Microsoft brengt plugin 'flashkiller' Silverlight uit

Silverlight

Gepubliceerd: Woensdag 5 september 2007

Microsoft biedt vanaf woensdag Silverlight 1.0 aan. Met de streaming video-software voor Windows, Mac en binnenkort Linux, opent Microsoft de aanval op Adobe's flash.

Toon volledig artikel

Walter op Woensdag 5 September 2007 14:58

image

Goed dat ze meteen de open-source community erbij betrekken (via een partner), ik vraag me alleen af wat de licentie voorwaarden precies zijn.
Wat ik wel goed vind, is dat je aan zowel de server- als de clientkant straks niet Microsoft-gebonden bent. Het gaat dus ook op linux/MacOS/Unix draaien voor zowel servers (geen verplichting tot IIS, maar het werkt ook met apache) en desktops.

Nu is alleen de vraag nog: zit de community hier op te wachten? Vind iedereen flash niet voldoende?

Walter op Woensdag 5 September 2007 15:02

image

Hmm, tijdens de installatie van silverlight zie ik geen licentievoorwaarden.
Dat is op zich gunstig :).

daSarge op Donderdag 6 September 2007 12:17

image

Die heb je al geaccpeteerd omdat er op de website (http://www.microsoft.com/silverlight/install.aspx) staat aangegeven:

By clicking the "Install Now" button you accept the Silverlight License Agreement.

Mr. Right op Donderdag 6 September 2007 11:54

image

Nee, inderdaad, Flash is niet voldoende, Flash heeft gewoon de boot gemist.
Flash wordt in de praktijk hoofdzakelijk gebruikt voor niet-bedrijfskritische opleuking, en advertentiebanners.

Maar Silverlight zal na verloop van tijd "het nieuwe internet" worden. Dit omdat Silverlight meer geschikt is dan HTML + CSS + Javascript(Ajax) (+ evt. Flash ter opleuking), voor webapplicaties. En laat webapplicaties nou juist de belangrijkste groei op internet zijn. Statische websites zullen mettertijd steeds minder voorkomen.

In other words, Silverlight applicaties worden niet plaatsvervangend voor Flash files, maar voor volledige websites c.q. webapplicaties.
En juist dát zal Silverlight een enorm succes maken, zogauw de plugin breed geaccepteerd is! En ongetwijfeld zal die in IE8 standaard meegeleverd worden...

Beerik op Donderdag 6 September 2007 13:33

image

Noem jij eens de features waarmee silverlight zich NU kan onderscheiden van flash.


Beetje lui? :-)
Gebruik de juiste zoekwoorden bij Google, en je zult leren dat Silverlight meer is dan Flash. Flash had jaaaren geleden die kant al op kunnen bewegen, maar heeft dat nagelaten.

Hier kun je wat meer info vergaren, maar diep van binnen denk ik dat je het helemaal niet wilt weten, en dat je gewoon weer redenen zoekt om MS, of een product van dit bedrijf te kunnen afzeiken. (als ik het mis heb, dan verexcuseer ik mij gaarne).

Beerik op Donderdag 6 September 2007 16:12

image

die niet vergeven is van op de persoon gerichte aanvallen

Heb je dit artikel gelezen dan? Was wel degelijk inhoudelijk niet?

Reageer daar dan eens op!

Beerik op Donderdag 6 September 2007 18:42

image

Beste Theodoor.

Nogal logisch dat je inhoudelijk er niet meer op in wilt gaan. Je opmerking:
Noem jij eens de features waarmee silverlight zich NU kan onderscheiden van flash.


gaat ook nogal nat. En dat weet je dus nu kennelijk ook.

Beerik op Vrijdag 7 September 2007 13:45

image

Oei, heb ik je nu beledigd, fijn, dat was de bedoeling, en ik ga me niet verexcuseren

Hahaha, nou, gelukkig heb ik geen lange tenen, en ben ik wel wat gewend.
Weet je, je lijkt nu een beetje op zo'n klein kereltje dat al stampend met zijn voeten op de grond staat te blazen omdat hij dingen hoort die hij niet wil horen :-)
Ik vermaak me kostelijk, dus blijf vooral doorgaan.

Ik heb geen tijd om documenten van 60K te lezen + tientallen reacties te lezen

Nee nogal logisch. Je hebt er een levenstaak van gemaakt om te reageren op Webwereld, zonder je in de materie te verdiepen (zeker in dit geval mbt Silverlight). Want daar heb je immers geen tijd voor.

Ik heb gauw even gekeken, en ik las daar dat Silverlight helemaal geen concurrent van Flash is

Hé, nee echt? Misschien had je dan dat artikel moeten lezen voordat je reageerde. Had je je ook niet zo op hoeven winden over mijn reactie dat ik je lui vond. Want dat vond ik je.

Dus al bij al, nog even niet waard om veel tijd aan te besteden

Dat is jouw opvatting. Als je ziet wat de toegevoegde waarde van Silverlight KAN zijn, dan kan het wel eens een killer worden (en niet persé een Flash killer, laat ik daar dan maar expliciet in zijn, voordat me woorden in de mond worden gelegd). Gewoon afwachten dus.

Tenslotte mag jij het laatste woord hebben, ik verwacht er niet veel van, dus, misschien als ik er aan denk zal ik eens komen kijken, je kunt het ook laten zitten, een andere nickname aannemen en op een open en vriendelijke manier werkelijk een discussie aanvangen, zonder in de eerste zin al twee beledigingen en minachtingen samen te vatten.

Waarom zou IK een andere nicknaam aannemen? Volgens mij heb jij daar het alleenrecht op (hoeveelste nick van jou is dit ook alweer?). Ik zou als ik jou was gewoon eens aan je gezondheid denken. Stress en hoge bloeddruk is voor niemand goed. Als ik zie hoe opgewonden jij kunt raken van een paar luttelle zinnen, dan zou ik me toch maar eens achter mijn oren gaan krabben.

En als ik het laatste woord mag hebben: Relax man!

Beerik op Vrijdag 7 September 2007 15:18

image

Beste Theodoor,

Jij weet als geen ander van een mug een olifant te maken. TOP!

Overigens; dit is mijn enige nick, en ik heb nog niet eerder met jou gediscussieerd. Ik volg Webwereld echter al jaren, dus ik ken jouw nicks, en de aanvaringen die je met anderen in het verleden hebt gehad. Maar als jij vaker in dergelijke discussies verzeild raakt, zodanig dat je je nick moet veranderen, zou ik toch eens bij jezelf te rade gaan waar dat nu aan ligt. Zal het echt aan al die anderen liggen dan?

Maak je verder niet al te druk om mij. Ik heb normaal gesproken echt geen tijd om hier te reageren, dus van mij zal je niet al te veel last meer hebben.

Nou, Theo, doe het rustig aan, tel nog even tot 10 en relax man!
:-)

Mr. Right op Vrijdag 7 September 2007 10:04

image

En dat zegt Theodoor, alias hectometerpaaltje, alias smallbill, alias ...., die zelf de boot heeft gemist?

Reageer maar eens inhoudelijk, dan komen we ergens!

Diogenes_Isher op Vrijdag 7 September 2007 22:24

image

OK ! Zijn wij nu klaar met het "Theodoor-bashing" ? Terwijl Theodoor toch vrij vaak behoorlijk goed onderbouwde berichtjes plaats - al ben ik het lang niet altijd met hem eens. Maar men kan toch in ieder geval proberen om gewoon beleefd te blijven, nietwaar ? Als, naar ik hoop, volwassen mensen...??

En kunnen wij, indien daartoe bereid en in staat, nu on-topic (=betreffende het onderwerp dat er hier aan de orde is. dit uitlegje is even voor de duidelijkheid) verder gaan met de echte discussie ?? Dank u allen voor de moeite daartoe !

Wat betreft het "killen" door ms van wat dan ook (citaat'je van de baas van ms: "I'm gonna f***ing kill Google !!!") - behalve dan het afnemende vertrouwen dat slechts zeer ICT-onbekwame mensen nog hadden in deze firma - dat zij dat echt zouden kunnen dat moet ik nog zien. Waarschijnlijk zo tegen de tijd "dat de hel dichtvriest"...
Want dat zou dan een echte (Web)Wereld-primeur zijn: dit zou dan voor de aller eerste maal in heel de menselijke geschiedenis plaatsvinden... ;-)

Niet dat ik zo'n liefhebber ben van druk en onrustig knipperende en soms ook nog zeer luidruchtige "teletubbie"-flash reclame-banners (wie eigenlijk wel ?).
Maar dat slechts doordat ms weer eens iets roept (en dat is dan ook zowat het enige waar zij echt goed in zijn, precies als hun baas...) een door velen gebruikte format/plugin nu ineens WWWeb-wijd vervangen zou gaan worden door een (hoe kan het ook anders: beta-) versie van ms - dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

Of eigenlijk zie ik dat maar liever helemaal niet - net zo min als de nu in gebruik zijnde, opdringerige, flitsende flash-banners. Al is er in FireFox een zeer afdoende middel tegen - alweer een reden om FF te gebruiken in plaats van de onveilige, instabiele ms-"internet exploiter"... Vermoedelijk zou die "ms-silverlight" toch alleen maar op ms-spul werken en derhalve zou ik er sowieso geen last van hebben :-)
Want aan "disco licht- en geluids-effecten" heb ik op mijn PC eerlijk gezegd niet zo gek veel behoefte - dit ding is een (*BSD/Linux-) work -station, geen ms- play -station ! ;-)

Om te eindigen ongeveer zoals ik dit berichtje begon: Misschien zou ik eens een soort van "troll-killer"-program moeten proberen te schrijven, daar zou ik - als mij dit zou gelukken - wie weet nog rijk van kunnen worden ook :lol:

a_daydreamer op Woensdag 5 September 2007 15:05

image

ja, adobe heeft al een tijdje op flash kunnen teren zonder echte concurrentie te hebben. Dit jaar zijn er dat ineens 2: silverlight en javafx. Ik hoop dat dit zal evolueren in een betere producten. Bij flash mis ik nog steeds volledige 3de functionaliteit.

marcm op Woensdag 5 September 2007 15:39

image

Silverlight is misschien qua buitenkant te vergelijken met flash, maar het draait niet alleen daarom. Het biedt portable versie van het .NET framework waardoor de C# ontwikkelaar ook clientside webservices kan aanroepen, bestanden kan uploaden e.d. ongeacht of het een windows machine is of niet.

Het grafische gedeelte heeft helemaal niets met .NET te maken maar met xml-standaard genaamd XAML, dat ook in andere toepassingen (waaronder ook die van Adobe!) wordt toegepast.

of het een succes wordt is hangt er van af of de grafische wereld over wil stappen naar Silverlight, maar naast het grafische biedt het voor de webprogrammeur ook een aantal voordelen.

Jeroenh op Woensdag 5 September 2007 18:00

image

Knap, dat je dat allemaal, in 1 zin weet te verpakken, SmallBill. Punt.

Een open source alternatief voor Flash is natuurlijk mooi. Eigenlijk is het vrij belachelijk dat er nog steeds geen Flash plugins zijn voor 64-bit platformen zoals AMD64. Of dat alternatief nou van Microsoft is of niet het gaat er om dat het een open stadaard is en dat de implementatie open source is. Dan ligt portability in een klein hoekje. Een non-.NET implementatie zou dan ook mogelijk moeten zijn. Het probleem bij Mono is de twijfelachtige legale status middels patenten. MS heeft daar heel wat FUD omheen gecreerd. Gelukkig heeft Mono in Europa geen twijfelachtige status maar in de VS bestaat het gevaar van tweedeling (Novell & rest van Linux community).

Joris op Woensdag 5 September 2007 16:01

image

Licentiekosten om Flash Video te gebruiken zijn circa plusminus 0.
De kosten om de hele boel over te zetten naar een nieuw videoformaat daarentegen...

Anonymous Coward op Donderdag 6 September 2007 11:45

image

lees je onderstaande reply eens

"Flash Media Server is een onbetaalbaar product" het gaat niet alleen om de client kant!

H@N op Woensdag 5 September 2007 15:58

image

Silverlight is vooral goedkoper om te distribueren. Flash Media Server is een onbetaalbaar product voor populaire videosites. Dit kan tonnen aan licenties kosten. Daarom grijpt iedereen naar Flash Video distributie alternatieven zoals progressive download (YouTube) en semi-streaming (Google Video).

Stomme zet van Adobe om met de aangekondigde MPEG-4 ondersteuning (wat op zich toe te juichen is) te proberen alternatieven voor haar media server de pas af te snijden met lockin trucjes. Des te meer kans van slagen voor Microsoft, met Silverlight, aangekondigde slimme mechanismen in webservers om de downloads beter te managen en de bijna gratis Windows Media Server.

Voorlopige conclusie: de Media Player War is nog steeds in volle gang en zal nog lang niet beslist worden. Deze begon in 1999 toen Real werd verdreven door Windows Media Player. Vervolgens werd Windows Media Player aangevallen door iTunes en Flash.

Misschien hebben we zelfs belang bij de media player oorlog: deze status quo geeft geen van de grote spelers (Adobe, Microsoft, Apple) een dusdanig marktaandeel dat ze hun tarieven extreem omhoog kunnen gooien. We hebben nu het voordeel met gratis player en betaalbare ontwikkeltools en serversoftware.

De keuze voor een serieuze rich-media ontwikkelaar / hosting provider is eigenlijk vooral afhankelijk of ze Silverlight EN Flash ondersteunen, je kunt het je niet veroorloven op 1 paard te wedden, en je kunt het je niet veroorloven 20% marktaandeel te missen.

Walter op Woensdag 5 September 2007 16:56

image

Novell is op dit moment dus druk bezig met Moonlight, de Linux/MacOSX variant hiervan.
Linux support is dus hard onderweg en dat zal een volledig werkende versie worden (want MS werkt in dit geval echt samen met novell, zoals ook in *dit* artikel staat), maar zeer waarschijnlijk zal het geen open source worden (maar als het volledig werkt, lijkt me dat niet onoverkomelijk).

Lees het artikel nog eens een keer goed door zou ik zeggen (niet agressief of beledigend bedoeld, maar je wekt de indruk dat je niet het gehele artikel hebt gelezen).

Bolleke op Donderdag 6 September 2007 08:12

image zomerhack badge 3

Nou ja, ik ben bijvoorbeeld niet bijster te spreken over de Linux-ondersteuning door Adobe. Versie 9 heeft lang op zich laten wachten en is er dacht ik nog steeds niet voor AMD-64 architecturen. Ik kan dus thuis heel veel sites met Flash domweg niet bekijken.

Niet dat ik dat zo erg vind, want ik heb een hekel aan dat soort sites (niet toegankelijk, niet indexeerbaar etc.) maar af en toe is het wel irritant, ja.

Anonymous Coward op Donderdag 6 September 2007 11:47

image

volgens mij begrijp jij het concept van Open source niet helemaal.
Als MS daarmee zou stoppen en ze hebben het aan de OSS community beschikbaar gesteld dan gaat de ontwikkeling gewoon door.

eerde op Woensdag 5 September 2007 16:47

image

Ships, hoe lang gaat het duren eer M$ weer eens gaat aanvragen of Silverlight een *kuch* open standaard kan worden gemaakt ?

I vertrouw M$ voor geen meter. De redenen voor dit wantrouwen wordt 2 tot 3 x per week gegeven dmv verslagen van; verloren rechtzaken ivm gepikte technologie, monopolistisch wangedrag, omkopen van mensen etc. etc. De lijst is onuitputtelijk.

daforcebreda op Woensdag 5 September 2007 18:05

image

Laat ze eerst maar eens die SERVICEPACK 3 uitbrengen voor XP, scheeld me weer een hele hoop werk als ik xp moet installeren.

Joris op Woensdag 5 September 2007 23:07

image

Inderdaad, want Microsoft heeft maar 5 developers die samen het hele software portfolio gecreëerd hebben. En die kunnen nu eenmaal maar aan 1 ding tegelijkertijd werken.

woutert op Woensdag 5 September 2007 19:07

image

Als ik iets hoor over .NET op een plug-in, dan vraag ik me direct af hoe veilig dit is. Het zou me niets verbazen als criminele hackers op dit moment al bezig zijn te onderzoeken of ze dit kunnen misbruiken.

JoostA op Woensdag 5 September 2007 21:42

image

Ik ken maar 1 goede flash-killer: flashblock. Maar die werkt alleen in Firefox -:)

FreeDisk op Donderdag 6 September 2007 08:05

image

Plugins komen en gaan. Zo zijn er al heel wat plugins geintroduceerd voor het bekijken van 3D panoramafoto's en dat soort dingen. Die zijn niet gebleven, want Flash of Java (oude technologie) weken niet van hun positie. Het enige dat MS voor heeft in zijn 'strijd' is dat het een OS bezit, dat door meer dan 90% van de PC-ers wordt gebruikt. Mensen hebben er een hekel aan om een nieuwe plugin te installeren, maar MS zal Silverlight waarschijnlijk met de eerstvolgende update op je systeem zetten. Dat is denk ik ook de enige reden waarom het Windows Media formaat voet aan de grond heeft gekregen.

Ik denk dat Silverlight dezelfde route zal volgen, met hetzelfde resultaat. WMA en WMV bestanden worden inderdaad ook aangeboden, maar MP3 en AVI/MPG blijven onwrikbaar marktleider.

Kickass op Donderdag 6 September 2007 09:03

image

Goed voor de concurrentie? (concurrentie binnen gesloten codecs, met drm/hdcp/aacs)
Anyway een gesloten vol met drm gedouwde codering, wma (wmv). Voor mij dus: oninterresant.(wel interresant voor de converter ;) )
Er is een open formaat (open in gebruik) die het nog veel beter kan op onderhand vele soorten mobile devices, ook op lage bitrates&resolutie: de MP4 container met Simple Profile codering.

DeCo op Donderdag 6 September 2007 09:28

image

Dit soort rich media is meer dan alleen fimpjes afspelen met wat voor codec dan ook. Op applicatie-niveau kan Silverlight misschien wel wat toevoegen of in ieder een goede concurrent voor Flash worden, maar ik zie een hippe Flash-kunstenaar niet snel overstappen naar Silverlight. Ik denk dat die groep de touwtjes nog het meest in handen heeft en de markt zal bepalen.

Teuniz op Donderdag 6 September 2007 13:11

image

Iedere keer als je met YaST2 (Yet another Setup Tool) een pakket wilt installeren, wordt de hele pakket database opnieuw opgebouwd (en dat duurt bij mij zo'n 20 minuten).
Dan heb je of een heel trage internetverbinding of je hebt een slome server gekozen als update-source in Yast.
Probeer het eens met de volgende instellingen:

Ga naar Yast -> Installation Source

Verwijder de huidige servers of schakel ze uit.

Voeg daarna de volgende servers toe:

protocol: server: directory: refresh:
HTTP ftp.gwdg.de /pub/opensuse/distribution/10.2/repo/non-oss/ refresh off
HTTP ftp.gwdg.de /pub/opensuse/distribution/10.2/repo/oss/ refresh off
HTTP ftp.gwdg.de /pub/suse/update/10.2 refresh on
HTTP ftp.gwdg.de /pub/linux/misc/packman/suse/10.2 refresh on
HTTP download.opensuse.org /repositories/mozilla/openSUSE_10.2/ refresh on
HTTP download.opensuse.org /repositories/OpenOffice.org:/STABLE/openSUSE_10.2 refresh on

Nu zal bij een normale ADSL- of Kabelinternetverbinding de databases binnen twee minuten binnen zijn.

Teuniz op Vrijdag 7 September 2007 12:01

image

Het probleem zijn namelijk ook niet de servers, zoals jij aan geeft, het probleem is dat de fooking RMP database, steeds maar weer opnieuw wordt aangemaakt en daar valt toch echt niet mee te werken.

Ik bedoel maar, als ik steeds 20 minuten moet wachten als ik een dom RPM bestand van mijn lokale schijf moet installeren, dan is de lol er snel van af.

Dan snap ik niet waarom het bij jouw 20 minuten duurt en bij mij 2 minuten. Heb je soms de "synchronize with ZEN" optie aangevinkt staan in Yast? Dat duurt namelijk ook een eeuwigheid als die aanstaat. Zorg dat dat vinkje weg is of, beter nog, deinstalleer ZEN en eventueel RUG, dat scheelt een stuk!

Kontroleer ook of bij de directory met de originele installatiebestanden (/pub/opensuse/distribution/10.2/repo/non-oss en /pub/opensuse/distribution/10.2/repo/oss/) refresh uit staat. Anders gaat Yast die databases ook weer helemaal ophalen terwijl dat niet nodig is omdat die niet veranderen.
Zoals ik al zei, na deze ingrepen duurt het ophalen van de database nog maar twee minuten.

Beerik op Donderdag 6 September 2007 13:27

image

Wat ik in deze discussie mis, is dat het merendeel zich niet schijnt te realiseren, dat de meerderheid van de vrije software gemeenschap, het helemaal heeft gehad met Microsoft.

Ik (en velen met mij) verafschuwen MONO (de .NET implementatie voor Unix), OOXML en ook op Moonlight zit niemand, behalve Microsoft zelf, te wachten.


En dat heet emotie. Geeft niets, maar je bent dus niet in staat om de producten rationeel op hun waarde te beoordelen. Het is vooral bijzonder arrogant te stellen dat niemand op deze producten zit te wachten.

Ik ben ook geen fan van het bedrijf Microsoft (en zoals ze soms in de markt practiseren), maar veel van hun software ontwikkelproducten, en nu ook Silverlight zijn werkelijk uitstekend! En voor de prijs hoef je het ook niet te laten, want veel van deze ontwikkeltooling is gewoon gratis te downloaden (zoek bijvoorbeeld eens op visual studio express).

De visie die met heeft met .Net, en de weg die men ingeslagen is, is uitermate innovatief. Sommige mensen zullen dat nooit (willen) zien, omdat ze zich continue laten leiden door emotie. Vindt ik niet erg. Moet kunnen, maar wees je er wel bewust van.

Case op Zaterdag 8 September 2007 14:00

image

Mogen Theodoor en Beerink een eigen pagina, alsjeblieft? Stelletje wijven!

Beerik op Vrijdag 7 September 2007 14:45

image

Zucht. Ik citeer:

En dat heet emotie. Geeft niets

Waar precies roep ik dat emoties verboden zijn???

Beerik op Donderdag 6 September 2007 16:20

image

Van iemand die z'n reactie eindigt met Just say NO to Microsoft! kun je wellicht toch stellen dat emotie een rol speelt.

Volgens Theodoor kun je dit vertalen als "mensen die dotnet wat minder geweldig vinden"

:-)

Beerik op Vrijdag 7 September 2007 14:44

image

Ho, stop! Ik zei onmiddelijk al dat het hebben van emotie niets gaf. Alleen dat een objectieve beoordeling van het product daardoor wel bemoeilijkt wordt.

Bij vrije software staan de mensen, die deze software gebruiken centraal. bij Microsoft staat alleen maar het bedrijf centraal, ten koste van haar gebruikers!

Dat is jouw mening, en hier destileer ik de houding uit: "het komt van MS, dus het is Rubbish". Mag je hebben. Nogmaals, geen enkel probleem. Maar zeg dan niet dat NIEMAND op het product zit te wachten, want dat kun je dus helemaal niet weten.

Beerik op Vrijdag 7 September 2007 15:26

image

Beste Theodoor,

Is het niet waar dan, dat je op basis van emotie een subjectief oordeel over iets kunt hebben?

In dit bijzondere geval vindt ik dat wanneer iemand roept "Just say no to MS" niet in staat is een rationeel oordeel te geven over de producten van de leverancier die hem zo tegen de borst stuit. Dat vindt ik, en daar mag jij anders over denken.

Bolleke op Donderdag 6 September 2007 21:18

image zomerhack badge 3

Persoonlijk heb ik een hekel aan zowel flash als silverlight, omdat ze ingaan tegen het wezen van het internet. Net zoals ik een hekel heb aan alles dat je tot een bepaald platform beperkt. En tja, daar is MS nogal goed in. Adobe trouwens ook, en dat gebruik ik ook zo min mogelijk.

Ik ben dus niet bevooroordeeld, dat scheelt :)

Silverlight wil wel wat meer kunnen dan Flash lijkt het, maar de mogelijkheden zijn niet dermate schokkend groter dat ik er nou stijl van achterover sla. Sowieso vind ik dat binaire formaten niet de basis van internet moeten zijn. Maar dat moge duidelijk zijn :)

Bolleke op Donderdag 6 September 2007 21:19

image zomerhack badge 3

s/stijl/steil, pardon

DeCo op Vrijdag 7 September 2007 09:32

image

Wat is het wezen van internet anno 2007? De ontwikkelingen zijn immers gebaseerd op wensen, wat zich niet alleen beperkt tot communicatie middels woorden, maar ook via beeld. Daarbij hoef je daar niet aan toe te geven. Je kunt nog steeds gewoon blijven mailen met qmail via Linux-prompt ;)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Houdt grip op UC-uitdagingen

    Unified communications biedt vele voordelen, maar heeft ook specifieke uitdagingen en niet ieder project levert het verwachte ROI op.

    Downloaden
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
  • Kostenbesparing voor long tail appsOplossing voor kostenkwesties in VDI. Technologie geschikt voor long tail apps.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: Review: HTC One X-smartphone met vijf...

Review: HTC One X-smartphone met vijf cores (video)