IBM bestrijdt MS Office met gratis Lotus Symphony

ibm

Gepubliceerd: Dinsdag 18 september 2007

IBM gaat de strijd aan met Microsoft om de markt van kantoortoepassingen. Het bedrijf gaat Lotus Symphony, een tegenhanger van Microsoft Office, gratis online verspreiden.

Toon volledig artikel

Errrwin op Dinsdag 18 September 2007 16:20

image

(ik heb je maar weer een plusje gegeven)

Ik ook, en Theodoor ook trouwens.

Alhoewel ik wel een beetje moest grinniken..

in het MKB is de opmars onstuitbaar

Cesar M op Dinsdag 18 September 2007 18:10

image

Ik heb ook een kleinbedrijf en maak ook de transitie naar OpenOffice. Bij mij is het onstuitbaar, maar of je dat in het algemeen kan stellen, kan ik zonder cijfers niet beweren.

Bob op Dinsdag 18 September 2007 18:00

image

IBM, dat bedrijf dat viermaal zoveel winst maakt als Microsoft op tweemaal zoveel omzet is een geduchte concurrent.

Theodoor doe je huiswerk voor je iets over cijfertjes roept.

IBM ended 2005 with strong earnings, but essentially flat sales, as it reported on Tuesday net income for the year of $8 billion on revenue of $91.1 billion.

Even after paying a $32 billion dividend last year, Microsoft has $40 billion in its pocket. With annual net income of $12 billion-plus, it outearns every other technology company.

De omzet van IBM is dan 2 keer zo groot als van Microsoft, echter microsoft maakt op de 1/2 van de omzet van IBM een hogere winst.
Dus waar jij je sprookjes vandaan hebt dat de winst van IBM 4X hoger is, is mij een raadsel.

Cesar M op Dinsdag 18 September 2007 18:12

image

Meer winst op de halve omzet, geeft dan wel aan dat de winst op de producten niet slecht is. Zijn de MS producten dan toch aan de dure kant??

EuroMaverick op Woensdag 19 September 2007 00:23

image

60% van de beurswaarde (140 miljard), dus 3 maal zo'n hoge omzet als Microsoft

Komaan Theodoor, wat voor een onnozele berekening is dat nu: "de marktwaarde van IBM is 140 miljard en ze hebben een omzet van 90 miljard; de marktwaarde van Microsoft is 270 miljard en ze hebben een omzet van 51 miljard. De omzet van IBM is dus 3 maal hoger dan die van Microsoft". Met alle respect, maar ik vrees dat dat een dikke onvoldoende voor economie wordt.

De rest van je betoog wordt nog erger (je haalt o.a. inflatie (2.7%) en rentevoet (4.75%) vrolijk door elkaar). Als je het dan toch wil hebben over waar de investeerders naar kijken, dan is dat in eerste instante de P/E ratio (kost gedeeld door winst): wat brengt mijn aandeel op in verhouding tot de prijs die ik ervoor betaal. Met andere woorden de pure winst en dus het eerste waar zo ongeveer iedere investeerder is geinteresseerd.

Een aandeel Microsoft kost vannavond $28.93, de winst per aandeel over het afgelopen jaar is $1.93. Een aandeel IBM kost vannavond $116.63, de winst per aandeel over het afgelopen jaar is $6.19. De P/E ratio van Microsoft is bijgevolg 20.81, die van IBM 18.84.

Allebei erg mooie cijfers en het investeren waard, maar een aandeel Microsoft brengt dus momenteel een goede 10% meer op dan een aandeel IBM.

En dat van die Microsoft-medewerkers die liever in IBM zouden investeren is ook al pure nonsens: de EPS van Microsoft over de afgelopen 5 jaren is 24.16 geweest, dat van IBM 5.7. Als je vandaag zou willen investeren, zijn beide bedrijven aan elkaar gewaagd. De afgelopen jaren hebben de Microsoft-aandelen louter op winst per aandeel niveau een heel pak meer opgebracht dan de IBM-aandelen. Je zou dus kunnen zeggen dat het "lichtjes" juist andersom is...

Mav.

Oh en voor zij die er zich verder willen in verdiepen:

http://stocks.us.reuters.com/stocks/financialHighlights.asp?symbol=IBM&WTmodLOC=L2-LeftNav-15-Highlights

http://stocks.us.reuters.com/stocks/financialHighlights.asp?symbol=MSFT.O&WTmodLOC=L2-LeftNav-15-Highlights#eps

linus4ever op Woensdag 19 September 2007 13:09

image


Bij Mcirosoft is complete paniek uitgebroken, OpenOffice heeft al heel veel marktaandeel afgesnoept, in het MKB is de opmars onstuitbaar en nu zet IBM de frontale aanval in.


Wat zou ik graag cijfers zien.

Ik ervaar het overigens als een algemeen probleem dat je heel moeilijk aan cijfers over marktaandeel van platforms en software komt. Dat lijkt goed te zijn afgeschermd.

Het enige dat je iedere keer weer hoort is dat Windows op +/- 90% van de desktops draait. Iets dat geen eerlijke wedstrijd is omdat het voor de gemiddelde consument bijna onmogelijk is om een PC zonder OS, lees Windows, te kopen. Zelfs bij HP is het sinds 1 september bijna niet meer mogelijk, het scheelt na heel veel moeite 20 euro. Je moet Vista kopen.

Praeger op Dinsdag 18 September 2007 16:21

image

@ Theodoor

Dat is interessant, heb jij wel linken naar (recent) bronmateriaal. Ik ben erg benieuwd wat het marktaandeel is van OpenOffice.

OpenOffice is mijn inziens het eertse OpenSource pakket waar gebruikers gemakkelijk naar kunnen overstappen.

mauzz026 op Dinsdag 18 September 2007 16:48

image

Marktaandeel van open office, is al eerder genoemd vandaag in een andere webwereld discussie door Theodoor

marktaandeel openoffice


groet, Maurice

Mr_Tijger op Woensdag 19 September 2007 16:34

image

Prima verhaal maar waarom meen je dan een hele discussie te moeten voeren hoe sterk OO.o wel niet in opkomst is en die stelling meent te moeten verdedigen met non argument en een totaal gebrek aan cijfers?

OO.o is prima voor huis, tuin en keuken gebruik maar dat is niet de markt waar IBM zich op richt en is IBM geeft hiermee imho gewoon aan dat ze de strijd opgeven op Office gebied omdat IBM lange tijd zijn eigen Domino omgeving heeft gepushed wat nu dus geheel van het speelveld verdwenen is en opgegeven is ten faveure van Open Office waar ze zelf dus niet of nauwelijks geld aan hoeven te besteden qua ontwikkeling.

Mr_Tijger op Donderdag 20 September 2007 10:35

image

Mijn 'probleem' is dat incidentele berichten geen enkele indicatie geven wat nu werkelijk de verschuivingen zijn, zijn dat 22.000 installaties waarbij Office vervangen wordt? En zo ja, wat is dan het marktaandeel van OO.o nu?

Verder is het ECHTE nieuws dat IBM Lotus SmartSuite dus in zijn geheel bij het oud vuil zet ten faveure van een veel (voor IBM) goedkoper product, als jij daar de implicaties niet van inziet..tja.

Denigrerend? Mischien wel, ik wordt altijd een beetje moe van de FUD verhalen van evangelisten, of dat nu Windows, Apple of OSS evangelisten zijn.

Mr_Tijger op Donderdag 20 September 2007 15:10

image

Nee, dat is een feit. IBM neemt afscheid van een product wat ze ooit voor 3.5 miljard hebben gekocht met als doel de Office markt te veroveren.

Het is ook een feit dat IBM heus wel wat zal bijdragen aan OO.o maar dat zal ze bij lange na niet kosten wat de ontwikkeling en support van SmartSuite ze kost. Als jij dat FUD wilt noemen dan moet je mischen toch eens opzoeken wat die term betekent.

a_daydreamer op Dinsdag 18 September 2007 17:08

image

ik tel 1.116.190 gebruikers of geplande gebruikers. Microsoft heeft een +- 400 miljoen verkochte licenties in 2006 (http://www.businessweek.com/magazine/content/06_27/b3991412.htm), of een marktaandeel van 95%

a_daydreamer op Woensdag 19 September 2007 10:04

image

"Kijk, als 400 miljoen 95% is, dan zijn er 420 miljoen desktops wereldwijd."

400 miljoen licenties voor MS Office, geen 400 miljoen desktops.

"...dan kom ik op 16 miljoen desktops."

die 1,1 miljoen open office gebruikers zijn volgens die statistieken mensen bij overheden en grote bedrijven, dus ja, er zullen er zeker meer zijn.

"Openoffice is 96.000.000 maal gedownload. Hiernaast is het miljoenen malen gedistribueerd in Linux-distro's en met allerlei computerbladen."

Ikzelf heb open office al zeker 5 maal gedownload, toch ben ik geen open office gebruiker.

"Dus als iemand zou zeggen dat OpenOffice 50 miljoen maal wordt ingezet, dan zou ik dat waarschijnlijk vinden, dan kom ik op een keer op 12,5% van alle desktops. Het lijkt mij heel waarschijnlijk. "

Waarschijnlijk vinden?? Ik baseer me hier op officiële cijfers, jij vind iets waarschijnlijk.

a_daydreamer op Woensdag 19 September 2007 11:59

image

idd,

ik heb al verschillende versies van open office geprobeerd, op verschillende computers, heb ook al office 2007 als beta getest. En ik denk niet dat ik de enige ben die af en toe eens wat uitprobeert, en dan voor zichzelf beslist wat het beste is.

dada1958 op Woensdag 19 September 2007 11:10

image

En ik vind het een tekortkoming als je maar wat op je toetsenbord rammelt om het rammelen ...

swhnld op Donderdag 20 September 2007 10:36

image

Ik werk in een grootzakelijke omgeving, en moet verplicht MS Office op de desktop voeren aangezien het concern standaard is. Maar op alle andere machines heb ik ook wel eens Office nodig (bijvoorbeeld tijdens een storing documentatie lezen, of om schermprintjes in te plakken), daarvoor staat op alle servers OpenOffice te draaien. Dat komt in mijn Business Unit neer op 25% van alle machines waarop OO geinstalleerd is en 75 procent waarop MS Office geinstalleerd is.
Verder raad ik alle jengelende gebruikers aan thuis OO te gebruiken want MS Office is te duur.

WondereWereld op Dinsdag 18 September 2007 16:27

image

ja, het is een publiek geheim dat een aantal IBM afdelingen op MS Exchange draaien.

eerde op Dinsdag 18 September 2007 19:34

image

Ha, het is een publiek geheim dat M$ veel servers heeft draaien op Linux/Apache !
screenshots voorhanden als bewijs

lgehv op Dinsdag 18 September 2007 16:45

image

In de wandelgangen heet het Lotus Klotus. Geef mij maar Microsoft!

dada1958 op Dinsdag 18 September 2007 17:58

image

Nu is het wachten totdat MS met het pakket aan de haal gaat... "Resultaten boeken met het Proletarisch 2007 Microsoft Office system" :-P

eerde op Dinsdag 18 September 2007 19:39

image

Goeie actie van Big Blue !

En ook vrind Google was al positief in het nieuws....
http://googlesystem.blogspot.com/2007/08/google-pack-adds-staroffice.html
http://blog.dual-wan.com/2007/09/google-presentation-software-now.html

WondereWereld op Dinsdag 18 September 2007 22:31

image

Blijft de vraag wie veelzijdiger is?

Waarom gaat het nu ineens om veelzijdig zijn?
Die grote bedrijven zijn allemaal hetzelfde: ze willen (veel) winst maken en continuiteit behouden. En IBM, Sun, Intel en Apple zijn daarin niet anders als Microsoft (hoewel sommige natuurlijk minder ver gaan als Microsoft).

Microsoft heeft in het verleden veel succes gehad met het integreren/migreren van Windows met Novell en Word met Wordperfect. Maar nu hebben ze een dusdanig groot marktaandeel, dat ze dat niet meer nodig vinden. Wel zijn ze begonnen op andere markten (xbox, zune), die (nog) niet succesvol zijn. Ook Microsoft wil geld verdienen. Als de US Fortune 500 bedrijven allemaal willen dat Microsoft met een Linux versie komt, dan is die er binnen een jaar (god forbid).

Jij vertelt dat je in het MKB zit en die hoek ken ik niet. Ik ken zelf alleen grote internationale bedrijven, omdat ik daar de laatste 10 jaar gewerkt heb. Daar kijken ze niet naar de Microsoft licentiekosten, maar naar de kosten en baten van business applicaties (Sap, Baan, Oracle, Cognos, noem maar op). Dat kost ze veel meer kopzorgen.

Tucson op Woensdag 19 September 2007 08:41

image

Niemand ontkent dat de ster van Linux rijzende is. Dat is gewoon een feit. Of ze een serieauze bedreiging zijn in de kantoorautomatisering is een ander verhaal. Zoals al eerder aangestipt is MS zijn focus aan het verschuiven van de desktop (windows/office) naar de back-office. De desktop markt is verzadigd. Meer dan 95% van de markt is geen realistische doelstelling. Daar valt weinig meer uit te halen. Ze zullen wat activiteiten blijven houden om dat marktaandeel hoog te houden, maar zullen het niet meer verder uitbouwen.

De focus in de back-office zal weer ondersteuned zijn voor de desktop markt. Nauwe integratie met backoffice producten brengt meerwaarde over andere pakketten, waardoor ze de marktpositie verstevigen. Denk aan Exchange, MS SQL Server, Live Communication Server en natuurlijk MOSS. Daar sit de groeimarkt. De strijd om de desktop is gestreden.

En als men eenmaal producten als MOSS heeft, integreert OpenOffice niet zo mooi als Office 2007. Viola, het cirkeltje is weer rond.

Tucson op Donderdag 20 September 2007 08:19

image

maar dat is de grote winstfabriek van MS, operating systems en Office, fat clients, dat is hun business. Dat zeggen ze ook zelf.


Inderdaad. Het zijn twee van de 5 pijlers waar MS op draait en die zorgen inderdaad voor de meeste winst. Is ook niet zo gek gezien het marktaandeel. Het probleem is dat ze niet veel meer winst uit te persen valt als dat ze nu al doen.

MS wil zelf de afhankelijkheid van de winst van die twee pijlers deels verschuiven naar de andere drie, zodat de impact van de opkomst van bv Linux beperkt blijft. En dus wordt er nu druk gezet op de andere drie. Oh, om ze even te noemen, Live diensten, Back-office Servers en Gaming/Consoles.

Vooral de tweede moet zorgen voor stabiliteit en continuiteit in de zakelijke markt. En ze zijn, sorry, behoorlijk aan de weg aan het timmeren...

Tucson op Donderdag 20 September 2007 14:32

image

Helaas zet dat de financiële kant van MS onder druk. Dit is ook al jaren zichtbaar op de beurs, zie mijn reacties hierboven. En de winstcijfers, ondanks, de naar eigen zeggen succesvolle introductie van Vista (hoewel Onestat weer heel wat anders lijkt te zeggen), halen amper de rentevoet. Had Greenspan die niet een half procent verlaagd, dan hadden ze de rentevoet niet gehaald. Dit betekent dat het bedrijf overgewaardeerd is, en teert op emoties die nog steeds pro-Microsoft zijn.


Reden te meer om de slagkracht te verspreiden naar overige divisies. Zoals ik al zei, de desktop/office markt is het meest zichtbaar en herkenbaar voor de meeste gebruikers, maar er vinden allerlei ontwikkelingen plaats op de andere fronten die niet direct zichtbaar zijn, maar wel bijzonder lucratief, of die potentie hebben. De toekomst zal het utiwijzen...

En ach, ik zie het wel. Werk blijf ik toch wel houden...

Tucson op Vrijdag 21 September 2007 08:10

image

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar iedereen die in de ICT werkzaam is, moet naar mijn mening beseffen dat het aangenaam eenvoudig verpozen in een single vendor-environment misschien niet volstaat.

Om welke reden ik dan ook naast verschillende MS certifcaten (zoals je noemde MCSD.NET, MCAD (duh), SQL Server etc ) ook verschillende certifcaten voor o.a. jaja Java. Naast natuurlijk algemene certifcaten ten aanzien van testen (internationaal gecertificeerd) en meer van dat soort niet techniek gebonden certificaten.

De principes zijn iedere keer hetzelfde. Daarnaast ben ik het stadium van code kloppen allang voorbij (helaas). Nu kom ik veel met MS techniek in aanraking. Een andere keer met Unix/Linux etc.

Maar ik relativeer wel. Alles heeft zijn voors en tegens, zo ook met MS techniek. Niet alles wat uit Redmond komt is goed, maar het omgekeerde geldt ook, niet alles is slecht. Er komen wel degelijk goede producten daar vandaan. Ik kan alleen bijzonder moe worden van ww-bezoekers die het tot een soort persoonlijke kruistocht hebben gemaakt om alle windows gebruikers te bekeren (ik noem een D.I. ;-)) en dan voel ik een neiging om daar even tegenin te gaan.

dada1958 op Woensdag 19 September 2007 09:39

image

De desktopmarkt in z'n huidige hoedanigheid is verzadigd. We weten niet meer wat werkelijke innovatie inhoudt. Het desktop-gebeuren is gedevalueerd tot een armzalig office-cultuurtje en daar hobbelen de OSS makers voorlopig nog achteraan. Ooit weggevaagde concurrenten maken zich op voor een come back, je reinste regressie. Zelfs Apple is naar de x86 architectuur geswitcht, de werkelijk innovatieve projecten als Amiga, BeOS, en Risc PC zijn niet meer dan schimmen uit een ver verleden. Eigenlijk zijn we met z'n allen in een nogal trieste situatie beland.

Tucson op Donderdag 20 September 2007 08:13

image

Hoho Albert, ik hoef geen cijfers te hebben om een trend te spotten. Zelfs mijn ouders die als volledige digibeten te boek staan hebben er nu minstens van gehoord. Gebruiken gaan ze het (nog) niet, maar dat is al een verbetering ten opzichte van totaal niet weten dat het bestaat. Er is dus progressie.

Daarnaast zijn er zat succesverhalen over migraties (en andersom ;-)) wat maar aangeeft dat men er wel mee bezig is of de mogelijkheden onderzoekt. Daarmee is genoeg aangetoond dat de ster rijzende is, zonder keiharde cijfers. Het is gewoon een trend die je kan zien.

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat de positie van MS in de zakelijke markt, de grote geldbron, de komende 10 tot 15 jaar in gevaar komt. Ik zit genoeg in die wereld zullen we maar zeggen om te zien dat MS niet alleen een producent is van een ietwat, laten we zeggen, nog niet voldoende doorontwikkeld OS, maar ook van enkele zeer succesvolle en jawel, goede producten die de gemiddelde consument niet thuis heeft staan. En waarom ook? Die zijn voor hen van geen waarde. Voor bedrijven echter wel.

Tucson op Donderdag 20 September 2007 14:36

image

Je hebt gelijk Tucson, Linux is in opmars

Ik heb hierbij wel de uitzondering voor de groot-zakelijke markt in opgenomen he. Maar je moet ergens beginnen en daar kan je niet omheen. Er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle migraties, ook bij grote ondernemingen. Het tegendeel is ook het geval, bedrijven die de beslissing inmiddels hebben teruggedraaid.

Zo moet het ook zijn, een bedrijf maakt voor henzelf de afweging tussen prijs/kwaliteit en functionaliteit, afhankelijk van eigen business needs. Dat kan de ene kant opvallen, maar ook de andere.

dada1958 op Woensdag 19 September 2007 10:27

image

Een goede gewoonte bij schriftelijke communicatie is een beetje letten op wat je tikt :-)

WondereWereld op Woensdag 19 September 2007 19:31

image

Zo weet ik toevallig van Peugeot waar 20.000 desktops (van de 72.000) worden overgezet naar Linux, Novell is helemaal over, er zullen wel meer bedrijven zijn, ik verzamel geen neiuwtjes

Daar ben ik wel benieuwd naar? Gebruiken die misschien Citrix en gebruiken dan Linux als thin client?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws