Marktaandeel Apple stijgt naar 25 procent

Apple

Gepubliceerd: Dinsdag 18 maart 2008
Auteur: Loek Essers

Apple's marktaandeel in de pc-industrie stijgt flink. In de VS komt 14 procent van de verkochte computers uit Cupertino. Uitgedrukt in omzet is dat zelfs 25 procent.

Toon volledig artikel

Aaargh! op Dinsdag 18 Maart 2008 15:01

image

Apple's marktaandeel in de pc-industrie stijgt flink. In de VS komt 14 procent van de verkochte computers uit Cupertino. Uitgedrukt in omzet is dat zelfs 25 procent.
Is deze groei nu voornamelijk te danken dat Apple is overgegaan op Intel waardoor meer mensen Apple Computers durven te kopen vanwege de mogelijkheid om ook Windows te installeren?

Anonymous Coward op Dinsdag 18 Maart 2008 15:16

image


Zal wel een rol meespelen maar ik denk dat de meesten niet meer van OSX terug willen naar Windows.
Naamsbekendheid speelt ook een rol aangezien de iPod en iPhone flink veel media aandacht heeft gekregen en daarnaast nog de mond
op mond reclame.

steffio op Dinsdag 18 Maart 2008 15:26

image

Is dat een relevante vraag?

Je hoort toch ook niet de verkoop van windows gelijk te stellen aan het feit dat windows in 999 van de 1000 gevallen voorgeinstalleerd staat op nieuwe PC's terwijl op een aantal dat er direct wordt afgegooid om er linux op te zetten.

PeterPresto op Dinsdag 18 Maart 2008 15:34

image

Maar dat is zeker een relevante vraag! (en hij stelt hier niets gelijk aan iets anders...?)

Ik ben een absolute mac gebruiker, en zou dus nooit van de mogelijkheid gebruik maken om Windows op mijn mac te installeren. Maar er is vast een hele grote groep gebruikers die nu wel een mac durft te kopen, zodat ze in eerste instantie het Mac OS kunnen proberen, maar nog altijd de mogelijkheid hebben om Windows te installeren als het ze niet bevalt...

Hoe groot deze groep is, dat zou ik niet durven zeggen, maar het is wel interessante informatie....

bekhof op Dinsdag 18 Maart 2008 15:38

image

Ik heb inderdaad ook een aantal mensen in mijn kennissenkring die nu eerder zouden overgaan tot aanschaf van een Mac. Dit zijn dan vooral mensen die een beetje huiverig zijn voor de overstap en niets anders kennen dan Windows. Overigens zijn er hier ook al 2 van die, na 2 dagen met MacOSX werken, van die mogelijkheid nóóit gebruik gaan maken!

Maar de mogelijkheid Windows (en Linux!) te installeren zal zeker bijdragen tot meer verkoop.

Anonymous Coward op Dinsdag 18 Maart 2008 18:02

image


Ach als mijn bootschijf wat groter was zou ik naast OSX gewoon Vista en Linux opzetten als dual boot of via vmware.
Dit soms even wat om dingen te testen zoals websites/applicaties die windows only zijn, zoals Delphi bijvoorbeeld.
Wat betreft Linux vind ik puur interessant vanwege compiz en wil zo nu en dan wel eens de ontwikkeling met eigen ogen zien.

Verder blijf ik gewoon bij OSX.
Maar een blik bij de concurrentie kan verder ook geen kwaad.

steffio op Dinsdag 18 Maart 2008 15:41

image

Vanuit die optiek had ik het nog niet bekeken, maar denkt de gemiddelde consument wel zover (ik blijkbaar niet) en wordt de mogelijkheid van windows op een Mac als verkoopargument gebruikt?.

no-limit op Dinsdag 18 Maart 2008 16:31

image

jazeker, heb al advertenties gezien in de trend van: draai uw oude programma's op vista, naast osx. zeker in het hogere kantoorsegement en management is dat samen met het gewicht van de air een pre.

Jeordy op Woensdag 19 Maart 2008 09:01

image

Buiten dat komen er veel windows gebruikers bij ons in de winkels om toch eens te kijken naar andere opties. Vaak is het mond op mond reclame via familie/vrienden en zodoende komen ze op aanraden eens een kijkje nemen. Het is dan aan de verkopers om de mensen 'om' te praten en ze naar OS X te krijgen. Daarnaast zijn ze alle virussen/malware/spyware ook meer dan zat. Denk ook aan de jaarlijkse kosten voor virusscanners, e.d.

De eerste reactie van mensen op het design spreekt trouwens ook boekdelen. Een iMac is qua design toepasbaar in zo'n beetje elke inrichting. En vrouwen zijn nu eenmaal gecharmeerd van een mooie computer die bij de keukentafel past of mooi staat in de hoek van de kamer, in tegenstelling tot een zwarte of beige computerkast.



Level42 op Dinsdag 18 Maart 2008 17:01

image

Is deze groei nu voornamelijk te danken dat Apple is overgegaan op Intel waardoor meer mensen Apple Computers durven te kopen vanwege de mogelijkheid om ook Windows te installeren?

Dat heeft mij eind 2006 in ieder geval wel over de streep geholpen. Vervolgens ga je aan de slag met OS X en wil je nooit meer terug. In plaats van mijn computer te onderhouden gebruik ik hem nu :)
En ja ik heb VMware Fusion draaien voor ......uh.....voor dat ene enkele dingetje wat alleen op Windows werkt. Zeer zelden dus....

Aaargh! op Dinsdag 18 Maart 2008 17:21

image

Ik wil ook een Apple-pc kopen. Ik weet al zeker dat ik niet op Windows zal terugvallen want ik heb zat pc die windows draaien. Maar wanneer ik later het apparaatje weer wil slijten heb ik een grotere doelgroep.

Ik denk dan ook dat het meester-zet is geweest van Steve om Intel-processoren te gaan gebruiken. Het zorgt voor meer concurrentie en een veel grotere groep durft nu over te stappen.

Moh op Dinsdag 18 Maart 2008 15:43

image

25% van de omzet van de pc-industrie in Amerika? Ik geloof dat niet meteen eerlijk gezegd.

bekhof op Dinsdag 18 Maart 2008 15:46

image

Nee, dat klopt. Maar dat staat uitgelegd in het laatste zinnetje:

aangezien de cijfers alleen gelden voor de detailhandel is het beeld enigszins vertekend

Anonymous Coward op Dinsdag 18 Maart 2008 19:05

image

De 25% is het percentage van de omzet (US$) van de huidige verkopen. Daar een Mac over het algemeen veel duurder is dan een Windows PC kan dat wel kloppen.
In aantallen is dat 14 procent en ook dat kan wel kloppen. Heb zojuist even de statistieken van een aantal (niet computer gerelateerde) websites van mij bekeken en op dit moment is het aandeel Mac bezoekers vanuit de USA ruim 10,4%

rjw op Dinsdag 18 Maart 2008 20:41

image

Zucht... Een Mac is niet duurder dan een PC. Het enige verschil is dat Apple de low-end markt niet bedient. Een Apple is eerder goedkoper dan duurder dan vergelijkbare A-merken.

Tampert op Dinsdag 18 Maart 2008 22:22

image

Dus als je de totale inkomsten voor macs deelt door de prijs van één mac, kom je op een hoger getal dan wanneer je dat doet voor windows-pc's. Volgens mij is dat het hele punt en heeft dat totaal niets te maken met de prijs/kwaliteitsverhouding.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Maart 2008 16:40

image


Vreemd ik ben echter stukke goedkoper uit met mijn Mac dan mijn voorgaande PC's.
Als ik een Mac vergelijk met ongeveer dezelfde configuratie en daarbij onderhoud mee berekent dan is een Mac absoluut niet veel duurder.

Als ik dan ook nog eens naar performance op langer termijn en problemen bekijk .... dan wil ik het woord pc+windows niet eens meer horen.

Maar het is gewoon dikke onzin een Mac veel duurder is.
En een B-Merk pc kan je niet vergelijken met een A-Merk Mac.

Het gaat altijd om prijs/kwaliteit verhouding anders kan ik net zo goed mijn C64 vergelijken met een Core 2 Duo systeem en Vista erop.
Dan is mijn Commodore 64 vele malen stukke goedkoper.

MrMighty op Dinsdag 18 Maart 2008 16:10

image

Ik snap het niet helemaal. De kop wekt een beetje de indruk dat 1 op de 4 computergebruikers achter een mac zit. Volgens mij is dat niet het geval. Als ik het goed gelezen heb is in februari 25% van de totale (detailhandel) omzet aan pc's/macs/notebooks in de VS naar Apple gegaan. Eigenlijk is de enige conclusie die je daaruit kunt trekken dat Apple het ten opzichte van andere fabrikanten erg goed heeft gedaan de afgelopen maand.

PeterPresto op Dinsdag 18 Maart 2008 16:29

image

Eigenlijk is de enige conclusie die je daaruit kunt trekken dat Apple het ten opzichte van andere fabrikanten erg goed heeft gedaan de afgelopen maand.

Zie je... je snapt het toch helemaal! ;)

PeterS op Dinsdag 18 Maart 2008 17:51

image

Als ik zie dat 14% van de computers zorgen voor 25% omzet, concludeer ik enkel dat die 14% dus waarschijnlijk veel duurder is dan de overige 86% die maar voor 75% van de omzet zorgen.

Bloemkool op Dinsdag 18 Maart 2008 16:48

image

Euhh dinges.......euhhh..... o ja....... No Limit...... kom er maar in (8-)

eMilt ! op Dinsdag 18 Maart 2008 16:51

image

Hierbij zijn vast ook niet de cijfers verwerkt van merkloze en zelfbouw PC's.

Bonte op Woensdag 19 Maart 2008 10:07

image

Inderdaad, dit zijn enkel cijfers van winkelketens in de VS. Geen zelfbouw en geen webverkoop. Belangrijk is wel dat Apple ook een online verkoop heeft via de Applestore en het blijft een groei van 9% naar 14% in 1 jaar tijd, hoe je het ook bekijkt.

Apple begint een momentum op te bouwen en dat zal met een beetje geluk nog een tijdje sterk stijgen, wat we nu nodig hebben zijn on-officiële clonen zoals in de tijd met IBM. :)

itprutser op Dinsdag 18 Maart 2008 17:21

image

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11

itprutser op Dinsdag 18 Maart 2008 17:23

image

Uit deze cijfers kun je zien dat een aantal MacOS gebruikers overstappen op een MacIntel.
Oftewel: veel Mac gebruikers kopen een nieuwe machine....

no-limit op Dinsdag 18 Maart 2008 19:27

image

mmm ze hebben al 7.4%, binnenkort nemen ze de positie van m$ over.

toiletpaper op Dinsdag 18 Maart 2008 23:35

image

mmm ze hebben al 7.4%, binnenkort nemen ze de positie van m$ over.
dat geloof ik niet, mensen zoals jij zijn in de meerderheid

bekhof op Dinsdag 18 Maart 2008 22:01

image

Kennelijk trouw aan een Mac. Hoe zou dát komen?

Bloemkool op Dinsdag 18 Maart 2008 18:36

image

Gaaap, @itprutser, soow 2007.

jasper Amsterdam op Dinsdag 18 Maart 2008 19:23

image

ALweer verdraaien ze de feiten op webwereld :') HA !!!

mvg,

jap

bekhof op Dinsdag 18 Maart 2008 21:47

image

Nou, vertel jij ons dan maar hoe het dan wél zit... Ik ben erg benieuwd naar je - ongetwijfeld interessante - relaas en je diepzinnige analyses.

Ofwel: als je nu iets 'roept' hier, vertel ons dan gewoon waarom... onderbouw iets, beredeneer iets, DOE iets. Wat schiet iemand op met jouw reactie?

toiletpaper op Dinsdag 18 Maart 2008 23:36

image

je reageert op een troll

Anonymous Coward op Dinsdag 18 Maart 2008 20:02

image

ja Apple is zoooo gestegen op alle fronten. </sarcasme>

Gewoon even naar het aandeel kijken en zien dat het niet zo indrukwekkend is.
finance.yahoo.c...PL&t=1d

Anonymous Coward op Dinsdag 18 Maart 2008 20:03

image

hier de link voor de laatste 3 maanden

ismael op Dinsdag 18 Maart 2008 20:40

image

De daling van de koers heeft naar mijn weten niets te maken met de verkoop van pc's en laptops van apple. Enige tijd geleden was wel te lezen dat apple verwacht dat er een daling van de verkopen van Ipod's aan zit te komen. Dit komt omdat de markt verzadigd begint te raken en omdat de vervangingsvraag niet zo heel groot is.

Tevens is het natuurlijk zo dat niet alles wat apple aanraakt goud is:
* Macbook air heeft last van oververhitting
* Toenemende kritiek op het besturingssysteem
* Met toenemende aantal applicaties neemt ook het aantal mogelijke storingen op de machines toe. ( dit is niet zozeer de schuld van apple zelf, maar meer de applicatie schrijvers. een goed voorbeeld is adobe's indesign. Onder bepaalde voorwaarde kan dit ding zo goed crashen dat de enige oplossing die men kan aandragen "opnieuw installeren van heel OSX " is. )

Zo zijn er nog wel meer dingen te noemen waarmee apple te maken gaat krijgen. Dit neemt overigens niet weg dat op dit moment apple als geheel bedrijf niet slecht bezig is. Alleen de aandelen kijken niet alleen naar hoe goed men het nu doet, maar ook naar de verwachtingen die men heeft over de toekomst.

Tenslotte zou ik nog een kantekening willen plaatsen bij het verwijzen naar de koersen en een relatie leggen naar prestaties: De algehele aandelenhandel is dit jaar vrij beroerd te noemen. Er zijn meer goede bedrijven die harde klappen krijgen. Dit zegt echter totaal niets over de bedrijfsvoering maar meer over het sentiment op de beurs.

Anonymous Coward op Dinsdag 18 Maart 2008 20:51

image

|Tuurlijk heb je gelijk in dat er veel goede bedrijven zijn die worden ondergewadeerd.

het bericht is een beetje misleidend, zeker de kop terwijl er helemaal niets in het bericht te lezen is van een drop van 60% !!!! van de aandelenkoers de laatste 3 maanden.

bekhof op Dinsdag 18 Maart 2008 21:53

image

Had 5 jaar geleden maar aandelen Apple gekocht, dan was je inmiddels spekkoper...

Verder kun je je misschien aansluiten bij no-limit en japser amsterdam (ja, da's bewust verkeerd)?
Kunnen jullie fijn gezamelijk elk artikeltje waar het woord 'Apple' of 'MacOSX' in voorkomt gaan afzeiken. Leuke hobby wel, lijkt me.

Dat je niets van Apple moet hebben is nu wel duidelijk, prima toch? Jij jouw ding, iemand anders zijn ding... ik begrijp werkelijk niet wat je er nu aan hebt om dan toch te blijven zagen... Als het je toch niet interesseert, reageer je toch niet? Bullshit...

BeterWeter op Dinsdag 18 Maart 2008 23:24

image

Als je alle fanboys en zelfverklaarde 'IT experts' van ww bant blijft er weinig vermakelijks meer over.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Maart 2008 04:08

image

ja als je 25jaar geleden M$ had gekocht dan.....

8 reasons why to buy apple stock now
Apple lijkt een verdomd goede belegging en ze hebben uitmuntende verkoopstijgingen op veel fronten.

het gaat er mij om dat hier op WW een onderwerp niet van alle kanten wordt belicht. Een drop van 40% vind ik nogal wat.... ook voor Apple....daar had men wel iets over kunnen zeggen want dit lijkt het perfecte moment om in te stappen.

toiletpaper op Woensdag 19 Maart 2008 12:41

image

Een drop van 40% vind ik nogal wat.... ook voor Apple
Gisteren was het nog 60%, en nu 40%, verklaar je enorme verschil in opvatting met gisteren

Anonymous Coward op Woensdag 19 Maart 2008 14:49

image

Gisteren was het nog 60%, en nu 40%, verklaar je enorme verschil in opvatting met gisteren
foutje bedankt..... de koerst heeft zich al weer hersteld naar vorig niveau.....was ik nu maandag maar ingestapt ;-)

toiletpaper op Dinsdag 18 Maart 2008 23:45

image

het bericht is een beetje misleidend, zeker de kop terwijl er helemaal niets in het bericht te lezen is van een drop van 60% !!!! van de aandelenkoers de laatste 3 maanden.
Van 200 dollar naar 130 is volgens mij 30%, geen 60% drop, sterklasse. Apple heft nog steeds 20 maal het niveau van 2001.

MSFT is van $37 naar $27 gegaan, hoeveel procent drop is dat?27, en daarmee beland op het niveau van 2001.

Coule op Woensdag 19 Maart 2008 17:18

image

Aandelen moet je op lange termijn bekijken.

Sedert dat Jobs terug aan het roer zit (1998 dacht ik zo) in het AAPL-aandeel gestegen met een factor 36-38.

Helemaal niet slecht dus... ;-)

toiletpaper op Dinsdag 18 Maart 2008 23:41

image

Gewoon even naar het aandeel kijken en zien dat het niet zo indrukwekkend is.
Beste kabal, Apple aandelen zijn in vijf jaar vertwintigvoudigd, dit is een enorm succes, dat het laatste drie maanden minder gaat klopt, dat geldt niet alleen voor Apple, heb je ook Microsoft laatste drie maanden gezien? Ook 30% verloren. Eigenlijk hetzelfde percentage als Apple

heb je Microsoft gezien laatste vijf jaar? ongeveer gelijk, van $25 naar $27 Als je dan bedenkt dat de dollar 50% in waarde is gedaald, en daarbij ook nog de reguliere inflatie komt, dan tel uit je winst.

Bonte op Woensdag 19 Maart 2008 10:10

image

Zwijg me van die dollar, ik heb 7 jaar geleden aandelen gekocht dus ik mag niet klagen maar die dollar heeft wel de helft van m'n winst afgesnoept. :(

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Loading Poll

Peiling

Loading Poll

Video: Chinezen stelen show met Apple-klonen...