SP wil SIDN per direct opheffen

sidn

Gepubliceerd: Woensdag 5 maart 2008

De SP wil de uitgave van internetadressen, nu nog geregeld door een stichting, per direct in overheidshanden brengen. Ook moet de numerieke landrush ongeldig worden verklaard.

Toon volledig artikel

Alfa op Woensdag 5 Maart 2008 12:08

image

Mijn vraag op numerieke domains is gaat het wel samen Spamfilters en numerieke domains/URL's (nou nee dus)

tERRiON op Woensdag 5 Maart 2008 12:57

image

Waarom niet? Nummerieke domeinen zijn onder vele andere top level domeinen al sinds jaar en dag verkrijgbaar. Dus waarom zouden spamfilters nu ineens gaan zeuren, nu .NL ook (eindelijk) eens meedoet met de nummerieke domeinen?

Puist ☺ op Woensdag 5 Maart 2008 13:04

image

Dat zegt iets over jouw spamfilters. Beetje rare redenering om dan maar geen numerieke domeinen te doen. Die spamfilters kunnen heus wel worden verbeterd.

TheReactor op Woensdag 5 Maart 2008 12:14

image

Altijd het zelfde gezeur. Iedereen roept om minder regels. Maar als het er op aan komt wil de overheid zich met meer bemoeien en moeten er meer regels komen.

SIDN is een goed voorbeeld van zelfregulering. Het werkt prima. Misschien niet perfect. Maar werkt de overheid dan wel perfect? De overheid dient zich er gewoon niet mee te bemoeien. En al zeker niet anno 2008. Als ze het belangrijk hadden gevonden dan hadden ze er 15 jaar geleden mee moeten komen.

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 12:24

image

De overheid doet inderdaad te veel, een kleinere overheid is welkom.

Maar internetdomeinen zijn eigendom. En het garanderen van privé-eigendom is een kerntaak van de overheid.

steffio op Woensdag 5 Maart 2008 14:18

image

Wordt het niet pas privé eigendom als je het claimt?

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 22:07

image

Ja.

Uit het Engels: a claim is a legal action to obtain money, property or the enforcement of a right protected by law against another party.

Ik zou niet weten waarom een stichting op de stoel van wetgever en handhaver moet zitten.

De gang van zaken doet een beetje denken aan goudzoekers in het Californië van 1850 waar goudzoekers bij gebrek aan een overheid zelf maar regels maken en bepalen hoe je met een claim omgaat. Cowboytoestanden dus.

toiletpaper op Donderdag 6 Maart 2008 15:44

image

Als ze het belangrijk hadden gevonden dan hadden ze er 15 jaar geleden mee moeten komen.
Dit argument snap ik niet. De overheid kan in 15 jaar tijd toch tot een ander inzicht komen? Dan mag ze daar toch consequenties aan verbinden?

Lennart op Woensdag 5 Maart 2008 12:23

image zomerhack badge 3

De SP wil het liefst alles in nederland in overheidshanden hebben. Stelletje nep-commies.

dbijen op Woensdag 5 Maart 2008 12:41

image

De SP wil het liefst alles in nederland in overheidshanden hebben. Stelletje nep-commies.

Nee, de privatiserisering van de postmarkt is een goed voorbeeld. TNT sluit alle postkantoren zodat je kilometers om moet om pakketjes te verzenden en de concurrentie (met name SANDD) bakt er bij de postbezorging niets van en zit er vaak straten naast.

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 13:00

image

Volgens mij gaat TPG het onderbrengen bij middenstanders die veel ruimere openingstijden en een grotere dichtheid hebben dan de huidige postkantoren.

Houdoe op Woensdag 5 Maart 2008 13:33

image

Vergeet het maar... die zijn in de wat kleinere plaatsen ook gewoon om 17.30 al dicht, want de enige medewerker die ze dan in dienst hebben voor dit 'steunpunt' is dan al naar huis.

Nee... die privatisering van PTT en de nutsbedrijven dat heeft alles ook echt goedkoper en beter gemaakt. Samen met een MNa en Opta die de ene na de andere fusie toestaat, staan prijsafspraken en -verhogingen niks meer in de weg.

watdra op Woensdag 5 Maart 2008 13:51

image

Laat ik nou in een volstrekte negorij wonen ;-)

De middenstander die hier het postkantoortje runt sluit op zaterdag inderdaad om 17.30 of 18.00 uur of zo. Het dichtsbijzijnde postkantoor sluit echter op 12.00 uur.

TheReactor op Woensdag 5 Maart 2008 14:05

image

Nee, in overheidshanden gaat alles goed. Belastingdienst doet ook domeinregistratie: Helaas zijn alle registratieverzoeken ingediend in februari verloren gegaan. Wij verzoeken u opnieuw te registreren. Uw registratie zal in zes tot acht weken geactiveerd worden.

ceesdazig op Woensdag 5 Maart 2008 15:16

image

Hoewel ik elke aanval op de belastingdienst van harte toejuich en zelfs ergere acties zou willen propageren, slaat dit toch echt nergens op. Overal worden fouten gemaakt. Alsof SIDN zo geweldig heeft gefunctioneerd of nog beter eigenlijk ooit iets heeft gepresteerd. Overheid moet inderdaad kleiner, maar op kritieke infrastructuur moet toezicht zijn om gecreerde schaarste tegen te gaan. Je ziet ook in NL een hele vreemde paradox ontstaan. Infrastructuur, kritiek of niet kritiek wordt geprivatiseerd, terwijl de overheid bij de burgers door de achterdeur naar binnen dringt. Laten we de discussie over de overheid simpel houden. Veel mensen in NL zijn voor een goede infrastructuur die onderhouden en beheerd wordt door de overheid, zorg, onderwijs, OV, wegen, nutsbedrijven etc. Nog veel meer mensen vinden dat de overheid bij zijn eigen achterdeur moet oprotten. Hetzelfde aantal moet nog inzien dat dat betekent dat de overheid niet alleen bij de buren de achterdeur in kan trappen. Als dat weer doordringt en we houden op met klagen over anderen en gaan weer over tot negeren, de zogenaamde tolerantie, dan denk ik dat het vrij duidelijk is waar de overheid zich wel mee moet bemoeien en niet. Domeinregistraties is wat voor te zeggen, maar het is niet van dezelfde orde als scholen, wegen, zorg, nutsbedrijven e.d., echter de overheid kan het niet slechter doen dan de SIDN, zelfs de belastingdienst niet.
TNT in de discussie gooien is waanzin want dat is een privaat bedrijf dat tot voor kort een monopolie had en dat zijn de aller ergsten.

Puist ☺ op Woensdag 5 Maart 2008 13:06

image

Verplichten om (gewilde) domeinen te veilen lijkt me een goede optie, zonder dat je gelijk SIDN opheft.

M Wegman op Woensdag 5 Maart 2008 13:25

image

ja veilen is een goede manier... degene die het meeste bied (of met het grootste budget) is de winnaar, dan kan mijnalbum.nl alle domeinnamen sowieso houden en hoeft er ook geen veiling plaats te vinden...

Puist ☺ op Woensdag 5 Maart 2008 14:07

image

uiteraard met een max. aantal domeinen per club of ze moeten een hele goede reden hebben om over de max. te gaan.

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 13:33

image

Klinkt mij alsof iemand daar pissig is omdat zijn domeintje voor z'n neus is weggesnaaid.

RobIII op Woensdag 5 Maart 2008 13:34

image

Oh GOD laat de SP / regering met hun handen van de domeinregistratie blijven. Bij de SIDN is misschien niet alles even toppie geregeld en is er inderdaad het één en ander op aan te merken, maar ik voorzie NU al hoe dat moet als de regering straks een vinger in de pap krijgt.

Ik heb al allerlei enge visioenen over registratieprocedures die maanden duren, procedures die veeeeeel te ingewikkeld zijn en waar veeeeeel te lang over wordt gedaan etc. Nee, dan heb ik liever de SIDN.

Bladerunner op Woensdag 5 Maart 2008 17:58

image

Veel regels? Hoe kom je daar nu bij?(lol)
Even een voorbeeld (min of meer off-topic) van hoe het in de tijd van snelle computers en trage procedures gaat:
Vroeger (±10 jaar geleden?) kon je binnen 3 a 4 dagen een uitval bericht ontvangen van de Postbank (ivm een verkeerd ingevulde overschrijvingskaart bvb). Nu duurt dit 3 weken!
Zou dit iets met privatisering te maken hebben??? Ik weet niet wat beter is, maar in iedergeval: te veel regels is te veel regels. En wie zegt er: "stop dit wordt te gek"? NIEMAND!

uranis op Woensdag 5 Maart 2008 13:44

image

hoop dat het idd terug gedraaid wordt. omdat het idd oneerlijk is gegaan.

en er moet gewoon een notaris er bij behaald worden. zo dat alles eerlijk verloopt. een limit aantal domeinen registreren per dag per gebruiker/bedrijf/ip(buitelandse ip's pas na 3dagen mogen registreren).


maar dat de regering een kans zit om hun big brother plan te vergroten gaat mij te ver.
dit moet niet door de overheid gedaan worden..
dus als sidn slim is en willen nog steeds alleen recht hebben. draaien ze het terug, voor dat je troef uit handen moet geven..

Duh op Woensdag 5 Maart 2008 13:53

image

De SIDN is incompetent en corrupt, daar mag flink de bezem doorheen. Een stuk overheidstoezicht mag ook wel.

Maar in handen van een overheidsorganisatie die nog bureaucratischer zal opereren dan het toch al door bureacraten gedomineerde SIDN, nee. De hele zaak moet qua uitvoering juist sneller, eenvoudiger, transparanter en professioneler worden, niet nog slechter.

En dan zeker niet de OPTA, want de combinatie van toezicht op de zorgplicht voor providers (toch al zo'n dubieus verhaal) en het uitgeven van domeinnamen is een levensgevaarlijke. Strakt hebben we 1 overheidsorganisatie die de macht heeft om 'ongewenste' Nederlandse sites zonder enige gerechtelijke toetsing uit de lucht te halen. Arda Gerkens en de SP lijken regelrecht af te sturen op een totalitaire nachtmerrie.

Maar goed, als de gezamenlijke deelnemers, en met name de in ISPConnect verzamelde providers niet in staat zijn om de huidige top van de SIDN opzij te zetten en de SIDN te dwingen tot vergaande hervormingen, dan lijkt mij overheidsingrijpen onafwendbaar.

Er moet iets gebeuren, het numerieke domeinen landrush debacle is slechts het tipje van de ijsberg, de SIDN is een volkomen verziekte organisatie die geen enkel ander belang dient dan de meerdere eer en glorie van de SIDN zelf.

A.Sybesma op Woensdag 5 Maart 2008 13:55

image

Ze hadden gewoon de regels moeten aanpassen speciaal voor deze nummerdomeinen:

1.) Registratie is voor minimaal 3 jaar.
2.) De eerste 3 jaar mag de domeinnaam niet van eigenaar wisselen.
3.) De eerste 3 jaar kost het domein 300 euro per jaar
4.) Een organisatie mag maximaal 20 domeinen per dag aanvragen.

300 euro is niks voor een goede domeinnaam maar 2500 x 300 is wel veel geld...

Tja, eigen schuld allemaal naar mijn idee dus....

mail@mjvworks.nl op Woensdag 5 Maart 2008 14:14

image

Helemaal mee eens. Waarom geen limiet aan domeinnamen per aanvrager? Iedere normale organisatie heeft never zoveel domeinnamen nodig behalve als hij/zij kapers zijn en andere goedwillende bedrijven geld uit hun zakken wil kloppen.

Nieuwkomers op de markt kunnen niet eens meer in bepaalde branches een relevante domeinnaam claimen zonder deze afpersingspraktijken. Want dat is in feite wat die kapers doen. Er zijn geen vaste prijsafspraken voor doorverkopen van namen, weinig bescherming tegen merkenkaping (behalve als je dure advocaten inhuurt). Ik heb zelf in de praktijk mee gemaakt dat zo'n kaper dreigde dat als je zijn prijs er niet voor over had, hij een pornosite er onder zou zetten waarmee in feite jou merk te grabbel werd gegooid.

De SIDN is een struisvogel met z'n kop in het zand.

VolgensBartjes op Woensdag 5 Maart 2008 15:42

image

er is een nieuwe regeling hè... kost ook wel wat, maar een rechtzaak kost meer...

Anonymous Coward op Woensdag 5 Maart 2008 14:31

image

hey! .doc is geen open standaard!

Murfke op Woensdag 5 Maart 2008 15:37

image

Waarschijnlijk bewust opgeslagen als .doc, omdat anders te veel mensen gaan roepen dat ze het document "niet kunnen openen". Windows zal niet uit zichzelf aangeven dat je dan even Openoffice moet installeren :)

dlerew op Woensdag 5 Maart 2008 14:49

image

Ik mis compleet een goede onderbouwing van het plan om het maar op te doeken en al helemaal om het beheer maar bij de overheid te voegen. Van die laatste club heb ik geen hoge pet op, daar loopt het merendeel volgens politieke correctheid en draait het niet om het belang van de diensten. Daarnaast, de SIDN heeft een uitstekende staat van dienst alleen is er nog geen goede manier gevonden om 'eerlijk' nieuwsoortige domeinen te verdelen. En dat is niet iets wat alleen bij .nl speelt. Verder komt het geklaag nu van bedrijven die eerder geen enkel bezwaar hadden bij de opzet van het systeem. Het spel is meer afhankelijk van een 'als we de kans hadden hadden we die ook genomen, nu we het hebben misgelopen gaan we maar zeuren'.

De SP heeft met dit plan net als het bedrijfsleven boter op het hoofd. Men wenst te schreeuwen om aandacht als het zogenaamd mis gaat maar daarvoor hoort men ze niet en met zinnige onderbouwing komt men evenmin. Het stereotype van de huidige politiek discussie. Prima dat ze het niet eens zijn, maar ik heb liever dat ze het dan eerder laten merken en wel een redelijke discussie voeren. Zo roepen kan namelijk iedereen.

Duh op Woensdag 5 Maart 2008 15:37

image

De SIDN heeft een uitstekende staat van dienst? Excuse me?

Noem eens 1 ding dat de SIDN ooit wel goed geregeld heeft?

VolgensBartjes op Woensdag 5 Maart 2008 15:45

image

ik ben blij dat als ik een domeinnaam registreer, die direct verwerkt wordt, en niet een paar weken duurt voordat hij werkt, en zo werken vele overheidsdingen nu nog wel.

econcepts op Woensdag 5 Maart 2008 15:19

image

Ik zie het voor me dat de SIDN onder verantwoordelijkheid valt van de OPTA. De bezem moet door de SIDN, er zijn daar meer juristen dan technici, dit moet veranderen.

Het huidige DRS systeem is natuurlijk een ramp en had nooit ontwikkeld mogen worden. Ze hadden die paar miljoen voor de ontwikkeling beter kunnen besteden aan de aankoop van het systeem van onze zuiderburen.
Ik kan nu wel schrijven hoe de landrush had moeten gebeuren maar dat heeft toch geen zin meer.

devnull op Woensdag 5 Maart 2008 15:28

image

Ik heb het document van de SP geopend en ik heb een aantal vragen aan de SP:

1. Is uw leider Jan Marijnissen op de hoogte van het feit dat de SP aan URL-spoofing doet? Zo ja, wat vind hij er van? Zo nee, waarom niet?

2. Deelt u mijn zorgen dat de SP aan URL spoofing doet? Zo ja, wat gaat u er aan doen? Zo nee, waarom niet?

De reden van deze vragen aan de SP is dat de opgegeven URL (http://www.ispconnect.nl/downloads/ispconnect-landrush.pdf) in het document linkt naar http://www.nrc.nl/europa/article946298.ece/Voorstel_Kinderen_eigen_paspoort. Dat staat niet zo netjes.

Eenhoorn op Woensdag 5 Maart 2008 16:18

image

Ik heb de eigenschappen van het docje ff bekeken en het is mi zéér onwaarschijnlijk dat het van de SP afkomstig is.

Als auteur staat aangegeven: nism1410

De titel luidt: Vragen van het lid Peters (GroenLinks) aan de minister van Buitenlandse Zaken over het rapport van het Europees Parlement over CIA-vluchten met terreurverdachten.

Bovenstaande doet mij vermoeden dat er een onkundige Webwereld medewerker/ster bezig is geweest.

freeDragon op Woensdag 5 Maart 2008 17:10

image

Misschien kan je audodehaes hierop aanspreken: zie documenteigenschappen, tabblad Statistieken ;)

alexys op Woensdag 5 Maart 2008 15:37

image

Tuurlijk de SP wil alles in overheidshanden hebben. Kom op we leven niet in China !!!! Daarbij is de SIDN destijds door ISP'ers zelf in het leven geroepen, dus waar haalt men de brutaliteit vandaan om dat even naar de overheid toe te trekken. Laat die overheid nu eerst maar eens regelen dat we fatsoenlijk een belastigaangifte kunnen doen.....

ertje op Woensdag 5 Maart 2008 15:45

image

Kunnen ze er weer belasting op heffen.

VolgensBartjes op Woensdag 5 Maart 2008 15:48

image

om de hele sidn op te heffen vind ik wat overdreven, meeste werkt gewoon goed, maar dat netnummers bijv niet gewoon terecht kunnne komen bij mensen uit het betreffende gebied vind is wel kwalijk, had ook mijn eigen netnummer aangevraagd, gewoon om er zelf een verzamelgids ofzo op te maken... mijnalbum reserveerd ze alleen voor toekomstig gebruik... goh, handig hoor, hebben we nu veel aan....

Joke Bruis op Woensdag 5 Maart 2008 16:09

image

Het is een standaard-reactie bij de SP. Thuizorg gaat niet goed: nationaliseren. Domeinregistratie gaat niet goed: nationaliseren. Straks zijn we weer in het Engeland van de jaren 1950: een kolenschepper op een elektrische locomotief omdat we heel vroeger stoomtreinen hadden.

eurojojo op Woensdag 5 Maart 2008 16:41

image

Het is ernstiger dan u mag denken. Ik ben lid nummer 57 van de SIDN, en was bij de oprichting, toen nog gewoon een club van providers die de uitgifte goed wilde regelen. O en dat laatste is nog steeds zo, maar er is een toenemende belangstelling én inmenging van de overheid. Volstrekt onnodig, belastinggeld verspillen aan ambtenarensalarissen en dikke nota's waarover dan weer vergaderd moet worden. Nu is het even anders gegaan dan menigeen had gehoopt, maar denkt de SP (of GroenLinks, zie boven) nu werkelijk dat het beter zou zijn gegaan als de overheid er de vinger in had gehad??? Zie de veiling van UMTS, en vele andere voorbeelden, van Betuwelijn tot HSL. Denk nog even aan die mooie jaren van de KPN, waar we omgerekend 50 Eurocent per minuut betaalden om naar België te bellen. En de directeur zei na de liberalisering "o, maar er was nooit gevraagd om goedkopere tarieven". En denk eraan dat de backbone van het Nederlandse internet 10 jaar geleden bestond dankzij de wijsheid van de overheid om onder alle spoorrails glasvezel te leggen. Om de seinen en wissels te bedienen. En er was enige overcapaciteit. Lijkt achteraf leuk, maar ook dat hebben belastingbetalers dubbel en dwars opgehoest zonder destijds nut en noodzaak.

dlerew op Woensdag 5 Maart 2008 17:08

image

Helemaal met je eens. Als men vanuit welke politieke partij dan ook de neiging heeft om te klagen en zelf al te eisen dat er genationaliseerd moet worden hoop ik dat men in het vervolg eerst eens met een goede onderbouwing komt. Maar waar het eerst onkunde was is het nu nog eens verergerd met schreeuw cultuur. Het gaat niet meer om het nut maar het roepen en de tegenpool uithangen. En het liefst achteraf.

Bolleke op Woensdag 5 Maart 2008 19:44

image zomerhack badge 3

Helemaal met je eens. Als men vanuit welke politieke partij dan ook de neiging heeft om te klagen en zelf al te eisen dat er genationaliseerd moet worden hoop ik dat men in het vervolg eerst eens met een goede onderbouwing komt
Dat heeft te maken met de principes van natuurlijke monopolies en nutsvoorzieningen. Er is nu een "stichting" die als een soort God kan oordelen over domeinen. Of er onder de overheid minder fouten gemaakt zouden worden doet niet zo terzake; men is er in elk geval wel politiek op afrekenbaar, en dat is nu niet zo. Want stel dat we het allemaal eens zijn dat de top van de SIDN wegens herhaalde wanprestatie moet oprotten, wat doen we dan?

Juist, helemaal niks - het is namelijk een "stichting" (met heul veul centjes op de bank, btw).

Toen de SIDN werd gevormd doorzagen weinigen het belang dat domeinnamen zouden krijgen, en het is ook een redelijk nieuw concept (telnrs als 555-RENTOKILL hebben het hier nooit gemaakt). Maar als iets overheid is kun je tenminste ergens terecht met je klacht (ombudsman, 2e Kamer etc.).

Z. Akkenwasser op Vrijdag 7 Maart 2008 16:10

image

Ik wil de SP ook meteen opheffen en in een heropvoedingskamp zetten... Daarom gebeurt dat nog niet ;-)

SP kan willen wat ze wil... kan ik ook, kan iedereen ;-)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws