Microsoft pakt Vista-cracks aan

Windows Vista

Gepubliceerd: Vrijdag 29 februari 2008

Vlak voordat het Vista SP1 naar gebruikers stuurt gaat Microsoft een update verspreiden die twee bekende omzeilingen van Windows Genuine Advantage (WGA) opspoort.

Toon volledig artikel

Bob op Vrijdag 29 Februari 2008 10:01

image

ach het bekende kat en muis spel gaat gewoon door en er zullen voor sp1 wel weer crack komen die de update omzeilen enz enz enz.

baseline op Vrijdag 29 Februari 2008 10:51

image

Het is slechts voldoende om het zodanig moeilijk te maken dat gewone gebruikers niet massaal gekraakte versie gaan gebruiken.
Als het aantal legale installaties utieindelijk boven de 95% blijft zal MS wel tevreden zijn denk ik.

toiletpaper op Vrijdag 29 Februari 2008 11:00

image

Als het aantal legale installaties utieindelijk boven de 95% blijft zal MS wel tevreden zijn denk ik.
Waar baseer je dit getal op?
Denk jij dat, gezien deze maatregelen, Microsoft er tot nu toe niet in is geslaagd om dit aantal van 95% te halen? Waar baseer je dat op

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 11:57

image

Microsoft wil een volledig marktaandeel. Zodra iemand Windows niet legaal gebruikt hebben ze 100 keer liever dat je Windows illegaal gebruikt dan een ander product legaal. Daarom is die beveiliging ook zo slecht. Denk je echt dat ze Windows niet beter konden beveilligen tegen illegaal gebruikt?

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 12:12

image

Als het aantal legale installaties utieindelijk boven de 95% blijft zal MS wel tevreden zijn denk ik.
Ik denk dat als ze er al voor kunnen zorgen dat 95% van de namaak licenties worden geblokkeerd dat ze blij zijn. Ik denk dat als 95% van alle installaties van Vista legaal is na SP1 dat iemand daar een hele dikke vette bonus gaat krijgen en nooit meer hoeft te werken...

toiletpaper op Vrijdag 29 Februari 2008 12:16

image

Ik denk dat als ze er al voor kunnen zorgen dat 95% van de namaak licenties worden geblokkeerd dat ze blij zijn. Ik denk dat als 95% van alle installaties van Vista legaal is na SP1 dat iemand daar een hele dikke vette bonus gaat krijgen en nooit meer hoeft te werken...
Oeps, je gooit twee dingen door elkaar.
Stel 10% is een namaak licentie, en 90% legaal. Stel dat 95% van de namaaklicenties geblokkeerd worden, dan is nadien nog maar 0,5% een namaaklicentie, en 99,5% legaal.

(zie je trouwens hoe die open source aanhangers weer aan het minnen zijn, drammers zijn het toch, ik heb 4 minnetjes en twee plusjes gekregen op een open vraag ;-)

Voor diegenen zonder gevoel voor humor, dit was een grapje

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 12:42

image

Oeps, je gooit twee dingen door elkaar.
Ehm, niet echt...ik denk dat ze minder dan 90% legale versies hebben van Vista (gok op zo'n 65%). Van de namaak licenties zijn er wellicht in Europa en USA niet zo veel, maar in Oost Europa, Latijns Amerika, Afrika en Azië wemelt het er van. Ik denk dat je dan al gauw op 15% illegaal komt waarvan de gebruikers vermoeden dat het legaal is. Had laatst niet een vooraanstaande leverancier van hardware dat niet...die had illegale versies van Vista OEM's terwijl ze uit een officieel kanaal kwamen (zeg zoiets als Ingramm)?

Van mij als "Microsoft die hard" had je overgens een plusje omdat de vraagstelling nuttig was :)

toiletpaper op Zaterdag 1 Maart 2008 00:31

image

Aardig, maar het maakt me werkelijk niet uit.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 13:10

image

Eigenlijk zou dat minnen niet meer anoniem moeten. Dat ik gewoon op het p/m saldo kan klikken en kan zien we er allemaal een plus of een minnetje hebben gegeven. Valt Baseline ook gelijk door de mand met al zijn fake accounts.

En een edit functie, zou ook mooi zijn...

CrazyJack op Vrijdag 29 Februari 2008 14:23

image

Het hele Tweakers systeem nabouwen, dan komt het goed. :)

baseline op Vrijdag 29 Februari 2008 13:17

image

Shit, ik had je nog geen minnejte gegeven maar blijkbaar is het nu mijn beurt.
Hopla, heb er veel plezier mee

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 13:56

image

ik had je nog geen minnejte gegeven

Vast niet. Je modje14 account staat nu op onbekend. Heeft de redactie die van je afgepakt? Je hebt toch nog wel een paar modjes over?

baseline op Zaterdag 1 Maart 2008 00:36

image

Waarom staan al in discussies met jou, altijd jouw bericht zwaar in de plus en die van degene waartegen je discusieert altijd in de min.
Stakker.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 15:31

image

Goh, doe je dat dan nog steeds handmatig?

Ik dacht dat het inmiddels het Microsoft Minscript® was, dat in "Geplande taken" (of hoe het Windows equivalent van cron ook mag heten) stond.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 12:55

image

Ik denk dat die persoon die bonus wel kan vergeten. Maar vrij zeker nooit meer voor Microsoft hoeft te werken.

In bepaalde delen van de wereld ligt het gebruik van illegale Windows versies erg hoog. Microsoft kan daar veel meer tegen doen maar weigert dat. Reden daarvoor is gewoon dat ze veels te bang zijn dat deze mensen als ze Windows niet meer illegaal kunnen gebruiken niet overstappen op een legale Windows maar op een legaal niet-Microsoft OS.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 16:23

image

Waarschijnlijk helemaal waar. Zo is Microsoft namelijk ook groot geworden in het Westen (met name door het thuis gebruik). Marketing is altijd al het sterkste punt geweest van Microsoft... ;)

Anonymous Coward op Zondag 2 Maart 2008 06:54

image

Ja, drugs dealers zijn ook erg goed in marketing en verdienen ook bakken met geld. Mensen die daar iets tegen hebben zijn vast ook alleen maar jaloers. :-P

linus4ever op Vrijdag 29 Februari 2008 10:14

image

Ik ben benieuwd hoeveel goed bedoelende en goed willende en te goeder trouw handelende mensen nu weer in de ellende terecht komen. Een schrik kel dag dus.

De meeste fanatieke Linux mensen die ik ken zijn op dit soort manieren alles of hun licentie kwijt geraakt.

Als het je treft: Ubuntu gaat je gelukkig maken. :-))

Heerlijk zo'n vrijdag!

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 11:53

image

De meeste fanatieke Linux mensen die ik ken zijn op dit soort manieren alles of hun licentie kwijt geraakt.
Zijn er nog fanatiekers Linux mensen als jij? Best eng! Daarnaast snap ik niet hoe je alles (?) of je licentie kan kwijt raken...heb je hem soms in de prullenbak gegooid? Ik bedoel, er zit vaak een stickertje op je PC/notebook met de licentie(code). Daarnaast is er een fysiek boekje met de licentie. Die heb je natuurlijk niet als je hem minder legaal draait. In dat opzicht is het dus terecht dat Microsoft zijn intellectuele eigendommen voor piraterij probeert te behoeden.

Mensen die willens en wetens een illegale versie willen draaien krijgen dat toch wel voor elkaar dmv workarounds en cracks. Je WEET dan dat je illegaal bezig bent. Het probleem schuilt vaak meer in de verkoop van illegale software, waarvan de koper vaak denkt dat het legaal is. Laatst was er nog een ertikel ergens (weet niet meer waar), waar zelfs de top mensen van de fraude bestrijding het onderscheid niet meer konden maken.

Dat Microsoft (voor retail versies alleen, want OEM kost een paar tientjes) hoge prijzen vraagt voor zijn OS is een gehele andere discussie...

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 14:22

image

Zijn er nog fanatiekers Linux mensen als jij?
Mwah, dacht het wel ;-)

En weet je waarom veel GNU/Linux gebruikers zo fanatiek zijn?

Heel simpel, als mensen eenmaal GNU/Linux "ontdekt" hebben, valt er een gigantische last van hun schouders af.

Systeembeheer is stukken efficiënter en mallware is vooralsnog niet aan de orde.

Power to the Pinguin!

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 14:51

image

Systeembeheer is stukken efficiënter en mallware is vooralsnog niet aan de orde.
Het mag idd in vergelijking met Windows geen naam hebben, maar niet aan de orde is ook wat overdreven...zie WikiPedia.

Heiko op Vrijdag 29 Februari 2008 19:47

image

Volgens het Wackypediaverhaal zijn deze virussen nooit verdergekomen dan een handjevol machines. Dat alles vanwege het beveiligingsconcept van Unix (restricted users), iets wat Bill Gatez altijd heeft geweigerd om door te voeren. Ja, in een beetje laffe vorm in HastalaVista (UAC), dat door iedereen wordt uitgezet.

Verder vraag ik me af wat mall (=winkelcentrum) ware toch is? Of wordt hier gewoon malware (=slechte waar) bedoeld?

NLsandman op Vrijdag 29 Februari 2008 14:09

image

Hmmm dus de meest fanatieke linux gebruikers zijn ex illegale windows gebruikers?
Als je ms wilt bashen let dan wel op wat je schrijft want dit werk averechts.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 14:25

image

Pardon?

Volgens mij zijn de meeste Windows gebruikers "an zich" Illegale gebruikers. Als je op GNU/Linux of welk ander besturingssysteem dan ook overstapt, wordt je door de Windows kudde met de nek aan gekeken, omdat ze hun illegale troep niet meer met je kunnen uitwisselen.

Welcome to the real world!

dada1958 op Vrijdag 29 Februari 2008 15:22

image

Je wordt als zijnde "fanboy" gedemoniseerd, beledigd ... een en ander mot ze toch behoorlijk dwarszitten :-)

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 15:54

image

Je wordt als zijnde "fanboy" gedemoniseerd, beledigd ... een en ander mot ze toch behoorlijk dwarszitten :-)
En of er wat dwars zit!

Uit eigen ervaring, kan ik bevestigen dat Microsoft Evangelisten zich verlagen tot leugenaars, als ze wanhopig worden.

Bij gebrek aan tegenargumenten, overspoelen ze websites, fora en usenet met de meest walgelijke roddelverhalen over mensen die het lef hebben zich negatief over Microsoft en haar producten uit te laten.

De redactie van Story, Privé en andere boulevard tijdschriften kunnen daar nog wat van leren. Onze nationale Internet stalker Clogwog is daar een goed voorbeeld van. Werkelijk tuig van de richel.

Het enige wat ik voor deze inferieure bestaandvorm kan op brengen, is een diep gevoel van medelijden.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 16:00

image

Uit eigen ervaring, kan ik bevestigen dat Linux zich verlagen tot leugenaars, als ze wanhopig worden...
...en de toon is weer gezet!

Bij gebrek aan tegenargumenten, overspoelen ze websites, fora en usenet met de meest walgelijke roddelverhalen over mensen die het lef hebben zich negatief over Microsoft en haar producten uit te laten.
Nee, jij blijft lekker ontopic :)

Kwestei van Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet...

NLsandman op Zaterdag 1 Maart 2008 08:19

image

Pardon?

Volgens mij zijn de meeste Windows gebruikers "an zich" Illegale gebruikers. Als je op GNU/Linux of welk ander besturingssysteem dan ook overstapt, wordt je door de Windows kudde met de nek aan gekeken, omdat ze hun illegale troep niet meer met je kunnen uitwisselen.

Welcome to the real world!


Goh, nixs van gemerkt in mijn linux tijd, usenet, ftd, par, rar, limewire, bittorent werkte allemaal dus had heel wat te delen met windows gebruikers.

Mischien toch een andere wereld als die jij voor ogen hebt?

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 14:50

image

Het kan me niet schelen, ik hoef in tegenstelling tot Microsoft Evangelisten, geen zieltjes voor GNU/Linux te winnen.

Het gepruts van Microsoft jaagt de mensen vanzelf wel naar een ander platform.

Iedere dag weer, lees ik op verschillende websites, die zelfs geen enkele relatie met GNU/Linux hebben, dat mensen razend enthousiast zijn en dat ze vaak schrijven dat ze er spijt van hebben, dat ze niet veel eerder zijn overgestapt.

Tot slot heeft niemand het recht mij het "Microsoft Bashen" te verbieden. Als Microsoft Evangelisten menen te mogen schreeuwen van de daken, heb ik als "ongelovige" het zelfde recht om het tegengestelde te doen.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 15:48

image

Het lijkt er dat MS alles fout mag doen, want mensen stappen toch niet massaal over op dat andere geweldige besturingssysteem. Dus misschien moet je toch wat meer doen om zieltjes te winnen....

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 16:26

image

Nogmaals: het interesseert me niet, ik hoef geen zieltjes te winnen.

Men schijnt zich nog steeds niet te realiseren dat GNU/Linux gebruikers slechts (hun overwegend positieve) ervaringen met elkaar willen uitwisselen. Wat niet GNU/Linux gebruikers daar van vinden, vind ik persoonlijk althans) niet zo relevant.

Het zou belachelijk zijn, als mijn motivatie het winnen van zieltjes zou zijn. Ik ben de eigenaar van GNU/Linux niet en heb verder niets te koop.

Voor Microsoft en haar evangelisten is het een ander verhaal. Het is een commercieel bedrijf (met een zeer slechte reputatie), dat haar waar aan de man wil brengen. Het probleem is de "Evangelism is war" aanpak van Microsoft. De evangelisten verdraaien informatie om hun product vervolgens op te dringen.

De overgrote meerderheid interesseert het niet wat ze gebruiken. Ze willen een computer die zo uit de doos werkt en dat is ieders goed recht.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 16:18

image

heb ik als "ongelovige" het zelfde recht om het tegengestelde te doen
Ehm, je bent wel gelovig. Alleen is het niet het Microsoft geloof, maar je weet toch wel dat alle oorlogen zijn begonnen om religie? Fijn dat ook jij daar aan mee wilt werken!

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 16:29

image

Dus ik moet het opdringerige gebrabbel van Microsoft Evangelisten, steeds maar weer opnieuw "aanhoren" en moet zelf mijn mond houden?

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 16:53

image

...je hebt er een hekel aan en nu doe je precies hetzelfde? Ik heb een hekel aan dieven, dus nu moet ik maar gaan inbreken? Vroeger heeft je moeder vast wel eens iets gezegd als: Als xxx in de sloot springt...

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 20:08

image

Je wint je er anders behoorlijk over op. Visje hap hap

NLsandman op Zaterdag 1 Maart 2008 07:59

image

Tjah.... hij heeft teminste een goed argument te pakken.

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 10:24

image

Ik denk dat ik de auto-update maar even uit laat. Voorlopig alleen linux booten, mijn Vista-experiment pak ik met een paar weken wel weer op :-)

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 13:24

image

Het spijt me! Het spijt me! Ik zal nooit meer iets lelijks over Vista zeggen!

Smerige open-sourcers ook die alles minnen... grrrmmmbl

Donja op Vrijdag 29 Februari 2008 10:51

image

Gewoon betalen voor software die je wil gebruiken helpt een heleboel !
Zo duur is een besturingsprogramma met alles er op en er aan nu ook weer niet.

(er zal nu wel weer flink gereageerd worden ben ik bang...)

Demko op Vrijdag 29 Februari 2008 11:03

image

Als betalende gebruiker wil je dan wel de garantie hebben dat WGA je Windows Vista installatie niet als 'niet legitiem' beschouwd met waarschijnlijk een hoop gezeur als gevolg.

En 'gewoon betalen' lijkt me wel zo correct, al kun je vraagtekens zetten bij het feit dat Microsoft een Nederlander twee keer zo veel laat betalen als een Amerikaan voor hetzelfde product.

Ik zou eigenlijk wel graag wat terugzien van de EU-boetes die Microsoft heeft gekregen.

no-limit op Vrijdag 29 Februari 2008 12:06

image

ia niet waar, invoerrechten, btw maken dat de dollar niet 1 op 1 gewisseld kan worden

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 11:07

image

Ik HEB betaald :-( Vista is me door de strot geduwd.

Het is - voorzichtig uitgedrukt - lastig om een laptop zonder OS te kopen, en als ik die paar tientjes voor Vista terug wil hebben ben ik mijn laptop een paar weken kwijt omdat Vista er door een gediplomeerde Vista-sloper vanaf moet worden gehaald. Ik probeer er nu het beste van te maken door uit te vlooien hoe Vista in de praktijk bevalt :-/

De capriolen van de afgelopen maand waren een kleine aanslag op mijn vertrouwen in MS-updates, dus ik zit het even uit, dankjewel.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 11:30

image


Ik ken het probleem. Steeds als ik een laptop koop moet ik nog eens extra betalen voor een Windows/Office licentie die ik toch niet gebruik. Als je erover gaat bellen kost het je in uren meer dan dat je er in euro's voor terug zou krijgen. En die licenties op Ebay zetten mag dan ook weer niet, het is je reinste oplichterij. Zwendel van de bovenste plank.

Coule op Vrijdag 29 Februari 2008 11:46

image

De klassieke Micro$ofttaks dus... ;-)

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 11:57

image

Nee, klassieke service van je OEM om er een OS op te proppen voor een paar tientjes. Je kan ook laptops kopen zonder OS of met Linux.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 11:56

image

en als ik die paar tientjes voor Vista terug wil hebben ben ik mijn laptop een paar weken kwijt omdat Vista er door een gediplomeerde Vista-sloper vanaf moet worden gehaald
Ik heb al een paar keer licentie gelden terug gevraagd voor klanten, maar ik heb nog nooit gehoord dat je je laptop op moet sturen. Doorgeven van de code is voldoende (stickertje mag je houden).

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 11:58

image

Van welke merken/verkoopkanalen was dat dan?

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 12:13

image

Dat waren Dell en HP.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 12:18

image

Hmmm Ik neem meestal HP laptops. En soms bel ik ook wel eens op, maar dan doen ze zo moeilijk dat ik het maar laat zitten. Misschien komt dat ook omdat ik er altijd maar eentje tegelijk bestel.

Toevallig heb ik vrij recentelijk weer een nieuwe gekocht, dus denk dat ik toch weer eens een poging ga wagen...

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 12:45

image

Heb je de laptop rechtstreeks bij HP gekocht of via een distributeur? Als je hem rechtstreeks koopt moet je bij HP zijn, anders bij de distributeur / retailer. Doet de distributeur / retailer moeilijk, dan moet je bij Microsoft zijn.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 12:48

image

Gewoon in de winkel vrees ik.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 12:51

image

Dan moet je eerst daar zijn. Zij hebben jou de laptop verkocht, dus zij moeten dat geld aan jou retourneren. Bel anders even met ConsuWijzer. Als ze dat niet doen (en die kans is bij retailers groot, tenzij je een rechtzaak begint), dan kun je HP (die je weer verwijst naar de reatiler) of uiteindelijke Microsoft bellen en krijg je van hun het geld terug.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 13:12

image

In de licentie voorwaarden staat volgens mij dat je bij de manufacturer moet zijn voor een refund. Maar ik zal dat nog eens checken, heb er voor de zekerheid een foto van gemaakt.

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 12:26

image

OK, niet geschoten is altijd mis. Mijn leverancier zag het niet zo zitten, maar ik kan er nog eens een telefoontje tegenaan gooien.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 12:31

image

Zie net in een ander topic dat Vista 409 euro kost. Wat zou een OEM daarvoor betalen?

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 12:48

image

Zie net in een ander topic dat Vista 409 euro kost. Wat zou een OEM daarvoor betalen?

Gebaseerd op dit laatste nieuws? Een OEM krijgt korting op de aantallen. Dat is ook vaak een rede dat er een OS op zit. Grotere aantallen is meer korting. Een OEM als Dell betaald zo'n 40 euro per licentie. Daarnaast vangen ze geld van 3rd party software vendors voor het volproppen van je systeem met trailware.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 12:58

image

Gebaseerd op dit laatste nieuws?

Jups inderdaad.

Een OEM krijgt korting op de aantallen. Dat is ook vaak een rede dat er een OS op zit.

Ja en ook de reden dat er vooral geen ander OS op zit. Om die korting binnen te halen moeten de OEMs de contractuele verplichting aan gaan hun spullen niet met andere besturinssystemen te verkopen.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 14:45

image

Ja en ook de reden dat er vooral geen ander OS op zit. Om die korting binnen te halen moeten de OEMs de contractuele verplichting aan gaan hun spullen niet met andere besturinssystemen te verkopen.
Dat is zover ik weet niet waar. Het gaat alleen om de bulk. Hoe groter de bluk, hoe groter de korting...Dell verkoopt ook Linux laptops.

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 16:19

image

Correct, ik heb het opgezocht.

In 2002 kwam MS onder dusdanige druk van de amerikaanse justitie dat MS afzag van de licentieregelingen waar alon naar verwijst. In de aanloop daar naar toe zijn verdergaande maatregelen voorgesteld door amerikaanse rechters, waaronder het opsplitsen van MS in een OS-bedrijf en een bedrijf voor de andere MS-producten. De splitsing is niet aan MS opgelegd. Sommige amerikaanse staten (*) hebben na de afloop van de juridische perikelen duidelijk laten merken dat de federale rechter huns inziens te coulant is geweest voor MS.

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft

(*) California, Connecticut, Iowa, Florida, Kansas, Minnesota, Utah, Virginia, Massachusetts, District of Columbia

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 16:59

image

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft

Ik heb artikel doorgelezen. Kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen, maar zou je nader kunnen toelichten hoe je tot deze conclusie komt:

In 2002 kwam MS onder dusdanige druk van de amerikaanse justitie dat MS afzag van de licentieregelingen waar alon naar verwijst.

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 17:18

image

Sorry, ik heb naar het verkeerde artikel verwezen. Daar staat wel de voorgestelde splitsing in, maar de exclusiviteit die MS bedong in ruil voor kortingen staat in dit arikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft

Ik had beide links moeten geven.

"The 2002 settlement in the United States v. Microsoft case prohibits Microsoft from giving special prices to select vendors, which resulted in the price list becoming public and based on volume sold with discounts for features from the distributor."

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 17:24

image

En weer iets belangrijks vergeten. In hetzelfde artikel over de kwade oude tijd:

"One of the ways Microsoft combats piracy is by advising OEMs that they will be charged a higher price for Windows unless they drastically limit the number of PCs that they sell without an operating system pre-installed. In 1998, all major OEMs agreed to this restriction."

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 18:04

image

Bedankt voor de link. Ik heb het verder doorgelezen. Toch blijf ik op een aantal punten grote twijfels houden.

1) Dit gaat alleen over de VS, voor hetzelfde geld is MS on de EU op dezelfde voet doorgegaan. (Het schijnt in de VS ook makkelijker te zijn een laptop zonder Windows te kopen)
2) Het mag dan zo zijn dat de settlement 'resulted in the price list becoming public', maar de overeenkomsten met OEM's zijn nog altijd zwaar geheim. Wat staat daar voor dingen in buiten de prijzen om vraag ik mij dan af.
3) Wat voor features resulteren precies in discounts? Het is natuurlijk best mogelijk dat het plaatsen van een Windows sticker zoveel geld kan opleveren dat je maar liever helemaal geen computers zonder Windows wilt afleveren. Of zijn er naast stickers ook nog andere features die een rol spelen.
4) En dan als reactie op U4iA: [i]'Hoe groter de bluk, hoe groter de korting'[i]. Het is misschien wat vergezocht, maar rekenkundig is het best mogelijk bulk korting zo te construeren dat het leveren van 1 extra laptop zonder windows onevenredig veel kosten met zich mee zou brengen voor de fabrikant.
5) Waarom is het dan zo ontzettend moeilijk een laptop zonder Windows te kopen? Zijn afspraken tussen de fabrikanten en Microsoft niet de meest voor de hand liggende oorzaak voor dit gevolg?

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 21:00

image

1) Het is in elk geval mogelijk om bij Dell en HP een OS-loze pc of linux-pc te kopen, ook in europa. Bij de meeste aanbieders is het nog steeds moeilijk.
2) + 3) Weet ik ook niet :-(
4) MS heeft al zoveel narigheid op zijn naam staan dat het me soms moeite kost om nog het goede in het bedrijf te zien. Ik hoop van niet, ik ben bang dat ze het toch proberen.
5) Ik vrees het ergste. Ondanks wettelijke verboden.

Voor alle punten geldt dat MS een voorgeschiedenis heeft die niet voor ze pleit. In zaken geldt: vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Als je reputatie eenmaal beschadigd is, duurt het lang voor die weer hersteld is.

Anonymous Coward op Zaterdag 1 Maart 2008 00:26

image

1) Het is in elk geval mogelijk om bij Dell en HP een OS-loze pc of linux-pc te kopen, ook in europa.

Ik koop regelmatig een nieuwe laptop en het is mij nog nooit gelukt. Nu vraag ik meestal ook meer 1 keer en als ze dan moeilijk doen dan denk ik al doe dan maar weer met Windows... Door deze discussie is mijn aandacht er eigenlijk opnieuw op terecht gekomen.

Hoe pak je dat dan concreet aan? Zomaar even een winkel binnen lopen en zeggen bestel die voor mij met FreeDOS werkt niet, in ieder geval niet bij de winkels waar ik naarbinen loop...

ArjenB op Zaterdag 1 Maart 2008 15:13

image

Ik heb het zelf maar niet meer geprobeerd, maar het lijkt me dat je in elk geval bij Dell een linux-pc moet kunnen bestellen. Nogmaals, als particulier koop ik liever geen computer bij een postorderbedrijf. Je krijgt van mij helemaal gelijk als je zegt dat het moeilijk is om via de normale kanalen aan een os-loze-pc of linux-pc te komen. Waar dat aan ligt laat ik aan ieders fantasie over, maar het lijkt me sterk dat MS daar niet achter zit. Niets wat ik hard kan maken, alleen maar uitgaand van de geschiedenis.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 13:03

image

Die 40 euro is dat inclusief Office? Of valt dat onder de trialware?

NLsandman op Vrijdag 29 Februari 2008 14:13

image

Dat is exclussief office.

prikkebeen op Vrijdag 29 Februari 2008 12:37

image

Nou, ik heb een Compal HEL 80 bij Alternate gekocht, zonder OS. Was helemaal niet moeilijk. Er zijn ook mogelijkheden om de configuratie aan te passen qua hardware. Maar de grote winkelketens doen hier niet aan mee natuurlijk.
Compal maakt laptops voor veel grote fabrikanten en levert ook een vrij te configureren uitvoering onder deze en andere merknamen.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 16:10

image

HP is ook te krijgen met FreeDOS. Daarna kun je Linux images van de HP website downloaden voor alle distri's. Echter kost een HP notebook met FreeDOS net zoveel als eentje met Vista. Dus als je geld wilt verdienen bestel je hem met Vista en claim je daarna de OEM licentie kosten terug ;)

Bij Dell kun je gewoon een Linux laptop bestellen.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 16:30

image

Op de website zag ik inderdaad ook FreeDOS staan. Maar als ik dan aangeef bij mijn leverancier dat ik er eentje met FreeDOS wil dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden.

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 21:43

image

Tijd voor een nieuwe leverancier?

Anonymous Coward op Zaterdag 1 Maart 2008 00:21

image

Mwa, verder zijn het beste mensen. Ik hoop wel vaker bij ze. Verder ben ik tevreden alleen die verdomde Windows licenties. Maar volgens mij is het bij andere leveranciers niet veel anders....

Wanny van Gils op Vrijdag 29 Februari 2008 15:40

image

Vista is me door de strot geduwd.
Volgende keer aan Sinteklaas misschien een ruggegraat vragen?

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 16:53

image

Het was me gewoon teveel moeite tegenover een te kleine opbrengst om nog verder te zoeken naar een OS-loze laptop. De prijs/prestatie-verhouding van de Asus die ik uiteindelijk gekocht heb was gunstig genoeg om me over een ongevraagd OS heen te zetten. Als particulier koop ik liever geen computer van een postorderbedrijf, hoe goed een Dell misschien ook is. Als ik eerder had geweten dat HP zo makkelijk omgaat met teruggeven van een Vista-licentie, had ik meer naar hun spullen gekeken.

Intussen overweeg ik om die paar tientjes aan te pakken voor als ik Vista teruggeef. Ondanks dat leuke klokje.

En wat betreft die ruggegraat - oude spelling, goed zo!

Tja. Ik ben niet zo'n fundamentalist, denk ik.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 10:56

image

Mwah, gratis vs. 99 euro is idd niet duur ;)

prikkebeen op Vrijdag 29 Februari 2008 13:26

image

Ik ben niet een grote fan van MS, maar €99,- is ongeveer net zoveel geld als 2 maanden internet abbo van mij. Mag je dat echt duur noemen?
Ik vind het wel meevallen, maar ik heb principieel een hekel aan dat monopolistische gedrag en ga het dus niet kopen. Ieder zijn meug zeg ik altijd maar.

eb0108 op Vrijdag 29 Februari 2008 22:33

image

Ik vind € 99,- per 2 maanden best wel duur. Kan veel goedkoper.

Chantal op Vrijdag 29 Februari 2008 11:54

image

Volgens mij zijn het juist de "grote Vista afkrakers" die alles doen om toch Vista te kunnen draaien op een minder legale manier. Weird!

ArjenB op Vrijdag 29 Februari 2008 12:21

image

Niet al te lang geleden hoorde ik dat je, in de normale gang van zaken, een nieuwe licentie nodig had voor elke keer dat je XP wilde in een virtuele machine. De persoon die me dat vertelde wist ook hoe dat te kraken was. Dat deed-ie dus ook. Omdat ik zelf niet met virtuele machines bezig ben moest ik hem op zijn woord geloven, maar ik ken hem als een redelijk betrouwbaar en snugger type.

Zit er ook zo'n beperking op Vista? Wat is de levensverwachting van die voorziening?

Als er een minder legale en ook veilige manier is om wat voor software dan ook te draaien ben ik daar natuurlijk altijd voor in. Gewoon, uit nieuwsgierigheid.

dada1958 op Vrijdag 29 Februari 2008 12:30

image

Volgens mij zijn het juist de "grote Vista afkrakers" die alles doen om toch Vista te kunnen draaien op een minder legale manier. Weird!
Al kreeg ik een gratis licentie, ik zou ervoor bedanken :-)

U4iA op Vrijdag 29 Februari 2008 21:46

image

Dan wil ik hem wel! Ik heb dan wel MSDN dus niet echt nodig, maar kan hem vast wel slijten voor een mooie prijs op marktplaats ofzo. Dus mocht het gebeuren, mail me ff!

coolhva op Vrijdag 29 Februari 2008 12:19

image zomerhack badge 2

Dit was te verwachten. Microsoft heeft nog wel lang gewacht met het uitbrengen van deze patch. Waarschijnlijk om zoveel mogelijk mensen de illegale versie te laten gebruiken en die nu laten overstappen. Wie weet wordt vista dan toch nog een beetje een success.

De OEM BIOS crack is trouwens ook via GRUB uit te voeren waardoor vista helemaal geen controle kan uitoefenen op de geladen bios en op deze manier is het probleem dus simpel te omzeilen. Ik denk dat we snel een nieuwe crack mogen verwachten die dit zal gebruiken.

Gadgeteer op Vrijdag 29 Februari 2008 17:22

image

ik kan me vergissen maar zoiets is er toch nu al (de GRUB omzeiling bedoel ik) ?

Wijntje op Vrijdag 29 Februari 2008 18:12

image

waarna WGA een echte zeur wordt en de gebruiker constant met waarschuwingen bestookt.
Tot jan de kraaker weer een anti wga tools heeft gemaakt.

siets op Vrijdag 29 Februari 2008 18:59

image

Zojuist even het merendeel van de reacties fijn weggemint i.v.m. offtopic gelul (m.n. pro MS vs pro Linux).

Dit gezegd hebbende mogen jullie mij nu ook wegminnen.

Fijn weekend!

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Februari 2008 20:09

image

Bederf de pret nou niet :)

eb0108 op Vrijdag 29 Februari 2008 22:28

image

Nee hoor, waarom?

toiletpaper op Vrijdag 29 Februari 2008 23:05

image

Zojuist even het merendeel van de reacties fijn weggemint i.v.m. offtopic gelul (m.n. pro MS vs pro Linux).
Ik hoop dat je er veel plezier aan hebt gehad. Want enige consequentie heeft het niet, mensen die niet ingelogd zijn zien alle reacties, ik ook.

ridikel op Zondag 2 Maart 2008 17:32

image

omdat je erom vraagt, wil ik wel even minnen, geen dank.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Houdt grip op UC-uitdagingen

    Unified communications biedt vele voordelen, maar heeft ook specifieke uitdagingen en niet ieder project levert het verwachte ROI op.

    Downloaden
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
  • Kostenbesparing voor long tail appsOplossing voor kostenkwesties in VDI. Technologie geschikt voor long tail apps.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: Review: HTC One X-smartphone met vijf...

Review: HTC One X-smartphone met vijf cores (video)