Scepsis over open source-belofte Microsoft

'Kosten software onbelangrijk voor ontwikkelingslanden'

Gepubliceerd: Vrijdag 22 februari 2008

De Europese gemeenschap en open sourcefans zijn vooral kritisch en afwachtend na de aankondiging van Microsoft om interfaces open te gooien. De vrees voor patenten blijft.

Toon volledig artikel

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 10:36

image

Wat hadden ze dan verwacht? Dat Microsoft ook even alle patenten op straat gooit?

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 10:41

image

dat is wel wat Ballmer zei, hij zei dat Linux-gebruikers niet vervolgd zouden worden voor eventuele (nooit aangetoonde) patentschendigen.

Maar meent hij wat hij zegt, dat is waarover scepsis bestaat.

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 10:48

image

Zijn ze ooit vervolgd?

Volgens mij hebben ze, zoals je zegt, onderzocht welke patenten er eventueel schonden zouden kunnen zijn. Maar zover ik weet is er alleen een alliantie gesloten met Novell en voorderest niemand vervolgd.

Volgens mij maakt het niet uit wat ze doen, ze vangen altijd wel kritiek. Ik begrijp dat niet. Techniek moet je gebruiken en voor de rest iedereen in zijn waarde laten. Hoe meer je afgeeft op een ander, hoe meer dat eigenlijk zegt over jezelf.

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 11:10

image

voorderest niemand vervolgd.
Maar wel veelvuldig bedreigd wat imago schade tot gevolg heeft (en ook zo bedoeld was)
Hoe meer je afgeeft op een ander, hoe meer dat eigenlijk zegt over jezelf.
Eigenlijk geeft in dit geval niemand af op Microsoft, maar men wacht met scepsis af wat de man die eerder de software/licenties een kankergezwel noemde, die zei dat gebruikers van die software geld schuldig waren aan MS (over afgeven gesproken), nu gaat bedoelen met deze mooie woorden. Men is beducht voor een addertje in eht gras, end at vind ik, gezien de geschiedenis, niet vreemd.

Jij wel? Dan hebben wij ieder een hele andere kijk op de recente ICT geschiedenis.

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 11:30

image

Ik ben het lang niet met alles eens wat Ballmer zegt. Volgens mij heeft hij beweerd dat Linux een gezwel is, daar was ik het ook niet mee eens.

Eén van de directeuren van mijn bedrijf heeft een filosofie in het leven die ik wel met hem deel. Hij gaat uit van het goede in mensen, zo sta ik er ook in. Ik ga uit van al het goede en veroordeel pas op het moment dat er iets te veroordelen valt.

Wat ik merk, is dat sommige personen die hier reageren een duidelijke bevooroordeling hebben. En dat is allemaal prima, maar pas op dat je van je hart geen moordkuil maakt. Ik vond het dan ook frapant dat op het moment dat Microsoft openheid van zaken biedt (initiatief Ruud de Jonge van Microsoft en dit voorbeeld) er bijna niemand komt opdagen (ja, ik was daar) of het met enige scepsis ontvangt.

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 11:34

image

initiatief Ruud de Jonge van Microsoft en dit voorbeeld
Ik kreeg van mijn baas geen vrij, en moest dan zelf voor de kosten opdraaien. Het spijt me, maar zo belangrijk of interessant vind ik hem niet dat ik er een paar honderd Euro voor over heb om hem te bezoeken.

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 11:39

image

Jammer, was opzich wel grappig. Die Arjan van ODF was er ook. Leuke discussies, en lekkere worst :-)

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 11:59

image

Tja, misschien een andere keer, ik gebruik hun software niet, dus het is sowieso voor mij niet zo interessant. Fijn dat het een geslaagde bijeenkomst was.

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 12:10

image

Dus je wilt zeggen dat jij de beloftes van Microsoft gelooft ondanks dat die beloftes (a) strijdig zijn met de belangen van Microsoft zelf en (b) Microsft dit soort beloftes in het verleden al talloze malen heeft geschonden, simpelweg omdat je uitgaat van het goede in de mens? Heb je ook lang haar en een bloemetjestrui aan?

Bedrijven doen alleen dingen zolang er prikkels zijn om die dingen te doen. Goed en slecht hebben hier helemaal niets mee te maken. Het gaat alleen om oorzaak en gevolg. Zelfs al zou een bedrijf iets willen doen dat slecht was voor zichzelf maar goed voor de rest van de wereld, dan nog zouden de aandeelhouders dat niet toestaan.

Every individual...generally, indeed, neither intends to promote the public interest, nor knows how much he is promoting it. (Adam Smith)

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 13:08

image

Heb je ook lang haar en een bloemetjestrui aan?
Nope, kort geschoren en een driedelig pak.
Microsft dit soort beloftes in het verleden al talloze malen heeft geschonden
Ze hebben daad gelijk bij woord gevoegd door de documentatie vrij te geven. Dus een deel van hun belofte hebben ze gelijk nagekomen. Hoeveel meer bevestiging wil je hebben?

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 13:17

image

Hoe meer je afgeeft op een ander, hoe meer dat eigenlijk zegt over jezelf.
Kudos Maddus Mattus.

Iedereen die verder dan Microsoft heeft gekeken, komt namelijk al snel tot de conclusie, dat vrijwel alle Microsoft producten, ver onder de maat scoren, in vergelijking met de "alternatieven".

Of je nu een Sysadmin, Networkadmin, programmeur of eindgebruiker bent. Alle Unices (die ik heb getest), steken met kop en schouder ver boven het gedrocht dat Microsoft (tot nu toe) heeft geleverd uit.

Het probleem van Microsoft Evangelisten is, dat ze niet verder kijken, dan hun Microsoft-neus lang is. Zij die de alternatieven verdedigen, hebben ten minste ervaring met deze alternatieven.

Met uw eigen woorden zult gij veroordeeld worden....

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 13:30

image

Kijk maar even naar de laatste perikelen rond Windows Home Server, servers zijn bij de MS boys toch vaak de betere MS producten, maar op een Home Server waar je geen bestanden op moet bewaren is toch wel zéér vreemd.

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 13:33

image

Met uw eigen woorden zult gij veroordeeld worden....
Backatcha!

Ik heb geen kwaad woord gerept over alle alternatieven.

U in tegendeel meneer Lin:

het gedrocht dat Microsoft (tot nu toe) heeft geleverd
Wellicht bent u hier zelf bezig met waar u een hekel aan heeft?

Kijk eens in de spiegel.

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 14:43

image

Maddus Mattus schreef:
[Ik heb geen kwaad woord gerept over alle alternatieven.]
Uit al uw bijdragen, in verschillende topics blijkt, dat U een fanatieke Microsoft Evangelist bent. Daar is op zich niets mis mee - ieder zijn eigen ding -

Verder wil ik niet op deze persoonlijke aanval in gaan, een tactiek die wanhopige Microsoft Evangelisten voortdurend gebruiken, om de inhoudelijke discussie te frustreren.
Wellicht bent u hier zelf bezig met waar u een hekel aan heeft?
Ik heb er geen enkele moeite mee, als mensen een bepaalde techniek afkraken, onder die voorwaarde, dat de persoon die deze kritiek levert, ook daadwerkelijk ervaring met de technologie heeft.
Kijk eens in de spiegel.
Dit doe ik minstens twee keer per dag en dan ben ik best trots op dat gene wat ik zie, ik heb namelijk een schoon geweten....

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 14:49

image

dat U een fanatieke Microsoft Evangelist bent
Verder wil ik niet op deze persoonlijke aanval in gaan
Dat ben ik niet
Ik val u niet aan, u voelt zich aangevallen
U valt mij aan door mij in een hoek te drukken, ik wijs u enkel op uw reactie

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 15:10

image

U valt mij aan door mij in een hoek te drukken, ik wijs u enkel op uw reactie
Ik zal uw reacties, van de afgelopen dagen, nog eens na lopen. Indien ik U ten onrechte heb beschuldigd, mag U mijn welgemeend excuses verwachten.

itprutser op Vrijdag 22 Februari 2008 17:30

image

Wat een gezwets op de vrijdag weer.
Ik werk ook al 11 jaar in de IT waarvan 9 als MS systeembeheerder en ik beweer dat Microsoft de beste software maakt.
Waarom zouden anders miljoenen bedrijven deze software gebruiken?
Of dacht je dat we allemaal omgekocht worden door Microsoft?

itprutser op Vrijdag 22 Februari 2008 17:32

image

AD, Exchange, SQL2005, MOM, SCOM, SMS.
Heb je daar misschien ooit van gehoord?
Jij kent waarschijnlijk alleen Windows XP en Office en daar houdt het mee op.

Anonymous Coward op Zaterdag 23 Februari 2008 00:12

image

Jij kent waarschijnlijk alleen Windows XP en Office en daar houdt het mee op.
Juist ja, helaas U valt door de mand :-)

Cesar M op Vrijdag 22 Februari 2008 20:00

image

Het meest gebruikte behoeft nog niet het allerbeste te zijn. Die veronderstelling is nog niet een sluitend bewijs voor wat jij als beste ervaart.
Denk aan VHS versus Video 2000, daar heeft de beste het ook niet gehaald.

Bolleke op Vrijdag 22 Februari 2008 20:52

image zomerhack badge 3

Waarom zouden anders miljoenen bedrijven deze software gebruiken?
Dat is een gigantische drogredenering. Miljoenen mensen genieten ook van bouquetreeksromans, is het daarom literatuur?

dada1958 op Vrijdag 22 Februari 2008 22:39

image

What's in a (nick)name? :-)

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 22:45

image

Waarom zouden anders miljoenen bedrijven deze software gebruiken?
Of dacht je dat we allemaal omgekocht worden door Microsoft?

Dat is wat men noemt een kritische blik!

Laten we zeggen dat een gehormoniseerd, water opgespoten kippetje van drie Euro van Super de Boer beter is dan een biologisch gekweekte kip van de bioslager (voor een veelvoud van de prijs), want Super de Boer verkoopt meer kippen

thieu op Zondag 24 Februari 2008 19:56

image

Waarom zouden anders miljoenen bedrijven deze software gebruiken?
Ehhh... Zegt het woord "monopolie" je iets?
Het is hier al meer aangehaald, maar op alle fronten waar MS enige echte concurrentie heeft doen ze het helemaal niet zo goed. Er moet vaak nog geld bij terwijl er miljarden geinvesteerd worden. En dat wordt dan allemaal betaald uit "monopoliegeld"

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 10:51

image

Niet alleen het op straat gooien van patenten, maar iedere vorm van interoperabiliteit an sich is strijdig met de belangen van Microsoft. Ik had dus inderdaad niet verwacht dat Microsoft dit zou doen. En Microsoft doet dit dus ook niet.

De recente berichten moeten in lijn gezien worden met de lange reeks van juichende MS statements waarin ze aangeven nu echt keihard aan interoperabiliteit te gaan werken en die na betere bestudering erg weinig blijken voor te stellen.

Microsoft zal nooit uit vrije wil interoperabiliteit mogelijk maken. Bedrijven nemen nu eenmaal (terecht) uit vrije wil geen maatregelen die ten koste gaan van de winst.

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 11:02

image

Vanaf gisteren zijn 30.000 pagina's met protocol en api documentatie toegevoegd aan de msdn bibliotheek. Lijkt me toch wel een grote stap in openheid?

maar iedere vorm van interoperabiliteit an sich is strijdig met de belangen van Microsoft.

Lijkt me niet, hoe meer mensen van hun producten gebruik maken hoe beter?

De recente berichten moeten in lijn gezien worden met de lange reeks van juichende MS statements

guilty until proven innocent?

Coule op Vrijdag 22 Februari 2008 11:07

image

guilty until proven innocent?

Bij MS wel hoor, gezien hun voorgeschiedenis en de diverse veroordelingen die ze telkens uitstellen en ontlopen...

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 11:18

image

Vanaf gisteren zijn 30.000 pagina's met protocol en api documentatie toegevoegd aan de msdn bibliotheek. Lijkt me toch wel een grote stap in openheid?

Of een rookgordijn. Toen de EU Microsoft opdracht gaf een aantal protocollen vrij te geven kwamen ze ook met tienduizenden pagina's 'documentatie' op de proppen. Achteraf bleek men hier echter niets aan te hebben.

Maar zelfs mocht die documentatie nuttige zaken bevatten. Zolang je Microsofts toestemming nodig hebt om er gebruik van te maken (patenten) kun je je afvragen hoe veel vrijer de markt hier echt van zal worden.

Lijkt me niet, hoe meer mensen van hun producten gebruik maken hoe beter?

Wel de marktpenetratie van Microsoft is al 95%, dus veel meer is niet mogelijk. Interoperabiliteit zal het juist makkelijk maken voor mensen om over te stappen op producten van concurrenten. En dat is dus precies wat Microsoft niet wil.

Interoperabiliteit zal er voor Microsoft niet voor zorgen dat meer mensen hun producten gaan gebruiken, maar juist minder.

guilty until proven innocent?

Het ligt nu eenmaal niet in de verwachting dat Microsoft iets zou doen dat ten koste zou gaan van het eigen marktaandeel. Daarnaast is in het verleden met soortgelijke beweringen van Microsoft vaak genoeg uitgekomen dat er weinig van klopte.

TheGreenHornet op Vrijdag 22 Februari 2008 11:14

image

Mijn favorieten Site voor Opensource blijft.....

http://sourceforge.net/index.php

Dat is mijn Thuis.Ik raad het iedereen aan

HtHoope op Vrijdag 22 Februari 2008 11:24

image

Moet je wel lid van zijn.

Ik kreeg direct een login popup nadat ik deze site bezocht en moest vijf keer op cancel drukken.
Daarna nog eens vijf keer op cancel drukken omdat ik op Browse Software had geklikt.

Volgens mij dus niet zo vrij als dat het lijkt. :)

NULL op Vrijdag 22 Februari 2008 11:33

image

Sorry maareh.. popups? Waren het niet toevallig popups om je te vertellen dat je je browser eens moet updaten? :D

Je hoeft je helemaal niet in te schrijven bij sourceforge. Je kunt gewoon bladeren en onbeperkt downloaden.

HtHoope op Vrijdag 22 Februari 2008 11:44

image

Sorry maareh.. popups? Waren het niet toevallig popups om je te vertellen dat je je browser eens moet updaten? :D

Je hoeft je helemaal niet in te schrijven bij sourceforge. Je kunt gewoon bladeren en onbeperkt downloaden.
Je hebt gelijk.
Ik heb even ingelogt op een computer in het activiteiten centrum en daar verschenen geen popups, integenstelling tot de computer waar ik nu achterzit.
Blijkbaar is access tot deze site restricted door onze systeem beheerders.

Mijn excuus.

linus4ever op Vrijdag 22 Februari 2008 11:17

image

Hij besloot juist dat klanten wel in staat moesten zijn met zijn software te doen wat ze willen. Een open-sourcemodel was daarbij voor hem onmisbaar. De restrictie van Microsoft zou dat ondermijnen en gaat recht tegen de veel gebruikte GPL in. "Dit betekent dat wij onze software niet meer kunnen distribueren, zoals we zelf zouden willen."

Hoe je het ook wendt of keert:
Je moet een overeenkomst met Microsoft afsluiten en dan hebben ze je.

Ik zit er betrekkelijk simpel in:
1. Het is Open Source en dan maak en gebruik ik het
2. Het is Closed Source en dan laat ik het links liggen

Ik heb hele goede ervaringen met Open Standaarden en Open Source, het lukt op de een of andere manier altijd.

Met propriety software kom je altijd een keer op de koffie, het gaat kapot of is instabiel of het werkt gewoon niet. Daarbij komt dat je het nooit kunt vertrouwen, daar is genoeg over bekend. Of het nu gaat over het ongecontroleerd opzetten van verbindingen door XP of het afdrukken van onzichtbare fingerprints met laserprinters of het plaatsen van root kits als je een CD afspeelt.
Gewoon afblijven.

HtHoope op Vrijdag 22 Februari 2008 11:32

image

of het afdrukken van onzichtbare fingerprints met laserprintersDit wordt hardwarematig gedaan door de printer zelf, niet door Windows of een ander operating systeem.

Maddus Mattus op Vrijdag 22 Februari 2008 11:33

image

Met propriety software kom je altijd een keer op de koffie, het gaat kapot of is instabiel of het werkt gewoon niet.

Dus als ik hetzelfde open-source project met een bsd license onder gesloten voorwaarden op de markt breng, gaat het kapot is het instabiel en werkt het gewoon niet?

hallieballie op Vrijdag 22 Februari 2008 11:54

image

Daar heb je kans op als jij deze (2 jaar oud) niet opwaardeerd naar de huidige versie.

Dus ja.

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 12:03

image

Met propriety software kom je altijd een keer op de koffie, het gaat kapot of is instabiel of het werkt gewoon niet.
Net zoals ik de meeste reacties van MS-fans niet lees, lees ik ook de meeste reacties van Linux-fans niet, en die van Mac-fans ook niet. Bovenstaand zinnetje geeft uitstekend weer waarom, dat soort argumenten tref je bij elke fan-groep aan.

Gregorius op Vrijdag 22 Februari 2008 12:06

image

Heb je zijn reactie nu wel of niet gelezen?

toiletpaper op Vrijdag 22 Februari 2008 14:27

image

welke?

Arno van Roosmalen op Vrijdag 22 Februari 2008 13:08

image

Ik vind dat je hier Open Source en Closed Source iets te makkelijk in hokjes deelt, alsof OS Uber is, en CS altijd slecht.

Ik denk ook dat de kwaliteit niet zozeer bepaald wordt door open/gesloten, maar eerder door de ontwikkelaars. Heb je een bedrijf/ontwikkelaars die er echt fatsoenlijk over nadenken, de goede techniek toepassen en (heel belangrijk) luisteren naar hun klanten, dan heb je meestal wel een goed product.

Met 'luisteren naar hun klanten' bedoel ik trouwens niet alleen het luisteren naar, maar het specifiek bouwen van de applicatie, naar wat je klanten willen, en ook wat je klanten niet willen in je product.

Ik gebruik al meerdere jaren de Closed Source web-browser Opera, en naar volle tevredenheid:
- Het werkt op veel OSen.
- Het heeft alle truukjes en handigheden die ik mij wens in het product.
(Het enigste minpuntje misschien is dat firefox meer/betere extensies heeft).
- Het is klein en snel.

Maar ik gebruik daarnaast ook Open Source software, bijvoorbeeld MPlayer voor video (SMPlayer voor onder Windows).

Op zich maakt mij het niet uit of bepaalde software Open of Closed is, voor mij is het belangrijk dat ik kan kiezen, en dan kies ik voor dat wat voor mij het fijnste is/werkt.

Wat voor mij wel belangrijk is, is dat ik niet gedwongen wordt om met bepaalde software te werken, of in een bepaalde richting wordt geduwd. En dat is wel 1 van de hoofdredenen dat ik niet graag Microsoft software gebruik.

eb0108 op Vrijdag 22 Februari 2008 17:01

image

Overdrijven is ook een vak!

Cesar M op Vrijdag 22 Februari 2008 20:09

image

Even voortbordurend op "britsten", propriety moet propietary zijn.

TheGreenHornet op Vrijdag 22 Februari 2008 11:53

image

Noge paar Sites Niet open Source Maar wel leuk

http://www.bsoft.ru
(ook in het engels.)

http://www.softoroom.net
(Ook in het Engels.)

Dit is nog meer opensource dan Microsoft

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Februari 2008 12:35

image

Het lijkt meer op "Ik zal écht niet meer liegen en écht álles geven", en dan komen ze met de rommel die er vijf jaar geleden moest wezen en heeft Vista nog steeds nieuw en onbekend.

Incredible Hulk op Vrijdag 22 Februari 2008 14:03

image

Zo en nu nog 50 reacties in de trant van welles en nietus en we kunnen weer naar het volgende onderwerpje.

eb0108 op Vrijdag 22 Februari 2008 17:03

image

Wat je zegt!

jasondonovan op Vrijdag 22 Februari 2008 14:47

image

ik loop al 20+ jaar mee in de ICT.

Regel 1. M$ maakt geen strategische beslissingen bekend.

Laat ik even alle overnamens terugbekijken en de taktieken die daarbij gevolgd zijn dan is dit puur een taktiek om mensen bij Yahoo binnen boord te houden. Zelfde oude verhaal.

Ik begrijp ook niet dat zoveel mensen zich iedere keer weer op het verkeerde been laten zetten.

prikkebeen op Vrijdag 22 Februari 2008 20:03

image

Ik hoef alleen maar aan de perikelen rond de OOXML puinhoop te denken, om er maar eentje te noemen. Tot omkoping toe hebben ze geprobeerd. Wat MS doet is puur eigenbelang, maar als ik Balmer was zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen.
Er zitten ook veel aandeelhouders te drammen op winstmaximalisatie en daar heeft Balmer zich maar mooi aan te houden, ongeacht zijn eigen gedachten hierover.

Gelukkig hebben we (nog) een keuze en daar ben ik heel blij mee.
Daar komt voor mij persoonlijk nog bij dat ik meer respect heb voor de duizenden mensen die belangeloos ontwikkelen voor de OSS gebruikers dan de ontwikkelaars van een veroordeeld monopolist.

Voor de MS fans, kom maar op met die emmer stront.

Anonymous Coward op Zaterdag 23 Februari 2008 00:35

image

Voor de MS fans, kom maar op met die emmer stront.
Nou, bereid je maar voor op de volgende week, als het OOXML debacle weer van start gaat. Ik voorspel dat Webwereld zal worden overmand door een leger aan Microsoft Evangelisten, die iedereen weer ziedend van woede de mond zullen snoeren.

Ik weet de datum niet zo uit mijn hoofd, maar zal het in de gaten houden, die dag zal voor mij een Webwereldloze dag worden. Het is in het verleden wel vaker voorgekomen dat zelfs hoge functionarissen van Microsoft Nederland, Webwerldgebruikers, die zich negatief over MS uit lieten, het leven zuur maakte.

Ik wens eenieder veel moed en sterkte toe!

prikkebeen op Zaterdag 23 Februari 2008 14:09

image

Sja, dat kon wel eens een rotdag worden, maar daar kan ik wel mee leven en desnoods ergens even afreageren. Erger is het wanneer het er doorheen komt. Dan komen we er nooit meer vanaf en wordt het voor veel mensen een rottijd om nog een keuze te maken.

Ik wacht het wel af. Zolang ik nog de vrijheid van keuze heb zijn er verzachtende omstandigheden.
Zowel MS als Linux zijn niet heilig voor mij en Apple valt helemaal af vanwege de bundeling van hardware en software.

Iedereen lijkt mij gediend met universele standaarden en zolang MS daar in om gaat zitten roeren zal daar wel niet veel van terecht komen, ondanks hun beloften.

Ik ga nu valium halen voor volgendde week. :)

Cesar M op Zaterdag 23 Februari 2008 03:34

image

De ene moment roept MS 'dit' en enige tijd later weer 'dat'. De tijd tussen 'dit' en 'dat' volgt steeds dichter op elkaar en 'dit' en 'dat' volgens ook niet een erg consistente lijn. Wat ze nu roepen is volledig in tegenspraak, met wat er nog niet zo lang geleden werd geroepen.
Lijkt me een teken van nervositeit over wat de toekomst gaat brengen. De gedroomde marktbeheersing lijkt niet zo zeker meer zoals vanuit de marktstrategie het haast vanzelfsprekend leek.
De embrace en extinct taktiek die lange heeft gewerkt. begint al een tijdje rafels te vertonen. Misschien is dit een ultieme poging om het tij proberen te keren.

dada1958 op Zaterdag 23 Februari 2008 10:11

image

Ik werk ook al 11 jaar in de IT waarvan 9 als MS systeembeheerder en ik beweer dat Microsoft de beste software maakt.
Het is dus nog een lange weg te gaan in dit Windows-geörienteerde landje; een echte omslag zit er voorlopig nog niet in als dit soort ICT-ers de overhand hebben :-(

Anonymous Coward op Zaterdag 23 Februari 2008 11:07

image

Volgens mij zit het probleem ook niet in open of closed source, maar in het feit of de open standaarden worden geaccepteerd en toegepast door de software. Waarom zou je kiezen voor een opensource programma als er een beter alternatief is in closed vorm? Andersom geld hetzelfde, waarom zou je kiezen voor een closed source programma als er een beter alternatief in opensource is? Het gaat uiteindelijk om hoe het product functioneert en of de data uitwisselbaar is met andere programma's. Het gaat er toch om dat de software bij jou past, dat is toch het gene wat we allemaal belangrijk vinden?

De hele discussie zou moeten gaan over platform en software onafhankelijkheid, kortom open standaarden. Microsoft moet zich gewoon conformeren aan deze standaarden, net als ieder andere software ontwikkelaar. Er is niks mis met opensource, maar net zo min met closed source. Als iemand linux wil gebruiken is dat prima en als iemand anders de voorkeur heeft voor windows is dat ook geen probleem, zolang de data en programma's tussen de 2 systemen goed uitwisselbaar zijn kan ieder zijn keus maken en dat gebruiken wat hij fijn vind. Iedereen gelukkig en blij.

Gun ieder zijn deugt, tracht niet iedereen te laten denken en voelen zoals jij denkt en voelt. Probeer niet een ander te veranderen naar jou eigen verlangen, met respecteer elkaar eens wat meer en probeer eens tot een gezamenlijk oplossing te komen, ipv van elkaar maar verwijten naar het hoofd te slingeren over wat nu beter is en wat niet. En als de andere verwijten maakt, geef dan eens het goed voorbeeld ipv van mee te gaan in de nodeloze discussie.

toiletpaper op Zaterdag 23 Februari 2008 16:58

image

een echte omslag zit er voorlopig nog niet in als dit soort ICT-ers de overhand hebben :-(
Tja, wat denk je, die komen nooit meer aan de slag....

Anonymous Coward op Zaterdag 23 Februari 2008 12:20

image

Overigens begint het zelfs de normale media op te vallen dat Microsoft wel erg vaak beloofd meer openheid te geven, maar dat daar dan maar weinig van terecht komt.

siets op Zaterdag 23 Februari 2008 12:37

image

De discussie over Open Source en Closed Source (CS) is feitelijk net zo onzinnig als Open Source Cola en Closed Source Cola. Uiteindelijk gaat het toch om het resultaat voor de consument.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws