BSA bejubelt economische winst van piraterijkruistocht

BSA

Gepubliceerd: Dinsdag 22 januari 2008

Een reductie van illegale pc-software met tien procent levert Nederland 3.408 nieuwe banen en een economische groei van 1,6 miljard euro op, beweert de softwarepolitie BSA.

Toon volledig artikel

h.aling op Dinsdag 22 Januari 2008 09:42

image

Kun je nagaan wat de winst zou zijn als iedereen vrije software zou gebruiken!

dada1958 op Dinsdag 22 Januari 2008 09:49

image

Waarom word ik toch altijd zo verschrikkelijk sacherijnig van dit soort lulverhalen?

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 10:42

image

Waarom weet ik ook niet dada (ik ben ook van 58), maar tussen illegaal gebruik en illegaal misbruik zit een verschil, als ik mijn briefje naar oma schrijf met MS office is er geen hond die er naar kijkt, maar als mijn zakelijke correspondentie er mee maak verdien ik er brood mee.
Als ik dan zulk goedkoop mogelijke software wil moet ik naar Open Source, dan ben ik eerlijk.
In de jaren heb ik heel wat Games eerlijk aangeschaft, daar zitten een behoorlijk aantal miskopen tussen, sindsdien zoek ik eerst, kan ik geen Demo vinden zal ik eerst een illegale kopie opscharrelen, om dan te bepalen of ik het koop.
Ik vind dat als ik iets gebruik er ook voor hoor te betalen als dat een vereiste is. Als Open Source mij bevalt doneer ik vaak ook iets, zeker gerelateerd aan het gebruik of gemak dat ik er van heb.

swhnld op Dinsdag 22 Januari 2008 09:51

image

Wat een geneuzel. Of de software legaal is of niet, het zal geïnstalleerd en onderhouden moeten worden. De lokale werkgelegenheid zal echt niet wezenlijk veranderen, het enige wat wijzigt is de hoeveelheid Euro's die naar ome Bill en consorten gaat in de VS.

Niet dat illegaal gebruik goed te praten is, maar als ze met een onderbouwing willen komen dan graag eentje die solide is.

Overigens is mijn advies aan eenieder, waar mogelijk open source gebruiken en tools die met het OS meegeleverd worden.
Iedereen zegt wel dat de learning curve open source software tegenhoud, maar als de mensen zometeen over moeten stappen van MS office2003 naar 2007 zullen ze ook opnieuw moeten leren hoe alles werkt en waar alles zit. Leren is leren, dus een overstap is dan ook zeker de moeite waard om over na te denken.
Daarnaast sponsort open source de lokale ICT op een veel groter gebied met innovatie en support. Er zijn veel bedrijven die daarin services bieden, doorontwikkelen en implementeren.

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 09:55

image

Aan elke euro die bedrijven besteden aan legale software wordt volgens IDC nog nog eens 1,25 euro extra verdiend aan bijkomende diensten. Het gaat dan om training, installatie en onderhoud
Ah, dus de software die nu illegaal gebruikt wordt hoeft niet geinstalleerd te worden, en kan verder zonder training gebruikt worden ?

kantoorzitter op Dinsdag 22 Januari 2008 10:32

image

Ja,
want als je het kunt om illegale software te bemachtigen én aan de praat te krijgen, dan heb je geen externe ondersteuning nodig.

lampje74 op Dinsdag 22 Januari 2008 18:15

image

En dus hoef ik dat ook niet als ik het legaal had verkregen...
En voor complexere programmas (administratie/cad en overige non 'office' software) is een training vaak echt wel nodig om goed met het programma om te gaan.

Verder is de BSA er eigenlijkniet voor de nederlandse software huizen. Als je kijkt naar wij er bij zit aangesloten verdient de nederlandse maatschapij er niks aan, anders dan een retailer die er zijn marge op pakt. En voor de zwaardere paketten hebben zij er ook redelijk wat werk aan om de paketten te verkopen. En moeten ze het hebben van service contracten en trainingen. Op illegaale software zit geen service dus dat pakken ze al niet, en mmogenlijk wel de training. En daar val je snel door de mand omdat je een training doet bij een leverancier de geen paket heeft geleverdt. En ook juist deze grotere software paketen vallen niet onder de BSA mantel. En dienen ze dus verder alleen maar als bang maker. en zo is er wijning economisch gewin.
Tevens staat er tegen over de aanschaf vs illegaal, dat illegaal de werkgever 'niks' kost. En dat hij (veel) geld kwijt is om e.e.a. legaal te maken. Het aannamen van extra personeel kan dan ook extra last met zich mee brengen omdat voor de te creeren werkplek ook weer dure licenties afgenomen moeten worden. Dit kan in gevallen dus toch voor terughoudendheid zorgen en daarmee de groei tegen gaan. En dat is ook niet goed voor de economie.

Dax op Dinsdag 22 Januari 2008 09:59

image

leugens, leugens, statistieken en BSA??

ik zie ook ven niet in hoe een gekraakte versie van Photoshop "meer meer en betere banen oplevert, een stabieler zakelijk klimaat en een grotere bijdrage aan de economie van de toch al sterke IT-sector. Het aanpakken van illegale software levert tastbare winst op voor overheden en economieën.'

MNZ op Dinsdag 22 Januari 2008 10:06

image

Het artikel zegt juist dat installatie en gebruik van een gekraakte versie van Photoshop de Nederlandse economie schaadt, de zakelijke markt instabieler maakt en dat het banen kost. Het tegenovergestelde van wat je zegt volgens mij.

Dax op Dinsdag 22 Januari 2008 10:18

image

dat bedoel ik juist..ik zie even niet hoe een gekraakte versie Photoshop de nederlandse nederlandse economie of bedrijven schaadt....mischien wat ongelukkig ge-quoted ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 10:33

image

Beste Dax:
Dan moet je toch even verder kijken, de "thuisbouwer" met zijn "gratis" pro pakketten kan bijvoorbeeld een site met heel wat minder afschrijvingen bouwen. Deze verzieken de markt voor de profs die buiten de illegale software ook meestal meer kennis hebben van beveiliging, onderhoud en service.
Dit type heeft in de hele IT branche slechte invloed, deze oneerlijke "concurrentie" is er op alle terreinen, webwinkels, zelfbouw, dozenschuiven, web, afijn overal. Ze zorgen dat de prijs van de "echte" jongens omlaag moet en daardoor vaak ook hun kwaliteit omlaag bij schroeven.
Zolang elke idioot in Nederland maar een "zaak" mag beginnen verkloten ze elke branche, kijk naar de taxi branche, ook zo een.

Dax op Dinsdag 22 Januari 2008 10:38

image

Beste Pol,

heo verhoudt zich dat dan tov GIMP? ...moet de BSA dan klagen dat Open Source paketten (en GIMP is aardig Pro) de nederlandse economie schaadt?? of goedkopere pakketten zoals PaintShopPro? je argumenten blijven hetzelfde ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 10:46

image

Ik schrijf niet dat ik het eens ben met de BSA, ik schrijf dat wanneer jij geld verdient met illegale software je een misdadiger bent en ook als zodanig gepakt mag worden.
Als jij een summiere thuisgebruiker bent hoor je erop gewezen te worden dat je niet legaal bezig bent.
Als je ondernemer bent kun je je legaliteit zelf bepalen, is de keuze Open Source of neem ik betaald, de voor en tegen zoek je voor jouw geval uit. Maar ga geen geld verdienen met illegaal gebruik van software vanuit welk front dan ook.

Dax op Dinsdag 22 Januari 2008 10:53

image

da's weer een ander argument, je had het over:


met zijn "gratis" pro pakketten kan bijvoorbeeld een site met heel wat minder afschrijvingen bouwen dus geld verdienen met software...probleem is als je sec die redenering volgt dat je dan geen OpenSource moet gebruiken omdat dat oneerlijke concurrentie zou zijn ;)...

verder wel met je eens hoor dat je als prof wel de legale versie gebruikt (geld of geen geld ;))

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 11:13

image

Ik denk dat Open Source op een andere manier (tijd dus geld) zijn kosten heeft.
De professionaliteit van Open Source is pas een relatief korte tijd "beschikbaar" voor de grote groep gebruikers.
Ik ken een Matté painter die overgegaan is van papier naar Photoshop, een paar jaar later met Gimp in aanraking gebracht, maar dat was het nét niet voor hem, ook gewoonte en bekendheid speelt hier mee. Nu is hij voor een Turkse studio bezig en is het The Gimp wat de klok slaat.

Bolleke op Dinsdag 22 Januari 2008 11:39

image zomerhack badge 3

de "thuisbouwer" met zijn "gratis" pro pakketten kan bijvoorbeeld een site met heel wat minder afschrijvingen bouwen
Iemand die dure pakketten nodig heeft om een site te bouwen zou IMHO sowieso ver uit deze branche weg moeten blijven, want dan snap je helemaal niet goed hoe het werkt. Ik begin mijn sollicitatiegesprekken standaard als volgt:
"Vraag 1, waar werk je het liefst mee"
Als ze dan antwoorden "Dreamweaver" of (nog erger) "FrontPage" of een andere vage tool dan bedank ik ze direct voor de moeite(*).

Los daarvan heb je in principe gelijk dat het je een oneerlijk voordeel oplevert (er zijn natuurlijk ook betaalde pakketten waar je het gebruik heel goed van kunt verdedigen ;-)) maar ik denk dat de ICT-branches waarin de aanschaf/licentiekosten van software een dermate substantiele rol spelen op de vingers van 1 hand te tellen zijn. Jouw product wordt heus niet goedkoper omdat je een niet-legale versie van Office gebruikt om je offertes te typen. Waar eenmanszaken en freelancers vooral winnen is het gebrek aan overhead, maar dat "compenseren" ze door de klant veel minder continuiteit te kunnen bieden (als de freelancers drie weken met vakantie gaat kan er niks aan de site gebeuren). Dat is een keuze die je als klant maakt. En iemand die voor <500 euro een site wil moet dat vooral door z'n slimme neefje laten doen. De goede mensen kunnen dan een paar maanden later voor het viervoudige de boel opknappen omdat b.v. zoekmachines er niks mee kunnen ;-)

(*) het goede antwoord is natuurlijk "[je favoriete teksteditor]" danwel "maakt niet uit, als er maar UTF-8 uit komt en de line-endings als newline worden opgeslagen" ;-)

RonaldV op Dinsdag 22 Januari 2008 13:00

image

Waar denk je dat die "veel lagere overhead" mede door gefinancierd wordt? Juist: door het niet legaal aanschaffen (en dus niet hoeven verrekenen) van software pakketten en/of hardware. Geen licentie voor Windows, geen licentie voor Office, geen licentie voor Photoshop, geen licentie voor Dreamweaver, een laptop via de ambulante handel, en zie: de website bouwende "thuisprofessional" heeft al weer enige duizenden Euros overhead weten weg te werken uit zijn kostenplaatje. Was hij een echte ondernemer geweest dan had hij ook nog een Exact-pakketje en een boekhouder moeten financieren. Als hij die allemaal wel (volledig) had moeten betalen, was zijn dienst een stuk realistischer qua prijs geworden.

swhnld op Dinsdag 22 Januari 2008 14:56

image

Ja, maar voor wie werken dit soort eenspersoons bedrijfjes nou eigenlijk? MKB-ers die het zich anders niet kunnen veroorloven? je gaat als stabiel bedrijf toch niet risico nemen om je website aan een amateur op te hangen. Voordat ik zaken doe met een toko is die echt wel doorgelicht. vergeet niet, alle waar is naar zijn geld.

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 14:13

image

Nou nou Bolleke, de "grote" studio's ontkomen ook niet aan deze software pakketten en licenties. Grafische prof's kunnen geen werk verzetten met kladblok.
Het feit dat Adobe nog steeds "leidingevend" is geeft aan dat The Gimp nog echt geen gemeen goed is.
En voor een studio koop je niet één pakket maar een licentie per machine, je server licenties, je systeem beheer, enz. dan heb je het echt niet over een illegaal Pshopje.
Het is echt voorgekomen dat je als klant door een leuke website aangetrokken wordt voor een "mooi" totaalpakket, leuke prijzen op een "professioneel" uitziende site, blijkt later als er niets meer werkt dat je spulletje op een studenten kamer stond op een universiteit lijntje en waar de gasten vertrokken waren omdat ze daar de studie afgerond hadden, kun je echt niet leuk mee concurreren, maar daarnaast is zijn budget echt wel verdwenen om het nu weer op te moeten pakken, kun je echt wel vechten om zijn naam terug op een server te krijgen.

swhnld op Dinsdag 22 Januari 2008 14:53

image

Studenten krijgen dergelijke software toch al (bijna) voor niks. Dus dat vergelijken met een een thuiswerker die illegaal voor niks zijn pakketje heeft is niet te doen.
Verder moet je maar denken dat studenten de zo verkregen kennis later in het bedrijfsleven kunnen toepassen en daarmee weer bijdragen aan de bovenkant van de economie.

lampje74 op Dinsdag 22 Januari 2008 18:24

image

Beste Pol,
Een thuis hobbyist werkt altijd goedkoper dan de pro. En niet alleen omdat hij evt met illegaal / low-cost / free ware zou werken.
Er is gewoonweg geen overhead.
Verder zijn er nat. ook nog diverse 'doe het zelf' web software paketen, o.a. ook voor webwinkels. Hier kan een bedrijf dat het net op wil evt ook zelf gebruik van maken, zolang ze er zelf berijd toe zijn er tijd in te steken.

ridikel op Dinsdag 22 Januari 2008 17:46

image

dit is nou precies de zere plek: Het kost niemand iets en levert niemand geld op, dus moet er wat gebeuren, want het moet opleveren. Dat dergelijke software nooit gekocht zou worden als er de volle mep voor betaald zou moeten worden wordt omwille van de mooie cijfers maar vergeten! jandoedels die dergelijke onzin verhalen opstellen en daar ook nog voor betaaald krijgen zouden een schop onder hun kont moeten krijgen!

little_peet op Dinsdag 22 Januari 2008 10:10

image

It budgetten van bedrijven zullen niet groter worden, er komt dus een te kort van 1,2 miljard euro voor it-ontwikkeling. Dit gaat het innovatieve karakter van nederland uithollen, omdat het geld voor legale software toch ergens vandaan moet gaan komen.

10% meer legale software leverd buitelandse software bedrijven geld op wat nu uitgegeven wordt aan nederlandse ontwikkelingen. op de lange termijn is een stijging dus schadelijke voor de economische en innovatieve ontwikkeling van nederland en gaat veel meer banen kosten dan de paar (3500) die het opleverd.

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 10:51

image

Ik denk juist dat de acties van de BSA het tegenovergestelde teweeg brengen, door de schrik van de prijs en straf gaan er waarschijnlijk meer Open Source in plaats van het aanschaffen van (te) dure pakketten.
De tijd van fl 4000,00 voor WP4 is over, WP Office 2000 OEM (daarna niet meer OEM) was € 65,00
De software industrie moet de hand in eigen boezem steken, open source is boeming en wordt ook aan verdient.

Bob op Dinsdag 22 Januari 2008 10:10

image

Wat een onzin. Eens kijken economie. Als er nu ineens 10% meer aan software word uitgegeven en dat is zeg 1,6 miljard dan moet dat geld ergens vandaan komen. m.a.w bedrijven geven dan waarschijnlijk 1,6 miljard minder uit aan iets anders. Waar de ene sector dan zou groeien verlies je in de andere weer banen. Netto blijft het ongeveer hetzelfde.

Maar ach de BSa roept wel vaker iets en in rechtzaken hebben ze nooit de echte schade kunnen aantonen. Dat is ook moeilijk omdat dat iets is wat heel heel moeilijk bijna onmogelijk is om aan te tonen.
Daarnaast zie je dat bijv in landen als china met een heel hoog illigaal software cijfer men de prijspolitiek gebruikt om legale software veel goedkoper te maken. Goedkoper maken wil zeggen meer verkopen maar de vraag is of door de lagere prijs de totale omzet veel zal toenemen.

eerde op Dinsdag 22 Januari 2008 10:53

image

Bizar verhaal natuurlijk, ze hebben een modelletje gebouwd en daar voor ieder land even wat kerncijfers ingeplemt.
NL zou dus in 3 jaar tijd 8,355 banen erbij krijgen, hahaha. En die $ 2,311,000,000 extra bestedingen doen de bedrijfswinsten niet dalen ? Oeps en ook nog eens $ 646,000,000 aan extra belastingen, waar moeten bedrijven al dat geld vandaan halen, prijsverhogingen wellicht ?
Hmmm, dan gaat de inflatie omhoog, worden er werknemrs ontslagen en komt er minder belastingeld binnen.

En de afname van illegale software zou wel eens geheel, of voornamelijk, ten goede kunnen komen van open source/free software.

Ships krijgt Stevie the Baldmer toch nog gelijk: "communism" Nederland ten prooi aan het rode gevaar, axis of evil, brrrrr

Wat een sukkels daaro bij BSA !

Anonymous Coward op Dinsdag 22 Januari 2008 11:19

image

Het is toch heerlijk om alles aan een "vrije" markt economie te relateren. Het is alleen jammer dat deze vlieger niet op gaat daar "vrij" bedoelt wordt "bestuurd door de grote maatschappijen", hoe "vrij" zijn wij van MS, Adobe, Google, enz.
Er is gelukkig (althans dat vind ik) een omwenteling gaande die zijn weerga niet kent, business modellen als patenten, muziek industrie, software en licentie modellen, en zo voort zullen het op de lange duur niet overleven tegen de kracht die Internet aan de massa heeft gegeven, deze is niet te stuiten door censuur (china) of regulering.

karach op Dinsdag 22 Januari 2008 11:52

image

náh, ik vindt de cijfers zwaar overtrokken, maar daar weten instanties en organisaties zoals BSA, BREIN, RIAA, NORMA, en nog wel een paar honderd wel raad mee.

prognose is 164.000 euro wat het op levert, 8,5 banen wat je er voor krijgt, zet er een paar nullen achter en je spreekt over duizenden en miljarden.

bijna 98% van mijn software is open source en freeware wat net zo goed werkt, oh maar wacht even, dan gaan we toch proberen om open source en freeware uit te bannen of illegaal te laten verklaren, man dan moeten de mensen wel onze te dure software kopen, Ktsjing KASSA.

swhnld op Dinsdag 22 Januari 2008 12:59

image

Ze weten zeker raad met cijfers overtrekken, maar moeten dan ook hun bestaansrecht verdedigen. Als de mensen die voor die organisaties nou eens ontslagen zouden worden en elders in de markt een baan zoeken bespaart dat vast een hoop geld. Is misschien sneller en beter resultaat dan wat ze nu proberen te doen.

ceesdazig op Woensdag 23 Januari 2008 09:51

image

"en zo voort zullen het op de lange duur niet overleven tegen de kracht die Internet aan de massa heeft gegeven, deze is niet te stuiten door censuur (china) of regulering"

En dat is nou juist wat hier gaande is. De macht van de lobby-isten voor meer wetgeving tegen burgerlijke vrijheden. Dit statement van de BSA is voor Den Haag. Iedereen kan geloven dat regulering of censuur niet werkt. Nee het zal nooit 100% waterdicht zijn, maar ondertussen zit wel 98% van de bevolking onder de plak. Een keertje boe roepen en de hele wereld is in paniek. Angst, onzekerheid en terreur door een overheid is bijzonder effectief ongeacht de technische mogelijkheden en onmogelijkheden. Kijk alleen al hoe mat NL is, klagen van hier tot Tokio, maar wanneer het er op aankomt hobbelt iedereen achter een overheid aan die het in de eerste plaats verziekte. Neem de regenten waar Fortuyn tegen ageerde en waardoor Paars in de zeik werd gezet, resultaat de grootste regenten uit de geschiedenis namen het weer over en hebben niet losgelaten sinds.
Het is allemaal prima met de BSA en ze mogen van mij alles, zonder aantasting van mijn rechten. Die acht ik namelijk belangrijker dan hun zielige probleempjes en cijfertjes. Software is al beschermd en als we het gaan hebben over prioriteiten dan toch echt eerst de fietsen en de inbraken, overvallen, geweldsdelicten. Netjes op je beurt wachten, wij doen niets anders terwijl de politie bezig is met boetes uitdelen in het kader van normen en waarden en fietsen stelen.

Rude op Woensdag 23 Januari 2008 07:54

image

De BSA roept waar de overheid gevoelig voor is. Vooral dat het extra en betere banen zou opleveren gaat er bij de overheid in als koek. Het klinkt mij overigens allemaal wat onwaarschijnlijk in de oren. Even afgezien van de verliezen die worden geleden aan 'gestolen' software maken de grote en bekende softwarehuizen enorme winsten. Deze softwarehuizen gaan echt niet meer banen creëren wanneer de winst met een paar procent zou stijgen. Kan iemand mij trouwens uitleggen wat die ‘betere’ banen dan zijn? Gaan ze dan ineens iedereen beter betalen? Yeah sure!

thieu op Dinsdag 22 Januari 2008 12:54

image

Een piraterijreductie van tien procent zou Nederland naast extra banen ook 439 miljoen euro aan extra belastinginkomsten en ruim 1,2 miljard euro aan extra it-bestedingen opleveren. Daardoor zou de economie met 1,6 miljard euro kunnen groeien.
Daar gaan we weer... De BSA als maker van geld. Want, waar moet dat anders vandaan komen als we het aan software gaan besteden?
Dat geld zit nu ook in de economie. Sterker nog, het is zeer goed mogelijk dat dit geld nu beter besteed wordt aan binnenlandse of Europese producten waarmee het in onze eigen economie blijft. Uitgeven aan software betekent meer geld naar b.v. Amerika.
Illegale software is verkeerd, maar kom niet aan met dit soort Bullshit.

Gebruik open source, dan steun je de eigen economie het beste!

karach op Dinsdag 22 Januari 2008 13:05

image

@thieu; jouw punt is volkomen gelijk, al die miljarden stromen dan naar hoofzakelijk america, en dat hebben ze hard nodig voor als ze weer een oorlogje of zo willen voeren.

rjw op Dinsdag 22 Januari 2008 13:18

image

Als je massaal aan de open source gaat moeten er wel voldoende mensen zijn die dat kunnen onderhouden. Zoveel bedrijven zijn er nog niet die dat even kunnen opzetten.

eerde op Dinsdag 22 Januari 2008 13:34

image

Al die mensen die nu M$ producten onderhouden kunnen omgeschoold worden tot open source 'onderhouders' en de rest ontsla je;)
Kijk das pas besparen met open source !

Lennart op Dinsdag 22 Januari 2008 13:32

image zomerhack badge 3

De kruistochten in de middeleeuwen naar de oost leverde ook flink veel werkgelegenheid op, en enorm veel economische groei. :)

breez op Dinsdag 22 Januari 2008 13:47

image

náh, ik vindt de cijfers zwaar overtrokken, maar daar weten instanties en organisaties zoals BSA, BREIN, RIAA, NORMA, en nog wel een paar honderd wel raad mee.


BLA BLA BLA BLA , FEIT, sinds 2003 tot op heden ruim 25.000 BTW ( PER JAAR DUS) minder afgedragen, neem ik nog niet mee VPB, pensioen premie's, loonbelasting ETC ETC ETC,


gr

de ficus

karach op Dinsdag 22 Januari 2008 13:55

image

bla bla bla bla??????????????????????????????

en wat heeft jouw reactie te maken met mijn mening over BSA????????????????????

en wat heeft mijn mening in godsnaam te maken 25.000 minder btw ????????????????????????

of met vpb(what the fuck is vpb?), pensioen premies loonbelasting etc etc etc ??????????

hallo!

(soms volg ik al deze intelligente opmerkingen niet hoor)

DUH

breez op Dinsdag 22 Januari 2008 15:26

image



(soms volg ik al deze intelligente opmerkingen niet hoor)

das duidelijk,

gr

woutert op Dinsdag 22 Januari 2008 17:20

image

Tja, als je zelf je computer bouwt, in plaats van een compleet systeem te kopen, wordt je flink afgezet door M$ als je dan Windows wilt kopen. Op een compleet geleverd systeem van een leverancier betaal je voor Vista Home Premium zo'n 100 Euro. Wil je op je zelf samengestelde computer Vista Home Premium installeren, betaal je ruim 300 Euro! Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat doet (of eigenlijk is M$ dan de dief).

thieu op Dinsdag 22 Januari 2008 18:55

image

Da's niet juist. Ook op een zelfgebouwde PC kun je een OEM-versie van Windows zetten. Kenmerk van OEM is dat de licentie aan de hardware (Moederbord) gebonden is.
Voor een OEM-versie betaal je rond de 80 euro.
Retailversies zijn indedaad vele malen duurder maar die mag je ook op een volgende PC installeren als je natuurlijk eerst de versie op de vorige PC hebt verwijderd.
Ik heb overigens begrepen dat dat zelfs ook al weer is beperkt tot twee keer.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws