Windows XP na zeven jaar niet meer te koop

Windows XP N

Gepubliceerd: Maandag 30 juni 2008

Vandaag is de laatste dag dat Windows XP normaal in de winkel te koop is. Microsoft hoopt dat nu iedereen massaal aan Vista gaat.

Toon volledig artikel

watdra op Maandag 30 Juni 2008 17:25

image

Roken uit de kroeg en MS Windows uit de winkel. Veel kankerbestrijding tegenwoordig.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 17:27

image

Je bericht is onlogisch alsware dat je met het plaatsen van die oude link in die context suggereert dat oss verdwijnt...

Wijntje op Maandag 30 Juni 2008 17:57

image

Je moet haast wel een ziekte oplopen met Microsoft, als ze zo door gaan. Maar welke zal het dan zijn: platzakmicrosoft,uitknijpmicrosoft,osblindheidmicrosoft.Of krijg je er toch gewoon kanker van.Dan zou het toch verboden moeten worden.

Houdoe op Maandag 30 Juni 2008 19:54

image

Ik zie het voordeel van Vista nog steeds niet. Voor een briefje kloppen en afdrukken, email, wat rondsurfen is zelfs Windows2000 nog ruim voldoende. Veiliger is/wordt Vista zeker niet en zal het ook nooit worden; al was het alleen maar omdat sommigen nog steeds trojans in emails openen. Sterker nog: de halve ICT branche is er juist bij gebaat dat Windows "probleemgevoelig" blijft.

dennis13 op Woensdag 2 Juli 2008 16:17

image

Goh, 2K is juist m'n favoriet, de laatste echt stabiele Windows. De rest is troep.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 17:25

image

Dell heeft ook een deel van de voorgeconfigureerde XP varianten uit hun collectie gehaald en vraagt voortaan 50$ extra als je van zo'n variant nog een naar XP gedowngrade versie wil kopen.
crave.cnet.com/...-9972673-1.html

Wijntje op Maandag 30 Juni 2008 17:38

image

massaal aan Vista massaal naar de prullenbak bedoelen ze zeker. En dan in 2010 weer andere versie kopen (windows 7)Wat een vieze gore geld wolven zijn het daar toch.eerst de mensen Bagger verkopen (VISTA)
Home Basic 279 Upgrade 129
Home Premium 329 Upgrade 219
Ultimate Edition 549 Upgrade 369
Business Edition 409 Upgrade 279

En in 2010 flikken ze je weer een kunsje met windows 7 betalen maar mensen vanaf heden geen vista meer te koop.Ze denken zeker bij Microsoft dat wij consumentenhoeren zijn.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 17:55

image

Je prijslijst is weer eens ongelooflijk slap met alleen maar retail versie prijzen. dat zijn juist de minst relevante prijzen.

De meeste mensen (90-95%) nemen Windows Vista in OEM versie af en betalen dus spectalair minder.
Losse verkoop prijzen van de OEM versies:

Home basic 67 euro
Home premium 77 euro (de meest populaire consumenten versie)
Business edition 99 euro
Ultimate edition 134 euro

Dat valt dus behoorlijk mee. En dat zijn dan nog de losse verkoop prijzen van de OEM versies. Icm met een computer zal de prijs van de OEM versie vaak nog aanzienlijk lager liggen en de meeste consumenten zullen dus nog minder betalen dan de bovenstaande oem prijzen.

ardje op Maandag 30 Juni 2008 18:28

image

Eh, de OEM versie mag je toch alleen maar met een nieuwe computer verkopen?
Ieder ander is toch veroordeeld tot een normale?

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 19:06

image

In principe moet je die OEM bij hardware aanschaffen, het wordt (illegaal) ook wel los verkocht.
Mensen die schermen met de OEM prijs voor losse verkoop zetten dus eigenlijk aan tot illegale koop.
Ik denk niet dat MS er echt werk van zal maken, maar er zijn instanties voor kleinere praktijken al van de toren gaan schreeuwen (brein en consorten).

bolle op Maandag 30 Juni 2008 19:08

image

een oem versie mag je gewoon kopen, je bent dan eigenlijk je eigen systeem bouweer

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 20:17

image

Ware het niet dat je er hardware bij hoort aan te schaffen, kleine lettertjes lezen.
Dat Hardware leveranciers deze los verkopen is eigenlijk al illegaal, maar een wereld die MP3's, games copieert etc. zal dat een worst wezen, maar het is niet legaal.
Anders heeft het geen nut dat MS Full Versions verkoopt. Maar ja MS heeft liever dat je hun software illegaal gebruikt dan helemaal niet.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 21:44

image

NEE, je hoeft er geen hardware bij aan te schaffen.
Alleen moet je als je de OEM versie installeert op bepaalde accepteren dat jij voor die hardware dan de systembuilder bent zoals in de licentievoorwaardes staat beschreven.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 00:25

image

Windows OEM software voor system builders is verpakt in zogenaamde Microsoft OEM Distribution Packs (1, 3 of 30 pack). Dit is een bruine gesloten doos die is voorzien van etiketten met aan de zijkant de systembuilderovereenkomst. In deze doos zitten 1, 3 of 30 individuele softwarepakketten.

Als het pack wordt geopend, mogen de ingesloten individuele softwarepakketten alleen worden geleverd in combinatie met een volledig gebruiksgereed computersysteem, en moeten zij vooraf worden geïnstalleerd.

Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.

De individuele softwarepakketten in het pack mogen niet meer worden geleverd bij hardware die niet als randapparatuur kan worden beschouwd. OEM software blijft onlosmakelijk verbonden met het systeem waarop het is geïnstalleerd.


Extract Vista Licentie, dus officieel alleen bij hardware, sticker dient machine afhankelijk gebruikt te worden.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 07:46

image

Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt

Dat kun je dus heel ruim interpreteren. In principe is het genoeg dat je daarvoor het OS zelf op de hardware installeert. Bedrijven kunnen namelijk ook geassembleerde PC's inkopen en zelfs daarop OEM software zetten en deze aan afnemer verkopen.

buurman-janssen op Dinsdag 1 Juli 2008 09:45

image

Een Windows Vista OEM licentie mag door iedereen gekocht worden ook zonder de aanschaf van een nieuwe pc of andere hardware.

Het enige waar je op dat moment voor kiest is dat jijzelf de systeembouwer wordt en dus je support niet meer bij de leverancier kunt halen.

- bij aanschaf van een nieuwe computer ligt de support van Windows bij de leverancier van de computer.
- bij aanschaf van een retail licentie van Windows ligt de support bij Microsoft.
- bij aanschaf van een OEM licentie zonder nieuwe computer komt de support bij jezelf te liggen.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 09:26

image

Eh, de OEM versie mag je toch alleen maar met een nieuwe computer verkopen?
Ieder ander is toch veroordeeld tot een normale


Nee hoor. Het is niet gebonden aan nieuwe hardware. Bij een OEM licentie wordt de software gervonden aan een systeem door degene die dat installeert, de systembuilder.
Maar dat kun jij ook zelf zijn. Je krijgt dan natuurlijk geen support meer van MS en bent zelf verantwoordelijk als er iets mis gaat en je bijvoorbeeld een geluidskaart niet aan de praat krijgt of zo.

Overigens zullen de meeste OEM licenties natuurlijk wel icm met hardware worden verkocht omdat dat een logisch moment is om op nieuwe OEM software over te stappen en voor veel normale gebruikers ook voorgeinstallerde software de voorkeur heeft.

En dan zullen de prijzen van de meegeleverde OEM software over het algemeen in de syteemprijs zijn opgenomen maar kun je er vanuit gaan dat er een nog iets goedkopere licentie inzit dan de OEM prijzen die ik hierboven alnoemde omdat met name de grotere leveranciers een bulk contract hebben met Microsoft en omdat ze op voorgeinstalleerde software geld kunnen terugverdienen.
Bijvoorbeeld Google betaalt bepaalde systeembouwers om Google als default zoekmachine in te stellen en software zoals de Google toolbar te installeren en evenzo bepaalde anti-virus bouwers die een trial versie willen voorinstalleren.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 15:53

image

Microsoft gedoogd het omdat het de verkopen van XP stimuleert, maar volgens mij mag het officieel niet. Ik heb ergens in de begintijd een XP mediacenter editie los proberen te kopen, maar dat was echt onmogelijk. Pas na de aankondiging van Vista werden ze soepeler.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 21:37

image

www.funprice.nl...yteem/microsoft

Los is het gewoon belachelijk duur dus logisch er niemand over stapt.
Microsoft zou zich zelf ook wel zoiets kunnen bedenken.

TheReactor op Maandag 30 Juni 2008 18:38

image

Als je computer goed werkt dan hoef je toch niet te upgraden? Je kan alleen nu geen losse XP meer kopen. Maar is dat erg? Heb je dat nodig? Je kan ook geen losse MS DOS meer kopen.

Als je perse niet aan de Vista wilt kan je nog tot 2014 aan je XP computer vast houden of gaan snuffelen in het Linux of het Mac kamp.

CyberData op Maandag 30 Juni 2008 18:05

image

Microsoft hoopt dat nu iedereen massaal aan Vista gaat.


Whahahahahaha. Keep on dreaming Steve !!!!

Lex op Maandag 30 Juni 2008 18:53

image

Vista, vandaag niet, morgen niet, (hopelijk) nooit niet.

Mijn ervaringen met Vista zijn diep (heeeeeeel) diep droevig (als software ontwikkelaar en gamer)

U4iA op Maandag 30 Juni 2008 20:33

image

Zonder onderbouwing is het gewoon meeblaten met de meute...

eb0108 op Maandag 30 Juni 2008 22:48

image

Noem eens wat dan. Vista is al heel wat stabieler dan toen het uitkwam. En je kan niet eeuwig blijven hangen bij XP.

ArjenB op Dinsdag 1 Juli 2008 21:27

image

Intel blijft misschien niet eeuwig hangen bij XP, maar Vista hoeven ze niet. Om maar een voorbeeld te noemen.

mpilot op Maandag 30 Juni 2008 19:43

image

Windows NT5 (XP) is goed genoeg om het tot 2010 uit te houden tot de release van Windows NT7. Windows NT6 (Vista) is over-the-top met de hoeveelheid en energie/processor capaciteit verslindende niet gewenste functionaliteit. De kern van Windows NT7 zal naar alle waarschijnlijkheid weer veel minder (essentiele) functionaliteit bevatten en additionele functionaliteit zal naar individuele behoefte kunnen worden bijgevoegd. Met het afscheid van Gates vorige week lijkt Microsoft ook tevens de WinTel Forklift strategie te verlaten en onder marktdruk een nieuwe koers te gaan varen. Dit wordt impliciet bevestigd door Intel door Windows NT6 over te slaan. Als Intel Windows NT6 kan overslaan dat iedereen het.

Schlauhaenchen op Woensdag 2 Juli 2008 16:03

image

Helemaal mee eens .

2 desktops een met Vista ( wat een ellende ! )en een oudje van 2005 met XP welke prima draait.

Vista staat voor : Veroorzaakt Instabiel Systeem Totale Afval

Joke Bruis op Maandag 30 Juni 2008 20:50

image

Ik vind Vista veel beter dan XP - en ik werk met beiden. Nu alleen m'n bank nog. Die is al 6 maanden niet in staat de Vista versie van hun telebankieren software te leveren. Sukkels.

Anonymous Coward op Maandag 30 Juni 2008 21:39

image


Als telebankieren webbased is dan is het toch platform onafhankelijk?
Althans mijn bank werkt hier prima naar behoren.

Incredible Hulk op Dinsdag 1 Juli 2008 09:34

image

Dat is niet helemaal waar, mijn ervaring is dat een web-based platform afhankelijk kan zijn van heel veel factoren die in je OS (kunnen) huizen. Denk aan een lollig ActiveX-je of een plugin. Mijn meest recente ervaringen hebben me geleerd dat zeker webapplicaties op java gebaseerd allerhande ellende met zich mee kunnen brengen.

Overigens worden de meeste problemen met Vista veroorzaakt door de beveiligingsinstellingen. Die maken veel zaken onmogelijk. Zeker als je niet kan vinden waar die instellingen aangepast kunnen worden. Vorige week ook weer een uur lopen speuren naar een instelling, helaas niks kunnen vinden...

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 18:00

image


Maar dan ben je juist heel fout bezig met internet ;)
Internet is juist ervoor gemaakt het platform onafhankelijke web applicaties.
Het is alleen jammer hier zo weinig aan de standaarden gehouden word.

Net als met het USB verhaal de bedoeling was plug & play en de gebruiker zou in feite niks meer hoeven te doen.
Helaas is deze theorie in de praktijk anders uitgevoerd.
Hoewel dit simpel op te lossen is dat alle leveranciers hun drivers leveren aan de OS leverancier zodat deze weer via software updates kan aanbieden.

Dat is juist nu zo jammer men concurreert teveel i.p.v. betere samenwerking

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 09:38

image

Wel lezen, want er staat software. Er zijn nog zat banken die voor de zakelijke markt gewoon software leveren.

CrazyJack op Maandag 30 Juni 2008 21:07

image

Geen XP meer, hmpf, maar ik moet binnenkort nog een licentie of 30 hebben, en ben niet van plan om Vista te draaien, dat kost ons veel te veel aan extra hardware die we niet nodig hebben, plus dat het meer gez**k oplevert om die machines te installeren.

Maar ik begreep dat met een Vista Business of Ultimate je een 'down'grade key mag halen bij Microsoft? Ik geloof dat dat er maar van moet komen of zo. Nog 1 stukje hardware en dan toch maar eens een Linux opstelling ernaast gaan bouwen. Vista zo erdoorheen jagen is voor mij bijna hetzelfde als geen Windows meer verkopen voorlopig. Wil er pas over een jaar of 2 aan denken, die zware onzin.

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 12:06

image

en ben niet van plan om Vista te draaien, dat kost ons veel te veel aan extra hardware die we niet nodig hebben
Als je nieuwe hardware aanschaft op het huidige budget nivo, moet dat geen probleem zijn. Duo Core is de standaard en 1GB ook. Ik heb hier een laptop (3 jaar oud en toen mainstream) met minder en draait prima met Vista. Ik zie het probleem niet zo. Ik neem aan dat je geen 2e hands hardware aanschaft bij de "groene computer shop"?

ArjenB op Dinsdag 1 Juli 2008 21:56

image

1GB en een Duo Core voor Vista is trager dan XP op dezelfde configuratie. Ervaring.

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 22:00

image

dat kost ons veel te veel aan extra hardware die we niet nodig hebben
Ik reageerde op de kosten van extra hardware en niet een vergelijking.

ArjenB op Woensdag 2 Juli 2008 09:04

image

Duo Core is de standaard en 1GB ook.En hier reageerde ik op.

Anonymous Coward op Woensdag 2 Juli 2008 12:02

image

na SP1 ook?
Los daarvan Vista werkt er erg goed op. Mogelijk dat voor specifieke zaken iets minder snel is ( en dat is positiever uitgedrukt dan trager ;)

ArjenB op Woensdag 2 Juli 2008 14:20

image

Nieuwe laptops, identieke hardware, XP SP3, Vista SP1. Minder snel, trager, net wat je wilt. Met beide is te werken, de XP-computer is van iemand die software draait die wel met XP en niet met Vista praat.

Toen hij van de prestaties onder Vista hoorde hoefde hij helemaal niet meer over. Beide laptops zijn trager dan mijn 7 jaar oude 512 MB 1.2 GHz AMD Athlon desktop die Ubuntu 8.04 draait.

Athalon1951 op Vrijdag 4 Juli 2008 00:03

image

Ik wil helemaal geen nieuwe hardware aanschaffen, net zo min als ik een nieuwe computer wil en ga aanschaffen omdat er ergens op deze werteld een stel figuren zijn die het normaal vinden dat elek consument om de paar jaar zijn buidel trekt voor een nieuwe computer. Ik ken 10 tallen mensen die nog op spullen zitten uit 1999 en 2003, waarom omdat het ruimschoots voldoet aan hun eisen en er door al dat economische geklooi van de laatste jaren er ook geen geld is voor nieuwe computers, want de eerste levensbenodigheden gaan vele malen voor de benodigheden die OS makers hanteren. Zelf zit ik op jaren oude apparatuur die ruimschoots voldoet in mijn klein bedrijfje, maar dan ook ruimschoots, wat betekend dat hier geen nieuwe computers komen omdat MS in dit geval de stekker eruit trekt, het enige wat ze bereiken is dat hiet 4 computers nu op Linux draaien en alleen in dit kleine huisje in dit kleine landje MS al 4 licenties verloren heeft, ik vraag mij af hoeveel tienduizenden zoniet honderduizenden voor dezelfde beslissing gaan. 4 computers zullen ze echt niet gaan merken bij MS, maar starks hoderduizenden gaat toch wel erg veel pijn doen en ik denk dat dit het topje van de ijsberg is.

grandmaster op Maandag 30 Juni 2008 21:37

image

Ik snap niet dat de mensen die hier nu lopen te klagen dat ze geen xp meer kunnen kopen, dat ze die xp versie dan niet van tevoren hebben gekocht. Waarom wachten tot het er niet meer is en dan klagen terwijl je het ook eerder kon kopen en dan simpelweg het in de kast bewaren en stof laten happen tot het moment je die xp echt nodig hebt. Niemand verplicht je om de gekochte licenties direct te gebruiken volgens mij.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 00:19

image


Hetzelfde denk ik dat vroeger televisies velen malen beter waren en veel langere levensduur hadden.
Nu goedkope componenten erin en levensduur bereken zodat de nieuwe serie tv's verkocht kunnen worden.
Dat noemt men tegenwoordig management.

Ik denk als XP in de verkoop blijft niemand Vista gaat kopen dus een enorme verlies t.o.v. van Vista.
Aan de andere kant de meesten hebben wel al XP en of ze nu XP kopen of Vista in beiden gevallen verdient M$ er wel aan.

Ik denk dat het meer heeft te maken met nieuwe technologie die XP straks vermoedelijk niet zal gaan ondersteunen en Vista wel.
In dat geval zal er een groep XP gebruikers de kop stoten.

Systemen vernieuwen, technologie vernieuwd en zo vernieuwd de OS ook zich.
We noemen het namelijk: ontwikkeling

dada1958 op Dinsdag 1 Juli 2008 00:47

image

Toch knap dat een product zolang stand heeft weten te houden. Lang genoeg om op de één of andere manier de charmes van die Teletubbies interface te gaan waarderen. Een dergelijke, positieve ervaring met Vista, laat nog steeds op zich wachten.

Met KDE 4 is op dit moment nog steeds minder mogelijk, maar het potentieel is er wel, het gaat nu erg hard met versie 4.1 bèta 2, hulde aan openSUSE 11! :-)

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 01:54

image

Linux op de desktop? Zelfs Amiga heeft meer fatsoenlijke software voor eindgebruikers. Dan nog liever Vista, het schijnt dat professionele programmeurs daaraan hebben gewerkt.

staartmees op Dinsdag 1 Juli 2008 08:08

image

Blijkbaar heb jij niet recent nog met Linux gewerkt of geïnstalleerd want er zit wel degelijk heel wat functionele en practische software bij een linuxdistro zoals bijv. Ubuntu. En als grote voordeel: je hoeft niet over een bakbeest van een computer te beschikken om vlot met linux te werken.

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 09:43

image

Precies...werken met Linux is het keyword hier. Werken, terwijl de meeste consumenten een PC hebben voor de ontspanning. Lekker foto- en videobewerken, spelletje spelen, etc. De keuze in software hiervoor bij Linux is in vergelijking met Windows nihil. Dus zolang de software beperkt blijft bij Linux, zal het wel bij het oude blijven.

Nu niet komen met "maar op Linux hebben ze...", want die discussie is al tientallen keren gevoerd en komt er uiteindelijk toch op neer dat er minder beschikbaar is en ook niet vergelijkbaar.

ArjenB op Dinsdag 1 Juli 2008 11:21

image

Ik vind het wel meevallen met het aanbod van software, het grote probleem dat je bij de overstap van windows naar linux hebt is dat je meestal een ander programma moet gebruiken voor dezelfde taak. Voor een particulier is dat een kleiner probleem dan voor een zakelijke gebruiker, maar zelfs als particulier zou je het liefst je oude vertrouwde programma blijven gebruiken. Wine kan een deel van dat probleem opvangen, niet alles. Er zijn programma's die alleen onder windows draaien. Je zal de voors en tegens moeten afwegen.

In mijn geval heb ik voor alles een vervangend linux-programma kunnen vinden, wat de overstap naar linux eenvoudig maakte.

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 11:54

image

Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat voor software je nodig hebt. Als je voor het web ontwikkelt kun je best met Linux werken, er zijn zat editors en FTP clients beschikbaar. Content leveren wordt al wat moeilijker; er zijn wat Office suites, maar geen serieuze grafische en multimedia-programma's. Geen applicaties van Adobe en Apple. (the GIMP is geen concurrentie) Wel zat database-oplossingen voor Linux.

Typische iMac-gebruikers hebben niets te zoeken op Linux, er is niets dat in de buurt komt van het gebruiksgemak van iMovie (Cinelerra lijkt meer op Final Cut en Avid - steep learning curve), iDVD of iPhoto. Veel browser plugins zijn alleen geschikt voor Mac en PC. Ook is er geen goed alternatief voor Excel en PowerPoint. Op de Mac, waar Microsoft Office gewoon voor leverbaar is, is er tegenwoordig tenminste een goede vervanging voor de complete MS Office suite in de vorm van iWork (Pages, tekst/layout; Numbers, spreadsheet; Keynote, presentaties).

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 09:40

image

Een dergelijke, positieve ervaring met Vista, laat nog steeds op zich wachten. en hoelang duurde die ""waardering"" voor XP eigenlijk. bijvoorbeeld een dikke twee tot drie jaar of zo?
Voor die tijd is Vista de standaard waar niemand verder meer over zeurt. Behalve Linux Loekies dan ;)

dada1958 op Dinsdag 1 Juli 2008 09:54

image

Voor die tijd is Vista de standaard waar niemand verder meer over zeurt. Behalve Linux Loekies dan ;)
We gaan het zien; als die door jou voorspelde termijn verstreken is moet de wereld aan Windows 7 en sta jij daar mooi met je visionaire blik ... heb je helemaal voor nix lopen zeuren :-)

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 10:26

image

...of heeft hij gelijk gekregen ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 15:57

image

Ik krijg spontaan zure oprispingen bij de gedachte dat ik dat zou moeten toegeven. ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 10:44

image

Dat is het lot van een visionair.. het "volk" heeft dat inzicht niet, dat blijft hobbyen ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 15:25

image

Dan hoop ik toch dat de patches op XP nog een poosje doorlopen, want op de huidige pc komt het er niet meer in. En ik ben voorlopig nog niet van plan om een nieuwe te kopen. Ik heb het op de laptop gezien en mijn conclusie is, dat ik het privé niet nodig heb.

Ik zie wel of ik Windows 7 haal. En anders, of ik een Linux Loekie wordt. ;)

CyberData op Dinsdag 1 Juli 2008 07:43

image

Mij is ooit geleerd dat je de kip met de gouden eieren, dan wel het kind met het badwater niet mag weggooien.

Tux2 op Dinsdag 1 Juli 2008 07:48

image

@Sheynberg: Je weet duidelijk niet waar je over praat. Wellicht is Linux voor jou geen oplossing, maar voor heel veel gebruikers is Linux een uitstekend (of zelfs beter) alternatief.

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 08:50

image

Wat doen die 'heel veel gebruikers' dan met hun computer? Mijnenveger spelen, briefje schrijven in een ekstverwerker, browsen van het Web? Dan heb je gelijk, dat kan tegenwoordig met Linux. Maar ook met AmigaOS, en dat is een gebruiksvriendelijk systeem met een consistente interface.

Mijn boodschap is: laat Linux lekker op servers draaien, scheep eindgebruikers niet op met een zak vol bouten en moertjes.

Incredible Hulk op Dinsdag 1 Juli 2008 09:38

image

Je weet duidelijk niet waar je over praat.
En je hebt 'm net gelijk gegeven. De tijd dat je de kernel moest compileren nadat je een driver had toegevoegd is voorbij. Kijk eens op de website van Ubuntu Nederland.

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 09:45

image

Als je dan toch zonodig aan de *nix moet, ga dan voor OSX.

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 10:25

image

Amen, U4iA.

@ Incredible Hulk:
Ik had het helemaal niet over het compileren van kernels en dat zulks. Ik weet dat Ubuntu makkelijk te installeren is en dat het een package manager heeft. De vergelijking 'zak vol bouten en moertjes' sloeg dan ook op de rammelende interface. Op de Linux desktop, niets is logisch of consistent, alsof de programmeurs maar wat hebben gedaan, zonder algemene regels uit te zetten. Heb laatst nog tien minuten moeten zoeken naar de Print Monitor in Ubuntu. Heb je het gevonden, staat het in een andere distro weer heel ergens anders. Bij elk programma is het weer een verrassing hoe de menu's zijn ingedeeld, etc etc.

ArjenB op Dinsdag 1 Juli 2008 11:13

image

Dat is je persoonlijke ervaring. Ik doe wat meer dan de door jou genoemde bezigheden met Ubuntu, en ik vind de Gnome-interface van Ubuntu beter te gebruiken dan de Windows-interface. Er is wat mij betreft voldoende eenheid van stijl in Gnome om moeiteloos de weg te vinden in de programma's.

Goeroeboeroe op Dinsdag 1 Juli 2008 13:37

image

Ik heb vanaf het allereerste begin met computers gewerkt. Jarenlang computerproblemen met Windows opgelost bij mensen thuis. Kon het hele systeem dromen.
Nu draai ik alweer zo'n 2 jaar met KDE en ik vind dat inmiddels veel makkelijker, logischer en overzichtelijker dan Windows. Elke keer als ik nog 'ns met Windows moet werken zoek ik me 't lazarus omdat 't compleet onlogisch in elkaar zit.

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 14:34

image

Ik heb vanaf het allereerste begin met computers gewerkt

Kijk, dat soort dingen moet je dus niet zeggen, dan klink je gewoon erg dom en neemt niemand de rest van je reactie serieus.

Computers bestaan al zo verschrikkelijk lang; het oudste exemplaar bekend is geschat op 100 jaar voor de gangbare jaartelling. Als je digitale computers bedoelde, die bestaan al sinds de jaren veertig van de vorige eeuw. Om daarmee destijds gewerkt te kunnen hebben zou je nu rond de 100 jaar oud moeten zijn, en afkomstig van de Verenigde Staten. Of misschien bedoelde je dat je met een computer terminal of een microcomputer hebt gewerkt, die zijn er nog maar sinds de jaren zeventig. Ik ga gokken dat je ook niet de oorspronkelijke personal computers - zoals de Apple ][ - bedoelde, maar de IBM-PC, die pas in 1981 werd geintroduceerd.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 15:40

image

Door de discussie in het belachelijke te trekken, maak je jezelf ook niet tot de meest geloofwaardige gesprekspartner. Ik moet zeggen, dat ik na het lezen van dit stukje proza nog wat meer moeite heb met het serieus nemen van je andere reacties.

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 18:51

image

Maar ik rijd al op een fiets sinds het allereerste begin! Ik ben speciaal!

ArjenB op Dinsdag 1 Juli 2008 21:48

image

@Sheynberg: ik ben begonnen met een Sinclair ZX80, daarna een Apple IIc, tussendoor op de faculteit nog een aanvaring gehad met een computer waarvan ik me de fabrikant niet meer kan herinneren maar waar ik nog wel van weet dat hij met een ponsband gevoerd werd. Toen jarenlang met de meeste Windows-versies gewerkt met een klein uitstapje naar OS2. Al die tijd ook nog met 'echte' besturingssystemen gewerkt. Ik kan me volledig vinden in Goeroeboeroe's reactie. Windows is een doolhof.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 15:48

image

Maar ook met AmigaOS, en dat is een gebruiksvriendelijk systeem met een consistente interface.
Als jij daar blij van wordt, dan gebruik je dat toch? Maar laat mij lekker in mijn waarde. Als ik een "Zak met bouten en moeren" wil gebruiken dan is dat toch mijn keuze? Ik zit jouw toch ook niet af te katten omdat je toevallig wat anders wil gebruiken?

Ik ging er vanuit dat ik hier een discussie over het einde van XP ging aantreffen, maar zo te zien is de ruimte weer ingenomen door de OS bash-squad. >:(

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 10:51

image

Vind ik ook wel af en toe een drama. Elke distro is anders ingedeeld. Maar goed, dat is ook de kracht van linux: schaalbaarheid. Je distro helemaal aan je eigen wensen kunnen aanpassen. Met linux doe ik dingen die ik in XP of Vista niet voor elkaar krijg. Wat mij betreft werkt het een stuk beter dan Windows. En natuurlijk ook een stuk stabieler.

En ja, Linux is ook geniaal op m'n servertje :D

Samuel Michon op Dinsdag 1 Juli 2008 11:28

image

Helemaal met je eens, Aqua. Omdat de basis gekopieerd is van Unix zijn de Linuxen in ieder geval stabiel en hebben ze een goed rechtensysteem. En met zoveel geeks die bugs en lekken zoeken blijft het een veilig systeem. Daar kan zelfs Microsoft met z'n hordes programmeurs niet tegen op. Daardoor zit Linux als serverplatform op hetzelfde niveau als BSD.

Linux als desktop-platform is een heel ander verhaal. Je kunt niet verwachten van de gemiddelde thuisgebruiker dat hij de verschillen kent tussen de diverse distro's en dan de distro kiest die het beste bij hem past. De gemiddelde thuisgebruiker wil zijn systeem niet aanpassen; hij wil een systeem dat overal hetzelfde werkt. Babyboomers die ik ken hebben al moeite met Windows als de taakbalk niet onderaan het scherm staat. Ik ben nog nooit twee dezelfde Linux-installaties tegen gekomen, er zijn gewoon teveel keuzes te maken om dingen aan de praat te krijgen. Als KDE en GNOME nu eens samen verder gaan met 1 desktop-omgeving zou het allemaal al wat minder verwarrend worden.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 Juli 2008 15:32

image

Het blijft me verrassen hoe mensen in de war kunnen raken van Linux. Dat knopjes op een andere plaats zitten vinden we niet erg als het over auto's, tv's, radio's, wasmachine's of fototoestellen gaat, maar als het knopjes op Linux zijn dan raakt de hele wereld in een massa-hysterie. Met andere woorden, ik geloof er niets van.

Mijn vriendin vraagt me net zo vaak iets over de Vista laptop als over de Linux laptop, omdat beide verschillen van de XP computer. Maar op grootschalige paniek heb ik haar nog niet kunnen betrappen.

magikMaker op Dinsdag 1 Juli 2008 19:33

image

relaxte vriendin! ;-)

U4iA op Dinsdag 1 Juli 2008 22:04

image

Nou, dan zou ik willen dat er meer gebruikers waren zoals jouw vriendin. Bij menig migratie traject beginnen de gebruikers al te klagen als het OS niet eens verandert, maar de kleurtjes van de icoontjes afwijken. ;)

Anonymous Coward op Woensdag 2 Juli 2008 11:45

image

Dat heeft te maken met veranderingsangst. Werknemers worden vaak afgerekend op hun productiviteit. Als er iets verandert, waardoor de productiviteit negatief beïnvloed zou kunnen worden (reëel of gevoelsmatig), dan gaat de werknemer dwarsliggen.

Ik heb gebruikers die liever op de groene terminalschermen van de AS/400 blijven voor bulkinvoer, omdat ze daar veel sneller kunnen werken dan in een windowsscherm. Gewoon omdat de fieldexit-toets zo diep is ingesleten, dat ze niet meer aan tab lijken te kunnen wennen. Na overleg met het management is die wens zelfs gehonoreerd. :)

Veranderingsangst heeft echter niets te maken met het feit of iemand moet werken met Windows, Linux of Apple. Veranderingsangst is gewoon wat de naam al zegt: Angst voor verandering.

tERRiON op Dinsdag 1 Juli 2008 15:05

image

Vreemd genoeg is daarmee de datum voor ondersteuning van Windows XP Home langer dan die van Windows Vista Ultimate
De datum is langer? Bevat het meer karakters ofzo? Even kijken:
acht april tweeduizendveertien: 28 karakters (excl. spaties)
tien april tweeduizendtwaalf: 26 karakters (excl. spaties)

Yessss! De datum is inderaad korter! :-D

Berber op Dinsdag 1 Juli 2008 21:37

image

Ja hoooor!
Van de week net gehoord, dat ik Windows XP niet meer kan activeren, omdat alle sleutels gebruikt zijn.

Alfred op Woensdag 2 Juli 2008 16:43

image

Op zich is het een goede zaak dat Microsoft afscheid durft te nemen van iets wat verouderd is en dit vervangt door een beter product. Alleen...

... XP is beslist nog niet verouderd en kan, zeker na SP3, nog vele jaren mee. Stilzwijgend onderkend M$ dit ook door de lange supporttermijn.
... Vista zou ik beslist geen beter product noemen. Ja, het kan meer, heeft meer standaard ondersteuning en zo maar kwa snelheid en stabiliteit is er nog veel verbetering mogelijk. De eerste XP (zonder SP) was ook niet perfect, maar liep beter dan Vista mét SP1.

Toch bestaat het betere product ter vervanging van XP wel. Alleen wordt het niet door M$ gemaakt. Er is zelfs keuze: Mac OSX of een van de vele Linux varianten.

Grandad op Woensdag 2 Juli 2008 16:45

image

ja en dan is het 2010 en dan ben je eindelijk zover dat je een klein beetje met vista overweg kan dan duwen ze je voor veel geld weer een nieuw gedrocht door je strot
maar ja wat doe je daar tegen ???

Athalon1951 op Vrijdag 4 Juli 2008 00:11

image

Gewoon niet meehupplen met de kudde, desnoods ga je Unix draaien, solaris of xenix als de boel maar draait :-)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws