Onderzoek naar kinderporno bij Pirate Bay

pron

Gepubliceerd: Maandag 3 september 2007

Het Zweedse Ministerie van Justitie heeft een onderzoek ingesteld naar de verspreiding van kinderporno via Bittorrentsite The Pirate Bay in Zweden.

Toon volledig artikel

eerde op Maandag 3 September 2007 14:09

image

Het gaat Xs4all niet om het blokkeren,...

Volgens mij ligt het nog net iets genuanceerder.
XS4ALL is wel degelijk tegen blokkeren in het algemeen (bits of freedom). XS4ALL wil daarnaast wel degelijk gehoor geven aan het blokkeren van kinderporno indien die wet er komt en -dus ook- door de rechter getoetst gaat kunnen worden.
Zich aan de NL wet houden gaat het XS4ALL niet om, dat staat buiten kijf.

Waar we ons allemaal zorgen om moeten maken is de manier waarop sites op die blocklist komen te staan !
Kijk maar naar Pirate-Bay, daar wil men vanaf en dus verschijnt er naast muziek een kinderporno torrent... das toevallig. Dus nu moet heel Pirate-Bay maar geblokkeerd worden ?

En wat te doen met al die sites waar je je files kan hosten/sharen ? Een [1] of 10 of 5x per maand een KP file en de hele site sluiten ? Dan gaan er een hoop van die diensten verdwijnen denk ik, al was het maar de concurrent die het handig kan manipuleren.

Waarom niet een wet die het verplicht maakt in die gevallen alles te doen (technische medewerking) om uiteindelijk de uploader / producent aan te pakken ? Maak een dossier en geef dat aan justitie van het land waar het om gaat. En als eoa banenrepubliek niet mee wil werken dan stop je de ontwikkelingshulp.

eerde op Maandag 3 September 2007 17:09

image

Rusland is a. geen banenrepubliek maar een land met wetten, waarvan sommigen nog aangepast moeten worden aan 'post 1996' realiteit.
En b. Rusland kan je aanspreken, binnen allerlij vedragen, overeenkomsten en wetten, want men is daar ook zeer gevoelig voor het 'court of public opinion', geloof me.

vvk op Maandag 3 September 2007 12:10

image

Inderdaad... Jammer dat webwereld deze telegraaf stijl hanteert

bitguru op Maandag 3 September 2007 12:10

image

- Zoek torrentsite
- plaats KP met onduidelijke omschrijving tussen de links
- bel pliesie, uit beschuldigingen richting torrentsite
- Next

mdewals op Maandag 3 September 2007 12:17

image

ben bang dat dit soort praktijken, zoals jij het beschrijft, niet geheel op fictie zullen berusten. Enge gedachten

Bob op Maandag 3 September 2007 12:24

image

denk dat je op google als je zou gaan zoeken ook links met kp tegen gaat komen die verborgen zijn onder een andere naam.

Uit te sluiten is zoiets nooit en het enige dat men kan doen is na een melding de betreffende link verwijderen, iets dat de pirate bay volgens het artikel ook zou willen doen.

Mr_Tijger op Maandag 3 September 2007 15:50

image

En de next is dat Justitie op zoek naar jou gaat, lees het artikel nu eens goed, Zweedse Justitie stelt geen onderzoek in naar TPB namelijk.

Aan de andere kant vraagt de TPB wel om problemen door de torrents niet te verwijderen nu duidelijk is wat de inhoud is.

steffio op Maandag 3 September 2007 12:12

image

Je moet niet de providers pakken maar diegenen die die rotzooi erop hebben gezet!

helenuh op Maandag 3 September 2007 12:16

image

"Kinderen tussen 8 en 10", "al honderden keer gedownload", "zich uitspreekt voor pedofilie" ....

waar hebben we het over? Het klinkt vooralsnog vrij onschuldig.

Reef op Maandag 3 September 2007 12:45

image

Op 16 augustus werd via The Pirate Bay gelinkt naar kinderpornobestanden, "die overigens niet als zodanig waren aangeduid"

eerde op Maandag 3 September 2007 17:16

image

De website eigenaar is de enige die deze ellende op zijn site kan voorkomen, zo ook de Pirate Bay.

Hoe dan.....?
Een torrent staat op eoa HDD van de aanbieder/hosting site. Die geeft ter upload het file; "Pinocchio.zip" vervolgens zou iemand bij Pirate-Bay (of wie-dan-ook) die torrent moeten downloaden en bekijken en beoordelen.... en dan het certificaat OK geven, het gaat immers om een verhaaltje over de schrijver van Pinocchio, leuk voor ouders van kinderen.

Vervolgens verandert de aanbieder van die torrent de inhoud van die file met behoud van naam en aantal bites, in een KP collectie van voto's...
En dan.....?

Krek op Maandag 3 September 2007 13:08

image

Dat Xs4all er zo over denkt is anders wel degelijk zo gecommuniceerd, via Webwereld en Tweakers.

Wijntje op Maandag 3 September 2007 13:14

image

De Zweedse site voert naar eigen zeggen een 'geen censuur'-beleid
Kom nou toch het gaat om kindjes die zich niet kunnen verzetten.opzouten en oppakken die handel. elke vorm van kinderporno moeten we aan pakken op het web.laat de pedo maar lekker een baby-pop kopen bij de blokker en zich daar maar lekker aan vertrekken-verrekken tot hij er afvalt. En providers kinderporno altijd heel snel melden.

nobody_666 op Maandag 3 September 2007 14:09

image

Het misbruik van kinderen moet absoluut stoppen! Mijns inziens bereik je dat niet door te censureren of sites uit de "lucht" te halen. Daarnaast ontneem je "het grote publiek" de mogelijkheid om aangifte te kunnen doen. Je voorkomt slechts dat dit soort rotzooi verspreid wordt en zie niet in wat voor belang het misbruikte kind daarbij heeft. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in "het grote publiek", met het hart op de juiste plaats. Dan in de politie. Wij zijn met meer mensen!

Stille op Maandag 3 September 2007 17:14

image

Mijns inziens bereik je dat niet door te censureren of sites uit de "lucht" te halen. ... Je voorkomt slechts dat dit soort rotzooi verspreid wordt en zie niet in wat voor belang het misbruikte kind daarbij heeft.Je moest eens weten hoeveel harder een leugen in een massamedium op een slachtoffer overkomt dan als die leugen in een obscuur nauwelijks gelezen blaadje staat. Zo'n misbruikt kind heeft er belang bij dat die beelden niet de hele wereld over gaan. Je zult eens meemaken dat een bekende jou op volwassen leeftijd eens zo terug ziet! Weer een wond opengereten ...

eerde op Maandag 3 September 2007 17:34

image

KP, het is een hype, ligt goed bij de kiezers, 'onderbuikgevoelens' & het sluit leuk aan bij kroegpraat etc.
Kan iemand mij vertellen hoe groot het probleem nu eigenlijk is ? 3000 sites op de wat 1.500.000.000 sites totaal ? Dat is 0,000002 %

Het doet me allemaal een beetje denken aan, vromer-dan-de-paus, Koos Spee & Co. we hebben in NL ~ 800 verkeersdoden per jaar en daar moeten we bijna dagelijks aan herinnerd worden alsof het een nationale ramp is.
Terwijl er 2.500 tot 3.000 doden zijn door bv 'medische missers', -pas recentelijk een 'issue'-, en bv 4.000 mensen die aan de griep overlijden, pfffft dat is een schande, 4.000 !! mensen dood door een virusje ! Vierbieden die handel. Of wat dacht je van die 70.000 kinderen die jaarlijks berooft worden ??

Laten we het vooral hebben over KP op het Internet (het enge, verre, ongrijpbare, maar vooal buitenland) en al die kinderen in NL vergeten die mishandeld worden bv geslagen door hun ouders, misbruikt worden "jij moet een krantenwijk lopen" of "jij moet andere kinderen beroven van hun mobieltjes". Nee laten we vooral de splinter in andermans ogen zien om de balk in onze eigen ogen te verdoezelen.
Zzzzzlaap zacht !

Stille op Maandag 3 September 2007 19:15

image

Laten we het vooral hebben over KP op het Internet (het enge, verre, ongrijpbare, maar vooal buitenland) en al die kinderen in NL vergeten die mishandeld worden bv geslagen door hun ouders, misbruikt worden "jij moet een krantenwijk lopen" of "jij moet andere kinderen beroven van hun mobieltjes". Nee laten we vooral de splinter in andermans ogen zien om de balk in onze eigen ogen te verdoezelen.
Zzzzzlaap zacht !
Wie zegt dat die filmpjes/foto's in Zweden gemaakt zijn met Zweedse kinderen? Trouwens, voor mij is dat de kwestie niet. Ook niet alle andere kindermisbruik, ook vreselijk, het moet echter niet de vervolging van kindermisbruik onderaan de maatschappelijke prioriteitenlijst doen belanden. Misbruikte kinderen hebben een té grote kans later te ontsporen (al is dat niet altijd iets dat de buitenwereld zal merken). En die misbruikers ... zelden houden ze het bij eenmaal bij één kind, wat al veel te veel is.

eerde op Maandag 3 September 2007 22:01

image

Zweden ?
Ik heb het niet over Zweden...., maar duidelijk is wel dan het niet een specifiek NL probleem is. Dat zou een stuk zimpler zijn, gewoon de eigenaar van de hostende website van zijn bed lichten. Klaar.

yoyo op Maandag 3 September 2007 18:08

image

Vreemd artikel.

De Zweedse site voert naar eigen zeggen een 'geen censuur'-beleid, maar heeft in het verleden wel bestanden verwijderd op verzoek van gebruikers.

Eerst hebben we het over verwijzingen naar ipv bestanden, en nu opeens weer over bestanden?

Ook in Nederland woedt al enige tijd een discussie tussen internetproviders en justitie over het blokkeren van sites met kinderporno.

Ook?
Nogmaals, ze hebben alleen links bij 'The Pirate Bay'.

Diogenes_Isher op Maandag 3 September 2007 21:00

image

Om hier geen erg lang verhaal te plaatsen zie mijn berichtjes op WebWereld:
berichtjes, vooral de nieuwste, geplaatst op 03-09-2007 20:21

Daar is door mij precies aangeduid, hoe het zit met het "democratisch gehalte" van censuur maatregelen. Die helemaal geen enkel "democratisch gehalte" hebben - censuur is altijd anti-democratisch omdat het de vrijheid van menings-uiting per definitie buiten werking stelt. Zonder die vrijheid kan er van democratie geen sprake zijn .
Bovendien wil het blokkeren van bepaalde sites absoluut niet zeggen, dat de "content" die erop staat dan niet meer gemaakt zou worden. Afgezien dat wie iets meer kan dan slechts op "OK" klikken" die rotzooi toch wel kan vinden - waardoor deze censuur-maatregel al bij voorbaat gegarandeerd in-effectief is...
Een hele site weg-censureren omdat er (mogelijk zelfs per ongeluk) een linkje op staat, dat zou verwijzen naar een andere site, die dan weer verwijst naar kp, dat is pure over-kill. Op deze manier hebben wij zo aanstonds een "WWWeb" waarbij de politie bepaald wat er nog WEL op mag komen. Heel erg weinig dus. Dat is dus echt geen goed idee...

Er moet alleen dit nog aan toegevoegd worden: namelijk dat iedere "aspirant" dictator altijd als eerste "maatregel" censuur instelt. Zie daar de geschiedenis maar eens goed op na.
U zult zien dat dit echt zo is. Ook zult u dan zien, dat het instellen van censuur uiteindelijk altijd tot een, eufemistisch gezegd, niet bepaald "democratische(r)" samenleving leidt... Integendeel !! Geen erg goed idee dus, die censuur ! In welke vorm dan ook.

Laten opsporing-diensten nu eerst maar eens proberen om iets tegen de makers van kp te ondernemen - dat zou volgens mij een beter effect hebben, dan slechts de "resultaten" ervan weg te censureren.
Aangenomen DAT die censuur slechts exclusief hiervoor gebruikt zou worden - en niet voor alles wat de aan de macht zijnden onwelgevallig is, zoals b.v. zeer terechte en goed onderbouwde kritiek op hen !

Willem1447 op Maandag 3 September 2007 22:13

image

Al eerder kwam zijn hostingbedrijf PRQ onder vuur te liggen omdat het een Deense webpagina host die zich nadrukkelijk uitspreekt voor pedofilie. Medevennoot Gottfried Svartholm Warg liet toen weten dat 'we het totaal oneens zijn met de inhoud, maar liever hebben dat het debat hierover openlijk gevoerd wordt'

Een suggestieve passage. Het hosten van een website waarop een visie op een onderwerp wordt verkondigd is van een geheel andere orde dan het linken naar mogelijk illegaal materiaal. Het hosten van een website waarop een mening wordt verkondigd waarmee 99,9% het niet mee eens is, is uiteraard niet illegaal. Het is overigens wel tekenend voor de massahyterie die een controversieel onderwerpen als pedofilie (iets anders dan kindermisbruik) tegenwoordig tot gevolg kan hebben. Verder wordt de mogelijke ware bedoeling van dergelijk 'onderzoek' van de Zweedse Ministerie van Justitie een stuk duidelijker gezien dit bericht. Daarin wordt gesteld dat I.S.P's in Zweden op grond van een wettelijke bepaling verplicht worden om iedereen die zich (op grote schaal) bezighoudt met het verspreiden/delen ('file-sharing') van door copyright beschermd materiaal het recht op een abonnement voor toegang tot internet te ontzeggen/te blokkeren. Zweedse I.S.P's moeten gaan optreden als wetshandhavers. Opmerkelijk genoeg valt dit samen met het onderzoek onder het mom van 'kinderporno' bij een van de grootste torrentsites op het web. Door dit argument te gebruiken is er uiteraard sprake van ruime bevoegdheden om IP-gegevens te inventariseren e.d. Een voorbode van wat ook Nederland te wachten staat?

lampje74 op Dinsdag 4 September 2007 00:58

image

Maar wie sluit het cafe? idd.. de rechter... Niet oom agent zelf. en al zeker niet de buurman of een gast die geen zin heeft in die dealer. Oom agent mag hooguit voor die avond de boel doen ontruimen. en volgende dag weer. mar uiteindelijk besluit de rechter of de kroeg (permanent) dicht moet. Een waren onderzoeker kan de boel wel sluiten. maar zodra de uitbater de boel op orde heeft gaan de deuren weer vrolijk open.

Deze zaken hebben een vrij traag verloop. op iets snels en dynamisch al het internet werkt dit een stuk slechter. en als je een link hebt verwijderdt en moet wachten tot dat gecontroleerd is, zijn er inmidels weer 50 links bij gekomen... dwijlen met de kraan open, en moet je methoden zoeken om de aanbieders te filteren. Maar gezien met spam verstuurders dit ook niet werkt, zal dit met aanbieders van willekeurig een fout aanbod ook niet gaan slagen.

kp. is een aandachtspant dat door justitie aandacht moet worden gegeven, net als te hard rijders en mensen die elkaar beroven... heel veel hooi, en wijnig vorken....

lampje74 op Dinsdag 4 September 2007 19:39

image

[lol]was het ook roerend met je eens hoor. was dan ook een positiefe reactie met iets meer uitdieping. en om iets duidelijker te maken hoe bot een bijl sommige gasten terhande nemen om sites op te heffen. Mensen die er niets tegen kunnen/mogen doen maar wel eisen stellen.. [/lol]

Willem1447 op Dinsdag 4 September 2007 23:31

image

Maar wie sluit het cafe? idd.. de rechter...

Meestal is er een sluiting op last van de burgemeester. De beslissing tot sluiting is hooguit achteraf vatbaar voor rechterlijke toetsing.

razorblade op Maandag 3 September 2007 23:55

image

maak er weinig woorden aan vuil.

De piratebay moet en zal in kwaad daglicht moeten worden gesteld door de gevestigde orde.

Eerst was het illigaal verspreiden wat ze deden en de politie hield een ware razzia.

Resultaat 0,0 %

Toen werden ze oppeens gesponserd door rechts extremisten .

Resultaat 0,0 %

En nu zijn het opeens weer verspreiders van kinderporno.

Het echte probleem wordt echter niet vernoemt ,en dat is dat de piratebay een hele grote doorn in het oog is van sommige mensen.

Lees de brieven aldaar als reactie op microsoft,sony,enz enz.
Dus proberen ze het nu weer via een ander vaatje te tappen.

Slap volk is het,marionetten van de jongens met big money

Willem1447 op Dinsdag 4 September 2007 23:45

image

De piratebay moet en zal in kwaad daglicht moeten worden gesteld door de gevestigde orde.

Daar lijkt het inderdaad op. De beheerders van The Pirate Bay hebben inmiddels genoeg van het gedrag van de politie jegens de torrentsite. Daarom overwegen ze om een medewerker van de politie aan te klagen die heeft verklaard dat er kp op de torrentsite zou zijn te vinden. Dit terwijl er geen enkel bewjs voor is gevonden. Zie deze blog.

TimonL op Woensdag 5 September 2007 00:38

image

Ik kan best in een van de complot theoriën geloven.

Bedenk dat torrent sites zoals TPB zich beroepen op het feit, dat ze niet (kunnen) controleren wat er via derden, door 'vierden' op word gezet.

Welnu, als er daadwerkelijk een kinderporno torrent is geupload op TPB hangen ze wat ze ook doen.

Als ze de torrent verwijderen, bewijzen ze dat ze niet neutraal zijn, en ook torrenhts van ge-copywerited materiaal van de site kunnen verwijderen.

Als ze niets doen, krijgen ze de onderbuikgevoelens van heel Zweden over zich heen. En we weten allemaal dat de meeste mensen zich meer zorgen om KP maken dan om het downloaden van de laatste films.

Dan komt er nog bij, dat de torrent niet als zodanig herkenbaar was als KP, en wie is er nou zo gek om KP te uploaden op een publieke website waar ze zo achter kunnen komen wie het gedaan heeft?

Diogenes_Isher op Vrijdag 7 September 2007 00:03

image

Deze, nog niet echt duidelijk gegestelde kanttekening nog even:

"Wordt de misdaad verminderd door de misdaad-cijfers of aantallen van aangiften te gaan censureren, waardoor er (veel te) lage cijfers in de media komen ?
Terwijl er tegen het probleem zelf (de misdaad en de plegers daarvan) te weinig tot niets wordt gedaan ?"

Nee, natuurlijk niet - zo'n (schijn)"maatregel" helpt voor geen meter !
Hetgeen letterlijk iedere weldenkende mens kan zien, naar ik hoop...
En precies hetzelfde geldt voor censuur tegen welke vorm van informatie-verschaffing dan ook (of wat voor "informatie" door wil gaan, daarover valt natuurlijk te discussieren).

Nogmaals: "kp" (in de betekenis van: filmpjes met als "inhoud" evident kinder-misbruik) dient wel degelijk heel krachtig bestreden te worden, maar dan door de makers ervan (zeer stevig aan) te pakken.
Maar niet door 1 der meest essentieele pijlers van de democratie (namelijk de vrijheden van menings-uiting, nieuwsvergaring/verschaffing, informatie-uitwisseling, enz.) buiten werking te gaan stellen, zelfs niet gedeeltelijk !
Omdat dit (volstrekt niet werkzame, zeg maar placebo) "medicijn" absoluut veel erger is dan de kwaal.

Wie dit niet inziet is volgens mij niet in staat om democratie echt op z'n waarde te schatten - en beseft nog veel minder hoe mens-onwaardig en afschuwelijk het afwezig zijn van democratie is...

Bovendien kan ik u nog vertellen dat de meeste kp juist in landen wordt "gemaakt" waar het met de democratie niet zo erg best gesteld is - dat wordt te vaak door te velen vergeten...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws