Postbank Buddy kampt met zware storing

Postbank

Gepubliceerd: Maandag 27 augustus 2007

De Postbank Buddy, waarmee Postbank-klanten via Windows Live Messenger het saldo van hun girorekening kunnen bekijken, kampt al dagen met een zware technische storing.

Toon volledig artikel

kantoorzitter op Maandag 27 Augustus 2007 15:54

image

Tja,
beter eerst de problemen oplossen alvorens nieuwe dingen uitbrengen.
Maar met problemen oplossen scoren de managers niet.
Dus dan maar problemen (die vast de schuld zijn van "domme" gebruikers en medewerkers)

Pruts0r op Maandag 27 Augustus 2007 15:59

image

Welke idioot wil er überhaupt saldo gegevens via MSN verstuurd hebben???????

plep op Maandag 27 Augustus 2007 16:06

image

Ik! Dan wel bij de ABN-Amro. Heel wat sneller dan naar de site, diverse security doorlopen en dan pas weten of je salaris erbij is. Gewoon het commando saldo <4 laatste cijfers van je rekeningnummer> en je heb de info. Dat scheelt echt veel tijd en gedoe.

dlerew op Maandag 27 Augustus 2007 16:19

image

Die hele rits aan eenmalige authenticatie is leuk, maar ondertussen sta je dus je saldo steeds open en bloot over publieke netwerken te sturen. Ik verwacht toch op zijn minst dat mijn bank geen diensten levert die zo met saldogegevens werken.

plep op Maandag 27 Augustus 2007 16:24

image

Is het saldo van je betaalrekening zo geheim dan???

Trouwens: je hoeft er geen gebruik van te maken. Als je zo paranoia bent dat je denk dat iemand geintresseerd is in jou saldo, dan gebruik je het niet.

thieu op Maandag 27 Augustus 2007 19:06

image

Is het saldo van je betaalrekening zo geheim dan???
Ja.

Ik heb b.v. geen behoefte aan reclames voor goedkope leningen omdat ik regelmatig rood sta, of reclames voor beleggingen omdat ik b.v. af en toe wat overhoud.
Buiten dat, het is gewoon privacy. Het gaat gewoon niemand iets aan.

J. Ketting op Maandag 27 Augustus 2007 19:49

image

Ik vind het zo bijzonder dat iemand constant zijn saldo wil weten.
Gut, die ene keer is de moeite niet om even op mijn.postbank.nl in te loggen of even te checken als je een keer langs een postbank pinautomaat komt.

Het risico om het via dat onveilige M$N te doen, wil ik absoluut niet nemen.
Dan weet M$ ook meteen mijn saldo en dat is nou nèt wat ik niet wil.
En inderdaad, je weet nooit wat zij met die gegevens doen.
Dat vertrouwen hebben ik niet meer.

Pidi op Maandag 27 Augustus 2007 20:54

image

Ik vind het zo bijzonder dat iemand constant zijn saldo wil weten.
Ik heb dat ook nooit begrepen.
Wat heb je er aan om heel de dag door te informeren naar je saldo?

dlerew op Dinsdag 28 Augustus 2007 01:25

image

Piep, nog niet zo lang geleden waren banken nog gerenomeerde instellingen die discretie en vertrouwelijkheid hoog in het vaandel hadden staan. Nu handelen ze om de gunsten van hun klanten door zo populair mogelijk te doen. Aan discretie en veiligheid hebben ze geen boodschap meer, ze lichten hun klanten zelfs niet eens meer in dat bankgegevens als hun saldo met de dienst in normale leesbare vorm over het internet wordt verzonden.

Het argument dat je het niet hoeft te gebruiken is al gevallen, maar klanten weten niet eens meer wat discretie is en dat proberen de banken ook af te stompen om er zelf beter van te worden. Horen klanten te weten wat een bank met hun gegevens doet om populair te doen? Het komt de Postbank tenminste heel goed uit dat de klanten liever blind achter populariteit aan lopen dan dat ze weten wat er met hun gegevens gebeurt. Niet voor niets vermeld de Postbank nergens dat klanten hun prive gegevens open en bloot over het internet (laten) verzenden. Ze gaan geen slapende honden wakker maken.

Je kan je dan afvragen of dat dan erg is. Stel jij bent de dienstverlener en je bestaat omdat banken zoveel vertrouwen in je hebben dat je hun waardevolle bedrijfsgegevens mag beheren. Zou jij het dan normaal vinden als je de banken diensten zou aanbieden waardoor hun gegevens voor publiekelijk rondverzonden worden en je de banken dat niet wil vertellen? Als het antwoord ja is vraag ik me af waarom je nog speciaal naar een bank gaat om je geld te laten beheren.

plep op Dinsdag 28 Augustus 2007 09:41

image

Ik weet niet hoe het met de postbank is, maar de ABN AMRO meld netjes:

6.4 Het dataverkeer in het kader van ABN AMRO Messenger
Saldo verloopt via het (openbare) internet. Cliënt kent en aanvaardt de daaraan verbonden risico’s zoals het risico dat derden kennis nemen van (vertrouwelijke) informatie en/of persoonsgegevens van Cliënt en daarin -eventueel ongemerkt- wijzigingen kunnen aanbrengen, zonder dat ABN AMRO daarvoor verantwoordelijk kan worden gesteld.

6.5 Cliënt heeft de verantwoordelijkheid om geen derden in zijn plaats gebruik te laten maken van ABN AMRO Messenger Saldo en daartoe voor zijn toegang tot MSN een persoonlijk, geheim wachtwoord te gebruiken.

En dan nog steeds: het is SALDO informatie op je betaalrekening. Dat is bij 90% van de mensen tussen de -2000 en + 4000 euro.

En ik heb nergens gezegd dat ik de hele dag mijn saldo wil weten. 2x per week ff snel vind ik handig.

dlerew op Dinsdag 28 Augustus 2007 22:09

image

Zelfs als ze het wel vermelden: bij alle Nederlandse banken staat dat de bank zich verplicht de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen en daarbij naar beste vermogen met de belangen van de klant rekening houden. Ook belangen die niet tot de klant doordringen maar in hun eigen belang zijn. Het aanbieden van een dienst waarbij welke persoonlijke gegevens dan ook publiekelijk aangeboden worden noem ik niet zorgvuldig, laat staan rekening houden met het grootste belang van de klant om zo een zo veilige en betrouwbaar mogelijke behandeling te krijgen.

Anonymous Coward op Maandag 27 Augustus 2007 16:07

image

hier ben ik het mee eens. Hou dat geld lekker vrij voor de verdere ontwikkeling van mijnpostbank.nl.

mdewals op Maandag 27 Augustus 2007 16:16

image

waarom nog geld stoppen in de ontwikkeling van een produkt dat stopt?

postbank wordt toch ING? IPV verbeteren zou ik zeggen overgang versnellen.

maar bij de ING/Postbank zijn ze zowiezo niet al te snugger. Lowlands stond ook vol met Postbank pinautomaten.
Snap echt niet dat men geld in promotie stopt van een produkt wat uitgefaseerd gaat worden.

MS stopt toch ook geen geld meer in Win XP reclame.....

madjo op Maandag 27 Augustus 2007 17:16

image

Als een product uitgefaseerd wordt in x aantal jaar, moet je het dan maar gelijk weggooien?

Ze moeten nog altijd geld verdienen daar bij de Postbank voor de komende jaren. Dat het dan over x jaar ING heet, heeft daar verder niks mee te maken.

Anonymous Coward op Maandag 27 Augustus 2007 16:12

image

Inderdaad... Geef dan meteen je pincode maar aan mij :-) Met pasje graag.

Doubleday op Maandag 27 Augustus 2007 16:37

image

Een pas is helemaal niet nodig bij de postbank om hele bankrekeningen leeg te rippen. Tancode, gebruikersnaam en wachtwoord en je bent het heertje.

iqdragon op Maandag 27 Augustus 2007 16:57

image

Een pas is helemaal niet nodig bij de postbank om hele bankrekeningen leeg te rippen. Tancode, gebruikersnaam en wachtwoord en je bent het heertje.

Zo das makkelijk gedaan een papieren tancode lijst of een mobiel. En dan nog een gebruikersnaam en wachtwoord. Zo snel ben je volgens mij echt niet het heertje.

Ik denk dat een pas jatten/kopieren + pincode toch makkelijker te doen is. Random readers zijn toch niet uniek. Volgens mij is dat met skimming makkelijker voor mekaar te krijgen dan de postbank inlog + verstuurgegevens buit te maken.

zebaz op Maandag 27 Augustus 2007 17:20

image

Random readers werken niet met de magneetstrip, maar met de chip op je pas. En die is erg moeilijk te kopieren (zeker geen kwestie van skimmen).

iqdragon op Dinsdag 28 Augustus 2007 08:44

image

Ok, dan met de pas zelf. Dan is nog steeds een pas jatten + pincode een stuk makkelijker voor de meeste dieven dan gericht een username/password te onderscheppen en daarnaast ook nog meer dingen.

Lijkt me verdomd moeilijk mijn mobiel te vinden bij mijn gebruikersaccount. Zeker aangezien er meer dan 15M telefoons in Nederland onderhand zijn.

Doubleday op Maandag 27 Augustus 2007 18:56

image

De gebruikersnaam en wachtwoord heb ze te pakken met de eerste de beste keylogger. Dat met name is erg kwetsbaar. Een random reader heeft geen last van een keylogger omdat het controlegetal elke minuut wijzigt. Een randomreader is uiteraard wel uniek, zeker als je die gebruikt waar ook nog eens je pinpas bij vereist is.

iqdragon op Dinsdag 28 Augustus 2007 08:48

image

Jah dat is waar, helaas voor de keylogger zit er dan nog een extra beveiliging op als je daadwerkelijk geld overmaakt. Niet zoals die ene bank die voor inloggen hetzelfde gebruikt als overmaken.

Qua veiligheid doen beide systemen niet voor elkaar onder. Alhoewel het voor de gebruiker een extra username/password combinatie onthouden is t.o.v. een pincode die je allang kent.

TheReactor op Maandag 27 Augustus 2007 16:33

image

Bij een storing op mijnpostbank.nl staat het na een paar minuten al op deze site, bij de buddy pas na enkele dagen. Dat zegt wel iets over de populariteit van deze dienst. Zouden ze 40.000 gebruikers hebben of hebben 40.000 mensen het een keer uitgeprobeerd?

pieterpietje op Maandag 27 Augustus 2007 19:15

image

Zo'n titel verkoopt beter. Ik vind die titel ook verkeerd. Bij een zware storing van zo'n programma denk ik eerder aan het feit dat je saldo door iedereen is te lezen. Dat het niet werkt, ach ja het is de postbank dus ze zijn wel wat gewend de laatste tijd.

Pidi op Maandag 27 Augustus 2007 20:52

image

Ach, we zijn van WebWereld niet anders gewend. Als het over de Postbank gaat worden er altijd zwaar overdreven titels gebruikt, die in sommige gevallen niet eens kloppen ook. En dan hebben we het niet eens over de inhoudelijke vertekening van het nieuws.
Nu ook weer: "De internetbankierdienst werd deze zomer al vele malen getroffen door een storing, waardoor klanten hun saldo niet konden inzien en geen geld konden overmaken."

Het is vanaf 21 juni zomer. Ze doen het weer voorkomen alsof er tientallen storingen geweest zijn terwijl het er misschien 5 zijn geweest?
En hoe vaak is er een storing geweest waardoor alle klanten inderdaad geen saldo konden zien én geen geld over konden maken?
Ik heb in ieder geval nergens last van gehad.

Nee, zolang bij WW Iphone maar goed gespeld wordt (in plaats van iPhone), maakt het verder inhoudelijk niet zoveel uit wat er uitgekraamd wordt.

muggetje op Maandag 27 Augustus 2007 23:31

image

Nee, zolang bij WW Iphone maar goed gespeld wordt (in plaats van iPhone), maakt het verder inhoudelijk niet zoveel uit wat er uitgekraamd wordt.


Grappig dat je daar over begint. Ik heb me er hier al eens vaker over verbaasd dat de redactie van Webwereld heel consequent niet in staat is om de spullen van Apple juist te spellen, dus Ipod ipv iPod, Iphone ipv iPhone, Itunes ipv iTunes en ga zo maar door. Helaas heeft de redactie zich nooit verwaaardigd om daar serieus op te reageren, dus ik vrees dat we tot in lengte van jaren met dit fenomeen opgescheept zitten.

iqdragon op Dinsdag 28 Augustus 2007 08:55

image

Helaas heeft de redactie zich nooit verwaaardigd om daar serieus op te reageren, dus ik vrees dat we tot in lengte van jaren met dit fenomeen opgescheept zitten.


De redactie heeft hier al vaak op gereageerd in de verscheidene berichten over Apple. Er is volgens de redactie een simpele reden: Namen van een product worden altijd met de eerste letter als een hoofdletter getoond.

Het was in ieder geval zoiets in die trant.

Zeurneus op Dinsdag 28 Augustus 2007 22:13

image

Mooi stupide dan, want de productnaam is iPhone.

Nou ja, gaan wij het gewoon weBwereLd noemen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws