgens een stroomstoring nabootsen. Het gebeurt...


Helaas wel. Maar normaal gesproken stel je de klanten wel op de hoogte.

kiel op Maandag 16 Oktober 2006 12:59

image

Plan24,ik ben twee ADSL gehad bij ConceptICT en heb in die twee jaar geen noemenswaardige storingen gehad. Tja alleen de helpdesk gaf soms wat knullige antwoorden (antwoorden waar ik niets aanhad)

ioan op Maandag 16 Oktober 2006 13:25

image

Vaak staat de power-off setting in het BIOS verkeerd. Verbazingwekkend veel servers blijven uit als je de stekker er even uit en in haalt.

shellghost op Maandag 16 Oktober 2006 14:15

image

Helaas wel. Maar normaal gesproken stel je de klanten wel op de hoogte.

Waarom helaas wel?
Ik zou er blij mee zijn wanneer het datacentre waar mijn servers staat dit zou testen op regelmatige basis.
Op die manier komen ze snel achter eventueele problemen voordat het te laat is.
Dus ik snap jou reactie niet...

unique op Maandag 16 Oktober 2006 14:52

image

Vaak staat de power-off setting in het BIOS verkeerd. Verbazingwekkend veel servers blijven uit als je de stekker er even uit en in haalt.

Wel eens aan gedacht dat sommige servers het niet prettig vinden als ze 'niet netjes afgesloten worden'? En wat er gebeurt met de data wanneer het systeem dan weer automatisch opstart, en misschien dan WEER onderuit gaat door de brakke stroomvoorziening? Keej, heel veel hobbybob siteservers weten niet eens wat resume-on-power-loss betekent in de bios maar lang niet voor elke server is het teruglaten komen na spannings uitval zinvol. Wat nou als bijv de firewall gecrashed is? Start de server 'zonder bescherming' op?

wilwilwel op Maandag 16 Oktober 2006 15:25

image

Ik denk niet dat je Concepts ICT niet serieus kunt noemen. Ze geven je de keuze: Je kan je server in Breda hangen waar weliswaar geen *geavanceerde* noodstroomvoorziening is (overigens wel gewoon UPS, op aanvraag dus als je dat niet kiest weet je waar je aan begint) of je kan je server (voor een iets hogere prijs) in hun suite in het datacenter van Easynet (het moederbedrijf van Concepts) plaatsen, waar naast UPS ook gewoon een noodstroomvoorziening d.m.v. dieselgeneratoren aanwezig is.

dus anders gezegt Conceps ICT is goedkoop en heeft een slechte waarborging, waar mensen zelf voor kiezen

wilwilwel op Maandag 16 Oktober 2006 15:31

image

Waarom helaas wel? Ik zou er blij mee zijn wanneer het datacentre waar mijn servers staat dit zou testen op regelmatige basis. Op die manier komen ze snel achter eventueele problemen voordat het te laat is. Dus ik snap jou reactie niet...

Inderdaad ... pro-aktief oplossen is beter dan preventief oplossen en preventief weer beter als reaktief zo als bij Consept ICT

hmmmm we dachten 3 weken geleden al dat er een storing zou komen *thinks Consept*

Aaargh op Maandag 16 Oktober 2006 16:45

image

[quote]@Unique:
Wel eens aan gedacht dat sommige servers het niet prettig vinden als ze 'niet netjes afgesloten worden'? En wat er gebeurt met de data wanneer het systeem dan weer automatisch opstart, en misschien dan WEER onderuit gaat door de brakke stroomvoorziening?
quote]
Ehm....als je een fatsoenlijke UPS plaatst, kan de server keurige automatisch 'down' gebracht worden wanneer er bijv. na 2 minuten nog steeds stroom wordt getrokken van het UPS. 2 minuten is een lange tijd om gebruik te maken van een UPS. In die periode kan of de stroom terug zijn of het noodaggregaat opgestart zijn.

Klanten die niet bereidt zijn om voor dit soort oplossing te betalen moeten natuurlijk niet zeuren.

usr-local-dick op Maandag 16 Oktober 2006 19:20

image

tag onderaan moet conceptsict zijn ipv conceptict....

friend op Maandag 16 Oktober 2006 19:27

image

En dat er inkomende mail verloren is gegaan vergeten ze dan ook maar mee te delen (ook niet aan de betreffende klanten (@raketnet.nl), of had dat er niets mee te maken?

CowboyRon op Maandag 16 Oktober 2006 20:19

image

Wel grappig dat ze redundancy tegenwoordig onde de 'Geavanceerde opties' scharen.

Jachra op Maandag 16 Oktober 2006 22:14

image

[quote][quote]@Unique:
Wel eens aan gedacht dat sommige servers het niet prettig vinden als ze 'niet netjes afgesloten worden'? En wat er gebeurt met de data wanneer het systeem dan weer automatisch opstart, en misschien dan WEER
onderuit gaat door de brakke stroomvoorziening?
quote]
Ehm....als je een fatsoenlijke UPS plaatst, kan de server keurige automatisch 'down' gebracht worden wanneer er bijv. na 2 minuten nog steeds stroom wordt getrokken van het UPS. 2 minuten is een lange tijd
om gebruik te maken van een UPS. In die periode kan of de stroom terug zijn of het noodaggregaat opgestart zijn.
Klanten die niet bereidt zijn om voor dit soort oplossing te betalen moeten natuurlijk niet zeuren.
[/quote]

Moeten de servers het wel ondersteunen. Maar ja, Sommige servers draaien jaren en kunnen na zoiets ook nooit meer opkomen. Zeker te weten dat je dat als beheerder gecontroleerd wil doen. Wat te denken bij clusters? Zo maar opbrengen kan meer ellende veroorzaken. Duidelijk dat je niet bij een top10-bedrijf hebt gewerkt.

marc@kyllian.com op Maandag 16 Oktober 2006 23:11

image

Uit het bericht maak ik op dat het probleem niet het uitvallen van de stroom was, maar juist het terug komen. Op dat moment is er iets vreemds gebeurd, wat zorgde voor een spannings verschil. Een fase verschuiving, Een verkeerd aangelegde stroom toevoer? Waarschjijnlijk heeft de UpS dat wel af gevangen, maar zich daarna uitgeschakeld om schade aan de UPS zelf, of de apperatuur er achter te voorkomen...

shellghost op Dinsdag 17 Oktober 2006 08:29

image

Moeten de servers het wel ondersteunen. Maar ja, Sommige servers draaien jaren en kunnen na zoiets ook nooit meer opkomen. Zeker te weten dat je dat als beheerder gecontroleerd wil doen. Wat te denken bij clusters? Zo maar opbrengen kan meer ellende veroorzaken. Duidelijk dat je niet bij een top10-bedrijf hebt gewerkt.

Hehehe
Bij een goed ingericht cluster zou het niet uit mogen maken in welke volgorde het boot.
Wanneer dat wel het geval is, is het cluster niet goed opgezet.
Dus wat dat betreft slaat jou laatste opmerking nergens op.

Aaargh op Dinsdag 17 Oktober 2006 12:13

image

@carry
Moeten de servers het wel ondersteunen. Maar ja, Sommige servers draaien jaren en kunnen na zoiets ook nooit meer opkomen. Zeker te weten dat je dat als beheerder gecontroleerd wil doen. Wat te denken bij clusters? Zo maar opbrengen kan meer ellende veroorzaken.
Ook clusters kun je automatische 'down' brengen. En machines die jaren draaien zonder een shutdown zou ik niet willen beheren. Maar het komt voor...

Duidelijk dat je niet bij een top10-bedrijf hebt gewerkt.
Dat was een leuke opmerking als je tegen iemand anders had geuit. Wel laag bij de grond en slaat als een tang op een varken. Tevens heb krijg ik het zelfde gevoel bij jouw. Ik kan/durf in iedergeval tegen een klant te zeggen dat we wel oplossingen bestaan voor een 'power-outage' terwijl jij dit blijkbaar niet kan/durft.

unique op Dinsdag 17 Oktober 2006 16:29

image

Menig UPS haalt het net om wat ruis weg te filteren, korte stroompiekjes van 20% en stroomuitval. Ik moet de UPS nog vinden die goed tegen REVERSE polarity, pieken van 200% enz kan. UPS is geen wondermiddel wat 'altijd' werkt.

Jachra op Dinsdag 17 Oktober 2006 16:36

image

@Aaargh
@carry Dat was een leuke opmerking als je tegen iemand anders had geuit. Wel laag bij de grond en slaat als een tang op een varken. Tevens heb krijg ik het zelfde gevoel bij jouw. Ik kan/durf in iedergeval tegen een klant te zeggen dat we wel oplossingen bestaan voor een 'power-outage' terwijl jij dit blijkbaar niet kan/durft.

Zoals ik al aangaf, dat de top10-bedrijven dergelijke acties willen. Niet dat ik er overigens mee eens ben. Ze nemen op dan liever wat langer de tijd met het netjes terug op komen.

@shellghost
Hehehe
Bij een goed ingericht cluster zou het niet uit mogen maken in welke volgorde het boot.
Wanneer dat wel het geval is, is het cluster niet goed opgezet.
Dus wat dat betreft slaat jou laatste opmerking nergens op.


Ik ben het met jouw eens dat het bij een goede implementatie niets uit zo mogen maken. Maar hoe vaak komt dat voor? Kan je zonder meer dat risico nemen?

Onno vanaf de maan op Dinsdag 17 Oktober 2006 19:01

image

Och een uurtje, ik ben het zo zat die kut telefoontjes en websites die 24/7 moeten draaien, eigenlijk zouden we op zondag de hele teringzooi uit moeten zetten ga een boek lezen of bij familie op bezoek.

Aaargh op Woensdag 18 Oktober 2006 15:28

image

Zoals ik al aangaf, dat de top10-bedrijven dergelijke acties willen.
Ik kan het nergens vinden dat jij zei dat "top10-bedrijven dergelijke acties willen.". Je gaf aan dat volgen jou ik niet voor top10-bedrijven zou hebben gewerkt. Nu heb ik geen lijstje in mijn hoofd welke bedrijven dat precies zijn, alhoewel Philips is vast in de top10, maar geloof me dat ik voor bedrijven heb gewerkt die snel met schade-claims komen dik in de tonnen als we onze SLA niet zouden na komen. Het gaat je ook geen f*ck aan....

Niet dat ik er overigens mee eens ben. Ze nemen op dan liever wat langer de tijd met het netjes terug op komen.
Wat lul je toch vreselijk uit je nek. Als je een goed ingerichte omgeving hebt, kun je overfailen naar een alternatieve machine of zelfs een alternatieve site/omgeving. Zodra alles daar weer up-and-running is heb je tijd zat het oorspronkelijke probleem op te lossen.
Ik zou jou niet graag als consultant willen hebben...

Och een uurtje, ik ben het zo zat die kut telefoontjes en websites die 24/7 moeten draaien, eigenlijk zouden we op zondag de hele teringzooi uit moeten zetten ga een boek lezen of bij familie op bezoek.
Tja, misschien ben jij niet diegene die zo'n omgeving moet gaan beheren. Ik zelf heb erg veel plezier gehad in dit soort omgevingen. Zeker omdat het vaak veel stress kan opleveren. Ik heb de mazzel gehad dat ik met een echt goed team van mensen heb mogen werken waardoor het elke toch weer een kick geeft om eventuele problemen op te lossen. Tevens erg veel geleerd in dit soort omgevingen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws