Fiscus adviseerde ten onrechte gebruik andermans Digid

Gepubliceerd: Woensdag 4 april 2007

De Belastingdienst heeft mensen zonder Digid de laatste dagen geadviseerd andermans code te gebruiken voor de aangifte.

Toon volledig artikel

Walter op Woensdag 4 April 2007 14:39

image

Toen ik dit hoorde stond ik ook echt even heel vreemd te kijken, want je Dig-ID is toch 'strikt persoonlijk'?
Het is te zot voor woorden dat ik dan bijvoorbeeld onder mijn Dig-ID een aangifte kan doen voor jan met de pet (omdat ik toevallig zijn rijbewijs heb gezien en dus zijn SOFI nummer weet).

Echt belachelijk dus en dus heeft heel de Dig-ID zijn doel alweer voorbij geschoten en is weer net zo nuttelloos als alle andere bedachte oplossingen.

johannes49 op Woensdag 4 April 2007 15:25

image

Alles wat kan hoeft nog nie tte mogen.
Als je namelijk zo maar een foutieve aangifte van iemand doet is dat valsheid in geschrifte. Daar staat een hoge (gevangenis)straf op. Aan je IP adres ben je te achtehalen.

armand op Woensdag 4 April 2007 15:44

image

Dat wilde ik juist ook zeggen. De dienst raadt mensen nu dus aan om valsheid in geschrifte te plegen.

"Ik raad u aan een digid van iemand anders te gebruiken"
- "ik ken geen digid's"
"Ik heb er wel een paar voor u, heeft u pen en papier bij de hand?"

Dit kan toch gewoon niet? Maar goed, deze is leuk en gemakkelijk!

Vertrouwrodepotloodniet op Woensdag 4 April 2007 19:48

image

@iJoost
Nee dat nog niet, wel de site "www.wijhoudenvandebelastingdienst.nu". Hahaha.

Guardian op Woensdag 4 April 2007 17:30

image

Behalve als je wireless werkt, en je WEP encryptie gekraakt is...

Zie elders op WW.

nilep op Woensdag 4 April 2007 14:52

image

Advies zou moeten luiden om uitstel aan te vragen met als reden dat men nog geen Digid heeft (om wat voor reden dan ook). Als de belastingplichtige dan na de gegunde termijn nog geen aangifte heeft gedaan, is dat hem zelf te verwijten.

Anonymous Coward op Woensdag 4 April 2007 15:02

image

Ik ben benieuwd of medewerkers van de belastingdienst inzage hebben in DigId's van hun clienten. Vervolgens ben ik benieuwd of met die inzage ook zo laks wordt omgegaan.

Adriaan op Woensdag 4 April 2007 22:19

image

> ben benieuwd of medewerkers van de belastingdienst inzage
> hebben in DigId's van hun clienten

Volgens zeggen heeft niemand de wachtwoorden (en dus kan de overheid alleen controleren of een wachtwoord klopt, maar kan het wachtwoord zelf niet achterhalen of gokken). Dus dat lijkt me geen probleem.

Anonymous Coward op Donderdag 5 April 2007 09:34

image

Een leuk project om eens uit te zoeken hoe de geheimhouding van DigID wordt gewaarborgd.

elmo.nl op Woensdag 4 April 2007 15:06

image

Eerlijk gezegd viel ik zowat van m'n stoel toen ik dit las. Toegegeven, ik weet nagenoeg niets van Digid (heb het zelfs nog nooit gebruikt), maar ik dacht toch gelezen te hebben dat de overheid het als identificatiebewijs gebruikt. Heeft de belastingdienst dan niet aangezet tot crimineel gedrag, namelijk falsheid in geschrifte?

Is hier iemand die hier meer verstand van heeft?

Zou het wel een bak vinden als nota bene de belastingdienst zich bij justitie mag komen verandwoorden.

Vallend Blad op Donderdag 5 April 2007 10:52

image

Of het met de DigID van iemand anders (laten) ondertekenen van een belastingaangifte valsheid in geschrifte oplevert is de vraag. In het wetboek van strafrecht zijn (m.i.) de volgende artikelen van belang:


Artikel 225 (Wetboek van strafrecht)

1. Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

3. Indien een feit, omschreven in het eerste of tweede lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.


In casu lijkt het mij aannemelijk dat er geen sprake is van vervalsing zoals bedoeld in het artikel. Tenslotte is er alleen sprake van het (laten) ondertekenen met het DigID van een ander, zonder ook maar de pretentie dat het de aangifte van de 'bezitter van de DigID' betreft.


[Strong]Artikel 227a (Wetboek van Strafrecht)[/Strong]

Hij die, anders dan door valsheid in geschrift, opzettelijk niet naar waarheid gegevens verstrekt aan degene door wie of door wiens tussenkomst enige verstrekking of tegemoetkoming wordt verleend, wordt, indien het feit kan strekken tot bevoordeling van zichzelf of een ander, terwijl hij weet of redelijkerwijze moet vermoeden dat de verstrekte gegevens van belang zijn voor de vaststelling van zijn of eens anders recht op die verstrekking of tegemoetkoming dan wel voor de hoogte of de duur van een dergelijke verstrekking of tegemoetkoming, gestraft met gevangenis straf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Ook hier lijkt mij dat niet voldaan wordt aan de delictomschrijving gezien het bestanddeel van de bevoordeling - daarvan is in dit geval eigenlijk geen sprake.

Van valsheid in geschrifte zal daarom m.i., gezien de wettelijke delictsomschrijvingen, geen sprake (kunnen) zijn. Verder lijkt het erop dat de belastingdienst (zoals ook elders gezegd wordt) gewoon een praktische/pragmatische oplossing heeft bedacht voor het probleem dat een deel van de belastingplichtigen niog steeds geen DigID heeft.

Anonymous Coward op Woensdag 4 April 2007 15:11

image

Sterker nog, ik heb mijn inkomstenbelasting ingevuld en omgezetbelasting in het eerste periode van 2007 en ik hoefde niet eens mijn DigiID in te vullen en beide zijn prima aangekomen.

Papierloos op Woensdag 4 April 2007 15:19

image

Waarom DigiD dus geen elektronische handtekening is!

Op zich natuurlijk raar dat dit gezegd wordt door de overheid, maar de belastingdienst maakt dus geen gebruik van een geldige elektronische handtekening.

Tenslotte is er geen unieke koppeling is tussen het document (De aangifte) die je opstuurt en je identiteit. De definitie voor een goede elektronische handtekening=(Document*Unieke ID).

markvanloo op Woensdag 4 April 2007 15:29

image

Lachwekkend inderdaad! M'n moeder ging ook aangifte doen, bij een "hulpmiddag" oid. Speciaal digid aangevraagd. Bleek heel niet nodig!

En ja hallo, wij moeten digid-en, strikt persoonlijk etc, en dan zegt de Belastingdienst met/voor het gemak: "die van uw buurman is ook goed". ...

linuxpro op Woensdag 4 April 2007 15:35

image

Kortom de met veel tamtam, boel overheidsgeld en reclamecampagnes geintroduceerde digid is gereduceerd tot schroot. Als de "persoonlijkheid" van deze authenticatiemethode er af is blijft er niet veel meer over dan een veredelde single-sign-on id enne.. dat had veeeel goedkoper en simpeler gekund.

Grrrmpf op Woensdag 4 April 2007 15:57

image

Vanaf dit jaar kunnen particulieren die hun aangifte inkomstenbelasting digitaal versturen deze alleen nog met een Digid ondertekenen.

Dit is niet waar. Dit jaar kon iedereen bij de belastingdienst nog gewoon de diskette bestellen. Maar dat is bewust verzwegen om die DigiID er doorheen te jassen.

Het probleem van andermans DigiId speelt namelijk ook voor de belastingconsulenten. Zij verzorgen de belasingaangiften maar kunnen 'm niet versturen zonder de DigiId van hun klanten te verwerven.

Strikt persoonlijk....nou nee.

johannes49 op Woensdag 4 April 2007 19:43

image

@Grrrmpf
Je weet niet waar je het over hebt.
Belastingconsulenten hebben zelf een digitale handtekening van DigiNotar en sturen alles via encryptie op naar de belastingdienst. Hebben dus die ID van de klant helemaal niet nodig.

Of ze laten via een webportal de klant zelf fiatteren en opsturen, bijv via CreAim. Dan kan ook de goedgekeurde jaarrekening via XBRL naar de Kamer van Koophandel.

Adriaan op Woensdag 4 April 2007 22:21

image

> Belastingconsulenten hebben zelf een digitale handtekening van DigiNotar

Ik had begrepen dat de consulenten van de FNV nog geen speciale eigen ID hadden dit jaar?

Vertrouwrodepotloodniet op Donderdag 5 April 2007 14:38

image

Die bij de FNV zijn vrijwilligers. Belastingconsulent is een beroep, waarvoor je een HBO-opleiding nodig hebt.

chow op Woensdag 4 April 2007 16:48

image

Nee, niet echt slim ;-)

Overigens kan (kon) je ook nog gewoon op papier je aangifte doen en niet iedereen hoefde een Digid te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld op de site van de FNV.

Een stukje uit het berichtje:

De enorme toeloop komt onder andere doordat de aangifte dit jaar alleen kan worden ondertekend met DigiD, de elektronische, persoonlijke 'pincode' die je handtekening onder je belastingpapieren vervangt. De FNV Belastingservice hoeft dit jaar nog niet aan deze verplichting te voldoen.

MoRo op Donderdag 5 April 2007 10:43

image

Ja, je kan inderdaad ook nog op papier aangifte doen. Echter als je in de voorgaande jaren digitaal aangifte hebt gedaan krijg je niet in het begin van het jaar automatisch het papieren formulier toegestuurd. Ik kreeg dit jaar en vorig jaar al niet eens meer de diskette toegestuurd omdat ik die het jaar ervoor niet gebruikt had. Ik had dus alleen een brief in de blauwe envelop zitten.
Als je dan dus eerst nog een papieren formulier moet aanvragen en wachten tot je die in huis hebt, ben je vast ook minstens 5 dagen verder (zo niet langer met de stakingen) en mis je net zo goed de deadline.

DarkForce op Woensdag 4 April 2007 17:26

image

*oef* vette blunder!

Ik heb te maken met een deadline om mijn huur te betalen, maar ben perongeluk mijn pincode en acceptgiro kwijtgeraakt. Wilt de belastingdienst of DigiD medewerkers s.v.p. even hun bankpas opsturen met pincode, dan kan ik namelijk alsnog even die betaling verrichten alvorens de deadline verstrijkt.


Spijt me zeer, maar ik zou omtrent deze zaak toch graag zien dat er van hogerhand sancties worden opgelegd tegen de belastingdienst en DigiD. Een tip of advies als deze mag men niet kunnen maken!

Hstea op Woensdag 4 April 2007 17:33

image

ik kan maar 1 ding zeggen. "leuker kunnen we het niet maken wel gemakkelijker"...HAHAHAHA

EMulder op Woensdag 4 April 2007 19:26

image

De dames en heren van de belasting dienst hebben dit gedaan zodat iedereen nog voor 6 april kun insturen. Ik zelf heb 3 of 4 keer de registratie voor DigiD moeten overdoen, het is een gekloot, vond ik. Terwijl ik eerder al DigiD geimplementeerd had voor een gemeentelijke site, je zou denken dat ik daar wat van opgestoken zou hebben. Het zal een flinke operatie geweest zijn om het deze manier te doen, imho hebben de mensen van de belasting ervoor gezorgd dat iedereen zijn aangifte op tijd heeft kunnen insturen, of dat via iemands anders DigiD account gebeurt maakt inprincipe niet uit: anders zat de aangifte in een envelop (op floppy) die je belastingmannetje op de bus deed. Verbaasd me alleen dat de software het uberhaupt kan, ook vraag ik mij waar de door de belastingdienst gebruikte accounts vandaan kwamen.

oudgenoeg op Donderdag 5 April 2007 18:12

image

Ze hadden uberhaupt niet mogen gaan stake in zo'n belangrijke periode.

Amber11 op Woensdag 4 April 2007 20:57

image

Weer een hoop klok en klepel gehalte. Ik heb ook een implementatie bij een gemeente meegemaakt en constateerde daar:
1. dat het naam/wachtwoord dat je invoert wel degelijk niet door de ambtenaar kan worden gezien, want die ziet alleen het eindresultaat: geslaagde authenticatie op dag/tijd met het nummer van burger X. Wat dat betreft lijkt het net op Ideal en de Postbank: je naam/wachtwoord wordt versleuteld voordat het geverifieerd wordt. Alleen keyloggers kunnen erbij, maar dan heb je meteen ook een probleem met je hotmail, msn, postbank, etc. Je laat toch ook je voordeur van je huis niet open staan als je er niet bent???
2. dat je een aangifte kan ondertekenen van iemand anders. Dat kan toch ook op papier??? Zo'n beetje heel Nederland moet aangifte doen. Wat gebeurt er als ik iemands aangifte onderteken en er wordt gefraudeerd??? Of ze zien dat er twee aangiftes binnen zijn van Pietje Puk, of Pietje Puk heeft zelf geen aangifte gedaan maar overtreedt dan de wet. De alarmbellen gaan in ieder geval rinkelen.
3. Dat digid strikt persoonlijk is staat in de brief die je krijgt met de code en staat in de gebruikersvoorwaarden op de website (die uiteraard niemand leest). Het laatst gegeven advies is een poging om wel te zorgen dat het strikt persoonlijk blijft maar een praktische oplossing te bieden voor degene die niet op tijd hun digid hebben aangevraagd. Is in ieder geval een poging om het makkelijker te maken. Ze hadden ook kunnen zeggen: regel is regel. Dan had ik de reacties op webwereld wel eens willen zien.


Svenny op Woensdag 4 April 2007 22:07

image

Ga naar http://www.digid.nl
En lees in een ROOD kader!
Let op! Uw DigiD inlogcode is persoonsgebonden. Deel uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet met anderen.

Adriaan op Woensdag 4 April 2007 22:29

image

Goed, het blijft een zot advies. Maar heeft de Belastingdienst nou ook gezegd dat de eigenaar van de Digid ook het wachtwoord moet verklappen? Of vindt de Belastingdienst het gewoon wel in orde als iemand die je kent een handtekening zet? Dat die ander dus achter jouw computer gaat zitten en de handtekening zet terwijl jij even de andere kant op kijkt?

Ik zou niet de aangifte van een wildvreemde ondertekenen, maar bij familie ligt dat misschien anders.

Adriaan

Anonymous Coward op Donderdag 5 April 2007 09:42

image

In de praktijk zal het toch echt anders gaan.

Pietje uit Amsterdam belt Jantje uit Rotterdam op met de vraag of ie ff de digid van Jantje mag lenen; dat mag immers van de belastingdienst. Jantje gaat echt niet zeggen dat ie ff naar Amsterdam komt om in te loggen. Dus paswoord gaat over de (onbeveiligde voip) telefoonlijn.

kantoorzitter op Donderdag 5 April 2007 09:56

image

De enige goede les hieruit is dat je de adviezen van de belastingtelefoon niet moet vertrouwen. Maar dat wist iedereen die een beetje verstand van de materie heeft allang.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws