Politie valt kopieerstudio voor dvd's binnen

cd

Gepubliceerd: Donderdag 2 augustus 2007

De politie van Spijkenisse is woensdag een woning binnengevallen waar illegale kopieën van dvd's werden gemaakt. In totaal werden daar 3.000 illegale dragers aangetroffen.

Toon volledig artikel

Chip op Donderdag 2 Augustus 2007 13:11

image

Poeh! Afwachten wat de rechter uiteindelijk zal oordelen, maar op een dergelijke schaal handelen moet ook wel worden aangepakt.

unique op Donderdag 2 Augustus 2007 13:26

image

Gelukkig worden dit soort TOPcriminelen KEIHARD aangepakt... Hangen moeten ze... Net zoals mensen die het lef hebben om 3km/h te snel te rijden op een godverlaten snelweg. Want immers, 120km/h is volledig veilig, en 123km/h is zwaar dodelijk. Daarom is 3000 DVD's copieren voor jezelf geen probleem maar wanneer je 5 euro vraagt voor een DVD aan een bijstandsmoeder die haar MICROSOFT WORD C.V. moet inleveren bij het CWI en die geen 800 euro kan betalen aan een windows+office licentie... Nee, DIE moeten we echt laten zien waar de wet voor staat...

Het is nu nog erger dan in de tijd van robin-hood belastingen... En het is erger dat mensen het niet inzien dat het ZO ERG is.

Mark Berck (bork30) op Donderdag 2 Augustus 2007 13:30

image

Nee dit gaat om mensen die geld verdienen over de rug van die bijstandsmoeder waarover je praat...

Dit zijn mensen die willens en wetens ilegaal bezig zijn met het stelen van software

Als ze de kans hadden gekregen hadden ze de blanco dvd's ook gestolen...


Er zit een enorm verschil in het maken van een kopietje voor je buuv en dit bijna 'profesioneel' kopieren van dvd's....

Znifter op Donderdag 2 Augustus 2007 13:33

image

@Unique. Hier ben ik het dus niet mee eens. Er is een verschil tussen mensen die voor hunzelf een kopietje maken (voor mijn part een bijstandsmoeder) en iemand die op grote schaal DVD's kopieert om er rijk van te worden. Om jouw vergelijking door te zetten, in de bebouwde kom rijdt de een 3 km/u te hard (overtreding), de ander rijdt er 50 km/u te hard (misdrijf).
Voor mijn part mogen deze criminelen hard aangepakt worden.

DJ Cubefanatic op Donderdag 2 Augustus 2007 13:49

image

Gast, dit is toch ff een ander verhaal dan de gemiddelde jan-met-de-pc die een filmpje torrent. Dit is op grote schaal copyrightschending etc en hier verliezen de filmmaatschappijen WEL op. Hun klanten hadden anders de echte DVD bij de plaatselijke FRS gehaald. DVD's kosten toch geen drol meer tegenwoordig.

Over dat CWI, CWI heb zelf computers staan MET OPENOFFICE.ORG erop. Dat is volledig gratis en slaat gewoon in .doc op. Draait tevens onder Linux dus wat zeur je...

Deweb op Donderdag 2 Augustus 2007 14:58

image

Je hebt helemaal gelijk, maar je vergeet één ding: Als je alle mensen die een kopietje voor zichzelf/de buurman/de klasgenoot/familie maken bij elkaar optelt, dan zie je dat bedrijven daar ook behoorlijk verlies op leiden. Weliswaar waarschijnlijk niet zoals van dit soort fabrieken, maar toch is de schade nog aanzienlijker dan je volgens mij denkt.

mvermeer op Donderdag 2 Augustus 2007 15:21

image

En dat is nu net waar je de zogenaamde thuiskopie heffing voor betaald.

Deweb op Donderdag 2 Augustus 2007 18:28

image

Die het verlies volgens mij nog niet dekt, maar het is een begin.

DJ Cubefanatic op Donderdag 2 Augustus 2007 21:01

image

Die betaal je omdat een of andere mafiabaas onze overheid heeft wijsgemaakt dat ze de belangen van de artiesten behartigen. Te gek voor woorden dat ik zulke lui spek als ik een legaal gedownload linux distro'tje brand...

DJ Cubefanatic op Donderdag 2 Augustus 2007 21:00

image

Jij praat als mijn wijkagent (als ik er een zou hebben, lang leve platteland). Die zeurt ook aan je kop als je een propje weggooit. "Stel dat iedereen dat zou doen". Newsflash, lang niet iedereen doet het. Meeste mensen die ik ken zijn best bereid om een film te kopen als de filmmaatschappijen niet zo klierig waren op legale DVD's. Ik pik het iig niet dat ik 3 minuten naar BREIN filmpjes en andere niet doorklikbare troep op een legale DVD moet kijken. Dan download ik em net zo lief, heb de industrie aan zichzelf te danken. Er zijn echt genoeg redenen te bedenken dat mensen downloaden en geld is er geen van. We pikken met z'n allen toch massaal wel es een bioscoopje, niet dan? Die films hebben ze allang terugverdiend hoor...

Pommetje op Donderdag 2 Augustus 2007 13:58

image

Gelukkig worden dit soort TOPcriminelen KEIHARD aangepakt... Hangen moeten ze... Net zoals mensen die het lef hebben om 3km/h te snel te rijden op een godverlaten snelweg. Want immers, 120km/h is volledig veilig, en 123km/h is zwaar dodelijk. Daarom is 3000 DVD's copieren voor jezelf geen probleem maar wanneer je 5 euro vraagt voor een DVD aan een bijstandsmoeder die haar MICROSOFT WORD C.V. moet inleveren bij het CWI en die geen 800 euro kan betalen aan een windows+office licentie... Nee, DIE moeten we echt laten zien waar de wet voor staat...

Het is nu nog erger dan in de tijd van robin-hood belastingen... En het is erger dat mensen het niet inzien dat het ZO ERG is.


Het zit je wel erg hoog he...Unique.....
Dit is nu zo'n gevalletje dat het eigen schuld dikke bult is......
ook ik maak regelmatig een kopietje vor eigen gebruik en ook wel ens voor een ander. En die ander doet het ook wel eens voor mij. Ruilen met gesloten beurs. Maar wat deze twee doen is dus crimineel en niet te rechtvaardigen...€69.000 euro boete is dan ook nog een lachertje. De niet dederfde inkomsten liggen denk ik vele malen hoger.....
Let wel..ik ben ook geen fan van brein en zie ze liever verdampen dan overleven, maar ik denk dat ze hier een punt hebben...............

thieu op Donderdag 2 Augustus 2007 13:42

image

De twee hangt een celstraf van vier jaar en een boete van 67.000 euro boven het hoofd, zo stelt de Stichting Brein.
Bepaalt Brein nu ook al de hoogte van de boetes?
Volgens mij doet de rechter dat. Brein kan wel voor zijn belanghebbenden een schadeclaim indienen, waar dan als het goed is ook de rechter uiteindelijk over oordeelt.

RonaldV op Donderdag 2 Augustus 2007 13:58

image

Dat zal de rechter ook. Brein maakt in dit geval een inschatting van de straf die de rechter zal gaan geven, ze bepalen de strafmaat echt niet zelf.

M Wegman op Donderdag 2 Augustus 2007 14:46

image

De officier maakt de boete en straf eis op, naar aanleiding van bestane jurisprudentie...
Het kan dus makkelijk zijn dat zij een boete van 10.000 krijgen en 2 jaar... waarvan 3 voorwaardelijk.

Brein, "bang maak" politiek is hier werkzaam.
(trouwens daar helpt webwereld.nl graag aan mee)

RadioRob op Donderdag 2 Augustus 2007 16:40

image

@ Thieu.

Dit is een strafzaak een geen civiel recht. In dat laatste geval zou er inderdaad sprake zijn van een schadeclaim. Nu hebben we het over strafrechtelijke sancties, dus vrijheidsstraffen en/of boetes.

In het bericht van wordt Brein duidelijk dat ze maximumstraf bedoelen, dus jouw suggestie dat zij de straf bepalen raakt kant noch wal:

Natuurlijke personen die zich bezighouden met beroeps-/ bedrijfsmatige piraterij KUNNEN worden gestraft met 4 jaar gevangenisstraf en 67.000 euro boete.

Jachra op Donderdag 2 Augustus 2007 18:43

image

@thieu

Stichting Brein praat over een geldboete van de vijfde categorie. Meer informatie kun je lezen op: Wikipedia

Supernovae op Donderdag 2 Augustus 2007 14:12

image

CEO's? Leuk dat je die samen noemt met corrupte politici en domme criminelen :-P

Jachra op Donderdag 2 Augustus 2007 18:53

image

@bmn

Ik vraag me af als ze die 3000 bronkopieën legaal gekocht zouden hebben, en het wat slimmer gespeeld hadden, door bijvoorbeeld enkel online bestellingen op te nemen, en met de post te versturen. Ze ze iets hadden kunnen maken.


Het legaal hebben van de betreffende films is niet aan de orde. Men mag alleen voor eigen gebruik een kopie maken van een onbeveiligd werk. Het feit dat zij dat voor anderen doen is een overtreding van de auteurs wetgeving. Ook zou dit een overtreding kunnen zijn van Computercriminaliteitswet II.

Jachra op Vrijdag 3 Augustus 2007 01:57

image

@bmn

Er zal heus wel voorafgaand onderzoek zijn geweest. De laatste stap is meestal een inval.
Dan is het bewijs al rond.

Wat ik bedoel dat het misschien ook onder de wet Computercriminaliteit II valt, is dat ze meerdere wetten hebben overtreden. Dus na schending auteursrecht wetgeving, ook nog de wet op Computercriminaliteit II.

Ze kunnen een hoger straf krijgen dan 4 jaar en/of 67.000 euro boete.

Joshiba op Vrijdag 3 Augustus 2007 09:39

image

als er bewijs is dat ze die dingen verkopen, wat die vrouw bekend had, zijn ze inderdaad ilegaal bezig.

Joke Bruis op Donderdag 2 Augustus 2007 15:11

image

Dus voor een slimme crimineel heb je wel respect? Ook als die steelt van de armen en geeft aan de rijken?

Mokje op Donderdag 2 Augustus 2007 23:43

image

Over dat CWI

Sterker nog, wij gebruiken Open Office op Linux :)

Dan hebben we het wel over het CWI
en niet 'dat cwi' wat gewoon werk.nl danwel centrum
voor werk en inkomen heet.

p.s. Dit ook voor webwereld om wat vaker het onderscheid
duidelijk te maken en niet over het CWI
te schrijven als het over werk.nl gaat.

Mokje op Vrijdag 3 Augustus 2007 21:55

image

Nu ben ik toch wel erg benieuwd waarom ik een - heb
gekregen? Vast van een medewerk(st)er van het arbeidsburo ;)

razorblade op Vrijdag 3 Augustus 2007 00:20

image

@unique

Ik snap het moraal van je verhaal best en krijg een beetje de indruk dat je er zelf dicht bij staat.

Echter moet je niet vergeten dat het niet 3000 thuis kopietjes zijn maar 3000 bron cd/dvd's waarbij ik bij voorbaat al zeg dat eerst maar eens bewezen moet worden of deze dvd's/cd's ook daadwerkelijk als bron hebben gefungeerd.

Voorts wil ik opmerken dat ik je standpunt over bijstand en dergelijke ook begrijp ,wat heet ik ben zelf groot voorvechter voor mensen die minder bedeeld zijn en willen werken maar dit niet kunnen.

Echter weet je dat als je je met dit soort activiteiten bezighoud je eens tegen de lamp kan lopen. dat is zeg maar dan het risico van het vak.

Verders zou ik me dan ook niet zo druk maken over de strafmaat van deze twee,immers van een kale kip valt weinig te plukken.

Brengt me nog tot het laatste punt waar ik me wel mateloos over erger,dat die flapdrollen beweging van een brein weer commentaar moet geven over hoe hoog de boete kan zijn en hoeveel jaar cel er op staat.

Moet er bij elke bericht over piracy de mening worden gevraagd van die Hyena's?
Komt je onderhand de neusgaten uit dat commentaar van die doorgedraaide clowns.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws