Google moet bezoekersdata YouTube overhandigen

youtube

Gepubliceerd: Donderdag 3 juli 2008

Google moet van de rechter een enorme berg aan data van YouTube, inclusief gebruikersnamen en ip-adressen, aan Viacom overhandigen. Privacyvoorvechters slaan alarm.

Toon volledig artikel

fd0 op Donderdag 3 Juli 2008 12:47

image

Google vindt dat Viacom met deze zaak de vrijheid van het internet bedreigd.
bedreigt

wanneer behoren de d-t fouten nu eindelijk eens tot het verleden?

Hstea op Donderdag 3 Juli 2008 12:52

image

Privacy in ieder geval wel. ;-)

barise op Donderdag 3 Juli 2008 12:58

image

Hier op Webwereld worden die fouten nog vaak genoeg gemaakt. Maak je daar maar geen zorgen om.

Zelfs als je de fouten meldt wordt er niet naar omgekeken. Erg jammer, frustrerend en ongelooflijk onprofessioneel van IDG.

Andreas Udo de Haes op Donderdag 3 Juli 2008 14:38

image

Reacties graag on topic. En correcties zijn meer dan welkom via redactie@webwereld.nl.

GdB op Donderdag 3 Juli 2008 15:24

image

De vele taal- en spelfouten op Webwereld doen afbreuk aan de kwaliteit van de artikelen.

Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn, maar het komt wat flauw over om dit soort reacties 'off topic' te noemen. De snelste manier om van deze reacties af te komen is m.i. heel voor de hand liggend: minder fouten maken.

Blizzard op Donderdag 3 Juli 2008 23:05

image

En dat minder fouten maken is relatief eenvoudig door een spellchecker te gebruiken.

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 13:19

image

Inderdaad, een D of T is natuurlijk veel belangrijker dan het nieuws dat een rechter besluit de privacy van duizenden mensen te grabbel te gooien.

Die rechter geeft de vos toegang tot het kippenhok, maar vindt het 'speculatief' als de boer bang is dat de vos een kip zou kunnen bijten. Wat een achtelijke gladiool.

Jeroenh op Donderdag 3 Juli 2008 12:56

image

Leuke fishing expedition. Het meest opmerkelijke vind ik nog wel dat de data niet geanonimiseerd wordt. Ook is het opvallend dat er geen 3rd party is die deze gevoelige data onderhande neemt.

Google, volgende keer logging uitzetten? Of beperkt bewaren? Of anonimiseren?

DeCo op Donderdag 3 Juli 2008 13:04

image

Ik weet niet hoe het in Amerika geregeld is, maar hier in Nederland moet je als aanbieder van een dienst de logfiles 18 maanden bewaren. Zomaar logging uitzetten lijkt me uitgesloten. Daarbij kan het in sommige gevallen ook wel voor eigen belang zijn.
En wat valt er bij een IP adres te anonimiseren?

Arno op Donderdag 3 Juli 2008 13:13

image

En wat valt er bij een IP adres te anonimiseren?

Het adres ?

Jeroenh op Donderdag 3 Juli 2008 13:57

image

Ik weet niet hoe het in Amerika geregeld is, maar hier in Nederland moet je als aanbieder van een dienst de logfiles 18 maanden bewaren.Nog niet.

Zomaar logging uitzetten lijkt me uitgesloten.Ik ken websites die nog steeds naar /dev/null loggen.

Daarbij kan het in sommige gevallen ook wel voor eigen belang zijn.Of juist niet.

En wat valt er bij een IP adres te anonimiseren?Het IP adres. Ipv het IP adres kun je een MD5 (of SHA512) van het IP adres gebruiken. Dan kan Google toch de data gebruiken voor diensten, maar onverlaten kunnen het niet traceren. Het traceren is 1-way.

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 13:11

image

...maar de rechter vond dit argument 'speculatief'.
Die rechter vind het dus speculatief, dat als een organisatie (die kinderen wil verbieden te dansen op een liedje) dit soort informatie in handen krijgt, misbruik zou kunnen maken van de informatie?

Leeft die rechter op een roze wolk, of is hij gewoon niet goed bij zijn hoofd? Of is dit zo'n idioot die vind dat je niets te verbergen hebt als je niets gedaan hebt?

Volkomen onbegrijpelijk! Ik weet niet of hier een hoger beroep tegen mogelijk is, maar hier moet met kracht tegen geprotesteerd worden.

lodi op Donderdag 3 Juli 2008 13:13

image

Doel: de verhouding tussen inbreukmakende content en overige content aangeven. (Uit te drukken in een getal van max. 2 bytes)
Middel: 4TB aan semi-persoonlijke gegevens overhandigen.

Hopelijk heeft de rechter nog wat voorwaarden gesteld aan het gebruik van de gegevens. Met een beetje privacy-gevoel zou een rechter in ieder geval de gegevens laten anonimiseren door een derde partij.

Zou een rechter ook zo prettig meewerken als een willekeurige overheid wil weten wat de verhouding is tussen onwettige en onschuldige filmpjes?

CrossMediaMannetje op Donderdag 3 Juli 2008 13:22

image

alle logfiles van Youtube, vier harde schijven van elk een terabyte

Hiermee kun je het totale aantal views op YouTube uitrekenen!

Dit gaat om alle views sinds het begin van YouTube.
Een webserver logregel is 250 bytes.
4TB / 250 = 17,59 miljard views.
YouTube bestaat 3,5 jaar.
Dus 5 miljard views per jaar (gemiddeld) www.google.nl/s...n&meta=

Laat het in het eerste 2 jaren 1 miljard views per jaar zijn geweest, dan kom ik uit op 7,5 miljard views in het afgelopen jaar.

Is YouTube dan niet een beetje overhyped? Vergelijk het 'grote' YouTube eens met deze cijfers uit Nederland:

www.dutchcowboy....nl/video/14073 en

CrossMediaMannetje op Donderdag 3 Juli 2008 13:23

image

Eh, sorry, links gingen verkeerd:

Google Calc

DutchCowBoys

DutchCowboys 2

Zwooop op Donderdag 3 Juli 2008 13:43

image

Wie zegt dat het 250 bytes per entry is? Een IP-adres is 4 bytes, een timestamp past ook nog wel in 4 bytes, en login-id's kun je ook nog wel coderen in een aantal bits waar het getal van de wereldbevolking in past. Oh, en dan nog het ID van je filmpje. Is ook maar een paar bytes.

Of je gooit bzip2 over je 250-bytes logregels heen. Dan moet je eens zien hoeveel data je op 1 zo'n harde schijf kwijt kunt. Ter indicatie: met een beetje geluk passen de Bijbel plus de Koran op 1 antieke 1.44MB floppy. (En laat dit open deur over antiek maar gewoon open staan :-P ) Logregels zijn nog veel sterker repetitief, dus dat zipt nog beter.

What worries me most, is de gigantische hoeveelheid lifestyle-gegevens die een mediabedrijf in handen krijgt. De natte droom van alle geheime diensten, zij mochten willen dat ze al die gegevens kregen. Maar als die erom vragen, is de privacy opeens wel een issue voor de rechters. Misschien maar eens kijken hoeveel "haarlemmerolie" er in het spel is.

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 13:48

image

Volgens mij is een webserver logregel maximaal 250 bytes. Verder weten we niets over eventuele compressie. Dus je conclusie dat iets een beetje overhyped is, is gebaseerd op los zand.

CrossMediaMannetje op Donderdag 3 Juli 2008 16:12

image

Ha! Voordat ik postte had ik al even onderzoek gedaan :)
- Een gemiddelde webserver log is 230bytes groot (gecheckt)
- Er wordt in de berichtgeving gesproken over 4TB aan logfiles, dus geen ZIP's.

Overigens, stel dat de berekening klopt: 17,6 miljard views. Wat zou het aandeel Viacom in die views zijn? 1%?
Dat is gelijk aan 176 miljoen viacom views op YouTube. Als ze een miljard dollar eisen, dan vragen ze 5,7 dollar per view.

Bovendien claimt Viacom dat YouTube miljarden verdient. Dat klopt niet. YouTube kost miljoenen per maand en levert vooralsnog geen inkomsten op. Geen banners, geen commercials, helemaal niets...

YouTube wordt betaald uit de (hele diepe) zakken van Google maar kan niet op eigen benen staan, dus het kan goed zijn dat een hogere rechter beslist dat er gewoon geen geld te halen valt.

Anonymous Coward op Vrijdag 4 Juli 2008 14:29

image

logfiles van een google eigen applicatie hoeven zich natuurlijk helemaal niet te houden aan jouw ""regels" die gelden voor meer traditionele logs. Ik kan me zo voorstellen dat de betreffende logs zelfs alleen goed te lezen zijn met een speciale applicatie. Even om aan te geven dat jouw fraaie berekening vooral lijkt bedoelt over het promoten van een website ( spam?)

magikMaker op Donderdag 3 Juli 2008 15:40

image

Uhm, overhyped?
People are watching hundreds of millions of videos a day on YouTube and uploading hundreds of thousands of videos daily. In fact, every minute, ten hours of video is uploaded to YouTube.

Per maand komen er ongeveer 20.000.000 unieke gebruikers op de site, ik denk niet dat je dat op wat voor manier dan ook kan uitrekenen als je alleen weet dat je 4TB aan gegevens hebt...

Dit komt rechtstreeks vanaf de youtube website.

CrossMediaMannetje op Donderdag 3 Juli 2008 16:04

image

Dat klopt aardig hoor. 20 miljoen views per dag * 365 = 7,5 miljard views per jaar wereldwijd voor YouTube.
Maar vergeleken met wat er in een klein landje als Nederland aan kijkers voorbij vliegt vind ik de cijfers van YouTube ineens tegenvallen.

De enige verklaring die ik heb is dat Nederlanders veel meer online zijn, snellere verbindingen hebben en dus ten opzichte van andere wereldburgers veel meer video kijken.

Bob op Donderdag 3 Juli 2008 14:16

image

Te pas en te onpas word er geroepen de vrijheid van internet is in gevaar. Ik zie dat gevaar toch echt niet. Iedereen kan gewoon niet beschermd materiaal uploaden op youtube, zonder problemen en zonder beperkingen (afgezien van aantal minuten dat youtube toestaat)

Zodrag je beschermd materiaal gaan uploaden, tja dan heb je een problem. Echter door beschermd materiaal te uploaden maak je je dus ook strafbaar. Met de vrijheid van internet heeft dit echter niets te maken.

lodi op Donderdag 3 Juli 2008 14:25

image

Heb je het artikel gelezen, of alleen de kop?
A. Het gaat hier niet om uploaden maar om kijken.
B. Het gaat niet om beschermd materiaal maar om al het materiaal.
C. Het gaat niet over bezoekers die een strafbaar feit hebben gepleegd maar om alle bezoekers
D. Het gaat over een willekeurige derde partij die alle bezoekcijfers ter beschikking krijgt.
E. Het gaat niet om de vrijheid van internet maar over privacy.

Bob op Donderdag 3 Juli 2008 15:58

image

Google vindt dat Viacom met deze zaak de vrijheid van het internet bedreigt.

Daarnaast roept youtube dit over zichzelf af. De data wordt ter analyse gebruikt dat staat er duidelijk in. Ik neem aan dat de rechter het ook alleen hiervoor vrijgeeft. Verder neem ik ook aan dat men deze dat niet voor andere doeleinden mag gebruiken dan de doeleinden van analyse in de rechtzaak tegen youtube.

Aangezien google meester is in het loggen van data over van alles en nogwat en deze data ook lange tijd bewaard, langer als wettelijk geiest wordt, roepen ze ook dit weer over zichzelf af. Haden ze de data na 6 maanden gewist was er dus veel minder data over.

Je kan je dus beter als gebruiker van google diensten afvragen hoe google met loggegevens omgaat.

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 14:43

image

Het is voor de rechters argumentatie vrij relevant dat Google zelf eerder heeft aangegeven dat de login ID en het IP adres geen persoonlijke gegevens zijn.

Defendants argue that the data should not be disclosed because of the users’ privacy concerns, saying that: “Plaintiffs would likely be able to determine the viewing and video uploading habits of YouTube’s users based on the user’s login ID and the user’s IP address” (Do Decl. ¶ 16).
But defendants cite no authority barring them from disclosing such information in civil discovery proceedings, and their privacy concerns are speculative. Defendants do not refute that the “login ID is an anonymous pseudonym that users create for themselves when they sign up with YouTube” which without more “cannot identify specific individuals”, and Google has elsewhere stated:
We . . . are strong supporters of the idea that data protection laws should apply to any data that could identify you. The reality is though that in most cases, an IP address without
additional information cannot.
Google Software Engineer Alma Whitten, Are IP addresses personal?, GOOGLE PUBLIC POLICY BLOG (Feb. 22, 2008), http://googlepublicpolicy.blogspot.com/2008/02/are-ip-addresses-personal.html

Ronald123 op Donderdag 3 Juli 2008 15:17

image

Amazing. Google kan wel vinden dat een IP-adres geen persoonsgegeven is, maar bijvoorbeeld hier in Nederland denkt de wetgever daar anders over. Zie indien gewenst de richtsnoeren (pdf).

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 15:36

image

De sleuteldelen zijn hier "In most cases" en "an IP address without additional information".

Volgens mij eist de KinderBully-club de combinatie IP-adres en Loginnaam. En het kan dan in de veel gevallen anoniem zijn, maar niet altijd.

Bijvoorbeeld op Webwereld schrijft iemand reacties onder de naam "Peter Koopman". Zonder IP adres is dat nog redelijk anoniem, maar met het IP adres erbij kan je hem met de info van een dns-lookup zo opzoeken in de telefoongids.

Als de rechter opdracht had gegeven op alleen logon-id's vrij te geven dan had ik het nog kunnen bevatten. IP-adressen worden al twijfelachtig, omdat dit veel huishoudens al heel uniek identificeert. Maar met beide wordt een kruis-referentie wel heel erg gemakkelijk gemaakt. Dus die rechter is in mijn optiek, of extreem blond, of extreem naïef.

U4iA op Donderdag 3 Juli 2008 15:19

image

Google moet van de rechter een enorme berg aan data van YouTube, inclusief gebruikersnamen en ip-adressen, aan Viacom overhandigen. Privacyvoorvechters slaan alarm.
...en dat is nou precies waarom ik al tijden roep dat Google gevaarlijk is. Wie controleerd wat Viacom met deze gegevens gaat doen? Nu zijn het de gegevens van YouTube, morgen Gmail.

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 15:49

image

Ergens heb je gelijk. het voelt raar om het ene bedrijf gevaarlijk te noemen omdat de rechter ze dwingt gegevens over te dragen aan het andere bedrijf. maar in deze situatie is het wel waar.

Ik vind de entertainment industrie wel vele malen gevaarlijker, omdat zij ten koste van alles proberen hun machtspositie in stand te houden. Überhaupt stemt het hele Amerikaanse systeem, waarin geld de alles bepalende factor lijkt te worden, me niet bepaald blij.

Diogenes_Isher op Vrijdag 4 Juli 2008 01:58

image

Al werkt dit (waarschijnlijk) niet bij gebruik van "YouTube", het werkt wel heel goed bij gebruik van de "Google"-zoekmachine: Scroogle
Het kan zelfs nog veiliger en meer anonymised, namelijk door Scroogle ook nog eens vanachter een door uzelf gekozen Proxy vandaan te gebruiken. Er kunnen zelfs meerdere Proxies "achter elkaar" gezet worden, al werkt het dan wel wat langzamer.
U zet gewoon de URL van "Scroogle" in de address-balk van de door u gekozen Proxy.
Door op deze manier van de zoekfunctie van Google gebruik te maken voorkomt u, dat Google van u (w zoekgedrag, enz.) misbruik kan maken. Werkt echt prima ! :-)

Algemende opmerking: de bescherming van uw privacy is voor alles uw eigen zaak, daarom de volgende (hopelijk nuttige, bruikbare) tips:
- Gebruik bij voorkeur slechts 100 % Open_Source systemen/browsers omdat die (met zekerheid) geen ingebouwde spywares e.d. (kunnen) bevatten.
- Open NOOIT vage, van onbekende bron afkomstige, emailtjes - en zeker niet als er progjes, scriptje of HTML/javascripts "aan hangen", hoedt u vooral voor "auto.exe" -dingen omdat die vrijwel altijd heel erg fout zijn...
- Ga NOOIT als "root" de WWWeb op, maar als een gewone user die zo min mogelijk rechten heeft op uw systeem waarbij u toch nog net kunt werken,
- Installeer NOOIT zomaar 1 of ander vaag progje/scriptje of "leuke teletubbie-stuff" - en al helemaal niet met "root"-rechten.
- Maak NOOIT gebruik van Google e.d. zonder een Proxy te gebruiken.
- Gebruik, indien mogelijk, een WWWeb-sniffer om alles wat uw bak in- en uit-gaat in de gaten te kunnen houden. Bij twijfel: schakel uw WWWeb-verbinding (modem) uit, om vervolgens uit te (laten) zoeken wat er voor onheil plaats heeft gevonden en het zo spoedig mogelijk te (laten) herstellen/verwijderen.
- Vertrouw nooit iets of iemand blindelings - ook mij niet. (Blind) vertrouwen ergens in hebben is bewust riskeren zich te laten schaden. Niet doen dus.

Laten deze tips een soort van "tweede natuur" van u worden, echt, uw veiligheid, privacy en individualiteit kan slechts door u zelf en door niemand anders beschermd worden !

Stille op Donderdag 3 Juli 2008 15:28

image

Wee degene die Amerikaans spul op YouTube bekijkt dan wel inbedt op een eigen website ...

Ach het stopt de Amerikanisering, en dat is een zegen!

CrossMediaMannetje op Donderdag 3 Juli 2008 16:28

image

Nog interessanter is dat Google Viacom al had beloofd om de voor hen relevante data te geven.
Zie uitspraak.

Echter Viacom heeft het voor elkaar gekregen om ALLE data te verkrijgen. Daarmee krijgt Viacom inzage in kijkgedrag en populariteit van bepaalde type content en kan daarmee een eigen, dus concurrerende, video portal gaan optimaliseren.

Viacom heeft zelfs geprobeerd inzage te krijgen in het advertentiemodel van YouTube en dat is door de rechter geweigerd. Anders had Viacom ook nog eens het hele commerciële model kunnen kopieren.

Er speelt onder water dus iets heel anders dan privacy (die vergeet men voor het gemak) maar het gaat plat gezegd om de (broodnodige) advertentie-pegels. Viacom is bang dat adverteerders weglopen van MTV naar YouTube, terwijl Viacom wel de kosten voor de content heeft gemaakt.

elmo2you op Donderdag 3 Juli 2008 16:42

image

Dit is misschien een domme vraag, maar hoe zit het de jurisdictie van deze rechter in de VS?

Ik ben geen specialist op het gebied van bedrijfsrecht, dus als iemand met meer verstand van zaken licht op de zaak kan werpen dan zou dat fijn zijn.

Dat de rechter iets te zeggen heeft over Google met betrekking tot hun activiteiten in de VS lijkt me voor de hand liggend. Maar hoe zit dat met exploitatie in het buitenland?

Volgens mij maakt Google gebruik van lokale caching machines (misschien is hub een beter woord?) die over de hele wereld verspreid staan. Indien alles vanuit de VS gehost zou worden, zou je kunnen stellen dat je als gebruiker diensten in de VS gebruikt (hoewel daarmee nog niet gezegd is dat dit juist is) en dus onderhevig zijn aan het rechtssysteem van de VS. Als een machines echter in bijvoorbeeld Nederland staat, is er dan niet spraken van een Amerikaans bedrijf (Google) dat in het buitenland opereerd? Voor zover mijn kennis strekt, heeft Google zich dan tevens te houden aan de regelgeving van dat land. Volgens mij betreft dit ook privacy-regelgeving. Wat als de verstrekking van mijn YouTube gegevens aan derden nu eens niet is toegestaan? Hoe kan een rechter in de VS bepalen dat het Amerikaanse recht boven dat van andere landen staat?

Ik denk overigens dat dit probleem eerder algemeen voor globalisering is dan specifiek iets met Google te maken heeft. Eerlijk gezegd verbaast het mij niets dat een Amerikaanse rechter er (in voor Amerikanen gebruikelijke arrogantie) van uit gaat dat de VS overal de baas is (en dat internationaal recht alleen bestaat wanneer het hun uit komt). Ik hoop vurig dat dit nog een internationale privacy-rel gaat opleveren.

Anonymous Coward op Donderdag 3 Juli 2008 19:02

image

t ja nu alleen nog surfen via de werkgever of de buurman

Dirkie op Zaterdag 5 Juli 2008 22:51

image

Viacom hangt het verzoek op aan een dagelijks en heel populair politiek programma. The Daily show met John Stewart en Colbert is terecht erg kritisch over de Bush administratie en durft dus echt wel veel te zeggen.
Viacom vindt dat gewone mensen die show (te)veel op YouTube zetten zonder toestemming, nergens wordt duidelijk dat Comedy Central cq John Stewart of Colbert daar een probleem mee hebben. Lijkt me ook niet want het is altijd NA de uitzending en die is erg actueel, dus herhalingen alleen als ze op vacantie zijn.
Uiteraard heeft Bush en de Republikeinen er wel een probleem mee. Vandaar!

Dat is de werkelijke reden waarom ze dit aanspannen EN ze schijnen de "juiste" rechter gevonden te hebben. Als ze het voor mekaar krijgen dan wordt dat dus onmogelijk gemaakt.
Het is de eerste keer dat de gegevens niet geanonimiseerd worden, met deze onderliggende reden. Viacom heeft niets met het programma zelf te doen, heeft dus schijnbaar geen enkele reden..Dingen zijn dus niet altijd wat ze schijnen, met een kanon op een vogeltje schieten die niet zingt zoals jij het graag zou willen...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws