Almere start proef met gratis e-boeken

boeken

Gepubliceerd: Zondag 28 september 2008

In een vijftal bibliotheken kunnen consumenten als proef elektronische boeken en luisterboeken downloaden. DRM dwingt de uitleentermijn af.

Toon volledig artikel

overdenkamp op Zondag 28 September 2008 10:59

image

Dat zal dan wel geen succes worden...

Hein op Zondag 28 September 2008 11:15

image

Misschien wel als je het DRM kunt omzeilen ;)

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 21:05

image

Ik denk dan juist niet. Of denk je dat uitgevers dan heel blij hun hele collectie op straat gaan gooien?

Boeken worden nu al op grote schaal ingescand en aangeboden op bijvoorbeeld usenet. Het is alleen monnikenwerk om een ingescand boek te corrigeren en te voorzien van de juiste opmaak, daarom denk ik dat e-books met DRM misschien kans maken om een succes te kunnen worden.

Eelkonio op Maandag 29 September 2008 14:43

image

Het is -erg makkelijk, voor een technisch iemand- mogelijk om DRM te omzeilen. Zeker met e-books is het heerlijk simpel: je lust de hoofdtelefoonuitgang (audio-uit) naar je audio-in van je computer en je drukt op 'record'. Klaar is klara. Ook alles wat je kan zien op je scherm is direct te copieren naar text- of pdf-bestanden. Maargoed - hoe dit tegen te gaan?

Welnu: in elk elektronisch uitgelevered bestand kan je 'foutjes' introduceren: spellingsfouten, dubbele spaties of bv. onhoorbare audio-veranderingen. Deze zijn anders voor elke uitlevering van de bieb. Als iemand de boeken aanbiedt op internet via bittorrent ofzo, dan zijn deze direct op te sporen en terug te leiden naar een persoon. DRM met een persoonlijke vingerafdruk van de lener; werkt waarschijnlijk behoorlijk afdoende, ook omdat het niet terug te leiden is waar de vingerafdruk in zit.

"Hallo, meneer politie agent!"


Anyway, als dit niet goed aangepakt wordt, dan zal het gegarandeerd hard falen vanwege het illegaal copieren. Achteraf iemand juridisch aanpakken werkt stukken minder lekker dan vooraf zorgen dat iemand het niet _kan_ doen. Maar dit zal vast de reden zijn waarom het uiteindelijk zal falen.

Samuel Michon op Dinsdag 30 September 2008 04:55

image

met e-books is het heerlijk simpel: je lust de hoofdtelefoonuitgang (audio-uit) naar je audio-in van je computer en je drukt op 'record'.
Het woord 'e-book' betekent niet wat jij denkt dat het betekent.

in elk elektronisch uitgelevered bestand kan je 'foutjes' introduceren: spellingsfouten, dubbele spaties of bv. onhoorbare audio-veranderingen. Deze zijn anders voor elke uitlevering van de bieb. Als iemand de boeken aanbiedt op internet via bittorrent ofzo, dan zijn deze direct op te sporen en terug te leiden naar een persoon. DRM met een persoonlijke vingerafdruk van de lener
Het woord 'DRM' betekent niet wat jij denkt dat het betekent.

Hein op Zondag 28 September 2008 11:14

image

Het probleem is wederom dat mensen die geen MS Windows met bijbehorende DRM meuk hebben per definitie worden buitengesloten. Naar mijn mening is dit reden genoeg om een klacht neer te leggen bij de overheid. Is niet het idee van een bibliotheek dat iedereen daar gebruik van kan maken?

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 13:13

image

@ Hein

Lees reactie van KeesAlderliesten

prikkebeen op Zondag 28 September 2008 16:49

image

Ook de bibliotheken moeten door Linux gebruikers zelf aangeschreven worden. Via de overheid duurt het veel te lang en is het zo ingeburgerd als het slaagt dat er misschien niets meer veranderd. DRM is MS only. En waarom 3 weken? Dit is ook klinkklare nonsens. Laten ze dan een vast tarief instellen voor E-books en een deel aan de uitgever betalen. Zo kan iedereen er gebruik van maken en een naslagwerk of boek altijd tot zijn beschikking hebben.

Mark Berck (bork30) op Maandag 29 September 2008 12:47

image

het is een bibliotheek, vandaar die 3 weken. JE leent het boek, koopt het niet...
Wil je het boek wel hebben, dan kan je deze kopen. Net zo als in de echte wereld.

7Penselen op Zondag 28 September 2008 11:30

image

Ik ben zelf zo een Linux gebruiker. Ik snap ook eerlijk gezegd niets van de vanzelfsprekendheid waarom dat iedereen Windows gebruikt en dus gebruikers van andere OS-sen. MacOSX, Linux xxxBSD en nog een hele rits finaal worden uitgesloten.

Ik denk dat hier werk is voor Neeli Smit Kroes om iets aan deze discriminerende leveringsvoorwaarden iets te doen.

RobSanders op Zondag 28 September 2008 11:59

image

De bibliotheek start een proef om te zien of het concept werkt. Daarvoor ga je natuurlijk niet alle platformen ondersteunen, maar kies je het platform dat de meeste gebruikers heeft. En hoe je het ook wendt of keert, dat is nog steeds het Windows platform. Als de proef succesvol is, neem ik aan dat er meerdere platformen gebruikt kunnen worden (zoals met de iPlayer van de BBC nu ook het geval is, ideaal op mijn iPhone).

Drs.P. op Zondag 28 September 2008 20:40

image

Dat wordt je niet in dank afgenomen op webwereld liggen de verhoudingen anders. Sommigen preferen ook DRM van Apple.

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 20:55

image

Welk punt probeer je hier te maken?

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 21:10

image

Wat is nou het probleem. Een bibliotheek start een proef met eBooks om te kijken hoe dat loopt en waarschijnlijk om te ondervinden waar de knelpunten gaan liggen en wat de animo is. Dit doen ze middels een eBook wat MS OS als base nodig heeft. Waarom doen ze dit, omdat deze proef de meeste output op zal leveren. Ik wordt er niet goed van dat dit dan weer oneerlijk wordt bevonden en van de klaagzang van degenen die zich nu geslachtofferd voelen omdat ze een ander OS draaien. Alsof jullie allemaal een eBook uit de bieb van Almere zouden gaan willen lenen. Sorry hoor maar dit is gewoon kleinzerig.

Samuel Michon op Dinsdag 30 September 2008 05:05

image

De bibliotheek start een proef om te zien of het concept werkt. Daarvoor ga je natuurlijk niet alle platformen ondersteunen, maar kies je het platform dat de meeste gebruikers heeft.
Ben ik het helemaal met je eens. En de overwelmende meerderheid van alle portable muziekspelers zijn iPods dus is het logisch dat audioboeken daarvoor geschikt moeten zijn. Door hun iPod-ondersteuning is Audible zo'n groot succes geworden, en daar had de bibliotheek gewoon in zee mee moeten gaan.

Anonymous Coward op Dinsdag 30 September 2008 12:19

image

de absolute meerderheid van MP3 capable apparatuur komt van NOkia. Dus daar maar voor doen dan?

KeesAlderliesten op Zondag 28 September 2008 12:31

image

Ik weet 't niet hoor, maar ik lees toch echt dit: De elektronische boeken vereisen zowel Adobe Reader als Adobe Digital Editions. Van de software bestaan zowel Windows, Mac OS X als Linux-versies.

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 13:12

image

Ik snap ook eerlijk gezegd niets van de vanzelfsprekendheid waarom dat iedereen Windows gebruikt en dus gebruikers van andere OS-sen. MacOSX, Linux xxxBSD en nog een hele rits finaal worden uitgesloten. 90+% van de wereld draait op Windows. Feit. Dus als je 90+% van de wereldmarkt kunt bedienen dan is die andere 10-% toch niet intressant. Zo keihard werkt het nou eenmaal in de commercie. Als jij ook zo'n boekie wil lezen dan zul je toch tegen al je principes in je bak in moeten richten met dual boot en een MS OS erbij instaleren. ;-)

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 13:22

image

@Decimeterpaaltje,

Een commercieel bedrijf kan je dat wellicht niet kwalijk nemen. Maar een openbare instelling, door publiek (belasting) geld gefinancieerd, kan je dat wel degelijk kwalijk nemen. De doelstelling van een bibliotheek is dat IEDEREEN een boek zou moeten kunnen lezen. Je kan dan mensen met een ander OS niet uitsluiten. Zelfs voor doven zijn er in een bibliotheek luisterboeken, voor blinden brialle boeken .... en terecht !!! Waarom dan wel Mac's of Linux gebruikers uitsluiten (en benadelen).

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 16:32

image

Het is een bieb in Almere. Ga nu eens kijken hoeveel mensen in Almere op een ander OS draaien dan MS OS die dan ook nog een elektronisch boek willen lezen. Als je de 2 haalt dan is het veel. Het kan dan wel een bieb zijn, maar iets aanbieden om het aanbieden is ook voor een bieb onzin. Ook al zullen ze geen winst maken moeten ze nog wel op de haalbaarheid letten. Er is altijd nog zoiets als een budget of subsidie. Ik snap die bieb wel dan. Het is een test, wees blij dat een bieb iets aanbied in plaats van de verongelijkte linux gebruiker uithangen en jezelf weer de minderheidsrol toedelen.

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 16:52

image

@decimeterpaaltje

lees eens de doelstelling van een openbare bibliotheek, een eBook is prima, maar dus wel voor iedereen onafhankelijk van OS.

Een openbare bibliotheek wil verschillende soorten fysieke en digitale informatie- en cultuurdragers (boeken, tijdschriften, compact discs, cd-roms, dia’s, videocassettes, dvd’s, Internet enz.) én de inhoud die ze bevatten ter beschikking stellen en toegankelijk maken voor alle inwoners uit haar werkgebied, ongeacht leeftijd, ras, sekse, godsdienst, levensbeschouwing, beroep, maatschappelijke positie enz.

Voeg hier derhalve ook maar OS aan toe. I rest my case !!!

Zapato op Zondag 28 September 2008 17:27

image

Ze hebben boeken in het Nederlands, Engels, Frans, maar jij wil Esperanto. Ik kan me voorstellen dat de leden hier geen geld voor over hebben (omdat er nauwelijks vraag naar is).

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 18:11

image

Zo kan ik er ook wel een paar verzinnen. Ik pak een quote uit het artikel, voer er mijn eigen bijdrage aan toe en dan beargumenteer ik dat tegen de reactie van Decimeterpaaltje. Nogmaals, het digitale boek is beschikbaar voor 90% van de mensen, ik denk dat al een hele prestatie is voor een eerste proef. En als die succesvol is dan zal dat digiboek voor de ene geintreseerde persoon in Almere met Linux er ook wel komen. Waar praten we over.

Overigens is de reactie van Zapato een terechte.

hallieballie op Zondag 28 September 2008 18:41

image

Beste decimeterpaaltje,

Het heeft niks te maken met principe, ik betaal niet voor Windows, dan gebruik ik het ook niet prive.

Veel lees plezier voor de rest.

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 19:25

image

Wie heeft het over principes. Ik niet.

Als jij niet voor Windows betaald moet jij dat zelf weten. Op welk gedeelte van mijn reacties reageer je nu want ik zie het verband tussen jouw reactie op mij niet met wat ik geschreven heb.

En als je met je linux bak het boek niet kan lenen dan lees je het toch in de bieb zelf. Daar zullen ze vast windows bakken met DRM hebben.

Ik zie nog steeds het probleem niet en tot nu toe heeft niemand me kunnen overtuigen van de noodzaak voor 'Linux boeken'.

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 19:45

image

De enige reden dat er e-books voor Linux zouden moeten komen, is voor het doorbreken van die duivelse Microsoft cirkel. Op dit moment heb je de situatie dat bijna niemand Linux gaat ondersteunen omdat toch niemand het gebruikt, met als resultaat dat bepaalde mensen het niet durven te gebruiken, want het wordt niet ondersteund.

Ik persoonlijk zit er niet mee. Luisterboeken interesseren mij niet en de echte e-books kunnen worden gelezen op alle platforms.

Verder vind ik wel dat je gelijk hebt met het idee van de proef. Ik denk niet dat het reëel is om in een proeffase al tonnen te investeren in 10% van je markt. Mocht de proef een doorslaand succes worden, dan wordt het natuurlijk anders. Iedereen heeft het over Open Standaarden, dus het zou een beetje vreemd zijn voor een overheidsinstantie om hier weer te kiezen voor een gesloten verhaal.

decimeterpaaltje op Zondag 28 September 2008 20:04

image

Ik ben het weer helemaal met je eens. Je eerste alinea is een terechte voorstelling van het probleem. Maar ik denk daarom ook dat een bieb in Almere zich richt op de meest toegangkelijke lezer en zich niet op de andere OSen zal richten.

En tja, wie zal ooit de ban doorbreken?

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 20:19

image

Ik denk dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor overheden. Aangezien bibliotheken volgens mij overwegend overheidsinstanties zijn, is het mijn mening dat ze daar niet de ogen mogen sluiten voor de onwenselijke situatie die het overwicht van Microsoft heeft veroorzaakt.

hallieballie op Maandag 29 September 2008 12:18

image

Als jij ook zo'n boekie wil lezen dan zul je toch tegen al je principes in je bak in moeten richten met dual boot en een MS OS erbij instaleren. ;-)

Duidelijk leesbaar, zal aan mijn leesvermogen liggen.

Sorry dat ik het aangehaald heb.

decimeterpaaltje op Maandag 29 September 2008 17:41

image

Je reageert op deze reactie: decimeterpaaltje 28-09-2008 18:11 en dan bedoel je eigenlijk deze reactie: decimeterpaaltje 28-09-2008 13:12. Daarom snapte ik niet wat je bedoelde en dat vroeg ik dus. Er is niks met je lees vermogen, maar met je chronologische vervolging.

eb0108 op Zondag 28 September 2008 18:26

image

Ik denk dat er in Almere meer doven en blinden zijn dan Linuxgebruikers.

Anonymous Coward op Zondag 28 September 2008 20:07

image

Zelfs voor doven zijn er in een bibliotheek luisterboeken.
Ahum... :D Ik denk dat je bedoelt luisterboeken voor blinden. Doven kunnen beter een traditioneel boek pakken. Een doofblinde is op dit moment nog specifiek 'veroordeeld' tot het braille.

Ik vind je vergelijking een beetje mank gaan. Linux of een ander alternatief OS kies je zelf voor. Doofheid, blindheid of een combinatie daarvan is bijna nooit een keuze.

Ik vind --met jouw-- dat niet alleen Windows ondersteund zou moeten worden, maar niet op basis van deze vergelijking

langenaam op Maandag 29 September 2008 09:52

image

Helaas zijn we in de computerwereld er al zo van overtuigd dat Microsoft de standaard is, dat het normaal gevonden wordt. Maar wat als:

- de gemeente een weg opent die alleen door volkswagen Golf bereden kan/mag worden omdat dat
nu eenmaal de meest voorkomende auto is?
- de bibliotheek alleen maar groteletterboeken uitleent aan mensen met een leesbril
van Hans Anders; de brillen van Pearle kunnen het gebruikte formaat niet aan.
- de belastingdienst alleen maar betalingen accepteert van rekeninghouders van Fortis?

De bibliotheek is een gemeenschapsinstelling die met algemeen geld opereert; ze hoort voor iedereen gelijk toegankelijk te zijn. Indien een commerciele instelling zich op Microsoft wil vastpinnen moeten ze dat zelf maar weten; ik ga dan wel ergens anders heen.

Lennart op Zondag 28 September 2008 15:51

image zomerhack badge 3

Naast het windows only karakter (adobe werkt misschien nog onder linux, maar wma met drm echt niet) vind ik dit eigenlijk nog kanslozer:


De bibliotheek heeft slechts één licentie van elk werk. Ondanks de elektronische verspreiding, kan het dus voorkomen dat een titel niet beschikbaar is omdat deze al is 'uitgeleend'.


Epic FAIL.

Jeroenh op Maandag 29 September 2008 09:49

image

Heb je eindelijk een voordeel van digitale content, wordt het nog niet uitgebuit.

Het grappige is dat je van een normaal boek altijd al een kopie kon maken dmv een kopieerapparaat. Vroeger was dat nogal 'ns handig. Maar met DRM kan dat niet meer. En, er valt heus wel wat onder fair use. Vooral als je een scriptie schrijft. Je kunt dan wel refereren, maar als je een kopie hebt van de betreffende pagina is dat best prettig.

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 10:15

image

Ik wil toch even advocaat van de duivel spelen. ;) Ik denk dat een screenshot maken met print screen of een tooltje als SnagIt gewoon tot de mogelijkheden zal blijven behoren. Het is omslachtig, dat geef ik toe, maar dat vond ik het kopiëren van stukken uit een boek ook.

Heb je eindelijk een voordeel van digitale content, wordt het nog niet uitgebuit.
DRM is dan ook niet uitgevonden om het de consument gemakkelijk te maken, maar om de rechten van de uitgever te beschermen. Vanuit het oogpunt van de uitgevers is een bibliotheek gewoon een consument die gewoon moet betalen per kopie van het boek, of dat nu digitaal is of niet.

Jeroenh op Maandag 29 September 2008 17:55

image

Goed punt, en dat realiseer ik mij ook. Bovendien gaat het huren op deze manier sneller. Maar je weet best dat DRM vroeg of laat gekraakt wordt. We komen eigenlijk weer uit op het aloude argument dat data eenvoudig, goedkoop, en snel gekopieert kan worden. Helaas wil de industrie dat niet begrijpen.

Ik nodig je uit een duit in de het zakje te doen @ http://www.xs4all.nl/opinie/2008/08/20/nederlandse-regering-negeert-morele-basis-van-eigendom

Vee op Zondag 28 September 2008 15:56

image

Laten we hopen dat iedereen zo verstandig is om er vooral geen gebruik van te maken.
Alles me drm moet zoveel mogenlijk vermeden worden.

wh1t3 op Zondag 28 September 2008 22:20

image

mjah, ik draai ObscuurOS, heb ik zelf bedacht. Ik ben de enige die het gebruikt en DRM werkt er niet op. Nou wil ik dat de bibliotheek regelt dat ik toch boeken kan lezen, anders ga ik in een hoekje zitten huilen.

Wat een onzin, waarom zou de overheid ervoor moeten zorgen dat het voor alle gebruikers beschikbaar is? Dat is het al, als jij toevallig geen Windows wil draaien, dan kan je het niet gebruiken nee, dat is echter wel jouw keuze.

Verder is het op zich wel een goed idee, zie er eerlijk gezegd de meerwaarde niet echt van in, helemaal omdat het maar 250 exemplaren betreft. Maar de toekomst ligt natuurlijk wel daar dat uiteindelijk alles gedigitaliseerd is en dit is een leuke eerste stap.

langenaam op Maandag 29 September 2008 10:11

image

Wat een onzin, waarom zou de overheid ervoor moeten zorgen dat het voor alle gebruikers beschikbaar is? Dat is het al, als jij toevallig geen Windows wil draaien, dan kan je het niet gebruiken nee, dat is echter wel jouw keuze.

Inderdaad, wat een onzin.
De overheid hoort er voor te zorgen dat het voor alle gebruikers toegankelijk is, en niet alleen voor de Windows gebruikers.

Ben benieuwd wat de reacties zouden zijn als het alleen voor Apple en Linuxgebruikers toegankelijk zou zijn.

(Zie verder mijn vergelijkingen in een eerdere reactie)

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 13:56

image

dan sluit je 90% van de mensen ""uit"" dat is de opgekeerde wereld. ;)

WE hebben het hier over een kleine test van een klein biebje en je doet alsof het de wereld gaat veranderen. Be real...
OP deze wijze hebben ze de garantie dat ze het meeste feedback krijgen van normale gebruikers. Alleen al het feit dat Linux gebruikers, zelden normale gebruikers zijn maakt ze ongeschikt als testgroep.

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 15:19

image

Ik dacht dat nu juist Linux loekies zo bekend stonden om hun feedback. De hele OSS filosofie is rondom die gedachte opgebouwd. Terwijl de Windows filosofie meer gericht is op 'Slikken of stikken'. ;)

Sterker nog, ik denk dat Windows gebruikers hier helemaal niet op zitten te wachten, want je kan het niet illegaal downloaden. ;)

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 10:41

image

als jij toevallig geen Windows wil draaien
Nu ken ik toevallig mensen die een PC hebben gekregen van de gemeente met daarop Windows 98. Het feit dat die mensen bij de gemeente aan moeten kloppen voor een oude pentium 1 geeft misschien een indruk van de financiële slagkracht van deze mensen.

Ik vraag mij af, hoelang het nog duurt voordat deze mensen noodgedwongen naar iets anders op zoek moeten omdat er steeds luidere stemmen opgaan om dergelijk oude OS'en gewoon de toegang te ontzeggen wegens veiligheidsproblemen.

Nu denk ik dat Windows 2000 nog net op die pc draait, maar daar kan ik niet meer aan komen. Windows XP draait er heel misschien op als ik het geheugen uitbreidt.

Maar dan moet ik die mensen wel gaan vertellen dat het ze een eurootje of 100 gaat kosten. (Geheugen + licentie) Helaas zijn er mensen in Nederland voor wie 100 euro veel geld is. Geld dat ze liever aan eten of spullen voor de kinderen zouden willen besteden.

Of ik kan die mensen een alternatief bieden in de vorm van een gratis OS waarop ze net zo goed kunnen internetten, emailen en tekstverwerken als op Windows 98.

Ik baal een beetje van de arrogantie van sommige mensen, die vinden dat iedereen maar moet kopen om gebruik te mogen maken van overheidsdiensten. Daarmee voorbij gaande aan de harde realiteit van een groeiende groep die aangewezen is op voedselbanken om het hoofd boven water te houden.

Het gaat hier om diensten die wij met zijn allen betalen, dus waar wij ook met zijn allen gebruik van moeten kunnen maken. Niet alleen de happy few met geld.

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 14:00

image

als die mensen kinderen hebebn dan is deze regeling een idee

PC-regeling
Kinderen die opgroeien in een gezin
met een laag inkomen en naar de
brugklas gaan, kunnen van DWI een
computer krijgen. Per huishouden
gaat het om 1 PC. Bij de computer
krijgt het kind ook een printer en
een abonnement van 3 jaar op internet.
Vanaf mei 2008 kunt u deze
regeling aanvragen.


voor meer informatie : de eigen gemeente.

batlequeen op Maandag 29 September 2008 14:33

image

Daar staat niet bij wat voor computer
Een P2/P3 is ook een computer

decimeterpaaltje op Maandag 29 September 2008 17:53

image

De CPU in een laser printer ook.

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 15:12

image

Ik bemoei me niet met de regeling zelf, maar het zou best dezelfde regeling kunnen zijn. Volgens mij delen de meeste gemeentes geen nieuwe computers uit, maar afdankertjes van anderen die nog goed genoeg zijn voor een tweede leven. Die gemeente van mij tenminste wel.

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 15:48

image

nee, gewoon een nieuwe computer. voorbeeld hier bijv:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/onderwijs/item_41164/pc-voorziening_voor
is meen ik landelijke regeling, die helaas niet erg bekend is. Erg veel gemeentes hebben hiervoor een telefoonnummer voor meer info.
Dus wijs die mensen daar op> Op naar de gemeente.

Anonymous Coward op Maandag 29 September 2008 16:49

image

De alleenstaande moeder over wie ik het had zal er niets meer aan hebben, want haar zoon is vorig jaar het huis uit gegaan. En die ander heeft intussen weer een goed verdienende kerel aan de haak geslagen. Maar ik zal het in het achterhoofd houden voor andere situaties.

Op de door jouw genoemde website kom ik trouwens niets tegen over nieuwe pc's. En ook geen referentie naar landelijke regelingen. Ik weet dat er landelijke regelingen zijn, maar die zijn volgens mij hoofdzakelijk voor tweedehands apparaten.

Als ik weer eens een gemeente ambtenaar spreek zal ik navraag doen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws