'DirectX 10 voor Windows Vista is een blunder'

Warcraft 1

Gepubliceerd: Dinsdag 28 augustus 2007

Niet meer dan één op de vijftig online gamers met een Vista-pc heeft een DirectX 10-compatibele grafische kaart. 'Het is een eerste klas marketingblunder.'

Toon volledig artikel

mdewals op Dinsdag 28 Augustus 2007 09:37

image

begint wel beetje "cool" te worden om Vista af te kraken hoor.

voor hetzelfde geld kun je concluderen dat DirectX faalt omdat men geen games uitbrengt die het ondersteunt en er daarom dus geen hardware voor aangeschaft wordt.

chubbychaser op Dinsdag 28 Augustus 2007 09:54

image

Ach als de "wow" toch niet zo wauw blijkt te zijn dan krijg je dat. Vista lijkt steeds meer een soort Windows ME deel II

eerde op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:57

image

Ik blijf erbij dat Vi$ta gewoon XP is met nieuwe icoontjes. Vergeet niet dat er al vele 'goodies' uitgesloopt zijn die al jaren werden beloofd.

Je ziet wat er gebeurt als ET-phone-home even niet werkt dan valt 50% van de functionaliteit uit. Samen met deze directX 10 en de DRM en andere ongein zoals hardware compatabiliteitsproblemen, upgrade perikelen, RAM tekort frustraties etc, etc. is het niet vreemd dat men her en der wat klaagt.

Smurfje op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:04

image

't lijk wel een beetje op de video-geschiedenis.
V2000 en Betamax werden het niet, VHS wel.
Ook dat was iets met vraag en aanbod...

chubbychaser op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:06

image

Weet je wat het verschil is Smurfje, hier is maar 1 aanbieder. DirectX 10 gaat er dus vanzelf komen, er is geen keuze.

Smurfje op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:09

image

Ja, dat is het voordeel van marktwerking.

HtHoope op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:06

image

Weet je wat het verschil is Smurfje, hier is maar 1 aanbieder. DirectX 10 gaat er dus vanzelf komen, er is geen keuze.Er is ook nog OpenGL?

Smurfje op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:08

image

@mdewals

Even vergeten te vermelden:

Jou conclusie is zo gek nog niet, DirectX10 is niet populair.
Het blijft dus jammer dat DirectX10 alleen voor Vista is en niet ook geschikt voor XP.
Je zou ook kunnen zeggen waarom wordt er geen DirectX9 uitgebracht voor Vista.

Ach, de wegen van M$ blijven ondoorgrondbaar...

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:10

image

Het is hier meer een verhaal van M$ die zich door technologie heeft laten lijden ipv door de markt. Op zich niet eens zo verkeerd, want ze kunnen het zich wel veroorloven, maar de release ervan is gewoon te vroeg. Zelfde voor DirectX 10 - de tijd die ze nu gaan steken in de marketing hadden ze misschien beter in het optimaliseren van het product kunnen steken.

HtHoope op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:58

image

[quote]voor hetzelfde geld kun je concluderen dat DirectX faalt omdat men geen games uitbrengt die het ondersteunt en er daarom dus geen hardware voor aangeschaft wordt.[quote]Klopt niet helemaal, voor zover ik weet draait Halo II alleen onder Vista vanwege Direct-X 10. Het werkt niet onder Direct-X 9c. (Windows XP)

HtHoope op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:00

image

voor hetzelfde geld kun je concluderen dat DirectX faalt omdat men geen games uitbrengt die het ondersteunt en er daarom dus geen hardware voor aangeschaft wordt.Klopt niet helemaal, voor zover ik weet draait Halo II alleen onder Vista vanwege Direct-X 10. Het werkt niet onder Direct-X 9c. (Windows XP)

P.s. klein foutje verbeterd..

thieu op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:05

image

Waarmee je dus tevens zou kunnen concluderen dat ook de fabrikant van Halo een inschattingsfout heeft gemaakt door zonder voorbehoud mee te gaan met het beleid van MS.
Aangezien gamers niet massaal Vista hebben aangeschaft laten ze de hele XP-markt nu liggen.

Mr_Tijger op Dinsdag 28 Augustus 2007 13:31

image

Nee, dat kan dus niet omdat Vista een compleet andere security model bevat, de API's van DX10 zijn daar een onderdeel van. Om DX10 op XP te kunnen laten draaien moet XP vrij fundamenteel worden verbouwd en daar begint Microsoft niet meer aan.

stefanhen83 op Woensdag 29 Augustus 2007 08:46

image

Het maakt voor een aplicatie niet uit wat de laag 'eronder' is, als het maar weet hoe het ermee moet communiceren.

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:03

image

Kan niet is dood, wil niet die leeft nog.
Als je naardeze link kijkt lees je dat ze er wel heel hard hun best voor kunnen doen buiten MS om.

Mr_Tijger op Dinsdag 28 Augustus 2007 16:32

image

Nee hoor, ze doen helemaal niets behalve lawaai maken. Dezelfde toko beweerde voorheen dat ze DX9 games konden laten draaien op OSX en Linux, nu beweren ze dat ze DX10 op XP kunnen laten lopen.

Voor beide claims is er 0,0 bewijs gelevered.

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 13:31

image

Of tjek eens: http://tweakers.net/nieuws/48381/Microsoft-kan-DirectX-10-voor-Windows-XP-uitbrengen.html

HtHoope op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:33

image

Microsoft kennende zullen ze binnenkort "grootmoedig" een DirectX versie voor XP uitbrengen. Dan werkt dit pressiemiddel averrechts. Heeft natuurlijk altijd in de planning gezeten.Ik denk het niet. Zij hebben een heel technisch betoog gehouden over waarom Direct-X 10 met geen mogelijkheid werkte onder Windows XP en dat het absoluut zinloos was om zelfs maar te proberen om Dirext-X 10 draaiend te krijgen onder XP.
Een aangepaste versie van Halo II zit er om dezelfde reden ook niet in. (alsof de vorige Xbox al Direct-X 10 gebruikte.)

Vergeet niet dat je hier praat over het bedrijf wat zij dat Windows absoluut niet kon draaien zonder (Internet) Explorer en Windows iedere keer weer opnieuw aanpaste als hackers (nee, geen crackers of cyberkriminelen) het telkens weer voor elkaar kregen Windows zonder IE te installeren.

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 13:50

image

Nou dat zou ik a) knap vinden! en b) de snelheidswinst zit 'm in de combinatie met de nieuwe Vista kernel en niet alleen in DX10. Dus wrappen cq porten leuk maar het zal trager worden dan DX9. Dus als ze in de XP versie gewoon weer het geheugen virtualiseren en het DX11 noemen ofzo.

Ritchie_ op Dinsdag 28 Augustus 2007 14:08

image

Waarmee je dus tevens zou kunnen concluderen dat ook de fabrikant van Halo een inschattingsfout heeft gemaakt door zonder voorbehoud mee te gaan met het beleid van MS.
Denk niet dat het een inschattingsfout is van de Publisher van Halo II aangezien dat Microsoft Game Studio en als Microsoft ondersteun je nou eenmaal microsoft :-)

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Augustus 2007 15:13

image

Wordt Halo niet door Microsoft gemaakt dan? :/ Dat dacht ik zelf, nl.

thieu op Dinsdag 28 Augustus 2007 19:43

image

Zo zie je maar weer, spellen hebben niet zo mijn interesse.
Blijft het punt dat de hele XP-markt nu blijft liggen. Maar goed, nu wetende wie de uitgever is snap ik het wel beter :-) En MS heeft het nodige achter de hand tot DirectX 10 voldoende in de markt aanwezig is.

AS1 op Dinsdag 28 Augustus 2007 09:46

image

Zou het komen omdat men het zo langzamerhand zat is om vele honderden euro's uit te geven aan videokaarten en andere hardware? Eerst maar eens genieten van wat je nu hebt zegmaar?

Klaus_1250 op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:05

image

Zo duur is een midrange DirectX10 kaartje niet, alleen de gamer-kaarten wel, maar dat is altijd zo geweest. Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen niet zo direct het nut van directX 10 inzien aangezien er nog niet veel games zijn die het gebruiken. Plus nog eens het feit dat DirectX 10.1 eraan komt en dat de huidige DirectX 10 kaarten nog wat problemen hebben. In dat opzicht is het wel slim om te wachten op de volgende generatie kaarten.

Trash op Woensdag 29 Augustus 2007 08:21

image

Gaven de eerste recenties niet aan dat die zogenaamde mid-range DirectX10 kaartjes niet veel verder kwamen dan enkele FPS-jes (en dus niet bepaald serieus te nemen zijn)?!.

flabber op Dinsdag 28 Augustus 2007 10:06

image

Hoe het ook zei, Microsoft heeft nu voor, tijdens en na de introductie van Vista een heel scala aan (marketing)fouten gemaakt; DirectX 10, systeemeisen van Vista, een paar dagen geleden ineens een serverprobleem waardoor veel mensen ineens als "piraat" bestempeld waren, en zo nog wel een waslijst met andere dingen.

Het gaat hier in dit bericht inderdaad over DirectX10 en de marketingfout die Microsoft heeft gemaakt, maar ze zijn continue bezig met dit soort marketingfouten. En alleen maar omdat ze graag willen dat de gebruiker een product van hun gebruikt. In plaats van dat ze de Windows '98 compatibiliteit eindelijk eens de nek omdraaien, en backwards compatibiliteit op touw zetten voor dingen die er meer toe doen (zoals DirectX 10), dan zouden ze zichzelf heel wat minder in de vingers snijden. Op 't moment zijn ze aan de ene kant backwards compatible met tonnen antieke mogelijkheden, maar vertikken ze het om de nieuwere innovaties ook backwards compatible te maken.... erg vreemde gedachtengang hebben ze daar af en toe.

En nee, dit is niet bedoeld als flame... maar men kan bijna niet meer om al dat gedoe in die mastodont a.k.a. Microsoft heen. :(

mscha op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:02

image

DirectX? Moet dat niet Directx zijn, volgens jullie idiote spellingsregels?

rogierbosch op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:05

image

wow was me niet opgevallen terwijl ik wel actief in de ipod/Ipod/iPod discussies meedeed. Mijn complimenten voor je zeer terechte opmerking!

Pidi op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:16

image

DirectX? Moet dat niet Directx zijn, volgens jullie idiote spellingsregels?
Lol
Touché. :)

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Augustus 2007 15:15

image

Inderdaad! :D Die zit. Hard.

Supernovae op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:07

image

miljonair voor een aandeel in half life??

mdewals op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:49

image

enig idee wat Valve er mee verdient heeft??

Weet niet de preciese cijfers maar volgens mij was het 1 van de best verkopende games ooit.

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:32

image

Geen idee hoeveel ondertussen. Klein rekensommetje. De eerste twee maanden van verkoop (in 2004) verkochten ze 1,7 miljoen exemplaren van Halflife 2. Als je uitgaat van een voorzichtige 5 euro winst van de 30 euro verkoopprijs. En hij als hij misschien 10% van de aandelen had dan heeft ie in de eerste twee maanden al 850000 euro in aandelen, na een jaartje heeft ie natuurlijk een paar proent aandelen verkocht en daar is ie rijk van geworden. Zelfs nu, drie jaar later, wordt HL2 nog steeds goed verkocht! Het succes van HL2 wordt dan ook gezien als de PC Gaming redding omdat toen juist iedereen meer heil zag in Playstations, XBoxen en Nintendo's.

iken op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:46

image

Geen idee? Je denkt toch niet dat hij voor een paar miljoen een van de grootste jachten ter wereld heeft kunnen kopen?

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 13:25

image

Eh oh Valve zelf, ik dacht Gabe. En nee ik kan geen jaarcijfers vinden van Valve. Misschien dat de jaarcijfers van Vivendi te Googlen zijn.

Pidi op Dinsdag 28 Augustus 2007 11:22

image

Is dit niet een tpyische kip-ei situatie?
Je kunt redeneren dat DirectX 10 geen succes is omdat er maar weinig gamers gebruik van maken en dus developers ook niet staan te springen.
Je kunt ook redeneren dat developers DirectX 10 nog niet (genoeg) gebruiken en dus veel gamers het niet nodig vinden om te upgraden. Gooi een paar goede spellen op de markt die alleen DirectX 10 ondersteunen en de meute volgt vanzelf wel.

Hoewel ik het voorlopig prima vind zo.
Mijn ATI X1900 presteert nog prima op mijn "antieke" Pentium D PC. F.E.A.R, Bioshock, het draait allemaal prima. En dat nog eens onder Vista ook. :-)

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:11

image

Het artikel beschrijft dan ook de mening dat het een marketing foutje is van M$. Als DirectX 10 nu ook op Windows XP zou draaien dan was het door de game community en developers meteen geaccepteerd als nieuwe standaard. Maar M$ dacht dat het wel lache was om zo iedere gamer te dwingen naar Vista. (Hun reden was dat het technisch niet kan op XP, toch zijn ze nu bezig om DirectX 10 op XP ook te laten draaien, "huh, dat kon toch niet?")

Mr_Tijger op Dinsdag 28 Augustus 2007 16:36

image

Schei nou eens uit met dat broodje aap verhaal te herhalen, er is geen DX10 voor XP, Microsoft is er niet mee bezig en het 'Alky' project wordt gedaan door een toko die al eerder grote verhalen vertelde maar nooit werkende code produceerde.

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:00

image

Albert, dat je videokaart het ondersteunt wil niet zeggen dat een game het gebruikt. Gezien DirectX 10 door M$ alleen op Vista is uitgebracht kan slechts een beperkte groep gamers het genieten. Op Vista draaien de hardcore games nu eenmaal trager ipv beter dus geen enkele hardcore gamer die overstapt. En een game studio zal niet voor een handje vol niet-hardcore gamers moeilijke (lees: dure) DirectX 10 truken uithalen omdat ze daar simpelweg niet op gaan verdienen. Ik ben al 15 jaar een fanatieke gamer en game developer en Steam start bij mij op als ik m'n computer aanzet. Keertje Counterstriken, Company of Heroes, Unreal Tournament of Quake3? Name your game... ;)

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:53

image

Dat het om configs gaat weet ik. Jouw stelling dat de Steam community geen goede representatie geeft van hardcore gamers blijft frapant. Dat is waar ik het dus niet mee eens ben. Het Steam platform is de grootste gaming community bij verre en geeft dus het beste de target groep weer waar de game studio's op mikken. Iedere developer kijkt naar de Steam statistics. Aan hardcore gamers verdienen ze overigens niks, dat zijn er te weinig. Wie zegt dat de gaming sites die jij noemt een goede representatie geven? Veel van die sites worden door marketing lui bezocht en casual browsing n00bs. Maar dat is een tamelijk lastige discussie, vandaar dat ik aanhaalde dat games simpelweg niet beter en vaak ook slechter draaien op Vista, dus een hardcore gamer die al miept over 2 fps minder zal het risico mijden als de pest en gewoon bij XP blijven (en op XP heb je dus geen DX10).

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 13:04

image

Maar misschien dat ik eerst maar mijn definitie van hardcore moet omschrijven (handig!): zoveel mogelijk beelden per seconde (minstens 60 FPS) op een zo hoog mogelijke resolutie en eye-candy mag daar best onder lijden want een game gaat om winnen en elk beeldje telt. Daar gaat het ook op de wereld kampioenschappen gaming om. Casual gamers vinden gamen leuk, willen juist veel eye-candy, performance is acceptabel mits rond de 30 FPS. En gooien hun muis niet tegen de muur stuk als ze verliezen.

Gustaaf op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:25

image

Hardcore gamers is ook maar een term. De high-end modellen van de vorige series grafische kaarten, dan praat ik over de 79xx serie van nVidia en 19xx van ATI, draaien de allernieuwste spellen nog steeds op genoeg framerates om geen enkele hapering te kunnen zien op het hoogste detail. Een probleem is dus dat mensen op het moment ook geen nieuwe videokaart nodig hebben. DirectX 10 is voor de gebruiker ook niet erg interessant, omdat het vooralsnog geen prestatiewinst levert en detail niveau hetzelfde is als bij DirectX 9.0c. Microsoft stelt het natuurlijk allemaal veel beter voor, maar in feite veranderd er niet zo veel, omdat er ook niet zoveel meer aan verbeterd kan worden.

De noodzaak om een nieuwe videokaart te kopen is er op dit moment dus niet. Er ontstaat een soort kettingreactie door de tegenvallende verkopen van Vista. Daardoor worden er niet veel nieuwe videokaarten verkocht en steken ontwikkelaars nog geen geld en tijd in DirectX 10.

Ik vraag me ook af wat dit voor effect heeft op de langere termijn tussen DirectX en straks OpenGL 3.

thieu op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:41

image

En was DirectX 10 niet een van de grote Wow-ervaringen waardoor Vista zonodig moest?
Wéér een reden om zo snel mogelijk Vista aan te schaffen weggevallen

JJKewl op Dinsdag 28 Augustus 2007 13:21

image

Is OpenGL weer interessant? Nice. Nu hopen dat de drivers van de kaartfabrikanten het fatsoenlijk gaan ondersteunen. Voor een developer zijn de mogelijkheden 1 ding maar de ondersteuning ervan door de drivers blijft de belangrijkste factor om te kiezen tussen DirectX en OpenGL.

stefanhen83 op Woensdag 29 Augustus 2007 08:53

image

Valve heeft zo een beetje meer markt online gamers dan alle FPS shooters bij elkaar. Helemaal toen ID nog niet onder "Steam" viel.

Daarbij heeft men zoveel 'stats' van gamers (waar Steam je systeminfo door geeft aan hen database). Ik denk wel dat het redelijk representatief is , zo een onderzoek.

Overigens, kun je dit op de steampowered site zelf ook uitvinden..

Valve is o.a. verantwoordelijk voor:
Half-life + mods (CS, DoD, etc) (en voor er commentaar komt over dat ze het niet zelf hebben gemaakt -> Ja, ze hebben het 'gekocht' van de mod makers en er 1.0 releases van gebakken die een stuk beter zijn (lees: stabieler) dan de beta's)

Half-life 2 + mods (CS Source, etc) + Episodes

Als je op hen stats site kijkt, dan kan je zien dat er per dag gemiddeld 300.000 servers online zijn, met x aantal miljoen spelers. Per maand ~ 18 jaar aan 'speeltijd' verspeeld door de gamers bij elkaar. Niet mis dus.

Fly op Dinsdag 28 Augustus 2007 12:54

image

Leuk DX10, ziet er opzich ook goed uit...
Maar wat heb je er aan, ALs je geen Vista hebt. (en ook zeker niet gaat kopen)
Ze moeten gewoon als de donder een versie voor XP uit brengen.

Oh, waarom gene vista ? Te vele software compatiblity problems.

xpatrickx op Dinsdag 28 Augustus 2007 17:33

image

k'wil de pret hier niet bederven,maar Hallo 2 werkt Wel op XP en directx 9 (met hier en daar een kleine aanpassing aan de game)
Hallo 2 draait bij mij prima op XP Met directx 9
Microsoft had (alleen maar) Hallo 2 compatibel gemaakt voor vista,maar hier is al lang een mouw aangepast !!!!

Kickass op Dinsdag 28 Augustus 2007 19:29

image

Helemaal mee eens.
Directx10 = TIM KUIK-X

Geen hardware audio acceleration support.(gaat dmv cpu die natuurlijk drm bevat en cpu trek je er effe niet zo uit.) En nog erger per applicatie volumecontrol van de output!
Dus geen opnamebronnen meer, alleen line-in van je geluidskaart. En geen wave kanaal meer om van op te nemen!.
En het ergste, ik ben zo'n Vista OEM 32bit(op 64bit cpu)user(had snel een draaiende bak nodig nadat m'n thuisservertje crashde, no time for assembly), moet van HP garantievoorwaarden.
Oef nog 6 mnd, einde garantieperiode en dan Linux of Solaris 64 bitter van maken ;) )

Hstea op Woensdag 29 Augustus 2007 14:55

image

Het gaat alleen om belangen, de "wow" zit hem niet in Vista of Directx 10, maar meer in de afspraken die gemaakt zijn met o.a. hardware leveranciers, alsmede de muziek en film industrie.
Niet een kwestie van kunnen, maar een kwestie van willen.

Het streven naar winst en controle over de markt heeft gezorgd voor een "haast" product welke fouten bevat alsmede verkeerde beperkingen welke door de markt niet met open armen zijn ontvangen. Kortom, "Het is een eerste klas marketingblunder" is volledig terecht, en niet alleen voor Directx 10.

HtHoope op Woensdag 29 Augustus 2007 18:55

image

Een samenvatting van de Steam Survey kun je hier vinden.

Sorry als het een beetje als mosterd na de maaltijd is, ik wilde deze link gisteren plaatsen maar was het vergeten. :\

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws