Nieuwe zoekmachine wil marktleider worden via Google

Gepubliceerd: Maandag 5 maart 2007
Auteur: Judith Groot

Sekko Media heeft een nieuwe Nederlandse zoekmachine geïntroduceerd, genaamd 'Sekko'. De zoekmachine indexeert echter via Google.

Toon volledig artikel

pindakaas op Maandag 5 Maart 2007 13:22

image

grappig dat sekko nog wel google advertenties op zijn website plaatst...

sadar op Maandag 5 Maart 2007 13:26

image

Dit is dus een dikke vette hoax!

het ziet er uit als Google met een vreemde layout, maar vreemder nog, kijk de resultaten:

http://www.sekko.nl/?q=Mark+boe&start=0
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Mark+boe&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

Lijkt wel een beetje op elkaar...

Rutje op Maandag 5 Maart 2007 13:27

image

Wat een rip-off, ik krijg exact dezelfde resultaten als met Google! Volgens mij gebruiken ze gewoon de google-API onder hun eigen schilletje.

MarkJ op Maandag 5 Maart 2007 13:28

image

Beetje cheape imitatie van Google. Qua interface begrijp ik het wel, maar in de uitleg is dit nergens voor nodig.

SekkorankTM doet immers wel erg veel denken aan PageRank. http://www.sekko.nl/over/techniek.html

Intosi op Maandag 5 Maart 2007 13:33

image

"Wij van WC Eend adviseren WC Eend..."

Dit bedrijf komt me nogal hobby-achtig over. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ja, eens moet de eerste keer zijn.

nol op Maandag 5 Maart 2007 13:35

image

Wat een nep! De zoekresultaten van Sekko zijn gewoon afkomstig van Google.nl

basvd op Maandag 5 Maart 2007 13:36

image

Wat een onzin zeg, deze zoekmachine...
Deze website heeft gewoon de Google search-API(http://code.google.com/apis/soapsearch/) geimplementeerd...

Zouden de jongens van sekko.nl trouwens afgelopen weekend een huis-aan-huis enquete hebben gehouden?!?
SIDN-Registratiedatum sekko.nl: 02-03-2007

De website bestaat welgeteld 3dagen :) één grote hoax dus

stefanhen83 op Maandag 5 Maart 2007 13:43

image

inderdaad. Exact dezelfde resultaten als google. 2 jaar onderzoek? Wat een giller.

Devman op Maandag 5 Maart 2007 13:50

image

Ze hebben een mooie ruimte boven in het midden overgehouden voor een leuke(lelijke) banner :)

Bij een zoektocht op het woord Ketchup zijn inderdaad de eerste 4 resultaten hetzelfde als bij google.nl

Mijn vermoeden is dat ze een simpele filter op de google resultaten los laten en het zo "verbeteren".

Maar ze kunnen natuurlijk ookzelf een database van miljoenen sites hebben aangemaakt. (zoektocht>DVD 4.810.000 resultaten)

Wel schijnheilig is het om over de "dominantie van Google" te praten en wel google advertenties weergeven.

ivs01 op Maandag 5 Maart 2007 14:00

image

Als dit geen 1 april grap van Google zelf is dan zou ik als ik Google was eens even flink afrekenen met deze grappenmakers.

Bix op Maandag 5 Maart 2007 14:05

image

Het is zelfs zo erg dat als je de query string uit een google URL kopieert in die van sekko (dus netto google.com/nl vervangen door sekko.nl) dat de wekko website een foutmelding geeft...

Google url voor de cache versie van een zoekresultaat:
http://66.102.9.104/search?q=cache:WOfLxs5FyjQJ:www.computerboek.nl/trade/boekeninfo.asp%3FCODE%3Dnqnqoqhiocihr%26RefererID%3DNHP_ext+%2B%22c7%22%2B%22ss7%22&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl&lr=lang_nl

Dat wordt dus sekko.nl url:
http://www.sekko.nl/index.php?q=cache:WOfLxs5FyjQJ:www.computerboek.nl/trade/boekeninfo.asp%3FCODE%3Dnqnqoqhiocihr%26RefererID%3DNHP_ext+%2B%22c7%22%2B%22ss7%22&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl&lr=lang_nl

En dat geeft onderstaande foutmelding op de sekko website:

Warning: file_get_contents(http://www.google.nl/search?client=navclient-auto&meta=lr%3Dlang_nl&hl=nl&ch=6-1601475179&q=cache:WOfLxs5FyjQJ:www.computerboek.nl/trade/boekeninfo.asp?CODE=nqnqoqhiocihr&RefererID=NHP_ext++"c7"+"ss7"&start=0&output=xml): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 403 Forbidden in /sites/sekko.nl/www/index.php on line 80

Ze openen dus gewoon de google website alsof het een file was, hoe ranzig...

gcmartijn op Maandag 5 Maart 2007 14:06

image

Wat een onzin deze 'sekko' haha
- hun inkomsten komen doormiddel van adsense (aan rechterkant)
- de zoekresultaten zijn 1:1 gelijk met de google resultaten (bij mij)

Jammer dat ze doormiddel van deze nieuwsberichten nog hits krijgen ook.

ertje op Maandag 5 Maart 2007 14:06

image

Ook nog Google Adsense gebruiken langs de zoekresultaten..

ToN op Maandag 5 Maart 2007 14:12

image


Inderdaad, zoekresultaten van Sekko komen vrijwel identiek overeen met die van Google.
Ik zie ook nergens een linkje staan om zelf een URL toe te voegen, wat erop 'kan' duiden dat er van een andere zoekmachine gebruik wordt gemaakt, en slechts de layout een beetje anders is... klein beetje maar.

helenuh op Maandag 5 Maart 2007 14:16

image

lol, ze gebruiken zelfs Google's cookies (of zoiets) - in de listbox van sekko krijg ik mijn google-zoekopdrachten te zien.

Hij vindt wel minder dan google vindt.

Bob op Maandag 5 Maart 2007 14:26

image

Webwereld moet toch eens beter haar huiswerk doen. Het lijkt alsof ze een één of ander persbericht zo hebben overgenomen zonder controle.

Iemand schreef het al, kijk op nic.nl en zie daar het domein is maar liefst van 2 maart 2007, 3 dagen oud dus.

Het is dan ook logisch dat niemand ooit van dit bedrijf gehoort heeft.

bij www.kvk.nl is het opgegeven bedrijf van nic.nl niet eens vindbaar dus het heeft niet eens een kvk inschrijving.

sorry webwereld jullie moeten toch echt je huiswerk gaan doen.

stimpie op Maandag 5 Maart 2007 14:28

image

En de nieuwe concurrent kan draaien op een shared hosting account?

Name: sekko.nl
Address: 80.69.69.134

Name: elders.nl
Address: 80.69.69.134

80.69.69.134=virt3.transip.nl

Checkt webwereld hun nieuws niet meer? Gewoon persberichten plaatsen is niet waar ik hier voor kom.

EmmausAdmin op Maandag 5 Maart 2007 14:36

image

tja wat mij nog veel meer stoort, is de javascript error die de zoekresultaten genereren:
'SEARCHBOX'is undefined..... M.A.W. bagger code!

EMulder op Maandag 5 Maart 2007 14:43

image

Slechte implementatie dan want als je zoekt op C# dan blijft Google nog wel resultaten geven die je verwacht, Sekko kent nog geen speciale tekens.

BartOtten op Maandag 5 Maart 2007 14:52

image

Als het dezelfde resultaten zijn en de interface blijft zo dan ga ik zeker Sekko-en. Boeiend of het rip-off is of niet, het werkt overzichtelijk zo.

CrazyJack op Maandag 5 Maart 2007 14:52

image

Wat een vette hoax dus. Sterker nog, halve oplichting zo, beetje net doen alsof ze iets zelf gemaakt hebben en dan een lullig PHP scriptje gebruiken.

En ook natuurlijk een beetje idioot om marktleider te willen worden als je alleen Nederlandse pagina's probeert te displayen. Wellicht wel handig om het in het originele artikel te vermelden dat Sekko eigenlijk niets is. ;)

bvheertum@home.nl op Maandag 5 Maart 2007 15:02

image

Webwereld schaam jezelf en doe een klein stukje onderzoek!

- Sekko.nl bestaat 2 dagen (2-3-2007 domeinregistratie)
- Heeft in 2 dagen 600 enquites uitgevoerd.
- Gebruikt een scriptje om google te kopieeren.
- 100% zoekmachine spam
- van deze website bestaan reeds al 100.000 websites
wat is de nieuwwaarde en kwaliteit van Webwereld als je zoeits gaan plaatsen?

Of het moet een medewerker zijn?

Met vriendelijke groet,
Bas



CyPh op Maandag 5 Maart 2007 15:09

image

Is gewoon met curl in php gedaan...

ertje op Maandag 5 Maart 2007 15:43

image

@Bob - Volgens mij doet Webwereld wel haar huiswerk hoor misschien wel iets te goed, mijn persbericht vorig jaar over m'n site WiFi Campings is er in iedergeval niet opgekomen, maar wel op andere sites als nu.nl, telegraaf, spits en nrc.

Devman op Maandag 5 Maart 2007 15:44

image

Ik zie dat het verhaal is aangepast! Oh en die cross site scripting linkje is geniaal, Sekko owned by Webwereld, lol.

Hier nog 1: http://www.sekko.nl/?q=%3Ciframe+left%3D10+top%3D10+width%3D500+height%3D500+src%3D%22http%3A%2F%2Fmedia.urbandictionary.com%2Fimage%2Flarge%2Fowned-41407.jpg%22%3E

MrPlace op Maandag 5 Maart 2007 16:09

image

En dan dat gebazel over hun Sekkorank (TM).
ze doen het voorkomen als een merknaam maar het zal me niks verbazen dat die als zodanig nergens is geregistreerd.
Het feit dat ze er 2 jaar over gedaan hebben om curl te kunnen implementeren geeft aan dat we hier te maken hebben met een stel amateurs.

Junior Member op Maandag 5 Maart 2007 16:22

image

Als je per ongeluk een persbericht van een made-for-adsense site plaatst, verwijder het bericht dan gewoon en ga niet stoer lopen opscheppen over welke lekken je allemaal hebt gevonden. Van dit soort zolderameteurs verwacht je niet anders. Laat deze pubers liever hun huiswerk maken en Webwereld serieuze berichten schrijven.

Even snel marktleider worden in Nederland op het gebied van search. Laat me niet lachen. Zelfs een gerespecteerd bedrijf als Ilse komt tegenwoordig niet eens meer in de buurt. En die enquête hebben ze waarschijnlijk tijdens een familiedag laten invullen of zo.

J. van Gent op Maandag 5 Maart 2007 16:23

image

Is gewoon met curl in php gedaan
Nee, met file_get_contents(). Deze geeft een string met de source van een bestand of website terug. Hun lezen deze string uit en weergeven vervolgens het resultaat weer. Niks geen algorytme voor het indexeren van websites, maar gewoon realtime content rippen van Google.

Konda op Maandag 5 Maart 2007 16:28

image


Domain name:
sekko.nl

Status: active

Registrant:
SEK000198-TRAIP
Sekko Media
Kerkstraat 31bis
3581RB Utrecht
Netherlands


Kerkstraat 31bis:

Lokatie: Utrecht
Prijs: € 475
Omschrijving: Bij voorkeur voor jongeman/vrouw die net begint met werken. Ruime eigen woon- en slaapkamer in oud studentenhuis. Locatie: - Kerkstraat 31bis, Utrecht Beschikbaar: - Per 1 december aanstaande, voor onbepaalde tijd.



Denk dat het om een hoax gaat of een te vroege 1 april grap ...

dennislberg op Maandag 5 Maart 2007 16:47

image

En door deze fijne media-aandacht kennen de mensen sekko.nl opeens wel! ;-)

Alleen de naam al...... zal ik even sekkoën?

robwi op Maandag 5 Maart 2007 16:53

image

voor zover ik kan zien is de enige filter wat ze er op los hebben gelaten, de 'zoeken in nederland' optie van google zelf.

Het viel me al meteen op dat ze concurrent willen zijn van google maar wel google adsense er op zetten.
Nu snap ik dus waarom, ze pakken de google zoekmachine, passen het sript wat aan om het in hun eigen jasje te steken en proberen de zoekmachine bekend te maken. De Cash komt dan vanzelf van de google ads. Typisch geval van jongens die makkelijk geld willen verdienen.

Wel slim want volgens mij hebben ze er weinig werk aan gehad en ook al verdienen ze dan weinig, alles wat ze verdienen is meegenomen.

Bovendien zijn er natuurlijk ook nog een hoop mensen die geen nieuws lezen betreft dit soort onderwerpen waardoor de kans dat ze toch een aantal vaste gebruikers krijgen redelijk aanwezig is. wellicht niet in de getale zoals ze hopen maar toch...

Ik ben alleen benieuwd wat de reactie van google zal zijn. Het zal wel ergens in strijd met de regels zijn waardoor de zoekmachine binnen de kortste keren weer weg is.

Grtz Rob

gcmartijn op Maandag 5 Maart 2007 16:54

image

Het feit dat ze er 2 jaar over gedaan hebben om curl te kunnen implementeren geeft aan dat we hier te maken hebben met een stel amateurs.

amateurs of niet ze krijgen wel de aandacht waar ze om vroegen. en als men ook nog op de advertenties heeft geklikt nog geld ook haha

is dat niet de hele opzet geweest.
- domeinnaam + hosting € 10 euro (of goedkoper)
- gratis google api gebruiken 10000 query's
- gratis adsense account maken
- gratis nieuwsbericht eruit
------------------------------
doel een aantal mensen die op de advertenties klikt.
daarna de boel weer opheffen.

als elke click 0.05 cent zou zijn
x 1000 webwereld bezoekers.

Heb je toch even € 50,- te pakken.

je kan ook de site daarna opheffen of een jaar lang kijken of het nog iets opbrengt. (en verder de site geen aandacht meer geven)

wie zijn dan de amateurs ??

handude op Maandag 5 Maart 2007 16:57

image

Volgens de contact info op sekko.nl zit men op de Kerkstraat 31bis in Utrecht.

Even een search gedaan in de Google cache geeft het volgende resultaat:
http://66.102.9.104/search?q=cache:SyiSzUfl1osJ:zoekwekker.nl/p111155/utrecht.asp+Kerkstraat+31bis&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl&lr=lang_nl

Met andere woorden, sekko.nl wordt vanuit een studentenhuis gerunt... mmz iets deed me dat al vermoeden...

PeterS op Maandag 5 Maart 2007 17:55

image

of deze:

OpenHandel.nl op Maandag 5 Maart 2007 19:45

image

Alleen al deze twee tegenstrijdige zinnen zijn meer dan genoeg om dit bericht niet echt serieus te nemen:

1. "De zoekmachine indexeert echter via Google."

2. "Sekko is ontstaan uit frustratie over de dominantie van Google binnen de Nederlandse zoekmachine-industrie."

Bovendien is: "The SOAP Search API is limited to applications not for commercial use."
http://code.google.com/apis/soapsearch/api_faq.html#gen6

ToN op Maandag 5 Maart 2007 22:06

image


Webwereld bij de neus genomen?

Zie: http://netters.nl/sekko-meer-plezier-van-je-persbericht

Jelle- op Maandag 5 Maart 2007 22:22

image

Het verlossende linkje:
http://netters.nl/sekko-meer-plezier-van-je-persbericht

ownt.

Ulco op Maandag 5 Maart 2007 23:04

image

't Heeft wat moeite gekost om hier te registeren maar uiteindelijk kan ik dan toch reageren.

Natuurlijk was Sekko gewoon een flauwe grap (http://netters.nl/sekko-meer-plezier-van-je-persbericht) maar ondertussen wel een zeer geslaagde :-)

Dat de site vulnerable is voor XSS en niet altijd even vlekkeloos werkt heeft vooral te maken met het feit dat ik hem in anderhalf uur in elkaar heb gedraaid gisterenavond. Overigens geheel zonder scraping, Curl of api's zoals hierboven beschreven maar daarover later meer.

Bijna 7000 bezoekers via Webwereld, valt me niets tegen en daarvoor dus dank!

Sir Limpsalot op Maandag 5 Maart 2007 23:06

image


of deze:




www.sekko.nl/?q...amp;amp;start=0

dennislberg op Maandag 5 Maart 2007 23:39

image

Sekko?

Landeweerd op Dinsdag 6 Maart 2007 08:18

image

Stukje is leuk geschreven, maar de volgende blog schept wat meer duidelijkheid:

http://www.lqq.be/webwereld-gefopt-86.htm

Dat er gebruik wordt gemaakt van de google api verwacht ik niet, dan zou de site trager zijn. Het is gewoon een rechtstreekse rip mbv php.

Anonymous Coward op Dinsdag 6 Maart 2007 09:55

image

Hoe kunnen die testers de zoekresultaten nou beter vinden dan Google, als Sekko de resultaten lekkerlijk overneemt van Google...?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Loading Poll

Peiling

Loading Poll

Video: Router Intel verwerkt 80Gb/s (video)

Verleden nieuws