Gates' visioen: intelligente gebruiksomgeving

bill gates

Gepubliceerd: Zaterdag 15 maart 2008

Microsoft-topman Bill Gates schetst een toekomst waarin de computer een volledig nieuwe rol zal spelen als interactief, intelligent en 'natuurlijk' medium.

Toon volledig artikel

ceesdazig op Zaterdag 15 Maart 2008 10:38

image

"In de toekomst zal de computer niet meer op het bureau staan, maar juist een onderdeel van het bureau zijn"

Het zal eerder andersom zijn, maar dit is natuurlijk vanwege die nieuwe tafel van MS. Als Gates gelijk krijgt dan kan ik nu ook al de ziekte van de toekomst voorspellen, nekkramp en andere rugklachten.

phantom op Zaterdag 15 Maart 2008 10:55

image

Voorspelde Gates ook ooit niet eens: "640 KB RAM is enough for everthing"

EuroMaverick op Zaterdag 15 Maart 2008 12:54

image

Neen, dat is een hardnekkige fabel. Bill Gates heeft dat nooit gezegd...

http://www.faktoider.nu/640kb_eng.html

Mav.

toiletpaper op Zaterdag 15 Maart 2008 14:13

image

we zullen het nooit zeker weten.... en het is ook niet zo belangrijk....

Ieder mens verkondigt wel een paar keer in zijn leven complete onzin.

Aaargh! op Zaterdag 15 Maart 2008 19:11

image

Ja, leuk artikel. En kies er voor om het te geloven.
De grap is dat we nu tegen de 32bits-grens van 4GB intern aanlopen... Nice timing.. ;-)

dada1958 op Zaterdag 15 Maart 2008 10:54

image

vi·si·oen (het; visioenen)
1 voorspellend of mystiek beeld dat op bovennatuurlijke wijze waargenomen wordt
2 droombeeld, hallucinatie

Want welk bedrijf moet dit gaan realiseren? :-)

rutgerz op Zaterdag 15 Maart 2008 11:01

image

Het valt me altijd op dat Gates' "visioenen" op een soort esoterische toon voortborduren op wat de huidige trend is. En hij houdt het lekker vaag, net als Nostradamus.

The best way to predict the future is to invent it. Niet lullen maar doen dus, zie Apple.

toiletpaper op Zaterdag 15 Maart 2008 11:45

image

Ooit zo'n visionaire toespraak van Gates gezien? Ze duren heel lang, gemakkelijk een half uur of langer, niemand durft te kuchen. Gates praat op monotone toon, zonder enige humor, zonder enige spanningsboog, zonder geladenheid.

Geen plezier, zo'n toespraak, en het is knap om je ogen open te houden, ook al omdat het, van de ene kant toch veel dingen zijn die een beetje voor de hand liggen, en van de andere kant, zo buiten onze belevingswereld, dat ze grenzen aan fantasie.

Niet echt een toespraak waarvan je denkt: Ah, inspirerend, ik ga gelijk op de achterkant van een bierviltje wat verder uitbouwen, niet iets waarvan je tegen je buurman zegt: wauw, wat een idee.

Nee, je komt, na een 20 minuten in de rij staan in een hal, anoniem de zaal in waarin honderden andere anonieme mensen naar binnen gaan. Gates loopt met een remote control powerpoint te bedienen, en na afloop volgt er een beleefd applaus, en verlaat iedereen anoniem de zaal weer.
En er is geen vezeltje in je lijf die denkt iets bijzonders te hebben beleefd, integendeel, je hebt pijn aan je zitvlees vanwege het beleefd stilzitten. Het shuifelen de zaal uit begint weer, en na tien minuten sta je te dringen bij de koffiebar, want al die paar honderd mensen die daar binnen waren willen koffie.

Anonymous Coward op Zaterdag 15 Maart 2008 12:59

image

Ooit zo'n visionaire toespraak van Gates gezien?
Nee, dat genoegen heb ik nog nooit gehad, wel een heel boek over zijn visies gelezen "De weg die voor ons ligt".

Bill Gates of Baron von Münchhausen, 't is ongeveer het zelfde.

thieu op Zaterdag 15 Maart 2008 13:22

image

Gates praat op monotone toon, zonder enige humor, zonder enige spanningsboog, zonder geladenheid.
Nee, dán Ballmer. Je kunt zeggen wat je wilt, maar dáár verveel je je niet bij :-)

Cesar M op Zaterdag 15 Maart 2008 16:12

image

Nee, dán Ballmer. Je kunt zeggen wat je wilt, maar dáár verveel je je niet bij
Maar dat gaat dan alleen nog op als je nog nooit in je jeugd in de dierentuin bent geweest.

Chantal op Zaterdag 15 Maart 2008 14:34

image

Ooit zo'n visionaire toespraak van Gates gezien? Ze duren heel lang, gemakkelijk een half uur of langer, niemand durft te kuchen. Gates praat op monotone toon, zonder enige humor, zonder enige spanningsboog, zonder geladenheid.

Een half uur is niet lang. Steve Jobs is gerust 1,5 a 2 uur bezig en iedereen applaudiseert en joelt... :-)

toiletpaper op Zaterdag 15 Maart 2008 21:49

image

Ja precies, er is een groot verschil tussen de toespraken van Jobs en Gates

toiletpaper op Zaterdag 15 Maart 2008 21:53

image

want na de toespraak van Gates joelt niemand

Aaargh! op Zaterdag 15 Maart 2008 19:15

image

Ooit zo'n visionaire toespraak van Gates gezien? Ze duren heel lang, gemakkelijk een half uur of langer, niemand durft te kuchen. Gates praat op monotone toon, zonder enige humor, zonder enige spanningsboog, zonder geladenheid.
Ik kan me er iets bij voorstellen. Wanneer je de man hoort praten hoop je binnen een minuut dat hij gauw ophoudt. Vreselijke stem. Zo'n stem die continue overslaat...

PieterB op Zaterdag 15 Maart 2008 11:52

image

Een pc moet gewoon doen wat ik van hem verlang, niks minder, maar zeker ook niks meer. Laat het denkwerk maar aan de gebruiker over.

Marc op Zaterdag 15 Maart 2008 12:22

image

Het zou mooi zijn als windows 7 op een cd past ipv een dvd. Dan kan het ook weer op de oude pentium 2 van m'n moeder ;)

Anonymous Coward op Zaterdag 15 Maart 2008 13:11

image

LOL!... ik heb nog een Pentium 1 166 Mhz met 16 MiB RAM staan, ik kan er wel even een DVD speler in bouwen hoor, misschien heb je daar iets aan?

:-)

Roger op Zaterdag 15 Maart 2008 13:21

image

Ik heb hier een Mac G4 van meer dan 7 jaar oud, en die draait vrolijk OSX 10.5, en ik merk in snelheid geen verschil met 10.4. Met Linux kan dit ook, dus waarom kan Microsoft zoiets niet voor elkaar krijgen? Overigens, je zou eens Windows 2003 moeten proberen, en de nodige services uitzetten. Volgens mij kom je dan een heel end.

eb0108 op Zaterdag 15 Maart 2008 18:13

image

Ik zou m'n moeder toch met iets moderners laten werken i.p.v. een Pentium 2.

BeterWeter op Zaterdag 15 Maart 2008 12:26

image

Binnen een paar honderd jaar kun je een gen laten inbouwen waardoor je aangepast bent aan Microsofts interfaces. Hierdoor ga je deze geweldig en intuitief vinden.

Chantal op Zaterdag 15 Maart 2008 14:36

image

Je vergeet één ding. Om de zoveel tijd lig je gestrekt op de grond en moet iemand anders je resetten omdat je weer een "Blue Face of Death" trekt...

CyberData op Zondag 16 Maart 2008 07:29

image

Hij is leuk chantal hahahahaha.

Fly op Zaterdag 15 Maart 2008 13:53

image

Voorspelde Gates ook ooit niet eens: "640 KB RAM is enough for everthing"

Dat was toch voor windos op de markt kwam...

reageert deze beter op de persoon die hem bedient

Dan kan gates het nooi over windows hebben, dat regeert nooit zoals het moet.

arduenn op Zaterdag 15 Maart 2008 15:28

image

kosten

arduenn op Zaterdag 15 Maart 2008 15:26

image

Had Gates dat visioen van gebruikersvriendelijkheid niet wat eerder kunnen hebben? Nu moet je tig keer klikken, lezen en schuiven voordat je zoiets dagelijks als een USB-stick gemount hebt. Om van printerinstellingen maar te zwijgen. Plaatjes vanuit je browser op je bureaublad slepen? Forget it but. Etc etc etc.

No way dat dingen er gemakkelijker op worden in Windows-land. Dat zou de kop van vele helpdesk-medewerkers en MCSE's betekenen.

arduenn op Zaterdag 15 Maart 2008 15:28

image

kosten...

bolle op Zaterdag 15 Maart 2008 23:04

image

" Nu moet je tig keer klikken, lezen en schuiven voordat je zoiets dagelijks als een USB-stick gemount hebt. "

ik weet niet wat jij met je systeem uitspookt, maar hier hoef ik een usb stick mmar in het beteffende gat te steken en hij werkt. niks mounten en klikken

Cesar M op Zaterdag 15 Maart 2008 15:59

image

Datacentra zullen volgens Gates vrijwel volledig kunnen draaien zonder tussenkomst van mensen, en bij software-ontwikkeling zullen modellen worden gebruikt waarvoor minder code nodig is.

Daar zet ik dan het volgende "visioen" tegenover:

Stel, we verkeren in deze situatie. Dat impliceert dan echter wel dat alles wat afhankelijk is van die mens-onafhankelijke databases, aangepast moet zijn aan de gewenste input en ook gaat reageren conform de output ervan. Datzelfde gaat dan op voor de software modellen, minder code dus eenvoudiger.

De PC gaat beter reageren op de persoon die het ding bedient volgens Bill. Nu is de variatie in het menselijk karakter vele malen groter dan de huidigee variatie in PC-hardware.
Dus met minder code moet je op een grotere variatie kunnen inspelen. Foutloos natuurlijk, als het even kan.
Alleen al gezien de recente Vista problemen, heb ik daar een hard hoofd in.

Er is eigenlijk maar één oplossing denkbaar om dit te laten functioneren en enigszins overzichtelijk en bestuurbaar te houden.
Het menselijk gedrag aanpassen aan een aantal overzichtelijke groepen of klassen.
Dat begint natuurlijk eerst met het verzamelen van de gegevens van iedereen, profileren. Vervolgens ga je ze bestoken met profielgericht materiaal. Een beetje "voorkneden" zogezegd. (Rebellie is hier niet gewenst!) De volgende stap is de inbouw van een chip in ieder mens. Eerst voor de identificatie, op vrijwillige basis,want dat is immers zo handig i.p.v. zo'n pasje. Daarna uiteraard verplicht, want zonder kun je niets meer in de samenleving, dus van lieverlede laten ook diegenen die dat niet zo prettig vinden het doen.
In de volgende stap krijgt deze geleidelijk ook een stuurfunctie voor de hersenen.
Op dat moment komen we in de fase van: "You will be assimilated, every resistance is futile"

Trouwens, zo nieuw is dat visioen van Bill niet. Hij is ongeveer van mijn leeftijd en heeft wellicht in de periode tussen z'n puberteit en z'n twintigste, de nodige science fiction stripboeken gelezen. Daar waren dit soort zaken al lang beschreven, inclusief de invloed op de samenleving.
Ik zie daar toch een paralel tussen dit visioen en het opereren van MS op software gebied. Ontegenzegelijk goede verkopers van vaak gekopieerde ideën.

Anonymous Coward op Zondag 16 Maart 2008 09:56

image

Awel Cesar, als je nu twee van de laatste MS telgen bewondert komt MS wel steeds dichter bij.
Je moet toch een leer curve hebben en bij jong beginnen, Vista gedraagt zich als een verwend kind, wil steeds meer en meer en gaat eigenwijs zijn eigen gang als het niet gegeven wordt.
Pak Homeserver, deze gaat ongeacht wat je doet ontzettend graag de boel verstoppen als een klein kind met teveel speelgoed.
Jaja MS als uitvinder van intuïtief user interfacen, écht waar, ik weet het zeker want ik heb het gedroomd.

M Wegman op Zondag 16 Maart 2008 10:31

image

Star trek heeft alle karakters overtrokken, Ferengi zijn vervelende auto verkopers, Klingon is de agressieve kant van de Mens...

(Was er niet een aflevering waaruit blijkt dat qua oorsprong alle aliens in ST eigenlijk in beginsel Human zijn?!)

Dus de Borg is een doorgetrokken vorm van een mens gefuseerd met internet aangestuurd door een Control center (Borg Leader)

Niet alleen de veiligheid en privacy is daar een onderdeel van!
Neem de medische vooruitgang, een mechanisch hart is over 25 jaar de normaalste zaak van de wereld. Een robotarm, voet of been met door de hersens aangestuurde vinger, teen en andere spier functies, zal over 30 jaar geen probleem meer zijn.

Wie weet over 250 - 300 jaar? Zijn wij de Borg en veroveren we het universum?! Want ja, mening en techniek opdringen omdat wij vinden dat, dat het beste voor jou is... is dat uiteindelijk niet menselijk?

Anonymous Coward op Zaterdag 15 Maart 2008 18:26

image


Goh volgens mij kan iedere kind dit wel voorspellen heb ik geen Bill Gates voor nodig.

Ik voorspel ook dat we in de toekomst kunnen teleporteren.
Ik voorspel ook dat in de toekomst robots meer een menselijk gaat lijken en aantal huistaken zal gaan overnemen.

Visioenen heb je hier niet voor nodig maar creativiteit, innovativiteit en uitvoerplannen.



Anonymous Coward op Zondag 16 Maart 2008 14:40

image

Ik voorspel ook dat in de toekomst robots meer een menselijk gaat lijken en aantal huistaken zal gaan overnemen.
Helaas, die voorspelling is reeds achterhaald, omdat het al minimaal twee jaar realiteit is. Hier is een voorbeeld.

Ik heb echter een jaar of twee geleden in een of ander computer tijdschrift gelezen (waarschijnlijk c't) dat er nog natuurgetrouwere androids zijn, die huishoudelijke taken kunnen verrichten. Uiteraard zijn die dingen nu nog onbetaalbaar, maar dat gold ook 30 jaar geleden voor computers.

Kaiser Söze op Zaterdag 15 Maart 2008 19:35

image

Het is een mooi visioen, jammer dat hij hem 20 jaar te laat krijgt!

Diogenes_Isher op Zondag 16 Maart 2008 10:56

image

Al geeft ik bij deze grif toe mij ook wel eens aan, nu ja, voorspellingen doen te hebben bezondigd, wil ik toch even opmerken dat om echt iets te bereiken (of zelfs nog erger: uit te vinden...) neer komt op zo'n 1 % inspiratie (wat de heer gates duidelijk niet zo bijster veel heeft) - en minstens 99 % transpiratie (zeg maar in gewoon Hollands: je rot werken...)
(Kleine kanttekening: de meeste van mijn "voorspellingen" hier op WebWereld gedaan, schetsten niet zo'n erg leuke toekomst. Helaas zijn sommigen ervan nog uitgekomen ook, zoals het verlies van privacy, democratische-, burger- en mensen-rechten, enz...)

Mooie plannetjes maken is gemakkelijk genoeg, dat weet iedereen wel, maar om die daadwerkelijk uit te voeren en iets goeds op te bouwen of te bereiken...
Om maar liever helemaal te zwijgen over een uitvoering van zo'n plan, dat echt doet wat ervan verwacht mag worden om zodoende een duidelijke meerwaarde te genereren...
Want daar gaat het toch uiteindelijk om: de kwaliteit van leven van zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk vergroten. Dat dit (sommigen, mij soms ook...) niet altijd helemaal gelukt lijkt mij een wel heel erg open deur...

Dit nog: het berichtje van pol528 geplaatst op 16-03-2008 09:56 vind ik van grote klasse, dit berichtje beschrijft het vista-fiasco exact ! :-D

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws