KPN introduceert online desktopbeheer

kpn

Gepubliceerd: Maandag 5 mei 2008

Telecomgigant KPN maakt haar ambities in werkplekbeheer concreet met de lancering van Werkplek Online, een modulaire service die 'software uit de muur' biedt.

Toon volledig artikel

jaalberts@newrelease.nl op Maandag 5 Mei 2008 16:07

image

was te verwachten.
Maar denk niet dat alle puntjes al op de spreekwoordelijke "I" zijn gezet, aangezien de flyer op de site van KPN spreekt over een cyPercenter in plaats van cyBercenter

tERRiON op Maandag 5 Mei 2008 22:25

image

Ik denk niet dat het me in dank afgenomen wordt als ik inhoudelijk reageer, maar KPN heeft de ICT-aanbesteding van een van onze klanten gewonnen. Per 1 januari j.l. zou KPN het beheer van deze klant van ons overnemen en in een vergelijkbare constructie onderbrengen bij een van hun cybercenters. Als gevolg van problemen zijn wij aangewezen om aanvankelijk tot en met maart het ICT-beheer voor deze klant uit te voeren. Inmiddels is het mei en is er nog weinig vooruitzicht op een overgang naar KPN.

Zegt genoeg...

Alibaba op Dinsdag 6 Mei 2008 10:10

image

Ze zoeken nog steeds systeembeheerders voor Groningen, want ik zie dagelijks die vacatures van hun (www.totaljobs.com).

Zwooop op Dinsdag 6 Mei 2008 10:36

image

Ik heb een tijdje terug in een aanbestedingsprocedure gezeten waar KPN ook een bieder was. Het idee was leuk, afgezien van een heleboel "details" die ze voor het gemak maar even over het hoofd gezien hadden. Zoals een publiciteisafdeling die met filmpjes werkt. Ze zijn er toen in de eerste ronde meteen uitgegooid omdat de richtprijzen (meer gaven ze niet eens) 200% boven het gemiddelde van alle aanbiedingen lagen. Zegt ook genoeg...

dlerew op Maandag 5 Mei 2008 16:43

image

KPN moet toch eens komen uitleggen wat ze als data stouwers zo deskundig maakt om met ze in zee te gaan. Het hele ICT concept wat ze sinds een paar jaar aanbieden zetten ze tot nu toe met een standaard verkoop verpakking op de markt. Wat kreten er bij over veiligheid en gemak en ze concurreren met de rest van de markt.

jan1x op Maandag 5 Mei 2008 18:20

image


KPN moet toch eens komen uitleggen wat ze als data stouwers zo deskundig maakt om met ze in zee te gaan.


De reden dat KPN zich nu een ICT expert waant, vloeit voort uit de overname van Getronics. Of dat nou zo terecht is laat ik in het midden.

tERRiON op Maandag 5 Mei 2008 22:27

image

Ik weet niet precies meer waar ik het gelezen heb (zou ik voor de lol eens moeten opzoeken) maar KPN zegt zelf vrijwel letterlijk:
Wij willen niet de beste worden maar de grootste.

Kwaliteit is dus ondergeschikt aan kwantiteit.

plexyglazz op Maandag 5 Mei 2008 18:11

image

Ja, als ze dan toch zaken gaan uitleggen, dan mogen ze gelijk antwoord geven op de volgende vragen:
- Wat zijn de systeem-eisen (Voordat elke Mac- en Linux-gebruiker denkt dat ie er ook gebruik van kan maken)
- Waarom zou je online werken, met alle nadelen van dien, als je voor een stevige Office-versie €500 betaald waarmee je ook onderweg kunt werken?
- Is Office de enige software die bedrijven draaien?

Anonymous Coward op Maandag 5 Mei 2008 23:01

image


Voor de Mac zou ik gewoon een xserver nemen met OSX Leopard en Remote Desktop.
Eenvoudig in beheer en zelf de touwtjes in handen dat lijkt me wel essentieel voor een bedrijf.

Verder kan je ook nog timbuktu gebruiken als terminal.

plexyglazz op Dinsdag 6 Mei 2008 14:55

image

Via de setup die ik nu heb kan ik vanaf (vrijwel) elke locatie met mijn antieke G3 Servertje (Tiger) verbinden.
Uit ervaring weet ik dat het geen pretje is om, via een gedeelde verbinding, vanaf locatie bestanden te bewerken die op een server waar dan ook staan. En dan heb ik het over simpele Word- en Excell-documenten, om nog maar niet over grafische-bestanden te spreken.

Zolang een 100 Mb/s full-duplex ADSL-lijn niet bij de services inbegrepen zit, is dit volgens mij een onwerkbaar systeem voor velen.

Het gaat er overigens niet zozeer om of ik met een Mac, Win- of Linux-bakkie probeer te werken, maar meer om het hele principe dat ze gebrekkige informatie geven over een service die op een ongeschikte infrastructuur draait.

plexyglazz op Dinsdag 6 Mei 2008 14:59

image

Toevoeging: Naar mijn mening is de huidige infrastructuur ongeschikt voor dit soort services, maar voor velen zal het waarschijnlijk een uitkomst zijn.

Anonymous Coward op Dinsdag 6 Mei 2008 19:03

image



Dan juist is het misschien verstandig om Timbuktu te proberen deze is namelijk ook geschikt voor langzame verbinding.
Zover ik ervan heb gehoord blijft deze snel in werking.

Zwooop op Woensdag 7 Mei 2008 10:57

image

Je kunt agressieve compressie toepassen om meer data door je bottleneck te krijgen, maar dat gaat dan weer ten koste van je responstijden. You can't break the laws of physics. Ook timbuktu niet. Het _werkt_ over dialup, maar zelfs VNC werkt over dialup. Het het bruikbaar is, is heel wat anders.

Zwooop op Maandag 5 Mei 2008 20:17

image

Dit is niet echt een nieuwe dienst. Die hadden ze een jaar geleden ook al. Hij zal nu met wat tamtam opnieuw in de markt gezet zijn omdat het niet liep. Nee, gek is dat.. het idee is prima, maar het bijbehorende kostenplaatje was echt typisch KPN.
Afgezien daarvan wil je als klein kantoor geen remote werkplekken hebben omdat je daarvoor een veel te zware internetverbinding nodig hebt (en als het internet niet werkt, kan er opeens op het hele kantoor niet meer gewerkt worden). Als groot kantoor is het een optie, maar dan heb je meestal toch liever de boel in eigen beheer, met een eigen beheerder die de boel een schop kan geven als het stuk is.
Het is, kortom, een antwoord op een vraag die niemand stelt.
En dan dat RieCom verhaal... ook echt een lachertje. Met RDP of Citrix een applicatie op hun centrale servers draaien? Voor thuiswerkers is een beetje vertraging best te doen, maar de gebruikersbeleving is echt zo anders dan wanneer je met 100Mbit en pingtijden van onder de 1 ms aan je servers hangt. En die is zelfs al merkbaar anders dan op een fat client. Open maar eens een excel sheet van een paar duizend rijen en ga ff scrollen...
Ja, voor thuisgebruikers die "ook wel eens willen gaan mailen en surfen" is het ideaal, omdat er nix stuk kan (qua configuratie). Professioneel gezien wil je het gewoon niet.

Nappy op Maandag 5 Mei 2008 22:17

image

Zwooop heb je het wel een geprobeert. Wij hebben 300 gebruikers door heel europa (en moscow) aan citrix hangen en dat draait best leuk zeg maar

Zwooop op Dinsdag 6 Mei 2008 10:28

image

Ja, natuurlijk heb ik het geprobeerd, anders zou ik er nix over mogen zeggen. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar de gebruikersbeleving is gewoon niet optimaal. Afgezien daarvan vinden mijn klanten het voor thuiswerken een puik systeem. En op kantoor al helemaal, met thin clients aan een server die 20 meter verderop staat.
Maar zelfs op kantoor is er een merkbaar verschil tussen een volledig werkstation en een thin client, probeer het zelf maar eens, snel bladeren in excel of een lange webpagina met veel plaatjes. En ga je dan met een DSL-verbinding werken, dan zijn de pingtijden al gauw een factor 50 hoger. Dat merk je. Of het echt hinderlijk is, hangt af van hoe veeleisend je klant is.
Als KPN inzet op de 'settle for less' markt, hebben ze een kans. Mits ze qua prijs ook het 'settle for less' principe gaan hanteren.
Overigens, video's en zelfs flash-animaties kun je over een DSL maar beter vergeten als je met een paar mensen die verbinding moet delen.

Alibaba op Dinsdag 6 Mei 2008 14:43

image

Die ervaring heb ik ook.
Citrix werkt goed als je een vaste huurlijn hebt, maar Citrix over internet ben je aan de goden overleverd.

Anonymous Coward op Dinsdag 6 Mei 2008 06:16

image


Nog nooit van Timbuktu gehoord?
en.wikipedia.or...rminal_Services

Verder werkt Citrix best goed en vertragingen kan ik mij niks van herinneren.

Anonymous Coward op Dinsdag 6 Mei 2008 06:19

image


Foutje bij Timbuktu.
www.windowsmark...;itemid=6004026

Alibaba op Dinsdag 6 Mei 2008 10:09

image

Citrix werk goed, zolang de pingtijden grofweg niet boven de 100ms komen.
Verder is de aanschaf van Citrix wel duur.
De KPN oplossing is misschien aardig voor kortere termijn (een jaar of zo), als je van plan bent om zelf te centraliseren.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws