'Vanaf 2008 geen XP meer bij nieuwe pc'

Gepubliceerd: Donderdag 12 april 2007

Ondanks de lauwe ontvangst van Windows Vista door consumenten, is het vanaf 2008 niet meer mogelijk om voorganger XP te krijgen bij een nieuwe pc.

Toon volledig artikel

johannes49 op Donderdag 12 April 2007 13:58

image

Dit is van de gekken!

Zo zie je maar weer tot wat voor rare situaties een monopolie positie kan leiden. Ze kunnen gewoon de wet voorschrijven.

Straks ook geen updates meer voor XP en je staat voor het dilemma of die Vista shit te installeren of er helemaal mee op te houden. Linux is geen optie, want al mijn professionele programma's draaien onder windows. En de leveranciers zijn niet van plan om een Linux versie uit te brengen.

Pruts0r op Donderdag 12 April 2007 14:03

image

Waarom denk je dat steeds meer applicaties Web-Based worden???

Xephire op Donderdag 12 April 2007 14:03

image

Dat de OEM niet meer wordt gelevert betekend niet dat de support ook meteen ophoud. De support voor Win98 is volgens mij net gestopt. Over 5 jaar oid wanneer de support voor XP volledig stopt en je geen extra support meer kunt kopen, is Vista of de opvolger hiervan alweer standard geworden en vraag je je af waarom je XP nodig had.

Alex103 op Donderdag 12 April 2007 14:56

image

Het gaat hier niet over support, het gaat over het feit dat XP niet meer door een PC-leverancier gekocht kan worden. Met de vorige Windowsversies was dat nog jaren na de intrductie mogelijk, en met Vista niet. Als er iets ontwijfelachtig monopoliegedrag is dan is dit het wel. Ik hoop dat Nelie hier iets aan gaat doen, ook de overheid zal hier last van krijgen.

Xephire op Donderdag 12 April 2007 15:18

image

Het artikel gaat er inderdaad over dat aan het eind van het jaar je geen OEM-XP meer krijgt bij je Dell. Jean regareerde op het artikel dat de support dan ook wel zou ophouden, er geen Linux versie van zijn software is en hij dus verplicht wordt om Vista te gaan gebruiken.

Mijn reactie was een reactie op Jean, niet op het artikel. De kernpunten waren
1. Support blijft waarschijnlij nog wel een tijd bestaan, heel veel (grote) bedrijven willen nog niet over. Meestal blijven die de laatste "stable version" draaien.
2a. Het heeft alleen impact op nieuwe PCs die je volgend jaar koopt. Indien je XP nu draait, kun je het blijven draaien. Er zijn nog genoeg bedrijven die op Windows 2000 of misschien zelfs 95/98 draaien.
2b. Wanneer je een niet-OEM versie van XP hebt (retail/upgrade/student) kun je die op je nieuwe PC installeren, zolang je het eerst van je oude PC installeerd.
3. Wanneer de support stopt, is de hardware zo veel verder dat je lacht om de eisen die Vista stelt. Toen Win95 en XP werden geintroduceerd was iedereen ook aan het roepen dat 256MB zoveel geheugen was, en dat je voor Win3.11 for Workgroups maar 125MB (DE HELFT) nodig had. (denkt terug aan de tijd van DrDOS 3.2, 640KB en himem.sys om drivers in het "hogere geheugen" te laden, snik... En DoubleDisk om je 20MB HDD te comprimeren naar 40MB) En dan heb ik het niet eens over de processors.
4. In een profesionele omgeving met een goede firewall, virus scanners, group policies, geen local admin rechten en systeem beheerders die weten wat ze doen kan XP nog jaren vooruit (zie put 2). Veel van de fouten die nu gevonden worden hebben alleen impact als de PC direct aan het internet hangt ingelogd met een admin account.

HtHoope op Donderdag 12 April 2007 16:31

image

Dat de OEM niet meer wordt gelevert betekend niet dat de support ook meteen ophoud. De support voor Win98 is volgens mij net gestopt. Over 5 jaar oid wanneer de support voor XP volledig stopt en je geen extra support meer kunt kopen, is Vista of de opvolger hiervan alweer standard geworden en vraag je je af waarom je XP nodig had.Niet helemaal waar.
Ik was ook een gebruiker van Windows 98Se en ik werd gewoon gedwongen over te stappen op XP. Eerst was er geen antivirus software meer waarvan de laatste versie onder Windows 98Se draaide.
Toen hield de Steam client op met werken na een 'Update', ik kreeg als reply op een Email aan steam/Valve te horen dat de fout zuiver in Windows 98 lag en ik maar zo snel mogelijk moest overstappen op het veel betere Windows XP.

madboobs op Zaterdag 14 April 2007 14:31

image

tja het jaar is dan ook 2007 en niet 1998 :P

CyPh op Donderdag 12 April 2007 14:05

image

Dit is van de gekken!

Zo zie je maar weer tot wat voor rare situaties een monopolie positie kan leiden. Ze kunnen gewoon de wet voorschrijven.

Straks ook geen updates meer voor XP en je staat voor het dilemma of die Vista shit te installeren of er helemaal mee op te houden. Linux is geen optie, want al mijn professionele programma's draaien onder windows. En de leveranciers zijn niet van plan om een Linux versie uit te brengen.


Wat een onzin. Sommigen nemen echt alles in handen om op MS te bashen. Als een tv fabrikant stopt met fabriceren van CRT's ga je toch ook niet zeuren om monopolie posities. Als MS stopt met licenties te "produceren", dan is dat hun keuze. Zonder licentie zal XP OEM inderdaad niet meer verkocht worden bij nieuwe pc's. Heeft niets met monopolie te maken.

Coule op Donderdag 12 April 2007 14:43

image

Het heeft ZEKER WEL iets met monopolie te maken in de zin van dat er nog maar weinig keuze is voor een werkbaar alternatief.
Vista wordt dus hier in je strot geramd willens nillens mijn inziens!

MarkJ op Donderdag 12 April 2007 15:03

image

Vista wordt dus hier in je strot geramd willens nillens mijn inziens! Iets meer nuance: kopen van een nieuwe pc die graag besturingssoftware van Microsoft geinstalleerd krijgen, wordt Vista als enige optie aangeboden binnenkort.

Het staat je uiteraard vrij om gewoon XP te kopen. Of willekeurig welk ander besturingsysteem.

Sokolum op Donderdag 12 April 2007 15:24

image

Denk jij dat echt dat je vrij bent? Kijk maar eens opde site van Dell.
Je hebt absoluut geen keus hoor! Het is Vista if het is Vista Ultimate.
Ik wil een systeem zonder OS en ik koop zelf een OEM XP.

GeeTee op Donderdag 12 April 2007 15:38

image

Dan koop je toch geen Dell. Ik hoor nou nooit iemand zeuren dat je bij Apple alleen maar MacOS kan kopen.

Sokolum op Donderdag 12 April 2007 15:50

image

Dell is een voorbeeld (duh), kijk maar is naar HP, XXODD, Acer, Toshiba, ASUS moet ik door gaan?
Noem anders even een ander gerenomeerd merk, ipv koop maar geen.... lekker makelijk, zo'n opmerking.

Coule op Donderdag 12 April 2007 16:05

image

Het wezenlijke verschil is hier wel dat Apple EN de hardware EN de software (OSX en aanverwanten) maakt.

Een gans ander verkoopmodel dus!

en BTW MacOS is het oude OS van Apple. Het nieuwe OSX is ondertussen al 6 jaar oud hoor!

GeeTee op Donderdag 12 April 2007 16:30

image

Dat noemen ze koppelverkoop.

Coule op Donderdag 12 April 2007 16:42

image

Helemaal niet...

Je koopt toch ook geen auto zonder motor?

Invader Zim op Vrijdag 13 April 2007 08:47

image

Nee, inderdaad. Maar ik ga niet een auto kopen wanneer ik alleen maar bij de Shell mag tanken ipv naar de pomp van MIJN keuze.

Coule op Vrijdag 13 April 2007 09:54

image

Bij auto's mag je kiezen waar je tankt hoor! Tenzij je een tankkaart hebt bij SHELL natuurlijk...

Even serieus nu:

Gezien het al jaren gesloten-hardware-model van Apple lijkt het me logisch dat het OS en de Hardware 1 geheel vormen, aangezien ze van DEZELFDE fabrikant afkomstig zijn. Het feit dat je nu ook Windows op de Intel-Mac kan draaien opent alleen maar meer de mogelijkheden voor de Apple gebruiker en sleurt heel wat switchers over de streep naar de Mac. De meest switchers die ik ken, gebruiken zelfs Windows bijna niet meer op hun mac na een tijdje. Er zijn natuurlijk nog altijd kleine uitzonderingen, meestal door de gewiekste vendor-lockin van MS.

Aangezien MS gekozen heeft voor een open-hardware-model, zou ik verwachten dat ik daar het OS zou kunnen kiezen en dat is tot op heden nog ALTIJD NIET evident, mede door misbruik van monopolie positie mijn gedacht.

Klaus_1250 op Donderdag 12 April 2007 15:39

image

Dan vraag je toch gewoon je geld terug voor Vista na aankoop? Op internet zijn al diverse mensen die dat bij Dell succesvol hebben gedaan. Ook kan je gewoon niet akkoord gaan met de voorwaarden van Windows Vista en MS bellen voor een refund.

Ze zullen wel wat miepen, maar moet te doen zijn.

Aaargh op Donderdag 12 April 2007 21:24

image

Denk jij dat echt dat je vrij bent? Kijk maar eens opde site van Dell.
Je hebt absoluut geen keus hoor! Het is Vista if het is Vista Ultimate.
Ik wil een systeem zonder OS en ik koop zelf een OEM XP.


Dan koop je toch geen Dell. Ik hoor nou nooit iemand zeuren dat je bij Apple alleen maar MacOS kan kopen.
Heren heren... Je hoeft echt geen OS te kopen als je dat niet wilt. Wanneer je een belletje doet naar Dell en je geeft aan dat je geen OS wilt hebben, dan verkopen ze je een systeem zonder OS. Tip: koop nooit direct via de website van Dell. Ga bellen, want ze willen je graag een systeem verkopen en je kunt echt onderhandelen. Ik zeg altijd:"Ik heb twee systemen op het oog maar ik heb opzich liever Dell maar...." Nou, dan kan dus het onderhandelen beginnen....

Ben je nu nederlander of niet?

Vertrouwrodepotloodniet op Donderdag 12 April 2007 21:59

image

Dat is niet waar. Als je bij Dell kijkt zie je dat bij de kleine ondernemingen de keuze er steeds is.

Wijntje op Donderdag 12 April 2007 16:46

image

Het staat je uiteraard vrij om gewoon XP te kopen. Of willekeurig welk ander besturingsysteem Natuurlijk als je in sprookjes geloofd. Microsoft haalt gewoon XP uit de markt.Vista wordt dus hier in je strot geramd(pc gestampt)of je nu wil of niet.iedereen roept dat Vista geen meer waarde heeft dan XP.je bent dus verplicht om achteruit te rijden om vooruit te kunnen komen.het lijkt wel joden vervolging in computerland.GEEN VISTA GEEN COMPUTER MEER.hoezo vrijheid blijheid.als ik dan moet overtstappen dan word het toch Lindows.
Voor wie is Lindows bedoeld?
Zoals blijkt uit de persberichten van Lindows is het besturingssysteem bedoeld voor de consument die een computer gebruikt voor 'normaal gebruik'. Oftewel voor wie een pc gebruikt voor Office-doeleinden, om te internetten, zijn e-mail te checken en af en toe een spelletje te spelen. Gezien het gemak waarmee het besturingssysteem wordt geïnstalleerd en randapparatuur wordt herkend zijn ze hierin geslaagd. Iemand die redelijk overweg kan met Windows weet zijn weg ook wel te vinden in Lindows. De die-hard computeraar en Linux-gebruiker zal zeer waarschijnlijk mogelijkheden missen. Bijvoorbeeld programmeermogelijkheden en middelen om het besturingssysteem compleet naar zijn hand te zetten.

Voordelen
Allereerst is het prijskaartje dat aan Lindows hangt stukken voordeliger dan dat van Windows XP. Daarnaast zullen de meeste Windows-gebruikers makkelijk overweg kunnen met Lindows omdat het veel lijkt op het voor hen vertrouwde Windows. Zo is de installatie een eitje en vindt het besturingssysteem automatisch de randapparatuur en de interne hardware. Click-N-Run maakt het bovendien wel erg makkelijk om nieuwe programma's te downloaden en te installeren. Bijkomend voordeel is dat je de programma's tot het einde der tijden mag gebruiken.
Ook voor Linux, en dus ook Lindows, worden er helaas virussen geschreven. Dit aantal verbleekt echter bij het aantal virussen dat wordt geschreven met Windows als doelwit. Gelukkig is er een speciaal antiviruspakket beschikbaar voor Lindows. Het geringe aantal virussen dat Lindows bedreigt is natuurlijk wel een generieke eigenschap voor alle Linux-distributies.

Tip: Aan te raden is via CNR het officepakket OpenOffice.org te installeren. Dit pakket vertoont grote gelijkenissen met Microsoft Office en is bovendien compatible met Microsoft Office. Dit laatste wil niets anders zeggen dan dat je de bestanden tussen de twee officepakketten kunt uitwisselen.




Nadelen
Het grootste nadeel van Lindows is dat het eigenlijk een breedbandbesturingssysteem kan worden genoemd. Je moet namelijk alle programma's downloaden omdat er standaard bijna niets staat geïnstalleerd. Voor wie thuis geen adsl- of kabel-aansluiting heeft is Lindows erg onpraktisch. Of je moet de cd-rom's bestellen vanuit Amerika.
Het betaald downloaden is ook een nadeel ten opzichte van andere Linux-distributies, waar het bijna altijd allemaal gratis is. Dit kan echter grotendeels omzeild worden door in de gratis veertien dagen durende CNR-proefperiode alles te downloaden wat je maar mogelijk nodig denkt te hebben. Zoals voor alle Linux-distributies geldt, is het helaas zo dat er weinig spannende games verkrijgbaar zijn voor het Lindows-platform.
De opstarttijd is niet om over naar huis te schrijven. De testcomputer (een Pentium II) heeft maar liefst 4 ruime minuten nodig voor het gehele opstartproces. Daarnaast zijn er op het moment maar weinig Nederlanders aan wie je advies kunt vragen bij eventuele problemen waar je op stuit tijdens het werken met Lindows.

Conclusie
Lindows is erin geslaagd om een op zijn minst redelijk alternatief neer te zetten voor Microsofts besturingssysteem Windows. Het besturingssysteem is veel goedkoper, zeer gebruiksvriendelijk en voelt voor Windows-gebruikers vertrouwd aan. Daarnaast is het minder gevoelig voor virusaanvallen dan Windows. Wel is het een vereiste dat je over een breedbandverbinding beschikt. Daarnaast zul je moeite moeten doen om over te stappen en op zoek te gaan naar de Lindows-equivalenten van de Windows-programma's die je gebruikt. Eenmaal gewend aan Lindows staat het gebruiksgemak echter minimaal gelijk aan dat van Windows.
Bron:HCC Magazine

Eddy Dean op Vrijdag 13 April 2007 09:20

image

Je weet toch dat dit OS Linspire heet (Lindows mocht niet meer van microsoft), en dat Linux eigenlijk geen alternatief is voor de desktop PC?
Je kunt wel zeggen dat het heel gemakkelijk is om in een lijstje met software op de gewenste software te klikken, maar jij en ik weten ook dat het vaak gewoon niet werkt. Ik gebruik zelf FreeBSD en af en toe eens Gentoo. De Gentoo mensen beweren vaak dat Gentoo gebruikersvriendelijker is dan Windows, hun argument is meestal dat het installeren van software veel gemakkelijker is. Inderdaad is het typen van emerge <programma> heel gemakkelijk, maar het werkt vaak niet zoals gewild, omdat de dependency checking niet 100% werkt. Onder FreeBSD heb je dat probleem windows, en als die eenmaal goed draait werkt het meestal ook goed, maar een point'n'click interface zoals men gewend is in het "Configuratiescherm" van Windows zal je niet snel tegenkomen.
Linux is simpel gezegd nog geen alternatief voor tante Tillie die alleen maar af en toe haar e-mail wilt lezen. Tante Tillie is beter af met Windows of een Mac, omdat die tenminste door een leek installeerbaar zijn.
Als tante Tillie een kennis heeft die haar graag BSD of Linux wilt installeren heeft, geweldig, maar de meeste mensen hebben dit niet en zijn dus is Linux niet geschikt voor hen.
Zelf geniet ik echt van het gebruiken van FreeBSD en Gentoo, maar ik ben dan ook een relatief technisch ingesteld persoon, wat meer tijd heeft dan gemiddeld en het dus ook leuk kan vinden om fouten op te lossen.

madboobs op Zondag 15 April 2007 11:34

image

jesus wat een boek werk ?

MvO op Donderdag 12 April 2007 15:15

image

Het heeft ZEKER WEL iets met monopolie te maken in de zin van dat er nog maar weinig keuze is voor een werkbaar alternatief.
Huh??? Wat zeg je nu?!? Is dit dezelfde Coule die propageert dat Linux juist WEL een werkbaar alternatief is? En als dat dan toch niet zo is, dan kun je toch prima met Apple uit de voeten?

Wat een werkbaar alternatief is, is zeer scenario gebonden. Bedrijven die veel software hebben van eigen makkelij kunnen niet zomaar van de ene dag op de andere van (desktop)OS wisselen. Voor de gewone man in de straat ligt dat anders. Daar is (op z'n minst) Apple een goed alternatief.

Coule op Donderdag 12 April 2007 16:11

image

Momentje hier...

ALGEMEEN: Als iemand per se Windows zou willen gebruiken, vindt ik het schandalig dat MS Vista op zo een manier in je strot duwt.
Ik noem dat misbruik van monopolie of vendor-lockin op de spits gedreven.

PERSOONLIJK: Vind ik linux, freeBSD, OSX een werkbaar alternatief, maar ik heb het niet overal voor het zeggen é...!

Alex103 op Donderdag 12 April 2007 15:04

image

Stel dat er 1 fabrikant van een reeks CRT monitoren is die 90% van de markt van CRT's in handen heeft. Andere producenten kopen deze CRT-monitoren om in hun eigen TV's te verwerken. En stel je voor dat deze fabrikant op een gegeven moment zegt dat vanaf volgend jaar alleen het nieuwe CRT-model - wat veel duurder is voor de TV-producenten en dus ook de eindgebruikers - te koop is. Wat dan? Ga je dan ook zeggen dat monopoliegedrag onzin is?

CyPh op Donderdag 12 April 2007 15:49

image

Het gaat hier om OEM, niet over XP in het algemeen.
Dus om je vergelijking erbij te pakken. Ik kan gewoon de oude CRT los kopen hoor, alleen niet i.c.m. home entertainment set.

Alex103 op Donderdag 12 April 2007 16:45

image

Juist, maar MS verkoopt het gros van zijn licenties via OEM, dus met de keuzemogelijkheid valt het tegen. En de meeste particuleren kopen een kant-en-klare pc van een bekend merk. Net zoals trouwens de meeste bedrijven en de overheid. Dus hoe dan ook betaald de burger/klant aan het eind de te hoge rekening die alleen veroorzaakt kan worden door het monopolistisch gedrag van MS.

Het enige wat zou helpen is of dat iedereen op Apple overstapt en een extra licentie XP koopt of dat de overheid nu besluit om alleen nog maar Linux-pc's aan te schaffen (dan komen de Linux-applicaties wel van zelf) of dat meer partikuleren zich met Linux bezig houden. Het liefst alledrie maatregelen tegelijkertijd.

Ik wil als klant gewoon graag keuzes kunnen maken, en niet dat iemand anders die voor mij neemt. Ik moet er niet aan denken wat meneer Henry Ford ooit zei over de beschikbare kleuren van het befaamde Ford-T model: "je kunt alle kleuren krijgen als het maar zwart is." Wel, je kunt alle versies Windows krijgen als het maar Vista is. Nee, niet fijn.

trikke op Donderdag 12 April 2007 18:33

image

wine is tegenwoordig een mooie oplossing
en voor de overige niet wine compatible shit
gewoon xp onder vmware

Eddy Dean op Zaterdag 14 April 2007 14:36

image

Windows onder VMWare betekend dat je toch nog Windows aan zou moeten schaffen, en de DirectX emulatie van Wine werkt niet altijd vlekkeloos. Veel programma's zijn bruikbaar onder Wine, maar veel ook niet.

Pruts0r op Donderdag 12 April 2007 13:59

image

Dan nemen we gewoon Linux!
Zelf al jaren trouwe fan van SuSE. Nu met 10.2. Deze werkt ook perfect op mijn Laptopje P3/500Mhz/256MB

Maar wel alle nieuwe ondersteuning.....

Xephire op Donderdag 12 April 2007 14:05

image

Misschien leuk in je thuis omgeving als je zit te prutsen, of op een server in de achtergrond. De meeste (zakelijke) desktop software is Windows based. Overstap op Linux is dan geen echte optie.

Pruts0r op Donderdag 12 April 2007 15:05

image

Tuurlijk wel!

Marktwerking heet dat, als enkele grote bedrijven applicaties gaan 'afdwingen' voor linux, volgt de rest vanzelf. En ja duurt nog wel even...
Daarom deze oproep aan heren en dames programeurs:

GO WebBased!!!

Xephire op Donderdag 12 April 2007 15:29

image

Ik werk in de financiele wereld en bedrijven willen support. Linux is leuk, en RedHead is goed op weg, maar voor veel bedrijven is Linux "eng", zeker de Debian/Fedora/kleinere versies zonder structureel support.

Denk jij dat financiele bedrijven als Goldman Sachs, Bloomberg, CitiCorp, UBS, ABN AMRO, Bank of New York nu naar Linux overgaan zodat over 2 jaar er misschien genoeg software voor is?

Het is een Catch22. Bedrijven willen niet naar Linux omdat er geen software voor is, en software makers willen geen Linux versie maken omdat er geen gebruikers voor zijn.

Alles draait (op desktop niveau) lekker op Windows, goede group policies en software voorhanden. Ik ken persoonlijk maar 2 applicaties die volledig webbased/java zijn in de bank wereld.

Veel van de software is ook intern geschreven en zou dus helemaal herprogameerd moeten worden. Op de langere termijn zullen de kosten waarschijnlijk terug verdiend kunnen worden (wordt zo moe van de discussies of Linux of Windows hogere kosten (TCO) heeft), maar de aandeelhouders willen nu het divend zien...

Ik ben met je eens dat WebBased de optie is, omdat dit platform onafhankelijk is (tenzij in Windows ASP geschreven...) en bedrijven geleidelijk kunnen overstappen. Eerst alles webbased, en dan van IE naar FF/Opera en daarvan van Windows 2024 naar RedHad 29.7, maar dat zal nog jaren duren, en wie weet waar MS/Apple/Linux in de tussentijd mee zal komen

Pruts0r op Donderdag 12 April 2007 15:52

image

Daar heb je gelijk in Xephire

Het enig wat ik dan niet snap (kan er echt geen reden voor verzinnen) is dat een paar jaar geleden heel veel applicaties, in de financiele wereld, werkten op AS400 servers. Je opende dan een terminal om er mee te kunnen werken. Nu moet het allemaal Win32. Want dat vindt de gebruiker prettig.

Maar sinds wanneer gaat de gebruiker bepalen welke software er gebruikt moet worden?
De stap had eigenlijk 8 jaar geleden gemaakt moeten worden maar met de komst van Win2000/XP heeft MS idd een ijzersterke positie veroverd en het zal dus nog jaren duren voordat de beste (windows 2024 of RedHat 29.4) boven zal drijven.

Xephire op Donderdag 12 April 2007 16:11

image

Twee redenen.

Eerste: wat de gebruiker thuis heeft, wil hij ook op het werk (denk aan de opkomst van WP4.2)
Tweede: Marketing en machtsmisbruik/machtsgebruik van Microsoft. (denk aan de ondergang van WP for Windows 6.2)

Hierbij heeft het tweede het eerste versterkt. (gebruikers hebben Windows thuis, willen het ook op het werk). Niemand heeft een AS400 thuis staan (uitzondering daargelaten). Denk dat het WWW ervoor heeft gezorgd dat mensen het grafisch willen. Gopher protocol deed het goed totdat het WWW met plaatjes, linkjes en muziekjes kwam, samen met een leuke layout (paarse achtergrond met groene letters, of zwarte achtergrond met donkerblauwe letters...)

Volgens mij wordt AS400 etc nog wel gebruikt, alleen is er een leukere, gebruiksvriendelijke interface voor gebouwd in Windows. Heb zelf niet met AS400 gewerkt, maar wel gehoord dat je met je pijltjes toetsen naar beneden moest en een hokje moest aanvinken voordat je naar de volgende pagina kon, nu druk je met je muis op "volgende"

trikke op Donderdag 12 April 2007 18:36

image

bijna alle fortune 500 bedrijven werken met linux als server
genoeg support van redhat al jaren nu ook novell

en eigenlijk is dat dikke zever als je in je it staff mensen hebt met kennis heb je die support niet nodig broncode is beschikbaar support is gratis te vinde overal op t net

die support is gewoon om iemand met het vingertje te kunnen wijzen als er iets de mist in gaat

Invader Zim op Vrijdag 13 April 2007 08:51

image

Denk jij dat financiele bedrijven als Goldman Sachs, Bloomberg, CitiCorp, UBS, ABN AMRO, Bank of New York nu naar Linux overgaan zodat over 2 jaar er misschien genoeg software voor is?
Nee, die draaien op hun serveromgevingen sun solaris, hp ux en ibm aix. Het windowsdomein dat ze hebben is alleen voor email en het inloggen op de PCs.

Anonymous Coward op Donderdag 12 April 2007 15:45

image

Webbased? zie jij javascript al een Bevel/Emboss uitvoeren op een stuk text, welke tevens anti-alias bevat? Die berekeningen kunnen natuurlijk wel serverside, maar dat is traaag.

Pruts0r op Donderdag 12 April 2007 15:56

image

Adobe gaat zeer binnenkort een WebBased PhotoShop lanceren. En als je dat te traag vindt....

The Gimp kan alles wat PhotoShop ook kan.

Anonymous Coward op Donderdag 12 April 2007 16:09

image

Ik weet nu al dat ik die web-based photoshop te traag vindt. En idd, ik gebruik The Gimp met volle tevredenheid. Web-based is gewoon niet altijd de oplossing.

Eddy Dean op Donderdag 12 April 2007 16:15

image

Javascript is niet serverside. Het is client side. "Helaas" is het wel een scripttaal, waardoor er wat snelheid verloren gaat.

Eddy Dean op Vrijdag 13 April 2007 09:24

image

ASP = active SERVER pages. Dat javascript gebruikt word om de server opdrachten te geven heeft er niets mee te maken dat javascript opeens server side zou zijn. De javascript-code word in de HTML pagina meegestuurd met de site, en die word op de computer waar je op zit te werken uitgevoerd. Als die code is "Vraag aan de server om iets te doen", maakt dat javascript niet server-side. Je vraagt de server om iets te doen, maar de server gebruikt daar geen javascript voor, die gebruikt dan bijvoorbeeld ASP.
AJAX is trouwens nog zoiets. Met javascript vraag je data aan de server. Maar het vragen (wat javascript doet) gebeurt client-side.

EMulder op Vrijdag 13 April 2007 11:18

image

iJoost doelt op jscript, de (Microsoft) javascript variant op vbscript. ASP 2.0, wat inmiddels ouder dan de koningin is, kon zowel vbscript als jscript gebruiken. Net als dat nu in .Net gedaan is met C#, J#, VB.Net etc

Anonymous Coward op Donderdag 12 April 2007 16:04

image

Binnen kort wel
Check out http://www.reactos.org/nl/index.html

Vertrouwrodepotloodniet op Donderdag 12 April 2007 21:55

image

Linux is leuk voor hobbyisten. Zakelijke software draait onder windows. Web-based is voor sommige boekhoudprogramma's mogelijk, maar dat is maar een klein deel van de oplossingen.

Cesar M op Vrijdag 13 April 2007 01:38

image

Linux is leuk voor hobbyisten. Zakelijke software draait onder windows. Web-based is voor sommige boekhoudprogramma's mogelijk, maar dat is maar een klein deel van de oplossingen.
Hoe kom je nu bij dit soort onzin. Er zijn zat bedrijfssystemen die bijv. op unix draaien zoals bij diverse banken . En al die webservers op linux, die zakelijk gerund worden. Tja en dan hebben we het nog niet eens over wetenschappelijk systemen.
Toegegeven, voor opa en oma thuis is Linux minder geschikt omdat het even wat meer aandacht vraagt om de verschillen te ontdekken.
Maar als ik de verhalen van een goede kennis van me, die een tijdje bij een telefonische helpdesk van een computermerk heeft gewerkt, erbij betrek, ligt de situatie meer als volgt.
Een fors deel van de bellers die hij aan de lijn heeft gehad, wisten soms nog niet eens de punt-komma toets te vinden op hun keyboard.
Laat Linux dan maar mooi voor de hobbyisten zijn, Windows is dan meer voor de dombo's. En, gezien de vele games die voornamelijk op Windows draaien, zou je toch ook meer van een hobby gebruik kunnen spreken?
Maar goed, 't wordt mooi weer. Spring effe lekker op je racefiets:-)

johannes49 op Vrijdag 13 April 2007 14:29

image

Het bedrijfsleven is meer dan de multinationals die jij noemt. In het MKB heb je de keuze niet voor Unix of Linux based programma's. Die zullen het met standaard software moeten doen. En als je het niet wist: er is meer dan Word en Excel en spelletjes te doen op een computer. Dat is misschien jouw wereld, maar niet die van de klein-zakelijke gebruikers.

Wat je advies van de race-fiets betreft, dat ga ik zeker doen dit weekend. Maar hoe wist je dat dat mijn hobby was? Ik heb een hele mooie, weegt nog geen 10 kilo.

Cesar M op Vrijdag 13 April 2007 20:44

image

Dat is misschien jouw wereld, maar niet die van de klein-zakelijke gebruikers.
Nou da's mijn wereld niet. Ik geef geen snars om spelletjes.
Ik heb trouwens een .KB en qua software gebruik ik al jaaaren (vanaf de Borlandperiode) QuatroPro (spreadsheet) en Paradox (database) Kon op een gegeven moment voor een prikkie van Paradox upgradebn naar Delphi5 en werk nu met eigen geprogrammeerde DB-applicaties die zo langzamerhand weer overgaan naar SQL DB's onder Linux.
Gebruikte voor text eerst Amipro en later WP-office, dat nu wordt ingeruild door OpenOffice
zowel op de Win als de Lin Box. Heb je even een idee van wat ik doe.

Maar hoe wist je dat dat mijn hobby was? Ik heb een hele mooie, weegt nog geen 10 kilo.
Moet ik nu concluderen dat jij en fausto coppi één en dezelfde persoon zijn?? Dat van die fiets had ik geschreven, omdat Fausto Coppi een legendarische italiaanse wielrenner was, als ik me niet vergis?? mede omdat ie bij baanwedstrijden lang op de plek kon blijven stilstaan, om zo de tegenstander te dwingen als eerste te vertrekken en 'm dan te verassen met een inhaalmanouvre.

jaccoboy op Donderdag 12 April 2007 14:07

image

Vindt je het gek dat het niet storm loopt?

Veel te duur , Veel te zwaar , Teveel Drm , Teveel Bugs , Onstabiel , Weinig vernieuwende dingen , nieuwe computer nodig , Activation toestanden .

Weet wat je verliest als je voor vista kiest.



Mori op Donderdag 12 April 2007 14:28

image

Dus dan ben je wel verplicht een illegaal versie te gebruiken van xp... slim bedacht hoor

MarkJ op Donderdag 12 April 2007 15:04

image

Het gaat om OEM-licenties, niet om 'gewone' licenties van XP.

Sokolum op Donderdag 12 April 2007 15:19

image

Waar ik mij nog steeds aan erger, is dat je altijd bij een aanschaf een Windows OS erbij moet kopen...
Wat boeit mij Vista nou, geef mij maar een systeem zonder vista en al het overige meegeleverde freeware/trial troep.
Daar zouden ze eens aan wat moeten doen, in mijn ogen is dat koppelverkoop.

Jeroenh op Zaterdag 14 April 2007 16:04

image

en al het overige meegeleverde freeware/trial troep.

Geen koppelverkoop. Dat noemen we sluikreclame ;) pas wanneer beweert wordt dat je die demos erbij krijgt (in de advertentie) dan betaal je ervoor. Adverteren dat je er een gratis demo bij krijgt is niet bijzonder nuttig... commerciele software daarentegen...

Wil je die software niet dan kun je een deel van die kosten terug krijgen (mits duidelijk werd geadverteerd dat 't er bij zat). Windows XP of Vista is daar een voorbeeld van maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld Nero. Wanneer genoeg mensen dat doen dan zal dat ze leren te stoppen met die discounts. 100.000 Nero licenties kosten geen drol. Ze gaan er mee door omdat niet genoeg mensen dit doen -- en daar stoor jij je waarschijnlijk aan.

Jeroenh op Zaterdag 14 April 2007 16:11

image

De upgrade naar XP ging van ME. ME was -toen deze net uitkwam- een soort van hybrid tussen 98SE ('9x-line') en 2000, onder de motorkap nog steeds 9x. XP was -toen deze net uitkwam- een hybrid tussen ME en 2000 ('NT-line'), onder de motorkap nu NT. Compleet ander OS dus. Groot verschil. 9x (95, 98, ME) was single user en onstabiel. XP heeft wat beveiligingsproblemen gekend en heeft bepaalde hardware-ondersteuning niet out of the box (SATA!). Behalve dat is de user interface verandert. Of het verbetert is, tja... dus waarom iemand Vista zou willen? Angst voor onveiligheid @ XP. De grap is dat de meeste professionals en bedrijven tot zeker SP1 zullen wachten. In feite zijn alle huidige Vista gebruikers een soort van betalende beta-users ;) en het gros van die figuren heeft 'm omdat-ie met een nieuwe computer erbij kwam!

marcm op Donderdag 12 April 2007 15:28

image

Ik blijf bij de reactie die stelt dat je Microsoft niet kan verplichten om Windows XP te leveren. Wij zijn niet de baas over Microsoft, dat is Microsoft zelf.

Ik kan het heel goed begrijpen dat ze de OEM versie niet meer gaan leveren, men steekt miljarden in een nieuw product, dan ga je het oude product niet meer promoten. Doormiddel van het stopzetten van de OEM van XP zet je de cultuurshift enigzins dwangmatig in gang.

Maar jongens, Kodak is ook gestopt met het maken van fotorolletjes.

Anonymous Coward op Donderdag 12 April 2007 15:50

image

Maar er is vervanging voor kodak rolletjes, die precies hetzelfde werken. Er is geen vervanging voor XP wat net zo goed is, EN windows.

Eddy Dean op Donderdag 12 April 2007 16:18

image

Nee hoor. Je bent nu bijna verplicht een digitale camera aan te schaffen als je per se Kodak wilt gebruiken.

marcm op Vrijdag 13 April 2007 09:21

image

Dat is aan smaak onderhevig, misschien wil ik wel persé fotorolletjes gebruiken.

lmichiel op Donderdag 12 April 2007 15:34

image

Ach, volgens de licentie voorwaarden van Vista Business en Ultimate OEM mag je toch downgraden:

Rights to OEM versions of systems software are granted in the OEM License Terms. The OEM License Terms for most OEM versions of systems software do not grant downgrade rights. The exception is the OEM License Terms for the Windows® XP Professional operating system and the Windows Vista™ Business and Windows Vista Ultimate operating systems, which grant downgrade rights. See the full text of the OEM License Terms for the specific downgrade rights.

Starfleet1 op Donderdag 12 April 2007 15:47

image

Waar gaat dit nou om Microsoft afzeiken ?

Apple levert ook niet tot in de oneindigheid een ouder versie, ik durf zelfs te zeggen dat je daar niet tot bijna 1 jaar na de introductie van hun nieuwe os kan je het niet een meer bestellen.

Linux, nou ja Suse dan maar omdat ik daar een laptop based van heb gekocht, denk je dat ik een keus had tussen 10.0 en 9.3 ? nee het was gewoon 10 , dan vindt iedereen het normaal
maar waneer Microsoft het doet dan is het oeeeh dat kunnen ze niet doen.

Windows XP is veroudert , of je stapt over naar vista of je gaat naar linux,apple of van de vele andere. Get used to it.

Vista is misschien duur , en is niet de wow die ze beloofde maar het IS wel een verbetering ten opzichte van XP, Ok niet alles werkt erop lastig voor bedrijfen , maar die software loopt meestal toch hopeloos achter dus waarom heb je dan splinter nieuwe pc nodig ? kan de software toch niks mee. En de software die regelmatig geupdate wordt werkt met vista of werkt binnekort er mee INIEDERGEVAL voor 2008.

En de reactie van dell levert geen system zonder os, nee op het moment niet (kan je wel vragen trouwens aan de telfoon, geen korting ) maar dat mag dell, het zijn hun producten zij beslissen wat ze er dan wel of dan wel niet opzetten bevalt je het niet ga je toch naar een ander, het is niet dan je een dell moet kopen. Alternate bijvoorbeeld heeft prima systemen zonder os. Keuze zat , omdat een bedrijf niet aan jou wensen voldoet betekent dat nog niet monopolie ,macht misbruik of iets anders negatief.


laat de minnetjes maar komen......

muggetje op Donderdag 12 April 2007 21:29

image

Eindelijk een verstandige opmerking in deze keten van reacties. Leven en laten leven. Maar op de een of andere manier is dat motto de gemiddelde Apple- en Linux-fan in Webwereld maar niet door de strot te duwen...

dada1958 op Vrijdag 13 April 2007 09:32

image

Je vergeet een platform :-)

Praeger op Donderdag 12 April 2007 15:48

image

Ik vind het jammer dat je bij leveransiers soms geen keuze hebt welk OS je wilt gebruiken, maar dat heeft niets te maken met het feit dat 1 OS maker besluit om een oude versie van hun software niet meer te verkopen (als OEM of als Retail).
Mijn inziens is dat hetzelfde als dat je de vorige versie van een auto wilt kopen. Als je een oud model Golf wilt kopen kan dat toch ook niet meer, je moet het nieuwe model kiezen, al vind je de oude versie beter.

Op dit moment kan je ook geen OEM Windows 2000 licentie meer aanschaffen bij je nieuwe pc-tje. Ik denk dat Microsoft nog best netjes is dat ze een jaar lang de oude versie ook nog leveren.

Mori op Donderdag 12 April 2007 15:57

image

Alleen de autoboeren hebben geen monpoly positie.. Nu gaan er weer natuurlijk mense roepen gebruik lunix of unix what ever. Zo lang nog niet elke appilcatie werkt onder lunix of wat dan ook. Heb ik er zo weinig aan ik wil wel alles kunnen doen wat ik nu ook doe en nee ik wil geen vervangende software zo als gimp oppenoficce etc ik wil photoshop kunnen gebruiken en ik wil ook nog alle games kunnnen spelen die ik leuk vind. Zonder snelheid verlies natuurlijk dus ook geen emulator. En hellaas dit kan alleen onder windows. Vista wil ik ook niet all die opties gebruik ik toch niet en niet elke software is compatible.

bigelow18 op Donderdag 12 April 2007 16:14

image

Ik ben benieuwd van mevrouw Nellie Smit-Kroes hiervan vindt ? Kan ze weer een flinke boete eisen van Microsoft ......

dada1958 op Donderdag 12 April 2007 16:59

image

Dit bericht roept, gezien de vele reacties, toch wel wat wakker. Steve Ballmer heeft eens gezegd dat de grootste concurrent van Vista XP was en daarom is het niet echt verwonderlijk dat XP niet meer leverbaar wordt, MS moet toch ergens die 5.000.000.000 ontwikkelingskosten terug zien te halen. Je kunt per slot van rekening ook geen Macs met Panther erop kopen. Tel daarbij het feit op dat de massa het op den duur toch wel koopt ... of niet meer natuurlijk, geen enkele monopolist heeft het eeuwige leven, daarvoor roepen ze nu eenmaal teveel weerstand op. In die tussentijd bouw ik zelf m'n PC'tjes zonder dat ik afhankelijk ben van een Bill Gates/Steve Jobs :-)

Peter1 op Donderdag 12 April 2007 17:08

image

Begrijp het wel: ze kunnen geen WOW verkopen...

Hstea op Donderdag 12 April 2007 17:20

image

Vind het een goed zet van Microsoft, had eigenlijk gehoopt dat ze per juni al geen XP meer zouden leveren. De algemene mening over Microsoft, met name binnen het bedrijfsleven die giga op kosten worden gejaagd, gaat hard achteruit. Dit geeft ruimte voor alternatieven. Dus laat ze lekker hun gang gaan. De WOW maak vanzelf plaats voor de AUW !!!

Drs.P. op Donderdag 12 April 2007 17:29

image

Off topic, wanneer verdwijnen die rotduimpjes nou ??

HtHoope op Vrijdag 13 April 2007 10:27

image

Off topic, wanneer verdwijnen die rotduimpjes nou ?? De Duimpjes zijn niet zo erg, waar ik meer bezwaar tegen heb is de indirecte vorm van censuur.
Als je een opmerking maakt die de MAC/Linux/Windows fanboy/girls niet bevalt dan kan een negatieve beoordeling al voldoende zijn om jouw reactie dicht te laten klappen.
Zelfs al is dit niet bedoelt als zodanig, het geeft het mij het gevoel als of anderen bepalen wat ik wel of niet mag lezen.
Ik maak zelf uit wat ik wel of niet lees. :)

Met vriendelijke groet,
Hans-Joachim ten Hoope

Aaargh op Vrijdag 13 April 2007 11:05

image

een negatieve beoordeling al voldoende zijn om jouw reactie dicht te laten klappen.
Hoe meer minnetjes hoe nieuwsgieriger ik word..... ;-)

sniper_david op Donderdag 12 April 2007 19:59

image

Ik vind dat het eens tijd word dat de pc-boeren pc's gaan of kunnen verkopen met verschillende besturingssystemen.
Vele van hun verkopen alleen met Vista of XP erbij. Want zonder Microsoft word de pc gewoonweg niet verkocht. ( Koppelverkoop ?? of is het door de licenties ??? )

Ik persoonlijk ga niet over naar vista. Want sinds enkele maanden werk ik met Linux en vind het zelfs beter als windows. Iemand die beweerd dat linux iets is voor mensen met weinig geld,... die kan gerust met zijn klickjes systeem verder spelen :-)
Ik ben overtuigd van Linux en ik hoop dat er in de toekomst meer pc-boeren pc's verkopen met Linux als windows :-)

Drs.P. op Donderdag 12 April 2007 21:35

image

Een besturingssyteem naar keuze lijkt me nog beter.

Soushkin op Donderdag 12 April 2007 22:47

image

Mja, ik bepaal zelf wel wat er op m'n PC geinstalleerd wordt, daar heb ik geen PC bouwers of Microsoft voor nodig.

Ajajong op Vrijdag 13 April 2007 12:00

image

Alle andere besturingssystemen vragen iets in de orde van 2GB aan capaciteit van je harde schijf. Alleen die Vista onzin slurpt 20 GB op. Wat krijg je er voor terug? Geen wow!! Die kun je met 30 MB extra ook onder XP laten zien (wees wel voorzichtig om dat te doen, verwijdering van die onzin laat een hoop rommel achter op je PC)

Vista WOW? Sorry Microsoft lovers, NEE.
Vista snel? Sorry Microsoft lovers, NEE.
Vista gebruikersvriendelijk? Sorry Microsoft lovers, NEE.
Vista veilig? Sorry Microsoft lovers, NEE.
Vista geschikt om eens wat aparts op te zetten? Misschien, maar moeilijk.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, van de 15 punten die Microsoft aanhaalt om over te stappen op Vista heb ik de belangrijkste wel genoemd.

Voor mij hoeft het niet, misschien over een paar jaar als de bugs er uit zijn en ik van bittere nood wel moet....


Eddy Dean op Zaterdag 14 April 2007 17:48

image

Ach, kom nou zeg. Vista ziet best mooi uit, ik durf zelfs te zeggen dat het de beste "looks" heeft die ik tot nu toe op een OS gezien heb (Ja, ik heb Beryl al gebruikt en uitgebreid zitten themen, net als icon themes, cursor themes, gtk themes, gdm themes en zo ongeveer alles wat te themen valt). Je moet begrijpen dat de uitstraling van een GUI door meer bepaald word dan door de venster decoraties als de titelbalk, de inhoud van het venster maakt ook heel veel uit, en op dat gebied maakt Vista heel veel goed.
Is die uitstraling mijn CPU cycles waard? Nee, maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen Vista gebruiken op snelle computers die het toch gemakkelijk aankunnen en die dermate moderne hardware hebben dat het geen problemen oplevert.
Voor de nieuwsgierigen onder ons, ik gebruik FreeBSD met TVM als window manager (echt waar).

Earthfinder op Vrijdag 13 April 2007 12:13

image

Wordt het niet eens tijd dat de EU en MNA oid, er voor gaan pleiten dat er converteer-software op de markt komt waardoor alle software multi-platform worden?
Lijkt me beter voor de marktwerking tussen de besturingssystemen en hardware-producenten.
Ik geloof dat er wel iets dergelijks in ontwikkeling is voor games, volgens mij heet dat Cider ofzo(?).
Ik ben zelf Mac-gebruiker, naar alle tevredenheid. Het is tot nu toe veiliger maar ik ben heel benieuwd hoe die "veiligheid" zich zal ontwikkelen als het Apple-gebruik en MS-gebruik ongeveer 50-50 zou zijn.

Eddy Dean op Zaterdag 14 April 2007 17:50

image

Het is natuurlijk een nobel streven, maar dit is onmogelijk als Microsoft een groot deel van hun source code (vooral de source code betreffende DirectX) vrijgeeft aan bedrijven die het dan converteren naar een OpenGL variant oid. Vanzelfsprekend wilt Microsoft dit niet, dat neem ik ze totaal niet kwalijk.

mml op Vrijdag 13 April 2007 15:00

image

Ik heb weinig zin om me het gebruik van vista te laten verplichten als ik liever XP of zelfs 2000 of 98 te kunnen gebruiken. Als ik Vista zou gebruiken kan ik drie kwart van mijn applicaties weggooien (waaronder Norton Partition magic) en daar heb ik weinig tot geen zin in!!

zippie op Zondag 15 April 2007 01:10

image

Bij ons heet zoiets gewoon "vooruitgang".

Het bedrijf evolueert gewoon verder... U laat het verleden toch ook achterwege? Leeft u niet naar de toekomst gericht? Ik wel, waarom verouderde software blijven pushen, terwijl je investeringen gedaan hebt in nieuwe? Het zou het mes op je eigen keel zetten zijn...

Diogenes_Isher op Zondag 15 April 2007 01:23

image

"... Computerfabrikanten zijn contractueel verplicht om vanaf begin 2008 alleen pc's te verkopen die zijn uitgerust met Windows Vista, ..." (cursiefje van mij).

Heet dit, volgens de wet , niet: "koppelverkoop", "misbruik van (bijna-)monopolie-positie" en "concurentie-vervalsing" ??? Sinds wanneer zijn dit geen strafbare feiten meer ?? Of economische misdaden ? "Vrije" markt, yeah right !

Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMA) en Neelie Kroes (EU) , waar bent u nu toch ? Of bent u ook al "assimilated" door ms...
Zou mij niet eens echt verbazen in een wereld waar blijkbaar alleen nog maar geld telt...

Meer wil ik er niet eens over zeggen - het is te krankzinnig voor woorden dat een betalende klant niet eens zelf mag bepalen (en slechts daarvoor betalen) wat er op z'n PC komt en wat niet... !

Diogenes_Isher op Zondag 15 April 2007 02:09

image

Dit nog even: na de meeste berichtjes hier te hebben bekeken - waarbij mij wel heel erg opviel dat ieder berichtje dat een kritisch geluid liet horen aangaande ms en hun koppelverkoop-"methoden", (vaak veel) meer dan 3 min-punten had en dus handmatig opengeklapt moets worden !!!

Het lijkt er ietsjes teveel op, dat de adepten van ms er de zelfde "methoden" als ms op na houden om critici het zwijgen op te leggen. Dat zij - alweer net als ms - bang zijn om in een echt open discussie te treden spreekt boekdelen...

Blijkbaar is het dus toch gebeurt: WebWereld is door het fanatieke "min-punten geven aan ms-critici" verworden tot een soort van "web-ms-wereld".

(Helemaal niet zo) beste ms-slaven: u kunt uw (*WOW*) feestje gaan bouwen, want

ik kap ermee, u zult (voorlopig) geen nieuwe berichtjes van Diogenes_Isher meer tegenkomen op deze web(ms)wereld site.

Er wordt door mij aan alle terzake-kundigen en inzenders die wel eens kritiek hebben op ms aangeraden om (voorlopig) hetzelfde te doen.

Dan merken de ms-sheeple het op den duur misschien, dat allerlei belangrijke info over veiligheids-lekken en wat eraan te doen is, niet langer tot hen komt...

(Mijn account zeg ik nog niet direct op - iedereen verdient een kans om z'n leven te beteren, zelfs... ms... !)

Totdat de "min-punten-terreur" afgeschaft is of niet langer iedereen die (vaak ook nog goed onderbouwde) kritiek heeft op (de producten van) ms door (meestal totaal niet-onderbouwd) berichtjes afgebrand wordt.
ms-slaven: vergeet vooral niet om dit berichtje met het absolute record aan aantal min-punten aller tijden te "honoreren" - minder zou mij (en uw bazen bij ms) bitter tegenvallen !

En, hersenloze ms-slaven, geniet nu maar van "uw" ms-systeem - en van alle spywares, virus, worms, pop-ups, onmogelijkheden, traagheid, "B.S.O.D.'s" en de enorme bedragen die u voor die shitware kwijt bent !
Mij zal het "mijn onderkant niet oxideren" - Lang leve Open- Net- en Free- BSD, Linux en heel de Open_Source Community - die het op de wat lagere termijn zullen winnen, gegarandeerd !
Eenvoudig omdat een volstrekt niet-innovatieve club als ms altijd achter de feiten aan blijft hobbelen en als daar voldoende mensen eenmaal achter zijn gekomen...
En diezelfde mensen geen zin meer hebben om voor brakke zwaar obsolete wareZ belachelijk hoge bedragen te betalen en nog half-dood DRM'ed te worden op de koop toe !

Asta la vista, ms-sheeple !

HolPen op Zondag 15 April 2007 06:09

image

Ik vind het persoonlijk geen straf verschoond te blijven van het onbehouwen ms-bashing, waarbij je werkelijk van alles en nog wat met elkaar meent te moeten combineren, ook al is het nog zo vergezocht.
Hoewel je af en toe hele goede argumenten gebruikt en je commentaren soms hoogst vermakelijk zijn en zelfs bij vlagen steekhoudend (ik ben het vaak met je inhoudelijke mening eens), irriteer ik me mateloos aan je scheldkannonades, die getuigen van weinig respect voor andersdenkenden. Ook jij hebt hebt de wijsheid en waarheid niet in pacht, net zo min als anderen. En met anderen uitmaken voor alles wat lelijk is, is nog nooit iemand iets opgeschoten.
Blijf vooral je inzichten ventileren, maar doe het eens op een normale manier, beginnend met het respectvol bejegenen van je opponenten. En wil je dan MS bekritiseren (en daar zijn vaak voldoende redenen voor), ga vooral je gang!

Wat betreft dit onderwerp: het lijkt mij niet meer dan logisch dat een bedrijf op enig moment "oude" producten niet langer produceert/aanbiedt/ondersteunt, als ze nieuwere producten kunnen aanbieden. Vrijwel alle bedrijven doen dit en daar is op zich niets mis mee. Wel kunnen we natuurlijk vraagtekens zetten bij het nieuwe product Vista, maar dat is een geheel andere discussie; het gaat bij dit onderwerp om een principe-kwestie, niet om de vraag of Vista een goede vervanger is voor de voorganger(s).

dada1958 op Zondag 15 April 2007 09:37

image

ik kap ermee, u zult (voorlopig) geen nieuwe berichtjes van Diogenes_Isher meer tegenkomen op deze web(ms)wereld site.

Er wordt door mij aan alle terzake-kundigen en inzenders die wel eens kritiek hebben op ms aangeraden om (voorlopig) hetzelfde te doen.

Nah, die paar minnetjes krijgen mij niet monddood :-)
En, hersenloze ms-slaven
Persoonlijk vind ik een dergelijke kwalificatie nogal aanmatigend, ik heb een collega, Windows gebruiker, met wie ik graag over het ICT-gebeuren babbel en hersenloos kan ik hem met de beste wil van de wereld niet noemen ... Ieder zijn/haar meug, leven en laten leven.

madboobs op Zondag 15 April 2007 11:29

image

Dit nog even: na de meeste berichtjes hier te hebben bekeken - waarbij mij wel heel erg opviel dat ieder berichtje dat een kritisch geluid liet horen aangaande ms en hun koppelverkoop-"methoden", (vaak veel) meer dan 3 min-punten had en dus handmatig opengeklapt moets worden !!!

Hier heb ik geen last van ik heb het in mijn profile verandert naar -20. ik hou namelijk wel van dat gelul van iedereen dus een paar minetjes of plusjes moeten je nou niet weg jagen. maar om het nou op MS te gooien is wel een beetje zwak van. kom op kin omhoog borst naar voren. :P

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws