Silverlight 3 streamt ook HD Flashvideo

Silverlight

Gepubliceerd: Woensdag 10 september 2008

Met het omarmen van H.264 zal Microsoft Silverlight 3 high definition video content kunnen streamen die geëncodeerd is voor het rivaliserende Flash van Adobe.

Toon volledig artikel

Kickass op Woensdag 10 September 2008 18:34

image

Maakt dit dan flash voor Win x64 overbodig? Of blijven silverlight & flash 2 grote verschillen?
Ik bedoel webmasters gaan dus niet flashcontent silverlight compatible maken?

Het werd tijd dat Win (mediaplayer?) Advanced Audio Coding ondersteund. Hopelijk ook ASP (simple profile) video in mp4 container.
Het is mijn favourite formaat wat ik al jaren gebruik. (ondanks dat het niet geheel open-source is tov Ogg-Vorbis, is het wel gratis in gebruik) Ik gebruik om van hoge kwaliteit wave files naar AAC (*.m4a) te gaan (tbv PlaystationPortable) op windows de combinatie "Audacity" + "Foobar" + "Nero AAC codec". (bij Linux OS spreekt het voor zich natuurlijk, daar het op installatiemedium reeds aanwezig is)
Windowsmediaplayer gebruik ikzelf niet ivm te beperkte configuratie en toomuch drm/aacs/hdcp support, maar voor de noobs zou het fijn zijn dat een default windhoos eens wat meer coderingen support dan alleen die gare M$ only coderingen als Wma/wmv/asf of antieke meuk als mp3 etc. etc.

skizmo op Woensdag 10 September 2008 18:43

image

Tja. .leuk. Maar wat heb je eraan als je platform niet wordt geaccepteerd door de rest van het internet.

Zapato op Woensdag 10 September 2008 19:42

image

die rest is toch te verwaarlozen

Anonymous Coward op Woensdag 10 September 2008 21:49

image

Wat bedoel je? Dat alleen sites die Silverlight gebruiken er toe doen? Beetje rare stelling.

Zapato op Donderdag 11 September 2008 08:16

image

Silverlight werkt alleen niet op linux, en dat wordt momenteel door 0,93% gebruikt als OS. Op de andere OS-en werkt het wel.

a_daydreamer op Donderdag 11 September 2008 08:32

image

moonlight

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 09:59

image

Moonlight werkt gewoon op Linux. Je Linux rant rammelt derhalve een beetje. Geen wonder dat ik je niet snapte, want je snapt het zelf ook niet helemaal.

gnu_lx op Donderdag 11 September 2008 13:43

image

Moonlight is niet door Microsoft geïmplementeerd (net zoals Mono, alhoewel vele zich afvragen of novell nu bij Microsoft hoort). Het is een mooie ontwikkeling, maar loopt nogal achter daarnaast is het een inhaal slag en is de kans op problemen voorlopig zeer groot. Kan me ook niet voorstellen dat het DRM ondersteund.

Silverlight is dus niet cross-platform, hoe je het ook formuleert als ik via de site silverlight will downloaded dan krijg ik een melding dat het (mogelijk) niet op mijn platform werkt, downloaden gebeurt vervolgens niet. Daarnaast is het een plugin gebaseerd op .NET en mono is nog niet op het niveau van .NET2.

Microsoft heeft geen belang bij cross-platform (alleen de illusie van cross-platform) en alle initiatieven zoals mono / moonlight zijn leuk (misschien ook goed) maar maken .net / silverlight niet cross-platform. Deze aanhalen om te zeggen dat dit wel zo is is volgens mij dan ook onzin, hetzelfde dat een windows applicatie onder Wine draait maakt deze applicatie niet cross platform.

ps: met cross-platform bedoel ik verschillende engines met dezelfde functionaliteit die draaien op windows / linux / osx etc.

Dax op Woensdag 10 September 2008 18:46

image

Embrace, extend and extenguish?

Anonymous Coward op Woensdag 10 September 2008 21:55

image

Lijkt me niet. Microsoft moet wel heel sterk staan om een open standaard op deze wijze te beschadigen. En aangezien alles wat ze doen op een gouden schaaltje wordt gewogen, zullen ze het zeker niet in het geheim kunnen doen.

Dax op Woensdag 10 September 2008 22:25

image

html, kerberos, LDAP, CSS, Java (ok geen open standaard), om maar een paar te noemen?

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 00:09

image

De termen Kerberos en LDAP ken ik, maar de samenhang met Microsoft ken ik eerlijk gezegd niet.

Html, Css en Java daarentegen. Daarmee bevestig je gedeeltelijk mijn standpunt. Java hebben ze getracht te vernielen, maar daarin zijn ze teruggefloten. Html en Css zie ik nu hetzelfde gebeuren. Of denk je dat Microsoft haar stinkende best doet om IE8 goed te krijgen voor niets?

Dus ja, ik denk dat Microsoft heeft geprobeerd om standaarden aan te passen aan haar eigen agenda. Maar uiteindelijk gaan ze volgens mij die strijd verliezen.

Jeroenh op Donderdag 11 September 2008 00:36

image

In Windows 2000 voegde Microsoft Kerberos en LDAP ondersteuning toe, maar Kerberos kreeg een (gesloten) extensie waardoor een vendor lock-in ontstond.

Vziw was de LDAP implementatie wel normaal, maar zonder ticket kom je niet in de bioscoop...

http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish#Examples

Feit blijft dat Silverlight nog steeds niet cross platform is, en dat extensies ook niet cross platform zijn. Microsoft lijkt lief en fair te spelen, maar niets is minder waar. Je kunt nog steeds geen DRM videos op een non-Microsoft/non-Apple systeem bekijken. Voor Apple heeft Microsoft wel WMV naar Mac OS X geport.

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 10:40

image

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zowel in Windows als in Linux nog nooit zelfs maar de geringste behoefte heb gevoeld om DRM bestanden af te spelen, dus ik kan niet zeggen dat ik dat mis.

Het spelletje van de verantwoording voor het bouwen van een plugin bij een derde partij neerleggen en dan zorgen dat ze net iets voorblijven zit mij ook dwars. Ik zie dat bij Mono en Moonlight gebeuren en ik haat het. Microsoft houdt zich aan de letter van spelregels, maar door de boel te traineren weer niet aan de gedachte.

batlequeen op Donderdag 11 September 2008 11:49

image

Lijkt me eerder dat het om DRM-beveiligde streams gaat

Jeroenh op Vrijdag 12 September 2008 11:43

image

Mijn eerste en laatste avance met DRM kwam tot stand dankzij EK2008 ;-)

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 12:16

image

jij doelt op het "data authorization field" in Kerberos dat al bestond maar waar niemand gebruik van maakte.
Microsoft heeft dat veld wel gebruikt en het is zeer discutabel of dat daadwerkelijk een afwijking van de standaard is.
Het veld bestond al in de standaard al was er niemand die er gebnruik van maakte.

Kerberos kan moeiteloos gekoppeld worden aan alle bekende systemen, zonder ruzie over de standaard.

Windows 2000 Kerberos Interoperability

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 15:41

image

Kerberos kan moeiteloos gekoppeld worden aan alle bekende systemen, zonder ruzie over de standaard.

Windows 2000 Kerberos Interoperability


Aha volgens Microsoft zelf hebben ze niets fout gedaan? Nou dan moet het wel kloppen, want als er een betrouwbare bron is over de malversaties van Microsoft dan is dat natuurlijk Microsoft zelf.

Control of Interfaces

49. Microsoft can also choose to keep some key interfaces closed. In the case of Windows 2000, for example, some of the PC interfaces that Microsoft uses to implement functionality that is available only when used with Windows 2000 server have not been published. Since cross-platform middleware such as server-based software requires access to the PC operating system in order to begin to erode the applications barrier to entry, closed interfaces to the desktop could have serious anticompetitive effects, further reinforcing the barriers to entry. Given Microsoft’s incentive to perpetuate its PC operating system monopoly, its ability to close these kinds of interfaces for purely anticompetitive reasons remains a serious concern going forward.

50. Microsoft’s choices with respect to Kerberos, for example, do not admit of a potentially benign interpretation. Kerberos is a security technology that performs authentication of users and assigns them access rights to certain functionality. It is an open, extensible standard published by the Internet Engineering Task Force (IETF). In Windows 2000, Microsoft has incorporated Kerberos extensions into its PC operating system but has not published the extensions, with the result that no non-Microsoft server can utilize the security features of the PC operating system. For instance, according to a Windows 2000 product manager at Microsoft, Windows 2000 PCs cannot log in to a Unix Kerberos server and receive access to Windows 2000 resources such as file and print. RX 13, at 3 (Interactive Week 2/28/00). Microsoft’s monopoly position in PC operating systems, coupled with its ubiquitous distribution, means that Microsoft has the power to ensure this proprietary security feature is included on all PCs.

51. The effect of this is to require all networks that install Windows 2000 on the desktop to install Windows 2000 on the server if they wish to be able to use the security features built into the desktop operating system. This increases the likelihood that Microsoft will use its PC operating system monopoly to prevent the emergence of alternative server based middleware technologies.


Bron <- De moeite van het lezen meer dan waard.

edjez op Donderdag 11 September 2008 20:48

image

Lees dan dit ook eens:
Linkje.
Schijnt dus wel te kunnen, hoewel niet zo 'moeiteloos' als SED zegt.

Jeroenh op Donderdag 11 September 2008 22:24

image

Inmiddels wel ja. In het jaar 2000 echter niet.

Anonymous Coward op Vrijdag 12 September 2008 09:03

image

Lees dan dit ook eens: Linkje. Schijnt dus wel te kunnen, hoewel niet zo 'moeiteloos' als SED zegt.

Nee. Het probleem zit hem in de extensies op Kerberos. Microsoft en jouw link laten die voor het gemak even buiten beschouwing.

Dax op Donderdag 11 September 2008 07:43

image

kerberos en LDAP vormen o.a. een deel van AD, maar je met per se een windows machine gebruiken door de extensie die ze daar aan hebben gegeven...

Dax op Donderdag 11 September 2008 09:19

image

tja, , aan de andere kant, uiteindelijk wordt Microsoft mischien wel teruggefloten, maar dan hebben ze de markt al 8 jaar lang ernstig verstoord....zie bijv HTML/Netscape en Opera (CSS implementatie), en al weer Kerberos..


...en hebben ze in zoverre geld teveel om zich dat te veroorloven...

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 10:04

image

Ik geef je gelijk dat ze het proberen, maar ik heb toch het idee dat er tegenwoordig veel eerder wordt terug gefloten dan een paar jaar geleden. Het valsspelen zit nu eenmaal in de aard van het beestje, maar iedereen is zich daar nu ook terdege van bewust.

Dax op Donderdag 11 September 2008 10:35

image

zelfs al is het 2 jaar....dan nog kunnen ze het en doen ze het ook regelmatig, het verstoort de markt elke keer ginagtisch

....excuses zijn bij hun goedkoop....

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 08:33

image

Lijkt me niet. Microsoft moet wel heel sterk staan om een open standaard op deze wijze te beschadigen.

Eigenlijk is dat al zo. Een Silverlight h264 stream kun je op geen enkele andere manier afspelen dan met Silverlight. Niet omdat ze h264 hebben aangepast, maar omdat Silverlight h264 altijd verpakt zit in een Silverlight applicatie en/of stream. Je kunt dus niet zomaar even een Silverlight h264 stream afspelen met een Flash applicatie, ondanks dat Flash wel de h264 codec gebruikt.

Zie ook de uitstekende reactie van crossmediamannetje hierover.

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 12:17

image

kun je een Flash stream wel afspelen met silverlight dan?

Wat probeer je daarmee dan te zeggen?

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 15:39

image

kun je een Flash stream wel afspelen met silverlight dan?

Nee, Silverlight is incompatible met Flash. Dat is nu juist het hele idee van Silverlight.

Wat probeer je daarmee dan te zeggen?

Dat Microsoft h264 niet hoeft te beschadigen om het incompatible te maken. Silverlight h264 is al incompatible doordat het zit ingekapseld in een Silverlight stream en/of Silverlight applicatie. Ik reageerde op een eerdere reactie van Peter Koopman.

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 23:51

image

[quote]Nee, Silverlight is incompatible met Flash. Dat is nu juist het hele idee van Silverlight.[quote]

Dat is een misvatting. Je kunt in silverlight gewoon nu al standaard steams voor windows media afspelen en je zult dus in theorie ook eenvoudig bestaande flash streaming files kunne afspelen zodra silverlight dat ondersteunt. Silverlight is misschine welo niet cvompatible met flahs maar media streams hoeven niet verpakt te zijn in flash of silverlight formaten om binnen deze plugin afgespeeld te kunnen worden.

Jeroenh op Vrijdag 12 September 2008 08:48

image

ga toch fietsen man

als je een silverlight stream hebt met een codec er in (bijvoorbeeld wmv9) dan kun je die enkel met een compatible silverlight afspelen plus een silverlight codec

daar gaat het om

Anonymous Coward op Zaterdag 13 September 2008 09:14

image

Silverlight gebruikt de VC-1 codec. Dat is inderdaad een wmv9 variant maar wel 1 die is gestandaardiseerd en waarvan je specificatie gewoon kan bestellen op het internet bij de SMPTE standaardisatieorganisatie voor audio en video.

Verder is de xaml markpup waarin silverlight files worden geschreven ook beschikbaar voor iedereen en heeft Microsoft alle patentrechten voor het implemeteren en gebruiken van xaml vrijgegeven. In principe kan dus iedereen silverlight plugins bouwen waarmee de xaml code en de VC-1 video codecs worden geinterpreteerd.

Anonymous Coward op Vrijdag 12 September 2008 09:13

image

Dat is een misvatting. Je kunt in silverlight gewoon nu al standaard steams voor windows media afspelen en je zult dus in theorie ook eenvoudig bestaande flash streaming files kunne afspelen zodra silverlight dat ondersteunt.

Echt? Het is een misvatting? Want zodra Silverlight het ondersteunt, ondersteunt het het wel? Het lijkt mij dat Silverlight het dan op het moment in ieder geval niet ondersteunt en dat het dus helemaal geen misvatting is.

Ja en een zwarte auto is eigenlijk groen. Want in theorie kan hij ook groen zijn en zodra ik hem groen verf is hij ook groen.

Silverlight is misschine welo niet cvompatible met flahs

Je quote mijn zin 'Nee, Silverlight is incompatible met Flash. Dat is nu juist het hele idee van Silverlight.' van mij en beweert dat dat een misvatting is. Vervolgens zeg je zelf 'Silverlight is misschine welo niet cvompatible met flahs' maar 1 zin eerder beweerde je nog dat dat juist een misvatting was?

maar media streams hoeven niet verpakt te zijn in flash of silverlight formaten om binnen deze plugin afgespeeld te kunnen worden.

Wat voor 'formaten' en wat voor 'streams' heb je het nu over? Wil je beweren dat een stream niet in een bepaald formaat is? Of wil je beweren dat de Silverlight plugin zonder dat er een Silverlight applicatie is geladen opeens uit het niets een Flash stream kan gaan afspelen?

Anonymous Coward op Zaterdag 13 September 2008 09:03

image

Het is dus inderdaad een misvatting dat
Silverlight is incompatible met Flash. Dat is nu juist het hele idee van Silverlight.

Het is juist niet niet het idee van Silverlight om incompatible te zijn.
Het is de bedoeling om een alternatief te bieden gebaseerd op de uitgebreide .NET ontwikkelingomgeving mogelijkheden en om zo mogelijk in de toekomst juist wel compatibel te zijn.

Anonymous Coward op Zondag 14 September 2008 13:27

image

Tjonge wat ben je weer aan het draaien.

Ik zeg (en jij quote dat):

Nee, Silverlight is incompatible met Flash. Dat is nu juist het hele idee van Silverlight.

Vervolgens beweer je daarover:

Dat is een misvatting.

En 2 zinnen verder stel je:

Silverlight is misschine welo niet cvompatible met flahs

Dan zeggen we dus beide dat Silverlight incompatible is met Flash en is dat dus helemaal geen misvatting.

Vervolgens ga je verder:

maar media streams hoeven niet verpakt te zijn in flash of silverlight formaten om binnen deze plugin afgespeeld te kunnen worden.

Dat is onzin, zoals ik in mijn eerdere reactie al aangeef.

En dan nu weer dit:

Het is juist niet niet het idee van Silverlight om incompatible te zijn.
Het is de bedoeling om een alternatief te bieden gebaseerd op de uitgebreide .NET ontwikkelingomgeving mogelijkheden en om zo mogelijk in de toekomst juist wel compatibel te zijn.


Opeens gaat het nu over de compatibiliteit met 'de uitgebreide .NET ontwikkelingomgeving mogelijkheden'? Weer een mooie draai.

Je doet mededelingen die gewoon niet kloppen, die geen logisch verband hebben met je eigen opmerkingen en die al helemaal geen logisch verband hebben met de opmerkingen waar je de indruk wilt wekken op in te gaan.

Eerst beweer je dat het een misvatting is dat Silverlight niet compatible is met Flash, vervolgens zeg je dat het 'misschine welo niet cvompatible met flahs' is. Daarna beweer je dat het een misvatting is dat Silverlight niet compatible is met Flash omdat het 'in theorie' wel compatible is met Flash 'zodra' het het wel ondersteunt. En nu beweer je dan dat het een misvatting is dat Silverlight incompatible is met Flash omdat Silverlight wel compatible is met 'de uitgebreide .NET ontwikkelingomgeving mogelijkheden'.

Het is weer de waterval van onzin.

CrossMediaMannetje op Woensdag 10 September 2008 18:48

image

Dit artikel klopt niet. Graag aanpassing, redactie!

1) H.264 is niet de Flash standaard maar een open standaard dat al eerder door Apple (iTunes, QuickTime, iPod, mobieltjes) en Real werd omarmd. H.264 zit ook in Blue-Ray. Het is uitermate geschikt voor HD video. Het formele bestandsformaat is MP4.

2) Silverlight gaat H.264 en AAC ondersteunen, als toevoeging op Microsoft's eigen WMV en VC1.

3) Het standaard protocol om H.264 te streamen is RTSP zoals Apple en Real dat hebben geïmplementeerd.
Adobe heeft helaas een proprietary protocol (RTMP) ontwikkeld om te streamen. En noemt MP4 bestanden voor het 'gemak' F4V.
Adobe heeft ook geen goede HD Flash ondersteuning. Wowza heeft Adobe's server nagebouwd en heeft dit wel.

4) Microsoft zal haar eigen streaming server inzetten voor het streamen van H.264 naar Silverlight. Dit is de Windows Media Server en deze gebruikt het legacy MMS protocol en een met niets compliant variant van het RTSP protocol.

5) Ook zul je H.264 via HTTP (progressive download) kunnen aanbieden aan Silverlight, met een gewone webserver dus. Dat is af te raden want met een webserver heb je geen goede controle over de 'streams', kunnen gebruikers niet spoelen, hakkelen video's sneller en heb je geen goede logs.

Silverlight heeft dus de mogelijkheid om straks via (m)RTSP en HTTP de MP4 content in te laden. Niet met Flash techniek.

Het grote voordeel dat de hele industrie nu kan standaardiseren op H.264 is dat je maar 1x hoeft te encoderen. Je hebt echter nog wel steeds verschillende uitserveer-servers nodig om naar de bijbehorende clients (QuickTime, VLC, iTunes, Flash, Silverlight) te kunnen streamen.

Het voordeel voor Microsoft is dat alle partijen die op MP4 voor Flash hadden gestandaardiseerd nu heel snel kunnen overstappen op Silverlight. En ondertussen gebruik gaan maken van Microsoft's media server. Die aanzienlijk goedkoper is dan Adobe's media server.

De claims van alle partijen moet je met een korreltje zout nemen. Zo claimt Adobe dat Flash 99% marktpenetratie heeft. Maar om H.264 af te kunnen spelen heb je versie 9.024 nodig. En de marktpenetratie daarvan ligt onder de 40%.

De marktpenetratie van Silverlight is nog iets lager. Dus wil je er zeker van zijn dat je alle kijkers kunt bedienen, dan zul je zowel een Flash èn een Silverlight client moeten aanbieden op je website.

Zie een hoop voorbeelden van RTSP, RTMP, MMS en HTTP streams in alle formaten en kwaliteiten op http://www.streamzilla.nl/samples.html


CrossMediaMannetje op Woensdag 10 September 2008 18:51

image

Argh... zo dan: www.streamzilla...eu/samples.html


a_daydreamer op Donderdag 11 September 2008 08:39

image

idd, eigenlijk gaat silverlight hetzelfde HD videoformaat ondersteunen als flash player al ondersteund.

Ik denk dat verschillende mensen hier denken dat silverlight flash animaties zal kunnen afspelen.

Anonymous Coward op Woensdag 10 September 2008 23:56

image

Fijn, op mijn computers komt in ieder geval, onder geen enkele voorwaarde een Sliver- of Moonligt client/plugin.

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 00:14

image

Ik had niet anders verwacht van iemand die Microsoft en Novell als dezelfde zijde van de duistere munt ziet. Ik ben trots op je.

Daarnaast hoop ik voor je dat Sliver- en Moonlight concurrent Flash niet gaan verdringen, want dat zou je webervaring flink kunnen gaan frustreren.

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 11:13

image

Daarnaast hoop ik voor je dat Sliver- en Moonlight concurrent Flash niet gaan verdringen, want dat zou je webervaring flink kunnen gaan frustreren.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat er binnen de Vrije software gemeenschap, geen haan naar de "toch niet zo open" formaten van Microsoft kraait. Dus de kans dat de websites die voor mij interessant zijn. Silverlight gaan gebruiken, lijkt mij nihil.

Anonymous Coward op Donderdag 11 September 2008 12:21

image

zo blijft je wereldbeeld ook heel beperkt. en dat is dan weer de verklaring voor je wereldvreemde blik op een operating systeem.

Anonymous Coward op Vrijdag 12 September 2008 12:20

image

Als jij representatief voor deze wereld bent, dan ervaar ik mijn wereldvreemde houding als een compliment.

Anonymous Coward op Vrijdag 12 September 2008 14:13

image

In deze sluit ik me graag bij iGNUtius aan.

Anonymous Coward op Vrijdag 12 September 2008 14:14

image

Daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben.

Jeroenh op Donderdag 11 September 2008 00:39

image

IE8 gaat elke pagina (e.g. tab/window) threaded renderen net zoals Google Chrome dat doet. Da's dan weer wel een aardige nieuwe feature uit het Microsoft kamp. Link.

prikkebeen op Donderdag 11 September 2008 13:37

image

Dat klopt niet helemaal. Het renderen gaat in aparte processen in tegenstelling tot het oude trhreaded renderen. Immers, met threaded renderen zou nog de hele browser crashen. Zelfs invoegtoepassingen krijgen een eigen proces en kunnen het tabblad niet laten crashen.

bitsflew op Donderdag 11 September 2008 10:03

image

zullen gebruikers ook muziek in een streaming formaat kunnen beluisteren dat oorspronkelijk bedoeld is voor Apple's iTunes applicatie, de zogeheten Advanced Audio Codec (AAC).

AAC is helemaal niet 'oorspronkelijk' bedoeld voor iTunes!

Ook het toevoegen van ondersteuning voor AAC zal er niet voor zorgen dat Silverlight lokaal opgeslagen muziekbestanden zal af kunnen spelen. Dit heeft te maken met gebruikersrestricties die door Apple zijn gesteld, aldus Sklepowich.

Beetje in de war met AAC bestanden (m4p) die beveiligd zijn met Fairplay?

ktukker op Donderdag 11 September 2008 15:56

image

In dit artikel en de reacties staan enkele zaken die niet volledig correct of onduidelijk zijn weergegeven.

De H.264 standaard is een standaard in de broadcast wereld die wordt gebruik door diverse partijen (zie ook: en.wikipedia.org/wiki/H.264). De H.264 content kan in diverse containers gebruikt worden, waaronder de mp4 container. Adobe heeft een eigen container (F4V) gemaakt en de specificatie hiervan is te downloaden. In deze container kan additionele metadata opgeslagen worden voor gebruik in de Flash-omgeving.

De Flash Player kan beide containerformaten zonder problemen afspelen vanaf versie 9.0.115 . De penetratie van deze player lag in juni 2008 wereldwijd rond de 80% (zie ook de uitgebreide statistieken).

Daarnaast is de streaming technologie van Adobe (Flash Media Server) zeer capabel in het streamen van HD content (720p / 1080p) en bevat diverse functies om ook diefstal (piracy) van video content te voorkomen. Meer informatie is te vinden op: www.adobe.com/go/fms .

Klaasjan Tukker
Business Development Manager Creative Pro
Adobe Systems Benelux

CrossMediaMannetje op Donderdag 11 September 2008 19:13

image

Adobe heeft onlangs haar eigen RTMP protocol gebroken. Onbewust of bewust om Wowza te breken, maar dat terzijde.

Dit vereiste een forced update van zowel de Flash Media Server als de Flash client. Effectief heb je daarom versie 9.0.24 nodig om H.264 streams af te kunnen spelen. Met dus minder dan 30% ondersteuning in office en school omgevingen en minder dan 50% dekking bij consumenten.

Mijn ervaring is dat de niet officiële server van Wowza beter performt en beter in staat is om HD te streamen, met name live streaming. Het leuke van de Wowza server is dat je ook met andere encoders (zoals Wirecast en QuickTime broadcaster) live kunt streamen naar Flash. En die encoders bieden betere ondersteuning voor HD camera's dan Flash Media Encoder.


ktukker op Zaterdag 13 September 2008 09:17

image

De upgrade van een Flash player is in standaard omgevingen transparant. Wanneer een toepassing een nieuwe versie vereist, zal deze automatisch worden geinstalleerd. In office omgevingen en scholen (waarbij de systemen zijn afgesloten voor softwareinstallaties) is inderdaad een extra actie nodig van de systeembeheerder. Ervaring leert dat het penetratieniveau van een nieuwe flashplayer al heel snel (binnen 3 maanden) boven de 60% uit komt. De upgrade zal alleen plaats vinden als de toepassing dat aangeeft.

Loadtest intern bij Adobe en bij Partners heeft aangetoond dat de performance van FMS niet onderdoet voor die van bijvoorbeeld Wowza. Ook in de Benelux hebben wij aangeboden deze test uit te voeren bij verschillende partijen.

Voor de techneuten is misschien ook de deze link interessant.

Iedereen die deze week (12 - 16 september 2008) IBC in Amsterdam bezoekt, zou ik willen uitnodigen om op de Adobe stand naar een sneak preview te komen kijken van de volgende versie van de Flash Media Server.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws