Apple introduceert nieuwe Imac-desktops

Apple hanger 1

Gepubliceerd: Woensdag 8 augustus 2007

Apple heeft een reeks nieuwe producten geïntroduceerd waaronder een nieuwe lijn Imacs en de online dienst Web Gallery.

Toon volledig artikel

mdewals op Woensdag 8 Augustus 2007 10:32

image

en mac mini dan?
Die is ook vernieuwt en ondanks hardnekkige geruchten niet uit de productie genomen.

Coule op Woensdag 8 Augustus 2007 10:55

image

One more thingie...?

Darth Jaap op Woensdag 8 Augustus 2007 11:50

image

Het nieuwe draadloze keyboard is errug mooi.

Coule op Woensdag 8 Augustus 2007 12:24

image

Beetje spijtig toch dat de wireless versie geen numeriek keyboard heeft... Had graag de keuze gehad.
Ziet er wel knap uit hier

ronaldpunt op Woensdag 8 Augustus 2007 13:26

image

Mooi zeker, maar zal het lekker typen? Als het maar beter is dan hun vorige toetsenbord dat bij de iMac's zat, vond ik niet zo'n fijne persoonlijk. Het zou hetzelfde toetsenbord zijn als een MacBook of zo, heb ik nog niet in het echt mogen proberen. Hoe zijn de meningen over dat toetsenbord??

Swetsenegger op Woensdag 8 Augustus 2007 13:40

image

Het zou hetzelfde toetsenbord zijn als een MacBook of zo, heb ik nog niet in het echt mogen proberen. Hoe zijn de meningen over dat toetsenbord??

Ik vind het toetsenbord van de macbook prima tikken.

ronaldpunt op Woensdag 8 Augustus 2007 13:42

image

eigenlijk is het toetsenbord een hommage aan de ZX81 en ZX Spectrum uit de begin jaren 80 ;-)

mcruijff op Woensdag 8 Augustus 2007 14:13

image

Ja, dat waren nog eens schitterende rubberen toetsen!

Darth Jaap op Woensdag 8 Augustus 2007 14:25

image

Ja, ik moest ook meteen aan de spectrum denken ...

jasper Amsterdam op Woensdag 8 Augustus 2007 16:49

image

Ik moest zelfs and da ding van pHilips denken !!! 2 druppels water >:)

ronaldpunt op Woensdag 8 Augustus 2007 20:12

image

P2000 dat kassamodel?

MigGroningen op Woensdag 8 Augustus 2007 11:53

image

Inderdaad, alle media hebben het over (de inderdaad vrij geile) nieuwe iMac, maar de Mini heeft ook een vrij goede upgrade gekregen (en nog belangrijker, is niet uit de handel gegaan, wat strategisch een belangwekkend feit is, Apple blijft zich ook richten op de minder rijken). Maar tot nu toe heb ik nog geen enkel artikel gelezen over de nieuwe Mac Mini. Waren de redacties van de ICT-nieuwssites ook zo verrast dat ze nog geen analyse klaar hadden?

Coule op Woensdag 8 Augustus 2007 12:29

image

Tijdens de (mini)Keynote gisteren was er geen sprake van de upgrade van de Mac Mini.

Vandaar dat het waarschijnlijk niet in de meeste persartikels van vandaag voorkomt.

Samuel Michon op Woensdag 8 Augustus 2007 14:18

image

@Coule:
De Mac Mini is tijdens de event ter sprake gekomen tijdens de Q&A,
Als response op een vraag van een journalist over de status van de Mac Mini:
"We've refreshed it, and made it faster today. That information is online."

http://blog.wired.com/gadgets/2007/08/mac-mini-quietl.html

willyb op Woensdag 8 Augustus 2007 12:12

image

Wat is een Imac... ik ken alleen maar een iMac...

dada1958 op Woensdag 8 Augustus 2007 12:32

image

Ik krijg niet die wow-ervaring als toendertijd met het G4 bolletje. En spiegelt dat scherm nu echt zo?

flabber op Woensdag 8 Augustus 2007 12:46

image

Dat valt wel mee hoor... tuurlijk spiegelt het als je hem schuin houdt en de zon of een TL-balk erin schijnt, maar als je 't eens uitprobeert met bijvoorbeeld PC-laptops of de MacBook (Pro), dan zul je merken dat de kleuren vaak stukken mooier lijken en het spiegelen praktisch niet stoort. Maar sommige mensen zullen er vast een andere ervaring mee hebben ;)

Het nieuwe ontwerp is wel even wennen... op zich veranderde er niet eens zóveel aan de formfactor, maar die iPhone-achtige kleursetting is toch wel een beetje een aanwijzing dat ze langzaam aan een andere kant op gaan met hun consumer-electronics. De Pro-machines zijn volledig van aluminium, en hun consumer-electronics zijn in plexiglas. De iMac valt daar net even tussen, aangezien 't behoorlijk rappe machientjes zijn.

Alleen jammer voor degene die nu een iMac Core Duo hebben... die 2ehands prijzen zullen nu enkele 100en Euro's zakken. Maarja... dat hou je toch niet tegen ;)

Samuel Michon op Woensdag 8 Augustus 2007 14:27

image

@Flabber:
Alleen jammer voor degene die nu een iMac Core Duo hebben
De iMacs hebben al geruime tijd Intel Core 2 Duos. Ze zijn nu alleen een beetje sneller geworden, en het 'high end' model heeft een Core 2 Extreme chip gekregen.

Los van het feit dat een computer een belabberde investering is als je het apparaat niet professioneel gebruikt is een Mac nog altijd de enige computer die nog enigzins waardevast is. Ooit een PC verkocht voor Euro 1000 na 4 jaar gebruik?

http://www.tweedehandsmac.nl

Mal op Woensdag 8 Augustus 2007 14:55

image

Ik heb ook oneindig tegen dat spiegelscherm aangehikt, totdat ik een macbook kreeg en ermee ging werken. Heb er eigenlijk nooit hinder van ondervonden in de praktijk

H@N op Woensdag 8 Augustus 2007 13:06

image

cOole nIeuwe sPeledingetjes... jAmmer vAn dIe sLappe gRaphics cArd in de mAc mIni.

wAarom hEeft wEbwereld nOg sTeeds hEt bEleid oM pRoductnamen mEt eEn hOofdletter tE lAten bEginnen?

Imac, Iwork, Iphone, Ilife, Ipod?
iMac, iWork, iPhone, iLife, iPod!

;)


Coule op Woensdag 8 Augustus 2007 14:18

image

cOole nIeuwe sPeledingetjes... jAmmer vAn dIe sLappe gRaphics cArd in de mAc mIni.

En ja hoor, der is er weer 1tje nog niet tevreden...

Mal op Woensdag 8 Augustus 2007 14:46

image

tel er daar nog maar een aantal bij hoor...

Stefan de Wal op Woensdag 8 Augustus 2007 14:20

image

En terecht, het is gebruikelijk om merknamen met hoofdletters te schrijven.

Samuel Michon op Woensdag 8 Augustus 2007 14:31

image

@Steve O:
Nice try. Meerdere WW lezers hebben deze vraag al eens voorgelegd aan het Genootschap Onze Taal. De regel is dat journalisten dienen te kiezen voor de spelling zoals deze wordt gedicteerd door de trademark houder, in dit geval Apple. Webwereld zit fout, maar is gewoon erg koppig.

Lees hier verder:
http://www.onzetaal.nl/advies/ebay.php

JanM op Woensdag 8 Augustus 2007 14:32

image

Helaas klopt dat niet, het is namelijk gebruikelijk om merknamen te schrijven zoals de eigenaar van de merknaam ze schrijft. Dit heet het donorprincipe, zie de website van de NLse taalunie hier en hier en Wikipedia

Jeroen Doorn op Woensdag 8 Augustus 2007 15:03

image

En ze blijven er maar over doorgaan. Jammer dat jullie mij de schuld niet meer kunnen geven ;-)
Zoals je zegt is het gebruikelijk. Dat maakt het nog niet verplicht. De Webwereld-redactie heeft blijkbaar zijn keus gemaakt. Leer er mee leven zou ik zeggen. Of zoek een leven. Beetje zielig om jarenlang zo'n discussie te voeren als je er niet voor betaald krijgt...
Jeroen Doorn

Mal op Woensdag 8 Augustus 2007 17:04

image

Tja, jij noemt het zielig als iemand een mening heeft en daar dan ook werkelijk voor blijft opkomen. Ik zal je maar niet vertellen wat ik denk van mensen die menen dat je alleen maar iets kunt vinden als je ervoor betaald wordt, ik trek al lekker veel minnetjes, maar ik kan je wel verzekeren dat dat ook niet aanbevolen wordt door de taalunie.

dada1958 op Woensdag 8 Augustus 2007 22:54

image

@ Jeroen: word jij op dit moment betaald om deze discussie te voeren? :-)

bekhof op Maandag 13 Augustus 2007 10:16

image

Beetje zielig om jarenlang zo'n discussie te voeren als je er niet voor betaald krijgt

Volgens mij is het eerder zielig om, terwijl je ervoor betaald krijgt, tegen beter weten in blijft volharden in het foute. Een beetje professionele redactie had de (vele) lezers die aanhikken tegen de bewuste foute spelling allang serieus genomen. Een beetje professionele redactie ook zou zéker productnamen schrijven zoals het hoort. Een beetje professionele redactie namelijk, zou toch op zijn minst serieus genomen willen worden?

Willem1447 op Woensdag 8 Augustus 2007 15:47

image

De nieuwe iMacs zien er goed aan aan de buitenkant, maar aan de binnenkant? Hopelijk leert Apple eens af om Maxtor (niet eens een B-merk of C-merk, maar een volstrekt D-merk) harde schijven te monteren en om de warmteproblemen/de warmetegeleiding van de iMacs eens op te lossen. En ongetwijfeld wordt de eigenaar van deze generatie iMacs opnieuw niet in staat gesteld eenvoudige reparaties zelf uit te voeren (kon alleen bij de eerste generatie iMacs). Verder heeft Apple nog steeds niet geleerd om deugdelijke garantievoorwaarden te geven. De optie om Applecare (bij die optie wel normale garantievoorwaarden) erbij aan te bieden. De voorwaarden voor Applecare horen gewoon standaard te zijn.

Samuel Michon op Woensdag 8 Augustus 2007 16:08

image

De voorwaarden voor AppleCare gelden bij elke nieuwe Mac voor het eerste jaar, inclusief drie maanden telefonische ondersteuning. Het aanschaffen van een AppleCare pakket zorgt voor een verlenging van drie jaar.

Persoonlijk heb ik erg weinig gehad aan AppleCare, aangezien mijn Macs eerder sneuvelen bij stomme ongelukjes of diefstal. Daarom kies ik tegenwoordig voor een aparte computer-verzekering en niet voor AppleCare (is goedkoper, en de volledige nieuwwaarde wordt uitgekeerd als je per ongeluk je laptop laat vallen.)

Adriaan op Woensdag 8 Augustus 2007 20:11

image

> Het aanschaffen van een AppleCare pakket zorgt voor een verlenging van drie jaar.

Klein detail, maar voor de MacBook geldt: verlenging van twee jaar, zodat je totaal op drie jaar komt. Koop je AppleCare direct (of binnen een bepaalde tijd) na aanschaf van je Mac, dan is het iets goedkoper, maar de totale maximale garantie blijft drie jaar. Ik weet niet hoe het bij andere Mac's werkt.

Willem1447 op Woensdag 8 Augustus 2007 23:56

image

Het aanschaffen van een AppleCare pakket zorgt voor een verlenging van drie jaar.

Het aanschaffen van een AppleCare Protection Plan verlengt de garantie tot drie jaar (en niet met drie jaar). Kost overigens per nieuwe iMac wel meer dan € 200 extra om normale garantievoorwaarden te krijgen.

Een beetje Macje gaat veel langer mee hoor! Ik schat makkelijk zo'n 6 tot 8 jaar.

De gemiddelde levensduur van een iMac wijkt niet heel erg veel af van andere computers. Waarschijnlijk is de gemiddelde levensduur zelfs iets lager omdat iMac's grote problemen hebben met de warmteafvoer (en daardoor te maken hebben met extra slijtage). Dat probleem is, ondanks het vervangen van de G5 processor (belangrijke hittebron) nooit echt volledig opgelost. Veel componenten die in een Mac zijn te vinden zijn dezelfde als in budget PC's. Dat zou een groot voordeel kunnen hebben als Apple het de eigenaar mogelijk zou maken om zelf eenvoudige reparaties te mogen uitvoeren. Voor het vervangen van een door de hitte snel versleten harde SATA schijf zou een gang naar een prijsstunter moeten volstaan. Echter: reparaties op veel iMac modellen moeten worden uitgevoerd door gespecialiseerde dealers met originele Apple gelabelde onderdelen. En iedereen die wel eens een poging heeft gedaan om die bij Apple te bestellen weet dat de prijs voor Apple gelabelde onderdelen ongeveer drie maal of zelfs vier maal hoger is dan de onderdelen bij de prijsstunter. Daarbij eist Apple ook de versleten onderdelen retour voordat nieuwe worden uitgeleverd.

Ohja na 4 jaar is een mAc ook waardeloos, wat zit er veel onzin hier om de mAc weer door de strot te duwen, ik denk dat dat wel zo zal blijven.

Helemaal mee eens. Verder wordt er nog vergeten te vermelden dat je iets langer met een iMac kan doen door de eerste series te bestellen. In dat geval zitten er vrij zeker nog ontwerpfouten en productiefouten in die na een jaar of twee naar voren komen. Apple maakt er namelijk de gewoonte van om produkten te laten testen door de klant en, bij gebleken fouten, een 'repair extension program' op te zetten (voor de echt vervelende hardwarefouten). Dit betekent na een jaar of twee een Imac als nieuw.

Anonymous Coward op Donderdag 9 Augustus 2007 10:59

image


Vraag mij af hoe jij hier allemaal bij komt Willem.
Merk weer allemaal uit de duimgezogen anti-Apple.

Er zit wel degelijk een flinke kwaliteits verschil tussen een Mac en een PCdoos.

Maar kan al aan bepaalde opmerkingen zien je zomaar wat verzind, beetje anti-apple-houding.

Experience first, than judge!

Willem1447 op Donderdag 9 Augustus 2007 15:37

image

Er zit wel degelijk een flinke kwaliteits verschil tussen een Mac en een PCdoos.

Zou zeggen: schroef zo'n apparaat eens open (als die mogelijkheid door Apple wordt geboden) en kom mogelijk tot de conclusie dat het met de kwaliteitsverschillen van de hardware wel meevalt. Het veronderstelde kwaliteitsverschil zit eerder in de kwaliteit van de bij Apple meegeleverde software (lees: OSX). Verder veel dezelfde hardware die je elders ook aantreft verpakt in een goedogende behuizing (harde schijven van Maxtor, Samsung, Western Digital, videokaarten van Nvidia, schermen van Samsung of Tatung, geheugenmodules van Samsung of Kingston, Mitsumi keyboards in een andere verpakking, Panasonic cd/dvd drives etc). Bedenk ook dat een produkt als de Cinema Display serie eigenlijk gewoon een Samsung scherm is met een Apple label. En dan hebben we het nog niet gehad over de spotgoedkope 'made in China' componenten die op de printplaat zijn te vinden. Zo hebben ploffende condensatoren van dat type al gezorgd voor een 'extend repair program' voor de eerste generatie iMac. Heb hier helaas zelf ervaring mee en het is aan een erg goede Reseller te danken dat het goed is opgelost. Dezelfde condensatoren bleken ook te zorgen voor problemen in computers van Dell (en het schijnt dat Dell z'n klanten er mee liet zitten). En wat betreft de opmerkingen over de via Apple te bestellen reserveonderdelen: iemand die een Mac heeft (en het serienummer bij de hand) kan zoiets via de website van Apple nazien hoe het e.e.a. werkt. Zie hier Wellicht is het nog van belang te melden dat een aantal Resellers zich niets aantrekken van de onderdelenpolicy van Apple. Die kopen zelf onderdelen in en gebruiken deze onderdelen (die niet het Apple label hebben) voor reparaties. Zo verkoopt en monteert een mij bekende Reseller de 'originele' door Maxtor gefabriceerde harde schijven (die ook in iMacs worden gemonteerd) niet meer wegens de beroerde kwaliteit.

Vraag mij af hoe jij hier allemaal bij komt Willem. Merk weer allemaal uit de duimgezogen anti-Apple......Experience first, than judge!

Heb meerdere Mac's in bezit en gebruik, dus mijn oordeel is wel degelijk op 'experience' gebaseerd. Heb er inderdaad ook wel eens eentje zelf moeten repareren (voor zover mogelijk) of na iets meer dan een jaar na aanschaf ter revisie aan de Apple Reseller moeten aanbieden. In dat laatste geval ging het wel om een custom made iMac met een winkelprijs van meer dan 2000 euro.

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 10:18

image

Denk je nu echt dat Apple voor die prijs altijd de beste en duurdere componenten kan aanwenden?
Het mag niets kosten en het moet perfect zijn - Welcome to Utopia?
Neen, ze nemen meestal dezelfde componenten als de grote PC-merken. Kwestie van gezond (economisch) verstand en beleid.
Mac's en PC's worden zelfs meestal geassembleerd bij dezelfde subcontracters in China/Korea etc...

Hardware blijft hardware en kan dus altijd de geest geven, zelfs bij de beste merken en componenten hoor!

Als ik zeg dat de levensduur van een Mac zo'n 6 to 8 jaar is, bedoel ik eerder dat een macje van 6 á 8 jaar nog makkelijk de OSX-versie van heden aan kan. De hoofdreden volgens mij, waarom tweedehandsMac's nog zo'n interessante prijs halen.
Ik laat de vergelijking met een merkPC hier even buiten beschouwing (ziet er niet goed uit voor de PC)

Eddy Dean op Vrijdag 10 Augustus 2007 11:51

image

Dus jij beweert dat Macs zo goedkoop zijn dat ze wel derderangs hardware MOETEN gebruiken? Maxtor is niet goed, snap je? Dat wilt dus zeggen dat ze ook als ze een apple-stickertje erop hebben niet goed zijn, en dus ook dat ze een risico vormen voor je PC (min of meer, ze zijn in staat om je computergebruik enkele dagen zonder aankondiging af te breken).

Apple is een duur merk: Ik heb laatst een computer geassembleerd voor iets minder dan 500 euro. Dat was natuurlijk zonder monitor. Jij "krijgt" natuurlijk een 24" monitor bij je iMac, dus wil ik die ook. Mij kost dat ongeveer 400 euro.

Even vergelijken met een iMac?
AMD64 X2 5600+ (2,8GHZ) > Intel Core 2 Duo 2,4GHz
1GB DDR2 800MHz RAM > 1GB DDR2 667MHz RAM
Seagate 320GB SATA 3GB/s = Maxtor SATA 320GB (laten we het niet hebben over kwaliteitsverschil tussen Seagate en Maxtor)
GeForce 7300 blah < ATI Radeon HD 2600 PRO

Weet je wat? We gooien er een GeForce 8800GTS bij, nog maar eens 350euro.
500 + 400 + 350 = 1250.
Ik zou dan dus een computer hebben van 1250 Euro, terwijl jij een kastje hebt van 1313 euro, wat zoals de specs aangeven ook nog eens minder goed is...

Geloof je nu nog steeds dat de iMac goede specs heeft voor zijn prijs? Als je hem vergelijkt met Dell of HP wel ja, maar custom built (wat ieder handige neefje wel kan) zijn "gewone" computers simpelweg beter.

De enige plaats waar het voordeel van Mac ligt is de software, en dat is natuurlijk discutabel.

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 15:49

image

Je vergelijkt appelen met peren en legt een gans pak dingen in mijn mond die ik niet zeg....

Ik zeg dat Apple gewoonweg quasi altijd dezelfde standaard componenten gebruikt als de meest merkPC's (Dell/HP/Lenovo).
Ze kunnen het zich gewoonweg niet permiteren om veel duurdere en betere componenten te gebruiken (logisch boereverstand toch!)

Vergelijk nu eens een Macje met een merkPC (Dell/HP/Lenovo etc) en je zal merken dat het verschil bijna niks is in prijs (soms ietsje minder/soms ietsje meer) Je krijgt er wel een gans pak software bij - OSX/iLivexx - en tweedehands krijg je er nog een meer dan schappelijke prijs voor. TCO blijkt dus nogal mee te vallen, maar je moet natuurlijk willen tellen.
Ik verwijs naar het volgende artikel, aangezien ik die ongefundeerde opmerkingen van zelfbouwers meer dan beu ben.
Bouw hem dan maar zelf in het vervolg en zaag niet dat de Mac (geld ook voor een merkPC BTW) zo duur is dan.
Je rekent waarschijnlijk je werkuren niet door? Dacht het wel!

Eddy Dean op Vrijdag 10 Augustus 2007 19:32

image

Goed werkuren... Ik heb er een klein uurtje over gedaan. Zelfs als we zouden aannemen dat een uur van mij 100 euro waard is ben ik beter af dan jij.

Maar je geeft dus toe dat het mogelijk is goedkoper een betere PC te kopen dan een iMac?

Coule op Zondag 12 Augustus 2007 13:48

image

1h voor een zelfbouw PC op te zetten? Kom nou!
Daar kom je al niet mee toe voor het patchen alleen al!

Een zelfbouw PC is inderdaad goedkoper dan een MerkPC en een Mac, maar gelimiteerd voor een kleine minderheid der techneuten en niet representatief voor de markt van de gewone gebruikers. Je maakt van de uitzondering de regel!

En ik heb zo mijn vragen bij de kwaliteit van je hardware en de problemsolving bij echte OS-driver troubles hoor...!

Willem1447 op Vrijdag 10 Augustus 2007 17:39

image

Denk je nu echt dat Apple voor die prijs altijd de beste en duurdere componenten kan aanwenden?
Het mag niets kosten en het moet perfect zijn - Welcome to Utopia?


Zou zeggen: kijk eens naar wat uitbreidingen op een iMac (of op welke andere Mac dan ook) kosten. Vergeleken met wat de PC-onderdelenwinkel op de hoek rekent voor componenten verwacht ik voor dergelijke meerprijzen inderdaad de betere onderdelen. Wat Apple heel lang heeft gedaan is via de Applestore vrij kale machines verkopen en de prijs opdrijven via het laten inbouwen van extra's. Een concurrent als Dell doet dat trouwens nog nadrukkelijker (en rekent vaak ook nog naar mijn mening exorbitante verzendkosten).

Hardware blijft hardware en kan dus altijd de geest geven, zelfs bij de beste merken en componenten hoor!

Alles kan stuk en versleten. Het tempo waarin zoiets gebeurd verschilt overigens sterk per fabrikant/leverancier. Met de later iMacs is, vergeleken met de producten van PC-zelfbouwers wel een groot verschil. Waar de laatste categorie met een schroevendraaier en wat handigheid zelf tegen relatief weinig kosten de defecte onderdelen kan vervangen of repareren, daar moet de iMac naar een gespecialiseerde reparateur. Dit omdat het voor de eigenaar van de latere generaties iMac onnodig lastig is gemaakt om zelf te repareren.

Als ik zeg dat de levensduur van een Mac zo'n 6 to 8 jaar is, bedoel ik eerder dat een macje van 6 á 8 jaar nog makkelijk de OSX-versie van heden aan kan

Het overgrote deel van de Mac in omloop haalt de leeftijd van 8 jaar niet. De meeste iMacs zijn dan rijp voor recycling of vuilstort. Het gevolg hiervan is dat Greenpeace een impuls kreeg voor de Greenmyapple campagne.

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 17:58

image

Het overgrote deel van de Mac in omloop haalt de leeftijd van 8 jaar niet. De meeste iMacs zijn dan rijp voor recycling of vuilstort. Het gevolg hiervan is dat Greenpeace een impuls kreeg voor de Greenmyapple campagne.

Vergelijk dat dan een een doorsnee Windows-PC. Die landen vlugger op de vuilnisbelt hoor, vooral als de gebruikers het laatste Windows OS wil meevolgen!

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 18:03

image

Wat Apple heel lang heeft gedaan is via de Applestore vrij kale machines verkopen en de prijs opdrijven via het laten inbouwen van extra's.

Dan loop je ondertussen toch al een paar jaartjes achter hoor.
Standaard Mac geheugen/disks kan je gerust bij je PC-boer kopen en zelf installeren.
iMac's hebben alle courante interfaces standard included (WiFi, Bleutooth, FiWi400/800, USB2.0 etc...)

Willem1447 op Vrijdag 10 Augustus 2007 22:29

image

Dan loop je ondertussen toch al een paar jaartjes achter hoor.
Standaard Mac geheugen/disks kan je gerust bij je PC-boer kopen en zelf installeren.


Dat geheugen is inderdaad wel te krijgen. Alleen zal het plaatsen van de geheugenmodules niet slagen bij de meeste iMacs omdat de behuizing niet kan worden geopend. Daarvoor zullen de meeste iMac gebruikers weer naar een specialist moeten (en of die bereid is geheugens te plaatsen die niet door hem of haar zijn verkocht valt te betwijfelen). Het heeft dus zo praktische voordelen om het geheugen bij aanschaf/opbouw van een Mac direct te laten uitbreiden (maar goedkoop is het allerminst).

Coule op Maandag 13 Augustus 2007 15:59

image

Alleen zal het plaatsen van de geheugenmodules niet slagen bij de meeste iMacs omdat de behuizing niet kan worden geopend.

Blijkt DAT nu juist weer doodsimpel te zijn bij een iMac. Heb je al eens een iMac van dichtbij gezien vraag ik me dan af...

ron brandenburg op Vrijdag 10 Augustus 2007 15:44

image

Willem1447 09-08-2007 15:37 [...]Zo verkoopt en monteert een mij bekende Reseller de 'originele' door Maxtor gefabriceerde harde schijven (die ook in iMacs worden gemonteerd) niet meer wegens de beroerde kwaliteit.
Dit hoor ik vaker over door Maxtor gefabriceerde harde schijven. Maar ik heb de DiamondMax Plus 9 / 60 GB ATA/133 HDD (als master en slave) al 3 jaar in m'n pc draaien. Er zijn heel af en toe weleens klikgeluiden te horen, maar tot nu toe hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik moet echter vaker dan normaal tot "error-checking" en "defragmentation" van de master overgaan, omdat de pc neiging heeft om onverwachts traag te gaan fuctioneren (XP/IE6).

Willem1447 op Vrijdag 10 Augustus 2007 17:48

image

Maar ik heb de DiamondMax Plus 9 / 60 GB ATA/133 HDD

klikkende geluiden bij zo'n qua opslagcapaciteit kleine harde schijf is geen goed teken. Van het gebruik van Maxtor schijven in iMac is bekend dat met name de 250 GB SATA/150 HDD Maxline Plus II heel veel problemen geeft. Veel Maxtor harde schijven worden warmer dan harde schijven van andere merken en enkel daarom al zijn ze minder duurzaam en storingsgevoeliger. Als het om SATA harde schijven gaat beperk ik me voortaan tot Samsung, Hitachi en Western Digital.

Anonymous Coward op Donderdag 9 Augustus 2007 13:59

image

Willem, sorry hoor : YOU are full of SHIT.

Adriaan op Donderdag 9 Augustus 2007 19:39

image

> vergeten te vermelden dat je iets langer met een iMac kan doen
> door de eerste series te bestellen. [..] Apple maakt er namelijk
> de gewoonte van [..] een 'repair extension program' op te zetten
> (voor de echt vervelende hardwarefouten). Dit betekent na een jaar
> of twee een Imac als nieuw.

Ja, lust je nog peultjes. Hoeveel mensen zitten er op te wachten een computer regelmatig enkele weken kwijt te zijn? Mijn MacBook is in het eerste jaar twee keer gerepareerd. Daar word ik helemaal niet vrolijk van.

jasper Amsterdam op Woensdag 8 Augustus 2007 16:57

image

wEbwereld weer eens negatief over de iMac ? valt mee toch ? >:) ik blijf ze lief vinden !
Ohja na 4 jaar is een mAc ook waardeloos, wat zit er veel onzin hier om de mAc weer door de strot te duwen, ik denk dat dat wel zo zal blijven.

liefs,

jasper

Coule op Woensdag 8 Augustus 2007 17:30

image

Ohja na 4 jaar is een mAc ook waardeloos....

Een beetje Macje gaat veel langer mee hoor!
Ik schat makkelijk zo'n 6 tot 8 jaar.

ronaldpunt op Woensdag 8 Augustus 2007 20:16

image

zeker gaan ze langer mee maar of het nog echt lekker werkt op zo'n bondi blue iMac uit 1998 met z'n 233Mhz ...

Coule op Woensdag 8 Augustus 2007 21:52

image

2007 - 8 = 1999 ... Tja!

Samuel Michon op Woensdag 8 Augustus 2007 21:18

image

@jasper Amsterdam:

Als je de link volgt die ik eerder postte zul je zien dat er een levendige markt is voor tweedehands Macs.

Voorbeeld: een desktop computer uit 2003 (4 jaar oud dus) levert nog steeds tussen Euro 750-1250 op. En het moet gezegd worden: een vroege G5 draait het huidige OS en software nog prima, en kan nog jaren mee.

Bonte op Woensdag 8 Augustus 2007 23:49

image

Ik heb zelf zopas een dual G5 3GB ram gekocht voor 1100 euro, ik heb die nodig om oude apps te draaien en dan heb ik liefst het snelste model die ik kan vinden. Heb ook de HD's van m'n oude G5 kunnen overzetten en verder werken, ook wel handig aan de Mac is dat je een beperkt aantal modellen hebt en dus 2e hands 2 exact dezelfde machines kunt kopen.

Vind de G5 niet merkbaar trager dan m'n zoons 20' dual intel iMac van nog geen jaar oud, pracht machine al vind ik de nieuwe natuurlijk nog beter hoor maar hetgeen ik wil is toch onbetaalbaar dus..

JohnJ op Donderdag 9 Augustus 2007 00:43

image

Geweldige spul, maar zolang Apple vindt dat een dollar gelijk staat aan een Euro zal ik het vertikken om ook maar iets van hun in Nederland te kopen.
Op dit moment is het interessant om een retourticket New York te kopen, een Mac aan te schaffen en de terugreis te aanvaarden, en dat is schandalig.

John (Mac/Windhoos en Linux-gebruiker)

duco op Donderdag 9 Augustus 2007 09:25

image

En bij terugkomst een vriendelijke douanier aan te treffen die graag nog even de invoerrechten en 19% BTW met je wil aftikken. Dan lijkt die dollar opeens heel veel op een euro, zonder dat Apple er iets mee te maken heeft gehad.

Samuel Michon op Donderdag 9 Augustus 2007 11:00

image

@Duco:
Ik zou het ook niet proberen met een iMac in doos. Maar een Apple laptop zonder doos kun je zonder problemen meenemen, geen haan die er naar kraait. (vraag maar niet hoe ik dit weet)

Voorbeeldje:

Middenmoot-Mac Book Pro kost in Nederland Euro 2.399,00 incl. BTW.
In VS kost dit model USD 2,499.00 zonder sales tax.

Als je in de VS de computer besteld bij een bedrijf dat niet in jouw staat zit, zoals een postorder-bedrijf of de Apple Store hoef je de sales tax niet te betalen, anders gaat er 6-8% bovenop. Shipping is normaliter gratis.

USD/EUR koers = 0.725589

Computer zal dan Euro 1.813,25 hebben gekost, een verschil van Euro 600, daar kan je dan je ticket naar NYC mee betalen ;)

Dit heeft natuurlijk alleen maar zin als je de computer niet kunt opvoeren als aftrekpost(of geen BTW kunt terugkrijgen van de belasting) en je toch al van plan was naar de VS te gaan.

EuroMaverick op Donderdag 9 Augustus 2007 13:15

image

Mag ik dan even fijntjes opmerken dat je dan een smokkelaar bent en dus tegen de wet ingaat ? Je bent verplicht dit aan te geven bij je retour. Wanneer je dit niet doet en tegen de lamp loopt, dan staan er een aantal leuke "beloningen" te wachten.

Dat de meeste zaken goedkoper zijn wanneer je ze illegaal doet, is uiteraard logisch - dat is nu het hele idee achter malafide praktijken :)

Mav.

p.s.: Ik hoop overigens ook dat je toestel nooit defect gaan, want dat toestel hier bij een lokale dealer laten herstellen zal ook een beetje tegenvallen, vrees ik...

Anonymous Coward op Donderdag 9 Augustus 2007 16:54

image


Heb hier een macbook draait perfect hoor!
iMac met intel processoren die binnen 4 jaar stuk gaan? dat kan niemand nog weten ze zijn nog geen 4 jaar op de markt.
Verder toch vreemd de beste windows laptops zijn (let op) , de macbook!

En het lijkt mij heel sterk er dezelfde onderdelen ingaan aangezien de iMac veel dunner is dan een lompe windows kast.

Wat betreft als er iets mankeerd, hier fixen em in 3 dagen en wat zijn 3 dagen nou in een mensen leven?

Samuel Michon op Donderdag 9 Augustus 2007 18:54

image

@EuroMaverick:
Mijn commentaar moet niet worden opgenomen als advies. Natuurlijk hangen er risico's aan het niet aangeven van niet in de EU aangekochte apparatuur. Daarnaast heeft het vaak ook weinig zin omdat je (in ieder geval als je zelfstandig ondernemer bent) de aanschaf van een computer die je gebruikt voor werk kunt aftrekken van de belasting.

Er is wel nog steeds een te groot verschil tussen prijzen van Macs in de VS en in Nederland. Omdat de US Dollar zoveel gezakt is is Apple gelukkig wel afgestapt van het beleid van USD 1 = EUR 1, maar dan nog. Dat is hetgeen dat ik wilde aantonen.

Een paar jaar terug stond de koers EUR/USD ook al op USD 1.25-1.30 (nu is het zelfs USD 1.38), maar het prijsverschil was toen nog schokkender.

Een middenmoot Mac laptop die ik in 2003 kocht kostte destijds $2,770.54 inclusief sales tax in NYC bij de Apple Store, in Nederland kostte dezelfde computer Euro 3,092.81 inclusief BTW. Met toengeldende koers een verschil van bijna Euro 1000!

Maar Apple is hier niet de enige in. En toch snap ik het niet, want verschepen naar de VS of naar Europa, vanuit China zou het toch niet zoveel uit hoeven te maken.

Samuel Michon op Donderdag 9 Augustus 2007 18:59

image

Wat ik nog vergeten was te vermelden: Apple garantie is wereldwijd. Als je een Mac in het buitenland koopt (op welke wijze dan ook) serviced Apple of elk Apple Center hem hier gewoon.

stefanhen83 op Vrijdag 10 Augustus 2007 08:15

image

Daarbij snap ik de redenatie niet. Je koopt een macbook in de US omdat het dan 600 euro goedkoper is, maar je moet wel je ticket a 600 euro betalen. Per slot van rekening had je beter thuis kunnen blijven!

JohnJ op Donderdag 9 Augustus 2007 20:24

image

Je betaalt voor een PC of laptop allang geen invoerrechten meer, maar alleen 19% BTW. Een MacBook Pro van $1999 kost dan bij de huidige wisselkoers EUR 1460.30 = EUR 1737,- incl. BTW, en in Nederland in de winkel EUR 1899,-.
De 17 inch kost in de VS $2799 en na invoer en BTW EUR 2433,20, een verschil van 266 EUR ten opzichte van Nederland, want daar kost-ie EUR 2699,-. Kijk je in de VS goed rond, dan is dit apparaat voor $2500 te koop. Tel uit je winst.
Kortgeleden was het verschil volgens mij groter. Ik denk dat Apple ook in de gaten heeft gekregen dat $1 = EUR 1 niet meer te handhaven was.

Willem1447 op Vrijdag 10 Augustus 2007 15:54

image

Je betaalt voor een PC of laptop allang geen invoerrechten meer, maar alleen 19% BTW.

Voor nagenoeg alle produkten die van buiten de EU worden ingevoerd worden invoerrechten geheven. Computers en randapparatuur vormen daarop geen uitzondering.

En bij terugkomst een vriendelijke douanier aan te treffen die graag nog even de invoerrechten en 19% BTW met je wil aftikken. Dan lijkt die dollar opeens heel veel op een euro, zonder dat Apple er iets mee te maken heeft gehad.

Inderdaad. Daarna komt (in ieder geval bij desktops) nog een probleem: het apparaat werkt niet. De reden hiervoor is het verschil in voltage (in de VS 110 volt) op de verschillende stroomnetten en de meegeleverde stekker past ook al niet in het stopcontact.

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 15:57

image

Alle adapters van Apple zijn geschakelde voedingen die werken van 110V tot 240V.
Je koopt een internationale adapterkit en je kan alle courante stopcontacten aan.
Je kan dan namelijk makelijk je stekker aanpassen aan het land in kwestie.

Gelieve je in het vervolg je te informeren voor je reageert!

Willem1447 op Vrijdag 10 Augustus 2007 17:17

image

Alle adapters van Apple zijn geschakelde voedingen die werken van 110V tot 240V.

Alleen laptops werken met adapters, maar desktops uiteraard niet. Verder zijn er een aantal berichten verschenen over de kwaliteit van de gebruikte transformatoren in de eerste generatie iMacs. Net als bij de ploffende 'made in China' condensatoren monteerde (en wellicht monteert) Apple in de iMac goedkope 'made in China' transformatoren. Het gevolg hiervan was dat in de VS een aantal iMac's is gaan smelten. Hierover zijn tenminste een aantal berichten verschenen. Deze voedingen bleken niet bestand tegen 110V en waren ook niet beveiligd tegen onderspanning en overspanning. Kortom: de geur van stinkend polycarbonaat was het gevolg. Een vergelijkbaar probleem is er ook geweest met de eMac. Wegens gebruikte goedkope 'made in China' transformatoren en condensatoren was Apple genoodzaakt tot een 'extend repair program' voor deze machines.

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 17:22

image

De specs van de iMac: voeding 110V - 240V

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 17:26

image

En op een paar miljoen macs zullen er wel altijd enkele defecte voedingen zijn.
DOA's en defecte componenten zijn moeilijk compleet uit te sluiten.
Je maakt hier van een muizescheet een donderslag!

Willem1447 op Vrijdag 10 Augustus 2007 22:21

image

De specs van de iMac: voeding 110V - 240V

Aan de onderkant van de voet van elke iMac staat, naast een serienummer, een kort overzicht van de configuratie zoals die bij het fabriceren/opbouwen is aangehouden. Daar staat ook vermeld voor welk voltage de iMac is geschikt (en als het een machine die bedoeld is voor de Nederlandse markt, dan staat daar 240V).

En op een paar miljoen macs zullen er wel altijd enkele defecte voedingen zijn.
DOA's en defecte componenten zijn moeilijk compleet uit te sluiten.


Het is een niet onbekend feit dat in de computerindustrie de kwaliteitscontrole van de produkten verre van optimaal is. Apple is geen uitzondering daarop. Met een goed opgezette kwaliteitscontrole kunnen defecte componenten wel degelijk nagenoeg worden uitgesloten. Het is nog altijd zo dat ongeveer 1 op de 4 laptops binnen een jaar mankementen vertonen en bij de G5 iMac liep het uitvalpercentage zelfs op naar bijna 1 op 5 en 1 op 3 (zie deze link). Nog altijd ligt dit cijfer op ongeveer 1 op 8. Het waarom van dit alles kan worden samengevat als "Don't worry, be crappy". Zie voor een goed maar al wat ouder opinierend artikel deze link.

Coule op Zaterdag 11 Augustus 2007 10:36

image

De electrical specs van de nieuwe iMac:

Electrical and environmental requirements

Meets ENERGY STAR requirements
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase
Maximum continuous power: 200W (20-inch models); 280W (24-inch model)
Operating temperature: 50° to 95° F (10° to 35° C)
Storage temperature: -40° to 185° F (-40° to 85° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum altitude: 10,000 feet

Dus ALLE iMac's 100V - 240V AC en 50-60Hz en basta!

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Augustus 2007 12:11

image

JohnJ : Dit ligt niet aan apple, zo werkt het gewoon. Wat je hier koopt voor een Euro, koop je in US voor een Dollar. En dat is niet alleen zo bij apple.

Anonymous Coward op Donderdag 9 Augustus 2007 16:56

image


Heb de nieuwe iMac gezien in de store vandaag.
Kan 1 ding zeggen , impressive!
Elegant en rete snel en geen geherrie :)

Ajajong op Donderdag 9 Augustus 2007 22:27

image

Ik was vandaag nog in de appleshop. Kan me nog steeds niet bekoren. Ziet er leuk uit, maar wat kan ik er nou meer of beter mee dan met een gewonde PC die ik voor de helft van het geld koop en excact de zelfde interne capaciteit heeft? Nee, net als Vista ben ik in ca 30 minuten op Apple uitgekeken.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Augustus 2007 00:08

image


Wat je er meer en beter mee kan?
idg in 30 minuten weet je natuurlijk nog helemaal niks van een Mac.
Maar OSX is haarfijn op de hardware afgestemt en dat merk je er ook meteen aan als je erop werkt.

Is ook maar de vraag wat je ermee wil doen en je budget is.

Voor beetje standaard e-mailen/serven, zou ik je eerder een simpele bak aanraden met ubuntu enzo om het leuk te maken beryl erop.
Voor wat meer powerwerk zoals multimedia, zonder teveel gepruts aan het OS, zit je bij de Mac gewoon uitstekent.
Voor gamen gewoon windows nemen.

En het scheeld je natuurlijk veel ruimte op je bureau.

Maar een 20 inch met complete computer erin voor 1199 euro, is niet duur.
(dat ben je na telkens geupgrade van je gewone pc met windows ook snel kwijt op den duur).

Coule op Vrijdag 10 Augustus 2007 16:02

image

Apple heeft een groot nadeel, het is peperduur en eigenzinnig en middelmatig van kwaliteit.

Ik weet niet hoelang en onder welke steen je gezeten hebt maar dat is al zeer lang niet meer het geval hoor.
Vergelijk de prijs maar eens met een merkPC en je komt al heel aardig in de buurt (soms ietsje meer soms ietsje).

Diverse recente studies van allerlei slag toonden dit al meerdere keren aan...

Coule op Zondag 12 Augustus 2007 13:53

image

Waarom breng je altijd die zelfbouwPC's ter sprake? Enkel de echte techneuten hebben hier toegang toe.
Je gebruikt de uitzondering om een regel te bevestigen...De wereld op zijn kop dus.

Een macje is qua prijs vergelijkbaar met een merkPC. Diverse studie hebben het al meerdere keren bewezen (keer op keer)
Eigenlijk zoveel al, dat ik er nu niet verder meer op in ga aangezien gefundeerde argumenten hier blijkbaar geen zin schijnen te hebben.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Augustus 2007 20:14

image


Peperdure?
Zoek jij maar een gelijkwaardige pc van die kwaliteit en design in dezelfde prijs klasse, die vind je dus niet.
Ik vind het helemaal niet duur en daarnaast alles in 1 scherm dient voor mij een groot voordeel want ik hou niet van die mega herriemaken bakken.

Wat harde schijven betreft, je kan elke schijf zo extern via firewire of usb2 eraan hangen.

En geloof me die nieuwe mac is kwaliteit en dat zul je snel genoeg zien als je erachter heb gezeten.
De applicatie starten ontzettend snel.

Maar goed ieder zijn smaak.

dada1958 op Vrijdag 10 Augustus 2007 14:26

image

Ook ik ga hier weer eventjes voor de minnetjes :-) Ik heb tot 2005 12 jaar met Macjes gespeeld en mijn ervaringen met de hardware zijn wisselend: de LC II en de LC 475 waren robuuste apparaten. Met zowel de beige G3 als het G4 iMacje had ik problemen met de optische drives. Bij de G3 was dat binnen de garantieperiode, het opsturen van de defecte drive was geen optie, ik moest de hele kast opsturen. Ik zag dus van de garantie af en heb er zelf een nieuwe CD-ROM drive ingezet. De SuperDrive van het G4 iMacje begaf het net na de garantieperiode en aangezien het reparatiebeleid van Apple zuigt (exorbitante prijzen) loste ik de boel op door er een externe DVD-drive aan te hangen. De beige G3 doet het nog maar deze gebruik ik natuurlijk niet meer, met Mac OS X 10.2.8 valt er niet mee te werken; niet zo raar natuurlijk want het is een oud beestje zonder enige restwaarde.
Op tweedehandsmac.nl getuigen de vraagprijzen in veel gevallen van weinig realiteitszin, de echt interessante aanbiedingen zijn natuurlijk zo weg en dat levert natuurlijk een ietwat vertekend beeld op.
Nu zet ik mijn pc'tjes zelf in elkaar met kwaliteitscomponenten en ik ben blij dat ik van de dictatuur van Apple bevrijd ben, het OS waarmee ik werk wordt ook met de halfjaarlijkse release beter en beter :-)

dada1958 op Vrijdag 10 Augustus 2007 23:06

image

Zoek jij maar een gelijkwaardige pc van die kwaliteit en design in dezelfde prijs klasse, die vind je dus niet.
Design heeft in het geval van mijn G4 iMacje een behoorlijk prijskaartje, de SuperDrive vervang je niet zomaar eventjes en hetzelfde geldt voor de geheugenmodule op het moederbord. Als je dat laat doen ben je een vermogen kwijt, als je het zelf doet ben je flink wat uren verder, je kunt dan koelpasta verwijderen en vervolgens weer aanbrengen,
Als je een beetje shopt dan hoeft je gewone pc'tje er helemaal niet lelijk uit te zien, Antec levert hele fraaie behuizingen die ook intern goed in elkaar zitten. Op een gegeven moment ging dat gehypte design van Apple me ronduit tegenstaan, de 'status' die ermee samen schijnt te hangen kost je alleen maar klauwen met geld als er iets kapot gaat want het reparatiebeleid van Apple steekt echt schandalig in elkaar. Mocht mijn DVD-brander het nu begeven dan kost me het een paar tientjes.
Je hebt helemaal geen iPhoto en iTunes nodig om je een digitale levensstijl aan te meten, wat een gesloten zooi is dat, zie je fotootjes en mp3'tjes maar eens terug te vinden als je een schijfje met je back-ups in een ander computertje douwt, daar gaat je gebruikersgemak :-)

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Augustus 2007 21:35

image


Ik vind die Antec kasten er niet uitzien, toevallig hier zelf ook 1 ervan staan.
Maar als je toch aan het vergelijken bent, vergelijk het dan eens met een Mac Pro.

De Mac Pro is goedkoper vergeleken met vergelijkbare modellen en als je van binnen kijkt is dat heel netjes uitgewerkt en onderdelen kan je daar zelf ook aanpassen.

Ik heb zat assembleer werk vericht van pc's en vind het 10x niks.
De gemiddelde gebruiker weet amper hoe die een pc moet assembleren en moet die alsnog naar de pc winkel.
Waar ik ontzettend vaak verhalen hoor ze na een tijdje precies dezelfde problemen hebben en er weer mee heen kunnen.

Daarnaast hoef je niet persee een Apple care protection plan te nemen.
Er zijn tegenwoordig goedkopere garantie vormen die het ook prima doen.
Mijn eigen ervaring met Apple store zijn prima, binnen 3 dagen gemaakt en dat kan ik toch wel service noemen?

Je krijgt echt wel waar voor je geld dat jij toevallig net wat slechte ervaring ermee heb betekent niet meteen dat in alle gevallen zo is.
Ik lees ontzettend veel positieve dingen (behalve op webwereld).

Jammer het hier keer op keer neer word gehaald en vaak onterecht.
Ik heb 100x zoveel problemen met windows bakken gehad dan met mijn mac.
Laten we maar niet over dat spaghettie programmeer hell van drivers onder windows hebben want dat is gewoon 1 grote chaos.

Maar goed ik zou zeggen check zelf de nieuwe iMac in de store want die zijn echt verbeterd t.o.v. die oude G4 bakken (die zijn nogal sloom vergeleken met de intel versie).

Samuel Michon op Zondag 12 Augustus 2007 19:11

image

@meltdown:
G4 iMacs zijn al 3 jaar niet meer verkrijgbaar. De nieuwe Macs zijn ook sneller dan de Mac II.

Anonymous Coward op Zondag 12 Augustus 2007 22:45

image


Juist daarom kan je ook de nieuwe iMac niet beoordelen op ervaring van een G4 iMac (3 jaar lijkt me erg lang heb hier nog een G4 staan die heb ik 2 jaar terug gekocht).

Samuel Michon op Maandag 13 Augustus 2007 20:10

image

Alle iMac modellen ooit gemaakt, netjes op een rijtje.
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html

Laatste iMac met een G4 processor, Lampekap G4 1.25ghz.
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_1.25_20_fp.html

Eerste G4 iMac werd geintroduceerd op januari 7, 2002 - laatste G4 iMac discontinued op juli 1, 2004. Oude prut, verouderde architectuur, maar ziet er wel nog steeds heel leuk uit, met zo'n chromen zwenk-arm.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws