ODF-lobby steunt staatssecretaris Heemskerk

opendoc society

Gepubliceerd: Dinsdag 11 december 2007

Zowel de Linux gebruikersgroep als de OpenDoc Society scharen zich achter staatssecretaris Heemskerk in de aanloop naar het debat over open standaarden.

Toon volledig artikel

Jaap D. op Dinsdag 11 December 2007 10:35

image

We waren gisteren blij te horen dat Microsoft het streven naar open standaarden ondersteunt. Onze vereniging heeft eerder op Webwereld het bedrijf uitgenodigd lid te worden en gisteren hebben we zelfs ontwikkelcapaciteit aangeboden om ODF ondersteuning voor eens en voor altijd goed te regelen in ondermeer MS Office."

Als MS dan nog steeds geen ODF wenst te ondersteunen, dan is hun streven naar open standaarden een wassen neus.

Roger op Dinsdag 11 December 2007 10:53

image

Hun "streven" naar open standaarden is niet een wassen neus, maar een streven met tegenzin, niet vanuit een overtuiging. Het wordt hen opgelegd, niet eens zozeer door die van Heemskerk, maar steeds meer door de markt. En het gaat tegen hun natuur in.

Kickass op Woensdag 12 December 2007 00:01

image

Natuur 7 M$ , eeh pardon?

baseline op Dinsdag 11 December 2007 11:09

image

Al deze topics over ODF gaan helemaal nergens over.
Microsoft Nederland heeft volgens computable maar een omzet van 200 miljoen op 40 miljard aan ICT bestedingen in Nederland.

Er wordt hier te veel aandacht besteed aan software waar de overheid het ICT geld voornamelijk uitgeeft aan inhuur van diensten. Het levert meer geld op voor de (semi)-overheid om een dagje per jaar geen externen in te huren dan ze licenties betalen aan een niet nader genoemd ICT bedrijf.

dada1958 op Dinsdag 11 December 2007 11:16

image

Al deze topics over ODF gaan helemaal nergens over.
Daar ben ik het niet mee eens, eindelijk wordt er hier aan berichtgeving van eigen hand gedaan i.p.v. copy & paste persberichtjes-vulling. Het niveau van de daaropvolgende discussies is navenant.

Anonymous Coward op Dinsdag 11 December 2007 11:21

image

Dit is ook de insteek niet, de insteek is dat iedereen vrijelijk documenten over en weer kan sturen zonder een wirwar van software waar het wel en niet op werkt.
Als iemand toch besluit om met MS in zee te gaan is het hun goed recht. Als de bestanden die ze maken voor de buitenwereld en anders denkende maar leesbaar en/of bruikbaar is.
Dus is een standaard die iedere software bouwer uit kan poepen gewenst, en dat kan alleen als deze open is.
Als MS dan speciale wensen heeft kunnen ze dit gewoon hierin implementeren, zolang het maar open en duidelijk gebeurt, en dat is tegen het MS principe.

baseline op Dinsdag 11 December 2007 11:26

image

de insteek is dat iedereen vrijelijk documenten over en weer kan sturen zonder een wirwar van software waar het wel en niet op werkt
Er is momenteel niet echt een wirwar van software of formaten.
De komende jaren gaan juist de jaren van wirwar worden.

Coule op Dinsdag 11 December 2007 11:39

image

De komende jaren gaan juist de jaren van wirwar worden.

U bedoelt ODF, ODF of ODF waarschijnlijk? ;-)

Anonymous Coward op Dinsdag 11 December 2007 13:25

image

In de ene reactie lees je dat je vanuit Office in diverse formaten weg kan schrijven, is dat omdat er geen wirwar is?
Nu zijn de verschillende tekstverwerkers verschillend van uitvoer, straks dus niet meer, als dat geen verbetering is hoop ik dat jij bij MS blijft en dat deze eigenwijs op zijn OOXML blijft (als enigste??).

mr.m op Dinsdag 11 December 2007 12:00

image

Dat is nou ook mijn idee. Europa gaat meer en meer samenwerken, overheden gaan meer en meer digitale diensten leveren.

Deze beide zaken maken het erg belangrijk om open standaarden toe te gaan passen, zodat Europese overheden makkelijk documenten kunnen uitwisselen en alle overheden makkelijk kunnen communiceren met burgers.

Dit gaat niet nergens over, dit gaat over iedereen toegang geven tot alle communicatie van de overheid! Dus ook mensen die niet met Microsoft software wensen te werken, oftewel dit geeft alle burgers van Nederland en ook Europa meer vrijheid in software keuze.

Simon B. op Dinsdag 11 December 2007 12:37

image

Al deze topics over ODF gaan helemaal nergens over.
Microsoft Nederland heeft volgens computable maar een omzet van 200 miljoen op 40 miljard aan ICT bestedingen in Nederland.

Zou het dan alleen Microsoft aangaan dat ODF en andere open standaarden moeten worden toegepast? Het lijkt me van niet. Theo Rinsema doet het ook al voorkomen alsof het bij het Actieplan speciaal om "Microsoftje-pesten" gaat. Maar, zoals je al aangeeft, als het om ICT gaat draait heus niet alles om Microsoft.

psychicist op Dinsdag 11 December 2007 18:59

image

Daar heb je helemaal gelijk in, het gaat helemaal niet om Microsoft, IBM, Sun, HP etc. Wat ODF doet is de burger c.q. gewone man een kans geven om weer de baas te worden over de eigen documenten zonder als het ware "gegijzeld" te worden door zijn softwareleverancier d.m.v. gesloten bestandsformaten die slechts met een bepaald (tussen opeenvolgende versies inconsistent) pakket van een leverancier volledig in te zien en te bewerken zijn.

En wat te zeggen van alle maatwerkapplicaties die werken op basis van standaard XML en/of ODF, dat worden er ook steeds meer. Zolang Microsoft echter ontkent dit gestandaardiseerde formaat te kunnen openen en bewerken, zul je als ontwikkelaar gebruik moeten blijven maken van OpenOffice.org, KOffice etc. om deze formaten programmatisch te kunnen lezen en schrijven.

Daarnaast bestaat ICT om processen te versnellen die zonder de toepassing van automatisering veel langer zouden duren of zelfs onmogelijk zouden zijn. Als Microsoft de arrogantie heeft om te denken, dat het daarbij onmisbaar is, zou ik het toch wel ernstig willen aanraden om eens naar zichzelf als organisatie en naar de eigen producten te kijken. Deze zijn noch noodzakelijk noch van een zeer hoge kwaliteit.

Simon B., je weet wie ik ben, go MIPS go :).

linus4ever op Dinsdag 11 December 2007 15:07

image

Is baseline een nieuw alias voor Albert?

Cesar M op Dinsdag 11 December 2007 18:51

image

Of zou Zapato het kunnen zijn??

Webcrawler op Dinsdag 11 December 2007 19:32

image

Albert is klaar.. mede dankzij de geweldig zeer volwassen reactie van mijnheer de Winter. NOT!

zap op Woensdag 12 December 2007 01:13

image

Subliem ook dat webwwereld die laaste post plus reactie van Brenno gewist heeft

Bolleke op Woensdag 12 December 2007 13:36

image zomerhack badge 3

Even off-topic, maar ik was toen net iets nuttigs aan het doen ;-)

Watskeburt?

Zapato op Dinsdag 11 December 2007 12:12

image

Typisch dat dat boek in de link er alleen in closed document beschikbaar is.

dada1958 op Dinsdag 11 December 2007 12:22

image

PDF is an open standard, and recently took a major step towards becoming ISO 32000.
Met dank aan Wikipedia.

Zapato op Dinsdag 11 December 2007 13:09

image

Mijn wikipedia zegt: Tot nader order is PDF een de facto standaard. Dat is .doc ook.

nl.wikipedia.or...Document_Format

Dax op Dinsdag 11 December 2007 13:15

image

euh...welke .doc van WP of Word?

;)...en de filters zijn daar vrijelijk voor beschikbaar, of hebben we daar reversed engineering voor nodig?

Zapato op Dinsdag 11 December 2007 13:29

image

Ik bedoel die van Word. Dat is imho een de facto standaard (dus niet open). PDF is ook een de facto standaard, (nog) niet open.

Simon B. op Dinsdag 11 December 2007 14:27

image

PDF is ook een de facto standaard, (nog) niet open.
Niet open?
Iedereen kan hier de specificaties van PDF downloaden: http://www.adobe.com/devnet/pdf/pdf_reference.html

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Open_standard

Zapato op Dinsdag 11 December 2007 14:34

image

Dan is OOXML van Microsoft ook open volgens deze redenering. Zie hier.

Zapato op Dinsdag 11 December 2007 15:02

image

Ik snap die minnetjes niet. Wat ik zeg is gewoon waar.

Wanny van Gils op Dinsdag 11 December 2007 16:40

image

Je spreekt de brommerclub tegen.
Vandaar.

Simon B. op Dinsdag 11 December 2007 16:44

image

Dan is OOXML van Microsoft ook open volgens deze redenering.
Wie zei er dan dat dat niet zo is? Je had het over .doc.

Daarmee is overigens niet gezegd dat OOXML al aan dezelfde eisen, zoals ze door het Actieplan aan open standaarden gesteld worden, voldoet als ODF. Ook PDF doet dat nog niet (voor zover ik kan nagaan bepleit het Actieplan ook geen toepassing van PDF).

Hans Bos op Dinsdag 11 December 2007 21:21

image

Het aktieplan stelt ODF in te voeren als "nevengeschikt" (= de term in het plan) aan DOC en PDF.

Het is echter niet helemaal duidelijk welke versie van ODF wordt bedoeld. Het plan verwijst met een sterretje aan ISO 26300, dus daarmee aan de 1.0 versie. Dat is dan ook de officiële versie die de ODF converters voor Microsoft Office van SourceForge/Microsoft/CleverAge ondersteunen. Terwijl de OASIS TC bij 1.2 is, en Novell, SUN, IBM en org in de praktijk waarschijnlijk ergens tussen OASIS versie 1.1 en 1.2 zitten.

PDF zoals "wij" dat kennen (versie 1.7) is onderweg een ISO standaard te worden. Veel landen hebben een APPROVE with comments gedaan (waar ken ik die discussie ook alweer van) en Frankrijk een DISAPPROVE with comments (iets van 30 punten meen ik). Daardoor komt er waarschijnlijk binnenkort nog een ISO stemronde op een iets aangepaste specificatie.
PDF/A is reeds een ISO standaard, maar dat is een versie voor document archivering en is niet de versie die we bijvoorbeeld in de Adobe Reader gebruiken.

DOC is volgens de termen van het aktieplan een open specificatie. Dat wil zeggen dat de specificatie voor iedereen toegankelijk en te gebruiken is. Het is dan ook het formaat waarvoor in vrijwel alle toepassingen al ondersteuning is, inclusief IBM, Novell, Open Office, SUN etc.

Open XML voldoet overigens nu al - op exact dezelfde manier, onder exact dezelfde voorwaarden als ODF - aan de definitie van een Open Standaard, zoals in het aktieplan.

Simon B. op Dinsdag 11 December 2007 22:38

image

Het aktieplan stelt ODF in te voeren als "nevengeschikt" (= de term in het plan) aan DOC en PDF.
Dat woord komt inderdaad voor in het Actieplan. In dezelfde zin staat echter nog een belangrijk woord, dat jij hier niet noemt, namelijk "voorlopig".

Het actieplan stelt voor om ODF eerst in te voeren *naast* de nu gebruikte bestandsformaten. Dat is niet meer dan logisch, de hele boel in één keer omschakelen is natuurlijk onhaalbaar. Het betekent echter niet dat die bestandsformaten ook als gelijkwaardig worden beschouwd.

Het actieplan noemt verder het streven dat vanaf 2015 alleen nog gewerkt wordt met open standaarden voor het bewerken en uitwisselen van documenten. Het zou best kunnen zijn dat tegen die tijd ook OOXML en PDF daar toe worden gerekend, maar dat het met .doc ooit zover zal komen lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk.

FreeDisk op Dinsdag 11 December 2007 14:21

image

Eigenlijk is er maar 1 klagende partij. Heel IT-Nederland heeft zijn mond nog niet open gedaan. Als er nog partijen komen die hun beklag doen, zijn dat waarschijnlijk Microsoft partners. 1 bedrijf (hoe groot ook) mag geen zeggenschap hebben over de overheidsplannen.

Kortom: gewoon ongewijzigd door laten gaan. Over een jaar vragen we ons allemaal af waarom we het niet eerder hebben gedaan.

Webcrawler op Dinsdag 11 December 2007 19:29

image

Goh goh wat zijn we ineens blij met de overheid. Ik snap het niet, document formaten voldoende, wat is er mis met PDF of Word? voldoende viewers en mogelijkheden daar gebruik van te maken. Het moord en brand schreeuwen van allen op de zeepkisten alsmede het standaard uitdelen van een min aan iemand die pro MSFT reageert is echt te kinderachtig voor woorden. Alsof het plezier in leven minder word omdat de overheid een non-open standard format zou gebruiken? zet de PC eens uit en gan naar buiten.

Ik word zodirekt gedwongen gebruik te maken van een formaat die ik niet wil, straks moet ik potdomme ook nog in pak verschijnen met een geel gestreepte stropdas omdat de overheid anders niet met mij wenst te converseren?. nee, laat je lekker opnaaien omdat je zo puur tegen de hoogste boom wil pissen.

Ik zou graag zien dat men zich ook zo druk maakte als er een verhoging van de accijns op brandstof aan zit te komen. of zoals het extra accijns op sigaretten want die moet gebeuren daar de kansspel belasting geen doorgang kan vinden en de begroting anders niet sluitend is.

Kom maar op met de minnen.. :(

Dax op Dinsdag 11 December 2007 19:34

image

weet niet of je het gevolgd hebt maar het gaat om open formaten zodat het ook over 100 jaar te lezen zal zijn of op mijn BeOS computer :p

zap op Woensdag 12 December 2007 01:19

image

De kans dat je over honderd jaar op je computer de huidge word formaten kan lezen is nu nog groter dan de kans dat je ODF kan lezen.
Er zijn tig miljard huidige word documenten en nauwelijks odf documenten.
De specificaties van de office formaten zijn sowieso voor iederen beschikbaar.
Een dergelijk beslissing van de Nederlandse overheid is niet meer dan een spelde prikje in de huidige doc formaten.

FreeDisk op Dinsdag 11 December 2007 19:37

image

Geen min en geen plus.

Open standaarden zijn noodzakelijk. Wellicht op korte termijn een noodzakelijk 'kwaad' voor sommigen. Al denk ik dat dat behoorlijk mee zal vallen. Als elk Office pakket in het menu 'Bestand' een export to ODF maakt kunnen we eindelijk ongestoord uitwisselen.

Ik kreeg toevallig van de week ineens een .docx (OOXML) bestand. Nergens mee te openen, behalve tot op zekere hoogte in OpenOffice.org. Dat vind ik storend. Als straks iedereen het onafhankelijke ODF formaat gebruikt hebben we hier nooit meer last van.

Verder heeft het geen zin om alle negatieve dingen van de overheid bij deze discussie te slepen. Dit gaat puur om ODF en dat is goed. Maak je er vooral niet zo druk om. Je bent ook eens in het .DOC formaat gerold en nu gebeurd hetzelfde met ODF. Het enige voordeel is dat je een gratis programma kunt gebruiken om de bestanden te openen en te saven.

limboman op Dinsdag 11 December 2007 20:47

image

Wat er mis is met Word???? Probeer de docbestanden maar eens te bewerken als je geen geld hebt om Office te kopen. Dan weet je wat er mis is.

Hans Bos op Dinsdag 11 December 2007 21:30

image

Probeer de docbestanden maar eens te bewerken als je geen geld hebt om Office te kopen.

Ik kijk niet in iemands portomonnee, maar ter info, een licentie voor thuisgebruik van Microsoft Office kost ongeveer 130 euro. Die mag dan op drie computers worden geinstalleerd en gebruikt.

Open Office distributies voor Windows en Linux ondersteunen het DOC formaat (en XLS voor spreadsheets en PPT voor presentaties).
Apple iWork ondersteunt het DOC formaat...

batlequeen op Dinsdag 11 December 2007 22:04

image

Open office ondersteund .doc niet volledig!!
daar gaat het juist om

Zapato op Woensdag 12 December 2007 08:49

image

Dan moeten ze Open Office beter maken.

Een doc-file kun je altijd inzien met de gratis Word viewer, dus de informatie is ook gratis toegankelijk.

Overigens moet je ook nog een pc kopen om het in te kunnen zien. Schandalig! En die pc gaat niet eens 100 jaar mee.

batlequeen op Woensdag 12 December 2007 09:08

image

En waar wil je die specificaties vandaan halen?
MS gaat hun concurent heus niet helpen ermee

Alle ondersteuning van de gesloten formaten is door reversed engineering tot stand gekomen

ed_v op Woensdag 12 December 2007 10:47

image

Die specificaties van de huidige .doc bestanden kun je een paar gratis bij Microsoft bestellen en dan de formaten vervolgens rechtenvrij in je applicatie inbouwen.
Even de oude webwereld berichten doorzoeken en dan vind je
[url]http://support.microsoft.com/kb/840817/en-us#"[/url]

Misschien dat OpenOffice ooit begonnen is met reverse engeneeren maar de documentie van deze formaten was al ook al erg lang beschikbaar voor bijvoorbeeld overheden. Vanaf versie BIFF 6 (office 95) zijn er ook een paar plaatsen waar de documentatie op het internet te vinden is.
Bijvoorbeeld [url]http://www.wotsit.org/list.asp?fc=6[/url].

Een paar jaar geleden nadat de specificaties van de Office 2003 XML formaten (voorloper OOXML) open waren gemaakt heeft Microsoft ook de binaire formaten voor iedereen beschikbaar gesteld en sinds die tijd kan iedereen, dus ook Openoffice, gewoon de documentatie gebruiken van MS.

Bolleke op Woensdag 12 December 2007 13:35

image zomerhack badge 3

Die specificaties van de huidige .doc bestanden kun je een paar gratis bij Microsoft bestellen en dan de formaten vervolgens rechtenvrij in je applicatie inbouwen.
Da's niet helemaal waar. Je mag ze bijvoorbeeld niet openbaar maken, en da's lastig als je ze in een open source-applicatie wilt inbouwen. En ik meende dat de licentie ook een clausule bevatte waarin MS zich het recht voorbehield de licentie eenzijdig weer in te trekken.

Kortom, dat is geen open formaat. ("Open" in "open formaat" staat niet alleen voor "in te zien" maar ook voor "vrij", net als in "free software". Dit niet te verwarren met "gratis", al gaat het vaak wel hand in hand.)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws