Apple klaagt Mac-kloner Psystar aan

Apple

Gepubliceerd: Woensdag 16 juli 2008

Computerfabrikant Apple heeft op 3 juli een aanklacht ingediend tegen concurrent Psystar wegens het schenden van copyright en softwarelicenties.

Toon volledig artikel

flabber op Woensdag 16 Juli 2008 14:33

image

Ik denk dat Apple best een goede zaak heeft hoor... er staat duidelijk in hun voorwaarden dat OSX alleen geïnstalleerd mag worden op een Mac. Hun zaak is ook niet echt te vergelijken met de Windows-aanklachten e.d., aangezien Windows alleen de software levert (toetsenborden en muizen e.d. niet meegerekend), en Apple ook hun eigen computers maken. De situatie is hier dus duidelijk anders.

Daarnaast gebruikt Psystar een gekraakte versie van OSX, wat óók tegen de licentievoorwaarden is, én worden er open source-drivers voor o.a. wifi en bluetooth verkocht (in de voorgeïnstalleerde systemen)... iets wat niet echt in goede aard bij deze open source-developers is gevallen.

U4iA op Woensdag 16 Juli 2008 15:23

image

Daarnaast gebruikt Psystar een gekraakte versie van OSX
Volgens mij is er weinig gekraakt aan de versie die hun gebruiken. Ze gebruiken we een emulator voor EFI. Apple heeft alleen wel een sterke zaak, omdat men het OS niet los (Full) verkoopt en alleen als Upgrade. Daarnaast levert Apple een Mac met OSX als "gratis" OS, terwijl je ook gewoon Windows of Linux op een Mac kan installeren. Het veel gehoorde argument van koppelverkoop gaat hierbij dus niet op, zoals bij de iPhone en een T-Mobile abonnement.

Het is echter wel interessant om te zien hoe dit uitpakt, omdat ik best OSX legaal zou willen draaien op andere hardware dan de verouderde Mac die wij hebben.

no-limit op Woensdag 16 Juli 2008 15:01

image

nee, aPle heeft geen zaak. psystar levert gewoon open pc's, wat inhoud dat je er elk os op kan zetten. heb de mijne nu al 2 maand en heb hier leopard gekocht. draait prima. dus niets gehackte osx maar gewoon een pc die kan wat ie moet doen.

Samuel Michon op Woensdag 16 Juli 2008 16:18

image

Als het zo zou zijn dat Psystar alleen computers zou leveren zonder voorgeïnstalleerd OS, dan zou Apple geen rechtzaak aanspannen. Iedereen kan een kloon in elkaar zetten met onderdelen waarvan bekend is dat het goede Hackintosh ondersteuning geniet. Wat Psystar echter doet is het Mac OS alvast installeren voor de klant, en daarvan wisten we dat ze geheid problemen mee zouden krijgen.

Het enige wat ter discussie staat is of een software-fabrikant zomaar van alles in zijn licentie-overeenkomst kan schrijven. Als consument heb je immers maar twee opties: je installeert de software en accepteert de voorwaarden, of je laat de doos dicht en vraagt je geld terug. Consumentenrecht zit in de meeste landen toch iets genuanceerder in elkaar dan zo'n EULA ons wil laten geloven.

Bladerunner op Woensdag 16 Juli 2008 18:55

image

Oh? Net als een Mac dus.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 22:01

image


En de gemiddelde consument weet zeker open osx 86 te installeren zelfs dat mag deze winkel niet doen omdat dit niet voor commerciële doeleinde mag gebruikt worden. Er zijn hier 2 partijen die een zaak hebben. Sterker nog de winkel heeft zichzelf al in de vingers gesneden door een commerciële reclame boodschap met x86 erop te draaien en deze gebruikt voor verkoop van de open pc.

Als er iemand geen kans heeft is het deze vage winkel wel die telkens een andere locatie heeft.

Coule op Zaterdag 19 Juli 2008 09:52

image

nee, aPle heeft geen zaak. psystar levert gewoon open pc's, wat inhoud dat je er elk os op kan zetten.

Leg mij dan eens uit waarom de vogel (Psystar) is gaan vliegen voor de zoveelste keer...

www.information...cleID=209101319

Op zijn minst verdacht of ze nemen hun voorzorgen voor een heel zwaar process...

Coule op Woensdag 16 Juli 2008 15:05

image

Profiteer er nog maar wat van terwijl je nog kan...

Apple Demands Recall Of Psystar Mac Clones

no-limit op Woensdag 16 Juli 2008 15:40

image

aPle kan wel claimen maar de rechtzaak is er nog niet. een open pc is gewoon een pc echetr alle hardware kan met het osx os overweg (en andersom) dat is het enige verschil met alle andere non mac pc's. het enige wat aPle dan kan doen is het verbieden van een efi emulator. maar efi is niet van aPle het is een nieuwe standaard. diverse mobo fabrikanten leveren al mobo's met efi erop, windows 7 draait er straks ook op! dus aPle kan beter osxi gaan bouwen want straks draait osx op elke pc. en ik wil nog wel zien hoe ze mijn open pc in handen willen krijgen. heb gewoon osx bij macme gekocht, lijkt mij dus een legale versie.

Coule op Woensdag 16 Juli 2008 15:54

image

Begin al maar in te pakken...!

mdewals op Woensdag 16 Juli 2008 16:57

image

hoe kun je iemand die Apple niet fatsoenlijk kan spellen serieus nemen.
Dat je met aPle probeert de draak te steken met iPhone, iPod, iTunes doe het dan tenminste goed door het als aPple te doen.......

triest figuur ben je....we zien je hier enkel wanneer je wat onzin kunt verkondigen over Apple.

Bladerunner op Woensdag 16 Juli 2008 18:01

image

No-limit: ik heb jou (uiteraard) nog nooit iets positiefs over Apple of een Mac horen zeggen. In jou wereldje heeft Apple of een Mac alleen maar negatieve eigenschappen. Dat alleen al getuigd van een enorme tunnelvisie (iets waarvan jij de Mac gebruiker beschuldigt)
Een van jou argumenten is: "Appel is duur". Alleen daarom probeer jij via in dit geval Psystar (he zit m'n scherm weer vol speeksel) met een "Mac" te kunnen werken en dat stabiele en veilige OS te kunnen gebruiken. (wat je zo "haat").

Maar kerel een Mac IS NIET DUUR (kijk maar naar de huidige iMac). Het is juist ANDERSOM: een hoop merken zijn (en sommige wel verdacht erg) gewoon goedkoop. Net als de doorsnee kwaliteit van hun bouw componenten. Apple heeft altijd spullen gemaakt waarvan je qua levensduur e.d. op aan kan. De spec's b.v.b. van RAM module's zijn vrij streng. Of heb jij dan liever spec's van de computer boer op de hoek? (zit vast in die Psystar van jou) Mag het dan a.u.b. een ietsje meer zijn bij Apple?

Tussen twee haakjes: heb je nog een doos nodig??

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 18:23

image

lever je mij die MAC voor 400 dollar?

dacht het niet... dus de kloon is vele malen goedkoper. Ik begrijp niet wat Apple fans zo tegen deze concurrentie hebben. dat kan de prijs van Apple aleen maar verder onder druk zetten. Het is dus een erg positieve ontwikkeling en iemand dwingt je een kloon te kopen. Misschien dat Apple bang is voor deze ontwikkeling maar zijn klanten zouden hier blij mee moeten zijn.


Coule op Woensdag 16 Juli 2008 18:39

image

Rijden met een zware Duitse klassewagen kan je nu 1x niet doen aan de prijs van een Nederlands Dafje...

Koop je een zware Franse klassewagen (cfr. WindowsmerkPC) dan kost het je evenveel geld hoor...

Je vergelijkt hier Apple's met (Windows) witte producten.

Ik ga hier die discussie niet herbeginnen voor de ...tigste keer met dezelfde fundalisten.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 19:35

image

als ik een dafje wil kopen met het navigatiesysteem van Mercedes dan kan dat gewoon, niemand die daar moeilijk over doet.
Waarom nu al die problemen met een kloonbakker die alleen maar Apples prijzen onder druk kan zetten. Niemand dwingt je er een te kopen en keuze is een groot goed.

Wat al dan iet vermeend fundamentalisme hiermee te maken heeft mag je me uitleggen.



Coule op Woensdag 16 Juli 2008 21:13

image

Een Dafje met een navigatiesysteem van een Mercedes rijdt nog altijd als een Dafje...

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 21:17

image

En wat is daar mis mee?

Dat is toch de keuze die ik maak, heb jij daar problemen mee?

Coule op Woensdag 16 Juli 2008 21:44

image

Kom dan niet janken hier dat je met een Dafje rijdt...

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 23:06

image

Jij bent jaloers dat ik in dat dafje net zo snel maar veel goedkoper op mijn bestemming kom ;)

Coule op Woensdag 16 Juli 2008 23:30

image

Nee hoor, maar kom niet klagen als je Dafje ontploft!
Want zo ziet het er naar uit met Psystar.
Hopelijk heb je een abonement op de wegenwacht!

hallieballie op Woensdag 16 Juli 2008 22:44

image

Huh, als deze PC nu dezelfde fuctionaliteiten heeft als een MAC, waarom niet.

Het gaat de MAC gebruikers toch altijd om het gevoel (zogenaamde gebruikersgemak) wat je hebt als je MAX OSX gebruikt, je kan mij niet vertellen dat deze anders is op een "kloon" dan op een MAC zelf.

Zolang de software maar doet wat die moet doen, zal het jan met de korte achternaam geen moer uitmaken of het genuine MAC hardware is.

Over fundamentalisten gesproken.

Coule op Woensdag 16 Juli 2008 22:55

image

Je gelooft ook nog in sprookjes mijn gedacht...!

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 22:28

image


Kijk en dat zijn nu typisch woorden van onwetende mensen.
Maar je krijgt alleen een verkeerde ervaring met Apple dan.

Ik heb tig computers geassembleerd en kan je nu wel vertellen de ervaring die je met een Mac hebt krijg je nooit zomaar bij een
zelfbouw computer.

En als ik die Psystar al zie in dat filmpje kan ik zo zeggen het komt niet eens in de buurt van een Mac.
Dat ding ziet er nogal als een erg goedkope a-merk pc uit.
Zelfs voor een Windows machine zou ik die rommel niet gebruiken.

no-limit op Vrijdag 18 Juli 2008 01:22

image

oh dus aan een filmpje zie jij de ultieme mac ervaring? wat een gelul. zo'n psystar doet het prima, niet zo snel als een nieuwe macpro maar tov een macmini een stuk beter. trouwens ald de efi usb stick geprobeerd? maakt van elke pc een macclone. aPle kan wel doorgaan met aanklagen.

Bladerunner op Vrijdag 18 Juli 2008 14:53

image

Wat een vergelijking zeg!
Een desktop vergelijken met de MacMini. Even reëel blijven zeg!
Mijn 3 a 4 jaar oude G5 PowerMac heeft in bepaalde gebieden ook betere spec's dan de huidige Intel dual core Mini. (zoals de FSB en videokaart)

Je gaat toch ook geen Mercedes vergelijken met een Smart?
Vergelijk hem nu eens met de iMac's? Wedden dat die een betere prestatie/prijsverhouding hebben?

Samuel Michon op Woensdag 16 Juli 2008 18:50

image

lever je mij die MAC voor 400 dollar?

De goedkoopste Mac, de Mac mini kost 599 dollar, dus nee, een Mac zal niet lukken, zelfs niet een refurbished Mac mini (kost nog steeds 500 dollar).

Maar goed, die Psystar van 400 dollar kost ook geen 400 dollar, je moet er namelijk wel 129 dollar bijtellen voor de systeemsoftware, als je wilt dat Psystar er OS X op zet. Daarnaast zijn de specs ook niet om over naar huis te schrijven; veel minder dan de Mac mini (waar OS X al standaard op zit).

Als je echt een goedkope computer wilt met semi-legaal OS X dan kun je altijd een AppleTV kopen. Kost maar 329 dollar; 160GB harde schijf, Intel processor, HDMI, optische audio-uit, USB 2.0, WiFi 802.11n, afstandsbediening. Zit al een versie van OS X op, helpt wel om er Leopard op te zetten voor volledig desktopgebruik -- dan ben je in totaal 458 dollar kwijt (329+129), of 358 dollar (229+129) voor de kleinere AppleTV.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 19:44

image

ik begrijp uit o.a deze test dat alles inclusief is. http://www.engadget.com/2008/04/30/psystar-open-computer-notes-benchmarks-and-video/

Samuel Michon op Woensdag 16 Juli 2008 19:58

image

Nergens in jouw link staat dat de computer 400 dollar kost inclusief Mac OS. Is ook niet zo; ook al is de Psystar website al offline lijkt me het wel duidelijk genoeg uit het volgende verhaal:


I ordered our Open Computer directly from the Psystar Web site, since that was the only way to place an order at the time. (Psystar now offers sales over the phone.) Originally, I placed an order for an Open Computer without OS X installed—Psystar charges $155 to install the operating system, and I figured we could save a few bucks on our order with a little do-it-yourself know-how. But a few days after ordering, I called Psystar looking for a status update. A live human being answered the phone—somewhat surprising to me, given the stories that had appeared about the company immediately after it announced plans to sell a Mac clone—and put me on hold to look up the order. Moments later, another Psystar employee came on the line and strongly suggested that I pay to have OS X pre-installed. He explained that, unlike the Windows and Linux, installing OS X is a very difficult and complicated process and that the company does not provide installation instructions for OSX. I reluctantly pulled out the credit card, and the system shipped out to us a few days later. The system cost us $399.99, plus $50 for a FireWire card. Add in the $110 graphics card and the $155 OS installation, and the machine cost $714.99; shipping brought the price to $751.47.

- bron: MacWorld

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 20:18

image

- bron: MacWorld... zucht.. en dat is dan wel een erg onbevooroordeelde bron zeker?

Laat duidelijk zijn dat als de prijs inderdaad boven de 700 dollar komt je natuurlijk dom bezig bent om een Psystar te kopen. Waarom er hier zo paniekerig gedaan word tover deze kloon is me een raadsel. laat die concurrentie toch gewoon komen daar worden we alleen maar beter van.

Of zijn jullie allemaal bang voor een herhaling van het verleden waarbij op het moment dat Apple de kloonbakkers toeliet het bedrijf bijna failliet ging en Microsoft ze moest redden?




Samuel Michon op Woensdag 16 Juli 2008 20:28

image

Je hebt gelijk, het zijn allemaal charlatans, die jongens van IDG. Psst: MacWorld en Webwereld zijn allebei publicaties van hetzelfde bedrijf.

Maar goed, ik ben met een bron gekomen die prijzen vermeld, dat heb jij nog niet gedaan. Zoek maar eens hard naar een website die zegt dat de $400 Psystar incl. OS X is, of hou anders op het te roepen.

Omdat je Engadget blijkbaar zo'n goede bron acht, bij deze nog een laatste:
If you're not brave enough to OSx86 your own PC, psystar will sell you its OpenMac clone for $400. For that price you get 2.2GHz Core 2 Duo E4500 processor, 2GB of memory, integrated GMA 950 graphics, 250GB disk and 20x DVD burner. Add another $155 and they'll even install Leopard on the non-Apple kit with the help of an EFI V8 emulator.
- bron: Engadget

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 20:47

image

It definitely defies the EULA for Mac OS X, which specifies that the purchaser of a legal copy of Leopard is entitled to install the operating system on an Apple-branded computer. If you buy the $399 OpenMac, you can check the EULA yourself if you also buy the pre-install option, as the company includes a retail copy of Leopard with your purchase.

Spec-wise, the computer compares well against Apple's own Mac mini, which retails for US$599. For your $399, you get a 2.2GHz Intel Core 2 Duo E4500 Processo, 2GB of DDR2 667 memory, Integrated Intel GMA 950 Graphics, a 20x DVD+/-R SATA drive that is Lightscribe-capable, and four rear USB Ports.

In comparison, the Mac mini offers a 1.83GHz Intel Core 2 Duo, 1GB memory, an 80GB hard drive, a FireWire port, all packed into a tiny case.


Dus Psystar: 399 + 120 dollar = 419 dollar. Apple mini= 499 EURO = ca 700+ dollar. Neem je een bijna gelijkwaardige Mini dan zit je weer 200 euro duurder dus al op 1000 dollar.



maar je mist het punt, je kunt deze Kloon vwb prijs vergelijken met de Apple mIni die hardware matig aan de magere kant is. Je krijgt dus meer en snellere hardware voor je geld.

Los daarvan blijft mijn belangrijkste vraag staan: vanwaar deze angst voor de kloon bij Apple fans. Wat vrees je nu eigenlijk? prijsdaling? aantasting imago van apple? aantasting van Imago van Apple gebruikers?

Vertel! Ik ben erg benieuwd naar de reden voor deze afkeer.

Apple store

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 20:50

image

edit ( waar is die knop) 519 dollar natuurlijk...

Samuel Michon op Woensdag 16 Juli 2008 21:44

image

Dus Psystar: 399 + 120 dollar = 419 dollar. Apple mini= 499 EURO = ca 700+ dollar.

Je rekensom klopt nog steeds niet. Psystar: $399. OS X: $129 (Apple Store USA). Apart kopen, samen $528. Wanneer voorgeinstalleerd door Psystar: $399 + $155 = $554.


Een Mac Mini kost $599. (Apple Store USA)

Maar goed, je geeft nu tenminste toe dat je voor $400 geen Psystar inclusief OS X kunt krijgen.


Neem je een bijna gelijkwaardige Mini dan zit je weer 200 euro duurder dus al op 1000 dollar.{..} je kunt deze Kloon vwb prijs vergelijken met de Apple mIni die hardware matig aan de magere kant is. Je krijgt dus meer en snellere hardware voor je geld.


Jij 'vergeet' er bij te zeggen dat de Mac mini de grootte heeft van een stapeltje van 5 CD's en de Psystar de grootte heeft van een kleine koelkast. Er is geen PC die ook maar in de buurt komt van het formaat en prestatie van de Mac mini. De AOpen MiniPC komt er nog het dichtste bij in de buurt, maar ook die komt niet verder dan 1.6Ghz.

Daarbij krijg je voor $599 het OS, een hele suite award-winnende applicaties waaronder een goed HTPC programma inclusief afstandsbediening, en functionaliteit die niet op de Psystar zit, zoals FireWire, WiFi 802.11n en Bluetooth.

Lijkt mij de $45 wel waard.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 21:50

image

Jij 'vergeet' er bij te zeggen dat de Mac mini de grootte heeft van een stapeltje van 5 CD's en de Psystar de grootte heeft van een kleine koelkast.

en dan zijn we er weer...design is het sleutelwoord bij appkle fans.

Maar je vergeet te antwoorden op de belangrijkste vraag.



Los daarvan blijft mijn belangrijkste vraag staan: vanwaar deze angst voor de kloon bij Apple fans. Wat vrees je nu eigenlijk? prijsdaling? aantasting imago van apple? aantasting van Imago van Apple gebruikers?

Vertel! Ik ben erg benieuwd naar de reden voor deze afkeer.


Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 22:05

image


Een mac-mini heb je al voor 499 euro en dan heb je geen b-merk onzin waar je snel spijt van zal gaan krijgen.
Deze computer die psystar aanbied komt echt niet in de buurt van een Mac.

OSX hoor bij een Mac en dat is namelijk 1 product die geheel op elkaar is afgestemd om optimaal te functioneren.
Als jij denkt het alleen om een hype of design gaat dan weet je totaal niet waar wij het over hebben.
Het gaat om het geheel en geen rammel bakje die herrie maakt en telkens moet upgraden omdat deze anders traag word.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 23:13

image

De Mac Mini kosr 599 euro bron: Apple store je kent de prijzen dus niet eens.
De Psystar is superieur ( aldus testen! bron: Benchmark en stukken goedkoper. Ja hij maakt wat herrie, kwestie van een ventilatortje van pakweg een tientje.. Slordig zeker, maar daar is de rpijs ook naar. Hij is inderdaad niet geweldig mooi, lijt op een oude Mac en is dus per definitie uit de mode ;)


Waarom zou een OSX machine trager worden met de tijd, ken je de grote voordelen niet meer van je geliefde systeem?

Wat is de achtergrond van jouw afkeer van de psystar?

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 06:15

image

store.apple.com...ini?mco=MTE3MDQ

Misschien moet jij eens de juiste Apple store erbij pakken daar staat toch duidelijk vanaf 499 Euro.

1) Psystar verbruikt 600 Watt ... bereken dat eens op jaarbasis.
psystar.com/ind...p;amp;Itemid=72

Dat is flink wat meer dan het vermogen van een Mac Mini.

Tevens vermeld Psystar niks over de FSB welke uit eerdere berichten lager bleek te zijn.
Echter heeft deze FSB wel flinke invloed op de snelheid.

Verder was het toch ook vreemd dat Psystar continu van locatie verplaatste.

Ik ken Laptops die sneller volgens de hardware samenstelling hadden moeten zijn maar het resultaat langzamer waren dan mijn macbook. Dit soort vergelijkingen ben je nogal kort door de bocht.

Want wie support straks de drivers? volgens mij geen 1 en volgens mij zijn die van reuze belang om optimale snelheid te krijgen en stabiliteit.



U4iA op Donderdag 17 Juli 2008 10:40

image

Als Mac gebruiker kan ik hier kort in zijn: Exclusiviteit. Mac staat voor trendy, apart, lifestyle, etc. Dus als iedere boerel*l met een kloon OSX kan draaien, verliest de Mac en OSX zijn (magische) status. Het hele imago van OSX en Mac is op deze pijlers gebouwd, dus op het moment dat een ander een stukje van deze magie weg neemt (draaien van OSX op klonen), daalt dus ook de magische werking van het merk ansich.

Persoonlijk vind ik dat ze klones mogen maken. Het zal mij een worst zijn. Alleen denkt de gemiddelde Yup die zich verheven voelt met zijn Mac boven het Windows-paupers en Linux-gepeupel hier héél anders over. :)

Coule op Donderdag 17 Juli 2008 11:15

image

Kan het nog wat arroganter?

Ben ik helemaal niet mee eens als jarenlang Macgebruiker.

Ik vind Mac OSX een heel degelijk en gebruiksvriendelijk systeem.

Als Apple als hardware- en softwaremaker kiest voor een gesloten model is hun volledig recht.

Heeft HELEMAAL NIKS met exclusiviteit te maken mijn gedacht.
Moest exclusiviteit de motivatie zijn dan pas zou de Mac veel duurder zijn dan de merkPC. Wat vandaag het geval niet is.

U4iA op Donderdag 17 Juli 2008 12:52

image

Kan het nog wat arroganter?
Arroganter? Wat is er arrogant aan de waarheid? Apple positioneerd toch de Mac als Lifestyle?!? Of heb je de afgelopen jaren de marketing van dit bedrijf gemist?

Ik vind Mac OSX een heel degelijk en gebruiksvriendelijk systeem.
Helemaal mee eens, maar wat heeft dat met mijn comment en de vraag van SED te maken?

Als Apple als hardware- en softwaremaker kiest voor een gesloten model is hun volledig recht.Heeft HELEMAAL NIKS met exclusiviteit te maken mijn gedacht.Moest exclusiviteit de motivatie zijn dan pas zou de Mac veel duurder zijn dan de merkPC. Wat vandaag het geval niet is.
Exclusief is het zeker. OSX is alleen voor Mac hardware. OSX is speciaal. OSX en Mac is Lifestyle en Mac is "niet voor iedereen bereikbaar". Een Mac is wel duurder dan een gemiddelde Windows PC met dezelfde configuratie. Is dat erg? Nee, je mag het zo duur maken als je wilt. Apple wil bijzonder zijn en exclusief (lijken), denk aan de iPhone, iPod, etc. en daarom kopen mensen het. De meeste Yup gebruikers vinden het maar niks dat hun Apple meer mainstream begint te worden, want dan verliest het dus zijn exclusieve imago.

Coule op Donderdag 17 Juli 2008 15:21

image

Wat hang jij hier de snob uit hoor.

Ik heb me nooit bezig gehouden met de Mac en OSX omdat het exclusief zou zijn, maar gewoon omdat het goed was en ,vind ik nog altijd, beter en vooral gebruiksvriendelijker voor mij dan de producten van de concurrentie.

Als jij hier het yuppiedom wil verdedigen is dat je goed recht, maar dan spreek je vooral voor jezelf en niet voor mij.

Anonymous Coward op Vrijdag 18 Juli 2008 17:49

image


de iPhone is ook exclusief en er is nog geen enkele iPhone killer die het weet te evenaren.

Als jij denkt een Mac duur is ... prima ik laat je in de waan en vergeet voor al niet het energie verbruik.
(40Watt vs 600Watt) ... eindrekening komt vanzelf in de deur ;)

Samuel Michon op Donderdag 17 Juli 2008 13:06

image

Mac staat voor trendy, apart, lifestyle

Kan tegenwoordig wel zo zijn, maar dat niet zo toen ik begon Apple-computers te gebruiken. Apart, ok, maar trendy? Mijn eerste Mac was een Quadra 610, dat was geen sexy computer. Wel zat alles heel handig en logisch in elkaar, en zat er ook een IBM-PC bij ingebouwd, om Windows te kunnen draaien. Macs werden in die tijd vooral gebruikt in de reclame en in het onderwijs, weinig hip dus. Los van mijn lotgenoten bij Klokhuis (de Mac gebruikersgroep) vond niemand Macs cool, dat veranderde pas een beetje toen Sandra Bullock, fervent Mac-gebruiker, in haar contracten ging eisen dat de good guys in haar films alleen Macs zouden gebruiken. (bv. The Net - 1995) Tegenwoordig is dat common practice, kijk naar willekeurig Amerikaans TV-programma en er staan altijd Macs.

U4iA op Donderdag 17 Juli 2008 14:52

image

Het mag toch duidelijk zijn dat Apple met de introductie van de iMac 10 jaartjes geleden zich duidelijk richte op de hippe en trendy mensen die iets aparts wilde hebben. Het gevoel van een andere lifestyle die exclusieviteit en noviteit uitstraalde. Ach laat ook maar...

Coule op Donderdag 17 Juli 2008 15:24

image

...dat veranderde pas een beetje toen Sandra Bullock, fervent Mac-gebruiker, in haar contracten ging eisen dat de good guys in haar films alleen Macs zouden gebruiken.

In de eerste serie van 24 kon je zo ook makkelijk de good guys (Macje) van de bad guys (PC) onderscheiden. Ondertussen is het onderscheid zo makkelijk niet meer... De good guys worden regelmatig de bad guys en omgekeerd door de verschillende series heen.
In serie 1 was het leven nog eenvoudig... ;-)

Samuel Michon op Donderdag 17 Juli 2008 16:28

image

'24' komt uit 2001, 'The Net' komt uit 1995. Tegen 1998 waren Macs al goed vertegenwoordigd op televisie. Ook in Nederland, met name de soapseries en advocatenseries. Tegenwoordig zie je op TV eerder een MacBook Pro dan een ThinkPad of Toughbook.

Bladerunner op Woensdag 16 Juli 2008 19:11

image

Ik heb niets tegen concurrentie SED.
Maar wel tegen mensen die met constant de zelfde verkeerde argumenten komen.
Kwaliteit daar betaal je voor. Ik geef liever iets meer uit (aan wat dan ook), dan dat ik b.v.b een koffiezetapparaat koopt uit Taiwan voor €10 (gezien op het Journaal?) dat even later als kampvuur dienst kan doen.

En waarom ben ik nu niet verbaast dat het SED weer is die reageert, en niet no-limit zelf?

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 19:37

image

Maar als ik nu graag dat goedkope koffiezetapparaat wil, wat is daar mis aan> Waarom moe tik perse een dure Senseo kopen van jou.

Wat je laatste opmerking betreft : welke suggestie doe je hier nu?

Bladerunner op Donderdag 17 Juli 2008 14:55

image

Ik snap inmiddels wel dat je alles zo goedkoop mogelijk wilt hebben. Is niks mis mee, willen we allemaal wel.
Maar als je een computer of een plasma TV gaat kopen of een ander apparaat waar je lang van hoopt te genieten, durf je het dan aan om een vaag obscure merk te kopen met het gevaar dat dat stuk gaat en extra geld kan gaan kosten? Of koop je liever een degelijk gerenommeerd merk waar je van op aan kan?
Als je voor het eerste kiest kun je van een koude kermis thuis komen.

En wat mijn laatste opmerking betreft:
Ik doelde op het simpele feit dat jij overal wel wat op te zeggen hebt, ook als het niet aan jou is gericht. Komt een beetje over als iemand die tussen twee pratende mensen gaat staan.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 21:02

image


de kloon zuigt ... trage boot, geen update support ... geen software support.
geen veiligheidsgarantie, geen drivers garantie.
Dat ding maakt herrie en die b-merk bak is niet goedkoper als we over een a-merk gaan praten.
De design zuigt ook compleet het staat totaal niet in de kamer.

voordelen? geen 1

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 21:19

image

voordelen.. voor de helft van de prijs beijvoorbeeld?

De design zuigt ook compleet het staat totaal niet in de kamer.

ah.. daar zit het probleem dus.. je kunt hem vast wit schilderen ;)

Samuel Michon op Woensdag 16 Juli 2008 21:49

image

$599 is niet twee keer zoveel als $554, en nou moet je ophouden dat telkens te roepen, da's gewoon dom.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 21:56

image

de Apple mini is niet uitbreidbaar, zeer beperkt in mogelijkheden en ja als ik de nederlandse Apple ( euros) vergelijk met een psystar uit de VS ( dollars) dan is het verschil de helft.
Alleen daarom al zou het goed zijn dat de Apple prijzen onder druk kwamen.

Als ik een Apple koop dan wil je ook de veelgeroemde support, ergo je koopt hem in Nederland. De psystat is alleen te koop in de VS ( nog even... hoewel de site weer off line lijkt)

Los van de andere vragen die je onbeantwoord laat, Apple mag zich wel prijzen met een klantenbestand die blijmoedig iedere prijs wil betalen en zelfs een dollarkoers van 1 op 1 normaal vindt.
Op die wijze komen er nooit normale prijzen in de markt. waarom zouden ze.. de klanten betalen maar wat graag teveel voor... design?


Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 22:09

image


Wat wil je uitbreiden dan?
Videokaart? dan moet je al bij voorbaat geen mac-mini kopen.
Geheugen? ga gewoon bij een reseller langs en dit is lang niet zo duur als bij Apple zelf.
Harde schijf? koop een externe.

Was jij soms van plan om te gaan gamen op een Mac-mini?
Als dat je excuus is dan moet je ook geen Psystar open pc kopen en ook geen Mac.
Dan koop je bijvoorbeeld een XPS Dell systeem als je niet van zelfbouw houd.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 23:15

image

Wat wil je uitbreiden dan?
Videokaart? dan moet je al bij voorbaat geen mac-mini kopen.
Ik moet van jullie een Mac mini kopen want de Psystar mag niet ;-) dan vervolgens gaan vertellen dat het niet uitbreidbaar is ( en duurder) is niet echt nieuws...Maar ik ben blij dat we het eigenlijk gewoon eens zijn ;-)
Uitbreiding: Daarom is de Psystar net geschikter.

Coule op Woensdag 16 Juli 2008 23:32

image

Psystar wordt straks illegaal en upgraden kan je nu al niet...
Doodlopend straatje dus!

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 00:00

image

grotere schijf voor een prikkie... betere videokaart meer geheugen voor prijzen waar Apple users alleen maar van kunnen dromen. kortom veel plezier voor een klein prijsje. Had je daar problemen mee?

Coule op Donderdag 17 Juli 2008 01:27

image

10.5.4 en hoger natuurlijk...niks is nog gegarandeerd...
10.6 voor Macintel is al geannonceerd....1 jaartje mss nog...Korte levensduur voor een systeem toch!

Coule op Donderdag 17 Juli 2008 01:28

image

En geheugenupgrades moet je natuurlijk nooit bij Apple kopen...wat dacht je van 40€ voor 1GB in mijn oude Mac Mini bvb.

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 06:27

image


SED volgens mij weet jij echt niet hoe jij computers moet toepassen?
Want wie zegt dat jij moet?

OSX is een onderdeel van een Mac -> Mac + OS -> 1 product.

Volgens mij hoor jij je helemaal niet bezig te houden met een Mac want waarom zou jij OSX willen gebruiken?

Waarom zouden wij dromen over zo'n videokaart? Dan had ik wel een Mac Pro gekocht met 8 Cores en 4 dure kaarten.
Dit lijkt mij meer op Windows trekjes voor een gamer die telkens sneller moet maar spijtig genoeg vaak blijkt deze computers met de jaren flink op snelheid achteruit gaan.

Leg maar eerst eens uit wat jij met OSX zou willen doen want blijkbaar kan jij beter het bij Windows houden als je zo nodig de hele dag wil sleutelen.

Ik lig niet wakker om een videokaartje terwijl mijn Mac al hartstikke snel zijn werk doet.

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 22:07

image


Helft van de prijs? noem jij dat een voordeel?
Volgens mij moet je nog altijd in prijs/kwaliteit vergelijken en niet het prijs kaartje.

En als jij zo zuinig bent op je centen dan koop je geen van beiden , geen Mac en geen Open PC maar gewoon een goedkope PC met Linux erop.

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 00:02

image

Helft van de prijs? noem jij dat een voordeel?

nee, sorry een nadeel.. ROTFL

dat is het leuke met Apple fans discussiëren, ze weten van gekkigheid niet waar ze de argumenten moeten halen ;)


Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 06:30

image


Welke argumenten?

Je praat een beetje als iemand die de hele dag gamed en wakker van je videokaart ligt en totaal niks van Apple systemen begrijpt en laat staan er mee hebt gewerkt.

no-limit op Woensdag 16 Juli 2008 23:37

image

die kloon zuigt niet hoor. heb m door een kennis laten meenemen, koste me 250 euro dat ding en ok 100 voor die kennis, maar dat is nog stukken goedkoper dan een imac. en er kunnen veel meer schijven in! processor upgraden kan ook, evenals geheugen. zalmman koelertjes erin en voor 500 euro heb ik toch een redelijk snelle mac bak. en eh updates instaleren ook dus hoe je daar bij komt....

Coule op Donderdag 17 Juli 2008 01:25

image

Kortom als je je werkuren rekent is dat wel een heel dure Mac!

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 06:31

image


Plus die 600 Watt voeding ... oops shit dat is klote nu word dat bakje uiteindelijk toch veel duurder dan een Mac.

no-limit op Donderdag 17 Juli 2008 20:32

image

onzin, dat is in een kwartiertje gepiept. tenzij je natuurlijk 800 euro per uur verdient....

Alex103 op Donderdag 17 Juli 2008 14:47

image

Net van de websites van Apple en Psystar:
- Apple Mac mini: 799 $
- Psystar: 750 $

Standaard wordt bij de Psystar
- geen Frontrow,
- geen iLife,
- geen firewire,
- geen bluetooth,
- geen WiFi
geleverd. ALs je alle onderdelen via de website van Psystar teovoegd kom om je bijna op dezelfde prijs uit, maar dan nog steeds zonder Frontrow en iLife. Wel met 2 GB RAM en 250GB harde schijf, maar dan in een grotere en leilijkere kast, en zonder de mogelijkheid om dualboot te kunnen doen.

Als ik de prijzen zo vergelijk valt de Psystar nogal tegen, of Apple reuze mee, afhankelijk hoe je het bekijkt. Zoveel goedkoper is de Psystar dus niet eens.

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 21:54

image

wat een onzin weer... waarom al deze fud hier?

recht van de site van psystar ( die weer eens bereikbaar is) 555 hele dollars..
Apple preinstalled inbegrepen.

Dus accepteer dat er een alternatief is. Als je het niet wilt kopen,prima.

Price per Unit (piece): $554.99

Ask a question about this product
The highly extensible Open Computer is a configuration of PC hardware capable of running unmodified OS X Leopard kernels. All known Leopard software works flawlessly including the built-in Software Update utility. Leopard comes pre-installed on your Open Computer so that you can begin using it out of the box. Our restore disk will be shipping to new and existing customers in mid-July. Please note that Bootcamp is not supported by Open Computers because it is Apple-hardware specific.
Base Configuration

* Mac OS X Leopard preinstalled
* no keyboard, mouse, or monitor included
* 2.0GHz Intel Dual-Core Pentium 2.0GHz Processor
* 2GB of DDR2 800 memory
* PCI-Express nVidia GeForce 7200GS 256MB
* 20x DVD+/-RW SATA drive
* Gigabit Ethernet
* 4 rear USB Ports
* Integrated Audio

Anonymous Coward op Vrijdag 18 Juli 2008 06:13

image


Ze mogen geen OSX pre-installed leveren dus zijn ze illegaal bezig en hebben dus geen poot om op te staan.

Alex103 op Vrijdag 18 Juli 2008 09:57

image

Geen FUD, hoor. De basisconfiguratie van Psystar is 200 $ goedkoper, maar als deze twee systemen met elkaar vergeleken worden moeten ze wel voor zover mogelijk dezelfde specs hebben. De Mac mini heeft standaard BLuetooth, WiFi, etc., de Psystar niet. Dus moeten deze extra's bij de Psystar erbij geteld worden. En als je dat doet kom je op een prijs uit die in de buurt van de Mac komt. Enkele van de Psystar-specs zijn dan nog stees wat beter (meer RAM, grotere HD), maar nu zijn de twee systeemen i.i.g. vergelijkbaar.

En het argument 'maar ik hoef de extra's niet' telt niet, het gaat er om of je appels met appels op appels met peren wilt vergelijken.

Hetzelfd geldt bijvoorbeeld voor de prijzen van Dell. Vaak worden de prjizen op de website aangehaald, die inderdaad vaak goedkoop zijn. Maar wat ALTIJD erbij geteld moet worden, en wat de hufters van Dell pas doen als je een systeem wilt kopen, zijn de verzendkosten van bijna 100EUR! En dan zijn de systemen opeens niet meer zo goedkoop. Trouwens, als je een Apple koopt heb je GEEN verzendkosten, die komen bij de Psystar nog erbij.

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 22:00

image

Dual boot mag geen probleem vormen. Bootcamp wel, maar waarom zou je dat willen gebruiken als het anders kan.
boot via USB, CD, Diskette, (bootmanager?)

Heb je als Apple fan wel eens nagedacht over het feit dat je bij een Apple standaard allerlei applicaties krijgt die niet in de update naar een volgend niveau meegenomen worden. Leopard koop je los alleen als OS, zonder iets erin voor dik 130 dollar. Dat is dan best een hoop geld voor een kaal os. Of zit er toch meer in dan je in deze post wilt doen geloven ;-)

Coule op Vrijdag 18 Juli 2008 02:52

image

Dat is dan best een hoop geld voor een kaal os...

Vergeleken met MS Vista is het een echt koopje.

Vergeleken met het gratise Linux is dat inderdaad veel...

En de minner de liever. Iedereen die met kennis van zaken spreekt wordt toch gemind, dus doe maar lekker verder...

Anonymous Coward op Woensdag 16 Juli 2008 21:05

image


Jij beweerd dat er geen linux machines die op efi draaien? dream on dude.
Je denkt te simpel.

Rocco op Woensdag 16 Juli 2008 16:13

image

Apple heeft zo te zien niets tegen hackers/krakers (iPhone, osx86project, Apple TV) maar wel tegen het commercieel aanbieden ervan.


Is ook niet 100% mac:
Can I run updates on my OpenMac?

The answer is yes and no. No because there are some updates that are decidedly non-safe. Yes because most updates are not non-safe. It's best to check on InsanelyMac for this information but when in doubt don't update it. You may have to reinstall your OS X if it is a non-safe update.

Anonymous Coward op Donderdag 17 Juli 2008 06:33

image

osx86project

Ook dit mag Psystar niet gebruiken want dat is voor non-commerciele gebruik, ook van hun kunnen ze rechtzaken gaan verwachten.

jasper Amsterdam op Woensdag 16 Juli 2008 16:43

image

Er is nu toch een USB dongle voor OSX op Pc's ?
Voor 40 € >:)

Bladerunner op Vrijdag 18 Juli 2008 17:32

image

No-limit heeft naar eigen zeggen een pracht van een computer.
Maar Psystar maakt toch erg weinig kans hoor.
Twee uittreksels uit onderstaande link:

Psystar did a LOT more than breach the terms of the EULA. The company, through its own admission, modified the copyrighted work, then distributed those modifications without license and for commercial purposes. The company also used at least one Apple trademark in its marketing.

En wat de Psystar en de computer zelf betreft:
“Online commentators have reported that Psystar’s computer is “missing stuff like iLife, Bluetooth. an IR receiver, DVD burning and the ability to update your computer,” is “LOUD, Crazy Loud,” it “breaks the OS’ automatic updates,” and that “video was DOA right out of the box. No signal going to monitor Boot up is moot point as there is nothing to see.” Of Psystar itself reviewers have written “they have no quality control,” “lousy tech support,” and “All I want to do is return the computer and get a refund.” Likewise, it has been reported that Psystar has repeatedly changed location, this its office could not be found and that its first on-line payment processor terminated Psystar’s account.”

Oh la la, wat een goed bedrijf is dit he no-limit? en wat een goeie spullen maken ze!

Het gehele verhaal

Anonymous Coward op Vrijdag 18 Juli 2008 18:44

image

maar beste jongen dan koop jij toch gewoon een te dure Apple. daar heb ik en velen hier geen problemen mee. Jij en een aantal Apple fanboys hier hebben wel problemen met het bestaan van Psystar. dat blijft een raar gegeven. Het zorgt er immers alleen maar voor dat Apple iets aan zijn te hoge prijzen doet. En ja Apple is duur, daar doen kromme erg gezochte vergelijkingen niets aan af.

Dis gelukkig is er nu een keuze en kan men een Psystar kopen voor weinig geld en toch doen alsof je een Apple hebt. leuk toch.. ben blij voor die mensen ipv dat jaloerse gekreun hier ;)

Anonymous Coward op Zaterdag 19 Juli 2008 00:13

image


Een winkel die telkens van locatie veranderd.
Een winkel die naamsbekendheid probeert te werven op basis van het succes van Apple.
Een winkel die aan contractbreuk doet (het overtreed zowel de licentie van Apple als die van de Open OSX86 groep).
Een winkel die geld vraagt voor pre-installed OSX maar verder geen ondersteuning of ook maar enkele garantie kan bieden.

Ja dan heb ik idd wat tegen zulke Winkels ... ze misleiden namelijk de consument.
Psystar heeft geen enkele been om op te staan.

En als OSX open zou moeten worden laat het dan aan Apple over.
Of ga gewoon X11 gebruiken.

no-limit op Zondag 20 Juli 2008 16:12

image

weer 4 maal een onzin reden.btw contractbreuk kan pas als er een contract is ;-)en preinstallen kost gewoon tijd daar mag je wat voor vragen. je kunt de psystar ook zonder os kopen hoor, instaleer je osx gewoon zelf.

Bladerunner op Maandag 21 Juli 2008 18:52

image

Wat dus ook niet mag.

dada1958 op Zaterdag 19 Juli 2008 11:17

image

Maar beste SEDje, fanboy fanboy, die 'dure' computer schijnt toch een toegevoegde waarde te hebben als ik de stijgende verkopen zo eens in ogenschouw neem ... en ik heb het vermoeden dat die wel eens met het OS te maken zou kunnen hebben aangezien die stijgende lijn sinds de introductie van MS Vista een feit is ...

Bladerunner op Zaterdag 19 Juli 2008 18:32

image

Wat een rare argumenten breng jij toch naar voren.
Het gaat niet om (eerlijke) concurrentie, het gaat niet om prijzen. Als iemand iets wilt hebben, koopt die het toch wel duur of niet.

Het gaat hier om een vaag bedrijfje (Psystar) dat op een oneerlijke manier probeerd mee te reizen op het succes van een gerenommeerd bedrijf (Apple) dat zijn visie, kwaliteit, betrouwbaarheid meer dan eens heeft bewezen.

DAAROM reageren de Mac gebruikers zo! En wat die "te dure Apple" van jou betreft: Iemand die een BMW wilt hebben i.p.v. een VW ofzo vindt die BMW óók niet te duur. JIJ vindt een Apple computer of ander product te duur. Best. OK. Prima. Maar moet je het alternatief dan persé bij Psystar kopen? Brrrrr. Ik zou dat niet durven hoor! Dan maar geen Mac OS-X

Ik heb even voor de gein de locatie van hun site opgezocht. Dit zou zijn: (in Florida):
breedte: 26.0185 lengte: -80.3446 (via FF add-on)
Ik ga er maar even van uit dat hier een afwijking in zit, want anders staat die op braakliggend terrein tussen een rijksweg en woningen!?

no-limit op Zondag 20 Juli 2008 16:10

image

ik kan me helmaal niet vinden in die kritiek. mijn psystar doet wat ie moet doen en functioneert gewoon net zoals mijn macpro, weliswaar iets langzamer maar dat mag wel met zo'm prijsverschil. ik vind het in iedergeval een prima kantoor machine die als het nodig is toch meer kan dan een macmini en het prijsverschil is dan gewoon interessant.

Bladerunner op Maandag 21 Juli 2008 19:31

image

Even (een beetje) <off-topic>:

Weet je hoe het nu komt dat er vaak zulke verhitte reacties worden gegeven door Mac gebruikers als het over dit soort onderwerpen gaat?

Mentaliteit. Er zit (en dit is vaak aangekaart door onderzoekers) een groot verschil tussen de mentaliteit van de gemiddelde pc'r en Mac'r. Dit uit zich op verschillende manieren:

1) Het aantal illegaal verkregen OS systemen is verhoudingsgewijs bij de pc veel hoger.
2) De Mac gebruiker is doorgaans serieus /creatief bezig, de pc'r gamed vaak.
3) De Mac gebruiker weet doorgaans meer van zijn systeem
4) De Mac gebruiker heeft doorgaans meer verantwoordelijkheid gevoel
5) De Apple retailers zijn mooi opgezette winkels die iets heel anders uitstralen dan de "pc boer op de hoek"

Dit laatste kun je zelfs merken in de MediaMarkt waar sinds kort een Apple hoekje is gereserveerd: zodra je die plek betreed weet je gewoon dat de man die jou te woord staat niet bij de MediaMarkt werkt (ook al zie je al die MediaMarkt schappen nog)

En hoe zou het nu komen dat er zo weinig virussen zijn voor de Mac?
De één zegt: "door het kleine marktaandeel", de andere zegt: "door de veel betere architectuur van het OS". Ze zullen allebei wel een beetje gelijk hebben.
Maar er is nog een derde reden: die zelfde mentaliteit die de gemiddelde Mac gebruiker heeft, verhinderd dat die achter zijn Mac gaat zitten (dus niet een pc he?) en een virus gaat schrijven!

p.s:
het heeft geen zin om hier op te reageren. Ik beschouw deze discussie als gesloten.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Houdt grip op UC-uitdagingen

    Unified communications biedt vele voordelen, maar heeft ook specifieke uitdagingen en niet ieder project levert het verwachte ROI op.

    Downloaden
  • Flexibele IT noodzaak voor bankenOnderzoeksrapport over de beperkte flexibiliteit van veel IT-systemen in de bancaire wereld. Lees meer!
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)