Sony Ericsson onthult vijf 'speciale' telefoons

.Foto:sony

Gepubliceerd: Dinsdag 17 juni 2008

Met vijf nieuwe mobieltjes mikt Sony Ericsson op specifieke doelgroepen, onder meer fotografen en gamers. Twee goedkope toestellen zijn speciaal bestemd voor opkomende markten.

Toon volledig artikel

jasper Amsterdam op Dinsdag 17 Juni 2008 17:12

image

8.1 mp !!! now we are talking >:)

Bendictus LXXIV op Dinsdag 17 Juni 2008 21:40

image

ja, leuk hè, 8,1 megapixels achter een plastic fixed focus lensje met een scheidend vermogen van 900 lijnen/mm......

tjonge, jonge, ik ruil mijn D3 meteen in.

eb0108 op Woensdag 18 Juni 2008 07:07

image

Er zijn nog steeds luitjes die denken dat het aantal Megapixels bepalend is voor de kwaliteit.

rjw op Woensdag 18 Juni 2008 12:10

image

Inderdaad. Ik heb onlangs een messcherpe afdruk van 75x50cm laten maken van een 6 megapixel DSLR. Maar daar zat dan ook wel een goede lens op toen ik de foto maakte. Zelfs met een kitlensje, die al veel beter zijn dan wat in een telefoon zit, gaat je dat niet lukken.

Bovendien als je 8MP op zo'n kleine sensor propt, zijn de pixesl zo klein dat ze amper nog licht kunnen vangen. Met als gevolg vreselijk veel ruis in de foto's.

tERRiON op Donderdag 19 Juni 2008 17:06

image

Ik ben het met je eens dat men er veel te vaak maar van uit gaat dat meer MP's betere foto's opleveren. Maar om nou een telefoon (!!!) te vergelijken met een DSLR vind ik toch écht een beetje te ver gaan hoor! Dat is hetzelfde als wanneer je een DSLR van 3500 euro vergelijkt met een compactcameraatje van 75 euro. Ik gok dat de DSLR betere foto's zal maken dan dat compactcameraatje...

bekhof op Woensdag 18 Juni 2008 01:25

image

Je begrijpt er nog steeds niet veel van hè? Wat moet je in **naam met een 8 megapixel in een telefoon? Nog steeds de clou niet begrepen? Met een telefoon fotografeer je niet, dat doe je met een fototoestel ;-)

Jammer dat dit aan zielen zoals jou niet besteed is kennelijk!

vincent.neveux op Woensdag 18 Juni 2008 11:59

image

Haha
Bij sony ericsson houden ze daar zeer goed rekening mee
als ze je een dure gsm te koop bieden met 8.1MP mag je er zeker van zijn dat er ook prachtige 8.1MP foto's mee zult trekken.

Heb een SE K750i van toen hij nog maar juist uit was. Heb nog altijd niet het gevoel gehad dat ik een nieuwe gsm zou moeten kopen. Hij doet het perfect, trekt prachtige foto's. Enigste minpuntje is dan de grote van de in & outbox, maar daar blijft het dan ook bij.
De afgelopen twee, drie jaar zijn gsm's amper verandert, veel design en blabla, maar kunnen ze eigenlijk wel zoveel meer...

You can be damn sure that SE makes quality phones. Een waarom zou je moeten fotograferen met een fototoestel als je een prachtige lens erbij krijgt in je gsm. Steek een sd kaartje in je gsm en voila, voor leuke moment opnames heb je onmiddelijk een foto. Just slide and click.

En ja, voor deftige foto's koop je een deftig fototoestel met een zware lens. Maar neemt niet weg dat SE deftige lenzen inbouwd en niet zomaar met MP's begint te gooien als ze de kwaliteit ervan niet kunnen garanderen. Het zijn nog altijd geen prulle samsungs e.d.

rjw op Woensdag 18 Juni 2008 12:11

image

Maar het blijft een veel te kleine sensor voor de 8.1 megapixels.... Daar kan je lang en kort over praten, maar er zijn nu eenmaal natuurkundige grenzen.

Puist ☺ op Woensdag 18 Juni 2008 09:27

image

iSukkel

Anonymous Coward op Woensdag 18 Juni 2008 09:29

image

Dat is sarcasme.

Puist ☺ op Woensdag 18 Juni 2008 11:47

image

dat is :->

TheReactor op Dinsdag 17 Juni 2008 19:46

image

Vaporphones. Toen de M600i werd aangekondigd was dat de telefoon die ik wilde hebben. Toen die meer dan een half jaar later eindelijk te koop was was die telefoon verouderd.

De telefoons die in dit artikel worden aangekondigd zijn ook nog niet te koop. Tegen de tijd dat ze wel te koop zijn zijn ze niet meer state of the art.

Eric_ op Dinsdag 17 Juni 2008 23:35

image

Niet meer state of the art, maar je kunt er nog steeds mee bellen en misschien wel langer dan een gadgetmodel.

bekhof op Woensdag 18 Juni 2008 01:28

image

Je reactie gaat kapot op dat 'misschien'... Ofwel: je weet het eigenlijk ook niet, maar meent tóch te moeten reageren. Waarom? Om dat 'misschien'? Dooddoener dus...

Anonymous Coward op Woensdag 18 Juni 2008 09:31

image

Dat heet analytisch denkvermogen. Er zijn hele legio mensen die er hun brood mee verdienen.
Hij die misschien ook weg kunnen laten, maar dan was zijn uitspraak onjuist/onvolledig geweest.

bekhof op Woensdag 18 Juni 2008 13:06

image

Een statement maken op basis van een aanname ('misschien') heeft weinig te maken met analytisch denkvermogen hoor...

MNZ op Woensdag 18 Juni 2008 10:51

image

Weet niet of je alsnog de M600i toentertijd had gekocht maar zo niet, dan heb je niks gemist. Wat een waardeloos onding is het. Heb hem zelf gehad en heb altijd ruzie mee gehad. Touchscreen werkte niet fijn, sommige opties waren alleen met de stylus te gebruiken, veel vreemde foutmeldingen, 2 minuten opstarttijd, slechte mp3 speler, onleesbaar scherm in zonlicht.. Echt een miskoop geweest helaas..

Diogenes_Isher op Woensdag 18 Juni 2008 02:05

image

Zonder verder diep in te willen gaan op de bovenstaande reacties, wil ik toch wel even kwijt dat als die "C905" echt alles waarmaakt, wat Sony/Ericsson ervan aankondigt, ik dit een verdraaid mooi mobieltje/camera'tje vind !

Niet minder dan 8,1 Mpixel - dat is meer dan van mijn digitale Pentax Optio-W10 met ("slecht") 6.0 Mpixel - al is die wel echt waterdicht en zelfs voor onderwater foto/film maken bruikbaar. (maar niet voor diepzee-duiken ;-) ).

En, nee, ik heb het - zoals alle "regulars" best weten - helemaal niet zo begrepen op grote firma's, maar dat wil natuurlijk nog lang niet zeggen dat die firma's niet zo nu en dan toch een heel mooi product in de markt kunnen zetten.
Nu nog even afwachten wanneer dit dingetje echt leverbaar is en - minstens zo belangrijk - hoeveel munten de niet echt rijke Diogenes ervoor mag gaan neertellen...

Nog even dit (om toch een beetje te reageren op andere reacties): een foto-toestel dat moet men bewust bij zich steken - terwijl vrijwel iedereen die een mobieltje bezit hem altijd wel bij zich heeft. Daarom - vooropgesteld dat dit dingetje een goede prijs/kwaliteits-verhouding gaat hebben - lijkt mij de "C905" een mooie telefoon- alsmede hoogwaardig foto- toestel.

Al wacht ik, voordat ik er een echt serieus eind-oordeel over geef, toch nog even (de user reviews) af...!

Anonymous Coward op Woensdag 18 Juni 2008 09:44

image

Megapixels zijn al lang niets meer waard. Ik heb zelf nog een oud beestje: een kodak dx6490 met maar 4 megapixel. Al die telefoons hebben meer megapixels, dus die moeten betere foto's maken.
FOUT! dat is niet waar. Zo'n telefoon heeft meer megapixels op een kleinere sensor dan mijn kodak, dat will zeggen dat die kleinere sensor bij hetzelfde vermogen meer ruis oplevert. (al die pixels zitten dichter bij elkaar en hebben dus meer last van elkaar). Verder hebben bijna al die telefoons wel een of andere zweem erover heen. (vaak blauwig/paars, maar soms zelfs ook groen. Het mist gewoon dynamiek).
Verder zijn die lensjes van de telefoon heel erg crappy en het licht wordt dus soms niet goed doorgelaten (ongebroken), waardoor je op de scherpen randen van je foto, je een beetje een prisma werking ziet. (rare gekleurde lijnen om die contouren). Verder heb je een bijna onbruikbare scherptediepte omdat alles in die telefoon zo enorm dicht op elkaar gepropt zit. En dit zijn alleen nog maar de technische beperkingen. Dan heb ik nog niets gezegd over sluitertijd, focus, belichting, zoom, iso waardes. Dat soort zaken zijn bij telefoons ook vaak heel erg beperkt. (en geloof me, alles wat ik hier heb uitgelegd zijn zaken waar een leek ook mee te maken heeft, dus niet alleen (semi-)pro's).

Leuk zo'n camera in je telefoon, en als ik niets anders voor handen heb, zal ik er ook echt een foto mee maken, omdat dat nog altijd beter/sneller is dan dat ik op locatie ga natekenen wat ik zie. Maar ik zal boven alles toch echt voor mijn camera kiezen, gewoon omdat qua kwaliteit van foto's het ding wint van elke mobiele telefoon.

Maarja, het is dan ook niet voor niets een telefoon.

CrazyJack op Woensdag 18 Juni 2008 10:30

image

Een 8.1MP telefooncamera is idd helemaal ruk vergeleken met een 4MP fototoestel. Minder scherpte, contrast, scherptediepte (eh, meer dan) en qua instellen is het niks. Leuk voor snapshots, maar komop, 4MP is al teveel voor foto's uit een mobieltje.

Thomas Lobker op Woensdag 18 Juni 2008 11:29

image

Mensen hier begrijpen het toch nog niet helemaal volgens mij. Mensen die denken dat het aantal megapixels onbelangrijk is hebben het mis. Het is inderdaad geen bepalende factor voor de kwaliteit van de foto, maar het is wel degelijk een interessante specificatie.

Je moet deze camera ook vergelijken met andere cameraatjes in mobiele telefoons, niet met echte camera's. Dan heb ik liever een mobiele telefoon met 8 MP dan met bijvoorbeeld 3 MP. Als de kwaliteit hetzelfde is, maar wel met meer oplossend vermogen, dan heb je sowieso al een betere foto. Ik gebruik de camera op mijn telefoon overigens nog best veel. Bijvoorbeeld met uitgaan, dan heb ik geen zin om een extra camera mee te nemen.

Wat ik bovendien wel erg interessant vind aan deze camera, is dat er mineraalglas op ligt. Ik heb dit ook op mijn horloge en na 6 jaar nog niet één klein krasje. Hopelijk is de rest van de behuizing ook sterk en krasvast.

rjw op Woensdag 18 Juni 2008 12:12

image

Volgens mij snap jij het niet helemaal. Een 8 megapixel sensor voegt niets toe als de lens het niet aankan. Een de technologie is nog lang niet zover om die resolutie met zo'n klein lensje te halen.

Thomas Lobker op Woensdag 18 Juni 2008 17:49

image

Een 8 megapixel sensor voegt niets toe als de lens het niet aankan.

Jij insinueert dat de lens niet toereikend zal zijn, waar baseer jij dat op? Een lens is optisch, dus er is sowieso geen sprake van een exacte hoeveelheid pixels wat deze wel of niet aan zou kunnen.

Vergelijk eens foto's van de Nokia N82 (beste 5MP phone cam) met een Sony Ericsson K810i (beste 3MP phone cam) en je ziet duidelijk verschil in kwaliteit.

Als ik echt mooie foto's wil maken, dan pak ik mijn EOS 40D camera wel.

tERRiON op Donderdag 19 Juni 2008 17:18

image

Een lens is optisch, dus er is sowieso geen sprake van een exacte hoeveelheid pixels wat deze wel of niet aan zou kunnen.
Grappig... In een vergelijkbare discussie op een andere site werd mij iets geleerd wat mij tot dan toe nog niet bekend was, namelijk dat een lens ook een resolutie heeft. Het fijne ervan is me nog niet helemaal duidelijk, maar meer daarover kun je o.a. hier vinden onder het kopje "Resolutie"...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws