Ubuntu-oprichter: Dell gaat meer Linux-pc's aanbieden

Ubuntu logo

Gepubliceerd: Vrijdag 27 juli 2007

Dell gaat in de nabije toekomst meer pc's met daarop Linux voorgeïnstalleerd verkopen. Dit meent althans Ubuntu-oprichter Mark Shuttleworth.

Toon volledig artikel

dada1958 op Vrijdag 27 Juli 2007 14:26

image

Dit meent althans Ubuntu-oprichter Mark Shuttleworth.
Tssss ... als Steve Ballmer iets beweert dan wordt dat hier klakkeloos, zonder enige bedenkingen, vermeld.

Anonymous Coward op Vrijdag 27 Juli 2007 15:12

image

Dat komt omdat de redactie van Webwereld bang is voor Steve "I'm gona Fucking Kill You™ the Webwereld redactie" Balmer! ;-) Mark heeft daar nog nooit mee gedreigd!

Anonymous Coward op Vrijdag 27 Juli 2007 16:29

image

?
Volgens mij kan je bij reclame van een pak melk nog een anti-Microsoft opmerking bedenken.

Anonymous Coward op Vrijdag 27 Juli 2007 16:39

image

Ja Bijvoorbeeld: Melk de witte motor maar dan wel een motor die beter draait dan Windows

Murfke op Maandag 30 Juli 2007 14:07

image

Beperkt houdbaar

leo-rcc op Vrijdag 27 Juli 2007 15:14

image

Zonder hoor en wederhoor blijft het bij beweringen.

jasper Amsterdam op Vrijdag 27 Juli 2007 15:35

image

wat zeiken jullie nou ? het is toch fijn dat een topconcern als dEll dat doet ?

J. Ketting op Vrijdag 27 Juli 2007 15:44

image

Dat is zeker fijn!

Dan kunnen de pc's ook voor een prikkie verkocht worden. Want Linux heeft toch niet zoveel nodig.
Misschien komt er nu een betere ondersteuning op het gebied van hardware.
Want nieuwe hardware en Linuxdrivers is nog een groot probleem.

mdewals op Vrijdag 27 Juli 2007 15:53

image

jup, krijg mijn Wireless card met de chipset RT61 nog steeds niet aan de praat :(
Schijnen wel drivers voor te zijn die werken maar als beginnende linux-gebruiker is het lastig :S

Mal op Vrijdag 27 Juli 2007 17:29

image

toch wel bijzonder, theodoor probeert hier iemand een stukje op weg te helpen, meent er toch nog iemand een minnetje overheen te moeten gooien. flauw wel.

mdewals op Vrijdag 27 Juli 2007 20:24

image

daarom zeg ik al tijden dat dit systeem niet werkt en dat er eikels zijn die minnetjes geven om vervelend te zijn.

Trouwens, Theodoor, bedankt. Ik had er al een paar keer naar gekeken maar was er nog niet verder mee gekomen...

mdewals op Maandag 30 Juli 2007 09:27

image

vervelende van die tutorials vind ik altijd als je iets moet doen staat het er heel beknopt of je krijgt net een iets andere responds van het systeem. Heb eerlijk gezegt nog gewoon niet echt de tijd genomen om er echt even diep in te duiken. Misschien als ik straks een paar dagen vrij ben. Nadeel is dat ik dan ook weer een stapel films heb die gekeken moeten worden :o)

Op werk werkt Ubuntu trouwens perfect, dit wordt vanaf Ubuntu geposts

Weird Hobbes op Zaterdag 28 Juli 2007 00:29

image

RaLink heeft de source code van de driver voor de RT61 beschikbaar gesteld. Deze kun je compileren tot een kernel module. In combinatie met de (closed source) firmware voor de RT61 werkt dat prima. Het lijkt veel gepruts, maar als je het doorhebt is het logisch en is het installeren van de meeste andere drivers onder Linux een makkie.

LordAaargh op Zaterdag 28 Juli 2007 11:39

image

jup, krijg mijn Wireless card met de chipset RT61 nog steeds niet aan de praat :(
Schijnen wel drivers voor te zijn die werken maar als beginnende linux-gebruiker is het lastig :S

Dit is nu juist waarom het zo mooi is dat Dell Linux is gaan leveren en ondersteunen. Ze zullen zorgen dat al hun hardware ook daadwerkelijk werkt ;-)
Op elk systeem waar ik Linux op heb gezet kom je iets tegen wat niet helemaal naar behoren werkt. Dell zorgt er nu voor dat alle hardware Linux-compatible is. Een flinke stap in de goeie richting!

Mal op Vrijdag 27 Juli 2007 16:05

image

theoretisch wel natuurlijk, ik heb de optie wel liever op willekeurig welke hardware.

even los dat ik zelf op zoek ben maar een laptop, alle genoemde modellen geven op de dell site als zoekresultaat:

Sorry, dit product is niet beschikbaar.
Bekijk de nieuwste beschikbare Dell blahblahblah -producten.


dan schiet het toch weer niet echt op...

laten wel hopen dat Mark gelijk krijgt!

6581 op Vrijdag 27 Juli 2007 16:54

image

Ik word zelf erg blij van dit soort nieuwsberichten. Dat betekent alleen maar dat:

A. Linux (nog) beter wordt. Tnx to Dell, dat ze er nu keihard aan werken.
B. Linux uit de geitenwollensokken sfeer komt.
C. Microsoft snapt dat ze kwaliteit moeten gaan leveren, ipv de consument op te zadelen met WinME v2.

Sokolum op Vrijdag 27 Juli 2007 19:23

image

C. Microsoft snapt dat ze kwaliteit moeten gaan leveren, ipv de consument op te zadelen met WinME v2.

Ahum, ik heb Ubuntu uitgeprobeerd en nadat ik het werkend heb gekregen en het heb uitgeprobeerd, ben ik weer naar WINxp MCE 2005 terug gestapt.

En jouw statement dat M$ meer kwaliteit moet leveren ben ik zovere mee eens als je doelt op Visate. Vista is buitengewoon mislukt project, in tegenstelling WINxp, waar ik ennorm blij mee.

Ik zie geen enkel voordeel om nu Ubuntu te gebruiken, het heeft mij werkelijk UREN gekost om alleen het Bootloader te snappen en te laten snappen dat mijn opstart schijf op de secondary controller zit, de SATA. Primair is IDE. Nadat De bootloader eindelijk wist waar mij opstart schijf zat (waar normaal mijn windows vanaf starte), verliep alles wel normaal.
Na de installatie, alle systeem componenten werden herkent, Shuttle ST20G5, AMD X2 4600+, Hauppauge MCE500, Realtek HD Audio, USB, Netwerk drivers, ging alles toch niet zoals gedacht. REALTEK HD verstuurde geen audio voor de optische uitgang naar mijn stereo, ik had dus geen audio. Het lukte mij niet omdat werkend te krijgen.

De volgende drama, geprobeerd om een MCE vergelijkbare systeem voor Ubuntu te installeren....

Toegeven, Ubuntu heeft een geweldig systeem waar je software uit kan selecteren wat ergens op het internet staat, dat download je en het installeert zich zelf, heel mooi.
Dus vanuit de download manager MythTV gedownload, liet zich installeren, mooi, bij het opstarten ging het fout, hij kon zijn Database niet vinden.
Tja, als gewone gebruiker nog wat geprobeerd werkend te krijgen.

Het viel mij op dat niet alle gedownloade software vlekkeloos werkte.

Ok, foget Ubuntu, het is niet voor mij bestemd of hij is nog niet klaar voor mij.
Als gebruiker moet het gewoon doen.

Mijn WINxp MCE CDtje gepakt, zonder moeite had ik een uurtje later mijn WINcp MCe terug, de juiste drivers geinstalleerd, updates geinstallerd en kon daarna lekker aan de slag.

Kwaliteit van Ubuntie zal wel in orde zijn, maar je moet niet vergeten wat allemaal aan je systeem hangt, dat moet ook werken...!! Dat *laat* voor Ubuntu nog te veel aan de wensen over. Voor mij geen Ubuntu. Dan betaal ik graag 140.- euro voor een XP MCE met de zekerheid dat alles gewoon werkt.

(Vista ook geprobeerd.... skippen).



thieu op Vrijdag 27 Juli 2007 22:14

image

Het mooie van een pre-installed systeem van een leverancier (hier dus Dell) is dat je een (gewone) gebruiker niet opzadelt met een installatie maar dat je (net zoals bij het overgrote deel van de Windows-PC's) gewoon een prima werkend Linux-systeem tot je beschikking krijgt met een overvloed aan gebruikerssoftware.

Het zal hetzelfde zijn als met Vista. Ondanks alle klachten zal een kant en klaar gekocht systeem meestal prima werken. Alleen wordt daar dan een onevenredig deel van de processorkracht en het geheugen voor een stom OS gebruikt i.p.v. voor de software waar je mee wilt werken.

RvT op Zondag 29 Juli 2007 16:58

image

"Het mooie van een pre-installed systeem van een leverancier (hier dus Dell) is dat je een (gewone) gebruiker niet opzadelt met een installatie maar dat je (net zoals bij het overgrote deel van de Windows-PC's) gewoon een prima werkend Linux-systeem tot je beschikking krijgt met een overvloed aan gebruikerssoftware."

Ja, totdat je extra hardware aanschaft en dan is de pret veelal over. Met Ubuntu heb ik nooit mijn USB sound system aan te praat weten te krijgen. Iets wat toch een kwestie is van stekkertje erin en klaar. Daar ligt toch de grote kracht van Windows en nog meer van de Mac.

thieu op Dinsdag 31 Juli 2007 08:47

image

Daar ligt toch de grote kracht van Windows en nog meer van de Mac.
De grote kracht van Linux is dat er zó drivers zijn als de benodigde gegevens beschikbaar zijn. Het is dus meer de onwil van hardwarefabrikanten dan de kracht van Windows.
Helaas betekent dat in de praktijk hetzelfde.
De move van Dell om Linux systemen te gaan leveren betekent dan ook extra druk naar de hardwareboeren om drivers voor Linux te leveren, of daarvoor de benodigde informatie beschikbaar te stellen.

Verder is het fantastisch dat een OS met zo'n klein marktaandeel op de desktop al zo goed overweg kan met het overgrote deel van de daarop gebruikte hardware, niet dankzij, maar ondanks de (gebrekkige) ondersteuning van hardwarefabrikanten.

Het komt goed... :-)

Anonymous Coward op Zondag 29 Juli 2007 01:36

image

zoals jezelf al zei..... een veeeeel te lange post..... zonde van je moeite, leest geen hond

Anonymous Coward op Maandag 30 Juli 2007 14:40

image

precies verder dan de helft kwam zelfs ik niet......

Trouwens de meeste serieuze firewalls spugen alle footprints uit die jij maar wil......maar goed...zo slim acht ik ze ook weer niet..........

hallieballie op Zaterdag 28 Juli 2007 09:50

image

Sja, voor "gratis" dingen moet je soms wat inspanning doen, de ene gaat dagen voor een winkel zitten, de ander moet wat commando's uitvoeren.

Ooh ja, even een tip voor beginnende Linux distributie gebruikers, kijk eerst of de harde waren wordt ondersteund en de functies ervan die men wilt gebruiken (zoals digitale audio "via SPDIF"), dit kan een heel wat ergernis voorkomen.

Tevens wringt hier ook de schoen, hopelijk wordt de ondersteuning vanuit de fabrikanten beter.

Bèr Kessels op Zondag 29 Juli 2007 23:12

image

Sja, voor "gratis" dingen moet je soms wat inspanning doen, de ene gaat dagen voor een winkel zitten, de ander moet wat commando's uitvoeren.

Linux is niet gratis. Linux is vrij. Als in vrijheid.

Kickass op Maandag 30 Juli 2007 09:09

image

Vergeet Creative maar met z'n soundblaster geluidskaarten.
Sinds de SbLive!-value is creative gestopt met alsa support.(alle nieuwere kaarten werken op max sbLive!value kwaliteit, da's dus max. 48KHz 16bit (ipv bv 192KHz 24bit)).
Idd Creative is windows only meuk , jammer want de hardware van hun geluidskaarten is prima, echter de drivers & software is bagger.(winonly)

Erg goed opletten welke hardware je idd neemt. Zie de hardwaresupport lijst van je Linux distributie. Betreft geluid chipsets: Nvidia nforce + M-audio worden erg goed gesupport.(alle functies)

Bonte op Zaterdag 28 Juli 2007 11:55

image

MS moet enkel bang zijn van Apple, als die hun osX verkopen via DELL ea zullen ze zware klappen krijgen. Zelfs al neemt Apple maar een extra 15% in, het is wel 15% van hun core 'hoge winst' busines. Tel daarbij Linux op en ze zitten met een groot probleem.

nico.coesel op Zaterdag 28 Juli 2007 20:42

image

Ik zal wel weer een hoop flames krijgen, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat de kwaliteit van de software van Apple nog beroerder is dan die van Microsoft. Wat Apple maakt is vooral mooi, maar laat de motorkap alsjeblieft dicht. Kortom, Microsoft hoeft helemaal niet bang te zijn voor Apple.

Bonte op Zondag 29 Juli 2007 17:48

image

Ik moet toegeven dat Windows software niet slecht geschreven is, probleem is de fouten van vroeger die ze jaar na jaar meeslepen, bepaalde beslissingen (van hogerhand) die ze ook jaren meeslepen, geen visie, altijd achter de feiten aan lopen, de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet. etc etc Je kunt dus ook met teveel werken aan hetzelfde, het gaat daarom niet vlugger of beter.
Ze teren nu al 10 jaar op Windows en Office, de rest maakt verlies of nauwelijks winst.


osX kan relatief vlug 20% van de markt innemen als ze ook via Dell zouden verkocht worden, hoe jet het keert of draait is dat samen met Linux een probleem voor MS.

nico.coesel op Maandag 30 Juli 2007 13:49

image

Apple heeft pas sinds OSX een OS met protected mode (strikte scheiding tussen kernel en applikaties onderling). Windows en Linux hadden beiden al veel eerder protected mode wat het systeem veel stabieler maakt. Dat geeft duidelijk aan dat de techniek bij Apple laag op de prioriteitenlijst staat.

In het verleden heeft de Duitse C'T eens een test gedaan om de geschiktheid van een bepaald OS als webserver te bepalen. Met de Apple computer zijn ze toen maar opgehouden; het einde van de test werd niet eens gehaald! Apple liep toen al achter en een dergelijke achterstand haal je niet zomaar even in.

Anonymous Coward op Zondag 29 Juli 2007 01:46

image

M$ bang ?? waarvoor? amper 5% voor macOs. En 3% voor linux(verpreid over 100,000 distros)

90+% is nog steeds Microsoft producten. (82% is XP)

Dell succes met Ubuntu? laat me niet lachen. De arme zielen die alleen op de prijs/praatjes af zijn gegaan. lol

Ik vind het wel een goed initiatief dat je niet standaard M$ producten op je systeem krijgt of Vista bagger waar niemand op zit te wachten.

Anonymous Coward op Zondag 29 Juli 2007 15:51

image


Wacht maar rustig af, mac osx en linux ubuntu (met beryl) zullen veel meer gebruikers gaan aantrekken in de toekomst.
Windows heeft teveel ergenissen niet alleen voor ervaren gebruikers maar helemaal voor nieuwe gebruikers.

Bij microsoft is men vergeten dat de sterkste marketing mond op mond reclame is.
Hoe meer positieve verhalen komen over osx en linux hoe meer mensen de stap zullen nemen en hoe meer ontwikkelaars zich bewust van moeten worden er meer dan windows alleen is.

Linux is al jaren een gelieft systeem in bedrijfs leven.
Ik denk het puur een kwestie van tijd is dat windows in een geheel andere positie komt te staan.
Maar dit hebben ze grote deels aan zichzelf te wijten.

XP kan idd stabiel werken maar al die antivirus/anti spyware rotzooi er telkens weer bij geinstalleerd moet worden.
Elk jaar telkens weer voor norton en dergelijke virusscanners betaald moet worden beginnen de meesten wel zat te worden.

OSX en Ubuntu met beryl zullen nog wel een leuke tijd tegemoet komen :)

Anonymous Coward op Zondag 29 Juli 2007 23:34

image


Linux is al jaren een gelieft systeem in bedrijfs leven.

lol...welk bedrijfsleven is dat dan wel ? En als ze voor Linux kiezen is het een geisoleerde server die een specifieke taak verricht. Er zijn nog weinig die al hun gebruikers op Linux hebben draaien. (desktops en laptops)


XP kan idd stabiel werken maar al die antivirus/anti spyware rotzooi er telkens weer bij geinstalleerd moet worden.
Elk jaar telkens weer voor norton en dergelijke virusscanners betaald moet worden beginnen de meesten wel zat te worden.


Hier zijn inmiddels zoveel freeware versies van dat dat niet echt een reden is om van xp af te stappen.

Ik denk wel dat Vista/Office2007 een vette blunder is en dat daarom ook wel een paar mensen achter hun oren krabben wat ze door hun keel krijgen gedrukt. ECHTER is overstappen naar MacOS of linux een TE grote stap voor de leek.

Ik zie ook wel de voordelen van Ubuntu en ze hebben zich gigantisch verbetert de laatste jaren mar hebben nog een lange weg te gaan. Hopelijk weet de community het aantal distro's es terug te schroeven zodat het de keus nog makkelijker maakt om over te stappen.

Anonymous Coward op Zondag 29 Juli 2007 23:37

image

aanvulling: bovendien moet Apple maar es van hun Hoge paard afkomen om hun OS (en meer is het niet) aan de man te brengen en toegankelijk te maken voor The Masses.
MacOS Leopard is erg gelikt en vind ik er beter uitzien dan Vista maar de prijzen van bijv een macbook slaan helemaal nergens op.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juli 2007 19:32

image


Aantal Apple gebruikers zijn al verdubbeld.
Macbook kost misschien veel geld maar ze zijn goedkoop vergeleken in prijs/kwaliteit.

Mond op mond reclame zal mensen steeds meer overtuigen om Apple of linux te gaan proberen en dit zal op den duur echt hard gaan als men bij Microsoft alleen denkt met markerting smoesjes de positie kan blijven houden.
De consument wordt mondiger en wil waar voor zijn geld en kwaliteit.

Het is toch belachelijk eigenlijks je dikke 100 euro voor een OS moet neerleggen en daarnaast nog vol moet proppen met beveiligings software van derden?

Je onderschat linux in het bedrijfs leven want linux is altijd geliefd geweest ivm zijn krachtige zoek technieken en databases.
Dit is niet sinds kort maar al flink wat jaren zo.

Maar het is puur een kwestie van tijd Microsoft overzichzelf heen struikeld.
Het is niet hun die de markt bepalen maar altijd nog de consument!

Anonymous Coward op Maandag 30 Juli 2007 14:46

image

Diegene die denkt dat MS van de desktop zal worden verstoten staat niet met beide benen op de grond, maar diegene die denkt dat het belang van Linux niet enorm zal toenemen ook.
Spreekt elkaar een beetje tegen ?

Maar ja je hebt gelijk met software as a service verhaal. En daar speelt java een steeds grotere rol.

de gemeente München
????? Kom op je kunt toch wel een beter voorbeeld verzinnen ? ;-) Unilever bijvoorbeeld?

JanW op Zaterdag 28 Juli 2007 12:12

image

Misschien wordt mijn volgende PC dan wel een Dell met Ubuntu.

Het alternatief zou namelijk Vista moeten zijn of een Mac.
Ik ben van beiden niet zo gecharmeerd, om verschillende redenen.

Ik heb voorlopig geen zin om Linux te proberen, maar op zo'n manier wel.
Alles lekker voor-geïnstalleerd en geconfigureerd, verder geen zorgen.
Prima.

Als anderen dit zouden overnemen, hoef ik misschien ook niet eens een Dell te nemen. :-)

Eddy Dean op Zondag 29 Juli 2007 22:21

image

Of je nou zelf een half uurtje wacht op een installatie of het laat doen door Dell maakt toch niets uit?? Jij bent duidelijk iemand die wel geinteresseerd is in Linux, waarom installeer je het zelf dan niet even?

JanW op Maandag 30 Juli 2007 09:22

image

Eddy,

Voor zoiets ontbreekt het mij simpelweg aan de motivatie.

Een PC is voor mij slechts een hulpmiddel die mij in staat stelt om dingen te doen die ik moet en/of wil doen. Niets meer, niets minder.

Voor nu werkt mijn huidige PC naar volle tevredenheid, en dan ben ik er verder gewoon klaar mee. Tweaken, overklokken, geoptimaliseerde drivers van anderen voor het één of ander en andere bijkomende PC-zaken (zoals een ander OS, dus); het boeit me allemaal niet of slechts verdomd weinig.

Daarom is voor mensen zoals ik (en het boeit me ook niet als ik zelfs de enige op de wereld zou zijn die zich zo opstelt), zo'n soort Dell-systeem een uitkomst. Simpel, gemakkelijk en klaar voor gebruik, met tijd over voor andere zaken.

kantelbig op Zaterdag 28 Juli 2007 19:24

image

Feit is wel dat er veel meer smaken zijn dan alleen windows. Ubuntu is in mijn ogen zeer goed bezig om linux te promoten.
Dan even voor @sokolum, het is algemeen bekend dat de leercurve voor linux vrij stijl is. Dat wil zeggen dat je wel wat tijd moet insteken wil je het e.e.a. kunnen begrijpen.Ubuntu (en andere bijv. linux Mint of pclinuxos) proberen de "oversteek" zo klein mogelijk te houden.
Maar... linux is geen windows, en windows is geen linux er zitten tamelijk grote verschillen tussen die 2.
In mijn omgeving heb ik een aantal mensen gevraagd om de live cd te gaan proberen. In dit geval linux Mint met een knipoog naar ubuntu. En wat denk je? Ze zijn allemaal overstag gegaan. De reden waren divers, vanwege de stabiliteit, gebruiksgemak (synaptic), geen vat voor spy/malware en virussen.
Nu nog goede promotie en het linuxgebruik krijgt een enorme boost.

bitguru op Maandag 30 Juli 2007 10:38

image

Toevallig heb ik dit weekend even Ubuntu op een Asus P5K mobo met alleen sata schijven geinstalleerd, ging makkelijk zat, even ntfs partitie verkleind (kan windows zelf niet?!) en het hele zaakje draaide in 30/45m na een korte ruzie met de partitie tool.

Het enige wat ik nog moest doen was de flash plugin voor firefox (slechts een paar clicks om de missende plugin binnen firefox te installeren) en de binary driver voor de nvidia kaart (driver downloaden van nvidia site, uitvoeren en klaar). Zelfs de wmv streams van uitzendinggemist.nl werkte na het automatisch laten binnenhalen van enkele codecs. Het mooiste is nog wel dat je bij problemen gewoon op de video (of de plek waar 'ie moet komen) kan rechtsklikken en het URL kan kopieren om deze in een andere applicatie te openen. Ietwat makkelijker dan elke keer de html code te moeten doorwandelen op zoek naar de link.

Ben er aardig over te spreken, de standaard installatie is veel uitgebreider dan een windows of mac desktop en de vooruitgang op vorige versies is duidelijk te merken.

dsteenwijk op Maandag 30 Juli 2007 14:15

image

Veel reacties, das positief. Dat Dell meer Linux flavours gaat aanbieden is ook goed nieuws. Ubuntu is een volwaardig Linux os en het feit dat het gratis is rechtvaardigt, vind ik, alle tekortkomingen die hier zijn opgesomd. Bovendien is er een hele actieve community dus communiceer je bevindingen en er wordt op gereageerd met patches en updates. Spread the word zou ik zeggen. Biedt Dell trouwens al Ubuntu pc's in Nederland aan?

thieu op Dinsdag 31 Juli 2007 14:25

image

Biedt Dell trouwens al Ubuntu pc's in Nederland aan?
Als je op de Dell-site zoekt op Linux dan kom je op de Amerikaanse site uit, waar je dan wel een mooie machine kunt samenstellen.
Het lijkt me echter niet dat ze die machines dan naar Europa gaan sturen :-)

Helaas nog niet dus...

HVD op Woensdag 1 Augustus 2007 08:36

image

Mijn complimenten voor je combinatie van kennis van zaken en schrijfkunst. Zou je ook voor www.nllgg.nl willen schrijven? (bestuur A nllgg.nl)

Anonymous Coward op Woensdag 1 Augustus 2007 14:30

image

Mijn complimenten voor je combinatie van kennis van zaken en schrijfkunst. Zou je ook voor www.nllgg.nl willen schrijven? (bestuur A nllgg.nl)
Da's hopelijk een grap?!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws