Thuiskopie: niet uitgekeerd geld alsnog naar artiesten

cd

Gepubliceerd: Maandag 22 oktober 2007

Stichting de Thuiskopie zegt van plan te zijn om 44 miljoen euro alsnog aan artiesten uit te betalen en niet, zoals minister Hirsch Ballin wil, aan fabrikanten van blanco cd's.

Toon volledig artikel

Little_Bear op Maandag 22 Oktober 2007 11:43

image

Ronduit belachelijk dat dit nog steeds voorkomt.

Vrienden van mij zijn artiest, musici en staan regelmatig met hun product in de spotlights.. en van hen verneem ik dat zij nimmer ook maar 1 cent van organisaties als dit terugzien.. aldus, gewoon vrolijk illegale kopieën blijven maken, want je betaald er immers voor?! (doh!)

Ik zeg: opheffen die organisatie! Geef ons ons geld terug en verzin eens terechte en nuttige zakkenklopperij.

wilwilwel op Maandag 22 Oktober 2007 13:00

image

Geef ons ons geld terug en verzin eens terechte en nuttige zakkenklopperij.

Geld van de fabrikanten van de blanco dragers

vosje62 op Maandag 22 Oktober 2007 18:00

image

De handel heeft die heffingen aan de klant doorberekend, dus das 'ons'geld..:D

Bob op Maandag 22 Oktober 2007 13:58

image

De oplossing lijkt me heel éénvoudig. Wil je dat de gebruiker geld terug krijgt dan verlaag je tijdelijk de heffing totdat x miljoen bereikt is om de heffing daarna weer te verhogen.

Maar een betere vraag is waarom is er geen uitkering geweest. Zitten daar misschien een paar lekkere directeuren met dik salaris (betaald door de consument) die lekker hun zak aan het vullen zijn.

Het is een schande dat deze organisatie nog zo veel geld in kas heeft zonder dat er iets mee gedaan wordt. en ja de artiest wil het hebben, de blanco mediadistributeurs willen het hebben, iedereen wil het.

Voor de artiesten, denk eens na hoeveel % van alle media wordt misbruikt op cd kopieën te maken. Veel bedrijven gebruike cd's dvd's en betalen voor niets een heffing. Dus een groot gedeelte moet terug naar de consument.
Een andere gedeelte naar de artiesten en die verdeelsleutel zal wel nooit goed zijn. De minister roept nu iets en hup dan is die groep ontevreden, een andere voorstel iemand anders ontevreden.

Anonymous Coward op Maandag 22 Oktober 2007 19:42

image


Maar als ik geen backup of copy van mijn muziek? waarom zou het dan uberhaud naar die artiesten moeten waarvan ik het grootste deel gejank vind?

Ik gebruik mijn blanco cd's/dvd's voor backup als data en mijn eigen muziek die ik zelf heb gemaak.

rogierbosch op Maandag 22 Oktober 2007 11:47

image

Tussen IRDA, tot 2003 ook één van de verdeelorganisaties, lopen nog verschillende civievele procedures waarin beide partijen geld van elkaar eisen

Van elkaar eisen? Hoe kan Thuiskopie geldt eisen van de artiesten??

Ithaca op Maandag 22 Oktober 2007 11:59

image

Nee, ze eisen (blijkbaar onverdeeld) geld van elkaar. Soort Eastside versus Westside oorlog ofzo.

Demko op Maandag 22 Oktober 2007 11:58

image

Deze manier van auteursgelden binnenhalen is zo vorige eeuw. Misschien wordt het tijd te beseffen dat het een beter idee is om deze organisaties op te heffen...
Het idee van Hirsh Ballin is zot. Hoezo aan de fabrikanten terugbetalen? De consumenten hebben dat geld opgehoest. Betaal maar terug aan de consumenten.
Al kun je ervan uitgaan dat het bedrag dat Nederlandse winkels mislopen doordat consumenten elders (in Duitsland) hun blanco media kopen hoger is dan het bedrag dat door Stichting de thuiskopie wordt afgedragen aan auteurs. Een buitengewoon slecht (marktverstorend) systeem dus.

Anonymous Coward op Maandag 22 Oktober 2007 12:05

image

Beste stichting thuiskopie.

Mag ik 5 euro van u? Ik heb namelijk een liedje gemaakt en staat op verscheidene gebrande cd's en mp3spelers.

Bedankt!

Tijmen

wilwilwel op Maandag 22 Oktober 2007 13:02

image

Nee sorrie, alleen als je bij ons ingeschreven staat. En zelfs dan zul je 10 jaar moeten wachten voor de kosten van 2007

Betenoire op Maandag 22 Oktober 2007 14:46

image

Dat is goed. Wilt u wel eerst even de administratiekosten à € 12,50 voldoen?

Bij voorbaat dank,
de directie

Arno op Maandag 22 Oktober 2007 12:07

image

Nee, de stichting wil het geld niet terugstorten naar de rekeningen van de fabrikanten.

Maar dat doen ze al jaren wel.

Gaat de stichting dan ook het geld dat eigenlijk bedoeld was voor artiesten maar dat ze via vriendjespolitiek hebben teruggestort op de rekeningen van bepaalde bevriende fabrikanten, dit alles zonder toestemming van de artiesten, gaan ze dat geld alsnog overmaken op de rekeningen van die artiesten ?

Zie http://www.webwereld.nl/articles/43953/thuiskopie-veroordeeld-tot-forse-schadevergoeding.html

michelr op Maandag 22 Oktober 2007 12:07

image

Wat is er mis met Balin's reactie? Thuiskopie zit geld op de potten (waarvoor?), en als ze het toch niet over de belanghebbenden verdeeld kan het gewoon retour. Prima middel om de druk daar wat op te voeren bij die toko. En tja, die tent heeft z'n administratie duidelijk niet op orde, dus hoezo eerlijk verdelen we alles .. lutsers zijn 't.

Anonymous Coward op Maandag 22 Oktober 2007 12:37

image

Hij wil gewoon lekker meegenieten van al de rente die dat opgepot geld oplevert.

Bezorgde Burger op Maandag 22 Oktober 2007 12:32

image

Het doet mij deugd te zien dat deze vorm van criminaliteit loont. Je klopt geld op een, door de bestuurders van dit land toegestane wijze, uit de zakken van de burger/consument. Dat doe je onder de vlag van een stichting, dus geen controleerbare jaarverslagen, en zet het geld lekker op de bank. Je zegt het eerlijk te willen verdelen maar kan de artisten niet vinden DHUUUUU. Je bank, ook niet dom, zegt laten we het beleggen.
Tja met een slordig redement van 10% per jaar strijk je over de jaren een aardig zakcentje op.
Voor de komende jaren "eerlijk zullen we alles delen, nadat mijn zakken vol zijn!"

Wanneer stopt nu eens het Wibocrie (witte Boorden Criminaliteit) gedrag.

De bezorgde Burger

wilwilwel op Maandag 22 Oktober 2007 13:06

image

De heffingen worden ingehouden bij de fabrikanten. Zij zouden dus het geld terug moeten krijgen. Niet de consumenten. Wanneer de fabrikanten dit terug krijgen zullen de consumenten het wel merken aan het feit dat de aanschaf prijs van een blanco drager zal afnemen.

Wanneer de prijzen in de winkels gelijk blijven zij het de winkeliers of de fabriekanten die de lachende derde zijn

Huugie op Maandag 22 Oktober 2007 14:01

image

Wat is dat nou weer voor een raar verhaal dat je vertelt? Als de heffingen ingehouden worden bij de fabrikanten, maar die fabrikanten hebben dat ondertussen wel doorberekend aan de consumenten, dan dient dat geld toch gewoon bij de consumenten te komen en niet bij die fabrikanten?

wilwilwel op Maandag 22 Oktober 2007 14:13

image

Nee dat is nou net het leuke. Jij betaald gewoon de winkelprijs van blanco dragers. Een fabrikant draagt de heffingen af en kan ervoor kiezen de heffingen door te berekenen bij verkoop.

Bij doorberekening van de heffingen is het officieel nog steeds de fabrikant die de heffingen betaald, niet de consument, ook al betaal je meer voor je blanco drager dan die zou zijn zonder die heffing.

Anders gezegt, jij hebt recht op die terugstorting wanneer jij bij elke aanschaf een acceptgiro ondertekend waarmee, jij stichting thuiskopie een bepaald bedrag stort op hun rekening stort ter compensatie van de "gemiste" rechten. Aangezien de fabrikanten deze acceptgiro betalen.... krom is het zeker

Reef op Maandag 22 Oktober 2007 15:33

image

Zo werkt het niet natuurlijk, als je in Duitsland (zonder heffing)DVD's voor ±25 cent haalt terwijl de heffing in NL al 40 voor DVD+ en 60 cent voor DVD- is.

hubruja op Maandag 22 Oktober 2007 12:55

image

Dat ze alle artiesten niet kunnen vinden is niet zo vreemd.
Er zijn wereldwijd miljoenen artiesten, maak daar maar eens een verdeelsleutel voor.

Het is gewoon ontmoedigingsbeleid (wat niet lukt) en zakkenvullerij (wat heel goed lukt).
Iemand wordt hier rijk van, en dat zijn niet de artiesten.

rogierbosch op Maandag 22 Oktober 2007 13:30

image

Hoe bedoel je; ze kunnen artiesten niet vinden. Hoeft ook helemaal niet conform hun eigen tabel. Ze betalen uit aan de rechthebbenden die het weer verdeeld onder hun leden......

Verdeelsleutels
De Thuiskopievergoedingen worden onder de verschillende groepen rechthebbenden verdeeld volgens de volgende verdeelsleutel:

Dvd’s
Het incasso voor dvd's (dvd+r/rw en dvd-r/rw) kent de volgende verdeling:
78 %: wordt verdeeld volgens de video-verdeelsleutel (zie hieronder)
17 %: wordt verdeeld volgens de audio-verdeelsleutel (zie hieronder)
5 %: voor interactief materiaal, wordt verdeeld door de SPMP

Interactief materiaal
De hierboven genoemde 5 % voor interactief materiaal wordt als volgt verdeeld:
20% Norma - Stemra (50%-50%)
45% Platform Multimedia Producenten (SPMP)
35% Volgens de reguliere audio/video-verdeling (75% volgens audioverdeling, 25% volgens video-verdeling)

Cd’s
Het incasso voor data-cd's (cd-r/rw) kent de volgende verdeling:
8 %: voor interactief materiaal, wordt verdeeld door de SPMP
82%: wordt verdeeld volgens de audio-verdeelsleutel (zie hieronder)
10 %: wordt verdeeld volgens de video-verdeelsleutel (zie hieronder)

Audio
Het audio-incasso kent de volgende verdeling:
40%: auteurs - Stemra
Nadere verdeling van het Stemra-deel: Stemra 92,5%, Lira 7,5%.
30%: uitvoerend kunstenaars - via SENA (audio)
30%: producenten - NVPI

Video
Het video-incasso kent de volgende verdeling:
33,75%: auteurs - Stemra
Nadere verdeling van het Stemra-deel: Stemra 30,52%, Lira/Vevam 34,96%, Vevam 30,22%, Beeldrecht/Burafo 4,3%.
25,50%: uitvoerend kunstenaars - via Norma (video).
40,75%: producenten
Nadere verdeling van het producenten - deel:
Sekam-Video 33,75% , NOS 7%.

In de verkorte jaarrekening zijn de door Stichting de Thuiskopie geïnde en verdeelde thuiskopievergoedingen terug te vinden

michielonline op Maandag 22 Oktober 2007 13:44

image

Beste stichting Thuiskopie,

Afgelopen weekend heb ik een audio cd gekopieerd voor in de auto en wat vakantiefoto's op een DVD gebrand. Kunt u ervoor zorgen dat de artiest zijn geld krijgt? (en mij gelijk even uitleggen hoe jullie in godsnaam zouden moeten weten welke artiest dat is??) en mag ik de heffing van de DVD svp terug ontvangen? Op die DVD staat nu namelijk geen auteursrechtelijk beschermd materiaal, en daarvoor heb ik wel betaald.

Groet, Michiel

wilwilwel op Maandag 22 Oktober 2007 14:22

image

Jij hebt die heffing alleen maar indirect betaald omdat het doorberekend is door de fabrikanten. Op papier is het echter alleen de fabrikant die de heffingen betaald, dat deze het doorberekend op jou is een zaak van de fabrikant om geen verlies te laten draaien.

eLMo op Maandag 22 Oktober 2007 15:14

image

ach ja.. ze doen maar.. maar van mij zullen ze iig geen cent zien. ik haal mijn media gewoon in duitsland, en neem meteen genoeg mee voor mijn hele familie en vriendenkring.

haha die stichting is echt een lachertje.. vraag me af hoelang Hirsch Ballin deze bullshit nog slikt...

opdoeken die hap!

michelr op Maandag 22 Oktober 2007 15:22

image

Typisch dat de Nederlandsche fossielen Stapel en Stenberg zich ermee bemoeien. Stapel krap bij kas na mislukt autoprogramma-zoveel en Berdien's zit met onverkoopbare geflierefluit.

Wijntje op Maandag 22 Oktober 2007 15:38

image

Nederland begint te rotten onder het CDA/PVDA.stapel word je er van.Wat een aan fluiting.

razorblade op Maandag 22 Oktober 2007 16:14

image

Jij hebt die heffing alleen maar indirect betaald omdat het doorberekend is door de fabrikanten. Op papier is het echter alleen de fabrikant die de heffingen betaald, dat deze het doorberekend op jou is een zaak van de fabrikant om geen verlies te laten draaien.

indirect of niet ,betaald is betaald !

eerde op Maandag 22 Oktober 2007 16:38

image

Die *kuch* Stichtingen zijn allemaal verpachte stukjes wetgeving, een uitvinding van Donderse Donnert !
Opdoeken want het zijn allemaal oplichters blijkt maar weer keer op keer.

Kijk, als je een aap leert klimmen gaat hij met kokosnoten gooien. Als je kleine menschjes een belangrijke functie/mogelijkheid geeft tot fraude gaan ze stelen en ontpoppen ze zich als dictatortjes.
waarvan akte !

Net als de Stchting Breinloos, opdoeken en snel !
Ships, dit is al de tweede keer dat ik Hirsi Bali, gelijk moet geven.... (?)

ardje op Maandag 22 Oktober 2007 17:32

image

De Thuiskopie int de toeslag die consumenten moeten betalen voor blanco dvd's en cd's, als vergoeding voor het maken van kopieën van auteursrechtelijk beschermd werk voor eigen gebruik.
Zoals we allemaal weten is *alle* muziek/video/software *altijd* auteursrechtelijk beschermd.
Of ik het nu maak, of jij het nu maakt. Of ik nou zeg dat iedereen het mag copieren.

Henk de Boer op Maandag 22 Oktober 2007 20:09

image

Eerlijk gezegd heb ik nooit ook maar iets begrepen van de Thuiskopie-regeling. Hoezo lopen artiesten inkomsten mis doordat ik een kopie van een cd maak voor gebruik in de auto? Ik heb zelden zo'n idiote verantwoording meegemaakt. Maar op het gebied van copyright is kennelijk het gekste nog niet gek genoeg!...

Toohey op Dinsdag 23 Oktober 2007 01:15

image

Eind 2005 is er 57 miljoen over en nu bijna eind 2007 is daar nog 44 miljoen van over.
Ontbrekende gegevens zijn wat daar nog is bijgekomen aan heffingen en ontvangen rente en wat er is uitgekeerd dus de bedragen klinken interessant maar zeggen niks behalve dat er nu minder over is dan in 2005.
Wellicht hebben ze meer artiesten kunnen bereiken dan voorheen of minder kunnen graaien omdat consumenten elders (duitsland) hun media kopen.
Als de journalistiek daar een volledig inzicht in krijgt kan daar een oordeel over geveld worden anders blijft het een hoop giswerk en waarschijnlijk (erg zeker) een strijkstokverhaal waarbij de centjes op plekken komen waar ze niet horen (what´s new?).

e programmer op Dinsdag 23 Oktober 2007 11:46

image

Ach,

Ze hebben misschien 44 miljoen belegd in riskante lucratieve beleggingen.

Oeps! Sorry, we zijn even de administratie aan het regelen hoor!

Ajajong op Donderdag 25 Oktober 2007 19:09

image

Thuiskopie? Buma Stemra? ga zo maar door: de enige naam die ik voor deze luitjes kan bedenken is


F L E S en T R E K K E R

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws