Microsoft onder vuur over Vista SP1 vertraging

Microsoft Windows Vista

Gepubliceerd: Zaterdag 9 februari 2008

Microsoft heeft zich de woede van veel ontwikkelaars en partners op de hals gehaald, door de release van Vista SP1 met zes weken uit te stellen.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Zaterdag 9 Februari 2008 09:33

image

Driverproblemen en Vista >> whats new?!

Reacties op de blog, voornamelijk afkomstig van it-professionals en partners
lijkt me common sense om te wachten op SP1 alvorens Vista uberhaupt te implementeren ?!

Anonymous Coward op Zaterdag 9 Februari 2008 09:41

image

Alsof er haast is om Vista te implementeren. Zelfs na SP? zal ik eerst een poos de bloggers en Fora volgen. Eigenlijk heeft alleen MS haast, en zelfs die schijnt er lak aan te hebben.

Anonymous Coward op Zaterdag 9 Februari 2008 09:47

image

precies!
Gewoon wachten op Windows7, dan is het nog vroeg genoeg om over te stappen. Vista=WinME

ardje op Zaterdag 9 Februari 2008 09:48

image

Wat een onzin om zo te reageren op Microsoft. Als je "microsoft" "partner" bent dan weet je gewoon dat je moet bukken en slikken. Dit is echt niks nieuws hoor. "partner" zijn betekent gewoon meer geld geven en er weinig voor terugkrijgen. (okee, technet is dan wel uitgebreid)

linus4ever op Zaterdag 9 Februari 2008 13:23

image

Wat een onzin om zo te reageren op Microsoft. Als je "microsoft" "partner" bent dan weet je gewoon dat je moet bukken en slikken.

Ja inderdaad: Doorslikken en ook nog zeggen dat je het lekker vindt! ;-))

Anderen waren vooral boos vanwege het feit dat zij als ontwikkelaars in het duister worden gehouden

Wat een zeurpieten zeg! Ze hebben zichzelf willens en wetens overgeleverd aan Microsoft en er daarbij voor gekozen de eersten te zijn om door Microsoft bij de official partnerneus te worden genomen. Dit is de prijs die je betaalt voor het meeliften met de grote broer uit Redmond.

Hoezo openheid en mee praten?
Hoezo Business Partner goud of zilver?
Laat me niet lachen.
Je weet toch dat je als je jezelf uitlevert dat niets meer over je eigen lot te zeggen hebt?

Ik ga weer lekker verder met het bouwen van mijn Debian package snort-inline vanaf source, het wil nog niet helemaal, maar een ding weet ik zeker: Ik kom er uit met documentatie, HOWTO's an man pages. Kijk dat vind ik nou smikkelen.

Anonymous Coward op Zondag 10 Februari 2008 16:29

image

Het lachwekkende is dat deze zogenoemde partners al jaren betalen voor het recht om goedkoper/vooraf betaalde nieuwe versies te krijgen. Wanneer deze dan keer op keer tegenvallen/uitgesteld worden, ben je behoorlijk genomen.
(Een "MS partner durft ook niet gebukt tussen de benen te kijken, bang dat ie vier kloten ziet en dan wordt je dus écht gena*id.)

Anonymous Coward op Maandag 11 Februari 2008 09:34

image

als hobbyist zul je ongetwijfeld smikkelen van Linux, dat geeft je nick al aan. Als pro ligt dat toch iets anders, je hebt wel wat beters te doen dan dingen opnieuw uit te vinden omdat er geen documentatie is en je aangewezen bent op de vaak bedenkelijke adviezen van pubers op de linuxforums. How tos die net dat stukje missen waarmee je de puzzel gewoon kunt oplossen, vage toverspreuken natypen en drie keer om een boom rennen bij maanlicht roepende Linus is groot...voordat je distro eindelijk doet wat hij al die tijd al gewoon had moeten doen ( bijvoorbeeld WPa ondersteunen op normale wifi adapters, over driver problemen gesproken... )

RHochstenbach op Zaterdag 9 Februari 2008 10:21

image

Ik heb SP1 nu al een paar dagen draaien. Het enigste verschil is het sneller kopieëren en verplaatsen van bestanden, en het opstarten duurt iets langer. Voor de rest merk ik geen verschil.

Cesar M op Maandag 11 Februari 2008 10:56

image

Hoeveel sneller?

Anonymous Coward op Zaterdag 9 Februari 2008 10:27

image

Alsof Microsoft het ook maar iets boeit dat er mensen boos zijn...

ArjenDouma op Zaterdag 9 Februari 2008 11:20

image

Voor de hoeveelste keer zijn de ontwikkelaars nu eigenlijk boos op MS?
Wat hebben ze geleerd van alle voorgaande keren?
Hoeveel keer zullen ze nog boos worden op MS?
Bij de aanschaf van de volgende versie van Windows zal alles vast wel weer beter gaan!
En sinterklaas bestaat echt!

U4iA op Zaterdag 9 Februari 2008 19:44

image

Hoe ga jij iedereen te vriend houden dan? Dat is simpelweg onmogelijk. Proppen ze het vol met security, worden ze aangeklaagd door beveiligingsbedrijven en de regeringen wegens het bundelen van producten en ga zo maar door. Hoe je het ook went of keert, er zullen ALTIJD mensen zijn die het niet goed vinden of Microsoft het nu links, rechts, rechtdoor, achterstevoren, ondersteboven of binnenstebuiten doet. Daarnaast zijn wij Hollanders natuurlijk ook wel de uitvinders van het klagen...

Maddus Mattus op Maandag 11 Februari 2008 22:40

image

well said!

Hein op Zaterdag 9 Februari 2008 11:41

image

Het verbaast mij niets dat MS SP1 niet durft uit te brengen. Als je een grote mond hebt en belooft dat na SP1 Vista eindelijk volwassen wordt, dan kun je je niet veroorloven dat er toch nog iets fout gaat.

En dat is waarschijnlijk het probleem. MS zal wel hebben gemerkt dat er ergens iets in SP1 gruwelijk mis zit. Wat MS op dit moment niet kan gebruiken is nog meer negatieve berichtgeving over Vista. Daar is (al dan niet terecht) al genoeg van geweest.

De meningen over Vista lopen sterk uiteen. Ik hoor in elk geval tot degenen die niet warm of koud worden van Vista. Ik gebruik al jaren Linux (en ook nog soms XP pro) en zie dat Linux zich sneller en beter ontwikkeld dan Windows. Dat komt volgens mij door de voordelen die open source biedt. Iedere ontwikkelaar kan actief meehelpen om problemen op te lossen. En iedere ontwikkelaar wordt door anderen op de vingers gekeken. Er onstaat dan ook vaak veel discussie over stukken code: is deze foutloos, kan het efficienter etc.

Het probleem van Windows en haar updates en servicepacks zit volgens mij met name in het feit dat er een soort blindheid ontstaat als steeds dezelfde groep (MS)ontwikkelaars met het product Windows bezig is. Interessant in dit opzicht is ook de theorie over Groupthink van Irving Janis. Dat zou hier namelijk wel eens in zekere mate aan de orde kunnen zijn geweest bij de ontwikkeling van zowel vista als ook het SP1.

Hoe dan ook: er is kennelijk iets niet koosjer met SP1. Een goede reden om SP1 niet zomaar te installeren als het straks (over 6 weken?) wordt uitgebracht.

Eric_ op Zaterdag 9 Februari 2008 12:16

image

Nog zo'n logisch optreden van Microsoft:
"SP1 heeft de status RTM maar we hebben nog driverproblemen en leveren dus nog niet uit"
Het product is dus nog niet klaar om te produceren.

RTM or not RTM, that's the question.

Chantal op Zaterdag 9 Februari 2008 12:22

image

"Als partner, moet ik deze software zien, en die van tevoren kunnen testen. Alleen op die manier kan in mijn klanten erop voorbereiden. Daarbij, zes weken wachten, betekent zes weken waarin geen Vista aan bedrijven wordt verkocht."

Ik zit met precies hetzelfde dilemma als Microsoft Partner. Pas eind maart staat SP1 geplanned voor Action Pack subscribers.

Voorlopig blijf ik dus bij mijn klanten XP adviseren.

baseline op Zaterdag 9 Februari 2008 13:20

image

Als Microsoft partner heb je toch juist wel de mogelijkheid om die RTM versie al te downloaden op MSDN technet ?

Rayman op Zondag 10 Februari 2008 18:43

image

Nee hoor, zeker niet alle partners. Je kunt partner zijn in vele gradaties....

McNessie op Zaterdag 9 Februari 2008 12:55

image

Boze ongedulden....STEL JE NIET ZO AAN!

Primus op Zaterdag 9 Februari 2008 13:27

image

Ik zie 2 mogelijkheden:
1. Microsoft stelt Vista Sp1 uit zodat alle hardwarefabrikanten FATSOENLIJKE drivers kunnen schrijven die werken met Windows Vista. Iedereen wordt kwaad omdat Microsoft het uitstelt maar gelukkig werken alle drivers nog wanneer het wordt uitgebracht en dus blijft de schade minimaal
2. Microsoft heeft lak aan de hardwarefabrikanten (er was tenslotte een publieke betatest) en brengt SP1 direct uit. Iedereen wordt kwaad (meestal op MS omdat zij zo nodig moesten 'verbeteren') omdat vele pc's crashen door de rotte drivers.

In beiden gevallen is iedereen boos. Dus ja... wat maakt 't nog uit.

HtHoope op Zaterdag 9 Februari 2008 15:00

image

3e optie, Microsoft past Windows Vista aan waardoor Vista drivers accepteerd van eerdere Windows versies, net zoals in Windows XP Home/Pro?

U4iA op Zaterdag 9 Februari 2008 19:49

image

4e optie: Hardware fabrikanten zorgen dat hun drivers gewoon van tijd tot tijd worden geupdate, zodat hun producten ook de tand des tijds doorstaan. Laten we eerlijk zijn...hoeveel (brakke) drivers zijn er wel niet te vinden die sinds 2002 ofzo niet meer zijn geupdate, maar zelfs toen al niet lekker werkte?

Anonymous Coward op Zaterdag 9 Februari 2008 18:04

image

@ HtHoop:
Wat jij vraagt is het onmogelijke... Dan moet men namelijk toegeven dat Vista toch niet zo goed is als ze zelf schijnen te geloven.

baseline op Zaterdag 9 Februari 2008 21:45

image

Is het trouwens normaal dat Nu.nl deze berichten tegenwoordig zo maar integraal van Webwereld kopieert ?
[url="http://z.nu.nl/tabid/136/hmod/detail/news_id/2000371209/pr/1173269/u/98/type/portal/default.aspx"http://z.nu.nl/tabid/136/hmod/detail/news_id/2000371209/pr/1173269/u/98/type/portal/default.aspx[/url]

dada1958 op Zaterdag 9 Februari 2008 22:28

image

Je linkje doet het niet en nu.nl zal wel toestemming van Webwereld hebben gekregen aangezien beide redacties goede verstandhoudingen met elkaar onderhouden.

Hein op Zondag 10 Februari 2008 11:38

image

Ik heb mijn twijfels of de release van SP1 alleen vanwege problemen met drivers wordt uitgesteld. MS is altijd goed in het verbergen van de waarheid. Daarnaast is uitstellen een goede traditie bij MS.

Dat er problemen zijn met Vista (drivers) kan ik alleen maar bevestigen vanuit mijn eigen ervaring. Mijn Canon scanner deed rare dingen met Vista en zorgde soms voor een totale freeze van Windows (alleen maar de power knop bood dan nog soelaas). De meegeleverde Wifi drivers waren ook bagger. Daarnaast was het zo dat als ik mijn HP printer inprikte (USB) tijdens het werken met Vista dat in 9 van de 10 gevallen de printer niet automatisch werd herkend. Dan moest ik een paar keer mijn printer aan een uit zetten of de usb stekker er een paar keer uittrekken en weer inpluggen. Veel pluggen, weinig play zal ik maar zeggen ;)

Ik heb gelukkig een desktop waar naast Ubuntu ook WinXP pro op draait. Op mijn laptop staat weliswaar Vista, maar ik boot alleen nog maar Ubuntu. Vista is naar mijn mening nog steeds niet volwassen en ik vraag me af of het ooit volwassen zal worden. Time will tell.

MarcoMeijer op Zondag 10 Februari 2008 21:03

image

Ik hoop dat als hij dan toch eindelijk uitkomt, hij in staat is Vista stabiel te maken. Mijn Vista is officieel, net als alle Vista's, uit zijn beta, maar soms lijkt hij mij meer alfa.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws