IBM levert Oost-Europa 'Microsoft-vrije pc's'

Overheid breekt met IBM voor oprichting P-Direkt

Gepubliceerd: Dinsdag 4 maart 2008

Samen met partners levert IBM Microsoft-vrije pc's aan de Oost-Europese markt, zo maakt de computergigant bekend. De Linux-pc's bevatten software op basis van het Open Document Format.

Toon volledig artikel

gijsisok op Dinsdag 4 Maart 2008 16:28

image

En waarom alleen in Oost-Europa?
Ik denk dat er ook in andere landen buiten Oost-Europa wel interesse zal zijn.

Coule op Dinsdag 4 Maart 2008 16:44

image

Dus binnenkort ligt het Oostblok voor in de ECHTE innovaties...!

Incredible Hulk op Dinsdag 4 Maart 2008 17:09

image

Ik denk hierom:
Naar verluidt hebben onder anderen de CIO's van het Russische Ministerie van Defensie, vliegmaatschappij Aeroflot en de Alfa Bank om de open source-pc gevraagd.

watdra op Dinsdag 4 Maart 2008 17:20

image

Precies: militairen denken traditioneel niet in termen van intenties, maar in termen van capaciteiten. En Russische militairen zijn nog van de oude stempel (en ik mag dat wel!). De vraag hoe MS zich gedraagt als bedrijf op een vrije markt en of dat wel of niet ethisch is, is voor hen dus niet interessant. Militairen willen willen gewoon 100% controle houden over hun broncode en dan valt Microsoft af.

itprutser op Dinsdag 4 Maart 2008 18:41

image

Russische militairen willen ook 100% controle over het land houden, kijk maar naar de verkiezingen van afgelopen zondag.
God, wat een onzinnige opmerking, wadra!

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 09:42

image

Ik reageer even in twee keer (voor mensen die afzonderlijk willen stemmen...):

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 09:43

image

Mijn mening over Linux en militairen: die militairen weten wat goed spul is en kiezen pragmatisch.

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 09:44

image

Mijn mening over Rusland: ik ben bang dat een autoritair geregeerd Rusland voor het komende decennium het beste is. Een anarchie kan die atoombommenvoorraad niet controleren.

scmeggel op Dinsdag 4 Maart 2008 21:25

image

"De vraag hoe MS zich gedraagt als bedrijf op een vrije markt en of dat wel of niet ethisch is, is voor hen dus niet interessant.". Het enige wat interessant is voor die CIO's daar is geld.
Dat iedere M$-hater nu gaat zeggen dat er ó zo grote innovatie en verlichting gestart is in het oosten is dus overdreven, het gaat ze puur om de besparing.

eerde op Dinsdag 4 Maart 2008 19:53

image

Russische scholen gaan ook allemaal over op open source & Linux :D

Gregorius op Dinsdag 4 Maart 2008 20:28

image

Niet alleen in Rusland hoor, in Duitsland bijvoorbeeld gaan zo'n beetje alle universiteiten over op Linux.
In bepaalde regio's van Italie wordt Linux ingevoerd op de basisscholen. En er zijn wel meer plaatsen waar Linux ingevoerd wordt. Zo bijzonder is dat niet meer. Maar hier in Nederland lopen we wat dat betreft wel achter ja.

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 09:14

image

de unixen was van oudsher juist het terrein van de Nederlandse Universiteiten. Daar zag je weinig tot geen microsoft. Netscape en consorten waren bijna heilig. Door o.a het gerommel met beta software van netscape die in de strijd der browsers vooral zichzelf de nek omdraaide door rommelige producten kwam daar een shift.
Door een fikse innovatieslag is dat pad verlaten en gebruikt men nu gewoon de beste oplossing voor het juiste werk. Soms is dat een nix variant, zoals linux of BSD en vaak is dat Microsoft. Of nederland daarmee achter loopt waag ik te betwijfelen. MS heeft oplossingen voor problemen die men in de open source community nog moet ontdekken. Denk bijv aan sharepoint en exchange, die een brede acceptatie hebben en door vriend en vijand als beregoed product gezien worden. Het zijn inmiddels de maatstaven geworden waarlangs anderen soortgelike producten ontwikkelen ( denk bijv. aan Google)

dada1958 op Woensdag 5 Maart 2008 10:39

image

MS heeft oplossingen voor problemen die men in de open source community nog moet ontdekken.
Uhuh...

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 15:32

image

had jij ook door dat deze live space de openlijke toegang is tot een pakket dat MS al jaren in bezit heeft en dat erg goed werkt?

Mag jij raden wat dat is...

Maar ik vermoed dat je gevoeliger bent voor google PR ;)

huit op Woensdag 5 Maart 2008 14:17

image

Door o.a het gerommel met beta software van netscape die in de strijd der browsers vooral zichzelf de nek omdraaide door rommelige producten kwam daar een shift.
Onder andere gerommel met Beta-software inderdaad. Belangrijker was het illegaal misbruik van een monopolie-positie door jouw werkgever.

edjez op Woensdag 5 Maart 2008 20:35

image

door jouw werkgever.
Gottegot, krijgen we dat weer: "Iedereen die iets positiefs roept over MS is in dienst bij MS"

huit op Woensdag 5 Maart 2008 22:10

image

Gottegot, krijgen we dat weer: "Iedereen die iets positiefs roept over MS is in dienst bij MS"
Ik had toevallig net in de commentaren op dit artikel gelezen dat SED Microsoft als "wij" omschreef. Dus SED werkt voor Microsoft. Leek met toch relevant, vooral in een commentaar waar een paar MS producten "beregoed" worden genoemd.

ArjenB op Donderdag 6 Maart 2008 10:29

image

Ik heb 'm gevonden.

<SED 05-03-2008 11:53
dat heeft meer te maken met degenen die reageren dan met het beeld van MS.
Gelukkig voor iedereen is het aantal reaguurders hier niet maatgevend voor de wereld. Dan zag het er erg slecht voor ons uit.>

Je moet de tekst wel heel graag op die manier willen lezen. Blijft de vraag, werk ik voor IBM? MS? Jamin? Verandert dat iets aan mijn argumenten?

huit op Donderdag 6 Maart 2008 12:47

image

Je moet de tekst wel heel graag op die manier willen lezen. Blijft de vraag, werk ik voor IBM? MS? Jamin? Verandert dat iets aan mijn argumenten?
Klopt, mijn conclusie is wat kort door de bocht, maar past wel bij het patroon dat ik zie in de commentaren van SED, zoals Netscape de schuld geven van niet-standaard gedrag van browsers, zonder Microsoft van hetzelfde te betichten. Waarom zo selectief?

En nee, het verandert niets aan je argumenten, maar het maakt de lezer wel wat alerter op een bepaalde selectie en kleuring. In bovenstaand geval is het toch zeker interessant, de analyse van SED is wel erg selectief en gekleurd.

ArjenB op Donderdag 6 Maart 2008 13:46

image

Het is voor mij moeilijk om geen MS-voorkeur te lezen in SED's bijdragen, maar er schrijven hier meer deelnemers die nogal duidelijk in een MS-/OSX-/linux-hoek in te delen zijn. Ik heb zelf mijn voorkeuren.

Rakkers toch... als jullie ook maar even aan de zegeningen van OpenVMS hadden geroken... geintje natuurlijk, moet toch kunnen? ("NEEN! NEEN!" klinkt het gesmoord in de achtergrond, "Blijft met Uw handen van ons telraam!")

Bij de reacties staat even regelmatig grote flauwekul als zinnige bijdragen, en kijken naar de naam onder een bericht is soms een handige manier om snel het kaf van het koren te scheiden. Het is alleen geen goede manier.

Dit is natuurlijk oud nieuws, een belediging voor de intelligentie van alle aanwezigen, die alleen kan worden vergolden met een ritje het dorp uit, op een spoorstaaf, in een tenue van pek en veren, en tot een paar minuten geleden zag ik niet de noodzaak om deze open deur weer in trappen.

Een paar dagen geleden ook al hier gezien, maar hij blijft leuk: "Don't get into a mudfight with a pig, because the pig will like it and you'll both get dirty."

Zelfs van onzinnige reacties is iets te leren.

Getekend, vandaag, alhier,
Brave Hendrik

dada1958 op Donderdag 6 Maart 2008 11:13

image

Aha, dat zou z'n charmeoffensief verklaren :-)

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 15:33

image


Maar er zijn wel al veel scholen die Mac OSX gebruiken dus op den duur komt er wel verandering.

ridikel op Woensdag 5 Maart 2008 19:47

image

MS heeft oplossingen voor problemen die men in de open source community nog moet ontdekken.

Ik dacht dat M$ problemen ontwierp om dan oplossingen voor te verkopen;)

Tux2 op Dinsdag 4 Maart 2008 22:35

image

Concurrentie werkt dus!
Nu MS aardig tegenwicht krijgt, zie je in een keer allerlei reacties van MS die vroeger ondenkbaar waren (formaten als open standaard willen neerzetten, contracten voor goedkope laptops, plotselingen prijsverlagingen van producten (lees: Vista))

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 09:16

image

Absoluut en dat is ook de juiste manier om MS onder druk te houden op een manier waar iedereen baat bij heeft.
Ik ben blij dat een Apple het zo goed doet en dat de Linuxen vand eze wereld langzaamerhand toegankelijk gaan worden voor gewone gebruikers. Op die wijze moet MS verder innoveren en prijsaanpassingen doen wat weer voordeling is voor iedereen.
De toenemende openheid van MS is natuurlijk wel een bedreiging voor veel open source aanhangers, jammer dat ze dat zo zien.

Puist ☺ op Woensdag 5 Maart 2008 10:55

image

verder innoverenuhm, welke innovatie? Je bedoelt waarschijnlijk sneller reageren.

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 15:41

image


Kijk eens naar Linux en OSX ...
Microsoft is goed in het namaken van die OS-en met een labiel ondergrond.

Zelfs de kleuren van de agenda in Vista zijn afgekeken van de agenda in OSX.
Zelfs het schaakspel nu ineens bij Vista zit is afgekeken.

Ondertussen heeft Microsoft het als maar over reclame ... het bedrijf heeft zoveel poen en nog steeds reclame nodig als inkomsten bron?
Daar zit dus goed was mis.

Hier nog een ander mooi stukje innovatief technologie van een Russisch bedrijf
www.artlebedev....optimus-tactus/

Het zullen bedrijven met innovatie en lef zijn die overeind blijven en niet de massaproductie bedrijven die al jaren oude concepten toepassen om zoveel mogelijk te verkopen. Inmiddels is iedereen wel bekend met Windows maar je hoort ze ook vaak klagen vanwege gebrek aan kwaliteit, stabiliteit en dit is juist een valkuil.

dada1958 op Woensdag 5 Maart 2008 09:29

image

De toenemende openheid van MS is natuurlijk wel een bedreiging voor veel open source aanhangers, jammer dat ze dat zo zien.
Dat is nu zo langzamerhand een riedeltje van je aan het worden en toont alleen een persoonlijke aversie van jouw kant aan. Met werkelijke inhoud die dat riedeltje staaft kom je niet aanzetten.
Mij lijkt het dat beide kampen van elkaar kunnen leren, iedereen kan er beter van worden, waarom moet dat als een bedreiging worden gezien?

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 15:40

image

ik geloof dat zelfs jouw reactie al boekdelen spreekt... je wilt geen discussie, je wilt je gelijk halen en dat zijn akelige gewoontes die slecht discussieren veroorzaken.

Laat ik een vraag stellen: zonder veel hoop op een antwoord)

Waarom is iedere handeling van MS een daad waar je telkens weer tegen moet reageren. Het grote kwaad ( letterlijk gebruikt als term door een van je virtuele entiteiten hier) kan kennelijk niks goed doen.
Het is gewoon een bedrijf dat winst maakt ( eh,,,jakkes..) en dat poogt de eigen producten in de markt te houden. Deels door uitsluiten van concurrenten ( eh, bah, wat stout) en deels door openheid om zodoende meer martkpenetratie te krijgen.
Ze zijn daar heel eerlijk in en willen winst maken en meer martkaandeel. Dat laatste kan gekeerd worden door betere oplossingen van de concurrentie maar die klagen liever dan dat ze ontwikkelen. De uitzondering is (soms) Apple die doet en minder lult ( al kan Steve Jobs vreselijk klagen vanuit een underdog positie en dat vindt men erg leuk)
De open source boys hier, klagen alleen maar en ik vraag me werkelijk af of er een bij is die ook daadwerkelijk iets mee ontwikkeld heeft aan de open source kant. Ik gok erop dat de meesten alleen gebruikers zijn die eigenlijk voor niets op de eerste rang willen zitten en telkens jaloers naar Windows gebruikers kijken die doen waar zij alleen maar van dromen.
Maar dat laatste was even om je wakker te houden.

dada1958 op Woensdag 5 Maart 2008 16:30

image

De open source boys hier, klagen alleen maar en ik vraag me werkelijk af of er een bij is die ook daadwerkelijk iets mee ontwikkeld heeft aan de open source kant. Ik gok erop dat de meesten alleen gebruikers zijn die eigenlijk voor niets op de eerste rang willen zitten en telkens jaloers naar Windows gebruikers kijken die doen waar zij alleen maar van dromen.
En kom jij nu eens met een voorbeeld van wat jij doet waarvan ik, een open source gebruiker' alleen maar van kan dromen? Ok, je bent nog aanmatigender dan ik, je vuilbekkerij overtreft die van mij. Bravo!

thieu op Donderdag 6 Maart 2008 14:07

image

en dat poogt de eigen producten in de markt te houden. Deels door uitsluiten van concurrenten ( eh, bah, wat stout) en deels door openheid om zodoende meer martkpenetratie te krijgen.
Je verdedigt hier schaamteloos datgene waar MS nu al een paar keer voor veroordeeld is, misbruik van marktpositie en monopolie. Het feit dat MS al jaren deze praktijken hanteert mag vervolgens door jou niet aan de kaak gesteld worden want dan wordt er geklaagd.
"Openheid" van MS gebeurd slechts onder zeer grote druk van buitenaf en zeker niet vrijwillig omdat dat nou zo goed is voor hun klanten.
Dat laatste kan gekeerd worden door betere oplossingen van de concurrentie maar die klagen liever dan dat ze ontwikkelen.
Het is hier al eerder gezegd, op gebieden/markten waar sprake is van gezonde concurrentie presteert MS helemaal niet zo goed. Miljardeninvesteringen en grote verliezen b.v. bij Xbox en imitaties van Google producten. Concurrenten kunnen niet goed concurreren door de handelwijzen van MS die op alle mogelijke manieren samenwerking en aansluiting traineert.

Pure angst en een verloren strijd. Dat hierna niemand ook maar enige medelijden met MS kan hebben is puur aan hunzelf te wijten.


acsas op Woensdag 5 Maart 2008 11:11

image

IBM levert geen pc´s en notebooks meer, ik vermoed dat jullie Lenovo bedoelen.

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 15:24

image

Assuming is the mother of all fuckups :)

Tucson op Woensdag 5 Maart 2008 15:42

image

Assuming is the mother of all fuckups :)

Assumption is the mother of all fuck-ups ;-) sorry, beetje flauw...

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 16:18

image

Maar je hebt wel gelijk ;)

dada1958 op Woensdag 5 Maart 2008 19:14

image

IBM levert geen pc´s en notebooks meer, ik vermoed dat jullie Lenovo bedoelen.
IBM gaat voor Russen weer pc's bouwen

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws