Microsoft laat pc-fabrikanten langer downgraden naar XP

Microsoft Windows Vista

Gepubliceerd: Zaterdag 4 oktober 2008

Microsoft rekt een regeling op die hardwarefabrikanten in staat stelt om pc's te downgraden van Windows Vista naar Windows XP. De deadline is 6 maanden verschoven.

Toon volledig artikel

Samuel Michon op Zaterdag 4 Oktober 2008 08:53

image

Goede zaak, mijns inziens is XP Pro nog steeds de Windows met de minste problemen em de minste bloat.

Alleen zal Microsoft op deze manier wel kunnen blijven toveren met cijfers; iedere nieuwe computer met XP is volgens Microsoft een nieuwe computer met Vista. Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen Vista nu werkelijk gebruiken.

decimeterpaaltje op Zaterdag 4 Oktober 2008 10:27

image

hAL, komt u maar...

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 11:13

image

Ja, het is gewoon angstig om te zien hoe sommigen het niet kunnen hebben dat (vele) anderen gewoon bij XP willen blijven. Dat als het bij "hun" werkt ieder ander een sufferd moet zijn.
Het wordt opnieuw aangegeven dat dus hele volksstammen "sufferd" zouden moeten zijn tegen een "klein" groepje die wel Vista willen werken. Het lijkt wel op die enen gek die meer kan vragen dan 10 professoren kunnen beantwoorden of zo.:)

CyberData op Maandag 6 Oktober 2008 08:15

image

Waar staat hier dat iemand een sufferd wordt genoemd. Dat moet toch ieder voor zich weten wat hij wil gebruiken. Toch ????

Kickass op Zaterdag 4 Oktober 2008 11:19

image

Dat vind ik nou van Windows2000.
Dat gebruik ik met alle plezier als HTPC, met natuurlijk mijn selectie 3th party software. Erg weinig M$ only rommel applicaties.
Een user/poweruser is nooit een administrator. Een administrator is alleen administrator, als je inlogt als ...je raad het al administrator.
Prachtig dat het nog steeds updates heeft. Hier tevree genuine Windows2000 advanced server als HTPC user. Die bak met 2.5GHz 1core AMD Athlon met 333MHz 1Gb mem reageert sneller dan de server hier: 2core Athlon 2.1GHz 64bit, 533MHz 1Gb mem en genuine Vista Home premium 64bit.

Nog fijner vind ik dat OS met die kernel van Linus Torvalds. ;-)

EuroMaverick op Zaterdag 4 Oktober 2008 19:13

image

"Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen Vista nu werkelijk gebruiken".

Behoorlijk simpel: de mensen van Market Share meten al jaren wie er met wat waar en wanneer het internet opgaat. Droge cijfers dus, zonder marketing praatjes of verkoops blabla. Veel van hun rapporten zijn betalend, maar wat jij zoekt kan je gratis bekijken op: http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=10.

Concreet op jouw antwoord dus: op een goede 18% van de computers wereldwijd staat Vista en wordt het dus ook daadwerkelijk gebruikt...

Mav.

Samuel Michon op Zondag 5 Oktober 2008 03:47

image

Dank je, maar MarketShare baseerd zijn cijfers op Internetverkeer. Daarmee kun je redelijk de consumentenmarkt in beeld brengen, maar een enorm deel van computers gebruikt in grote bedrijven zijn niet aangesloten op het Internet.

Ik denk dat die 18% voor de consumentenmarkt wel klopt, maar dat het percentage binnen bedrijven veel lager ligt.

EuroMaverick op Zondag 5 Oktober 2008 12:36

image

"maar een enorm deel van computers gebruikt in grote bedrijven zijn niet aangesloten op het Internet"

Huh ??? Ik weet niet waar jij werkt, maar we zijn intussen 2008 en het overgrote gedeelte van bedrijfscomputers hebben dezer dagen beschikking tot (een al dan niet gelimiteerd deel van het) internet. Dat is wel een van de beste "fase één - ontkenning" argumenten die ik de laaste jaren al heb gehoord.

Los daarvan vind ik 18% voor een Microsoft operating systeem dat al bijna twee jaar op de markt is niet erg indrukwekkend...

Mav.

Niels Basjes op Zondag 5 Oktober 2008 15:43

image

Bij kleine bedrijven heeft men inderdaad bijna allemaal internet toegang.
Bij grote bedrijven zoals ING en KLM is het veel beperkter.

En dan is er nog : Stel je zit op je werk en je hebt internet. Gebruik je het ook?

decimeterpaaltje op Zondag 5 Oktober 2008 16:54

image

Stel je zit op je werk en je hebt internet. Gebruik je het ook? Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er gekeken wordt hoeveel PC Vista hebben geintalleerd.

Niels Basjes op Zondag 5 Oktober 2008 19:45

image

Stel je zit op je werk en je hebt internet. Gebruik je het ook? Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er gekeken wordt hoeveel PC Vista hebben geintalleerd.
Daar gaat het wel om. Want de conclusies worden getrokken op basis van de gebruiks statistieken van websites.

Anonymous Coward op Zondag 5 Oktober 2008 17:36

image

Bij grote bedrijven zoals ING en KLM is het veel beperkter.
Spreek je uit ervaring of doe je een aanname? Ik ken ING en KLM niet persoonlijk, maar wel een paar andere hele grote bedrijven waar gewoon iedereen internet heeft. Welke redenen hebben KLM en ING om internet op de werkvloer te beperken?

Niels Basjes op Zondag 5 Oktober 2008 19:43

image

Spreek je uit ervaring of doe je een aanname?
Ik spreek uit ervaring. Bij beide bedrijven heeft of gaat men naar een model waarbij je alleen internet krijgt als je dat nodig hebt voor je werk.
Welke redenen hebben KLM en ING om internet op de werkvloer te beperken?

Een combinatie van security en kosten.

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 09:03

image

Okee, dat is mogelijk. Bij de grote bedrijven waar ik kom is dat model een paar jaar geleden juist los gelaten, maar het zou best kunnen dat KLM en ING dat niet hebben gedaan.

decimeterpaaltje op Zondag 5 Oktober 2008 12:51

image

maar een enorm deel van computers gebruikt in grote bedrijven zijn niet aangesloten op het Internet. Ik werk bij een groot bedrijf mag ik zeggen, een groot Amerikaans bedrijf met 58,000 werknemers. Zo ver ik weet zitten die bijna allemaal op het internet aangesloten aangezien een deel van onze tools webbased applicaties zijn. Het lijkt me ook sterk dat bedrijven als IBM, Apple, Intel, HP, eBay, PayPal, Symantec, Creative en weet ik hoeveel anderen hun personeel toegang tot internet ontzeggen.

Samuel Michon op Maandag 6 Oktober 2008 02:28

image

Zo ver ik weet zitten die bijna allemaal op het internet aangesloten aangezien een deel van onze tools webbased applicaties zijn.
Dat je met webbased apps werkt betekent niet dat je aangesloten bent op het Internet. Een web app als Salesforce.com heeft ook een enterprise versie die kan draaien op het Intranet van een bedrijf.

Kaiser Söze op Zondag 5 Oktober 2008 22:47

image

Ik denk dat die 18% voor de consumentenmarkt wel klopt, maar dat het percentage binnen bedrijven veel lager ligt.

Ik heb even de stats van mijn 3 drukst bezochte sites bekeken, met een mix van consumenten en bedrijven (of eigenljk consumenten die vanaf hun werkplek de sites bezoeken):

Site 1: 194.000 hits, 8.3% Vista
Site 2: 299.000 hits, 14.2% Vista
Site 3: 337.000 hits, 12.4% Vista

Ik gebruik zelf ook met veel genoegen nog steeds XP. Ze hebben het gewoon te
goed gemaakt ;-)

Bert P op Zaterdag 4 Oktober 2008 11:02

image

De applicatie had het meest succesvolle nieuwe besturingssysteem moeten worden

Ja, dat is ook vragen om problemen natuurlijk.

Tom Sanders op Zaterdag 4 Oktober 2008 11:05

image zomerhack badge 2

ok, software dan ;)

Puist ☺ op Zondag 5 Oktober 2008 09:02

image

jammer, software is juist weer heel vaag.
Het winnende antwoord: besturingssysteem

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 11:17

image

Het laat zich raden wat ze over zes maanden doen. Ik gok op weer verlengen. Het zal me benieuwen of SED's schuivende voorspelling "dat niemand meer over XP praat over een jaar" bewaarheid wordt, *voor* of *na* de introductie van de opvolger van Vista.

thieu op Zaterdag 4 Oktober 2008 12:02

image

Het is toch ook niet uit te leggen dat XP voor de eee-pc nog gewoon verkocht wordt, waarbij er zelfs een grens is gesteld aan schermgrootte en processorcapaciteit.
Ieder weldenkend mens zal zich dan afvragen waarom er op zwaardere machines persé Vista geinstalleerd moet worden waarbij je als gebruiker ook nog de kans loopt dat jouw duur gekochte software of randapparatuur niet meer werkt. En dit geld voor de grotere ICT-omgevingen nog veel sterker.

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 21:05

image

die voorspelling schuift niet, dat zijn jouw grijze cellen vrees ik.
Ik heb in het begin gesteld: ""ruim een jaar"" en nu binnen een jaar. Hooguit dat daartussen in ergens ""over een jaar"" heeft gestaan. Ik leg me niet op een maand vast maar de feiten zullen het aantonen. iets wat je zou weten als je de geschiedenis van de acceptatie rondom XP nog weet te herinneren. Van verdoemd teletubby OS tot beste MS versie ooit. Grappig ;)

Ik ben wel benieuwd of je tegen die tijd ook de feiten wilt erkennen ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 08:34

image

Aha, ruim een jaar. Volgens mij is er al bijna een jaar verstreken sinds de eerste keer dat je het hebt geroepen, dus al je het niet erg vind houd ik mijn adem er niet voor in. :)

Gregorius op Zaterdag 4 Oktober 2008 12:28

image

Ik snap niet waarom de meesten hier zo zitten te klagen op het beleid van MS. Als het je niet bevalt dan kijk je of er een alternatief is.
Mij bevalt het ook niet en onder andere daarom gebruik ik geen Windows meer.

Als je spelletjes wil spelen gebruik je een Wii en/of een Playstation. Voor alle andere zaken kun je een Mac of Linux gebruiken. Bedrijven die vastzitten aan Windows-only software zullen zich moeten beraden wat goedkoper is, een migratie met aanschaf van nieuwe (maatwerk) software of mee gaan met de grillen van Redmond.

Mensen klagen wel over MS maar blijkbaar is het (nog) niet erg genoeg om gebruikers in grote getale te laten overstappen naar een alternatief besturingssysteem. Waarschijnlijk zijn de meeste gebruikers te dom en/of zijn ze niet geïnteresseerd in besturingssystemen en willen ze zich daar (al dan niet terecht) niet in verdiepen. In ruil daar voor nemen zij het beleid van MS op de koop toe (mee gaan met de stroom).

Persoonlijk heb ik helemaal geen medelijden met mensen die klagen over MS en/of Windows. Geen enkele fabrikant is verplicht om zijn artikelen eeuwigdurend in de verkoop te houden.

Eerst kiezen mensen massaal voor Windows zodat er een monopolie ontstaat en daarna wordt er geklaagd dat de monopolist de touwtjes in handen heeft. Tja, wat wil je...

Overigens gebruik ik zelf openSUSE 11.0.

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 13:15

image


Ik klaag niet over Vista ik vind persoonlijk XP nog steeds een irritant OS.
Vista begint er tenminste netter uit te zien en degene die klagen over ze alles moeten zoeken ... het zit gewoon op de zelfde plek misschien beetje anders gevisualiseerd.

Ik gebruik als main OS , OSX en Vista voor gamen en fruityloops (draait prima en stabiel) en op acer aspire gewoon Kubuntu (waarvan ik nog ff compiz en de wifi aan de praat moet krijgen) maar draait heel goed/snel voor zijn specificaties.

Ik ben bang dat de meeste mensen de switch naar Vista niet durven te maken omdat men gewoon XP gewend is en bang is de boel niet meer naar behoren werkt. Ik zou zeggen maak ff een duall boot en pruts er wat mee want de overstap van Windows 98 naar XP waren veel en veel meer problemen mee dan de overstap van XP naar Vista.

Doubleday op Zaterdag 4 Oktober 2008 18:17

image

Jij maakt gebruik van OS'es waarvoor ze bedoeld zijn en bent niet bang om alternatieven te onderzoeken. Ik mag dat wel. Open vizier, open mind. Houden zo.

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 20:19

image


Dat is de bedoeling van de OS-en ook lijkt me.

Het heeft me dagje gekost maar heb nu kubuntu de nieuwste beta draaien op een acer aspire en het draait redelijk (vorige installatie kreeg problemen, dus opnieuw aan de slag gegaan) maar de desktop ziet er prima uit en lijkt me uitstekend geschikt voor basic werk als IM clients, mail, surfen). Met wat behulp van tutorials op internet heb ik Compiz werkend en Wifi als ik al die stappen samenvat is het vrij eenvoudig als je enig kennis van verschillende OS-en hebt. (usb installatie van kubuntu gemaakt op usb gezet, laptop geboot en voor de rest zoeken en wat puzzelen). Nu nog andere theme erop en widgets werken al en nog even een dock erop.

OSX gebruik ik puur voor multi media/mail en dergelijke full screen DTV m.b.v. EyeTV , JBL speakers erop ... prima vervanger voor TV en stereo set.

Windows gebruik ik in feite voor 1 spel maar draait ook goed.
Windowblinds erop en Descape (animerende desktop) en ziet er gelikt uit.

Centrale netwerkschijf/netwerkprinter en kan er met elk OS erbij komen en werkt allemaal draadloos.


Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 21:12

image

vorige installatie kreeg problemen, dus opnieuw aan de slag gegaan
Ik hoop dat je deze keer wel oppast met xml bestandjes wijzigen als administrator. ;)

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 21:33

image


Geen probleem hoor vond Linpus toch al niks, alles werkt prima , ben alleen de theme manager nog aan het installeren.
Gelukkig waren er goede tutorials te vinden, compiz draait perfect moet alleen nog uitvogelen hoe het met alphablending/semi-transparent vensters werkt. Verder nog een goede IM client beetje look a like Adium vinden.

Puist ☺ op Zondag 5 Oktober 2008 09:04

image

off-topic, off-topicer, off-topicst

decimeterpaaltje op Zaterdag 4 Oktober 2008 22:14

image

Het heeft me dagje gekost maar heb nu kubuntu de nieuwste beta draaien op een acer aspire en het draait redelijk (vorige installatie kreeg problemen, dus opnieuw aan de slag gegaan) maar de desktop ziet er prima uit en lijkt me uitstekend geschikt voor basic werk als IM clients, mail, surfen). Met wat behulp van tutorials op internet heb ik Compiz werkend en Wifi als ik al die stappen samenvat is het vrij eenvoudig als je enig kennis van verschillende OS-en hebt. (usb installatie van kubuntu gemaakt op usb gezet, laptop geboot en voor de rest zoeken en wat puzzelen). Nu nog andere theme erop en widgets werken al en nog even een dock erop.
Dit is voor de meesten mensen toch Japans. Dat is het hele probleem met de meesten die hier iets posten over overstappen naar een ander OS. De gewone leek koopt een computer, krijgt daar Vista bij en als dat dan te moeilijk is mogen ze niet klagen want dan moeten ze gewoon overstappen en bovenstaand verhaal maar toepassen.

Als jij problemen hebt met het maken van een scan to email op je Xerox MFD ga ik toch ook niet roepen dat dat allemaal heel simpel is, je moet gewoon ff je scan kit activeren en je SMTP server en je LDAP server en je directory root configureren. Je kunt toch niet verwachten dat iedereen dat weet.

Super dat het voor jou zo makkelijk is maar je moet ook rekening houden met mensen voor wie het allemaal wel rocket sience is.

Anonymous Coward op Zondag 5 Oktober 2008 00:12

image


Maar wat is er moeilijker aan vista dan XP?
De overstap van windows 98 naar XP was veel moeilijker.

Computers zijn eenmaal complexere zaken dan even een televisie instellen.
Dus kost meer tijd om erin te verdiepen , je zult toch het moeten leren begrijpen als je ermee wil werken.

Daarbij heb ik liever dat men 50 x een fout maakt in een jaar en dat men het leert, dan klakkeloos dingen aannemen zonder bij na te denken. Spelende wijs leer je het wel begrijpen desnoods koop je er een informatieve boek erover.

Iedereen kan misschien wel een auto kopen maar niet iedereen kan erin rijden.
Dat moet je leren en ervaring mee opbouwen.

decimeterpaaltje op Zondag 5 Oktober 2008 00:54

image

Je praat over twee verschillende dingen. Het gebruik van een OS en het instaleren van een OS.

thieu op Zondag 5 Oktober 2008 10:23

image

Exact. En daarom moet je die ook uit elkaar houden. Het gebruik van Linux is niet moeilijker dan het gebruik van Windows. Het installeren van Linux is niet moeilijker dan het installeren van Windows. Alleen dat laatste (bij zowel Linux als Windows) doen/kunnen maar relatief weinig mensen fatsoenijk.
Wil je beide OS-en voor gebruikers vergelijken dan moet je ook voor beiden uitgaan van een goed geinstalleerd systeem

decimeterpaaltje op Zondag 5 Oktober 2008 11:05

image

Het installeren van Linux is niet moeilijker dan het installeren van Windows. Dat is nou precies wat ik bedoel. Voor jou niet. Maar de meeste mensen kunnen geen OS instaleren. Ik heb laatst XP opnieuw geinstaleerd. Fresh install. Ben een dag bezig geweest voor ik alles weer fatsoenlijk had draaien en dat heeft me echt de nodige kopzorgen opgeleverd. Conflicten tussen drivers en SP3, SP3 eraf, SP2 erop, drivers erop, SP3 erover. Updaten. De meeste PC gebruikers hebben daar geen verstand van. Die kopen een computer en daar staat een OS op. Klaar. Je moet verder kijken als je eigen kennis. Iedereen die hier reageert heeft er verstand van lijkt me. Je kunt de doorsnee leek niet met jezelf vergelijken. 90% in mijn omgeving heeft er echt geen kaas van gegeten. Maar hier wordt erover gelult alsof iedereen zomaar even van OS kan wisselen als het niet bevalt. Als ik het woord dualboot in de groep gooi hier thuis dan denken ze dat het een nieuw merk laarzen is. Mijn zwager is wel ITer en die heeft de oplossing wel... iedereen een MacBook.

Dendarm op Maandag 6 Oktober 2008 15:13

image

Installeren van Linux mag dan niet moeilijker zijn dan windows installeren, om er daarna applicaties bij te zetten kan soms wel degelijk onoverkomelijke problemen opleveren (ervarings deskundige).
Maar de topic ging over Vista\/downgraden en waarom. Omdat Vista een gedrocht is. Ik heb het nu zelf kunnen uitproberen op de pc van een ander, en alles gaat lastiger als in XP. Conclusie: het is logisch dat mensen terug willen.

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 15:22

image

Inderdaad met een goede packagemanager en de juiste repositories is (de)installeren in Linux een kwestie van kiezen en klikken. Dan is Windows een stuk eenvoudiger.

Zoeken, downloaden, installeren en hopen dat er geen afhankelijkheden zijn. Sinds Windows XP valt het gelukkig met de afhankelijkheden wel mee tenzij je .Net of DirectX niet wil. Daar kom je wel pas na de installatie achter. En verwijderen? Ach dan blijft er wel eens wat hangen of er wordt teveel verwijderd, maar het is een stuk handiger dan Linux. echt waar!

En voordat je begint te schermen met compileren en installeren vanaf source... Heb je dat al eens onder Windows geprobeerd?

edjez op Maandag 6 Oktober 2008 21:12

image

Dan is Windows een stuk eenvoudiger.
Je wordt op het Internet doodgegooid met software voor Windows. Geen packagemanager voor nodig.

Ik heb eindelijk een werkende Ubuntu op m'n 2e disk. Maar met de standaardinstallatie Firefox zat er geen Flash bij. Geen punt, halen we wel binnen. Keuze uit meerdere bestandstypen. Vervolgens de vraag 'waarmee ik het bestand wilde openen'. Nu ben ik 99% leek wat betreft Linux en dan moet je zo'n vraag dus niet stellen. Nu kom ik niet helemaal onder een steen vandaan, heb hier het nodige voorbij horen komen over packagemanagers en uiteindelijk is het me daardoor wel gelukt. Maar ga me niet vertellen dat een 100% leek het wel 'eventjes' doet.

Mijn vrouw is 100% leek, maar nog wel in staat de nodige software van het internet te plukken en zelfstandig draaiend te krijgen onder XP. Dat zou haar met Linux niet lukken.

vincent1234 op Maandag 6 Oktober 2008 23:42

image

Het verschil met Windows is dat je allerlei software moet downloaden, installeren, er van uit gaan dat dit allemaal goed gaat, de-installeren als het toch niet aan de verwachtingen voldoet, hopen dat dit ook goed gaat.
Vooral voor bepaalde specifieke taken is dit een hels karwei dat je zo en middag kan kosten, en je systeem raakt vaak vervuild met allerlei overblijfselen in system-directory, registry, etc.

We hebben het in deze context nog even niet over trojan horses, adware, en andere ongevraagde functionaliteit die je erbij kan krijgen, het is niet voor niets dat er tools bestaan zoals Hitman Pro

Dan ben ik toch wel content met mijn Linux systeem met packetmanager dat dit allemaal regelt via een enkele muisklik. Ook het installeren va Flash en codes gaat met een muisklik, deinstalleren ook. En in de repositories heeft alvast een sanity-check plaatsgevonden, virussen en trojan horses zijn onder Linux dan ook extreem zeldzaam.

Het is overigens vreemd dat Flash niet automatisch op je Linux systeem is gekomen, meestal is dat wel het geval. De meeste distro's hebben software voor default geselecteerd, en meestal zit Flash er wel bij.

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 08:45

image

Je wordt op het Internet doodgegooid met software voor Windows. Geen packagemanager voor nodig.
Dat klopt, maar via de repository wordt je ook doodgegooid met software. Geen gezoek op internet nodig. Het is maar net wat je gewend bent.

Ik zeg niet dat een van de twee heilig is. Ik reageer alleen op de bewering dat het installeren van software onder Linux veel ingewikkelder is. Je moet er aan wennen om eerst te zoeken in de repositories. Als het daar niet in zit, dan kan je gaan zoeken naar the hard way. Helaas willen veel Windows gebruikers Linux op dezelfde manier benaderen. Die beginnen dus met the hard way.

OpenSUSE probeert er met 'One click install' iets aan te doen, maar dat is nog niet doorgedruppeld naar de andere distro's.

vincent1234 op Dinsdag 7 Oktober 2008 09:10

image

OpenSUSE probeert er met 'One click install' iets aan te doen, maar dat is nog niet doorgedruppeld naar de andere distro's.
Volgens mij heb je al een tijdje (jaren) niet meer naar andere distro's gekeken, zie hier, bijvoorbeeld, screenshot van de packet manager die bij Debian zit.

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 13:24

image

Ik had het over het "1 click Install" principe. Hierbij klik je op een link op internet waarna automatisch tijdelijk repo's kunnen worden toegevoegd en afhankelijkheden gecheckt bij de installatie van je software.

Ik weet nog niet exact wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant is het wel de overtreffende trap van gebruikersvriendelijk, maar aan de andere kant is het ook wel wat link.

vincent1234 op Woensdag 8 Oktober 2008 09:06

image

Lijkt mij een slechte zaak van Suse, hoewel erg gebruiksvriendelijk, wordt het volgens mij wel erg makkelijk om andere repositories aan te sluiten dan de gebruiker voor ogen heeft, en zo verdwijnt er een stukje sociale controle, een van de dingen die Linux zo veilig houden.

Rinse op Dinsdag 7 Oktober 2008 12:38

image

Dat flash onder ubuntu niet gemakkelijk te installeren is ligt aan adobe, niet aan linux. Op de website van adobe worden verschillende versies aangeboden, voor verschillende linux-systemen. (net zoals je vaak verschillende windows-versies van software kunt kiezen). Als je bijv. onder suse11 die voor suse aanklikt, dan vraagt de browser of je het wilt openen met het installatieprogramma van suse en enkele seconden later is het geinstalleerd.
Zoiets is ook voor ubuntu mogelijk, mits adobe een pakket voor dat systeem ter download aanbiedt.

thieu op Maandag 6 Oktober 2008 19:19

image

om er daarna applicaties bij te zetten kan soms wel degelijk...
Soms... En hoe vaak gebeurt datzelfde óók in Windows?
Na installatie van Linux beschik je over een packedmanager waarin een schier onuitputtelijke hoeveelheid software tot je beschikking staat die met twee muisklikken op je PC kan worden geinstalleerd.

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 21:08

image

als je geluk hebt en een goede packetmanager. Bijv Xandros, ineens erg populair door de opkomst van de netbook, heeft dat allemaal niet.

vincent1234 op Maandag 6 Oktober 2008 23:34

image

iedere linux versie die RPKM ondersteunt heeft een packet manager, dit zijn ALLE linux versies
RPM Package Manager (Red Hat Package Manager, abbreviated RPM)

vincent1234 op Dinsdag 7 Oktober 2008 00:39

image

Je moet, vind ik, wel een goede reden hebben om voor een Linux-distributie te kiezen die iets elementair als een packet manager ontbeert, verreweg de meeste distributies die ik ken bieden er wel een aan. Maar mocht je die goede reden hebben, en die bepaalde Linux-distro moeten kiezen, dan is niet alles verloren.

Er zijn front-ends voor RPM, meerdere. Mocht er bij de jouwe geen bij zitten, dan zou ik zeggen, Google eens op volgende front-ends, en het bekende "middels een muisklik installeren of deinstalleren" is binnen handbereik, dus ook op die zeldzame distributie die geen packet manager heeft.

* up2date used in Red Hat Enterprise Linux and CentOS (CentOS-3 and CentOS-4).
* Synaptic Package Manager used in PCLinuxOS.
* yum used in Fedora, CentOS-5, Red Hat Enterprise Linux 5 and above, Scientific Linux and Yellow Dog Linux
* YaST and Zypper used in openSUSE Linux
* urpmi used in Mandriva Linux
* rpmdrake, a graphical urpmi frontend by Mandriva Linux
* apt-rpm, a port of Debian's Advanced Packaging Tool (APT)
* Smart Package Manager, available for many distributions

thieu op Dinsdag 7 Oktober 2008 11:15

image

Het is me inderdaad opgevallen dat de Xandros-versie die bij de eee geleverd wordt erg mager is. Het is lijkt me dan ook een zeer specifiek gemaakte versie voor die eee waarin er bewust voor gekozen is de gebruiker een afgekaderde omgeving te bieden. Dat heeft zo zijn voordelen, met name op het gebied van ondersteuning.
Maar het zou geen Linux zijn als daar geen alternatief voor was ontstaan waarin men voor een andere omgeving kan kiezen met meer mogelijkheden.

Anonymous Coward op Zondag 5 Oktober 2008 12:18

image

Maar wat is er moeilijker aan vista dan XP?
Niets. Ik ben alleen een paar jaar bezig geweest om elke eigenaardigheid van dat OS zo bij te schaven met allerhande tooltjes, dat het precies voldoet aan mijn eisen. Vista doet dingen weer net even anders, waardoor ik weer bijna helemaal van vooraf aan kan beginnen.

En aangezien Vista voor mij geen stap voorwaarts is, maar hooguit een pas op de plaats, heb ik daar geen zin in. Gezien de resource honger van Vista zou ik het zelfs bijna een stap terug noemen.

Dus Vista is niet slecht. Vista is oude wijn in nieuwe zakken. Overbodig dus.

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 21:52

image

dat was XP ook tov windows 2000 en hoe het met XP is vergaan weten we allemaal ;)

vincent1234 op Dinsdag 7 Oktober 2008 09:12

image

Dit soort vergelijkingen die zonder smiley misplaatst zijn, zijn niet zoveel zeggend, we weten ook allemaal hoe het met Windows ME is vergaan, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 09:13

image

Jouw hele voorspelling is gebaseerd op de droom dat het met XP uiteindelijk ook goed is gekomen? XP had het voordeel dat het alleen concurrentie had van Windows 2000, een OS wat op dat moment niet heel wijd verbreid was bij de consument. De meeste mensen werkten nog gewoon met Windows 95, 98 of (godbetert) ME. De stap van een Dos-shell naar een echt OS was wel een overtuigende verbetering.

Nu gebruikt bijna iedereen een OS dat niet tenminste 1 keer per week crashed. Nu gaat de regel "If it ain't broken, don't try to fix it" op. Het zal me benieuwen of je dat straks als jouw ruime jaar afgelopen is ook gewoon toegeeft, of dat je ruime jaar gewoon weer nog iets ruimer wordt.

Dan nog een vraag. Bij welk percentage marktpenetratie praat volgens jouw niemand meer over XP? De verhouding is XP/Vista is nu grofweg 80/20. Laten we het eens afmaken op 20/80. Dus Vista moet er binnen een jaar 60% bij krijgen en XP moet 60% verliezen. Ik weet zeker dat ik jouw voorspellingen al ergens aan het begin van het jaar gehoord heb, dus laten we die 60% eens zetten op juni 2009. Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat nog heel veel mensen over XP praten als de verhouding 20/80 is, maar die speelruimte wil ik nog wel weggeven.

Ik geloof niet dat binnen een half jaar zoveel computers over gaan op Windows ME ... eh, ik bedoel Windows Vista. Ze zijn ook zo moeilijk uit elkaar te houden. ;)

Rinse op Dinsdag 7 Oktober 2008 12:40

image

Verschil is dat XP de opvolger is van WindowsME, en we weten allemaal dat XP een hele verbetering was ;)

Eric_ op Zaterdag 4 Oktober 2008 20:43

image

Ben ik met je eens. Toch een kleine kanttekening: hij gebruikt 3 verschillende OSs omdat er niet 1 is die alle functionaliteit die hij nodig heeft kan bieden in de vorm die hij wenst.
Heel apart voor een softwareschil tussen de hardware en de user met zijn applicaties. Ik vind het te denken geven dat dit blijkbaar noodzakelijk is. Net zo absurd als het accepteren van fouten in een OS. Als mijn auto niet loopt omdat de fabrikant een fout gemaakt heeft, dan wordt het gerepareerd op kosten van de fabrikant. Een softwareproduct met fouten wordt gepatched en als er maar genoeg fouten in zitten moet je een nieuwe versie kopen (met weer andere fouten)??

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 21:42

image


Tja dan betaal je in feite al vanaf windows 3.11 onterecht voor Windows :)

Maar mijn uitleg voor 3 OS-en.
iMac - multimedia werkt hier uitstekend op en office taken zijn geen enkele problemen.
Grafische bewerkingen heb ik prima software voor onder OSX geen dure pakketten als adobe nodig zoals CS3.
Video/audio bewerking gaat uitstekend.

Enige reden ik Vista heb is voor 1 spel die onder OSX niet de Windows versie evenaart.
Ik zit daarom ook amper onder Windows.

Voor die Acer Aspire One ga ik geen XP toevertrouwen.
Voor de hardware leent Kubuntu zich prima plus het feit ik alles op maat kan instellen aangezien de display niet al te groot is is dit wenselijk. Uiteindelijk ziet hier Kubuntu beter uit dan Windows en minder zware systeem eisen.
Het is in feite hooguit bedoeld voor alle daagse dingen zonder je een zware laptop mee hoeft te sjouwen en zware taken uit te voeren.

Plus daarbij de laptop 50 euro goedkoper is met een Linpus Linux versie.

Eric_ op Zondag 5 Oktober 2008 13:01

image

Misschien heb ik me fout uitgedrukt. Ik begrijp je redenatie en keuzes. Tegelijkertijd stel ik vast dat ik het absurd vind dat je (en ook andere personen) 3 verschillende OSs nodig schijnt te hebben omdat er niet 1 is die het allemaal kan leveren zoals jij het wilt hebben. De OSs zijn dus nog niet volwassen danwel groeien nog niet voldoende in die richting.

Rinse op Dinsdag 7 Oktober 2008 12:44

image

Mja, waarom moet het 'one size fits all' zijn? Ik vind het juist goed dat je als gebruiker kijkt naar welke behoefte je hebt, en welke software daar het beste bij past.

Eric_ op Woensdag 8 Oktober 2008 10:59

image

Een goed argument waarop maar 1 antwoord mogelijk is: een modulair OS waar ik naar behoefte opties kan in- en uitschakelen. Kiezen wat je wilt hebben is dan ook mogelijk maar zorgt ervoor dat je 'maar' 1 machine hoeft te hebben ipv meerdere.
Er is wel een groot nadeel aan 1 dergelijk modulair OS: geen of weinig concurrentie als het van 1 leverancier komt. Een modulair Microsoft-product zou een te grote afhankelijkheid opwerpen. Dan is een OS als linux iets interessanter omdat de ontwikkeling door meederen plaatsvindt. Nadeel daar is een mogelijke wildgroei.

Hoe dan ook, het zal nog wel even duren voor het optimaal is. Vooralsnog ben ik blij met de verlengde downgrade-mogelijkheid. XP doet bij ons praktisch alles wat nodig is in een zakelijke omgeving.

railrunner@home.nl op Zaterdag 4 Oktober 2008 15:51

image

Ik ben een beginnend Vista gebruiker en als leek en prive gebruiker loopt alles lekker, het is schijnbaar een hype geworden om te vertellen dat Vista niet zou deugen.
Ik heb in het begin wel even moeten zoeken hoe alles werkte en ook de hardware die ik later aansloot , zoals printer en videokaart werden probleemloos geinstalleerd.
Wat betreft geluid afspelen op internet bv op paltalk (www.paltalk.com)is het aan te bevelen om een extra geluidkaart te installeren en geen gebruik te maken van de geluidskaart die al in de computer zit.
Verder ben ik zeer tevreden over Vista

Hans B

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Oktober 2008 17:28

image

Dat bedoel ik, niet oordelen of veroordelen, de een wil Vista en de ander niet, niets hype, hip, of wat dan ook. Vista voldoet niet aan alles, XP ook niet. Maar ik werk goed met XP en vind Vista niet beter genoeg om geld voor uit te geven, daarnaast zijn nog steeds niet alle problemen(pjes) er uit. Het enigste wat een geldige verbetering zou zijn is de 64 bit, en dat is driver technisch nog steeds niet volledig op poten.

railrunner@home.nl op Zaterdag 4 Oktober 2008 15:56

image

even een correctie , de bovengenoemde videokaart wordt bedoeld de TV kaart

Hans B

webabun op Zaterdag 4 Oktober 2008 17:13

image

<suggestief> Het zal toch niet zo zijn dat onderzoek en omzetcijfers aantonen dat potentiëke vista gebruikers de investering in software (+ hardware) omwille van de economische omstandigheden uitstellen en dat zelfs MS zich niet langer achter de eigen hype blabla kan verstoppen</suggestief>

Jeroenh op Zaterdag 4 Oktober 2008 18:50

image

Daarom zal Windows 7 snel uit worden gebracht... :-)

eerde op Zondag 5 Oktober 2008 02:58

image

Hoogmoed (Vi$ta) komt voor de val (downgraden naar XP) !

CyberData op Zondag 5 Oktober 2008 07:30

image

Vista is gewoon een systeem met een totaal andere architectuur waar de markt niet op was voorbereid of niet bereid was om (ontwikkelings) geld in te steken.

Het is gewoon een kapitale blunder van Microsoft om niet even wat geld te investeren in een gedegen marktonderzoek.

Ik kan me nog herinneren bij de introductie van Vista dat de mensen werden gepresenteerd die als veldtesters waren gebruikt. Toen ik die zag, toen dacht ik al "Ojee !!". De mensen die waren gebruikt hadden totaal geen kijk op de wereld van de "echte" gebruikers. Ze leken eerder wereld (xp) vreemd. Deze mensen vraten gewoon wat Microsoft ze voor zette zonder enige kennis van zaken. Alles was mooi. Het wow effect heb ik nooit gehad en gezien bij vista. De eerste reactie was: Zet die *** UAC uit !!!, Ik werd helemaal gestoord van al die meldingen. De prijsstelling van Vista vond ik absurd. Wie geeft nu dergelijke bedragen uit voor een besturingssysteem? En dan weer dat gedonder met de activering. Als ik een Full product koop waarom mag die dan maar aan een systeem worden verbonden? Waarom mag die niet worden overgeheveld als het systeem kapot is?

Microsoft heeft een vreselijke vergissing gemaakt door niet te luisteren naar de echte gebruikers. Mensen met kennis van zaken die een vooral ruime blik hebben op wat de gemiddelde gebruiker echt verwacht van een systeem.

Heeft dit alleen met hoogmoed te maken? Het kan dat je daar helemaal gelijk in hebt, maar ik weet het zo net nog niet !!!

Puist ☺ op Zondag 5 Oktober 2008 09:06

image

Vista is gewoon een systeem met een totaal andere architectuur*proest*

CyberData op Maandag 6 Oktober 2008 08:13

image

Heb je je verslikt?

Samuel Michon op Maandag 6 Oktober 2008 10:37

image

Vista is gebaseerd op Windows Server 2003 en draait nog steeds op X86.

In vergelijking tot Mac OS 9 heeft Mac OS 10.5 een andere architectuur, Zelfs van Windows 3.11 en Windows NT kun je zeggen dat het systemen waren met verschillende architectuur. Maar Vista?

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 21:56

image

om niet even wat geld te investeren in een gedegen marktonderzoek.
als jij denkt dat MS werkelijk zo naief is dan kan ik dat nooit van weerlegging voorzien vrees ik ;)


Een van de problemen is juist dat de marketing machine van Windows veel keuze heeft op de otnwikkeling en nu komt met een product waar met name Linux fans niet op zaten te wachten.
Het bedrijfsleven heeft toch al de neiging om te wachten. ( dat was zo met windows 2000 tot service pack 1 en XP tot service pack 1) dat is nu niet anders.

vincent1234 op Maandag 6 Oktober 2008 23:44

image

Een van de problemen is juist dat de marketing machine van Windows veel keuze heeft op de otnwikkeling en nu komt met een product waar met name Linux fans niet op zaten te wachten.
Dat klopt, Linux fans zitten niet op Vista te wachten, waarom zouden ze?
Het bedrijfsleven heeft toch al de neiging om te wachten. ( dat was zo met windows 2000 tot service pack 1 en XP tot service pack 1) dat is nu niet anders
SP1 voor Vista is inmiddels al bijna een jaar oud.

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 09:17

image

Volgens SED zou het na SP1 hard gaan met de acceptatie. Waarschijnlijk wordt dat nu SP2. Maar over ruim* een jaar praat niemand meer over Windows XP.

* Ruim een jaar kan ook 10 jaar betekenen. Het hangt helemaal van je definitie van ruim af. ;)

machp op Zondag 5 Oktober 2008 07:57

image

Afgelopen zomer gezocht naar een laptop met Vista. "Kan niet geleverd worden meneer." Nieuwe laptop met Vista was ook niet te downgraden. Toch maar met tegenzin een 'dikke' Toshiba voor €900 aangeschaft.

Daarna tweemaal terug geweest met storingen. Nogmaals verzocht om XP. Kan niet. Terwijl op de zaak dagelijks nieuwe PC/laptops worden uitgerold met: XP! De consument wordt gewoon Vista door de strot geduwd.

Gisteren opgelost: Toshiba omgeruild voor Asus Eee PC met: XP. Geweldig apparaat voor €400 om te internetten en (Star)Office te draaien.
Heb nu zelfs €500 om te gaan beleggen ;-)

Puist ☺ op Zondag 5 Oktober 2008 09:08

image

Heb nu zelfs €500 om te gaan beleggen ;-)Ja joh gewoon doen. Financieele crises bestaan niet. :-)

Samuel Michon op Zondag 5 Oktober 2008 11:17

image

Nou ja, Apple is vrijdag beneden de 100 USD per share gezakt, ondanks constante Buy-adviezen van analisten. Mijns inziens een erg gunstige tijd om te kopen. Eind deze maand komen de cijfers uit voor kwartaal juli t/m september en ik denk dat de koers voor de bekendmaking al weer op het oude peil zal staan.

Quote: AAPL

(Disclaimer: ik ben geen financieel analist, bovenstaande tekst moet niet worden opgevat als advies. Ook ben ik in het bezit van AAPL-aandelen.)

decimeterpaaltje op Zondag 5 Oktober 2008 11:22

image

(Disclaimer: ik ben geen financieel analist, bovenstaande tekst moet niet worden opgevat als advies. Ook ben ik in het bezit van AAPL-aandelen.) Whahahahaa, kijk maar uit dat de advocaten van Apple niet op je neers strijken... proest.

Anonymous Coward op Maandag 6 Oktober 2008 21:58

image

Dat lijkt me voldoende verklaring voor je bedrijfsblindheid.

Ik zou uitgaaande van het komende iPhone debacle maar verkopen als ze weer boven de 100 zijn. Dan blijft je schade nog wat beperkt ;)


vincent1234 op Dinsdag 7 Oktober 2008 09:14

image

Moet ik hieruit begrijpen dat de beursmalaise te maken heeft met iPhone?
Een heel bijzondere opvatting.

Puist ☺ op Dinsdag 7 Oktober 2008 20:10

image

Oei. Aan de minnen te zien vinden sommigen dit niet grappig. Zeker echt last van de crisis.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws