Opera-baas: 'IE8-beta is stap in goede richting'

IE7

Gepubliceerd: Donderdag 6 maart 2008

De betaversie van Microsofts browser Internet Explorer 8 ondersteunt automatisch webstandaarden. Volgens de technologiebaas van Opera is dat nog niet genoeg.

Toon volledig artikel

dada1958 op Donderdag 6 Maart 2008 11:55

image

Eén van die onderzoeken is aangekaard
Een inline spellingcontrole op de redactionele pc's van webwereld.nl zou óók een stap in de goede richting zijn :-)

robertpnl op Donderdag 6 Maart 2008 12:00

image

Voor degene die eerst IE8 zelf willen testen alvorens ze een mening geven, de beta release is publiekelijk beschikbaar.

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/ie/ie8/default.mspx

Via deze link vind je ook andere interessante wijzigingen vergeleken met IE7.

Wat ook nieuw is dat de bugsdatabase openbaar is. Iedereen kan bugs rapporteren en in de database zoeken.

Martijn Wargers (mw22) op Donderdag 6 Maart 2008 12:32

image

Wat ook nieuw is dat de bugsdatabase openbaar is. Iedereen kan bugs rapporteren en in de database zoeken.
Ja, dat is wel leuk. Goh, het begint al bijna op een open source programma te lijken (wat het natuurlijk niet is).

Pruts0r op Donderdag 6 Maart 2008 12:37

image

Dat is de standaard manier van MS om lekker goedkoop bugs op te sporen. Dit doen ze al jaren:

Een half product op de markt zetten en dan vervolgens een 'bugrace' uitschrijven. (Hoef je namelijk al die veel te dure ontwikkelaars niet te betalen, maar laat je dat je klant gewoon gratis doen)

Tucson op Donderdag 6 Maart 2008 14:37

image

En anderen doen dit niet (bugzilla)?

Martijn Wargers (mw22) op Vrijdag 7 Maart 2008 01:44

image

Ja, het is zelfs nog erger met Mozilla, je mag zelf de patch ook nog schrijven! ;)

Bolleke op Donderdag 6 Maart 2008 17:02

image zomerhack badge 3

Nou, ff snel in een paar sites getest net, en het is maar goed dat het nog een Beta is. Allerlei dingen die nu in Firefox/Opera/Konqueror/Safari goed werken worden nog heel raar gerenderd ("raar" als in "fout"). Dat wordt dus weer extra fixes voor IE8... (ja, 't is nog een beta, ja, we moeten nog even afwachten). De Acid3-test gaat nog lang niet goed (de andere genoemde browsers blijven rond de 50/100 steken, IE8 crasht rond 10/100).
De IE7 modus is ook mooi. Moet je je browser opnieuw voor starten! WTF?!?

NULL op Donderdag 6 Maart 2008 12:05

image

De Opera-topman hoopt dan ook dat Microsoft "de ingeslagen weg blijft volgen, gaat samenwerken met andere browsermakers in de ondersteuning van Acid3 en interoperabiliteit zal omarmen."
Haha. Aangezien het er sterk op lijkt dat ook IE8 nog steeds de antieke Trident renderengine gebruikt zal het voorlopig wel bij hopen blijven.

Ook opvallend dat iedereen nu weer opeens lof heeft voor Microsoft, daar waar ze webdevelopers jarenlang het bloed onder de nagels vandaan gehaald hebben. En wat hebben ze nu? CSS2.1 support. Jeuj. Maar fatsoenlijke DOM-support, support voor aanverwante technieken zoals SVG en Javascript e.d. hoor je nog niets. Ik vrees dat IE8 maar weer een marginale verbetering gaat vormen, en dat ze nog steeds lichtjaren blijven achterlopen op de concurrentie.

Martijn Wargers (mw22) op Donderdag 6 Maart 2008 12:28

image

Maar fatsoenlijke DOM-support, support voor aanverwante technieken zoals SVG en Javascript e.d. hoor je nog niets
Dat komt omdat Microsoft vooral bezig is om zijn Silverlight platform te pushen.
De chantage van Opera (rechtzaak dreiging) heeft dus wel geholpen, maar wel heel beperkt.

trikke op Vrijdag 7 Maart 2008 08:12

image

laten we hopen dat het marginaal is
zodat ze toch nog wat meer marktaandeel verliezen en rond een 50 a 45% komen te liggen
dan is er tenminste echt wat druk van de concurrentie want de 20 a 25% die firefox nu heeft is gewoon niet genoeg. nog veel te veel (vooral proffesionele sites) die enkel werken op IE

toploads op Donderdag 6 Maart 2008 12:18

image

*** Reactie verwijderd ***

harrys op Donderdag 6 Maart 2008 12:43

image

Laat me raden.. is jouw site?

tief op man met je spam.

Duh op Donderdag 6 Maart 2008 12:38

image

En daar gaan we weer.... IE8 houdt zich nu qua rendering aan de standaards, maar gaat weer zelf verzonnen functionaliteit toevoegen (Webslices, Activities), die sites moeten inbouwen in een door MS verzonnen format.

Da's gewoon de standaard-oorlog verplaatsen naar microformats (nu met extra patenten-risico, want als MS dit dichttimmert kunnen andere browsers het uberhaupt niet implementeren).

En dan ook nog default hun eigen diensten, zoals Live Maps, standaard configureren. Dat valt weer onder het kopje 'misbruik van monopoliepositie'.

Meet the new Microsoft, same as the old Microsoft.

Anonymous Coward op Donderdag 6 Maart 2008 16:07

image

die zelfverzonnen functionaliteit mag ook al niet meer? rare jongens hier... heb je enig idee wat je nu werkelijk wilt.. stilstand en ondersteuning van standaarden die voor een deel al volledig achterhaald zijn, ook door Firefox en opera.

toiletpaper op Vrijdag 7 Maart 2008 09:29

image

die zelfverzonnen functionaliteit mag ook al niet meer? rare jongens hier...
Als je in openheid wil werken en interoperabiliteit voorop zet, zoals Microsoft zegt te willen doen (bijvoorbeeld met OOXML), dan regel je nieuwe technieken in een standaard, zodat de interoperabiliteit en openheid gegarandeerd blijft.

Dus, rare jongens hier? Ik vraag me af wie er raar is, als je zegt openheid en interoperabiliteit te willen garanderen, en je doet juist het tegenovergestelde?

Natuurlijk is het de drijfveer van Microsoft al meer dan tien jaar om te streven naar vendor-lockins door dit soort trucs. Maar nu sinds kort heeft Microsoft zelf aangegeven dit niet meer te willen, dus eigenlijk heeft Duh wel een punt

edjez op Zaterdag 8 Maart 2008 12:08

image

Ik zie die extraatjes meer als toevoeging op de functionaliteit, net zoals Opera bv speeddial heeft of zoals Firefox spellingscontrole. Daar is niks mis mee. Er is pas wat mis mee als een website onderdelen zou bevatten die *alleen* door IE8 gebruikt zouden kunnen worden, dat lijkt me hier niet aan de orde.

toiletpaper op Zondag 9 Maart 2008 17:27

image

Spellingcontrole van Firefox doet geen enkele standaard geweld aan, het is ook geen uitbreiding op een standaard, het is een applicatie-functie.

Ik heb geen idee of de Microsfot uitbreidingen eigenlijk html uitbreidingen zijn, ik had eerst begrepen van wel, maar bij herlezen, kan het eventueel ook een applicatie functionaliteit zijn. Dit is een cruciaal verschil

Bolleke op Maandag 10 Maart 2008 08:19

image zomerhack badge 3

Voor zover ik het lees gaat het gewoon om functionaliteit, en dat is natuurlijk prima om uit te breiden. Het enige dat evt. met HTML te maken zou kunnen hebben zijn die "slices", maar dat blijkt verder niet uit het artikel en ik ga er dan ook niet vanuit. Ik zal er deze week ergens eens mee gaan spelen nog, had alleen nog even snel naar de rendering-engine gekeken tot nu toe.

Chantal op Donderdag 6 Maart 2008 12:42

image

De betaversie van Microsofts browser Internet Explorer 8 ondersteunt automatisch webstandaarden. Volgens de technologiebaas van concurrent Opera is dat nog niet genoeg.

Ondersteunen ze eindelijk de standaarden, is het weer niet goed. Zucht!

exwebwereld op Donderdag 6 Maart 2008 14:00

image

Niet goed genoeg zegt hij. Nuanceverschil.

Chantal op Donderdag 6 Maart 2008 14:46

image

Verwacht hij dan nog meer?

toiletpaper op Vrijdag 7 Maart 2008 09:31

image

Je zou ook het artikel kunnen lezen

kingpin1966 op Donderdag 6 Maart 2008 12:51

image

Als je de SP beta op Vista hebt draaien dan kan je deze beta niet draaien.

Fly op Donderdag 6 Maart 2008 13:52

image

Ik stel voor dat iedere knappe website(onwikkelaar) alleen nog maar test met firefox & opera.
En iedere website zou die browsers ook moeten aanraden om te installeren.
Dan zou het surfen op internet een stuk prettiger worden.

Maargoed, er zijn nog steeds te veel schaapjes, die achter de microsoft rotzooi aanhoppelen.
Helaas een droom, maar het zou mooi zijn als iedereen geen IE meer gaat gebruiken !

Mark Berck (bork30) op Donderdag 6 Maart 2008 15:50

image

Ben ik niet met je eens. Een goede webontwikkelaar test op alle recente browsers, dus ook Internet Explorer en andere (safari bijvoorbeeld).

Verder, wie ben ik (of jij) om mijn bezoekers een browser aan te raden. Het is toch aan een ieder zelf om te bepalen welke software hij gebruikt?

Ik stoor mij eraan dat websites mij vertellen wat ik moet doen... dat bepaal ik zelf wel...

Anonymous Coward op Donderdag 6 Maart 2008 16:04

image


Als alle webbrowsers zich gewoon netjes houden zou je het maar in 1 webbrowser hoeven te testen.
Je kan toch moeilijk verlangen Linux en OSX gebruikers apart voor IE nog eens Windows moeten aanschaffen?

Microsoft hoeft met IE zich alleen maar aan de standaarden te houden dan valt er ook verder niks te klagen.
Het is als ontwikkelaar gewoon vreselijk irritant om telkens apart rekening te moeten houden met IE.

Een goede webontwikkelaar zou dat juist moeten weigeren en laat Microsoft maar als een goede browser ontwikkelaar gaan gedragen door zich aan standaarden te houden en dus niet andersom.

Het zelfde gelde destijds dat Microsoft een aangepaste versie had geleverd van JVM met als uiteindelijke resultaat dat Microsoft geen JVM meer mocht mee leveren van SUN en elke Windows gebruiker Java van SUN moest gaan installeren.

Het gaat er immers om dat je je klanten tevreden stelt en in dit geval geld voor Microsoft zich gewoon aan te passen aan standaarden
zoals Linux en OSX dat ook doen.

Mark Berck (bork30) op Donderdag 6 Maart 2008 16:43

image

Eens...browsers moeten zich aanpassen aan de standaarden.

Maar dat neemt niet weg dat je dan alsnog zou moeten testen op verschillende systemen. Ik kom nog regelmatig verschillen tegen tussen de weergave van verschillende html-elementen (vooral input) waardoor het algehele design toch verschuift in verschillende browsers...

Anonymous Coward op Donderdag 6 Maart 2008 17:59

image


Niet als de webbrowsers zich aan de standaarden houd.
En voor design kan je alsnog tabellen gebruiken of position: absolute deze behoren hetzelfde resultaat te bieden.
Tot zover mijn ervaring werkt dit goed onder webbrowsers als Safari, Firefox, Opera en Koquer.

Verder blijf ik weigeren om mij aan te passen aan IE ik wil mijn code gewoon simpel, overzichtelijk en netjes houden.
Ik hoef geen spaghettie coderingen zoals met DLL's onder windows.

Bolleke op Donderdag 6 Maart 2008 23:09

image zomerhack badge 3

En voor design kan je alsnog tabellen gebruiken
Nope, can't do. Tabellen voor layout is echt heel erg fout.

of position: absolute
Da's nou juist een van de dingen die IE nog steeds niet goed snapt helaas.

Mark Berck (bork30) op Vrijdag 7 Maart 2008 07:40

image

Als je goed leest wat ik zeg, zeg ik het zelfde (behalve dan waar bolleke je op aanspreekt ;-))...

Daarnaast maak ik ook nog weleens mee dat IE 7 en Opera de standaarden goed imlementeren, maar FireFox niet... (weet zo 123 niet een voorbeeld te noemen)

Anonymous Coward op Vrijdag 7 Maart 2008 19:42

image


Ik zeg dus ook alle webbrowsers ik bedoel dus niet alleen IE maar ook FF, Safari en Opera.

trikke op Vrijdag 7 Maart 2008 08:31

image

jij mischien wel

maar ik vind het erg als er iemand komt die pc leek is en denkt dat het internet uitgevonden is door microsoft en dat IE de enigste manier is om dit te benaderen.

Sorry maar mensen zien Internet explorer staan en hebben gewoon geen weet van andere dingen.

Anonymous Coward op Vrijdag 7 Maart 2008 19:42

image


Dan zijn er genoeg mensen die dat hun nog wel leren.

vink op Donderdag 6 Maart 2008 16:23

image

Ik mis een functie in IE7 waarbij ik, als ik op het pijltje naast de 'vorige'-knop zes pagina's terug wil gaan, dit in een nieuw tabblad kan openen (muiswiel klikken), zodat ik niet (nadat ik zes pagina's teruggegaan ben) opnieuw naar de huidige pagina hoef te navigeren. Dat zou van mij ook wel in IE8 ingebouwd willen worden.
Maar misschien heeft IE7 dit al en weet ik het simpelweg niet, of een andere browser?Iemand?

Mark Berck (bork30) op Donderdag 6 Maart 2008 16:44

image

Stel het voor aan microsoft, dit is denk niet de plaats ;) wellicht een handige feature..

CrazyJack op Donderdag 6 Maart 2008 16:44

image

Nieuwe functionaliteiten in IE8 zijn onder meer het automatisch crashherstel, dat de tabbladen herstelt als de browser vastloopt.

Ehm, is dat niet gewoon een bug en hoor je die bug te fixen, ipv magically self-starting rommel te maken? Ik heb liever geen automatische restart, verloren energie van de implementatie. Gewoon de bug fixen.

Mark Berck (bork30) op Donderdag 6 Maart 2008 16:55

image

een browser crash ligt niet altijd aan de browser, soms ook aan slecht ontwikkelwerk in activex of java-applet (ja dit hoort ook niet te kunnen, dat ben ik met je eens)

baseline op Donderdag 6 Maart 2008 22:52

image

Ook aardig.
Microsoft heeft een eigen testsuite voor CSS 2.1 ontwikkeld en geeft de 700 testcases over aan de W3C om op te nemen in hun testsuites zodat iedereen er tegen kan testen.

toiletpaper op Zondag 9 Maart 2008 17:28

image

dat is aardig van Microsoft

ceesdazig op Vrijdag 7 Maart 2008 09:48

image

Zoals gebruikelijk gaat het om welles nietes. Standaarden kunnen net zo dodelijk zijn als dat ze kunnen helpen bij innovatie. De vraag dient zich alleen te richten op of MS misbruik maakt van zijn positie. Voor de rest moet iedereen lekker doen waar die zin in heeft en moeten de gebruikers lekker kiezen wat ze willen. Gewoon IE alleen beschikbaar van het internet of apart te bestellen. Geen linkjes bij de OS installatie anders dan een neutrale link die verwijzen naar een overzicht. Zelfde geldt voor andere software van MS. Alles apart aan de man brengen in plaats van alles koppelen. Standaarden zijn niet de oplossing om MS aan te pakken op het gebied van zijn marktmisbruik.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws