Veel pc's met virusscanner toch besmet

china panda

Gepubliceerd: Dinsdag 7 oktober 2008

Ook al draaien ze een up-to-date virusscanner, een groot deel van de consumenten blijkt desondanks toch te zijn besmet met malware.

Toon volledig artikel

Zapato op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:20

image

Als Panda kan onderzoeken dat er toch pc's met virussen zijn op PC's waar Panda Antivirus staat, waarom kan Panda Antivirus die virussen dan niet verwijderen/voorkomen?

Nappy op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:22

image

Omdat het malware eerder op de pc staat dan de update die het moet scannen en zich verborgen houd voor de scanner.

Gek alleen dat de online scanner het wel vind

swhnld op Dinsdag 7 Oktober 2008 15:05

image

Op zich niet gek. Malware richt zich op het verborgen houden voor de virus scanners die op de PC staan. Ikzelf installeer vaak op PC's waar de klchten voorkomen een andere scanner dan er op draaid, en haal dan spontaan al een zooitje weg.

Wat denk ik interessant wordt om besmetting tegen te houden zijn de nieuwe browsers met 'pornoknop'. Je bekijkt dan de websites in een gesloten omgeving en maakt besmetting een stuk moeilijker, in ieder geval tot de eerste bugs gevonden worden ;-)

Arno van Roosmalen op Dinsdag 7 Oktober 2008 19:15

image

Die zogenaamde 'pornoknop' heeft niets met beveiliging te maken, maar eerder met privacy maatregelen. Zeg maar dat je geen bewijs achterlaat waar je allemaal op het internet geweest bent.

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 21:28

image


Non-Systeem-Bestanden die zich zo diep kunnen verbergen lijkt me kwalijke zaak.
Microsoft zou dan alsnog zijn architectuur omver moeten gooien om echt virus tegen te gaan i.p.v. scanners.

WouterSchaekers op Dinsdag 7 Oktober 2008 19:44

image

'Panda' betekent voor mij twee zaken. Ten eerste: een zoogdier. Ten tweede: een microscopisch klein diertje, laten we zeggen, een virus.
De enige echte virusscanners (die nauwelijks false positives geven) zijn Bitdefender, Kaspersky en Nod32. Andere virusscanners zijn sh*t.

Ronald123 op Dinsdag 7 Oktober 2008 20:28

image

Bron?

Anonymous Coward op Woensdag 8 Oktober 2008 15:07

image

leuk da tik laatst diverse mensen naar de kaspersky on line scanner zond. Alle drie hadden ze een verdacht geval en van afstand leek dat een goede optie.
Helaas bleek de licentie van de on-line scanner van kaspersky verlopen ????
Een bedrijf dat zo slordig en amateuristisch met het eigen product omgaat kun je bijna niet meer serieus nemen. Dat terwijl kaspersky inderdaad lang een van de betere was.

Radiance9 op Woensdag 8 Oktober 2008 18:50

image

Een bedrijf dat zo slordig en amateuristisch met het eigen product omgaat kun je bijna niet meer serieus nemen. Dat terwijl kaspersky inderdaad lang een van de betere was.
Dat de licentie online verlopen is, heeft meer met de dommigheid van de webmaster/developer te maken en zegt niks over de antiviruskwaliteit, denk je ook niet?

gooz op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:21

image

Op de vraag-en-antwoord pagina wordt de vraag 'ben ik nu dan volledig beschermd?' beantwoordt met een resoluut: "NEE. Er bestaat geen technologie die een garantie op complete bescherming kan bieden."

Die bestaat wel degelijk:
- Boot CD met Linux of Windows XP (PE?)
- USB Harddisk voor je bestanden die je pas mount na het booten

Ook al raak je besmet tijdens een sessie is de besmetting bij de volgende boot weer ongedaan.

Met de XP boot CD kun je echter tijdens de sessie wel besmet raken. Direct na het booten het anti-virus programma updaten kan dit deels voorkomen.

Nappy op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:23

image

Antwoord is dus nog steeds NEE de besmette sessie kan nog steeds schade aanrichten (gevoelig data lekken zoals wachtwoorden)

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 21:29

image


Microsoft kan zijn architectuur aanpassen en dan pak je in 1x alles aan.
Dit zal hoe dan ook uiteindelijk moeten gebeuren wil men van die bagger zooi afkomen.

Nappy op Dinsdag 7 Oktober 2008 21:53

image

Het maakt niet uit welke architectuur je gebruikt er is altijd iets te verbergen als je maar diep genoeg in het os kan inbreken.
"Rootkits bestaan voor allerlei besturingssystemen zoals Linux, Solaris, Mac OS en versies van Windows." (rootkit wiki)

Uiteindelijk maakt het niet uit wat je draait tis nog steeds PEBCAK veroorzaakt door hebberigheid of te kleine lichaamsdelen

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 22:05

image


Natuurlijk maakt het architectuur wel uit , kijk naar Unix en Unix based OS-en.
En kom niet aan met dat het met de aantal gebruikers heeft te maken want er zijn miljoenen gebruikers.

De gouden regel blijft altijd: bouw niet verder op een verrot fundament.

Een huis zakt weg bij een slecht fundament. en dan kan je wel allemaal spalkjes plaatsen dat heeft geen zin.

Dat is net zo met Windows het probleem zit hem in het architectuur en zolang daar niks aan gedaan word blijf je kampen met virussen.
De praktijk bewijst dit elke dag keer op keer weer.

Het 1e virus was namelijk bij Apple en deze hebben het wel aangepakt met als gevolg tot heden geen virus in het wild voor OSX.
En je kan op architectuur niveau juist bepalen of daar Applicaties zich kunnen verbergen.

Zo hoort er ook de regel toegepast te worden een actieve applicatie zich nooit mag kunnen verbergen in het process lijst of systeem-process-namen mag aan kunnen nemen.

Zo kun je altijd zien wat actief is en zo kan het zich niet verbergen.
Ik meende juist dit al in XP zo was maar blijkbaar heb ik mij vergist.

Nappy op Dinsdag 7 Oktober 2008 23:45

image

En je kan op architectuur niveau juist bepalen of daar Applicaties zich kunnen verbergen.
Rootkits komen op alle platformen voor.

En kom nou niet aan dat apple zo fantatisch is wat security betreft, lees webwereld maar wat betreft fouten die niet of heel traag gepatched worden.

En wat betreft de aantallen: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Linux 3.8% (en vele smaken dus veel werk om exploits voor te maken en onderhouden)
Mac 5.2% (nog een % of 5 en wellicht interesant om exploits voor te ontwikkelen)

En ja windows heeft een bad trackrecord maar is ook nog steeds het grootste aandeel aan conputers dus nog steeds meest aangevallen.

Probleem is en blijft de gebruiker en daar doe je weinig aan.

Als iemand mij een game stuurt waar ik vet coole prijzen mee kan winnen dan gaat het aan en dan kan die game binnen de sandbox een hoop shit uithalen architectuur of niet

Anonymous Coward op Woensdag 8 Oktober 2008 06:07

image


Nou het doet blijkbaar is het dus wel bij Apple velen malen beter dan bij Windows!

En zoals ik al beweerde kijk niet naar statistieken , getalletjes zeggen daar niks over de veiligheid van een OS.
Er zijn al miljoenen non-windows gebruikers en Apple bestaat al wat langer dan Microsoft.

En begin nou maar te begrijpen dat het allemaal te maken heeft met het fundament.

Jij vergelijkt genezen van een schotwond met een neusbloeding.

Jij hebt nog dat beeld zeker van er maar 1000 Apple gebruikers bestaan?

Wen er maar aan OSX/Unix based systemen en Linux systemen zijn eenmaal veiliger.

Bladerunner op Dinsdag 7 Oktober 2008 19:19

image

Dus volledige bescherming bestaat volgens jou?

Nu moet je opletten:
1] ik heb een Mac,
2] ik heb dus geen last van virussen etc.
3] Mac OS-X is ongevoelig voor virussen.

stelling 1 klopt
stelling 2 klopt
en stelling 3?

Volgens de ene "expert" gaat stelling 2 op omdat de Mac geen interessant doelwit zou zijn (dat is het wel, maar dit even terzijde), en volgens de andere "expert" is stelling 3 inderdaad juist.

Natuurlijk kan stelling 3 nooit juist zijn, als dit wel zo was, had iedereen een Mac! (ipv te klooien met Linux / Windows boot cd's)

Vee op Dinsdag 7 Oktober 2008 23:21

image

Natuurlijk kan stelling 3 nooit juist zijn, als dit wel zo was, had iedereen een Mac!

Die logica gaat bij ons mensen helaas niet op.
Of iets beter is dan iets anders betekend niet automatisch dat het meer gebruikt zal worden.
In die logica had Amiga destijds wereld heerser moeten worden toen pc's nog dos bakken waren.
Of had Beos in zijn tijd record brekende verkoop cijfers moeten hebben.

Nee. De meerderheid gebruikt gewoon wat andere ook gebruiken, zonder veel na te denken of het ook het beste system is.

Bladerunner op Woensdag 8 Oktober 2008 16:14

image

Webwereld heeft naast een edit knop ook een "smiley" knop nodig. (die werken niet)
Mijn post was ironisch bedoelt (al had ik zondermeer wel een score in de min verwacht hoor!)

Maar ik ben het niet eens met:
Nee. De meerderheid gebruikt gewoon wat andere ook gebruiken, zonder veel na te denken of het ook het beste system is.
Want het zijn juist dit soort discussies die iemand op een andere gedachte kan brengen.

Bladerunner op Woensdag 8 Oktober 2008 16:18

image

p.s:
Ik reageerde overigens op gooz 07-10-2008 14:21
Die dus beweert dat absolute bescherming tegen virussen bestaat.
(wat natuurlijk onzin is)

rene73931 op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:28

image

Degenen die een online scan uitvoeren hebben misschien extra aanleiding om hun PC te verdenken van een infectie (ookal staat er al een scanner op). Dit zou de getallen redelijk kunnen vertekenen. Immers, wie voert er nou een (extra) online scan uit als de pc goed lijkt en al een up-to-date antivirus pakket geïnstalleerd heeft?. Zou maar zo eens kunnen dat de 23% die genoemd wordt in de praktijk slechts 2% is.

Gregorius op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:39

image

Wat ik mis in dit artikel is om welk(e) besturingssyste(e)m(en) het gaat.

Fir op Dinsdag 7 Oktober 2008 16:11

image

Of misschien realiseren degenen die dit doen zich dat er geen perfecte beveiliging bestaat en vragen ze regelmatig een second opinion van een online scanner van een andere leverancier? Want ook die super user kan niet alles voor zijn. Niet als hij/zij zijn/haar systeem ook nog eens gebruikersvriendelijk wil houden.

Bob Schurkjens op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:38

image

Panda is zélf nog veel erger besmet. Namelijk met scientology Ik zou deze griezelware zelf nooit gebruiken laat staan kopen.

Niels Basjes op Dinsdag 7 Oktober 2008 14:39

image

"NEE. Er bestaat geen technologie die een garantie op complete bescherming kan bieden."

Ik denk dat hier een nuancering op zijn plaats is:

"NEE. Er bestaat geen technologie die een garantie op complete bescherming op een systeem kan bieden waar een normale eind gebruiker 'Super user' rechten heeft."

En dan is direct duidelijk waar het aan schort: Mensen zonder kennis van zaken hebben voldoende toegang om de boel stuk te maken.

U4iA op Dinsdag 7 Oktober 2008 17:07

image

Waarom dan niet Outlook en de Webbrowser in een sandbox draaien? Als je de sessie sluit is je besmetting ook weg.

Harry op Dinsdag 7 Oktober 2008 18:56

image

Beter dat hele windows in een sandbox dan maar, prima te realiseren met bv vmware op een ubuntu ;)

U4iA op Dinsdag 7 Oktober 2008 22:15

image

VMware kost anders wel een hoop centjes extra ($189.-) wil je daar Windows op kunnen installeren...alleen de player namelijk is gratis en daarmee kan je dus niets bouwen. ;)

Betenoire op Woensdag 8 Oktober 2008 00:34

image

Dat kan prima met VMware Player, je moet alleen een extra tooltje gebruiken (of één van de websites die daarvoor bestaan) om je vmx en vmdk aan te maken.

Of je gebruikt VMware Server.

Gregorius op Woensdag 8 Oktober 2008 09:44

image

Of VirtualBox op een openSUSE ;)

woutert op Dinsdag 7 Oktober 2008 19:06

image

Onder malware verstaat Panda security onder andere Trojans, wormen, virussen en spyware.
En wat verstaat Panda onder spyware? Cookies?

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Oktober 2008 22:12

image


Vind jij cookies dan mallware?

en.wikipedia.or...iki/HTTP_cookie

cookies are simple pieces of data unable to perform any operation by themselves. In particular, they are neither spyware nor viruses, although cookies from certain sites are described as spyware by many anti-spyware products because they allow users to be tracked when they visit various sites.

Cookies kunnen dus uit zichzelf geen actie ondernemen, het bevat alleen data en daarom is het dus ook zeker geen mallware.

woutert op Woensdag 8 Oktober 2008 07:04

image

Nee, Meltdown, ik vind niet dat cookies malware zijn. Maar veel anti-spyware scanners wel. Die rekenen tracking-cookies (van advertentie-bedrijven) tot spyware, en presenteren het als een "kritiek" probleem. Daardoor lijkt het voor de leek alsof de anti-spyware scanner ze voor een groot kwaad beschermt. Ik vind dat overdreven. Volgens mij doet Panda ook aan deze praktijk mee.

Bolleke op Woensdag 8 Oktober 2008 08:01

image zomerhack badge 3

Daardoor lijkt het voor de leek alsof de anti-spyware scanner ze voor een groot kwaad beschermt. Ik vind dat overdreven.
Is het ook, al zou ik iedereen wel aanraden b.v. cookies van Google te blocken. Maar een 'groot kwaad'? Nee.
Vergelijkbaar zijn de onderzoeken die je 1x in de zoveel tijd voor je neus krijgt over cybercrime binnen bedrijven. Mijn bedrijfje scoort daar steevast abominabel slecht omdat ik altijd aangeef dat ik geen virusscanners draai. Tja, ik draai ook geen Windows, maar dat vragen ze er niet bij. Wat dat betreft is er wel degelijk sprake van tunnelvisie (nee, Linux is niet foutloos. Ja, Linux [en andere *nix-achtigen zoals OSX] zijn wel vele malen moeilijker stuk te maken dan Windows). Die anti-virusboeren kan ik het niet eens kwalijk nemen, du moment dat iedereen zou overstappen op een *nix-based OS zijn zij werkloos geworden. Een vreemde en in mijn ogen zorgwekkende symbiose.

Ronald123 op Woensdag 8 Oktober 2008 08:13

image

Ik heb de boel even getest (de 'online' scanner en het AV-prog) en inderdaad worden IE-cookies van doubleclick et al als malware aangeduid.

Er werden trouwens ook enkele echte virae gevonden, attachments van spammail, die mijn Comodo AV niet had opgemerkt.

pdc op Dinsdag 7 Oktober 2008 20:49

image

Panda? Een antivirus-programma wat eerst zichzelf laat besmetten en dan na een scan zichzelf wilt verwijderen kun je echt niet serieus nemen.

BeterWeter op Dinsdag 7 Oktober 2008 22:36

image

Toch jammer dat dit soort zelfpromotie op WW als nieuws gepresenteerd wordt. Wij van WC-Eend etc.

Nappy op Woensdag 8 Oktober 2008 00:10

image

Wat een b...s...

Ik had wel 55 gevaarlijke cookies. Krijg ik gelijk zo'n verkoophoofdpagina te zien.
En overal knoppen die het niet doen omdat ik de gekochte versie niet heb.

Wel eerst effe mijn email vragen om het te kunnen testen.

En als je dan de info vraagt over die gevaarlijk cookies krijg je elke keer het zelfde technobable verhaal maar niet WAAROM dan specifiek DAT coockie zo gevaarlijk is.....

En erger nog ook nog zeggen dat mijn mcafee het NIET doet. Nou meneer eicar zegt van wel.

Inderdeed WC-eend...

Anonymous Coward op Woensdag 8 Oktober 2008 06:13

image


Cookies zijn niet gevaarlijk, ze kunnen geen enkele acties uitvoeren.
Ze bevatten hooguit data waarvan de gegevens uitgewisseld kunnen worden met websites.

En je kan tegenwoordig de browsers wel zo instellen jezelf aan kan geven op welke websites ze toegelaten zijn.

jan1x op Woensdag 8 Oktober 2008 01:59

image

Mijn PC's hebben geen virusscanners en zijn niet besmet.

eerde op Woensdag 8 Oktober 2008 03:09

image

Humor....jan1x, ik ken ook 30 miljoen mensen die niet eens een virusscanner hebben en die niet besmet zijn met enig virus.
Nog maar weer een keer:
"Wat zou ik met een virusscanner moeten, waarom zou ik er een nodig hebben en vooral: wat zou die dan moeten doen ?"*

*normale installatie van openSuSE 11.0 met KDE 4.1.64 en AppArmor & firewall

PS voor de echt paranoia piepeltjes is er: Paranoid Linux, EnGarde Secure Linux, Paranoid Penguin, SElinux, etc. etc.
Google maar eens op: paranoid Linux secure oid.

Anonymous Coward op Woensdag 8 Oktober 2008 06:17

image


Tot dat je Windows flink eronderuit gaat en niet meer opgang krijgt ;)

Als je denkt dat Linux gebruikers paranoia zijn? tel eens de aantal virussen voor Windows!

Theo-dor op Woensdag 8 Oktober 2008 13:53

image

Lezen meltdown !
Ik heb a. helemaal geen window$ en ik zal je dus maar geloven dat als window$ down gaat je het niet meer aan de praat krijgt... en b. ik denk helemaal niet dat GNU/Linux gebruikers paranoia zijn, in tegendeel ! Maar voor (ex)windhoo$ gebruikers die dat wel zijn geef ik een aantal oplossingen.
Tsja het aantal windhoo$ virssen ga ik niet tellen, dat zullen er veel zijn....... dagelijks ;)

Robert van Hoesel op Woensdag 8 Oktober 2008 07:36

image

zo hé. Wat een nieuw nieuws....

anonymous_108749 op Woensdag 8 Oktober 2008 10:18

image

"Complete bescherming bestaat niet"

Koop een mac of installeer Linux op je pc, dan ben je, zo goed als, van dit soort gesodemieter af.

Dit soort onderzoeken bewijst de labiliteit van Windows en het gemak waarmee je het systeem onderuit kan halen of de privacy van de gebruiker kan uitbuiten.

Van alle Linux pc's en Mac's heb ik er nimmer één gezien die besmet was met of een virus of mallware.

7Penselen op Woensdag 8 Oktober 2008 10:59

image

Gros van de mensen gebruiken programma's die alleen onder Windows werken, dus een compleet windowsloze oplossing is veelal niet haalbaar.

Het uiterst minimale is browsen met een niet Microsoft browser gezien MSIE diep geïntegreerd in het OS zit met de toenemende gevoeligheid voor malware als gevolg... Even naar de Mozilla of Opera site en hun browser downloaden en installeren. Ook Outlook (Express) vervangen door Thunderbird. Makkelijke oplossing met alleen ietsje meer bescherming.

Een tweede serieuze optie is een dualboot systeem. Windows voor apps en Linux voor Internet. De Linux partitie hoeft niet bijster groot te zijn. 15 a 20Gb is meer dan genoeg.

Verder is het ook naïef om een 100% garantie te leveren op de Mac en Linux! Als deze OS-sen populairder worden heb je hetzelfde gezeik met malware. Dus het is raadzaam om alert te blijven op virus ontwikkelingen op deze platformen.

Voor alles geldt... Kritisch kijken wat je installeert. Ook bij Linux en Mac.
Controleer bij Vista altijd of je terecht Vista de toestemming geeft om een stuk software te installerenof andere systeem taken uit te voeren en ga hier dus nooit achteloos mee om.

Gregorius op Woensdag 8 Oktober 2008 14:33

image

Gros van de mensen gebruiken programma's die alleen onder Windows werken, dus een compleet windowsloze oplossing is veelal niet haalbaar.
Gros van de mensen kunnen zo overstappen op een vergelijkbaar (niet-windows)programma.

Florus op Donderdag 9 Oktober 2008 01:12

image

Zo als welke?

Er wordt nog te weinig voor ander platformen geschreven naast windows.
zowel apple als voor linix lopen ze veracht.
(note: voor apple wordt er hard aan de weg getimmerd, komt door de grotere vraag er naar vanuit de grafische sector)

en qua functionaliteit en kwaliteit laten veel van die programma's nog ter wensen over.

ow ik zal wel zeggen dat ik in de web grafische / nieuwe media sector zit.

rruben op Woensdag 8 Oktober 2008 16:02

image

Er klopt iets niet aan de cijfers!

Wat is namelijk de reden om een online scan te gebruiken?

...

Juist Ja! Omdat je vermoed dat je een virus hebt! Al de tevreden virus-scanner-gebruikers die geen virus denken te hebben gebruiken hun online scan natuurlijk niet. Dus hoewel het cijfertje wel klopt, is het cijfertje mismaakt.

dmace op Donderdag 9 Oktober 2008 13:27

image

Net gedraaid, erg verhelderend, maar niets nuttigs gevonden.
NMap en VNCviewer zijn kennelijk erg gevaarlijk om te hebben.
De laatste trojan die een pc gesloopt had, en er na verwijdering nog steeds voor zorgt dat McAfee niet wil starten kunnen ze niet vinden.

Typisch weer een "Wij van WC-Eend adviseren WC-eend"-artikel.
Doekoes voor de sukkeljournalist die het overneemt, en vooral allemaal aan de panda.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws