Blu-ray lijkt formatenstrijd te winnen in Europa

Blue Ray

Gepubliceerd: Vrijdag 31 augustus 2007

Blu-ray heeft qua hardware-verkopen in Europa een marktaandeel van 94 procent. Dat maakte de Blu-ray Disc Association donderdag bekend op de vakbeurs IFA in Berlijn.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Vrijdag 31 Augustus 2007 14:50

image

Dat je met een n minder in een gedrukt blad nou inkt spaart, okey :-) Maar hier kost die 'n' in winnen toch niet zoveel.

Pidi op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:11

image

:-)

awmplaza op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:17

image

bandbreedte besparen natuurlijk...

okmooi op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:01

image

Dat is dan behoorlijk mislukt door onze reacties. :)

El Stupid op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:48

image

Hier kost het zelfs meer, om wit weer te geven (aan het eind van de zin) moeten alle subpixels opgloeien, voor blauw minder ;-)
En onderaan de reactie box staat ook nog es: "Lees uw reactie goed door en controleer op spelfouten / zinsopbouw."

Anonymous Coward op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:39

image

Niet als je een LCD-scherm gebruikt.

Pruts0r op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:07

image

Is HD-DVD ook niet iets waar M$ mee bezig is????? M$ domineert de markt in de VS terwijl de rest van de wereld eindelijk is een eigen weg in slaat en kiest voor het beste product....

Pidi op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:10

image

Jij grijpt ook werkelijk alles aan om Microsoft maar af te kunnen zeiken, is het niet?

Pruts0r op Zondag 2 September 2007 00:08

image

ja, goed he?

kwark op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:44

image

En waarom zou je de PS3 niet willen meenemen in de cijfers? Het is een heel zinnige bluray speler die ook nog eens voldoende kracht heeft om dvds te upscalen (helaas vallen de overige multimedia mogelijkheden nog zwaar tegen).

kwark op Vrijdag 31 Augustus 2007 17:13

image

Heb je al eens de prijzen van blu-ray spelers vergeleken? De PS3 is een redelijk goedkope maar goede speler, met zinnige uitgangen plus nog een berg aan andere functies.

DJ Cubefanatic op Zaterdag 1 September 2007 00:32

image

Ja, op dit moment. De DVD is pas echt goed losgebroken sinds je voor 100 euro een speler koopt bij 't kruidvat (25 euro tegenwoordig) en tegen de tijd dat HD DVD en BD daar zijn is de PS3 lang niet de interessantste meer. Er is nog een gigantische markt die beide formaten niet heeft, nu zitten enkel early-adaptors en patsers met teveel geld met HD DVD en BD te rommelen. Niet dat een van beide formaten succesvol wordt, ik zie meer in on demand video. Optische schijfjes hebben hun langste tijd gehad...

scb2 op Zaterdag 1 September 2007 10:22

image

Hai,

Sterker nog voor video is de ps3 nu nogsteeds de beste speler anders zou ik hem niet eens gebruiken dat zal wel veranderen in de toekomst. Tevens is het waarschijnlijk de speler met de meeste cpu kracht om updates aan te kunnen voor de nieuwe levels van de specs.

Daniel.

M Wegman op Maandag 3 September 2007 08:30

image

En wat heb ik daar aan? ik wil gewoon een filmpje kijken geen updates, geen onzin etc!

Trouwens wie heeft er thuis een full HD TV staan (GEEN HD-READY) dan kan je pas "genieten" van je mooie blue-ray / HD-dvd

En die groep is niet zooo groot! Dus even de cijfers... 94% van de verkopen is een blueray drive, maar is de verkoop ook 94%?

Het is dus gewoon een hoax of propaganda van het blue-ray kamp!

BrownEyes op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:32

image

Ik heb geen idee waarom Albert's post nu een - krijgt..

BluRay heeft alleen maar meer spelers omdat die in een PS3 zit.. Ik heb een HD-DVD bij mijn Xbox 360 gekocht, bewust dus. Hier nog een keer de voordelen voor degenen die het gemist hebben en zichzlf graag in de vingers willen snijden met BluRay:

De wereld is beter af met HD-DVD voor films, waarom?
- geen regiocodering
Hadden de Amerikanen opeens in de gaten dat het toch we
vervelend is dat ze geen Anime titels konden importeren
uit Japan (USA Regio 1 -> Japan Regio 2) en ze dus in de
gaten kregen dat die regio's contra productief zijn, zou
je denken dat ze ervan geleerd hebben. Nee dus.. ze trekken
simpelweg Japan uit onze regio weg naar hun eigen regio..
Nu mogen de Europeanen opeens geen Anime meer importeren..
- lagere productiekosten en dus lagere verkoop prijs
Hoe lager de kosten hoe beter voor de consument ;-)
De laser diodes zijn goedkoper, de schijfjes lijken veel op
de huidige dvd en zijn met een aanpassing te produceren op de
bestaande productielijnen. BlueRay lijnen moeten volledig
opnieuw worden opgebouwd dus hogere kosten.
De lasers/apparaten zijn minder storings gevoelig door de
positie van de BlueRay laser die zeer dicht op het oppervlak
van de schijf staat was zelfs een nieuw type antikraslaag
nodig, ach de consument betaald toch wel?
- geen verplichte encryptie van de content
en dat is gunstig voor allerlei film/docu makers die goedkoop
een product op de markt willen zetten. Een prive persoon die zijn
bruiloft op BluRay wil hebben is al 5000 usd kwijt aan de verplichte
encryptie op BluRay. Een film die al onder het Public Domain valt
wordt op deze manier toch weer sneaky beveiligd tegen copieren,
content die eigenlijk vrij is wordt opeens eigendom gemaakt.


30GB is ruim voldoende voor de HD content van vandaag. Mits er dan wel met de
nieuwe MPG4 AVC codec wordt gewerkt!
BlueRay krijgt zijn schijfje niet vol en
gebruikt daarom maar MPG2, simpelweg om de bestanden groter te maken.. (ja we hebben
die ruimte nodig..) Dan nog al die encryptie, BD+ is nog weer een encryptie op een encryptie,
ik vraag me af of dat allemaal nog werkt als er een krasje op je schijf zit. DVD heeft al
zo'n hoge drempel, met al die onnodige zooi erbij wordt het alleen maar erger en waarom?
een piraat maakt toch wel een copie.. hoe moeilijk je het ze ook maakt.

BrownEyes op Vrijdag 31 Augustus 2007 20:07

image

Tsjongejonge, jullie - stemmers hebben echt geen BREIN.

LB06 op Vrijdag 31 Augustus 2007 20:55

image

Blu-ray ondersteunt net als HD-DVD ook gewoon MPEG-2 (DVD compatibility) én MPEG-4: http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_video_codecs

BrownEyes op Zaterdag 1 September 2007 19:03

image

Ondersteuning? BluRay is een opslagmedium.. Je kan er alles op persen wat je wil.

Dat is nu juist de grap: BluRay schreeuwt continu dat zij zoveel opslagruimte hebben maar die wordt helemaal niet gebruikt..

'Extra veel ruimte voor extra's!'

Net zoals op de 'special' edition dvd's van nu? Dus extra veel ruimte voor trailers en b-rolls en laten we niet vergeten de image galleries..

Geloof mij nu maar, als BluRay of HD DVD er is zie je ook weer 'movie only' edities verschijnen zonder inlay, zonder extra's zonder mooi menuutje maar wel met een heleboel mooie trailers waar je verplicht naar mag kijken ;-)

Ik heb verschrikkelijk mooie special editions op dvd, die zijn allemaal oud. Veel nieuwe special editions hebben nauwelijks toegevoegde waarde.. (Steel Case edities anyone?)

Baloo op Zaterdag 1 September 2007 17:31

image

Ik kan me hier deels in vinden. Uiteraard kan je de PS3 niet negeren, zoals Albert enigszins suggereert. Het meest realistische beeld geeft denk ik de verkoop van films.

Kostprijs is op langere termijn een non-argument. Zie de prijs van een DVD speler net na introductie en de prijs nu. Er worden zowel meer blu-ray apparaten als schijfjes verkocht. Het lijkt dan ook realistisch dat de kostprijs snel zal gaan dalen. Voor schijfjes bestaat er trouwens geen relatie tussen kostprijs en verkoopprijs.

Wel zijn al die beperkingen een bom onder het formaat. Maar dit is software, en voor de langere termijn is Blu-ray gewoon betere hardware (op ter rekken tot 200 GB). Misschien moeten we er maar divx filmpjes op gaan branden...

robbynitroz op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:31

image

Onzin titel en onzin inhoud.

je wint een formatenstrijd in dit stadium niet met het percentage verkochte spelers omdat we het over een marktpenetratie hebben van nog geen 5%.

Je wint hem met filmmaatschappijen achter je krijgen:
Apple, Paramount, Universal, Dreamworks en Microsoft staan nu achter HD-DVD sinds deze week zijn dreamworks, paramount en apple erbij gekomen in de lijst.

HD-DVD is aan de winnende hand dus.

Uiteraard heeft toshiba geld betaald om paramount over te halen...maar paramount heeft zelf ook redenen genoemt zoals de ingewikkelde taal om de menustructuur van blu ray disks te schrijven.

Anonymous Coward op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:49

image

Niet helemaal. Het is namelijk zo dat ze die dingen ook weer moeten gaan verkopen. En wie moeten die kopen? Juist - de consument die al een speler voor een van de 2 formaten heeft, NIET degene die die nog moeten gaan kopen. Wat dat betreft is de vraag naar blu-ray op het moment hoger.

En het aangeven van de filmmaatschappijen die achter HD-DVD staan zonder aan te geven wie zich in het kamp van de tegenpartij bevinden is natuurlijk een vergelijking waar niks mee te beginnen is. De filmmaatschappijen zullen uiteindelijk toch het formaat kiezen waarop het meest verkocht wordt - of ze er achter staan of niet.

willem1969 op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:22

image

Apple exclusief in het HD-DVD kamp ?
Heb je daar een source van ?

xahmol op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:38

image

Geef dan ook even aan welke maatschappijen BluRay exclusive zijn, dat zijn er nml altijd nog meer, o.a. Disney, Fox, Sony, MGM. Warner doet beide.
Apple en Microsoft zijn overigens geen filmmaatschappijen en belangrijker nog: Apple zit in het BluRay kamp: http://www.apple.com/nl/pr/press/2005/03/10blu-ray.html

Kortom: HD-DVD fanboy zijn vind ik prima, maar kom dan wel met feiten die kloppen.

robbynitroz op Maandag 3 September 2007 16:57

image

http://www.applegazette.com/

lees dit dan maar; officieel zit apple in blu ray kamp. maar ze hebben ernog niks mee gedaan en nieuwe software ondersteund nu al hd-dvd. Daarnaast zijn dreamworks en apple de dikste vriendjes...en dreamworks is net overgelopen naar hd-dvd.

xahmol op Dinsdag 4 September 2007 08:22

image

Apple is meer vriendjes anders met Pixar, en die doet toch echt nog Blu-Ray.

statrosa op Woensdag 5 September 2007 12:20

image

Zoals als vele al zullen hebben gereageerd, zeggen dat je de winnende hand hebt trekt vele twijfelaars, goedgelovige en naïeve kopers over de streep. Hetzelfde was met de Playstation3, waar zij beweerde dat het apparaat gigantisch succesvol was en ook dat ze prijzen hadden gewonnen voor technisch ontwerp, wat ze later weer moesten rectificeren…maar dan met gigantisch kleine letters.

Sony zal wel weer gaan strooien met geld om reclame campagnes op te zetten waar ze zich mooier voor doen dan dat ze daadwerkelijk zijn. Het was zo’n mooi bedrijf….het ging natuurlijk helemaal mis vanaf het moment dat ze met hun arrogantie die MiniDisc door bleven drukken.

Anonymous Coward op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:39

image

Zeggen dat je aan de winnende hand bent kan natuurlijk altijd helpen om de twijfelende consument over de streep te helpen.

Beerik op Vrijdag 31 Augustus 2007 15:58

image

Ontzettend uitgebreide vergelijking tussen Blu-ray en HD-DVD:

films.blieb.nl/..._vs_HD_DVD.html

Ik hou mijn centjes voorlopig nog even op zak....

BrownEyes op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:43

image

Zeer goeie link Beerik, die kende ik nog niet.

cyberdad op Zaterdag 1 September 2007 01:55

image

En jij bent niet de enige die zijn centjes op zak houd. Aardige weergave op die site, van de huidige situatie.
En zoals voor de meeste "nieuwe" producten geld, kan je beter wachten.
Voorbeelden genoeg van mensen die de neus gestoten hebben met bijv. het video2000 systeem van philips.
Wat wel krom is, is dat de markt overspoeld word met al behoorlijk betaalbare Full HD tv's, maar dat er geen betaalbare spelers zijn.
Laat staan dat de kortzichtige Nederlandse markt met hun tv aanbod hierop inspeelt. Of het onderste uit de kan willen halen(€ 5,95) voor 2 zielige kanaaltjes.
Wat dat betreft hebben de Amerikanen het slimmer aangepakt.
Mijn mening is wel, dat degene die de markt kan voorzien van betaalbare spelers en titels de strijd gaat winnen.
Degene die kunstmatig de prijzen op op beider gebied hoog houd zal uiteindelijk verliezen.
Al was het maar omdat dit het illegaal downloaden bevorderd.

kantoorzitter op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:18

image

VHS - Betamax - Video2000
DVD+R - DVD-R
De verliezer is de consument die het verkeerde apparaat heeft aangeschaft.

Even wachten dus met aanschaffen.

mdewals op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:21

image

duo-speler aanschaffen. Kun je beide kanten op.

alleen even wachten tot deze betaalbaarder zijn

Wim Bo (wimbo) op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:22

image

Zolang er nog geen winnend formaat is, download ik de content wel.

Ik vind het niet erg om een HD-DVD OF een BR speler te kopen, maar ik vertik het om twee verschillende apparaten te kopen. Een dual player van LG die boven de 1000 euro ligt is ook geen alternatief, zeker gezien het feit dat twee losse spelers qua prijs nog onder ligt.

mdewals op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:47

image

zolang er geen 1 overtuigende winnaar komt zal de dual-player zeer in trek raken en zal de prijs ook wel dalen.

zackary op Zaterdag 1 September 2007 08:22

image

je hebt gelijk ja.
ik persoonlijk gaf blue ray de beste kansen, en zie, het is nog waar ook.

deschaker op Vrijdag 31 Augustus 2007 16:52

image

wat een leuke reacties allemaal... Weet iemand nog waarom VHS in het verleden heeft gewonnen? Juist! Omdat er voldoende Pron op werd uitgebracht.. Zou dat nu niet weer kunnen gebeuren?

Verder is mijn persoonlijke mening dat de verkoop van PS3's er wel dege toe doet. Immers ik had eeerder een PS2 dan een homecinema set met DVD dus. Ook al betaalde ik in die tijd wel een godsvermogen voor de PS2 volgens mij nog iets van 1200 piekies. Ik heb best lang dvd gekeken via de PS2.

Ik zal datzelfde nu met de kerst weer doen... lekker een ps3tje kopen en bluray er op afspelen. Overigens heb ik enkele vrienden met een PS3... zij hebben wel bluray films maar geen spellen!

mdewals op Vrijdag 31 Augustus 2007 17:16

image

porno heeft tegenwoordig ook internet.
onlangs werd al gemeld dat porno deze keer geen doorslag zou geven.
sterker, het porno aanbod voor video2000 schijn gelijk aan vhs te zijn......zeggen ze btw.

M Wegman op Maandag 3 September 2007 08:39

image

Sterker nog, weet je waarom porna geen doorslag geeft, omdat de kwaliteit te goed is van beide spelers. Ze zijn dus druk bezig met op poets middellen.

Tevens is er nu internet en dat was er niet in het video2000 / vhs tijdperk! Goed argument!

tvds op Vrijdag 31 Augustus 2007 21:27

image

Kijk.... dat de reacties nou vol met spellingsfouten staan... daar kan ik nog mee leven, maar kom op mensen dit kan toch echt niet:

Blu-ray lijkt formatenstrijd te winen in Europa

voor de mensen die de fout echt niet zien

het is WINNEN !

Moet je eens zoeken op winen in google.... tig sites die het zo hebben overgenomen.

Tssssssssss

PvVoorst op Vrijdag 31 Augustus 2007 21:35

image

@tvds: Beetje nutteloze post vindt je niet? Zeker de eerste post gemist? ;-)

zackary op Vrijdag 31 Augustus 2007 22:52

image

jammer dat zowat iedereen op elkaar zit te schelden hier ipv commentaar te geven op het onderwerp.

Krek op Zaterdag 1 September 2007 13:52

image

Het gaat er niet om welk systeem beter is, maar welk systeem de voorkeur heeft van de consument. Die koos jaren terug ook voor VHS videotape in plaats van een betere videovariant. Blu-ray ligt nu aan kop, in elk geval qua hardware, en daarmee is een belangrijke slag gewonnen. Het feit dat het HD DVD-kamp miljoenen moet uitgeven om een studio zover te krijgen om voor HD DVD te kiezen, geeft aan al dat HD DVD zwak staat. Het BD kamp heeft zo'n besluit niet hoeven te nemen.

dcnl1980 op Zaterdag 1 September 2007 14:35

image

Blue-Ray of HD-DVD? Waarom moet er ook altijd een gevecht zijn tussen de standaarden. Breng gewoon een standaard uit. Zo komen er toch weer spelers die blue-ray en HD-DVD ondersteunen. Zo zitten auteursrechthebbers te zeuren dat hun content gejat wordt en daarom is er Blue-ray, kost wellicht ook wat (5000 USD, is niets op 10.000+ uitgavens) om dit tegen te gaan. De consument koopt hedendag gewoon een BlueRay-brander en kan gewoon zijn video erop branden, geen encryptie voor nodig. Die encryptie zit opgeslagen in een aparte sector die niet te branden is met een brander, maar wel te lezen is met een speler. Zo kun je dus nooit een blue ray 1:1 kopieeren. Lijkt me een reden van Sony om dit dus zelf in de hand te houden. En uiteindelijk denk ik dat een filmstudio juist kiest voor deze bescherming, ipv. honderden illigale schijfjes.

Zotty op Zondag 2 September 2007 16:55

image

Een voor BR positief bericht, gemaakt door de BDA? Zou het met een hele grote korrel zout nemen, aangezien ze de cijfers nog wel eens behoorlijk 'oprekken'...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws