Google snaait 1,3 miljoen e-mailaccounts van Microsoft

Gmail

Gepubliceerd: Vrijdag 1 augustus 2008

Het onderwijsdepartement van de Australische staat New South Wales heeft een miljoenencontract afgesloten met Gmail. Daarmee is het de grootste klant van Google geworden.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Vrijdag 1 Augustus 2008 08:51

image

Denk niet dat veel mensen zullen klagen nu ze 6GiB ipv 35 MiB aan ruimte krijgen.

Olorin op Vrijdag 1 Augustus 2008 08:56

image

Maar dan nog kunnen er problemen optreden, waar dus support voor nodig is.
Vergeet niet dat niet alle studenten (academie voor de kunsten ofzo) geïnteresseerd zijn in computers (en er dus ook niet allemaal veel vanaf weten).

Puist ☺ op Vrijdag 1 Augustus 2008 09:07

image

Jij suggereert dat 'gewone' mensen niet gebruik kunnen maken van gmail? Ik denk niet dat die support op de eindgebruikers is gericht.

Anonymous Coward op Vrijdag 1 Augustus 2008 09:16

image

Ten eerste neem ik aan dat de studenten de client niet zelf gaan configureren. Ten tweede ga ik er van uit dat er een op Thunderbird 2 gebaseerde client zal worden gebruikt.

Onder Thunderbird 2 is het configureren van een Gmail account een fluitje van een cent:

* Nieuw account aanmaken;
* kies voor Gmail;
* vul dm naam van je account in (bijv. ignutius@gmail.com == ignutius);
* vul eenmalig je wachtwoord in.

Klaar!

Bladerunner op Vrijdag 1 Augustus 2008 18:56

image

Op internet kun je alles maar dan ook alles vinden. Ook informatie over kunst of b.v.b ballet.
Dus waarom zouden dan die studenten beeldendekunst niet in een computer zijn geïnteresseerd?

bolle op Vrijdag 1 Augustus 2008 12:58

image

dat had volgens mij iedereen al

" Je gebruikt momenteel 125 MB (1%) van je 6986 MB "

Bladerunner op Vrijdag 1 Augustus 2008 18:52

image

Er wordt hier dus bedoeld: t.o.v. vroeger. Dus t.o.v. de Microsoft accounts. En dat was dus veel minder opslag kennelijk.

TheReactor op Vrijdag 1 Augustus 2008 08:58

image

Iets meer dan een euro per e-mail adres. Je vraagt je toch af waarom bedrijven eigelijk nog eigen infrastuctuur met exchange servers etc. hebben. Als je het voor deze prijs kan uitbesteden, inclusief support en 6gig opslag per account, waarom zou je dan nog zelf klungelen?

kantoorzitter op Vrijdag 1 Augustus 2008 09:07

image

vertrouwelijkheid?
veiligheid?

en de euro per adres is aan de serverkant.
De cliënt moet ook geconfigureerd.
En bij bedrijven zijn de verloren uren van medewerkers met pc geklungel veel hoger dan de kosten van de it-infrastructuur.

Anonymous Coward op Vrijdag 1 Augustus 2008 09:19

image

vertrouwelijkheid?
veiligheid?

En bij Windows Live is dit geen issue?

ROTFLMAO :-)

Aaargh! op Vrijdag 1 Augustus 2008 09:51

image

vertrouwelijkheid?
veiligheid?

Is het niet zo dat e-mail een erg onveilig medium is 'in general' en in principe door 'iedereen' op te pikken zodra het wordt verzonden. Tenminste wanneer er geen encryptie wordt gebruikt...

Jerogee op Vrijdag 1 Augustus 2008 12:26

image

Inderdaad. E-mailen zonder encryptie is als het versturen van een brief via de post zonder enveloppe. Overal waar de email langs komt (servers,routers,switches,en alles ertussen) kan deze worden gelezen. Het opmerkelijke is dat we niet snel vertrouwelijke brieven zonder enveloppe zouden sturen terwijl we met email hier domweg niet bij stilstaan.

Dit komt m.i. doordat:
1. de gemiddelde internetgebruiker niet doorheeft dat email open en bloot het internet overgaat;
2. diegene die er weet van hebben de kans dat derden de emails doorspitten zeer klein achten, terwijl er bijvoorbeeld toch echt zoiets is als ECHELON en het gemiddelde IP-pakketje een behoorlijke route maakt over het Internet;
3. het niet zo makkelijk is om email-encryptie te gebruiken (er is geen veelgebruikte standaard, weinigen gebruiken het, de ontvanger moet (dezelfde soort) encryptie gebruiken).

Nickname op Zaterdag 2 Augustus 2008 16:29

image

Idd. Ik snap dan ook niet waarom bijv. een hosting bedrijf als KPN de gebruikersnamen / wachtwoorden voor nieuwe klanten domweg via e-mail stuurt. Voor hun website waarop informatie staat over schillende hosting diensten en dergelijke gebruiken ze al snel https, maar bij email doen ze alsof ze nog nooit van veiligheid gehoord hebben.

Pidi op Vrijdag 1 Augustus 2008 10:03

image

Ja, hoor, de eerste troll is weer een feit.

Lezen, iGNUtius, lezen.
Dat valt niet altijd mee hè?

Kantoorzitter had het over zakelijke oplossingen zoals bijvoorbeeld Exchange. Windows Live is helemaal niet aan de orde geweest.

Anonymous Coward op Vrijdag 1 Augustus 2008 12:56

image

Ja, hoor, de eerste troll is weer een feit.
Welja, omdat ik zo'n troll ben, heb ik zo veel mogelijk Microsoft nieuwsberichten, de afgelopen week op WW links laten liggen.

Is Pidi de nieuwe nym van SED? lijkt er namelijk verdacht veel op!

Ik had nog wel willen reageren, op een aantal reacties, maar realiseer me nu, dat ik mijn tijd en energie in wat meer zinvolle activiteiten kan investeren.

Doej!

TheReactor op Vrijdag 1 Augustus 2008 09:28

image

Client is gewoon een webinterface.
Veel minder problemen dat de issues die mensen nu hebben om VPN thuis aan de praat te krijgen.
Exchange + Outlook heeft ook de nodige veiligheidsissues gehad.
Vertrouwlijkheid is het enige. Maar ik vrag me af wie je beter kan vertrouwen, een heel groot bedrijf of die ITer die de spullen beheert maar bij een beter salarisbod zo weer weg is.

Ik zou het wel weten. Ook als bedrijf zou ik kiezen voor een hosted oplossing, zeker als het voor die prijs kan.

Jerogee op Vrijdag 1 Augustus 2008 12:38

image

Maar ik vrag me af wie je beter kan vertrouwen, een heel groot bedrijf of die ITer die de spullen beheert maar bij een beter salarisbod zo weer weg is.
Je hebt zeker een punt, maar dit soort IT-ers lopen ook bij dat hele grote bedrijf rond. Het probleem is echter dat de grote userbase bij Google meer dan kleine bedrijfjes als een magneet hackers en onfris volk aantrekt. De kans dat vroeger of later je mailaccounts publiekelijk op internet worden gedumpt is aanzienlijk groter.

Bovendien, als je als bedrijf zelf aan ontwikkeling doet en/of je bent een multinational, dan zou ik toch maar even achter de oren krabben voordat je gevoelige bedrijfscorrespondentie door een Amerikaans informatie-aggregatiebedrijf, over het internet notabene, laat beheren. Om nog maar even ECHELON (wikipedia) aan te halen:

Op 5 juli 2000 besloot het Europees Parlement tot het opzetten van een tijdelijke commissie om onderzoek te doen naar ECHELON. De reden hiervoor was een rapport genaamd Interception capabilities 2000 waarin melding werd gemaakt van het gebruik van de door het ECHELON-netwerk vergaarde inlichtingen voor commerciële doeleinden van de bij het UKUSA aangesloten landen. Zo zou in 1994 het Franse concern Thompson-CSF een contract in Brazilië ter waarde van $ 1,3 miljard zijn misgelopen ten gunste van het Amerikaanse Raytheon als gevolg van onderschepte commerciële informatie die aan Raytheon zou zijn doorgespeeld. In datzelfde jaar zou Airbus een contract van $6 miljard in Saoedi-Arabië zijn misgelopen ten gunste van de Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas omdat via ECHELON alle onderhandelingen tussen Airbus en Saoedi-Arabië waren afgeluisterd en de informatie werd doorgespeeld aan de beide Amerikaanse bedrijven.

Vervolgens kom je met het advies:
Ik zou het wel weten. Ook als bedrijf zou ik kiezen voor een hosted oplossing, zeker als het voor die prijs kan.
Dat ligt er dus maar net aan om wat voor bedrijf het gaat, en in hoeverre waarde wordt gehecht aan bescherming van informatie en emailverkeer.

thieu op Vrijdag 1 Augustus 2008 11:06

image

De cliënt moet ook geconfigureerd.
En bij bedrijven zijn de verloren uren van medewerkers met pc geklungel veel hoger dan de kosten van de it-infrastructuur.
Dat is dus geen verschil met een eventuele Google-oplossing. Het is m.i. meer dat het niet alleen gaat om e-mail, maar veel meer met bijkomende functies zoals agenda en koppelingen met back-office applicaties.

Pidi op Vrijdag 1 Augustus 2008 10:05

image

Google snaait 1,3 miljoen e-mailaccounts van Microsoft
Een nogal suggestieve telegraaf stijl titel. Had dat niet anders gekund?
Ik lees hierin dat Google 1,3 miljoen Windows Live accounts jat.

dada1958 op Vrijdag 1 Augustus 2008 10:42

image

Ja, hoor, de eerste troll is weer een feit.
Had dat niet anders gekund?

Maddus Mattus op Vrijdag 1 Augustus 2008 11:29

image

Ben het met je eens,.. Nieuws dien je objectief te brengen.

decimeterpaaltje op Vrijdag 1 Augustus 2008 15:34

image

Ik ben het gedeeltelijk eens. Ik dacht eerst ook dat Google 1.3 mln email adressen van Microsoft had afgepakt. En synoniemen voor snaaien suggereren dat dit niet klopt. Uit het artikel blijkt dat Gmail gewoon een betere deal heeft.

Synoniem van snaaien:
gappen
graaien
grijpen
grissen
inpikken
jatten
kapen
ontnemen
peuzelen
pikken
stelen
toeëigenen
verdonkeremanen
weggraaien
wegkapen
wegnemen
wegpikken

Maar goed, dit snaaien is nu eenmaal business as usual in de zakelijke wereld.

yamada op Vrijdag 1 Augustus 2008 16:05

image

Ach ...australiers he....weten die boeren wel dat gmail gratis is...ha...ha
wat is er tegenwoordig nou nog bijzonder aan een gmail account ?
Je krijgt overal al veel ruimte voor emails..
Eerst kreeg ik geen spam,dat duurde een paar maanden...
Nu in overvloed...

Jerogee op Vrijdag 1 Augustus 2008 16:23

image

Ach ...australiers he....weten die boeren wel dat gmail gratis is...ha...ha
Zegt meneer de kaaskop en aardappelvreter uit een kikkerlandje waarvan de premier zijn mond vol heeft van 'kenniseconomie' maar het ook maar vertikt om structureel en substantieel in IT, onderzoek en onderwijs te investeren.

Wilmer op Zaterdag 2 Augustus 2008 10:42

image

> Ach ...australiers he....weten die boeren wel dat gmail gratis is...ha...ha

Hotmail ook, maar daar betaalde deze universiteit zelfs 6M dollar per jaar voor.

tweaktubbie op Zondag 3 Augustus 2008 23:03

image

Wie WIL er uberhaupt 6GB online mails? Ik ben gmailfan maar als je kijkt wat er aan prive-info en bestanden zwerven in een archiefje van een maand, dan wil je dat echt niet bij een gmail-hack of wat voor krakerswerk dan ook dat er zoveel prive-zaken beschikbaar zijn.

Denk aan: paypal-info en telebankieren bijvoorbeeld. Nee, perfecte dienst en POP3 plus prima spamfilter. Logisch dat MS het nakijken heeft.

Snooker op Maandag 4 Augustus 2008 08:52

image

Ik werk bij een groot nederlands bedrijf (4.000+ email-acounts) en ik weet dat er ook bij ons serieus gekeken wordt naar Google voor de hele mail-afhandeling. Je moet je inderdaad sterk gaan afvragen als bedrijf waarom je die hele email-infrastructuur zelf zou willen inrichten en onderhouden. Ik denk dat Google door z'n massa een betere uptime zal kunnen garanderen dan welke beheerspartij dan ook.

Beveiliging is een punt, maar dat is het ook als je als bedrijf je mail zelf regelt.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws