Kastje-naar-muur voor Segway-importeur

Segway-tocht

Gepubliceerd: Zondag 27 januari 2008

Het conflict over de regulering van de Segway sta-scooter in Nederland sleept zich voort. De importeur stoort zich aan de laatste vertragingsactie.

Toon volledig artikel

Mafkees op Zondag 27 Januari 2008 14:13

image

misschien zijn ze ondertussen wel uit aan pluizen welke belasting ze hier weer op kunnen heffen. Zou me niks verbazen hier in Nederland

Anonymous Coward op Zondag 27 Januari 2008 15:04

image

Dit heeft dus niets met IT te maken.
Pas geleden iets met "groene" vliegtuigbrandstof.
Gaan we dit vaker meemaken?

karach op Zondag 27 Januari 2008 16:43

image

sommige vinden dit wel interessant dus niet zeiken met vette letters

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Zondag 27 Januari 2008 17:19

image

Ik vond/vind de Segway een cool stukje technologie, die ik zelf zou willen hebben als het ding een ander prijskaartje had. Het is gewoon Geeky :).

Kickass op Zondag 27 Januari 2008 17:24

image

Overeenkomst tussen de segway en ict is; Obesitas ;-)

mensen worden er dik en vatsig van, plegen een aanslag op de ziektekostenverzekeraars(vergroeide botten,diabetes,socialeklachten), dus onze premie zal nog duurder worden.

pak toch lekker de fiets, es snellerdan de segway en je houd je lichaam in conditie, en je belast het milieu niet zo als bij een segway.

Geloof me (zelf ervaren hier in A'dam) de segway is een inefficient lachertje vergeleken bij een good old bike. (stelletje fatsige stumperds met zero conditie op zo'n segway).

Anonymous Coward op Maandag 28 Januari 2008 13:29

image

Segway heeft een hoge 'nerd/geek-factor'.
IT ook. Dus het feit dat hier een hoop IT-ers zitten, maakt het misschien wel een interessant onderwerp.
D'r kan natuurlijk een enkeling tussenzitten die het niet interessant vindt, maar ja... Dat hou je toch.

Zo vind ik al die piraterij zaken helemaal niets met IT te maken hebben, maar meer met justitiele dwalingen.

inaninck op Zondag 27 Januari 2008 15:23

image

Kijk eens wat er allemaal rondrijdt in NL. We staan zelfs toe dat mensen in koekblikken rondrijden die geen rijbewijs willen (kunnen?) halen maar wel auto willen rijden. Die kopen dan zo'n pruttelblik met bromfiets kenteken en rijden maar, tot ergernis van velen. Dan de SegWay. Wanneer dit ding via de speelgoedhandel zou zijn binnengerold zou het waarschijnlijk geen probleem geweest zijn. Gezeur allemaal.

Heiko op Zondag 27 Januari 2008 15:45

image

Helemaal mee eens. Er rijden nu al de idiootste contrapties over de weg. En dan heb ik het nog geeneens over brommers... Intussen is de IT angle me ook niet helemaal duidelijk, of het zouden de bugs in de firmware van de Segway moeten zijn.

TheReactor op Zondag 27 Januari 2008 16:37

image

Die elektrische en benzine stepjes die je in de speelgoedwinkel kan krijgen mogen ook niet de openbare weg op. Dit ding als fiets toestaan lijkt me een beetje raar. Het is een elektrisch voertuig. Als brommer of snorfiets lijkt me prima. Maar dan moet ie wel verzekerd worden en voorzien van verlichting.

Ik vind het niet erg dat de overheid een beetje secuur tewerk gaat. Je wilt toch niet hebben dat op een drukke zaterdag er ook nog van die Segways door het winkelpubliek willen zoeven? Het is een leuke gadget hoor, maar niet meer dan dat. Het verbaasd met dan ook dat de importeur er zo'n issue van maakt. Hij is toch bedoeld voor op beurzen en zo, niet als vervoermiddel?

UvdP op Zondag 27 Januari 2008 17:05

image zomerhack badge 3

Ik ben het helemaal met 'TheReactor' eens op dit punt. Het zou sowieso niet als fiets geclassificeerd moeten worden, niet in een land waar zoveel mensen fietsen in ieder geval. Kun je het je voorstellen, zo'n ding op een zeg maar tweebaans fietspad. Die gaat veel harder dan de gemiddelde persoon fietst, dus moet er ingehaald worden maar er komen ook mensen van de andere kant dus krijg je gevaarlijke situaties. Zoiets is ook een beetje de reden dat bromfietsers van de meeste fietspaden geen gebruik meer mogen maken. In Oostenrijk kan dat wel, daar hebben ze (bij wijze van spreken!) nog nooit van fietspaden gehoord.

Gewoon als brom- of snorfiets classificeren en de weg op er mee. Dat is ook wel hetgeen dat zal gebeuren.

ceesdazig op Maandag 28 Januari 2008 08:22

image

Snorfietsen of zoals ik de mijne noem mopeds gaan op het fietspad, niet op de weg. Dat ding kan 25km per uur en ik heb moeite om veel fietser in te halen en er zijn er genoeg die mij inhalen.

@Kickass
Ik doe niets aan sport, fietsen of wat dan ook en ben onder mijn normgewicht. Laat mensen toch gewoon zelf kiezen in plaats van die preken. Ook dat gelul over ziektekosten is al out of date. Mensen sterven gewoon eerder en kosten dus minder in pensioen etc. Diegene die oud worden maken op een latere leeftijd alsnog dezelfde ziektekosten. Milieuvervuiling valt wel mee, ga dan maar eerst een actie beginnen tegen de auto's en die mensen kun je soms nou uitstekend bedienen met bijvoorbeeld dit ding of een brommertje. Ze willen en gaan niet fietsen, dan is toch alles beter dan de auto.

karach op Zondag 27 Januari 2008 17:01

image

----->the reactor:

hij is wel bedoeld als vervoermiddel, de gedachte achter de segway was, om een milieuvriendelijk en makkelijk handbare vervoermiddel te produceren (in eerste instantie moest hij ook goedkoop zijn, maar dat is het mooi niet geworden).

Ik vind het niet erg dat de overheid een beetje secuur tewerk gaat.
nee op zich niet maar je weet hoe dat werkt bij overheid, secuur moet je dan vertalen over hoeveel jaar zijn we klaar met onderzoek.

Als brommer of snorfiets lijkt me prima. Maar dan moet ie wel verzekerd worden
ben ik niet mee eens, ik heb er wel eens op gereden, en mijn vrouw heeft een elektrische scooter gehad, die dingen gaan niet veel sneller als iemand die op een drafje loopt, dus verplichte verzekering is een beetje overdreven.

artikel
Nederland is een van de laatste Europese landen waar de Segway niet in het openbaar is toegestaan.
evenals bijna alle andere vervoermiddelen die op elektriciteit werken.

Ach weet je, de regering is alleen maar groen bezig om zijn zakjes te vullen, echte oplossingen moeten oveel mogelijk buitengehouden worden (BEHALVE ALS ER EEN BELASTING OP TE VERZINNEN IS NATUURLIJK)

TheReactor op Zondag 27 Januari 2008 19:11

image

hij is wel bedoeld als vervoermiddel, de gedachte achter de segway was, om een milieuvriendelijk en makkelijk handbare vervoermiddel te produceren (in eerste instantie moest hij ook goedkoop zijn, maar dat is het mooi niet geworden).

Dat staat in het PR verhaal ja. Maar geloof je het zelf? Wat is de toegevoegde waarde van de Segway ten opzichte van fietsen of wandelen? Je blijft niet droog op een Segway. Never nooit niet dat je een Segway van een paar duizend euro buiten kan parkeren. Topsnelheid is lager dan een fiets. Actieradius is, afhankelijk van de fietser, gelijk of minder.

Het is een mooi hebbeding. Maar het lost niet een bepaald transport probleem op. Zeker niet op milieuvriendelijke wijze. Het ding verbruikt stroom, dat is niet per definitie schoon. Er zitten flinke accu's en elektronica in. Dat is ook niet echt milieuvriendelijk.

Maar zie ook de verkoopcijfers tot nu toe, ook in landen waar die wel is toegestaan. Niemand zit serieus op dat ding te wachten.

karach op Zondag 27 Januari 2008 20:11

image

je heb helemaal gelijk, ik gaf gewoon aanvulling zoals die verstrekt wordt door inderdaad de PR afdelingen, hij ziet er leuk uit, maar verder is het een k*&^&%^$%$ding.

het is inderdaad een hebbeding, dat ga ik absoluut niet ontkennen, trouwens fietsen is ook betrouwbaarder voordat je er erg in heb is die K^$ batterij leeg, KEN JE NOG GAAN LOPEN

HAHAHAHA

jbakker op Zondag 27 Januari 2008 17:54

image

De irritatie in de Nederlandse situatie kwam voort uit het
feit dat fietsers de Segway (13 km/uur) niet konden passeren. Verder gaven
de Segway-rijders aan een bel en verlichting te missen.

www.swov.nl/rapport/R-2007-06.pdf

.. De voornaamste reden is dat een aanrijding tussen een Segway en een fiets
waarschijnlijk niet ongunstiger uitpakt dan een aanrijding tussen twee
fietsen, ... heeft te maken met het lage zwaartepunt van de Segway,..


Ik denk dat je erop gezeten/gereden moet hebben om te ervaren of het ding veilig is (vooral qua remmen/remweg etc.).

Ook op de eerste motorfiets hebben wetmakers vroeger commentaar gehad: het ding zou toch nooit stabiel kunnen zijn op slechts 2 wielen?

Ik denk dat de nederlandse politiek prima in staat is zelf na te denken. Overleg met europa is verstandig, maar om dit te misbruiken als vertragingstactiek is niet netjes.

Misschien dat ze bang zijn dat indien de segway toch een gevaar op de weg blijkt te zijn, en ze het in de toekomst gaan verbieden, dat ze dan ruzie krijgen met de mensen die voor een hoop geld zo'n ding aangeschaft hebben.

Heiko op Zondag 27 Januari 2008 18:03

image

Misschien dat ze bang zijn dat indien de segway toch een gevaar op de weg blijkt te zijn, en ze het in de toekomst gaan verbieden, dat ze dan ruzie krijgen met de mensen die voor een hoop geld zo'n ding aangeschaft hebben
Ja, maar hoe je het ook wendt of keert het zal een nicheproduct blijven. Ik weet niet of die importeur nu dollartekens in zijn ogen heeft, maar als dat ding eenmaal de straat op mag (god verhoede) eet ik mijn pet op als het er veel zullen zijn.

eerde op Zondag 27 Januari 2008 18:31

image

Nederland is een van de laatste Europese landen waar de Segway niet in het openbaar is toegestaan
Waarin een klein land GROOT kan zijn, walchelijk weer ! Waar betalen we met z'n allen die overheid eigenlijk voor ? Beslissingen moeten ze nemen, dit speelt al jaren en zoiets moet gewoon binnen 6 maanden kunnen, tenzij er zwaarwegende redenenen zijn waardoor het langer (moet) duren.
Slappe hap.

Laat de Segway anders 'voorlopig' toe als testperiode, bv 2 jaar en maak dat duidelijk.

Anonymous Coward op Zondag 27 Januari 2008 18:48

image

Handig voor bodediensten in grote bedrijven waar behoorlijke afstanden moeten worden afgelegd, maar niet op de openbare weg en al helemaal niet in drukke winkelstraten.

Aaargh! op Zondag 27 Januari 2008 22:36

image

In het stadje Eureka gebruiken de bewoners een Segway... Mooi stadje. Lijke me wel wat...

Aaargh! op Zondag 27 Januari 2008 20:06

image

Visieloos, besluiteloos.... onze huidge regering en vele regeringen daar voor. Elk moeilijk besluit wordt uitgesteld... En het zal nooit veranderen... Aaaaaargh!

Drs.P. op Zondag 27 Januari 2008 21:08

image

Die dingen lopen steeds vast met linux-mobile.

dvdevil op Zondag 27 Januari 2008 22:59

image

Kickass

Ja jonge je bent zeker nog fit en niet ziek.
Ik dus wel zou graag zo een ding willen
kan niet goed zitten ivm Bechteref.
Dus lig niet zo stom te lullen.

karach op Maandag 28 Januari 2008 10:16

image

Bechteref????? wat is dat precies????? (gewoon nieuwsgierig)

Mark Berck (bork30) op Maandag 28 Januari 2008 11:06

image

rugziekte, doet pijn...

karach op Maandag 28 Januari 2008 11:45

image

bedankt voor de uitleg

Henk de Boer op Maandag 28 Januari 2008 23:55

image

De niet te geloven daadkracht van onze vaderlandse overheid: in bijna zes jaar nog geen redelijk en praktisch oordeel kunnen en vooral durven geven over een nieuw en kennelijk iets te geavanceerd vervoermiddel. Bang om ons aan water te branden. We zijn een land van zeurpieten geworden, waar af en toe in een vlaag van collectieve verstandsverbijstering een rare vlucht naar voren wordt gemaakt (Betuwelijn, HSL) om ons toch vooral maar te kunnen koesteren in een zelf-opgeroepen beeld van vooruitstrevendheid. Terwijl we in werkelijkheid steeds verder wegzinken in de zompen en slikken van ons drassige polderlandje.

Xiwel op Dinsdag 29 Januari 2008 00:55

image

Idd weinig met ICT te maken.

Daarnaast is het gewoon een scootmobiel waar het voorwiel en de stoel van missen. Vind dan ook dat het in die categorie valt. Dwz de gebruikers gaan/willen er waarschijnlijk ook de winkel mee in. Dus dient er een slakkegangschakelaar op te zitten zoals op een scootmobiel. Moet nog zien of computerwinkels wel zo blij zijn als er steeds van die grasrollertoeristen door hun zaak karren.

Dirkie op Dinsdag 29 Januari 2008 23:50

image

Al dat zijdelingse commentaar hier van te vette mensen, ongelukkige winkeliers, fietsen is beter, te vlug voor het fietspad..etc etc. Hebben niets te maken met het probleem van een besluiteloze overheid.
De vraag is waarom kan het hier niet, en in meest alle andere Europesche landen wel?
Hebben we misschien te veel ambtenaren die een project nodig hebben en graag het woord "Casus" gebruiken? Wat zijn de redenen die aangevoerd worden?
Waarom moet het jaren duren voor de NEEderlandse bureaucraatjes hier een besluit nemen?

Het is toch te gek een ondernemer/importeur jaren aan het lijntje te houden over zoiets!
Of is het misschien zo dat ze dan geen "Casus" meer hebben, en op zoek moeten naar een nieuwe "Casus"?
Slime the agony of water!


Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws