OV-Chipkaart weigert retourtjes

Kaartlezer 2

Gepubliceerd: Donderdag 14 augustus 2008

De OV-chipkaart is technisch niet in staat om retourtjes te verwerken. Daarom wordt deze mogelijkheid afgeschaft. Maar het is onzekerder dan ooit of de kaart er überhaupt komt.

Toon volledig artikel

Kickass op Donderdag 14 Augustus 2008 10:47

image

Echt sonde van het geld. Al die poortjes die geinstalleerd zijn , met een onkundig kaartlees systeem er in.
Wie z'n centen zijn dat geweest, of wacht, prijsverhoging NS kaartjes ivm kosten dekken van dat inferieur goed ;-)

Puist ☺ op Donderdag 14 Augustus 2008 10:47

image

De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken.komen ze nu pas achter??
Men doet maar wat. Echt triest dit.
OV chipkaart: epic fail!

Joke Bruis op Donderdag 14 Augustus 2008 11:15

image

"Ze" komen daar niet nu pas achter. "Men" weet dat allang. Een een eenvoudige Rotterdamse eindgebruiker als ik weet dat ook allang. Een beetje niveau graag.

Grrrmpf op Donderdag 14 Augustus 2008 11:43

image

Heel Nederland heeft al een tijd met die arme Rotterdammers meegeleefd. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook al praktijk-ervaring hebben met de OV-chip kaart. Dit is voor de meesten wel degelijk nieuws.

kwark op Donderdag 14 Augustus 2008 11:45

image

Volgens mij vermelde de NS deze bijwerking al een paar jaar geleden toen ik voor het eerst hoorder over de ov chipkaart. Als ik het me goed herinner zou ook de mogelijk verdwijnen om via een ander station te reizen?

lleo op Donderdag 14 Augustus 2008 10:49

image

Waarom zou ik een chipkaart moeten vertrouwen die voor openbaar vervoer is ontworpen maar die al niet met iets basaals als een retourtje om kan gaan? Als dat al niet kan, wat voor gebreken staan ons dan nog te wachten?

Chel op Donderdag 14 Augustus 2008 11:08

image

De chipkaart is niet te vertrouwen omdat hij onveilig is en omdat er onnodig veel informatie over reizigers wordt opgeslagen.

Dat men bij de NS eens begint te denken over de nogal onzinnige opbouw van tarieven lijkt mij sowieso goed. Waarom lopen de tarieven voor dezelfde reis zo uiteen? Waarom moet de een twee keer zo veel betalen als de ander? Ik zie niet in waarom een retourtje minder zou moeten kosten dan twee enkeltjes. Ik zie ook niet in waarom een deeltijd werker die 3 dagen per week reist anderhalf keer zo veel per rit zou moeten betalen als iemand die 5 dagen per week reist. Een hogere ritprijs tijdens de spits kan ik mij nog indenken, maar in de praktijk betalen mensen die in de spits reizen door hun abonnement veel minder dan de mensen die buiten de spits reizen.

Juist die onmogelijke tariefstructuur levert extra eisen op die een inbreuk op de privacy zijn. Een kaart die gewoon een ritprijs per kilometer (ongeveer als de strippenkaart), eventueel afhankelijk van de tijd, afrekent kan veel eenvoudiger zijn.

eborn op Donderdag 14 Augustus 2008 13:11

image

Ik zie niet in waarom een retourtje minder zou moeten kosten dan twee enkeltjes.

Waarom kost een menu bij een restaurant minder dan als je alles los besteld? Omdat je als bedrijf hoopt dat mensen hierdoor sneller meer geld uitgeven. Door het retourtje goedkoper te maken hoopt de NS dat mensen sneller een retourtje nemen, ook als ze het misschien niet direct nodig hebben.

Ik zie ook niet in waarom een deeltijd werker die 3 dagen per week reist anderhalf keer zo veel per rit zou moeten betalen als iemand die 5 dagen per week reist.

Als je drie dagen per week werkt is het vaker goedkoper om losse kaartjes te kopen. Je betaald dan ook niet voor de dagen die je niet gebruikt. Vaak is een abonnement bij een 4-daagse werkweek al minder interessant. Het heeft alleen extra voordelen als je ook in het weekend reist.

RobSanders op Donderdag 14 Augustus 2008 16:05

image

Wanneer heb jij voor het laatst een duurder retourtje gekocht terwijl je een enkeltje nodig had? Voor de trein is dat echt onzin, als iemand van A naar B moet en niet terug dan koopt die persoon echt geen retour.

jorgje op Donderdag 14 Augustus 2008 16:18

image

Een tijdje geleden nog: ik had verwacht met de trein terug te gaan, dus kocht ik een retourtje. Uiteindelijk ben ik meegereden met een vriend. Is niet zo'n ondenkbare situatie, hoor.

Jeroenh op Donderdag 14 Augustus 2008 21:59

image

De toekomst staat niet vast. Er zijn altijd allerlei factoren. De volgende situaties kunnen zich voordoen.

1) Retour vindt plaats op een ander tijdstip (e.g. datum).
2) Retour geschiedt via andere vervoersmogelijkheden (fiets, brommer, bus, benenwagen, auto (lift)).
3) Retour is (deels) nutteloos geworden ivm verandering bestemming.
4) Retour is goedkoper geworden ivm (mede-)reiziger (kortingskaart, gratis (dag)kaartje (immers niet persoonsgebonden)).

Bovenstaande situaties kunnen met elkaar worden gecombineerd. Bovenstaande geldt voor iedere geplande reis. Er zijn legio mogelijkheden te bedenken waarom complicaties als deze optreden. Natuurlijk, meestal gaat het volgens plan... maar niet altijd.

Diogenes_Isher op Vrijdag 15 Augustus 2008 01:50

image

De chipkaart is niet te vertrouwen omdat hij onveilig is en omdat er onnodig veel informatie over reizigers wordt opgeslagen.
Inderdaad - en dat is ook mijn grootste bezwaar tegen deze OnVeilige, opzettelijk de privacy schendende chipcard.
De geschiedenis leert dat "altijd als ergens (vooral door de machtigen) misbruik van gemaakt kan worden, dit vroeg of laat zal gebeuren ook - gegarandeerd !"
En waarom en op grond waarvan zou ik nu moeten aannemen, dat dit nu niet zo zou gaan, dat het nu "ineens" anders zou zijn ? Omdat de machtigen - volgens hun eigen zeggen wel te verstaan - zoveel "wijzer" en "bescheidener" zouden zijn dan die in het verleden ? Yeah, right...!

Grrrmpf op Donderdag 14 Augustus 2008 10:53

image

Ook goedkoper
"Dat is een gemiddelde prijs. Het kan soms twee procent en soms acht procent zijn", stelt een woordvoerder over de verhoging. Reizigers zonder abonnement kopen overigens meer enkele reizen (56 procent) dan retourtjes (44 procent).


Die "abonnementhouders" is wel de vaste klantenkring. De groep die het vaakst de trein pakt. De rail-actief-kaart-houders onder hen zijn overwegend retour-reizigers. Zij zijn straks gem. weer 6% duurder uit.

Weer een OV-kaart belofte geschonden. Deze zou immers prijsneutraal zijn.

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Donderdag 14 Augustus 2008 10:57

image

Volgens de NS is het hele systeem nog steeds prijsneutraal

bokkie20000 op Donderdag 14 Augustus 2008 11:00

image

Ik denk dat de NS dan bedoelt dat het voor henzelf prijsneutraal is, oftewel de klant mag de kosten van deze wanprestatie dekken.

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Donderdag 14 Augustus 2008 11:16

image

Dat zeiden ze niet :).

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 17:19

image

oftewel de klant mag de kosten van deze wanprestatie dekken.
Je bedoelt de belastingbetaler die al 1 miljard euro over de balk heeft gegooid voor het invoeren dat een vermeend zwartrijden zou tegengaan (maar dus eigenlijk zal bevorderen). Over die zwartrijpercentages liegen ze alsof het gedrukt staat, want volgens de percentages die de OV bedrijven aanhouden zou in elke coupe tenminste 1 zwartrijder zitten, en dus tegen de lamp moeten lopen bij een controle.
Ik heb al jarenlang geen persoon gezien die een kaart moest kopen.

Jeroenh op Donderdag 14 Augustus 2008 22:09

image

Heb ik wel gezien, maar er zijn zat redenen waarom iemand een kaartje in de trein zou willen kopen zonder een 'slechte intentie te hebben' (gratis reizen).

1) Kaartautomaat deed het niet, of was complex.
2) Geen tijd meer bij kaartautomaat.
3) Loketten dicht, geen pinpas.
4) Verandering van bestemming.
5) Ontdekking (kortings)kaart ongeldig.
6) Verandering van klasse, of per ongeluk in verkeerde klasse zitten.

Het lijkt mij het doel van de NS om de klant te laten betalen voor een service waar de klant gebruik van maakt. Het voordeel van een auto is dat je flexibel bent; veel van bovenstaande nadelen heb je vaak niet, of minder. Indien de NS graag wil dat er meer mensen gebruik maken van het OV moeten ze er voor zorgen dat de trein flexibeler wordt. Er zijn meerdere mogelijkheden dit te bereiken waarvan eentje is de consument achteraf laten betalen voor de gebruikte service.

Probleem is 1) de implementatie (vanuit technisch oogpunt) 2) gebrek aan anonimiteit / transparantie. Het is niet zo dat deze 2 punten inherent aan elkaar verbonden zijn. IIRC heeft o.a. Bruce Schneier al 'ns een systeem geschetst dat wel goed zou werken, en anonimiteit & transparantie zou waarborgen.

Danmaardit op Donderdag 14 Augustus 2008 11:25

image

Prijsneutraal?
Volgens mij moet je dan enkeltjes 10-15% goedkoper maken en retourtjes 1% duurder. Immers 99% wil terug naar start aan het eind van de dag. Ben benieuwd of ze de verhouding verkochte enkeltjes/retourtjes durven te publiceren.

Jeroenh op Donderdag 14 Augustus 2008 22:11

image

Zal wel weer wat te maken hebben met inflatie (lees: belasting).

madjo op Donderdag 14 Augustus 2008 13:25

image

Het lijkt een trend te zijn in het bedrijfsleven "Hoe kan ik mijn vaste klanten zo hard mogelijk naaien?"

Abonnementhouders worden sowieso al gevolgd (hun reisgegevens (die ongetwijfeld terug te herleiden zijn naar de persoonlijke gegevens) worden 7 jaar lang opgeslagen), en die reizigers mogen ook nog eens meer gaan betalen voor dat privilege.
Ze willen zeker iedereen de auto in jagen?

Jeroenh op Donderdag 14 Augustus 2008 22:12

image

De gedachte is: "ach, die gaan toch niet weg, die hebben we al binnen." Vote with your wallet! :-)

SchizoDuckie op Donderdag 14 Augustus 2008 11:00

image

Goedemorgennnnn
Dat hele onderzoek van die gasten wat 'mogelijk niet gepubliceerd mag worden' staat al een halve week online...

Geweldig leesvoer voor de wat gevorderde nerd!
http://www-tech.mit.edu/V128/N30/subway/Defcon_Presentation.pdf

Grrrmpf op Donderdag 14 Augustus 2008 11:40

image

Dank, heb genoten!
Waarvoor is die rechter dan nog nodig?

PS, weet jij of er nog een verkleinde uitvoering van die winkelwagen uitkomt? :-)

SchizoDuckie op Donderdag 14 Augustus 2008 12:48

image

Ongetwijfeld zit dat over 2 jaar gewoon allemaal in je mobieltje ;-)

bitguru op Donderdag 14 Augustus 2008 11:28

image

Dit is wel het toppunt van onnozelheid, heeft nooit iemand requirements opgesteld voor het nieuwe systeem?

Dit klinkt typisch als een geval waarbij een stropdas de deal al heeft gemaakt en de requirements achteraf afgehandeld moeten worden. De verkoper zei immers nog "ons systeem kan alles ... synergie ... ICT ... modern ... digitaal ... chipkaart ... amen. Tekent u hier even".

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 17:20

image

Dit is wel het toppunt van onnozelheid, heeft nooit iemand requirements opgesteld voor het nieuwe systeem?
Jawel:
1) make $$$ fast in pockets van bepaalde lui
2) ... laten we eerst concentreren op 1

phantom op Donderdag 14 Augustus 2008 11:28

image

Ok als ik van Zwolle naar Amsterdam ga betaal ik nu:

Retour : 28.40
2x enkel: 32.80

Straks wordt het:

2x enkel (9% korting): 29.85

Winst voor NS: 1.45 (in dit geval) De rit wordt dus 5,1% duurder.






Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Donderdag 14 Augustus 2008 13:40

image

Ja er zit diversiteit in. Soms is het volgens de 2% en soms 8%.

Zwooop op Donderdag 14 Augustus 2008 21:40

image

Precies, maar de "soms is het goedkoper" zin in het artikel betekent dus: "soms is de stijging minder dan 6%" en niet "soms ben je goedkoper uit". Lies, damn lies, and statistics dus.

Er is een veel mooiere oplossing voor dit hele gedonder. Gewoon maximaal 1 keer per dag het basistarief betalen, en daarna alleen de kilometers. Zo werkt een retourtje nu immers ook: je betaalt het kilometertarief van 2 keer enkele reis, plus een basisbedrag. Die tweede keer basisbedrag hoef je niet te betalen als je zo vriendelijk bent om twee keer per dag de trein te nemen.
En aangezien ze toch al zoveel gegevens opslaan, doe het dan gelijk goed, en zorg ervoor dat het basistarief niet meerdere keren wordt gerekend bij verschillende soorten vervoer. Als je nu van metro naar trein naar bus moet overstappen, betaal je drie keer basistarief, plus het totaal van de kilometers.
Op basis van alle gegevens die ze nu opslaan, is het piece of cake om eens te kijken hoe hard ze bepaalde reizigers een poot uitdraaien. Dat de kaart geen retourtjes ondersteunt, ligt niet aan de KAART (die kan zonder problemen heen en weer!) maar aan de SOFTWARE. En die is te fixen. De kaart niet, maar dat is een heel andere discussie :-(

mroz op Donderdag 14 Augustus 2008 11:30

image

Dan vraag ik me ook af hoe ze dat gaan doen als je 'een keer' eerste klas wilt reizen, of gaan ze dat ook afschaffen?

Of heb je dan een tweede klas en een eerste klas chipkaart nodig?

Zwooop op Donderdag 14 Augustus 2008 22:27

image

Goeie vraag. Inchecken/uitchecken doe je bij poortjes die niet weten waar jij gaat zitten, en zolang er niemand langs komt, weet dat kaartje ook niet waar je gezeten hebt...
Zou natuurlijk wel zo praktisch zijn als ze de eersteklas gewoon opheffen. Op momenten dat je bij de deuren als sardientjes in een blik zit, is in de eerste klas nog genoeg plaats om te zitten. En dan zijn we meteen van die oelewappers af die durven beweren dat je in de eersteklas rijtuigen niet mag staan als je een tweedeklas kaartje hebt...

madjo op Donderdag 14 Augustus 2008 11:42

image

Waarom blijven ze toch krampachtig vasthouden aan dit <expletive deleted> systeem. Luisteren ze niet naar experts? (blijkbaar niet)

Dit systeem is zo lek als een mandje, onveilig, privacy-onvriendelijk, onbetrouwbaar. En er zijn maar weinig reizigers die het ook echt willen.

Volgens een interview met een woordvoerder van Rover (Rikus Spithorst) in de Metro van vandaag zijn er kaartlezers die wel om kunnen met retourtjes, en had de NS beloofd deze aan te schaffen. Blijkbaar hebben ze dat niet gedaan en ik vermoed dat de NS hierin een verkapte tariefverhoging wilt invoeren onder het mom van "tja, het systeem kan het niet, wij kunnen er ook niets aan doen."

Pruts0r op Donderdag 14 Augustus 2008 11:48

image

Ik weet een heel goed betaal systeem in het OV:

1. Je zet een hokje op het station met een mannetje/vrouwtje erin.
2. Je loopt naar dat hokje en zegt waar je heen wilt.
3. Je krijgt een kaartje en betaald die meneer/ mevrouw
4. Je stapt in de bus/tram/trein

RichieB op Donderdag 14 Augustus 2008 12:12

image

Ga je dan ook helpen met de kolen te scheppen in de locomotief? Je hebt geen idee wat het kost om op ieder station een medewerker neer te zetten. Dat is met het huidige minimumloon niet meer van deze tijd.

Pruts0r op Donderdag 14 Augustus 2008 12:22

image

Hoezo???

We zitten met een land vol notoire beroepswerklozen, een enorme hoeveelheid gehandicapten die graag aan het werk willen....

Wim Bo (wimbo) op Donderdag 14 Augustus 2008 12:18

image

Er is toch ook niets mis met de huidige automaten?

Zwooop op Donderdag 14 Augustus 2008 22:35

image

Als ze het doen niet nee.. En als ze het niet doen, is er ook niets mis mee. Zo vaak komt er geen conducteur langs, en als die wel langskomt hoe je in zo'n geval alleen je kaartje te betalen en niet de boete.
Kaartjesautomaat is ook geen enkel probleem, maar OV-chipkaart is makkelijker. Zowel voor de vervoerder als voor de reiziger. Alleen moet je het dan wel even goed implementeren... en volgens mij ontbreekt het een beetje aan een ontwikkeltraject met pakket van eisen, plan van aanpak, enzovoort.

dreamscape op Donderdag 14 Augustus 2008 12:25

image

In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje (..)
Volgens mij is een retourtje echt wel duurder dan een enkeltje. Hij is 15 procent goedkoper dan TWEE enkeltjes. ;)

Anonymous Coward op Donderdag 14 Augustus 2008 12:56

image

Het tarief is 15% goedkoper voor een retourtje dan voor een enkeltje. Dat betekent inderdaad dat retourtje A<->B 15 % goedkoper is dan enkeltje A->B en enkeltje B->A, maar de uitspraak in het artikel lijkt me een prima stelling :).

CrossMediaMannetje op Donderdag 14 Augustus 2008 12:29

image

Wat een PRUT systeem. Het mooie van automatiseren is dat je achteraf precies kunt berekenen welk traject iemand heeft afgelegd.

Je hoeft geen retourtje te kopen. Je stapt in op punt A en stapt uit op punt B.

En als je binnen 24 of 48 uur van B naar A gaat, heb je dus een retourtje gedaan, en wordt over beide ritten 15% korting berekend.

Als dat niet eens kan... PRUT dus!


eborn op Donderdag 14 Augustus 2008 13:14

image

Kunnen en willen zijn twee verschillende dingen ;) Is natuurlijk een mooie oplossing om weer eens wat extra geld terug te verdienen.

webb op Donderdag 14 Augustus 2008 14:06

image

Dit kan inderdaad. Tweemaal een enkeltje kopen op dezelfde dag en het systeem berekent dan een korting zodat je eigenlijk een dagretour hebt. In Londen, waar ze dus hetzelfde type chipkaart gebruiken wordt zoiets dergelijks al gedaan. Het systeem zorgt ervoor dat je op 1 dag nooit meer dan een dagkaart betaald, ongeacht het aantal enkeltjes die dag. Het systeem houdt dat bij en zorgt er dus voor dat je maximaal de dagkaart-prijs betaald ongeacht het aantal enkele reizen.

thieu op Donderdag 14 Augustus 2008 12:57

image

Houders van een kortingskaart moeten verplicht gebruik maken van een persoonsgebonden chipkaart, waardoor het onmogelijk is om anoniem te reizen. Transacties worden in dat geval zeven jaar opgeslagen in een centrale database.
Ik kan er met mijn petje niet bij waarom dit nou nodig is. Ik vind dit verreweg het allergrootste probleem van het het Chipkaartgedoe.
Het is trouwens m.i. ook meteen het grootste probleem van elke "vernieuwing" die gebaseerd is op een ICT-oplossing. Het is allemaal zo vanzelfsprekend, zo gemakkelijk, zo goedkoop, om alle data die door zo'n systeem wordt gegenereerd op te slaan. Iemand die daarover begint zeurt, want je hebt toch niets te verbergen... Sterker nog, je wordt al bij voorbaat verdacht gemaakt.
Triest...

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 19:17

image

die gebaseerd is op een ICT-oplossing.
Als je ICT gelijk stelt aan marketing hype geef ik je helemaal gelijk.
Als automatiseerder zie ik het nut niet in van de OnVeilig kaart.
(ICT is IT marketing ge-rehyped. En IT is automatisering gemarketing hyped. Het opvallende is wel dat ICT'ers daarmee ook niet meer weten wat automatiseren is)

Jeroenh op Donderdag 14 Augustus 2008 22:19

image

7 jaar is ook veel te lang. Wat zegt het CBP hierover? Google moet het met minder doen... IIRC 36 maanden.

Murfke op Donderdag 14 Augustus 2008 12:58

image

Zoals gewoonlijk zal er wel weer nooit een grondig onderzoek gedaan worden naar dit wanbeleid.
Als het wel gebeurt zullen de conclusies netjes onder de tafel geveegd worden, de hoge pietjes moeten beschermd worden.
Bouwfraude? IRT affaire? Betuwelijn? JSF?

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 19:18

image

Als het wel gebeurt zullen de conclusies netjes onder de tafel geveegd worden,
Die zijn ook onder de tafel geveegd.
Mensen die meewerkten aan het project en terecht hun vraagtekens zetten bij dit soort dingen zijn vervangen door mensen die het geen reet kan schelen.

7Penselen op Donderdag 14 Augustus 2008 13:30

image

Omgekeerde wereld.

De OV bedrijven moeten hun kaartassortiment aanpassen voor de overigens brakke OV Chipkaart systeem, terwijl zo een systeem moet werken voor het huidige kaart assortiment.

Al met alle andere problemen lijkt met het hoog tijd om definitief exit tegen de OV Chipkneus te zeggen.

Anonymous Coward op Donderdag 14 Augustus 2008 14:01

image

Inderdaad.

"Kom jongens, we laten een systeem bouwen om onze transactieafhandeling te automatiseren."
"Goed idee. Een chipkaart!"
"Ja, dat is mooi.. dan hebben we geen conducteurs meer nodig."
"Cool."
"Okey, wat moet het doen"
"Als de gebruiker naar binnen gaat moet het dat registreren, en als-ie uitcheckt, wordt er afgerekend. En er moet een abonnementskaart komen."

Op dit punt had iemand de vraag moeten stellen hoe het dan zat met de diversificatie van de dienstverlening. Helaas is er in plaats daarvan gekozen voor een simpel systeem dat heel veel vooral NIET kan.

Een retourtje zou bijvoorbeeld door een apart poortje gekocht kunnen worden. "Enkele reis", "Retour". Of je kunt een instelling op de chip zetten die bij een automaat aangepast kan worden. Mogelijkheden zat, lijkt mij.

Dus blijven er 2 mogelijkheden over:
- Slecht gespecificeerd.
- Opzettelijk niet gedaan.

In geval van punt 2 is dit gewoon een verkapte poging de prijzen te verhogen buiten de regels om.

Eén ding is zeker. Dit systeem gaat meer geld kosten dan het ooit gaat terugverdienen, en daarmee is elke commerciële reden om het in te voeren van de baan.

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 19:20

image

"Kom jongens, we laten een systeem bouwen om onze transactieafhandeling te automatiseren."
Eh, nu hebben we geen transacties, wat het huidige systeem overzichtelijk en betrouwbaar maakt.

Anonymous Coward op Donderdag 14 Augustus 2008 13:57

image

[Samenzweringsmodus]

Houders van een kortingskaart moeten verplicht gebruik maken van een persoonsgebonden chipkaart, waardoor het onmogelijk is om anoniem te reizen. Transacties worden in dat geval zeven jaar opgeslagen in een centrale database.

Leg dat naast de kilometerheffing, en je kunt bijna niet meer reizen zonder dat het allemaal opgeslagen wordt, waar je wanneer naartoe bent geweest enzo.

Het zal allemaal wel niet gebruikt worden tegen je (officieel). Maar voorlopig wordt het wel allemaal vastgelegd.

[/Samenzweringsmodus]

Anonymous Coward op Donderdag 14 Augustus 2008 14:05

image

Binnen 3 jaar worden de gegevens toegankelijk voor de KLPD, net als de proef rond Zwolle met het registreren van kentekens. Mark my words. En dan wordt het wel tegen je gebruikt.

Wat ik vreemd vind is dat alle initiatieven om deze ontwikkelingen met luid geschreeuw tegen te houden om vage redenen geminderd worden en "politieke wegen" willen zoeken.. waarna je nooit meer iets van ze hoort. Vreemd en verdacht, als je het mij vraagt.

zolder op Donderdag 14 Augustus 2008 14:07

image

Enstraks vraagt amerika al deze gegevens op !!!
zie:http://webwereld.nl/articles/52265/geheim-rapport--eu-moet-informatie-delen-met-vs.html

Jeroenh op Donderdag 14 Augustus 2008 22:38

image

Er is straks zoveel over je geregistreerd dat die informatie toegankelijk is om iemand te veroordelen op basis van een van de ontelbare wetten welke in dit land gelden (naast APV en de EU). Een paar proefprocessen en iedereen is zo mak als een lammetje. Door te leven werk je mee aan je eigen veroordeling. Je mag zwijgen indien je verdacht bent, maar je sporen en daden zijn zo precies na te gaan dat ze voor zichzelf spreken. En wie denkt dat-ie een brave burger is... kent u werkelijk het volledige WvS uit uw hoofd? Neen, zelfs rechtsgeleerden kennen dat niet uit het hoofd Zie ook http://video.google.nl/videoplay?docid=-4097602514885833865 welliswaar in het Engels, maar ook hier van toepassing.

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 19:23

image

Het zal allemaal wel niet gebruikt worden tegen je (officieel). Maar voorlopig wordt het wel allemaal vastgelegd.
Och, het wordt wel tegen je gebruikt hoor...
Wikipedia algemeen en Fred Spijkers in het bijzonder.

Dan hebben we het dus alleen over klokkenluiders. De mensen die onterecht voor moord in de gevangenis hebben gezeten laat ik maar even achterwege.

webb op Donderdag 14 Augustus 2008 14:13

image

De OV-chipkaart werkt momenteel trouwens anders bij de NS dan bij de RET. Bij de RET (bus/tram/metro in Rotterdam) worden de reiskosten van het saldo op de OV-kaart gehaald. Bij de NS moet je apart betalen (dus NIET via je saldo op de OV-chipkaart) en wordt alleen je ticket op de OV-chipkaart 'gezet'. Dit is erg onhandig en een heel gedoe bij de ticketautomaat, want dan sta je daar met twee pasjes, je bankpas om te betalen en je OV-chipkaart waar het treinkaartje op geladen wordt.

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 19:26

image

Dat klinkt juist als een verbetering: je zet een aantal retourtjes^H^H^H^H^H^H^enkele reisjes op je kaart, net als de 5 retour kaart bijvoorbeeld.
Dan kan je de kaarten weer anoniem maken, en het verlies voor de klanten minimaliseren (want volgens de OV chipkaart voorwaardes is de houder verantwoordelijk en niet de vervoerder).

pom op Donderdag 14 Augustus 2008 14:27

image


De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken. Daarom wordt bij de introductie het retourbiljet afgeschaft. Hierdoor zullen reizigers voor dit type reis gemiddeld zo'n zes procent meer moeten betalen. Voor enkeltjes komt een korting van 9 procent ten opzicht van het huidige tarief.

In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje, waardoor die kaartjes in praktijk 6 procent duurder worden.
Ook goedkoper

"Dat is een gemiddelde prijs. Het kan soms twee procent en soms acht procent zijn", stelt een woordvoerder over de verhoging. Reizigers zonder abonnement kopen overigens meer enkele reizen (56 procent) dan retourtjes (44 procent).

TILT

kan iemand dat in euro's zetten?

mml op Donderdag 14 Augustus 2008 17:52

image

Weg met die <zeer grof woord>-ov chipkaart, of is het de bedoeling om heel het OV kapot te maken??

pom op Donderdag 14 Augustus 2008 18:30

image

mja het begint inderdaad op steeds minder te slaan.

Want waarom stappen ze over op de ov-chipkaart? de enigste reden die ze naar voor hebben geschoven over de laatste tijd, is dat het het die 6% zwartrijders het leven moeilijker gaat maken...

de nadelen zijn:
- het systeem is lek, en er zal fraude komen
- het systeem maakt inbreuk op privacy, ze traceren de bewegingen van burgers over het hele land
- het systeem maakt het OV afhankelijk van de leverancier van die kaartjes (nog een extra bedrijf dat kan staken waardoor je moeilijker op je werk geraakt)
- het systeem heeft al belachelijk veel geld gekost
- er zijn al verschillende dingen opgedoken die heel het verhaal randje af frauduleus maken


Weet je wat ik me afvraag in dit soort situaties, dat is hoe veel uur computer ervaring de desbetreffende besluitvormers hebben. Zonder twijfel minder als quasi iedereen die deze 50e reactie hier op webwereld leest... Maar hoeveel minder. Zouden die op de vraag "wat is een byte" verder komen als "iets met bits in". Weet je hoe de pers altijd aan blonde dames vraagt "leg de buitenspelregel eens uit". Ik denk dat we vanaf nu alle ministers en rechters eens die vraag, of een soortgelijke moeten voorleggen.

ardje op Donderdag 14 Augustus 2008 19:28

image

- het systeem is lek, en er zal fraude komen
== meer zwartrijders en meer gedupeerden van gewone kaarthouders.
Let wel: het is niet de zwartrijder die de kaarthouder dupeert, het is translink die dat doet.

hallieballie op Donderdag 14 Augustus 2008 19:27

image

Laat je niet afleiden, zoek waar het om gaat.

Men kan zich aardig in de goede intenties van bepaalde personen vergissen, sommige zijn er te naief voor, andere doen het expres.

Naieve personen: deze worden in ijdelheid gestreeld en geloven de leugen die hun als waarheid is verteld, door hun ijdelheid verspreiden ze de leugen als waarheid.

Gevaarlijke personen: deze vertellen de ijdele personen de leugen als waarheid, genieten ervan hoe de ijdele persoon de lager op de ladder levende personen de leugen als waarheid verteld, de lager op de ladder levende personen worden hierdoor naief bedonderd.

Dom persoon: J.P. Balkenende, Bush jr, etc....

Gevaarlijk persoon: D. Rumsfeld, alle Rockefellers, H. Kissinger, Beatrix, etc...

Wat dit met deze topic te maken heeft, de waarheid zal dicht bij de leugen liggen, kijk wie er voordeel van heeft (qua informatie), niet de lager op de ladder levende personen, deze heeft er ongemak van, qau privacy, reiskosten, etc.....

Zoek goed wat de mogelijkheden voor de overheid is om het gedrag van zijn burgers te volgen, kom niet aankakken met terrorisme, daarvoor is al genoeg ingeleverd, meer dan genoeg.

Joke Bruis op Donderdag 14 Augustus 2008 22:24

image

We kunnen nuttig discussieren over de voor- en nadelen van de OV-chipkaart. Of we kunnen het slechte van de mens, het kwalijke van het kapitalisme en het smerige van de gehele politiek in het algemeen eens gaan bespreken. Wat zijn dit hierboven nu voor kleuterpraatjes, volgetikt door would-be nerds veilig gezeten achter beeldschermen in viezige jongenkamers? Hou toch eens op met dat geklaag, dat gesomber, die eeuwige negatieve toekomstbeelden. Get a life! Of weet in ieder geval waarover je praat, de volgende keer dat je het reactie-paneel gaat vullen.

dada1958 op Vrijdag 15 Augustus 2008 10:53

image

Resumerend: het wordt de hoogste tijd dat de visionair Wouter B. zich op deze zaak gaat werpen.
"Er zijn zaken waar we weinig aan kunnen doen, maar ook zaken waar we wel iets aan kunnen doen"

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws