Alternatief voor Linux-desktop in aantocht voor bedrijven

Syllable

Gepubliceerd: Zaterdag 6 oktober 2007

De makers van een alternatief open-sourcebesturingssysteem voor de desktop, verwachten met een eigen server een eenvoudig beheersbaar bedrijfssysteem te maken.

Toon volledig artikel

6581 op Zaterdag 6 Oktober 2007 09:45

image

Leuk, dapper, maar ook een vaag verhaal. Natuurlijk kan het allemaal sneller, maar ik kan op een oude PIII PC prima een light weight Linux als XUbuntu draaien. Of zelfs Damn Small Linux. Ik zou niet weten wat daar nog (merkbaar) aan snelheid te winnen is.

De LiveCD draait in ieder geval niet lekker onder VirtualBox (net geprobeerd). Als je wilt dat dit aanslaat, zorg dat dat het in ieder geval goed loopt in een virtuele machine, want daar doen mensen hun eerste indrukken van een nieuw OS op.

Leuk en dapper dus. Ik hoop dat er een markt voor is.

kwark op Zaterdag 6 Oktober 2007 15:21

image

P3, das een luxe? De FAQ van syllable noemt een pentium 60Mhz met 32Mb werkbaar. Dat gaat je met een moderne linux disto niet meer lukken vrees ik.

De snelheids winst die ze behalen zou moeten komen uit het vervangen van X, er zijn genoeg partijen die klagen dat X ontzettend traag is (latency tussen server en clients). En er zijn al vaker pogingen geweest om alternatieven te ontwerpen (DirectFB, GGI, Berlin), maar geen is succesvol tot nu toe.

Maar om dan ook maar weer een nieuw OS te ontwikkelen ipv slechts een alternatief voor X is dan weer een beetje overbodig IMHO.

nico.coesel op Zaterdag 6 Oktober 2007 19:28

image

Dat ligt er maar aan hoe je je Linux installatie opbouwt. Linux kun je ook op embedded platforms draaien met slechts enkele megabytes aan geheugen. En een uitgeklede versie van X-Windows past er dan ook nog bij. Als je naar bruikbare altenatieven voor X gaat kijken, dan merk je al snel dat die er niet of nauwelijks zijn. Alles is compatible met X en anders niet.

Morten op Dinsdag 9 Oktober 2007 10:03

image

P3, das een luxe? De FAQ van syllable noemt een pentium 60Mhz met 32Mb werkbaar. Dat gaat je met een moderne linux disto niet meer lukken vrees ik.

Vraag rest wel in hoeverre het relevant is om dergelijke oude machines nog in de lucht te kunnen houden. Het spreekt weldegelijk voor de performance van een OS als je nog functioneel kan werken op machines ouder dan 15 jaar, maar voor de rest vind ik dit soort pogingen veelal onpraktisch hobbyisme.

Zelf heb ik nog een machine ( laptop ) van 8 jaar oud waar foutloos KUBUNTU op draait. Het opstarten gaat niet supersnel - daar kubuntu niet al te licht is - , maar traag is het allerminst. In gebruik gaat het zelfs heel goed.
Desondanks kan ik me niet voorstellen te moeten werken met nog veel oudere machine's. Naar mijn weten had mijn oude pentium 60mhz van destijds ook geen usb poorten, zeer beperkte harddisk capaciteit, zeer slechte grafische kaart etc,etc. Je kan zo'n machine dan wellicht alleen gebruiken als veredelde tekstverwerker en internetbrowser. Leuk om mee ter rommelen, maar meer ook niet.

Punt is, ook al zijn de responsetijden van je OS superrap, als de hardware te sterk verouderd is dan heb je toch wel ernstige beperkingen in je mogelijkheden.

Kickass op Zaterdag 6 Oktober 2007 10:00

image

Welkom nieuwe Linux distributie Syllable.(Ix86 only platform?)
En weer eentje bij de club van maintained Linux distributies (zo'n 218 (nu 219) soorten) Keep on going the good work.

Eddy Dean op Zaterdag 6 Oktober 2007 10:42

image

De syllabe desktop editie is niet gebaseerd op Linux, en de versie die ik ongeveer een half jaar probeerde is wel degelijk een stuk sneller dan DSL/Xubuntu. Alles start onmiddelijk, zelfst op een 667MHz P3. Helaas was het wel nog vrij instabiel, en was er geen 3D support.

Anonymous Coward op Zaterdag 6 Oktober 2007 15:51

image


Je kan er meende veel linux software op draaien.
Ik ken toevallig iemand die aan dit project mee werkt.

Live cd draait goed onder parallels hier :)

@kickass , het is gebasseert op het Amiga OS.

Keep on going Syllable!!!

Jeroenh op Zondag 7 Oktober 2007 13:45

image

het is gebasseert op het Amiga OS.Conceptueel gezien misschien, maar source-wise beslist NIET.

Syllable, Haiku, ReactOS, SkyOS, MorphOS, en al die andere hobby projectjes hebben allemaal hetzelfde probleem als Linux 10 jaar geleden had (op de desktop met name) te weten: de vervelende kip-ei situatie dat er weinig developers zijn en dat er (vrijwel) geen userbase is omdat (veeel) applicaties niet (correct) werken. Backwards compatibility is ver te zoeken. Linux heeft bijvoorbeeld wel backwards compatibility binary-wise, met UNIX (SRV4, SCO, enz), en een snelle emulator voor DOS (DOSbox), maar qua Win32 heb je enkel WINE (hetgeen verre van compleet is) en VMs (en dan verlies je het voordeel dat je geen licentie nodig hebt).

Kortom, leuk voor de fun op een zondagmiddag als het regent, maar dan houdt 't op...

ik converteer gesloten media n.l. eert naar een open formaat(die libavcodec support) om het dan af te spelen.

Te hopen dat je het vervolgens niet deelt want dan ben jij 1 van die sukkels die transcode naar open formaten waarbij kwaliteit verloren gaat en het origineel pleite is. Rip van je eigen spul direct naar een open formaat. Dat doe ik ook (momenteel nog MP3 + XViD hetgeen niet volledig open is natuurlijk ivm patenten. In de toekomst wellicht Vorbis en Theora.)

Anonymous Coward op Maandag 8 Oktober 2007 21:17

image


ik converteer gesloten media n.l. eert naar een open formaat(die libavcodec support) om het dan af te spelen.


Te hopen dat je het vervolgens niet deelt want dan ben jij 1 van die sukkels die transcode naar open formaten waarbij kwaliteit verloren gaat en het origineel pleite is. Rip van je eigen spul direct naar een open formaat. Dat doe ik ook (momenteel nog MP3 + XViD hetgeen niet volledig open is natuurlijk ivm patenten. In de toekomst wellicht Vorbis en Theora.)


uh ?
ik converteer gesloten media n.l. eert naar een open formaat(die libavcodec support) om het dan af te spelen.

Ga tegen een ander schelden ik heb dat helemaal nergens gezegd.
Maar ik denk je source-wise maar aan de experts over moet laten die er echt mee bezig zijn.

Spacehamster op Zaterdag 6 Oktober 2007 11:56

image

Alleen Linux-onkundigen zeggen dat Linux te log is.
Er geldt nog steeds dat de kernel super aanpasbaar is en, het voornaamste, dat er geen sprake is van "een Linux" want alle distro's zijn heel verschillend. Sommige zijn inderdaad bloated geworden terwijl andere superslank zijn.

Als een beetje groot bedrijf slim is dan huren ze even een Linux-kundig persoon in en die kan een distro helemaal voor hun op maat maken. Daar hoef je niet eens voor te kunnen programmeren en het hoeft helemaal geen jaren te duren.

kwark op Zaterdag 6 Oktober 2007 15:28

image

Lees even iets over de achtergrond van dit allernatief, ze beweren van X traag is op protocol niveau en dat het allemaal sneller kan.

Er zal vast wel veel historische overhead in de messaging tussen de server en de clients zitten, maar gezien het falen van allerlei alternatieven is het voorals nog de enige optie voor de unixen.

Anonymous Coward op Zondag 7 Oktober 2007 00:43

image


Wat blijft dan nog de uitdaging van het maken van een goed OS?
Als ik een OS zou maken zou ik niks gaan uitbesteden.

Zotty op Zaterdag 6 Oktober 2007 13:50

image

Offtopic, maar moet het toch ff kwijt.

Wat een mega BBnet advertentie in dit artikel... Kom op zeg, dit is niet normaal meer!

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Maandag 8 Oktober 2007 01:05

image

@Unixied: dank je wel. Ik wil inderdaad niets anders dan dit een keer over het voetlicht brengen. Meer niet! Ik gebruik het niet, heb het twee keer geprobeerd en vond het nieuwswaardig. Verder geen waardeoordeel what soever. Bedankt voor je reactie.

AS1 op Zondag 7 Oktober 2007 09:42

image

Ik heb nieuws voor je. Er zijn tegenwoordig advertentieblokkers. Onmisbaar, zeker op Webwereld...

AS1 op Zondag 7 Oktober 2007 11:51

image

Ja, maar dat werkt niet vlekkeloos. Het kan resulteren in hele trage reacties na klikken.
Ik weet niet meer welke het was, maar ik moest een weer aan zetten.
Bovendien minder handig als je zelf een website hebt...

lleo op Dinsdag 9 Oktober 2007 10:09

image

Het is in deze discussie natuurlijk zwaar offtopic, maar heb je wel eens nagedacht waarom die advertenties er staan? Ik heb zelf een paar hobbysites waar een leuk aantal bezoekers op af komt. bezoekers die deze sites kennelijk de moeite waard vinden. Die sites kosten me iedere maand een aardig bedrag om ze in de lucht te houden. De enige bron van inkomsten die daar tegenover staat is dat mensen soms eens op een advertentie klikken. Zonder advertenties geen site.

Dus als je de volgende keer een site bezoekt die je nuttig, leerzaam, leuk of informatief vindt, bedenk dan eens goed wat je met je adblocker doet. Als je die aan zet dan vind je kennelijk de sites die je bezoekt wel de moeite waard, maar vind je ook dat de maker niet het recht heeft om de kosten die met die site gepaard gaan terug te verdienen.

stonehead op Zaterdag 6 Oktober 2007 13:58

image

Waarom is dit voorpaginanieuws? Er is net één eerste ontwikkelversie van Syllable Server en die heeft niet eens een grafische omgeving. Kortom, de naam Linux noch Syllable waardig en voor bedrijven is het al helemaal nog in geen jaren geschikt. Is er al één klant? Zorg eerst maar eens dat er überhaupt enterprise-software op draait...

Niettemin een uiterst interessant hobbyproject, maar kom op zeg.

Jeroen Doorn op Maandag 8 Oktober 2007 16:43

image

Hahaha, al het nieuws van de afgelopen 2(,5) dag is voorpaginanieuws! Heerlijk dergelijke reacties, thanks!

Kickass op Zaterdag 6 Oktober 2007 16:09

image

Er is net één eerste ontwikkelversie van Syllable Server en die heeft niet eens een grafische omgeving.

Een apparaat voor server doeleinden hoeft eigenlijk geen local gui te hebben, laat staan 3d beeld&geluid(tevens extra onnodige vermogengebruik), tis een server. Die gelukkig goed ontwikeld wordt(vrij normaal een ontwikkeltijd met beta's) alles is te benaderen dmv de netwerk aansluiting. (rj-45 ethernet bijvoorbeeld of wifi)
Dat is het doel van een server toch?

stonehead op Zaterdag 6 Oktober 2007 22:44

image

Ja oké, maar de enige reden dat je Syllable Server zou willen draaien is nou net dat je de grafische omgeving van Syllable zelf wil hebben, dus niet X. Nu is het nog niet meer dan, pakweg, een afgeslankte Fedora zonder X. Leuk, maar niet uniek.

Maar dat komt dus nog.

Kickass op Zondag 7 Oktober 2007 09:56

image

Dan wacht je op de client versie. Of je neemt een distributie die meer op jou gebruik gericht is(zal vast wel kunnen koppelen aan de Syllable server ;-)...een client met OpenGL + OpenAL support, X grafiche server erbij, klaar.(zeg maar distro die je eigen gebruikerswensen bewerkstelligd, keuze genoeg)

Kickass op Zaterdag 6 Oktober 2007 16:12

image

Die gaan zeker binnenkort de New Generation MadWiFi driver toevoegen, wedden?

LordAaargh op Zaterdag 6 Oktober 2007 16:48

image

"Eigenlijk was dat heel traag als je ziet wat vroeger op kleinere computers liep."
Ja, gaaf! En waarom ook niet? Wat je wel niet allemaal kon, vroeger, met je commodore 64, msx, Atara, Amiga en ZX-spectrum. Zo belachelijk weinig geheugen en zulke gave programma's en spelletjes. En soms is het helemaal niet erg om terug te gaan naar de basis...
Leuk initiatief. Nu hopen dat het overleeft...

Pruts0r op Zaterdag 6 Oktober 2007 19:40

image

Ja, leuk geprobeerd maar gaat niet werken natuurlijk.
Mijn testbak loopt als een trein:

Compaq Deskpro
P2, 500Mhz
256 MB RAM
Alles onboard
Windows XP en Suse Linux 9.3, Dualboot

Maar...
Een filmpje kijken op YouTube vindt ie wel moeilijk, dat ligt niet aan de software maar gewoon aan de performance van het systeem. Dat los je dus met software niet meer op hoor...

Kickass op Zondag 7 Oktober 2007 10:09

image

SuSe Linux 9.3? Heb je een betaal versie? Dan zou ie toch echt de gesloten codecs moeten bevatten(en dus afaspelen).
Oh wacht, 9.3 is de bottleneck(oudje alweer), je kan ook effe proberen voor noppes de OpenSuse (10.2 of 10.3) te scoren en effe de packman pakketbronnen toevoegen om ook gesloten codecs te kunnen encoderen+decoderen. Verder vind ikzelf libavcodec genoeg support, ik converteer gesloten media n.l. eert naar een open formaat(die libavcodec support) om het dan af te spelen.

Voor de beginner een test. (bv van Windows naar Linux(met wine)

Pruts0r op Dinsdag 9 Oktober 2007 09:07

image

Doe jij ff lekker bijdehand zeg, Op mijn hoofdsysteem draait sinds zaterdag openSuse 10.3 als een zonnetje!

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de HARDWARE de bottleneck is! Als ik 9.3 namelijk ergens anders installeer (BV P4 machine en ik update hem helemaal dan doet ie het ook prima.

Eerst lezen en dan pas commentaar geven aub.

Sir Limpsalot op Zondag 7 Oktober 2007 18:41

image

Even wat zinsnedes op een rij gezet die elkaar tegenspreken:

Alternatief voor Linux-desktop in aantocht voor bedrijven. Het project draait al jaren, maar komt nu met een server-editie gebaseerd op een Linux-kernel om de losse desktops beter te laten samenwerken. De Vos meent dat er een vraag is naar simpele systemen met voldoende beheerstools om het onderhoud goed te regelen. Hij ziet daar bij bijvoorbeeld Linux nog wel wat manco's, op dit moment heeft de beschikbare server-versie nog geen grafische omgeving.

Bieden ze nu een alternatief voor 'Linux-desktops' gebaseerd op een Linux-kernel? Die goede beheertools heeft die nog niet bestaan?

stonehead op Zondag 7 Oktober 2007 23:19

image

Precies. Syllable is op zich een mooie visie: een eigen kernel gebaseerd op AtheOS (dus NIET Linux), maar dan met een speciale grafische omgeving met een eigen opzet (dus NIET X.org). De kernel is echter nog niet stabiel, en om toch al een werkbaar OS te krijgen is dus nu gekozen voor Linux als kernel. Het basissysteem, nog zonder grafische omgeving, wordt nu 'Syllable Server 0.1' genoemd.

Het is heel mooi van Webwereld dat er eindelijk eens aandacht besteed wordt aan niet-standaard operating systems, alleen is het onderwerp van dit nieuwsbericht duidelijk nog niet af en neemt Brenno de Winter kritiekloos het mooie bedrijfsverhaal van de ontwikkelaars over in dit artikel. De nieuwswaarde zit hem enkel in die 0.1-release. Maar goed, als je dat roept word je hier dus keihard downgemod.

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Maandag 8 Oktober 2007 01:06

image

@stonehead: nee hoor maar ja Gartner had nog geen rappot uitgebracht :-P

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws