Enschede wil van Microsoft af

Openoffice.org

Gepubliceerd: Maandag 1 september 2008

De gemeente Enschede heeft het enterprise contract met Microsoft niet verlengd. Van de jaarlijks uitgespaarde 4,5 ton experimenteert het met open source alternatieven.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Maandag 1 September 2008 18:15

image

Ik begrijp niet precies wat er nou bedoelt wordt.
Heeft de gemeente ipv een enterprise contract met daarin dienstverlening en licenties nu losse licenties gekocht ?

Of hadden ze al losse licenties en was het enterprise contract alleen voor dienstverlening en gratis upgrades ? (en als dat zo is hebben ze nu de upgrade licenties en gooien ze daarom het enterprise contract weg?)

Het is een erg onduidelijk bericht omdat onduidelijk is wat er in het enterprise contract voor licenties en diensten werden afgenomen en hoe ze dat nu hebben opgelost.

Ik lijk eruitop te maken dat men nog gewoon nog volledige MS licenties heeft voor iedere werkplek maar slechts het contract waarmee deze in de toekomst geupgrade kunnen worden heeft weggedaan.

NLsandman op Maandag 1 September 2008 18:46

image

Ze hebben 3 jarige enterprise licenties gehad zodat ze steeds met de nieuwste software van MS te maken hadden.
Dit contract zou vandaag weer 3 jaar automatisch verlengt worden maar dit heeft de gemeente beëindigt, De licenties voor de huidige software blijft bestaan maar er zullen geen nieuwe software pakketten meer komen van MS zoals het bij de enterprise gebruikelijk was.
Die 100000 euro blijft wel beschikbaar voor MS doeleinden om bv in de toekomst nieuwe pakketten van MS te kopen, de rest wordt geïnvesteerd in opensource.
De gemeente wil gewoon niet meer afhankelijk zijn van 1 leverancier want centric verplichte hun om steeds nieuwe pakketten af te nemen, nu kunnen ze veel flexibeler kiezen en zelf bepalen wat ze willen gebruiken.

phantom op Maandag 1 September 2008 21:21

image

Of te wel ze hebben licenties afgenomen met SA (software Assurance).
Bij Microsoft is het zo dat als je niet binnen 3 jaar het pakket wil vernieuwen je beter af bent om licenties ZONDER SA aan te schaffen. Wil je binnen 3 jaar wel de pakketten vernieuwen, dan ben je goedkoper af met SA.

Trouwens wie wil er nou met de teletubbie office 2007 werken?

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 20:07

image

die teletubbie is wat meer dan een aardige interface. Nieuwe gebruikers zijn snel enthousiast en alleen de die hards die de diverse varianten al meegemaakt hebben mopperen nog wat.
Het is een nieuwe en zeer functionele benadering van de interface die erg sterk is.

thieu op Maandag 1 September 2008 19:20

image

...maar slechts het contract waarmee deze in de toekomst geupgrade kunnen worden heeft weggedaan. Heb nooit begrepen waarom je zo'n contract zou afsluiten. Na een migratie die de nodige inspanningen heeft gekost wíl je niet "steeds met de nieuwste software" werken. Je bent blij als iedereen het nieuwe pakket gewend is er weer rust is.
Als je dan plm 5 jaar (of langer) met de software doet dan is een enterprise contract ook niet goedkoper.

Anonymous Coward op Maandag 1 September 2008 22:29

image

Doet dat er eigenlijk toe? Ze hebben besloten hun budget anders aan te wenden, dat was volgens mij het nieuws.

U4iA op Maandag 1 September 2008 19:30

image

Van de overige 3,5 ton gaat de gemeente onderzoek doen naar open source alternatieven. Voorlopig zal dit beperkt blijven tot OpenOffice.org op een aantal werkplekken, vertelt de zegsman
Wow, 3,5 ton voor een onderzoek van OpenOffice op een aantal werkplekken... :)

Anonymous Coward op Maandag 1 September 2008 19:36

image

ja inderdaad, in plaats van MS Office op een paar werkplekken. Goede zaak denk ik zo.

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 08:06

image

als aanvulling op, dacht ik dat er stond. En omdat iedereen nu docx-documenten aan het rondsturen is en die geassocieerd worden met Word en niet Writer, is het hele experiment gebakken lucht.

Bolleke op Dinsdag 2 September 2008 08:18

image zomerhack badge 3

En omdat iedereen nu docx-documenten aan het rondsturen is
Ja, klopt, ik heb er ook al 2 gehad! Tegen, pak 'm beet, 200 .docs over dezelfde periode (als het er niet meer zijn). Dat hele OOXML is zo doodgeboren als maar kan, en dat komt voornamelijk omdat (blijkbaar) geen hond die nieuwste office-versie gebruikt, of als ze het wel doen ze toch .doc of zelfs .odf ermee bakken.

Nou ja, dit zal wel weer voor- en tegenstanders uitnodigen tot debat. Maar ik snap die tegenstanders nooit zo goed, zouden die ook zo fel reageren als ze overgingen op WordPerfect ofzo? Wat maakt het jou nou uit dat er OSS gebruikt gaat worden? De theorie is dat het uiteindelijk goedkoper wordt, misschien niet per se door de kosten voor de instelling zelf, maar anders omdat er een hoop geld terugvloeit de lokale (ICT) economie in. Rationeel gezien lijkt me dat toch een betere besteding van belastinggeld, of niet?

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 09:20

image

Wat maakt het uit.
De OpenOffice versie die over een maand uitkomt kent ook .docx files.
Apple's iWriter kent ook .docx files en Wordperfect X4 kent ook .docx files.
En bijvoorbeeld Google kan zelfs al vanaf hun search pagina eenvoudig eventuele gevonden docx files direct in HTML laten zien.


Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 20:09

image

jammer dat Google docs er nog niet veel van snapt...

NLsandman op Maandag 1 September 2008 19:55

image

Tja wie nu dan ook nog durft te beweren dat opensource gratis is die heeft hier het bewijs:-)

Die 350000 euro zal niet volledig aan open office besteed worden, er gaan meer onderzoeken naar verschillende open source applicaties gedaan worden.

kruiskop op Maandag 1 September 2008 20:27

image

Wie beweer dan dat open source gratis is?? Open source gaat niet over free als in 'free beer', maar over 'freedom', zoals in 'freedom of speach', of 'freedom in choice'.

NLsandman op Maandag 1 September 2008 21:49

image

smiley gemist?

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 20:09

image

je vergeet het bier ;)

linus4ever op Maandag 1 September 2008 21:10

image

Het zal niet zozeer onderzoek zijn naar OpenOffice, maar veel meer een onderzoek naar de aard en omvang van de migratie van bijvoorbeeld macro's en applicatie koppelingen.

Als je een brievenboek hebt gekoppeld aan databases, dan heb je dit geld daarvoor alleen al hard nodig.

Het wordt voor mij steeds duidelijker dat Microsoft een heel dik probleem heeft op de Nederlandse markt, een probleem dat ook nog eens van dag tot dag groter lijkt te worden.

M Wegman op Maandag 1 September 2008 22:18

image

Nou probleem... ik denk dat ze genoeg marge hebben om de prijs nog wel te laten zakken als meer gemeente naar opensource gaan zoeken. Was het niet ons eigen Den Haag, wat GOUD uit geeft aan M$ producten.

Jozik op Maandag 1 September 2008 23:14

image

Ik ben bang dat MS alleen een probleem(pje) heeft met de nederlandse overheid. Het bedrijfsleven (en dat is toch de grootste markt) is volgens mij nog maar héééél beperkt bezig met kijken naar Open Source, laat staan dat er overgestapt wordt. Afgezien van internet-sites dan, daar lijken Open Source CMS-pakketten de meerderheid te krijgen.

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 00:27

image

Wanneer de overheid open source gebruikt, dan is er een enorm platform waarmeehttp://webwereld.nl/comments/52552/enschede-wil-geen--nieuwigheden--van-microsoft-meer.html#openedDiv het bedrijfsleven mee moet communiceren in open standaarden. Met andere woorden, het bedrijfsleven zal ook in mindere of meerdere mate de open standaarden gaan ondersteunen.

yodabear op Dinsdag 2 September 2008 07:15

image

Ik weet niet waar dit op gebasseerd is maar ik heb lang genoeg in het MKB ICT gezeten om toch wel een serieuze trend te zien in het gebruik van linux o.i.d.

Verder zit ik nu in een enterprise omgeving waar ze ook op het punt staan een mega linux/OSS project te starten (overigens niet ter vervanging van)....

Hein op Dinsdag 2 September 2008 10:01

image

Dan ben je toch niet helemaal op de hoogte. Ook de Franse overheid zaagt aardig aan de stoelpoten van MS. Zo is bijvoorbeeld de Franse belastingdienst volledig overgestapt op Open office (dec. 2007). En ook het Franse parlament gebruikt verstrekt Open source. In Duitsland worden ook steeds meer initiatieven op dit gebied ontplooit. Het is dus zeker niet alleen Nederland die hiermee bezig is. Sterker nog, ik denk dat Nederland nog achterop loopt in Europa.

Hein op Dinsdag 2 September 2008 10:06

image

Het bedrijfsleven mag dan misschien wel de grootste markt zijn, maar trek maar eens voor de grap na hoeveel mensen in Nederland bij de overheid werken. Dat is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking. In bedrijven wordt Linux en andere open source programmatuur ook steeds meer ingezet. Dat dit geleidelijk gebeurt is logisch. Zo lang je nog zonder al te veel kosten van je huidige omgeving en programmatuur gebruik kunt maken stap je niet over.

silentBill op Dinsdag 2 September 2008 10:29

image

Closed source of Open source is helemaal geen criterium voor de overheid.
Het enige waar ze in geinterresseerd zijn is hoeveel het kost.

Alleen jammer dat ze daarvoor weer een extern bureau voor in moeten huren.
En nog veel jammerder dat ze dit niet 1x centraal aanpakken maar iedere gemeente appart.

Oftewel, Enschede gaat proberen opnieuw het wiel uitvinden.
Terwijl in Amsterdam alles allang is uitgezocht.

Henk Koster jr op Dinsdag 2 September 2008 10:37

image

Halloooo.... amsterdam is amsterdam, het centrum van het heelal. Ze hebben hun eigen politiek, hun eigen bestuur. Laat wat ze daar in dat cultuurgehucht uitvinden alsjeblieft niet maatgevend zijn voor de rest van nederland!

Anonymous Coward op Maandag 1 September 2008 22:30

image

Daar beginnen de meeste professionals mee. Kleinschalig onderzoek.

M Wegman op Dinsdag 2 September 2008 08:37

image

Lol wordt de titel ook ineens aangepast :)

van: Enschede wil geen nieuwigheden van Microsoft meer

naar: Enschede wil van Microsoft af

De eerste was beter...

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 09:32

image

Voorlopig lijkt Enchede is juist net gemigreerd naar een vernieuwde Microsoft omgeving met hun bijna 2000 werkplekken.
Ze zijn pas vrij recentelijk vanuit een gemengde NT omgeving (enschede is een fusiegemeente) overgegaan op een gestandaardiseerd thin windows XP clients beheerd met powerfuse.

Het lijkt me inderdaad een voorbarige titel om te stellen dat Enschede van Microsoft afwil als ze net een nieuwe Microsoft omgeving hebben ingericht.

Schnupperpuppe op Dinsdag 2 September 2008 10:11

image

(enschede is een fusiegemeente)

Een fusiegemeente? Vertel.
Enschede is helemaal geen fusiegemeente.

ronaldpunt op Dinsdag 2 September 2008 11:57

image

Klopt, gelukkig ging de fusie Hengelo-Enschede niet door destijds.. maar dit is off-topic

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 20:21

image

Per 1 mei 1934 werden de gemeenten Enschede en Lonneker samengevoegd tot de gemeente Enschede

maar toen bestond Microsoft nog niet en open source al helemaal niet ;)

Hein op Dinsdag 2 September 2008 10:20

image

Het was natuurlijk de meest logische stap om eerst alle fusiepartners op een gezamenlijke noemer te krijgen en dat ging uiteraard het beste door alles eerst te migreren naar een zelfde versie van MS software (in feite updaten van de bestaande omgevingen). Een harde migratie direct naar bijvoorbeeld Linux en open source zou waarschijnlijk veel meer problemen hebben opgeleverd (niet alleen updaten, maar migratie). De geleidelijke weg die door Enschede wordt gekozen is logischer.

Er wordt nu eerst gekeken naar Open office, waarschijnlijk macro's e.d. geconverteerd en vervolgens kan dit verder worden uitgerold. Dan is MS office uitgefaseerd. Daarna kan men een volgende project op zich nemen en verder gaan.

Dat powerfuse wordt gebruikt zou inderdaad erop kunnen duiden dat voorlopig niet wordt overwogen om het OS aan te passen. Powerfuse is bij mijn weten enkel in staat om met Windows desktops om te gaan. Uiteraard kan echter ook powerfuse gemigreerd of vervangen worden.

Het gaat er volgens mij ook niet echt om dat Enschede van iets af wil, maar meer dat men de alternatieven wil verkennen en daar waar mogelijk wil inzetten. De titel van het artikel is waarschijnlijk zo gesteld om meer reacties los te maken.

anonymous_108749 op Dinsdag 2 September 2008 09:42

image

Hoeveel zal het de belastingbetaler schelen, wanneer de overheid overgaat op Open Source? Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel geld er nu gaat naar Microsoft contracten en het jaarlijks vernieuwen van het hele hard- en softwarepark. Stel dat je als de Staat der Nederlanden op jaarbasis honderden miljoenen, of misschien wel miljarden euro's kan besparen, vind ik als burger dat ze dat serieus moeten overwegen. Eigenlijk zou ik het ze willen verplichten. Er wordt al genoeg geld verspild en gezien de inflatie elk jaar, zou dit belastingmaatregelen die nadelig zijn voor u en ik onnodig maken.

450.000 euro besparing voor 1 gemeente... Hoeveel zal dit verspreid over het land zijn, met honderden gemeentes???

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 09:55

image

Ik denk dat als het hetzelfde zou moeten kosten men er ook geen probleem in zag, immers de uitgegeven bedragen blijven dan meer in Nederland en minder naar het buitenland.
De huidige structuur verrijkt aan licenties een Amerikaans bedrijf, deze gelden mogen van mij best ook aan Nederlandse bedrijven uitgegeven worden, zolang de kwaliteit hier van maar verbeterd.

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 10:38

image

Volgens mij heeft Microsoft een paar jaar gelden eens een contract voor een kleine 30 miljoen per jaar voor alle client licenties op 245.000 overheids werkplekken aangeboden (een raamcontract dat ook zou gelden voor gemeentes) en dan heb je o.a. windows, office, exchange client, windowsserver client en alle andere MS software licenties voor clientsoftware.

Voor dat bedrag kan de overheid tegenwoordig niet eens 1 behoorlijke applicatie voor ontwikkelen en de overheid heeft er duizenden. Er wordt vermoedelijk voor meer dan twee miljard jaarlijks aan software nieuwbouw, onderhoud en licenties besteed bij de overheid.


decibel op Dinsdag 2 September 2008 11:31

image

Volgens mij heeft Microsoft een paar jaar gelden eens een contract voor een kleine 30 miljoen per jaar voor alle client licenties op 245.000 overheids werkplekken aangeboden (een raamcontract dat ook zou gelden voor gemeentes) en dan heb je o.a. windows, office, exchange client, windowsserver client en alle andere MS software licenties voor clientsoftware.

Voor dat bedrag kan de overheid tegenwoordig niet eens 1 behoorlijke applicatie voor ontwikkelen en de overheid heeft er duizenden. Er wordt vermoedelijk voor meer dan twee miljard jaarlijks aan software nieuwbouw, onderhoud en licenties besteed bij de overheid.


En gelukkig is die overheid daar niet op ingegaan want elk jaar weer verbonden aan MS betekent weer een jaar geen mogelijkheden gegeven te innoveren of andere bedrijven een kans gegeven. Ben je nou serieus van mening dat het gezond zou zijn als de gehele overheid (incl. gemeenten) van dat Amerikaanse bedrijf afhankelijk zouden zijn?? We leven verdomme niet in een totalitaire staat! Beter projecten zien mislukken en leren van de fouten dan het geld blindelings naar de VS sturen.

thieu op Dinsdag 2 September 2008 12:35

image

Het punt van het actieplan Nederland open in verbinding gaat niet over prijs. Het gaat over interoperability, bevorderen van concurrentie (bevorderen van een gelijk speelveld) en leveranciersonafhankelijkheid (vermijden van lockin). Betreft interoperability belijdt MS met de mond hun medewerking, maar ik heb daar nog steeds een gezond wantrouwen tegen. Echte resultaten blijven nog steeds uit. Wat betreft de overige twee punten is er nog een wereld te winnen zonder MS.

thieu op Dinsdag 2 September 2008 12:55

image

Ik ben er overigens van overtuigd dat de kosten op de wat langere termijn wel degelijk zullen dalen als gevolg van het actieplan.

Henk Koster jr op Dinsdag 2 September 2008 10:42

image

Ik denk overigens wel dat als de gemeente Enschede haar plannen doorzet, dat dan de staatsgesteunde ict-politie langskomt om voor eenzelfde bedrag de page-up en page-down toetsen van alle toetsenborden te slopen.

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 10:55

image

waarom zouden ze dat doen?

holy.triforce op Dinsdag 2 September 2008 11:18

image

kijk hier maar:
http://webwereld.nl/ref/rss/52549

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 11:21

image

En wat heeft dat verder met page-up en paga down knoppen te maken.
Dat gaat over een patent waarin helemaal geen toetsfunctionaliteit wordt beschreven (ook al wordt een dergelijk suggestie gewekt)

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 11:30

image

Klein correctie, er staat wel page-up en page-down toets funtionaliteit in beschreven maar expliciet als reeds bestaande normale functionaliteit. Dus juist niet als het deel dat de de vernieuwing betreft.

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 17:50

image


Ach die knoppen bestonden al voordat Microsoft ook maar 1 code had geschreven voor Dos.
Microsoft mag er van mij part na fluiten.

Laat ze zelf eens wat verzinnen.

Anonymous Coward op Dinsdag 2 September 2008 20:23

image

natuurlijk... de up en down knop zijn ook door Apple uitgevonden. Stom van me ;)

Caesar Tjalbo op Dinsdag 2 September 2008 12:10

image

...
Van de overige 3,5 ton gaat de gemeente onderzoek doen naar open source alternatieven.
...
Niet op Linux, ...

Mij verbaast dat niet.

Anekdote: ik heb eens voor een medewerker van de gemeente Enschede bij 'm thuis een PC ingericht met een op Linux gebaseerd besturingssysteem. Alles werkte naar behoren, alleen een VPN verbinding via een Citrix client moest nog geinstalleerd worden. Ik heb daar geen verstand van maar er bleek een Linux versie te zijn die zich prima liet installeren. Er moest zo het een en ander ingesteld worden wat op zich vrij helder leek, als we maar wisten wat er precies ingesteld moest worden; zoals servernaam, gebruikersnaam, wachtwoorden en/of dergelijke. Algemene informatie dus, die los staat van het gebruikte OS.

De medewerker die ik hielp had deze informatie niet, z'n VPN software installeerde en configureerde hij normaal met een scriptje maar dat werkte natuurlijk alleen onder Windows. De helpdesk gebeld, daar moesten ze ons toch kunnen helpen? Degene die we spraken raadde ons aan om het script te draaien maar sloeg helemaal dicht toen de naam "Linux" viel. De indruk die ik kreeg was dat hij eerst gewoon niet wist waar het over ging en het daarna niet eens meer wilde weten.

zwart-wit op Donderdag 4 September 2008 02:02

image

Mag je het een helpdesk medewerker kwalijk nemen dat hij niet weet hoe VPN onder Linux geinstalleerd moet worden als 99,9999% van de vragen die hij beantwoordt mogelijk MS produkten betreffen of gaan over problemen met voor de gemeente ontwikkelde applicaties?

Sorry, maar naar mijn bescheiden mening een beetje erg kort door de bocht.

Enschede is mogelijk voornemens om op opensource software en OS over te stappen, heeft voor onderzoeken daarvoor zelfs een potje opgezet.

Mis in je anekdote het jaar waarin je Linux voor de betreffende medewerker installeerde. Is dat voor 2005 geweest? Volgens dit artikel laat de toename in opensource toepassingen pas na 2005 en met name de tweede helft van 2006 pas echt een explosieve groei zien.

Nope, ik zou het die helpdeskmedewerker niet kwalijk kunnen nemen.

Core-TX op Donderdag 4 September 2008 14:09

image

De gemiddelde helpdesk medewerker is tegenwoordig niet veel meer dan een leeghoofdige ticketlogger die goed om kan gaan met een knowledgebase.
Zodra de helpdesk leeghoofd er niet uit komt, ergo het niet kan vinden in de knowledgebase, stuurt die het door naar een hoger geplaatste collega die vervolgens de knowledgebase aanpast ;)

Dus als de helpdesk mederwerker er dan "niet uit komt" neem IK hem dat WEL kwalijk.

Caesar Tjalbo op Donderdag 4 September 2008 21:57

image

@ zwart-wit

Het installeren onder Linux was al gedaan, Citrix biedt een Linux versie op hun website aan die we zonder problemen aan de praat kregen. Wij hadden alleen geen idee hoe we een verbinding tot stand moesten brengen met de gemeente Enschede. De informatie die we zochten was welke gegevens we moesten invoeren, welke namen of nummers verwacht werden door de server van de gemeente. Die informatie is essentieel volgens mij voor iedereen die een VPN wil gebruiken, ongeacht het besturingssysteem.

We hadden dus informatie nodig die betrekking had op de situatie aan de kant van de gemeente. Of dit een MS product was of een voor de gemeente ontwikkelde applicatie weet ik niet; ik kan me niet voorstellen dat het iets uitmaakt. Het gaat om een netwerk verbinding, het zou mij zeer verbazen als de Citrix client voor Linux geen contact kon maken met een Windows server.

Kwalijk nemen? Ik weet het niet, volgens mij is het werken via VPN bij de gemeente Enschede niet zo heel erg zeldzaam maar ik weet zelf ook niets van VPN dus daar kan ik weinig van zeggen. We kregen in elk geval geen enkele hulp nadat het woord Linux eenmaal genoemd was, er was ook geen bereidheid om een collega te raadplegen of ons door te verwijzen. Eigenlijk verwacht ik wel iets meer van een helpdeskmedewerker dan dat 'ie weet welk scriptje er gedraaid moet worden. Ik heb wel eens vaker een helpdesk lastig gevallen met iets waar ze mij niet mee konden helpen maar de reactie de ik nu kreeg was op z'n minst onprofessioneel te noemen.

Dit alles gebeurde in afgelopen maart of april (2008 dus). Mijn idee is dat we eenvoudig de verkeerde helpdeskmedewerker op een fout tijdstip troffen, wellicht één die vlak voor z'n pensioen zat, ruzie met z'n vrouw had en wiens goudvis die ochtend was overleden. Zo kunnen anekdotes wel eens kort door de bocht gaan maar daar zijn het dan ook anekdotes voor.

eerde op Dinsdag 2 September 2008 13:36

image

Gelukkig weer een gemeente die het begint te begrijpen...

mailing@gp-net.nl op Dinsdag 2 September 2008 18:49

image

Wijs besluit Enschede! Boycotten dat Microsoft. Ze maken troep! Steun Open software!

Office deden ze het nog een tijd aardig maar daar worden ze ook ingehaald.

Laatst 'gratis' Vista gehad bij mijn nieuwe PC. Het lijkt wel een powerpoint presentatie. Het komt er bij mij niet in.

Zo dat lucht op ... :-)

Mvrgr,

Gerard.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws