Black-out op de Amsterdam Internet Exchange

ams2

Gepubliceerd: Vrijdag 30 mei 2008
Auteur: Andreas Udo de Haes

Het grootste internetknooppunt ter wereld, de AMS-IX, lag vanmiddag korte tijd helemaal plat. Er werd abusievelijk geswitcht naar het back-up netwerk, maar dat was in onderhoud.

Toon volledig artikel

rveens op Vrijdag 30 Mei 2008 17:21

image

Vandaar dat mijn internet haperde... enkele sites waren wel te bereiken, maar een heleboel niet.

Anonymous Coward op Vrijdag 30 Mei 2008 18:47

image

Ik moet nog wel een hartig woordje met iemand spreken", aldus Steenman.
Nou, nou, misschien moet er ook maar eens iemand een hartig woordje met Steeman spreken.

Het gaat hier duidelijk om een ongeluk. Je kan me toch niet wijs maken dat iemand een dergelijke fout met opzet maakt.

Wederom een voorbeeld, waarom mannen niet geschikt zijn voor leidinggevende functies.

Operius op Vrijdag 30 Mei 2008 18:57

image

Hahaha, je hebt de boel verprutst, maar je deed het niet expres, dus is het niet erg, ga zo door.

Anonymous Coward op Vrijdag 30 Mei 2008 19:16

image

Ik denk dat de verantwoordelijke persoon wel genoeg straf heeft gehad (het ging mis omdat hij/zij niet alert was). Ik kan me niet voorstellen dat deze persoon zich erg happy voelt op het moment.

Als je zo iemand nu eens extra gaat pesten, kan je er gif op innemen, dat hij/zij uiteindelijk in de ziektewet beland. Je bereikt er in principe dus helemaal niets mee.

Je team is zo sterk als je zwakste schakel en daar zal je het mee moeten doen.

Operius op Vrijdag 30 Mei 2008 19:28

image

"Als je zo iemand nu eens extra gaat pesten, kan je er gif op innemen, dat hij/zij uiteindelijk in de ziektewet beland."

Iemand even stevig toespreken is niet hetzelfde als iemand pesten.
Het hoeft helemaal niet iets negatiefs te zijn als je even goed word aangesproken als je een flinke fout hebt gemaakt.

Even de boel weer goed op een rijtje zetten heet dat.
Je maakt immers geen fout als je alles zo goed voor mekaar hebt.

Aaargh! op Vrijdag 30 Mei 2008 19:33

image

Ik denk dat de verantwoordelijke persoon wel genoeg straf heeft gehad (het ging mis omdat hij/zij niet alert was). Ik kan me niet voorstellen dat deze persoon zich erg happy voelt op het moment.

Als je zo iemand nu eens extra gaat pesten, kan je er gif op innemen, dat hij/zij uiteindelijk in de ziektewet beland. Je bereikt er in principe dus helemaal niets mee.

Je team is zo sterk als je zwakste schakel en daar zal je het mee moeten doen.

Hij heeft het over een 'hartige woordje'... Je trekt conclusies over iets waar je geen weet over kunt hebben. Mmmmhhh..dus dit is het voorbeeld wat men kan verwachten wanneer er een vrouw aan het roer komt?

bolle op Vrijdag 30 Mei 2008 19:17

image

ook al was het niet express, een goed gesprek kan natuurlijk geen kwaad. in de petro chemie gebruik je een checklist als je wat moet doen, misschien een idee voor ams-ix

Anonymous Coward op Vrijdag 30 Mei 2008 19:31

image

Inderdaad een goed gesprek is nooit weg en een checklist is uiteraard handig. Daar bereik je iets me.

Zulks in tegenstelling, tot "iemand op zijn donder geven", want zo interpreteer ik de uitspraak van Steenman.

casper@cqhosting.nl op Vrijdag 30 Mei 2008 21:53

image

Ik kan me goed voorstellen dat er bij de AMS-IX dit soort controle lijstjes zijn. (Als ze er niet zijn zou dat een schande zijn.) Dus wellicht wordt deze persoon erop aangesproken dat hij zich aan de richtlijnen moet houden. Dat is vermoedelijk ook wat ze bedoelen met een menselijke fout: iemand die niet heeft gedaan wat volgens zijn checklijstje moet gebeuren.

Danny12 op Vrijdag 30 Mei 2008 19:21

image

"Vandaar dat mijn internet haperde... enkele sites waren wel te bereiken, maar een heleboel niet."

Thats peering -vs- transit!!

Sempiterna op Vrijdag 30 Mei 2008 19:28

image

Ik kan verzekjeren dat datgene wat rond 3 uur gebeurde niet de eerste keer was. Afgelopen nacht gebeurde het een stuk of 8 keer in een tijdspanne van ongeveer 2 uur (tussen middernacht en 2 uur snachts). Ik run een IRC netwerk en gedurende die 2 uur lag al het verkeer een keer of 8 via de volgende IX volledig plat:

AMS-IX.AMS-1-eth010-101.nl.lambdanet.net

Op die router stopte al het verkeer.

Als ik naar de grafiek kijk dan zitten in die tijdspanne een aantal duidelijk zichtbare dipjes.

Zathrus op Vrijdag 30 Mei 2008 20:04

image

probleem was een opgegraven stukje glasvezel... niet de techniek van AMS-IX
het werd nog direct in de nacht vervangen gaat opeens snel als het de kabel is die oost en west aan elkaar knoopt :)

Offline op Zaterdag 31 Mei 2008 01:39

image

Dat had een hele andere reden.

Sempiterna op Zaterdag 31 Mei 2008 01:45

image

Dat had met die outage van gister nacht niets te maken. Het betreffende domein waar het IRC netwerk op draait was een .ORG en de DNS servers waren .BIZ. Dus SIDN zit daar niet tussen. Het is veel te toevallig dat 's-nachts de verbinding met die router een keer of 8 weg valt en dan later die dag opeens die grotere storing ook bij de Amsterdam IX.

gvr op Vrijdag 30 Mei 2008 20:56

image

Hmm, de statement dat gedeeltes van het Internet niet bereikbaar zouden zijn is wel erg overtrokken. Over het algemeen hebben de meeste ISP's een backup connectie via een of meerdere transit partijen (kost $$$, dus vandaar dat peering via de AMS-IX de voorkeur heeft). Als de outage erg kort duurt, kan het flappen van de BGP-sessies ervoor zorgen dat de routers effe niet weten waar ze het verkeer kwijt moeten, maar over het algemeen zou alles via de backup paden moeten lopen. Maar ik begrijp uit reacties hiero dat de backup via transit niet altijd helemaal goed werkte ;-)

vor0nwe op Vrijdag 30 Mei 2008 21:22

image

Ja, die theorie klinkt beter dan de werkelijkheid, althans gisteren wel... Op de zaak (ISP: Demon) waren gedurende ruim een half uur veel sites toch echt niet bereikbaar. Via m'n mobieltje (Vodafone UMTS) liep het allemaal weer wel.

casper@cqhosting.nl op Vrijdag 30 Mei 2008 21:59

image

Sommige (hosting)providers sturen zo veel data over de AMS-IX dat ze het niet met transit en andere exchanges kunnen opvangen als de AMS-IX eruit ligt.

Anonymous Coward op Vrijdag 30 Mei 2008 23:42

image

Het is zelfs VERPLICHT als je je aan wilt sluiten bij de AMSIX om twee toegangspunten voor EN naar het Internet op je netwerk te hebben.

ODF op Zaterdag 31 Mei 2008 00:06

image

Eerst al de KPN die onderuit gaat en nu de AMS-IX. Het einde der tijden is nakende ;)

Offline op Zaterdag 31 Mei 2008 01:45

image

Ja, tot heden heeft de mensheid nog nooit een ernstige crisis op het internet overleefd.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Loading Poll

Peiling

Loading Poll

Video: Router Intel verwerkt 80Gb/s (video)

Verleden nieuws