Rfid-tag in Mini herkent bestuurder onderweg

Gepubliceerd: Donderdag 15 maart 2007
Auteur: Judith Groot

Een Amerikaanse leverancier van Mini's voorziet autosleutels van een rfid-tag om zo de eigenaar op de weg te 'herkennen' en digitaal te kunnen begroeten.

Toon volledig artikel

wouter_j_ op Donderdag 15 Maart 2007 10:28

image

"I thought you called in sick Jim" :-)

Handig, volgens mij worden veel mensen op uitstapjes gesnapt omdat iemand de auto herkent. Nu wordt het die mensen die daar niet zo goed in zijn een stuk handiger gemaakt.

Serieus, dit wil je toch niet. 'Attentheid' richting de klant automatiseren, dan betekent dat toch niets. Als je lokale dealer je nou opbelt om te feliciteren dan is er tenminste een persoon bezig geweest.

ioan op Donderdag 15 Maart 2007 10:31

image

Mooie techniek! Dit geeft eindeloze mogelijkheden zoals lokatie tracking, automatische startonderbreking bij te laat afbetalen etc. Van mij mag er nu wel een onderzoek komen naar de "schadelijke" straling van rfid zenders.

falcon1 op Donderdag 15 Maart 2007 16:44

image

Hey Jim you own us money! Oh and by the way happy birtday!

LOL

MRice op Donderdag 15 Maart 2007 10:47

image

Ook al is dit best een aardige toepassing .. die RFID tags, ik vind het maar niks. Als die dingen straks overal in verwerkt zijn (kleren, computers, geld e.d.) is alles overal te traceren. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar wat ik doe daar heeft iemand anders geen zak mee te maken.

tERRiON op Donderdag 15 Maart 2007 17:21

image

Helemaal mee eens. Ik hoop daarom ook dat dat overhypte RFID roemloos ten onder gaat of juist aan zijn eigen succes ten onder gaat. En dat kan op (in elk geval) 2 manieren:
- Er komen zó veel tags dat ze niet fatsoenlijk meer uit te lezen zijn
- Vrijwel iedereen schaft een RFID-killer aan waardoor alle tags binnen de kortste keren opgeblazen worden.

Nee, dat RFID is leuk bedacht maar men slaat er helemaal mee door...

Pidi op Donderdag 15 Maart 2007 10:50

image

Mooie techniek?
Kom nou. Ik vind dit wel heel erg ver gaan.
Nog even en m'n autodealer weet me met 1 druk op de knop precies te vertellen waar ik afgelopen week allemaal geweest ben. Ik heb niets te verbergen en ben ook niet paranoïde, maar dit lijkt me informatie die ik lekker voor mezelf wil houden.
Als ze me zo graag willen feliciteren met m'n verjaardag, dan sturen ze me maar een kaartje.

Grrrmpf op Donderdag 15 Maart 2007 10:55

image

Weer een voorbeeld van het opheffen van de privacy. Er zijn ook andere partijen die graag een paar Rfid-recievers langs de weg zetten.

...ehhh Jim wat deed je daar in Nevada? Je had toch een congres in Californie?

...Guus kom naar huus want de koeien staan op springen (liedje is achterhaald, Guus is al teruggevonden op de Amsterdamse Wallen)

...als die batterijen na 5 jaar op zijn, doen die autosleutels het dan nog of kun je dan alleen nieuwe aanvragen na het invullen van een vragenlijst?

stefanhen83 op Donderdag 15 Maart 2007 11:02

image

Dit doet mij denken aan Minority Report. Nog even en je wordt overal 'persoonlijk' van op de hoogte gehouden. Wat geven we daarvoor op , onze privacy. Zonder meer!

Ik moet nog zien of dit tegen te houden is, dit is een mooi voorbeeld van hoe ver je kan gaan met het traceren van spullen (en dus ook mensen... denk aan de rfid in je arm (mochten die standaard bij geboorte erin gestopt worden)). Nu is het nog een leuk speeltje. Zal de politie trouwens ook leuk vinden, als je auto gejat is, is het zo te achterhalen waar hij is.

Pidi op Donderdag 15 Maart 2007 11:35

image



stefanhen83 zei:
Zal de politie trouwens ook leuk vinden, als je auto gejat is, is het zo te achterhalen waar hij is.

Daar hebben ze hele mooie GPS oplossingen voor. Dan kan de politie op ieder moment heel nauwkeurig zien waar de auto rijdt. Dit in tegenstelling tot de RFID oplossing: daar zul je moeten wachten tot de auto weer eens langs een "RFID enabled" reclame zuil rijdt voordat je kunt zien waar hij op dat moment is.

Unomi op Donderdag 15 Maart 2007 11:07

image

"Niets te verbergen...." Geef dan je PIN maar.... Iedereen heeft iets te verbergen, of wil op zijn minst controle hebben op welke informatie wanneer verspreidt wordt en waar en aan wie. Dit heet "Bewust zijn van je communicatie naar anderen". Je loopt toch niet met je sexuele voorkeur op je voorhoofd?

Eerst zeggen ze: "RFID-lezers van zo'n groot caliber om op tientallen meters te kunnen lezen, zijn veel te duur en werken nog onnauwkeurig".

Nu komt een commercieel iemand er wel mee, die het in gebruik wil nemen. Dus waarom zou de overheid hier geheimzinnig over doen? Die gebruikt toch geld van de belastingbetaler, te pas en te onpas. Die hebben echt wel interesse in een groot caliber RFID-lezer.

Mij kunnen ze dus niet wijs maken, dat RFID enkel maar nuttig is en toegepast wordt op korte afstand. Dat is bogus. De overheid is al veel verder gevordert en zal het op zeer korte termijn gaan uitbuiten.

- Unomi -

Simon B. op Donderdag 15 Maart 2007 12:06

image

"Mij kunnen ze dus niet wijs maken, dat RFID enkel maar nuttig is en toegepast wordt op korte afstand. Dat is bogus. De overheid is al veel verder gevordert en zal het op zeer korte termijn gaan uitbuiten."

Let wel, het gaat hier om actieve RFID. Het grote verschil is dat in het soort RFID-tags dat in bijvoorbeeld paspoorten wordt verwerkt geen batterij zit. De energie die nodig is om zo'n tag te laten werken moet worden overgebracht door de RFID-lezer, en dat lukt alleen maar op korte afstand.





Kickass op Donderdag 15 Maart 2007 12:17

image



Unomi zei:
"Niets te verbergen...." Geef dan je PIN maar.... Iedereen heeft iets te verbergen, of wil op zijn minst controle hebben op welke informatie wanneer verspreidt wordt en waar en aan wie.
Die hebben echt wel interesse in een groot caliber RFID-lezer.
De overheid is al veel verder gevordert en zal het op zeer korte termijn gaan uitbuiten.

Ons nieuwe paspoort doet er toch ook aan mee? Dus heeft in principe elk individu al een reply RFID signaal standby.(ivm identificatieplicht, en als je voor paspoort hebt gekozen). Vandaar de truuk om je nieuwe paspoort zo'n 10 seconden in de magnetron te leggen.
Geloof me ook particulieren hebben interesse in RFID-lezers, dat zal dus een vette (illegale?)markt worden. Hop apparaat in je rugtas, lang wat mensen lopen en je hebt een mooie log.

Meest vervelende vind ik dat wij als bevolking het allemaal accepteren.(mogelijk uit goedgelovige ontwetendheid).

Simon B. op Donderdag 15 Maart 2007 13:07

image

"Ons nieuwe paspoort doet er toch ook aan mee? Dus heeft in principe elk individu al een reply RFID signaal standby.(ivm identificatieplicht, en als je voor paspoort hebt gekozen). Vandaar de truuk om je nieuwe paspoort zo'n 10 seconden in de magnetron te leggen."

Betere truc: een velletje aluminiumfolie voorin je paspoort sluit zeer effectief het magneetveld van de RFID-reader kort, zodat de tag alleen nog is uit te lezen met het paspoort open.

"Hop apparaat in je rugtas, lang wat mensen lopen en je hebt een mooie log."

Veel succes ermee! Het type RFID-tag (ISO14443) dat in de paspoorten gaat is er juist een dat vanwege de ingebouwde encryptiefunctie relatief veel energie nodig heeft. Het maximale bereik is zo'n 10 cm. Als je een RFID-reader in je rugtas stopt die significant verder komt dan dat, krijg je die niet meer van de grond getild.


EMulder op Donderdag 15 Maart 2007 13:07

image

Dan ben ik wel benieuwd hoe 'ze' dat gaan uitbuiten, volgens mij zijn 'ze' door ons gekozen en vertegenwoordigen zij ons.

jorgje op Donderdag 15 Maart 2007 12:26

image

Schitterend! Ik heb de reacties al gezien en ja, er is een stuk van je privacy mee gemoeid, maar ik vind het echt geweldig! Alleen... wat gebeurt er nu als je met de Miniclub (met zo'n 50 Mini's) langs zo'n bord rijdt?

Ik wil dit ook voor mijn auto! Peugeot: begin maar in Nederland :)

wouter_j_ op Donderdag 15 Maart 2007 20:48

image



Wat gebeurt er nu als je met de Miniclub (met zo'n 50 Mini's) langs zo'n bord rijdt?


"Dag Arie, Sjaak, Henk, Wim, ....... Bob en Jaap. Jullie reden allemaal 6 km te hard, de acceptgiro komt eraan"

Hstea op Donderdag 15 Maart 2007 12:29

image

Kun je de batterij niet verwijderen. ;-)

thieu op Donderdag 15 Maart 2007 13:28

image



Hstea zei:
Kun je de batterij niet verwijderen. ;-)


Kans is groot dat deze tag in de garage ook gebruikt wordt voor de interne logistiek en verdere afhandeling. Het verwijderen e.d. (wat ik in mijn andere reactie al stelde) gaat dus waarschijnlijk niet op.
Blijft over het afschermen van het ding als je er mee de weg op gaat.
- Of gewoon géén Mini kopen :-)

cryomind op Donderdag 15 Maart 2007 13:17

image

Niet alleen je paspoort doet eraan mee. 90% van alle volwassenen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon op zak. Via de diverse unieke nummers in deze telefoons (IMEI, ESN etc.) is iedereen met gebruik van apparaatjes als de Sazo GSM (www.verifylocation.co.uk/products_gsm.shtml) te traceren. Privacy is zo onderhand een steeds grotere illusie aan het worden...

Vertrouwrodepotloodniet op Donderdag 15 Maart 2007 14:31

image



cryomind zei:
Niet alleen je paspoort doet eraan mee. 90% van alle volwassenen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon op zak. Via de diverse unieke nummers in deze telefoons (IMEI, ESN etc.) is iedereen met gebruik van apparaatjes als de Sazo GSM (www.verifylocation.co.uk/products_gsm.shtml) te traceren. Privacy is zo onderhand een steeds grotere illusie aan het worden...

Ik zet mijn mobieltje altijd af, zeker in de auto. Hij gaat alleen aan als ik zelf wil bellen.

thieu op Donderdag 15 Maart 2007 13:18

image

*Als* ik al een Mini wil kopen dan *zonder* tag.

Zelfs al werk je niet mee aan de vragenlijst dan blijft er, met een omweggetje, altijd een link tussen sleutelcode en koper. Er is dan altijd te achterhalen of je langs zo'n ding gereden bent.
En, zoals al meerdere malen gezegd, dat gaat niemand ook maar ene moer aan...

johannes49 op Donderdag 15 Maart 2007 14:25

image

Dat is dan een goede oefening voor de Big Brother maatschappij. Iedereen een RFID in zijn onderarm en we kunnen ieders gaan en staan controleren.

Wat een onzinnige actie van die Mini's! Als ik al een Mini wilde kopen, dan nu zeker helemaal niet. Zijn ze nu echt van de pot gerukt!

Vertrouwrodepotloodniet op Donderdag 15 Maart 2007 14:29

image



johannes49 zei:
Dat is dan een goede oefening voor de Big Brother maatschappij. Iedereen een RFID in zijn onderarm en we kunnen ieders gaan en staan controleren.

Wat een onzinnige actie van die Mini's! Als ik al een Mini wilde kopen, dan nu zeker helemaal niet. Zijn ze nu echt van de pot gerukt!

Meneertje Johannes, snapt u nu niet dat het binnenkort 1 april wordt? Het is gewoon een hoax! Zoiets bedenkt een zinnig mens toch niet.

wica op Donderdag 15 Maart 2007 14:42

image



Vertrouwrodepotloodniet zei:




johannes49 zei:

Dat is dan een goede oefening voor de Big Brother maatschappij. Iedereen een RFID in zijn onderarm en we kunnen ieders gaan en staan controleren.

Wat een onzinnige actie van die Mini's! Als ik al een Mini wilde kopen, dan nu zeker helemaal niet. Zijn ze nu echt van de pot gerukt!



Meneertje Johannes, snapt u nu niet dat het binnenkort 1 april wordt? Het is gewoon een hoax! Zoiets bedenkt een zinnig mens toch niet.


Zinnig mensen bedenken wel atoom wapens enzo?

johannes49 op Donderdag 15 Maart 2007 20:47

image



wica zei:




Vertrouwrodepotloodniet zei:



johannes49 zei:

Dat is dan een goede oefening voor de Big Brother maatschappij. Iedereen een RFID in zijn onderarm en we kunnen ieders gaan en staan controleren.

Wat een onzinnige actie van die Mini's! Als ik al een Mini wilde kopen, dan nu zeker helemaal niet. Zijn ze nu echt van de pot gerukt!



Meneertje Johannes, snapt u nu niet dat het binnenkort 1 april wordt? Het is gewoon een hoax! Zoiets bedenkt een zinnig mens toch niet.



Zinnig mensen bedenken wel atoom wapens enzo?



Nee, daar moet je ook behoorlijk stom voor zijn. Daar zijn we het helemaal over eens. Maar nu to the point, wat is het nut van zo'n gadget?

www.UnlockSamsungOnline.nl op Donderdag 15 Maart 2007 15:23

image

ik snap alleen de bedenker hiervan niet, waarom zou je dat in de sleutel bouwen.. dan moet je na 5 jaar je batterijtje vervangen wil je rfid nog werken.. je kan hem toch ook gewoon in de auto bouwen ?? op de accu spanning.. nooit geen gezeur.. en je ziet alleen je reclame als je in de auto zit.. als je nu langs zo'n bord zou lopen met de sleutels in de zak gaat ie ook lopen zeuren..

johannes49 op Donderdag 15 Maart 2007 20:51

image



www.UnlockSamsungOnline.nl zei:
ik snap alleen de bedenker hiervan niet, waarom zou je dat in de sleutel bouwen.. dan moet je na 5 jaar je batterijtje vervangen wil je rfid nog werken.. je kan hem toch ook gewoon in de auto bouwen ?? op de accu spanning.. nooit geen gezeur.. en je ziet alleen je reclame als je in de auto zit.. als je nu langs zo'n bord zou lopen met de sleutels in de zak gaat ie ook lopen zeuren..



Er waren ooit plannen om een rfid chip in ieders onderarm te implanteren. Hoef je nooit meer je sleutels mee te nemen. Maar die plannen zijn geloof ik niet doorgegaan. Maar zeker weten doe ik dat niet. Laatst bi jde geboorte van mijn jongste dochter was ik haar toch mooi een paar seconden uit het oog verloren. Wat die zuster in het ziekenhuis toen allemaal met haar heeft uitgespookt weet ik niet. Even wat bloed prikken zei ze. In haar onderarm.

Aiken op Donderdag 15 Maart 2007 16:01

image

vind het niet bijzonder handig,
ik rijd in alle auto's van mijn collega's
als ze dit zouden gaan toepassen op andere manieren (boetes, etc)
dan kan je beter ook je auto niet meer uitlenen
en dan nog het punt dat er ook nog gewoon gezinnen zijn met maar 1 auto waar 2 of 3, misschien zelfs meer mensen gebruik van maken.

nee, sorry, zie het algehele nut er niet van in om een RFID in iets te stoppen dat uitwisselbaar is

edwinvl op Donderdag 15 Maart 2007 16:48

image

Het lijkt echt waar te zijn:
http://motoringfile.com/2007/01/10/mini-usas-motorboards/

BLeenen op Donderdag 15 Maart 2007 16:49

image

"Hey Jim, your wife says hi to the blond bimbo next to you"... en idd met een hele Miniclub langs rijden is een zgn. DoS-attack voor zo'n bord. TOP, doen.

Diogenes_Isher op Donderdag 15 Maart 2007 18:55

image

Eigenlijk is er tussen het aan ons allemaal opdringen van RFID-tags en de oormerken van schapen niet zo gek veel verschil - al hebben die oor-tags nog het voordeel dat je die dingen tenminste kunt ZIEN !
Al is het natuurlijk wel zo dat het ontbreken van elementaire privacy voor schapen geen enkele bezwaar oplevert, volgens mij zijn schapen zeer sympathieke maar niet bepaald erg slimme dieren die dan ook geen last zouden hebben van zo'n tag.

Indien wij het toelaten dat wij dadelijk verplicht worden om allemaal RFID-tag-controlled (wie weet binnenkort zelfs in onze hersenen om ons te "beschermen tegen foute gedachten") te moeten "leven", dan rijst bij mij toch de vraag in wiens belang dit dan zou moeten gebeuren.
Heel zeker niet in ons belang, behalve wie tot schaap gereduceerd wenst te worden - wat dan ook wel iets zegt over de, ehhh, intelligentie van de betreffende brave, volgzame maar bovenal volkomen kritiekloze sukkel.

Daarom lijkt mij het vervaardigen van (oplaadbare) kleine RFID-killer apparaatjes op dit moment echt wel het gat in de markt, als wij tenminste nog IETS van onze privacy (lees: het recht om als individu te mogen leven) willen behouden.
Wie of welke dappere ondernemer springt hier op in ?
Eventueel als (gedeeltelijk) zelfbouw-pakketje om het (onvermijdelijke) verbod op deze gadgets bij voorbaat te slim af te zijn.
(Zo is een radiozender zonder b.v. het "zendkristal" gewoon geen zender - het ding kan dan onmogelijk functioneren.
Al kost het maar een paar minuten om dat kristal erin te zetten en als alles verder OK is dat doet-ie 't prima !)
Al valt dan heel zeker te verwachten dat zo'n RFID-killertje al zeer spoedig tot "terroristisch" materiaal wordt verklaart en op het simpele bezit ervan al een enkele reis naar Guantanamo Bay (of een vergelijkbaar concentratie-kamp) staat...

"Sic Transit Democratia Mundi"
oftewel: En zo vergaat de democratie van deze wereld... (is misschien geen perfecte vertaling).
Jazeker - indien *WIJ* toestaan dat dit gebeurt - laten wij dat dus In Gods Naam proberen tegen te houden, alsteblief !
Omdat het "alternatief" te erg is om zelfs maar over na te denken. (Veel erger nog dan de in de film "The Matrix", omdat de slachtoffers daar zich van niets bewust waren...)

EMulder op Vrijdag 16 Maart 2007 09:45

image

"Sic Transit Democratia Mundi"
oftewel: En zo vergaat de democratie van deze wereld... (is misschien geen perfecte vertaling).
Jazeker - indien *WIJ* toestaan dat dit gebeurt - laten wij dat dus In Gods Naam proberen tegen te houden, alsteblief !
Omdat het "alternatief" te erg is om zelfs maar over na te denken. (Veel erger nog dan de in de film "The Matrix", omdat de slachtoffers daar zich van niets bewust waren...)
We hebben om de 4 jaar verkiezingen dus dat gaat geen probleem worden lijkt mij. Kun je kiezen wie "ze" gaan worden.

Repelsteeltje op Vrijdag 16 Maart 2007 17:25

image


[/quote] We hebben om de 4 jaar verkiezingen dus dat gaat geen probleem worden lijkt mij. Kun je kiezen wie "ze" gaan worden.
[/quote]

Ik stem al jaren tegen maar de christenfundementalisten zijn nog steeds aan de macht. Ach ja, straks hoef je helemaal niet meer tegen te stemmen want dan zijn er uberhaupt geen rechten meer die ons afgenomen kunnen worden.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Maart 2007 22:20

image

Wat 'n ge-emmer. Ik kan net zo goed een bar in gaan en een bekende vragen voor Eur. 10,-- om mij te feliciteren met mijn verjaardag.

Monkey_98 op Vrijdag 16 Maart 2007 14:53

image

Zeer, zeer slechte zaak dit!! Dit is het begin, en ik ben bang dat het zomaar zo eens kan worden als in Minority Report.
Gebruik die RFID nuttig voor bijvoorbeeld de beveiliging van je Mini. En niet voor dit soort nutteloze boodschappen (commerciël wel aantrekkelijk natuurlijk) waarbij je hele privacy op straat komt te liggen.

Repelsteeltje op Vrijdag 16 Maart 2007 17:01

image

@Pid
Mooie techniek?
Kom nou. Ik vind dit wel heel erg ver gaan.
Nog even en m'n autodealer weet me met 1 druk op de knop precies te vertellen waar ik afgelopen week allemaal geweest ben. Ik heb niets te verbergen en ben ook niet paranoïde, maar dit lijkt me informatie die ik lekker voor mezelf wil houden.
Als ze me zo graag willen feliciteren met m'n verjaardag, dan sturen ze me maar een kaartje.


Huur dan in elk geval nooit een auto bij Budget en andere grote verhuurbedrijven want die hebben standaard een GPS tracking systeem aan boord. Staat ook keurig in de algemene voorwaarden vermeld dus het is volgens de wet op privacy gewoon toegestaan.

Repelsteeltje op Vrijdag 16 Maart 2007 17:17

image

Niet alleen je paspoort doet eraan mee. 90% van alle volwassenen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon op zak. Via de diverse unieke nummers in deze telefoons (IMEI, ESN etc.) is iedereen met gebruik van apparaatjes als de Sazo GSM (www.verifylocation.co.uk/products_gsm.shtml) te traceren. Privacy is zo onderhand een steeds grotere illusie aan het worden...

Die Sazo GSM is weinig anders dan een mobile telefoon met een ander uiterlijk - geldklopperij dus. Je hebt dat apparaat niet nodig om iemand te kunnen traceren. Een gewone mobiele telefoon is voldoende. Zie www.waarbenik.nl voor een particuliere versie. De overheid kan natuurlijk altijd opvragen waar een mobiele telefoon zich bevindt. Met de nieuwe terrorisme wetgeving is zelfs gerechtelijke toestemming niet meer nodig. Met dank aan Donner en het CDA.

Willem1447 op Zaterdag 17 Maart 2007 16:27

image

Eigenlijk is er tussen het aan ons allemaal opdringen van RFID-tags en de oormerken van schapen niet zo gek veel verschil - al hebben die oor-tags nog het voordeel dat je die dingen tenminste kunt ZIEN !
Al is het natuurlijk wel zo dat het ontbreken van elementaire privacy voor schapen geen enkele bezwaar oplevert, volgens mij zijn schapen zeer sympathieke maar niet bepaald erg slimme dieren die dan ook geen last zouden hebben van zo'n tag.


Er is wel degelijk een groot verschil. Die flappen in de oren van schapen zijn een stuk plastic met een geprinte (bar)code en niet op afstand uit te lezen. Die stukken plastic hebben geen chip. De reden hiervoor is dat ze, ten opzichte van de economische waarde van het schaap teveel zouden gaan kosten. Een betere vergelijking is wellicht paarden, honden en katten die voorzien zijn van een onderhuidse chip of met een beveiligingschip die in de frames van sommige fietsen is verwerkt. Opmerkelijk genoeg gaf die laatste toepassing niet zoveel commotie als nu met een auto. Ook staan supermarkten met een Rfid kassasysteem er aan te komen. Verder worden Rfids in de VS ook al toegepast op mensen. Een aardig artikel hierover is hier te vinden. De tijd dat pasgeboren kinderen worden gechipt laat niet lang meer op zich wachten. Wellicht is dat ook niet nodig, want er is inmiddels ook inkt die een vergelijkbare werking heeft als een chip zie:

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Loading Poll

Peiling

Loading Poll

Video: Router Intel verwerkt 80Gb/s (video)